کد خبر 426187
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

سران ۷ کشور صنعتی جهان روز گذشته نخستین روز نشست گروه ۷ را با پرداختن به تحریم‌های روسیه و بحران بدهی‌های یونان اغاز کردند.

گزارشی از نخستین روز نشست گروه 7

به گزارش مشرق، سران 7 کشور صنعتی جهان موسوم به گروه 7 متشکل از آمریکا،‌آلمان،‌کانادا، ژاپن، ایتالیا،‌فرانسه و انگلیس روز گذشته در حالی نخستین روز از نشست خود را  در بایرن آلمان برگزار کردند که محور رویکرد مقامات، تاکید بر ادامه تحریم‌های روسیه بود. امسال هم نشست برای دومین سال متوالی بدون حضور روسیه برگزار شد. اعضای این سازمان مسکو را به  اتهام حمایت از استقلال‌طلبان شرق اوکراین از این گروه حذف کرده‌اند.

در این گزارش به خلاصه‌ای از برنامه‌های روز گذشته اشاره می‌شود:

مرکل روز گذشته از جامعه جهانی خواست تا موضع محکمی علیه روسیه اتخاذ کنند و به آتش‌بسی که فوریه گذشته درباره آن توافق شد پایبند باشند. وی در این مورد به شبکه تلویزیونی « ZDF» گفت: « من انتظار دارم که ما بتوانیم پیام  قاطعی برای (مسکو) داشته باشیم. فقط  اعمال تحریم‌ها مطرح نیستند بلکه تحریم‌ها باید برای رسیدن به هدف استفاده شوند.»

«استفان هارپر» و «شینزو آبه» نخست‌وزیران کانادا و ژاپن  هم در این راستا به سفر کوتاه به کی‌یف در مسیر آلمان اشاره کردند. در روزهای گذشته چندین مورد از ناآرامی و شماری گشته گزارش شده است.

«ژان کلود یونکر» رئیس‌کمیسیون اروپا هم گفت که همچنان منتظر برنامه‌ای دیگر درباره یونان است و موضوع خروج این کشور از منطقه یورو در دستور کار نیست.

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا دیگر مقام حاضر بود که با حمایت از تحریم‌های روسیه گفت که بازگشت  احتمالی روسیه به گروه 7 به سیاست خارجی این کشور بستگی دارد و در حال حاضر اتحادیه اروپا با این پرسش مواجه است که چطور می‌توان تحریم‌ها را تقویت کرد.

با این حال «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس گفت که از تشدید تحریم‌ها علیه مسکو حمایت نمی‌کند چرا که برخی از کشورها از جمله یونان از کاهش سرمایه‌گذاری‌های روسیه آسیب دیده‌اند. وی گفت: « اعمال تحریم بر کشوری دیگر بر همه کشورها تاثیر می‌گذارد.»

آینده یونان و سرمایه‌گذاران جهانی موضوع مهم دیگری است و این امکان وجود دارد که یونان از منطقه یورو خارج شود.

سران کشورهای عراق و نیجریه که در این کشورها درگیری‌ها به شدت با گروه‌های تروریستی در جریان است، از دیگر افرادی هستند که برای شرکت در نشست دعوت شده‌اند. قرار است «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق درباره اقدامات گروه تروریستی داعش که در بخش‌هایی از این کشور نفوذ کرده است رایزنی کند..

همچنین عبادی دیداری خصوصی با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا خواهد داشت و درباره ائتلاف ضد داعش که آمریکا رهبری آن را بر عهده دارد با وی گفت‌وگو خواهد کرد.

همچنین «محمد بوهاری» رئیس‌جمهور جدید نیجریه هم قصد دارد از گروه 7 بخواهد تا در زمینه مقابله با بوکوحرام اقدام کند. از زمانی که وی به قدرت رسیده است، دست‌کم 11 حمله تروریستی به وقوع پیوسته است و بیش از 90 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مسایلی مانند اختلافات ژاپن و چین در دریای چین، توافق اقتصادی پیشنهادی میان اتحادیه اروپا و آمریکا و ابولا در غرب آفریقا از دیگر مواردی هستند که در این نشست به آنها پرداخته خواهد شد. برخی منابع اعلام کرده‌اند که موضوع برنامه هسته‌ای ایران هم در برنامه رایزنی حاضران نشست قرار دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس