کد خبر 426098
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴

همزمان با پیشروی بزرگ رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه در دو جبهه القلون و بلندی های شهرک عرسال و تنگ شدن عرصه بر عناصر مسلح گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره(شاخه القاعده در بلاد شام)، اعلام شد که ابومالک التلی سرکرده این گروهک در القلمون سوریه فرار کرده و وارد شهرک عرسال در شمال شرق لبنان شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی الاخبار در شماره روز دوشنبه خود به نقل از منابع سوری در شهرک عرسال افزود: ابومالک التلی دیروز(یکشنبه) به همراه دو تن دیگر از سرکردگان اصلی النصره وارد عرسال شده و یکی از آنها ابو صهیب مسئول پرونده مذاکرات در خصوص نظامیان ربوده شده لبنانی است.

از سوی دیگر الاخبار به نقل از منابع امنیتی نوشت که اداره امنیت ارتش لبنان به اطلاعاتی دست یافته که براساس آن می تواند مکانی را که یکی از سرکردگان النصره در شهرک عرسال مخفی شده است، مشخص کند.

این روزنامه لبنانی درهمین حال نوشت که منابع نزدیک به النصره تاکید می کنند که شیخ ( ابومالک التلی) همچنان در بلندی های عرسال است و نبرد را رهبری می کند.

** وضعیت میدانی در بلندی های عرسال

رزمندگان مقاومت بر ارتفاعت قرنه التنور در جنوب شرق بلندی های شهرک عرسال مشرف بر وادی عویس ، وادی اطنین ،وادی الخیل و وادی القصیره سیطره یافته اند.

پیشروی رزمندگان مقاومت که در میان درگیری های شدید با عناصر مسلح النصره صورت گرفت، به هلاکت و یا زخمی شدن تعدادی از آنها منجر شد و باقیمانده آنها نیز مجبور به فرار به ارتفاعات الحصن و وادی الخیل در شرق بلندی های شهرک عرسال و و اردوگاه های پناهجویان سوری و شهرالملاهی در وادی حمید عرسال شدند.

منابع میدانی افزودند: رزمندگان مقاومت به پیشروی خود به سوی ارتفاعات مثلث حرف الدبول در جنوب شرقی بلندی های شهرک عرسال ادامه داده و بعداز سیطره بر این ارتفاعات و قدرت آتش خود را بر گذرگاه هایی که گروه تروریستی تکفیری النصره از آنها برای ورود به وادی الحقبان ، وادی الحریق ووادی الخیل در شمال شرق بلندی های عرسال استفاده می کرد، تقویت کردند.

رزمندگان مقاومت همچنین بر ارتفاعات حوض التشرینی مشرف بر وادی الحقبان ، ضلیل الرهوه و وادی الدبول سیطره یافتند.

الاخبار به نقل از منابعی به موفقیت واحدهای شناسایی مقاومت در تهیه تصاویری از مناطقی از جنوب شرقی بلندی های عرسال خبرداد و افزود که در عملیات های اخیر دو رزمنده مقاومت شهید و چهار تن دیگر زخمی شده اند.

رزمندگان مقاومت به یکی از غارهایی که ابومالک التلی نشست های خود را با دیگر سرکردگان و عناصر گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره در آن برگزار می کرد، سیطره یافتند.

رزمندگان مقاومت تا عصر دیروز یکشنبه 107 کیلومتر مربع از بلندی های شهرک عرسال را آزاد و از لوث وجود تروریست های تکفیری جبهه النصره و داعش پاکسازی و سلاح ها و مهمات و دیگر تجهیزات آنها را کشف و ضبط کرده اند.

در برخی از اتاق هایی که رزمندگان مقاومت وارد آنها شده اند ، شعارهایی در حمایت از النصره و داعش نوشته شده است.

رزمندگان مقاومت با یک زن و مرد در دهه ششم عمرشان در یکی از اتاق هایی که در باغ ها وجود داشت، برخورد کردند و به پیشروی خود تا منطقه مشرف بر جاده آسفالت که خودروها از شهرک عرسال به سوی بلندی های جنوب شرقی می روند، ادامه دادند.

گلوله باران مناطق مشرف بر غرب و شمال وادی الخیل تا شهرالملاهی منطقه عرسال و نزدیک اردگاه پناهجویان سوری ادامه دارد که به مخفی گاه ده ها عنصر مسلح تبدیل شده است.

** وضعیت میدانی جبهه القلمون

در جبهه القلمون، ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت بر قله صدر البستان شمالی و تپه های اطراف آن در بلندی های فلیطا بعداز درگیری های شدید سیطره یافتند و در این درگیری ها ده ها تن از عناصر تروریست تکفیری مسلح کشته و یا زخمی شدند.

قله صدر البستان درشمال جبل الثلاجه ، بر بلندی های شهرک الجراجیر سوریه که عناصر مسلح گروه تروریستی داعش در آنجا هستند، اشراف دارد.

ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت همچنین بر گذرگاه الحمرا القصیر که بلندی های فلیطا را به بلندی های شهرک عرسال پیوند می زند، سیطره یافتند و این از مهمترین گذرگاه های النصره بین سوریه و لبنان بود.

منابع میدانی از سیطره کامل ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت بر بلندی های فلیطا و مجبورشدن عناصر مسلح گروه تروریستی تکفیری النصره به فرار به سوی بلندی های الجراجیر خبر داده اند.

ارتش سویه و رزمندگان مقاومت ، عناصر مسلح را در بلندی های شهرک الجراجیر وقاره سوریه محاصره کرده اند که در میان آنها عناصر گروه تروریستی تکفیری داعش هم وجود دارند.

** گزارش السفیر

روزنامه لبنانی السفیر نیز نوشت که گروه تروریستی تکفیری النصره همه مناطق اشغالی القلمون و 80 درصد بلندی های شهرک عرسال را از دست داده است.

در ادامه گزارش السفیر آمده است که رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه سیاست آزادسازی تدریجی مناطق اشغال شده در بلندی های شهرک عرسال توسط گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره را ادامه داده تا نبرد القلمون که به جداسازی این منطقه ازشهر زبدانی از یک سو و حمایت از دمشق از ناحیه القلمون شرقی و همچنین جاده بین المللی دمشق – حمص شده است، تکمیل شود.

لبنان نیز از این نبردها منافع زیادی برده است به ویژه اینکه منطقه القلمون در سه سال گذشته به منبع خطر اصلی برای داخل لبنان تبدیل شده بود و خودروهای بمب گذاری شده و انتحاری ها از آنجا راهی لبنان می شدند و تروریست های تکفیری با موشک به مناطق شمالی و میانی بقاع حمله می کردند.

السفیر تاکید کرد:روند نبردهای میدانی نشان می دهد که مقاومت لبنان تصمیمی راهبردی غیرقابل بازگشت گرفته تا سیطره خود بر بلندی های عرسال را تکمیل کند و البته ماموریت تامین امنیت شهرک عرسال و اخراج تروریست های تکفیری مسلح از آن را به ارتش لبنان واگذار کرده است.

مرحله آینده نبرد نبرد با گروه تروریستی تکفیری داعش است که حدود 200 کیلومتر مربع از بلندی های شهرک عرسال و القلمون سوریه را اشغال کرده است.

درگیری های بین دو گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره و داعش از اوایل هفته گذشته و بعداز رسیدن یک گروه بزرگ از عناصر داعش به سهل الرهوه در وادی الخیل به بهانه جنگ با رزمندگان مقاومت شروع شد.

جبهه النصره ، داعش را به تجاوز به مناطقی متهم کرد که اشغال کرده است.

در این درگیری ها 47 عنصر مسلح داعش و 17 عنصر جبهه النصره به هلاکت رسیدند و النصره توانست بر همه منطقه خربه یونین ، خط تماس آن با داعش و همچنین سرج العجرم و وادی النضام سیطره یابد تا یک منفذ نفس کشیدن پیدا کند.

السفیر به نقل از منابع مطمئن نوشت که عناصر النصره دیروز هشت دستگاه سنگین ماشین راه سازی را از کارخانه های سنگبری منطقه عرسال دزدیده تا با استفاده از آنها مواضع خود را در بلندی های عرسال که همچنان تحت اشغال دارند، تحکیم کنند.

** ادعای جبهه النصره

گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره را که در تنگنای کشنده قرار گرفته، تصاویری را از نظامیان ربوده شده لبنانی منتشرکرد که سلاح به دست گرفته و ادعا شده تصمیم گرفته اند با ارتش لبنان و رزمندگان مقاومت بجنگند.

روزنامه الاخبار نوشت که خانواده نظامیان ربوده شده تاکید کرده اند، تروریست های تکفیری با زور سلاح فرزندانشان را مجبور به این گونه کارها می کنند و این عکس ها در چارچوب جنگ روانی و برای اعمال فشار بر آنها منتشر شده است.

آنها تاکید کرده اند که امکان ندارد فرزندانشان سلاح به دست گرفته و علیه نیروهای لبنانی بجنگند.

** همبستگی مردم راس بعلبک با نیروهای ارتش و مقاومت

اهالی شهرک راس بعلبک و فعالان سیاسی ، دینی ، حزبی و اجتماعی آن دیروز در نشستی بزرگ بر حمایت و همبستگی خود با نیروهای ارتش و مقاومت لبنان در نبرد با تروریست های تکفیری تاکید کردند.

اهالی راس بعلبک که اکثریت مسیحی هستند از ژنرال جان قهوجی فرمانده ارتش لبنان درخواست کردند با توجه به مصوبه هیات دولت لبنان به سرعت برای آزادسازی اراضی اشغالی لبنان از اشغال تروریست های تکفیری اقدام کند و آرامش و امنیت را به شهرک ها و روستاهای مرزی از جمله راس بعلبک بازگرداند.

آنان تاکید کرده اند که آماده هستند در کنار نیروهای ارتش و مقاومت لبنان وارد میدان جنگ با تروریست های تکفیری شوند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس