کد خبر 441676
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵

بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شب گذشته با رونمایی از محصولات اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور به کار خود پایان داد.

به گزارش مشرق، مراسم اختتامیه بخش نهادها و موسسات بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور رحیم قربانی مسوول مرکز قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله(ص) و حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور و رونمایی از چند محصول این اتحادیه برگزار شد.

قربانی مهمترین هدف از برپایی نمایشگاه های قرآن را فراهم آوردن زمینه انس با کتاب الهی در میان عموم مردم دانست و گفت: مسوولان نمایشگاه قرآن باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که روحیه قرآنی در بازدیدکنندگان ایجاد شود و فرهنگ عمل کردن به قرآن را ترویج کنند.

مسوول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویان افزود: بهترین الگو برای سبک زندگی قرآنی در عصر حاضر شهدای هشت سال دفاع مقدس هستند که برای عمل کردن به قرآن جان خود را فدای اسلام و انقلاب کردند و این شهدا که قاری و حافظ و استاد بودند، همواره با قرآن کریم انس داشتند.



* کتاب سوره های سرخ رونمایی شد

قربانی ضمن رونمایی از کتاب سوره های سرخ گفت: در این کتاب 114 شهید قرآنی معرفی شده و این درحالی است که با بیش از هزار و 200 شهید قرآنی که در سراسر کشور شناسایی شده، زمینه کار بسیار است تا بتوانیم علاوه بر کتاب، فیلم و مستند از آنان تهیه کنیم.

وی همچنین گفت: جلد اول این کتاب نیز سال گذشته رونمایی شد که شرح حال 114 شهید قرآنی در آن نوشته شده و نرم افزار سوره های سرخ نیز شامل جلدهای اول و دوم کتاب سوره های سرخ و همچنین تصاویری از شهدای قرآنی و یادواره برگزار شده در سال گذشته است.



* پراکندگی بخش های نمایشگاه قرآن


مدیر بخش موسسات و نهادهای بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: انتظاری که مردم از نمایشگاه قرآن دارند این است که همچون یک درخت تنومند 23 ساله بیش از گذشته رشد داشته باشد و این رشد منطقی و قابل قبول به گونه ای باشد که نواقص سال های گذشته را جبران کند.

محمدی افزود: ما انتظار داشتیم که نواقص نمایشگاه های قرآن در نمایشگاه امسال وجود نداشته باشد ولی متاسفانه نه تنها رشدی در نمایشگاه حاصل نشده بلکه عقب گرد هم داشتیم.

وی از نقایص نمایشگاه در حوزه های ستادی و سخت افزاری سخن گفت و افزود: هرچند فضای پارک گونه باغ موزه دفاع مقدس توانسته بسیاری را به نمایشگاه بکشاند ولی اینجا فضای نمایشگاهی نیست و به دلیل پراکندگی بیش از حد، بازدیدکنندگان به باغ کتاب که برخی بخش ها در آنجا برپا بود، نمی رفتند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در ادامه گفت: برای رفع مشکلات نمایشگاه قرآن باید سریعتر مدیریت می شد و برگزارکنندگان تلاش کردند تا با جابجایی در پارکینگ ها و برخی تغییرات این مشکلات را رفع کنند.

وی همچنین گفت: یک نظرسنجی از سوی بخش موسسات و نهادها درباره برگزاری نمایشگاه و موضوع هایی همچون اطلاع رسانی و پارکینگ انجام شده و قرار است نقایص و محاسن نمایشگاه به صورت مکتوب ارائه شود.



* برپایی 50 کارگاره در بخش موسسات و نهادهای نمایشگاه


محمدی گفت: موسسات و نهادهای قرآنی در نمایشگاه امسال شامل 53 غرفه بود که هشت غرفه مربوط به نهادهای قرآنی و 45 غرفه نیز مرتبط با موسسات مردم نهاد قرآنی بود و با تجربه 9 ساله ای که در نمایشگاه قرآن داشتیم، تلاش کردیم تا موسساتی را دعوت کنیم که حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی افزود: هر یک از غرفه های این بخش برنامه های متنوعی ارائه کردند که شامل حفظ مجازی و حضوری، نقاشی های قرآنی، مشاوره و مسابقه بود و تقریبا رضایت 70درصدی موردنظر را تامین کرده است.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت گفت: در سال گذشته یک کارگاه در بخش موسسات تاسیس شد تا موسسات بتوانند به صورت نمادین در خارج از غرفه های خود فعالیت های خود را به نمایش بگذارند و امسال 50 کارگاه در حوزه های مختلف برگزار شد و هر شب برنامه های مختلفی را برگزار می کردند.

وی افزود: البته یک انتقاد درباره فضای نامناسب کارگاهی وجود دارد و مسوولان قول داده بودند که فضایی مناسب را برای برپایی کارگاه این بخش ایجاد کنند ولی متاسفانه کارگاه امسال ضعیف تر از کارگاه نمایشگاه بیست و دوم بود.



* معرفی غرفه های برتر در بخش موسسات


محمدی گفت: یکی از برنامه های بخش موسسات و نهادهای نمایشگاه قرآن انتخاب غرفه های برتر است که معیار انتخاب نیز با توجه به فعالیت غرفه، غرفه آرایی، نظم و انضباط در غرفه و حضور در کارگاه هاست.

در ادامه این مراسم از غرفه های مرکز رسیدگی به امور مساجد، بنیاد شهید، سازمان تامین اجتماعی، بنیاد امامت و موسسه اسوه به عنوان غرفه های برتر با اهدای تقدیرنامه، تابلوی قرآنی و هدیه نقدی تجلیل شد.



* رونمایی از نرم افزار اطلس جامع موسسات قرآنی


مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآن و عترت گفت: نرم افزار اطلس جامع موسسات قرآنی با قابلیت نصب بر روی تلفن های همراه یکی از نیازهای جامعه قرآنی بود و در این نرم افزار اطلاعات کامل موسسات قرآنی و اطلاعات مربوط به دوره های در حال برگزاری ارائه می شود.

وی افزود: یکی از مزایای این نرم افزار که از طریق سیستم بازار قابل نصب بر روی گوشی های اندرویدی است، اعلام نزدیکترین موسسات قرآنی در حوزه های مختلف برای مخاطبان است.

محمدی اضافه کرد: این نرم افزار دارای نقشه آنلاینی از کل کشور است که بر اساس نقشه های استاندارد محیطی می تواند تمامی راه های شهرها، خیابان ها و کوچه ها را نمایش دهد و همچنین امکان ارتباط موسسات و کاربران با هم و از طریق این نرم افزار وجود دارد.

در این مراسم همچنین از نرم افزارهای گنجینه نور شامل 313 آیه کاربردی قرآن و حیات طیبه برگرفته از رساله حقوق امام سجاد(ع) رونمایی شد.

همه ساله مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا رییس نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در پایان برپایی نمایشگاه قرآن ضمن ارائه گزارشی از روند برپایی نمایشگاه در جمع مسوولان فرهنگی و جامعه قرآنی کشور به بیان دستاوردها و نتایج آن می پرداختند ولی نمایشگاه امسال بدون برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.



* نگاهی به نمایشگاه بیست و سوم قرآن کریم


بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از سوم تیر مصادف با هفتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضایی به وسعت هشت هزار متر مربع کلید خورد.

نمایشگاه امسال با شعار همدلی و همزبانی در پرتو قرآن توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری شهرداری تهران و برخی سازمان ها و نهادها با بودجه ای به میزان نصف بودجه نمایشگاه سال گذشته کار خود را آغاز کرد.

بخش های نمایشگاه امسال شامل سازمان ها و نهادها، حوزه، دانشگاهی، حجاب و عفاف، مراسم و مناسبت ها، آموزش و پرورش، مکتوب، هنرهای نمایشی، هنری و میراث، فروش ناشران، محصولات هنری، خادمان قرآن، رسانه های دیجیتال بود و بخش بین الملل نیز یک هفته میهمان این نمایشگاه بود.

در بخش فروش محصولات قرآنی 222 ناشر داخلی بیش از 16 هزار عنوان کتاب ارائه کردند و 21 ناشر از کشورهای عربی نیز سه هزار و 574 عنوان کتاب عرضه کردند که تمامی کتاب ها در 2 سالن و 210 غرفه جا نمایی شده بود.

در بخش محصولات قرآنی 58 غرفه آثاری همانند تابلو فرش، معرق و منبت داشتند، در بخش آموزش و پرورش نیز 13 غرفه تشکیل شد، در بخش رسانه های دیجیتال 50 شرکت و موسسه به ارائه 3 هزار نرم افزار قرآنی در حوزه های قرآن و عترت و حدیث پرداختند و بخش حوزوی نیز با حضور 80 موسسه حوزوی در قالب 23 غرفه تلاش های یک ساله حوزه های علمیه را به نمایش گذاشت.

بخش بین الملل نیز که از دهم تیر به مدت یک هفته دایر شد، شاهد حضور هنرمندان و اندیشمندانی از کشورهای عراق، سوریه، بوسنی، فرانسه، پاکستان، اندونزی، ترکیه، نیوزیلند و افغانستان بود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس