کد خبر 426743
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷

برنامه «خندوانه» با فضای متفاوت و شادی که دارد لحظات شادی را برای مخاطبانش رقم میزند و باوجود وقف‌های که بین فصل اول و دوم آن ایجاد شد نتوانست از ذهن مردم دور شود.

به گزارش مشرق، «خندوانه» برنامه‌ای تلویزیونی به کارگردانی رامبد جوان است که از ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ در شبکه نسیم شروع به فعالیت کرده است. موضوع برنامه هر شب متفاوت است اما مضمون اصلیِ آن خنده است، و در اصل برنامه‌ای برای جا انداختنِ بیشترِ خنده در ایران است. این برنامه از هنرمندانِ محبوب و معروفِ دیگری نیز بی‌بهره نمانده است. و هفته‌ای چند شب یک استند آپ کمدین به برنامه می آید، همچنین میهمانان دیگری نیز دارند و این افراد، افراد موفقِ جامعهٔ ایرانی هستند. این برنامه به برترین لبخند تندیس به‌یادماندنی برنامه را تقدیم خواهد کرد، در این برنامه میهمانان باید پنج ثانیه به دوربین خیره بمانند و لبخند بزنند.

هر شب در برنامه آهنگ برنامه را همگی با صدای بلند می‌خوانند. خواننده و آهنگساز این آهنگ حبیب بدیری است. این برنامه یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های ماه رمضان ۱۳۹۳ معرفی شد.

سری اول این برنامه در ۳ آبان ۱۳۹۳ با نقش آفرینی رامبد جوان در نقش جد بزرگ و حضور عوامل سریال خانه سبز پایان یافت و سری دوم آن از ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ با دکور جدید به روی آنتن رفت.

خندوانه هر شب ۱۰۰ تماشاچی از کسانی که با خندوانه تماس گرفته‌اند را به صورت رایگان در خود جای می‌دهد. به همین منظور گفتگویی را در باب ارزیابی برنامه خندوانه با چند نفر از مهمانان برنامه و نویسنده سه گانه «پایتخت» انجام دادیدم که در ادامه می خوانید.
رامبد جوان سرشار از انرژی است + فیلم

رامبد سرشار از انرژی است/«خندوانه» نشأت‌گرفته از تحقیقات علمی است


علی مسعودی نویسنده برنامه های طنز در خصوص کیفیت برنامه «خندوانه» گفت: «خندوانه» از آن دست برنامه‌هایی است که به‌ندرت می‌توان شبیه آن را در تلویزیون یافت و باوجود تولیدی بودنش توانسته نگاه بسیاری را به خود جلب کند.

وی ادامه داد: این برنامه با آرایه متفاوت و فضای شادی که دارد لحظات شادی را برای مخاطبانش رقم میزند و باوجود وقف‌های که بین فصل اول و دوم آن ایجاد شد نتوانست از ذهن مردم دور شود و با پیگیری‌هایی که در پی داشت آن را زودتر از موعد پخش به روی آنتن آورد.

مسعودی تصریح کرد: «خندوانه» برنامه‌ای شاد و مفرح است با همکاری نیما شعبان نژاد و گروهی از بازیگرانی چون شقایق دهقان، رضا شفیعی جم، بیژن بنفشه خواه مهران غفوریان، جواد رضویان و سیامک انصاری در فصل اول و اضافه شدن دیگر کمدین‌هایی چون علیرضا خمسه، امیرحسین رستمی، محمد بحرانی صداپیشه ببعی، علیرضا علیمردانی و حضور یک عروسک به نام جناب خان طراوتی دوچندان را به برنامه آورده است و توانسته با پخش مجددش لحظات شادی را برای همگان رقم زند.

وی تصریح کرد: این برنامه به لحاظ روان‌شناختی ازآنجایی قابل دفاع است که پخش آن از ابتدا تا به امروز حتی با یک انتقاد هم مواجه نشده تمامی این موفقیت‌ها بیانگر ساخت یک برنامه کاملاً تخصصی و حرفه‌ای است.

مسعودی  در خصوص جذابیت‌های اجرای رامبد جوان بیان کرد: من سال‌هاست که رامبد جوان را می‌شناسم و به‌خوبی با روحیاتش آشنا هستم زمانی که در برنامه حضور دارد انرژی غیرقابل وصفی را به مهمان‌ها و تماشاچیان منتقل می‌کند و حتی زمانی که من برای اجرای برنامه‌ام به «خندوانه» می‌روم زمانی که روبه روی رامبد قرار می‌گیرم از انرژی او به وجد می‌آیم و باقدرت بیشتری برنامه را اجرا می‌کنم و این سادگی و بی غلو غش بودنش باعث صمیمیت و راحتی مهمان‌ها در برنامه می‌شود و به دل مردم می‌نشیند.


وی افزود: کارگردان این برنامه تحقیقات بسیار خوبی در خصوص اجرای این برنامه کرده و بابیان نکات آموزنده و کاملاً روان‌شناسانه توانسته برنامه خوبی رو به روی آنتن ببرد مطالعات علمی و دوراندیشی عظیم یکی از نکات مثبتی است که رامبد در طول این سال‌ها انجام داده است و حتی زمانی که بین فصل یک و دو آن وقفه‌ای ایجادشده بود او همچنان در پی تحقیقات بیشتر برای اجرای این برنامه بود، از قدیم گفتن: «خنده بر هر درد بی‌درمان دواست» و «خندوانه» یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند با ایجاد یک فضای شاد برای مردم لحظات شادی را برای آن‌ها رقم بزند.

مسعودی با اشاره به آرزوی از دست رفته پدرش اظهار داشت: پدرم همیشه آرزو داشت من دکتر بشوم اما من به دلیل اینکه به این رشته علاقه نداشتم رشته دیگری را انتخاب کردم، پدرم در روزهای آخر عمرش به هم گفت: درسته که دکتر نشدی اما همین‌قدر که لبخند را به لبان مردم می‌آوری بهت افتخار می‌کنم، این جمله و رضایت پدرم برایم یک دنیا ارزش داشت و خوشحالم که هفته‌ای یک‌بار به مدت ده دقیقه در برنامه «خندوانه» حضور دارم و باعث خوشحالی مردم می‌شوم.
رامبد جوان سرشار از انرژی است + فیلم
تولید برنامه‌های روتین بسیار دشوار است
رضا شفیعی جم دیگر کمدین برنامه «خندوانه» در مورد خواندن داستان‌هایش برای مردم این‌گونه بیان می‌کند: گروه «خندوانه» بسیار تلاش می‌کنند تا برنامه خوبی را برای مردم به روی آنتن ببرند، ساخت برنامه‌ای روتین بسیار دشوار است اما تمامی عوامل این برنامه با تلاش‌های شبانه‌روزی نشان این سختی را به جان خریدند تا لحظات شادی را برای مردم رقم بزنند، این برنامه یک کارنو در تلویزیون بود که توانست در مدت‌زمان کوتاهی به دل مردم بیند و لبخند را بر لبان آن‌ها جاری کند.

وی ادامه داد: کاراکترهای نیما و عروسک جناب خان را دوست دارم و به شکلی هر بخش ازا ین برنامه توانسته فضای مای خیلی خوبی را برای تماشاگران و بینندگان ایجاد کند.

شفیعی جم اظهار داشت: بیست سال است که نویسندگی می‌کنم و داستان‌هایی را هم که در برنامه اجرا می‌کنم نوشته خودم است، این داستان‌ها تلفیقی از خاطرات و البته قدری هم زاییده ذهنم است که با شاخ و برگ‌های طنزی که به آن‌ها می‌دهم به جذابیتش می‌افزایم، من هم در این برنامه سعی کردم بابیان داستان‌هایی فضای شادی را در برنامه ایجاد کنم که در فصل اول این برنامه قصه‌هایم به شکل سریالی بود اما در فصل دوم به دلیل مشخص نبود زمان حضورم در برنامه‌ای داستان‌ها از گونه سریالی خارج‌شده است چون فاصله‌های ایجادشده در بین برنامه، باعث فراموشی مخاطبان نسبت به داستان می‌شد به همین خاطر تصمیم گرفتم که داستان‌ها را تک‌قسمتی بنویسم.

رامبد جوان سرشار از انرژی است
رامبد مهمانانش را به‌درستی انتخاب می‌کند/باید با طرح سوال‌هایی برخی از تابوها بشکند

خشایار الوند نویسنده سه‌گانه «پایتخت» در خصوص پخش این برنامه و نحوه اجرای رامبد جوان اظهار داشت: اجرای خوب و دوست‌داشتنی رامبد جوان باعث شده این برنامه ارتباط خوبی با مردم برقرار کند و همچنین یکی دیگر از نکات مهم این برنامه در دعوت مهمان‌ها است که باید به شکلی باشد که فضای دل‌نشینی را برای مخاطبان ایجاد کند اگر مهمانی به برنامه بیاید که نتواند خودش را در آن فضا آزادانه رها کند و به گفت‌وگو بپردازد به‌طور حتم نمی‌تواند انتظار عوامل و مردم را برآورده کند ازاین‌رو رامبد جوان با هوشمندی خوبی مهمان‌ها را به برنامه دعوت می‌کند و با شناخت خوبی که از آن‌ها دارد می‌داند از چه لحن و سوا لاتی باید در برنامه استفاده کند که برای مخاطبان جذاب باشد.
جای «خندوانه» در شبکه نسیم نیست.

وی ادامه داد: باوجوداینکه این برنامه همخوانی خوبی با شبکه نسیم دارد اما به نظر من جای این برنامه در این شبکه نیست و بهتر است از شبکه‌های سراسر پخش شود تا بتواند حقانیت خودش را ثابت کند، پخش این برنامه از شبکه نسیم باعث محدودیت برای مردم می‌شود چون همه خانه‌ها مجهز به دستگاه گیرنده «ستآپباکس» نیستند و اگر این برنامه در شبکه‌های دیگر پخش شود تأثیرات شگرفی به همراه خواهد داشت.

الوند تصریح کرد: اگر رامبد در برنامه‌اش یکسری سؤال‌های چالشی از مهمان‌های برنامه‌اش بپرسد که آن‌ها از پرسش سال‌ها متعجب شوند می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد و تابو همیشگی سؤالات روزمره و همیشگی را بشکند و به‌نوعی مجری ورای چارچوب‌های همیشگی تلویزیون گام بردارد و شیوه اجرای جدیدی را برای مردم به تصویر بکشد.

وی در خصوص رامبد جوان بیان کرد: رامبد از آن معدود مجریانی است که در قالب احترام توانسته برنامه را به‌خوبی مدیریت و اجرا کند، برخی از مجریان هستند که فکر می‌کنند با لودگی و یا خشکی بیش‌ازحد می‌توانند برنامه متفاوتی را اجرا کنند اما باید بگویم که این‌گونه از اجراها به‌شدت باعث مخاطب زدگی می‌شود.

رامبد جوان سرشار از انرژی است
الوند افزود: برخی‌ها معتقدند خندیدن جلف است و اگر کسی خودش را بگیرد و سنگین بیند انسان خوبی است، خنده فعل‌وانفعالاتی در انسان ایجاد می‌کند که باعث بروز افسردگی می‌شود و به لحاظ علمی خندیدن یکی از شیوه‌های درمان است که البته نباید این خندیدن‌ها در جهت مسخره شدن برخی از افراد جامعه باشد، گروه نویسندگی ما در سه‌گانه «پایتخت» متن‌ها به شکلی نوشته شد که هیچ لهجه‌ای مسخره نشد و تنها موقعیت‌های طنز را در کار ایجاد کردیم.

وی تصریح کرد: اگر برنامه‌سازی به شکل درستی در تلویزیون صورت بگیرد و جنبه مردم و هنرمندان ارتقاء یابد به‌طور حتم می‌توان برنامه‌های خوب و جذابی را به روی آنتن برد، یک هنرمند موظف است زمانی که سؤالی از زندگی‌اش می‌شود به آن پاسخ دهد چون او یک فرد عادی در جامعه نیست و به‌گونه‌ای زندگی‌اش با مردم پیوند خورده است و این جبهه‌گیری‌هایی که در خصوص برخی از سؤالات از سوی هنرمندان صورت می‌گیرد به نظر من صحیح نیست، هنرمندان باید بدانند این مردمی که در موفقیت آن‌ها نقش بسزایی داشتند، حالا این انتظار می‌رود که قدری هم از مشکلات روزمره هنرمندان هم باخبر شوند بخصوص زمانی که برخی از مسائل به گوش مردم می‌رسد و به‌نوعی آن‌ها را درگیر می‌کند، برخی از تابوها باید شکسته شود و گارد گیری‌ها نسبت به برنامه حذف شود این روش‌ها باعث می‌شود دست سازندگان نسبت به تولیدات بازشوید و برنامه‌های متفاوتی تولید شود.


الوند در خصوص نحوه گزینش مهمانان برنامه اظهار داشت: خیلی دوست دارم در این برنامه از صنف‌ها و مشاغل همیشه معترض به زنجیره‌های طنز دعوت شود و در خصوص مشکلاتشان و سوءتفاهم‌هایی که گاهی اوقات نسبت به زنجیره‌های طنز صورت می‌دهند، صحبت شود تا با حل شدن این اعتراضات، قدری از خط قرمزهای موجود در نگارش متن‌های طنز کاسته شود و از بزرگنمایی‌هایی که نسبت به این حوزه شده است کاهش یابد.

وی در پایان گفت: «خندوانه» یکی از بی‌نظیرترین برنامه‌هایی است که توانسته لحظات شادی را به مردم هدیه دهد و این نکته را به آن‌ها گوشزد کند که باوجود تمام مشکلات می‌توان لبخند زد و با قدری تأمل از روی مشکلات عبور کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    اول از این برنامه متنفر بودم ولی حالا کم کم داره خوشم میاد ، برنامه نشاط آوریه ، ولی بهتره از همه جور آدما دعوت کنند نه یه قشر خاص!
  • مهدی م ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    منظورتان از قشر خاص چیه؟؟؟!!! آخوند نمی ارند که میارند بازیگر نمیارند که میارند دکتر و پرفسور نمیارند که میارند ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس