کد خبر 450669
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷

مسئولان و هنرمندان حوزه هنری فردا یك‌شنبه 18 مردادماه برای استقبال از دو غواص شهید گمنام به «معراج شهدا» می‌روند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مسئولان و هنرمندان حوزه هنری یك‌شنبه ساعت 10 و 30 دقیقه صبح برای استقبال از دو غواص شهید گمنام به «معراج شهدا» واقع در ضلع جنوبی پارك شهر، خیابان بهشت، كوچه معراج می روند.

شب وداع با این شهدای گمنام نیز، دوشنبه 19 مرداد، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام صادق (ع) در میدان فلسطین برپا خواهد شد.

همچنین آیین تشییع و تدفین دو شهید غواص با عنوان «سوره اخلاص»، ساعت 9 و 30 دقیقه دوشنبه 20 مردادماه از مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین به سمت حوزه هنری واقع در خیابان حافظ برگزار می‌شود و رو به روی مسجد امام خامنه‌ای حوزه هنری مراسم باشكوه خاك‌سپاری این شهدا برگزار می‌شود.

حوزه هنری این روزها در تب و تاب فراهم كردن مقدمات و زمینه‌های برگزاری مراسم ویژه «سوره اخلاص» است تا در روز موعود مراسمی در شأن و مقام شهدای دفاع مقدس در این نهاد انقلابی برگزار شود. در همین راستا جلسه هماهنگی تشییع پیكر دو شهید غواص در حوزه هنری با حضور مومنی شریف رئیس حوزه هنری، هادی مولوی‌دوست مدیركل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه هنری، لولاچیان و ستاری از مسئولان بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) و تنی چند از مسئولان شهرداری، ناجا، راهور، اورژانس و آتش‌نشانی تهران بزرگ و منطقه 6 و ... برگزار شد.

رئیس حوزه هنری در این مراسم با بیان اینكه سه‌شنبه 20 مردادماه كه مصادف با روز شهادت امام جعفر صادق(ع) است قرار شده دو شهید عزیز كه از غواصان عملیات كربلای چهار بوده‌اند تشییع و تدفین شوند، می‌گوید: حوزه هنری مكانی است كه هنرمندان آن از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین در طول دوران دفاع مقدس با شهدا همراه بوده‌اند و در كنار رزمندگان اسلام به نوبه خودشان مبارزه با دشمنان انقلاب را پیش برده‌اند. اشعار شاعران حوزه هنری در جبهه‌های جنگ تحمیلی زمزمه می‌شد، نقاشی‌های نقاشان حوزه هنری با موضوع دفاع مقدس بارها و بارها آرمان‌های انقلاب را به نمایش گذاشته است و هنرمندان موسیقی و داستان‌نویسان و فیلم‌سازان و دیگر هنرمندان این نهاد هر یك به نوبه خودشان در كنار رزمندگان كار هنری خودشان را انجام داده‌اند. به همین منظور، بی‌مناسبت نیست كه شهدا در حوزه هنری حضور داشته باشند تا نمادی از آن روزهای باشكوه جنگ ما بر علیه دشمنان اسلام و انقلاب باشند و ما را نسبت به همراهی هنرمندان و رزمندگان جنگ تحمیلی در آن برهه تاریخی متذكر شوند.

مسئولان حاضر در این جلسه بنا به مسئولیت‌هایشان آمادگی خود را برای حضور و ارائه خدمات برای برگزاری بهتر مراسم اعلام كردند. همچنین در این جلسه با تقسیم اولیه فعالیت‌ها شرح‌ وظایف هر یك از نهادها و ارگان‌ها مشخص شد.


حوزه هنری مكان مقدسی است

جواد كامور بخشایش، پژوهشگر تاریخ و خاطرات شفاهی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه نخستین بار طرح تشییع و تدفین شهدای گمنام در مكان‌های مقدس، دانشگاه‌ها و نهادها و سازمان‌های فر هنگی و ... را سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده كمیته جست وجوی مفقودین ستادكل نیروهای مسلح طرح‌ریزی كرده است، اظهار كرد: در محل زندگی من، دو شهید گمنام را در بالای تپه‌ای به خاك سپرده‌اند و خود این موضوع ذهنیت جالبی در بین اهالی آن منطقه ایجاد كرده است و باعث شده تا مدام ارتباط نزدیك با این شهیدان و فضای معنوی كه ایجاد شده داشته باشند.


وی تاكید كرد: خاك‌سپاری شهدای گمنام در مكان‌های مختلف شهر، حركت درست و مثبتی است و تاثیر فرهنگی و مذهبی زیادی می‌تواند داشته باشد. به‌ویژه در حوزه هنری كه خود مكان مقدسی است. چرا كه فرهنگ و هنر هر كجا باشد، آن مكان مقدس است و همچنین بخش زیادی از ارزش‌ها و رسالت حوزه هنری به تبیین و تشریح ارزش‌های دفاع مقدس باز می‌گردد و این نكته نیز باعث می شود تا تشییع شهدا در این مكان شكل زیبایی به خود بگیرد.

كامور بخشایش خاطرنشان كرد: وجود مقبره شهدا در حوزه هنری ایده خوبی است و باعث تجدید میثاق، عهد و پیمان لحظه‌ای هنرمندان با شهدا و مطهر شدن این فضا می‌شود. به لحاظ فیزیكی و معنوی هم تشییع این شهیدان نكته مثبتی است.

وی همچنین گفت: خاك‌سپاری شهدای گمنام در حوزه هنری بر روی فعالیت هنرمندان بی‌تاثیر نخواهد بود. هنرمندان و اهالی ادبیات حوزه هنری به صورت انتزاعی مفاهیم دفاع مقدس، ایثار و شهادت را در آثارشان منتقل می‌كنند و تجدید میثاق و عهد و به یادآوردن این شهیدان می‌تواند به فرایندی كه اجرا می‌شود، سرعت و كیفیت بالاتری بدهد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس