در حالي که بر اساس مصوبه دي ماه هيئت دولت، مقرر شده بود سرمايه دولت جمهوري اسلامي ايران در شرکت بين المللي اسلامي تأمين مالي تجاري وابسته به بانک توسعه اسلامي از حدود 1 ميليون دلار به بيش از 100 ميليون دلار افزايش يابد، اين دستور به علت مغايرت با قانون برنامه پنجم توسعه مغاير قانون اعلام شد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


*کیهان


قاطعیت انقلابی رهبر ایران آمریکا را وادار به عقب‌نشینی می‌کند
«قاطعیت و انقلابی بودن رهبر ایران موجب شده طرف غربی برخی توقعات اولیه خود را کنار بگذارد».
روزنامه آمریکایی سیاتل تایمز با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته‌ای نوشت: از این سخنان می‌توان فهمید رهبر ایران هنوز آمریکا را دشمن اصلی خود می‌داند، دوم اینکه غرب بیش از (آیت‌الله) خامنه‌ای خواستار رسیدن به توافق است؛ زیرا وی گفت: «من هرگز در مورد مذاکره با آمریکا خوشبین نبوده‌ام».

این روزنامه می‌نویسد: مواضع رهبر ایران به هیچ وجه تغییر نکرده است. این موضوع نشان می‌دهد چرا مذاکره‌کنندگان غربی مجبور بودند بسیاری از مطالبات اولیه خود را کنار بگذارند. آمریکا از ابتدا بر پایان برنامه هسته‌ای ایران و تعلیق غنی‌سازی اصرار داشت، اما برای اینکه ایران از مذاکرات خارج نشود واشنگتن در این مورد تسلیم شد.

سومین درس از سخنان رهبر ایران این بود که (آیت‌الله) خامنه‌ای خواستار اعتماد تمام و کمال غرب بود در حالی که در عوض بیشترین میزان نارضایتی را نشان می‌دهد.

روزنامه آمریکایی می‌افزاید: او در سخنانش احساس برتر بودن مذهبی را نسبت به غرب دارد و بارها گفته که غرب باید به کلی همه تحریم‌ها را در روز امضای توافق لغو کند و هیچ ناظری نمی‌تواند تأسیسات نظامی ایران را بازدید کند.

سیاتل تایمز خاطرنشان کرد: چهارمین نکته در سخنان رهبر ایران این بود که آمریکا و ایران واقعیت‌های متفاوتی را می‌بینند و آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند.

این روزنامه در پایان نوشت: اوباما تصور می‌کند ایران تغییر کرده اما آمریکا معمولاً هرگز به درستی جریانات را در خاورمیانه پیش‌بینی نکرده است. دولت‌های قبلی آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه همواره منتظر نقطه عطف در خاورمیانه بوده‌اند اما خورشید آمریکا هرگز طلوع نمی‌کند.


بیشتر مشکل اقتصادی داخلی است اما دولت اراده جدی ندارد
یک اقتصاددان اصلاح‌طلب و حامی دولت معتقد است براساس روشی که دولت در پیش گرفته ظاهرا قرار نیست تغییر محسوسی در اقتصاد بیفتد.

فرشاد مومنی در سایت خبر آن‌لاین نوشت: دولت در سال 93 سیاست‌های نادرستی در قبال صنایع داشته و کارگران و کارفرمایان به زحمت افتاده‌اند. اما این که علی‌رغم اتخاذ سیاست‌های تورم‌زا از سوی دولت ما آثار تورمی آن را مشاهده نمی‌کنیم، به این برمی‌گردد که بخش اعظم عوامل شکل‌دهنده به رکود بسیار عمیقی مربوط می‌شود به بحران تقاضای موثر در سطح خانوارها و بخش دیگر مربوط می‌شود به بحران تقاضای موثر توسعه‌ای از سوی دولت، ترکیب این دو، اقتصاد را با رکود روبرو کرده است. به دلیل همین رکود و پایین بودن عرضه و تقاضا، امسال نرخ تورم پایین آمده و این هم اقتضای طبیعی شرایط رکودی بوده است. به همین دلیل هم هست که قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکرده و برای آنها باور کاهش نرخ تورم سخت می‌نماید.

وی با بیان اینکه در دولت اراده کافی و جدی دیده نمی‌شود، خاطر نشان کرد: با کمال تاسف در سال 94 براساس تمهیداتی که در لایحه بودجه قابل مشاهده است، قرار نیست تغییرات محسوسی در اقتصاد کشور اتفاق بیفتند. آنچه برای سال 94 می‌توان پیش‌بینی کرد این است که ما همچنان فاقد رشد با کیفیت، به عنوان رشد متکی بر بخش‌های مولد خواهیم بود. رشدهای حاصله نیز بیشتر جنبه غیرواقعی داشته، و ناظر بر تغییرات غیرموثر در بهبود وضعیت کلی اقتصاد با خصلت پایداری خواهد بود. مانند آنچه سال قبل اتفاق افتاد و 4 درصد رشد اقتصادی برای 6 ماهه اول امسال اعلام شد که احتمالا برای کل سال 2 درصد خواهد بود. اگرچه در محاسبات آماری واقعا این رشد اتفاق افتاده، اما رشد با کیفیتی که مبتنی بر افزایش تولید و رونق بنگاه‌های تولیدی باشد، نبوده و بیشتر به رشد نقدینگی دلالت داشته. در سال آینده نیز در سند بودجه 2/5 درصد رشد اقتصادی برآورد شده، اما در صورت حصول این نتیجه هم رشد اقتصادی با کیفیتی نخواهیم داشت و صرفا شاهد بالا رفتن کمیت اعداد و ارقام بوده‌ایم.

استاد دانشگاه علامه‌ طباطبایی تصریح کرد: در وضعیتی که امروز اقتصاد کشور به آن گرفتار شده، تحریم‌های ظالمانه و مشکلات بین‌المللی تاثیرات زیادی داشته، اما بیشتر مشکلات اقتصادی کشور ما داخلی است و از ضعف مدیریت داخلی رنج می‌بریم. در سال آینده نیز بر حسب نتایجی که از مذاکرات کشور با 5+1 به دست می‌آید، ممکن است که به صورت مثبت یا منفی در میزان درآمد در دسترس دولت تغییر ایجاد شود و از آن طریق نوسانات بسیار کوچک در عملکرد کشور چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی به وجود آید. اما فراتر از این، ما شاهد تحول چشم‌گیری در اقتصاد ایران در سال 1394 نخواهیم بود.


مهار گرانی را می‌کشید یا به آن مهمیز می‌زنید؟!
چند روز پس از آنکه معاون اول رئیس جمهور بخشنامه ممنوعیت قیمت‌ها را صادر کرد و برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب (نظیر اعتماد و...) به چهره‌سازی از وی پرداختند و مدعی شدند «جهانگیری افسار قیمت‌ها را در دست گرفت»! روند صعودی قیمت‌ها و به خصوص قیمت خودرو نشان داد که اسب رام نشدنی قیمت‌ها، چندان هم به افسار معاون اول اعتنایی نمی‌کند!

دولت یازدهم که بارها اعلام کرده بود «اقتصاد دستوری نیست» و با این شعار و بهانه، از زیر بار مهم و حیاتی تنظیم بازار شانه خالی کرده بود، با صدور بخشنامه‌های نمادین می‌کوشد با زیر پا گذاشتن حرف پیشین خود، از سرکشی بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند! اما ظاهراً بازار هم فهمیده که این قبیل بخشنامه‌ها فاقد پشتوانه اعتباری است و به همین دلیل راه خود را می‌رود؟!

در تازه‌ترین نمونه، رئیس شورای رقابت از افزایش دوباره قیمت خودرو خبر داد! و نشان داد که ظاهراً بخشنامه جهانگیری هنوز به خودروسازان ابلاغ نشده است! وی در گفت‌وگو با شرق از مجوز افزایش یک درصدی قیمت خودرو خبر داده و افزایش بیش از آن را به بعد از اعلام نرخ تورم موکول کرده است! وی گفت: قیمت خودرو تا پایان فروردین ماه و بعد از اعلام تورم از سوی بانک مرکزی مجدداً افزایش پیدا می‌کند. از این رو در صورتی که خودروسازان درخواستی برای افزایش قیمت‌ها دارند، باید منتظر باشند تا میزان تورم از سوی بانک مرکزی اعلام شود بعد از آن شورای رقابت باید بررسی و نتیجه را مشخص کند. شیوا همچنین معتقد است: در صورتی که شورای رقابت دستورالعمل مشخصی را برای قیمت خودرو مشخص نکند و تعیین قیمت برعهده خودروسازان یا وزارت صنعت یا... گذاشته شود هر کدام از این نهادها بنابر سلیقه خود قیمت را تعیین می‌کند و مجدداً آشفتگی در بازار به وجود خواهد آمد.
گفتنی است در ماه‌های اخیر مسئولان مختلف دولتی از کاهش بی‌سابقه نرخ تورم و عبور کشور از رکود اقتصادی خبر داده بودند و مدعی کاهش تورم تا زیر 15 درصد و صفر شدن تورم در بهمن ماه شده بودند! معلوم نیست چرا علیرغم کاهش نرخ تورم، نرخ کالاهای مختلف افزایش پیدا می‌کند!؟

روزنامه اعتماد که پیش از این تیتر زده بود جهانگیری افسار قیمت‌ها را به دست گرفت، دیروز تیتر خود را پس گرفته و نوشت: معاون اول رئیس جمهور در حالی بخشنامه ممنوعیت افزایش قیمت کالا را به دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت‌گذار ابلاغ کرد که دولت در همان روزهای نخست سال جاری اقدام به افزایش قیمت حمل و نقل عمومی آن هم به میزان 20 درصد کرده بود. همچنین طبق مصوبات قانونی در آخرین ماه سال گذشته دولت یازدهم با افزایش قیمت گاز و برق و آب موافقت کرده و رسماً قیمت این کالاها را نیز افزایش داده است؛ موضوعی که هم اکنون محل اعتراض خیلی از فعالان و تولیدگران برای قیمت‌گذاری محصولات خود است...

مسعود دانشمند، دیگر تولید کننده بخش خصوصی در مورد این بخشنامه و تأثیر آن بر بازار به اعتماد می‌گوید: «طی سال‌های گذشته از این دست بخشنامه‌ها زیاد صادر و ابلاغ شده است اما آنچه مهم است میزان اجرایی بودن آنهاست که متأسفانه طی این سال‌ها هیچ یک از این بخشنامه‌ها نتوانسته تأثیری که مورد نظر بوده است را بر جای بگذارد.»

این عضو اتاق بازرگانی همچنین می‌افزاید: «جالب اینجاست که زمانی معاون اول رئیس جمهور این بخشنامه را صادر کرده است که دولت در ماه‌های گذشته قیمت آب، برق، گاز، حمل و نقل و... را افزایش داده است و حالا به یکباره سخن از عدم افزایش قیمت‌ها می‌زند. نکته مهم در این ابلاغیه این است که بدانیم روی صحبت معاون اول با چه کس یا چه گروه کالایی است؟ البته بهتر آن بود که ایشان به صراحت در مورد گروه کالایی مورد نظر خود صحبت می‌کرد تا هم آن گروه و هم دیگران بدانند این مصوبات چقدر تضمین اجرایی شدن دارند.»


دردسرهای بیانیه لوزان به روایت عضو سابق شورای سردبیری شرق
عضو سابق شورای سردبیری روزنامه شرق بیانیه لوزان را موجب دردسر برای ایران از جنبه‌های مختلف معرفی کرد.

فرزانه روستایی که در اداره نشریات زنجیره‌ای مختلف همکاری داشته و اکنون در خارج کشور به سر می‌برد، با تأکید بر اینکه تحریم‌ها معلق می‌شود نه لغو و آن هم با تفاسیر 5 تا 25 ساله و حتی ممکن است زور اوباما به تحریم‌های کنگره نرسد، می‌نویسد: کاش دست‌اندازهای مذاکرات هسته‌ای فقط به نحوه برداشته شدن تحریم‌ها خلاصه می‌شد. موضوع بازرسی‌های آژانس که براساس آن قرار است با تصویب الحاقیه‌های تکمیلی ایران همیشه میزبان بازرسانی باشد که جاسوس‌های موساد و دلال‌های خطرناک بین‌المللی را با خود همراه دارند دردسر کمی نیستند. بحث اینکه دولت ایران موظف به تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های موثر نظامی شود موضوعی نیست که به این سادگی قابل هضم باشد یا اهمیتی کمتر از برداشته شدن تحریم‌ها داشته باشد.

وی در ادامه این تحلیل که در روز آن‌لاین منتشر شده می‌افزاید: فقط و فقط اجرای توافقنامه ایران با 5+1 برای ده پانزده سال باعث بحران‌های پی در پی خواهد شد. احتمالا ایران و آژانس بارها تا آستانه قطع کامل همکاری پیش خواهند رفت و هر‌گونه وقفه در این روند ارائه گزارش آژانس به شورای امنیت را معطل می‌کند و تعلیق تحریم‌ها پی در پی به دلیل همین جار و جنجال‌ها با تاخیر مواجه می‌شود. با کمترین دانش سیاسی از سابقه چند ساله آژانس می‌توان پیش‌بینی کرد که کشور درگیر بازرسی‌هایی می‌شود که هدف از آن هر چیز است به جز بازرسی.


نظام‌ ملوک‌الطوایفی در آمریکا اصرار ایالت‌ها بر تحریم ایران!
بسیاری از ایالت‌های آمریکا به تحریم اقتصادی ایران حتی پس از حصول توافق هسته‌ای نهایی ادامه می‌دهند.

به گزارش رویترز؛ ایران و گروه 5+1 در آستانه تصویب توافق هسته‌ای نهایی هستند، اما بسیاری از ایالت‌های آمریکا حاضر به لغو تحریم‌ها نیستند. شرکت‌ها، بانک‌ها و کارخانه‌های زیادی در ایالت‌های مختلف آمریکا فعال هستند که میلیارد‌ها دلار از اموال ایران را به بهانه‌ تحریم‌های اقتصادی بلوکه کرده‌اند.

به گزارش رویترز، با وجود نزدیک شدن به امضای توافقنامه تاریخی ایران و غرب،  این نهادهای اقتصادی همچنان بر ادامه تحریم‌های ایران تاکید می‌کنند. در بسیاری از این ایالت‌ها همزمان با خروج ایران از فهرست به اصطلاح حامیان تروریسم، تحریم‌ها لغو می‌شود. بعید به نظر می‌رسد این موضوع در توافقنامه هسته‌ای 5+1  با ایران مطرح شود و به همین دلیل تحریم‌ها به قوت خود باقی می‌ماند. حتی ایالت‌های کانزاس و می‌سی‌سی‌پی به دنبال وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران هستند. ادامه تحریم‌ها از سوی تعدادی ‌ از ایالت‌‌ها موجب بروز شکاف میان دولت فدرال و ایالت‌ها می‌شود. این وضع با سیاستهای خارجی کاخ‌سفید مغایرت دارد.

«دان‌ گائتز» سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا دراین‌باره گفت: تصمیم‌گیری ما در تحریم اقتصادی ایران ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای «باراک اوباما» ندارد. شرایط لغو تحریم‌ها با توجه به تغییر رفتار ایران بررسی می‌شود و نیازی به کسب اجازه از اوباما یا روسای‌جمهور آینده نداریم.

به گزارش رویترز، این پافشاری بر تحریم‌ها، مذاکرات‌ و توافق را پیچیده‌تر خواهد کرد.
رویترز می‌نویسد سناتورهای بیش از 10 ایالت که این خبرگزاری با آنها تماس گرفته، تاکید کرده‌اند که حتی اگر دولت آمریکا به توافق به ایران دست یابد، قصد ندارند سیاست‌های خود را در رابطه با ایران تغییر دهند از جمله سناتورهای ایالات فلوریدا، میشیگان و جورجیا.

یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب پیش از این نامه 47 سناتور آمریکایی مبنی بر نقض تعهد و توافق اوباما از سوی آنها در زمینه لغو تحریم‌ها را نشانه فروپاشی اخلاقی و سیاسی هیئت حاکمه آمریکا توصیف کرده بودند.

*خراسان

ابهام در اجراي دستور 100 ميليون دلاري کابينه
بر اساس گزارش يک نهاد نظارتي، در حالي که بر اساس مصوبه دي ماه هيئت دولت، مقرر شده بود سرمايه دولت جمهوري اسلامي ايران در شرکت بين المللي اسلامي تأمين مالي تجاري وابسته به بانک توسعه اسلامي از حدود 1 ميليون دلار به بيش از 100 ميليون دلار افزايش يابد، اين دستور به علت مغايرت با قانون برنامه پنجم توسعه مغاير قانون اعلام شد و از زمان ابطال مصوبه مذکور نيز اصلاحيه‌اي براي اجرايي شدن اين دستور، به نهادهاي مسئول ابلاغ نشده است، در حالي که اعلام رسمي خبر تصويب 100 ميليون دلار مذکور، قطعا بازتاب ها و تبعاتي براي کشورمان به همراه خواهد داشت.

*وطن امروز

سردار احمد وحیددستجردی مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه شد
با حکم فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرتیپ پاسدار احمد وحیددستجردی جایگزین مهندس فتاح در بنیاد تعاون سپاه شد. به گزارش تسنیم،  آیین تکریم و معارفه مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه صبح دیروز (24 فروردین) با حضور سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان، مدیران و مسؤولان بنیاد تعاون برگزار شد. فرمانده کل سپاه در این مراسم  با اشاره به انتصاب مهندس فتاح به ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت: این انتصاب که با توجه به عملکرد مطلوب مهندس فتاح توسط مقام معظم رهبری مدظله‌العالی صورت گرفت می‌تواند منجر به همکاری و همدلی سپاه و کمیته امداد در راستای استقرار عدالت شود و سپاه کمک به انجام مأموریت‌های کمیته امداد را وظیفه خود می‌داند. فرمانده کل سپاه همچنین  با بیان اینکه امیدواریم با همدلی، همزبانی، هم‌افزایی و سختکوشی بنیاد تعاون سپاه به پیشرفت‌های زیادی در حوزه خدمت‌رسانی به پاسداران دست یابد، با تقدیر از زحمات مهندس فتاح در مدت تصدی مسؤولیت مدیرعاملی بنیاد تعاون سپاه برای سردار وحیددستجردی در مسؤولیت جدید آرزوی توفیق کرد.

پوتین ممنوعیت فروش سامانه موشکی «اس-300» به ایران را لغو کرد
رئیس‌جمهوری روسیه ممنوعیت فروش سامانه موشکی «اس-300» به ایران را لغو کرد. به گزارش فارس، منابع روس از جمله خبرگزاری «تاس» اعلام کردند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ممنوعیت تحویل سامانه موشکی پیشرفته «اس-300» به ایران را لغو کرده است. این خبر ساعاتی پس از آن اعلام شد که گفته شد روسیه قصد دارد سامانه پیشرفته‌تر این سلاح دفاعی یعنی «اس-400» را در اختیار متحد شرقی خود چین قرار بدهد. «آناتولی آسایکین»، مدیر عامل شرکت دولتی «روس  آبارون اکسپروت» که در زمینه خرید و فروش تسلیحات نظامی فعال است، تایید کرد چین و روسیه قراردادی را امضا کردند که براساس آن روسیه سامانه پدافند هوایی اس-400 را به چین می‌فروشد.

سکوت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) درباره خاطرات هاشمی
حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) طی تماسی در پاسخ به این سوال راه دانا مبنی بر اینکه ارزیابی شما نسبت به اظهارات مطرح شده از سوی هاشمی‌رفسنجانی پیرامون امام خمینی(ره) و همسر ایشان چیست، عنوان کرد: من اطلاعی از مسائلی که شما مطرح می‌کنید ندارم. باید مطالعه کنم و بعد از آن در  خدمت شما هستم. در تماس دوم اما حمید انصاری بار دیگر از پاسخگویی طفره رفت و اظهار داشت: موضعی درباره این اظهارات ندارم. بنده در این باره صحبتی ندارم و اگر موردی هست با دفتر بنده هماهنگ کنید. پیگیری‌های راه دانا از دفتر قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز با این پاسخ همراه شد که در صورت صلاحدید برای انجام مصاحبه حداکثر تا یک ساعت دیگر با شما تماس گرفته می‌شود اما بعد از گذشت چند ساعت این تماس از سوی دفتر قائم مقام موسسه نیز برقرار نشد.

*قدس

 عنوان «تجاوز» را به کار نبرید

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مشکل به وجود آمده برای دو زائر نوجوان ایرانی در فرودگاه جده گفت: در کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارشها و پیگیریها مطرح شد و آنها نیز به طور قطعی خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کردند که از عنوان «تجاوز» استفاده نشود؛ چون این دو بچه شجاع بودند و نباید با روح آنها بازی شود.

خروس جنگی آمریکایی!
تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه و بانی نامه هشدار‌آمیز 47 سناتور جمهوری‌خواه کنگره به ایران مدعی شد که توافق هسته‌ای با ایران احتمالاً به جنگ هسته‌ای منجر می‌شود و همین حالا باید به ایران حمله نظامی کرد.

تسهیلات پیامکی!
خبرها حاکی است که یک بانک خصوصی خدمت جدید ارسال پیامک به دریافت‌کنندگان تسهیلات را راه‌اندازی کرده است!.

نشست زمین در میدان قیام
حسن عباسی، مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران از ریزش آوار در یکی از پروژه‌های عمرانی مترو تهران در حوالی میدان قیام خبر داد.

تجمع بسیجیان رو به روی سفارت سعودی
روز گذشته تجمع اعتراض آمیز تعدادی از دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های تهران در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران برگزار شد.
این تجمع اعتراض‌آمیز در محکومیت حمله نظامی عربستان سعودی به یمن و همچنین تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده برگزار شد.

 مستند زندگی نخستین بانوی خلبان ایرانی
زندگی نخستین بانوی خلبان ایرانی مستند شد. شهرزاد شمس که به زبانهای فرانسه و انگلیسی تسلط کامل دارد، دوره خلبانی را در شیراز گذرانده و حالا با هواپیمای ATR-72 در خطوط داخلی پرواز می‌کند. این مستند سه شنبه 25 فروردین ماه، ساعت 22 از شبکه مستند پخش می‌شود.

اکبرعبدی خبرساز شد
رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که اکبرعبدی، بازیگر سینمای ایران با خرید خانه‌ای در آلانیا تصمیم گرفته است که بقیه عمر خود را در این شهر بگذراند.

 با کاهش ساعت کار زنان مخالفیم
شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور درارتباط با اخبار منتشر شده در ارتباط با کاهش ساعت کاری زنان گفت: این خبر متأسفانه به‌صورت ناقص انتشار یافته و منظور من تلاش برای کاهش ساعات کاری زنان با شرایط خاص بوده است، چرا که ما با کاهش ساعت کاری زنان به طور کلی مخالفیم.

ویلچر نگو پراید بگو!
تجهیزات پزشکی به ویژه ویلچر در بازار پایتخت با توجه به نبود نظارت بر کالاهای پزشکی به چند برابر قیمت عرضه می‌شود. گفته می‌شود که برخی فروشندگان ویلچر 250هزار تومانی را هفت میلیون تومان به مشتریان قیمت می‌دهند.

پیگیر پرونده اسیدپاشی‎ها هستم
رسول زرگرپور، استاندار اصفهان گفت: اهمیت و اولویت پیگیری پرونده اسیدپاشی مانند روز نخست است و تا زمانی که این پرونده را به نتیجه نرسانیم، راحت نمی‌نشینیم.

بی آبی کوهدشت فراتر از بحران
کرم محمدی، فرماندار کوهدشت وضعیت موجود در زمینه کمبود آب در کوهدشت و پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی این شهرستان را فراتر از بحران عنوان کرد.

تجمع برابر مجلس
جمعی از متقاضیان استخدام در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در اعتراض به توقف روند استخدام در این شرکت، در مقابل وزارت نفت تجمع کردند.

*ایران

عربستان: توافق هسته‌ای باید منطبق با قطعنامه اتحادیه عرب باشد

سعود الفیصل گفت: «فرانسه به ما قول داده است هر آنچه نیاز داشته باشیم، تأمین کند.» به گزارش انتخاب، وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری مشترک با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود در ریاض گفت: «فرانسه اعلام کرده است که آمادگی دارد هر آنچه عربستان سعودی در همه حوزه‌ها نیاز دارد تأمین کند.» سعود الفیصل  با اشاره به بیانیه سوئیس ادامه داد: «عربستان سعودی امیدوار است که این توافقنامه به تقویت ثبات در منطقه و جهان منجر شود و منطقه خاورمیانه و خلیج فارس از سلاح کشتار جمعی و از جمله سلاح هسته‌ای عاری شود. به گونه‌ای که با قطعنامه اتحادیه عرب در این خصوص تطابق داشته باشد.» فابیوس نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد: «ما مسائل را بررسی کردیم. آنچه که تاکنون درباره آن توافق شده، مثبت است و تقریباً یک کشور (اسرائیل) به این توافق اعتراض دارد.»

ادعای «رویترز» درباره فرجام تحریم‌های ایران

«رویترز» در مطلبی با تیتر«توافق یا عدم توافق، بسیاری از ایالت‌های امریکا تحریم‌های ایران را حفظ خواهند کرد.» مدعی شد: «نزدیک به دو سوم ایالت‌های آمریکا خود تدابیر و قوانینی تحریمی علیه ایران وضع کرده‌اند». این خبرگزاری امریکایی افزود: «در بیش از نیمی از این ایالت‌ها، محدودیت‌های اعمال شده تنها وقتی اتمام می‌یابد که ایران دیگر در فهرست کشورهای حامی تروریسم  نباشد یا اینکه همه تحریم‌های دولت فدرال (آمریکا) علیه ایران برداشته شوند؛ موضوعاتی که عملی شدن آنها در توافق نهایی هسته‌ای بعید است.»

 ایران، چین جدید می‌شود؟

یک روزنامه آمریکایی نوشت: «اگر توافق هسته‌ای صورت گیرد، ایران می‌تواند بر منابع سرشار خود دسترسی پیدا کند و با به دست آوردن قدرت اقتصادی فراوان به قدرت مسلط منطقه تبدیل شود. ایران هم‌اکنون نیز قدرت چشمگیری دارد و از این پتانسیل برخوردار است که جایگاه خود را تقویت و کشورهای رقیب را دچار چالش کند. پس باید آماده شویم، چون ایران می‌تواند به چین دیگری تبدیل شود. شباهت‌های زیادی بین چین و ایران وجود دارد.» « پکونو رکورد» افزود: «ایران هم‌اکنون همه عناصر موفقیت اقتصادی را در اختیار دارد. مردم این کشور نسبت به مردم چین آن زمان، از آموزش بهتری برخوردارند و ایران دارای یک طبقه متوسط ناب است. از سوی دیگر، جمعیت ایران جوان است. بیش از 60 درصد از جمعیت 73 میلیونی ایران زیر 30 سال سن دارند. نسل بعداز انقلاب ایران خواهان تعامل با جهان است و دولت می‌تواند از ثمرات تجارت آزاد و تعامل جهانی بیشتر، بهره‌مند شود.»

روایت آیت‌الله مصباح یزدی از حقوق زنان

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: «حتی همین امروز هم که عده‌ای با ادعای طرفداری از حقوق زنان، حق زن را مساوی و حتی بالاتر از مرد دانسته و خواستار آزادی و اعطای حق بیشتر به زنان هستند، در ادعای خود صادق نیستند؛ بلکه دامی را برای زنان پهن می‌کنند تا مرد‌ها بتوانند بیشتر از زن‌ها بهره ببرند و سر دادن شعار آزادی برای این است که زنان برهنه در جامعه حاضر شوند تا مردان سوء استفاده کنند!». 
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آثار آیت‌الله مصباح یزدی، وی با اشاره به تفاوت‌های زن و مرد، افزود: «فرزندآوری و فرزندپروری از جمله وظایف اصلی زن است» و خاطرنشان کرد:  «طبیعی است که اگر وظایف دیگر برعهده زن گذاشته می‌شد، زن نمی‌توانست از عهده این وظیفه خطیر برآید؛ لذا خداوند متعال حقوق و وظایف را براساس تفاوت‌های جسمی و روحی زن و مرد و متناسب با آنها وضع کرده است.»

*آرمان


تجمع متقاضیان استخدام در شرکت پالایش
شنیده شد که جمعی از متقاضیان استخدام در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در اعتراض به توقف روند استخدام در این شرکت در مقابل وزارت نفت تجمع کردند. ایرنا نوشت؛ بیش از 50 نفر صبح دوشنبه با تجمع در مقابل ساختمان اصلی وزارت نفت در خیابان حافظ، خواستار تسریع در روند استخدام خود در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی شدند. امین خسروی از متقاضیان استخدام در این شرکت گفت: تمام مراحل اداری استخدام 470 نفر از متقاضیان طی شده و پنجم فروردین‌ماه سال 1393 نیز برخی از آنها دعوت به کار شدند، اما به یکباره دستور توقف جذب این افراد صادر شده است. او با بیان اینکه وزیر نفت نیز در مهرماه سال 1392 مجوز استخدام آنها را صادر کرده است، افزود: با وجود آنکه مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز اخیرا با ارسال نامه‌ای به وزارت نفت اعلام کرده که این شرکت به استخدام نیروهای جدید نیاز دارد، اما به علت نامعلومی، روند استخدام آنها متوقف شده است.

هیلاری کلینتون مضحکه شبکه‌های اجتماعی شد
شنیده شد که اعلام نامزدی «هیلاری کلینتون» برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و نماد تبلیغاتی او با واکنش‌های گسترده در پایگاه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. العالم گزارش داد؛ نماد تبلیغاتی هیلاری کلینتون که عبارت است از حرف لاتین «H» به رنگ آبی که از داخل آن تیری قرمزرنگ به شکل افقی رد شده است و شبیه به یکی از علائم راهنمایی– رانندگی است که نشان‌دهنده مسیر رفتن به سوی بیمارستان است، با انتقاد و تمسخر از سوی بسیاری از کاربران توئیتر مواجه شد. برخی گفته‌اند که این علامت، شباهت زیادی به شعار شرکت حمل‌ونقل «فیدِکس» دارد؛ و این درحالیست که روزنامه‌نگار بخش «بیزنس اینسایدر» در روزنامه «وال استریت جورنال» نوشت؛ برخی معتقدند که این نماد را می‌توان به سادگی با آرم یک حزب فاشیست مجارستانی در دوران جنگ جهانی دوم، مقایسه کرد. دردسر بزرگ‌تر برای کلینتون به‌عنوان نامزد حزب دموکراتیک – چپ‌گرا – این است که این پیکان، به سمت راست اشاره دارد.

 فراخوان عجیب برای انتصاب شهردار
شنیده شد که با استعفا یا شاید هم برکناری شهردار نیشابور، حالا شورای اسلامی این شهر، راه جالبی برای جایگزینی وی پیش گرفته است. «خبرآنلاین» نوشت؛ بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر نیشابور، متقاضیان برای تصدی پست شهردار نیشابور، باید درخواست خود را ارائه دهند! رئیس شورای اسلامی شهر نیشابور گفته است: «به دنبال پذیرش استعفای شهردار سابق نیشابور، افراد واجد شرایط می‌توانند تا 30 اردیبهشت ماه تقاضا و سوابق کاری خود را به دبیرخانه شورای شهر نیشابور ارسال کنند.» محمد صالح‌آبادی ادامه داد: «در راستای رأی و خرد جمعی و استفاده از مشارکت عمومی در ساختن شهری آباد از افراد واجد شرایط، نخبگان و علاقه‌مندان در سمت شهرداری نیشابور دعوت می‌شود حداکثر تا پایان وقت اداری روز یکشنبه 30اردیبهشت‌ماه تقاضا و سوابق کاری خود را به دبیرخانه شورای اسلامی شهر نیشابور ارسال کنند».

افخم سفیر می‌شود؟
شنیده شد که سخنگوی وزارت خارجه احتمالا به عنوان سفیر ایران راهی محل ماموریت می‌شود. تابناک نوشت؛ برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است  مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی به عنوان سفیر جدید ایران راهی محل ماموریت شود. البته تا این لحظه مشخص نشده که افخم عهده‌دار کدام سفارتخانه ایران در خارج از کشور خواهد شد. مرضیه افخم مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در تاریخ دهم شهریور ماه سال 1392 به عنوان هشتمین و اولین سخنگوی زن دستگاه دیپلماسی منصوب شد. افخم در دوران وزارت خارجه علی‌اکبر ولایتی معاون اداره اطلاعات و انتشارات، در دوران وزارت سید کمال خرازی مدیرکل اطلاعات و مطبوعات و در دوران وزارت علی‌اکبر صالحی مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه بوده است. لازم به ذکر است هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده است.

یک بز شبیه ون‌گوک نقاشی می‌کشد!
شنیده شد که یک بزُ چهار ساله نقاشی‌هایی می‌کشد که به آثار «ونسان ون‌گوک» نقاش معروف هلندی شباهت دارد! تابناک نوشت: «بودی» نام بزی در مزرعه «ریو گرند هرتیج» نیومکزیکو است که قلم‌مو در دهانش می‌گذارد و نقاش‌های زیبایی می‌کشد. «کریستین رایت» صاحب این حیوان است که چندماه برای آموزش آن وقت صرف کرده است.«بودی» به‌تازگی در جمعی از تماشاگران قلم‌مو را به دهان گرفت‌، یک اثر هنری خلق کرد و همه را به شگفتی واداشت. تماشاگران این صحنه با ابراز شگفتی از توانایی این حیوان، این بز را به «ون‌گوک» شبیه دانستند.به گفته صاحب «بودی» برخی افراد حاضرند چند میلیون دلار برای خریدن تابلوهای او بپردازند. به گزارش آرت دیلی‌، آثار هنری این چهارپا قرار است در انجمن «بایوپارک» نیومکزیکو به نمایش درآید. قیمت پایه این نقاشی‌ها حدود 40 دلار است.

انتقال زندانیان ایرانی از کویت به کشور
شنیده شد که معاون وزیر دادگستری گفت: انتقال زندانیان ایرانی از کویت به ایران برای ادامه تحمل کیفر با موافقت دولت کویت انجام می‌شود. سیدعلی رئیس‌الساداتی با بیان این خبر اظهار کرد: حدود 180 تا 210 زندانی ایرانی در زندان‌های کشور کویت تحمل کیفر می‌کنند. وی ادامه داد: از این تعداد 150 نفر تقاضای ادامه دوران محکومیت در ایران را داده‌اند. وی ابراز کرد: به موجب قانون موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و کویت، منعی برای پذیرش زندانیان ایرانی از کشورهای دیگر که تمایل به تحمل کیفر در کشورمان را دارند، وجود ندارد. معاون هماهنگی امور بین قوای وزارت دادگستری، تعداد مجرمان کویتی در ایران را 2 نفر عنوان کرد و افزود: بیشترین نرخ جرایم زندانیان ما در کشور کویت به جرایم موادمخدر مربوط می‌شود.

تعهد ایرانی مربی پرتغالی
شنیده شد که با برکناری کلودیو رانیری، تیم‌ملی یونان با مربی موقت به کار خود ادامه می‌دهد اما در تلاش است تا به‌زودی سرمربی خود را انتخاب کند. خبرآنلاین نوشت؛ آنها اما همچنان به دنبال یک مربی نامی هستند و به کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ملی هم پیشنهاد داده‌اند. خبرهای رسیده از فدراسیون فوتبال حکایت از آن دارد که یونانی‌ها پیشنهاد خود را از طریق ایمیل به کارلوس کی‌روش ارائه داده‌اند. فدراسیونی‌ها می‌گویند: «ما هم مطلع نبودیم ولی اخیراً متوجه این موضوع شدیم. خود او این موضوع را به ما نگفت بلکه یکی از ایجنت‌های خارجی این خبر را به ما داد و گفت کی‌روش حتی به ایمیل آنها پاسخ نداده است. پس از آن، این موضوع را با کی‌روش در میان گذاشتیم. او گفت تا زمانی که به ایران تعهد دارد، با هیچ کشوری مذاکره نخواهد کرد».

حکم جلب برای بازیکن سابق راه آهن
شنیده شد که باشگاه راه آهن حکم جلب بازیکن سابق خود را گرفت. فارس نوشت؛ باشگاه راه آهن حکم جلب بازیکن سابق خود را به دلیل نقد نشدن چکش گرفت. این بازیکن که برای جدایی از باشگاه راه آهن مبلغ رضایت‌نامه را طی یک فقره چک به باشگاه پرداخت کرده بود، به‌دلیل نقد نشدن چکش، باشگاه اقدام‌های قانونی را در این مورد انجام داده و در تلاش است که مانع از بازی این بازیکن در تیم جدیدش شود. منوچهری سرپرست راه‌آهن با تایید این خبر به خبرنگار فارس اظهار داشت: ما می‌خواهیم اقدامات قانونی را انجام دهیم تا مانع از بازی او در تیم جدیدش شویم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    به امید خداوند مهربان
  • یک دانشگاهی ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    درود بر همه هموطنان عزیز از چپی و راستی و اینوری و اونوری... همتون سلامت و تندرست باشید و متحد
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    آفرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس