روزنامه‌های اصلاح‌طلب یا مدافع دولت توافق لوزان را نتیجه تدبیر دولت دانسته‌اند و این توافق را به عنوان یک پیروزی بزرگ برای ایران قلمداد کرده اند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


********



*کیهان

نمایش پیروزی با وعده 15 ساله لغو تحریم‌ها!

سایت وابسته به همکار سابق مهدی هاشمی بیانیه قرائت شده از سوی ظریف را غیرواقعی و برای نشان دادن پیروزی معرفی کرد. خودنویس وابسته به نیک‌ آهنگ‌کوثر (همکار متواری نشریات زنجیره‌ای اصلاح‌طلب و همکار سابق مهدی هاشمی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت) با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه منتشره در لوزان و تعهدات بی‌شمار آن برای طرف ایرانی نوشت در بخشی از بیانیه اصطلاحات طوری است که در ابتدا به نظر می‌رسد بسیاری از تحریم‌ها بلافاصله برداشته خواهد شد. این را به اصرار تیم مذاکره‌کننده و طوری نوشته‌اند که به نظر برسد در برابر امتیازهای فراوان امتیاز دندان‌گیری هم گرفته شده است. یعنی بیشتر برای مصرف داخلی است تا بتوانند برای رهبری و کیهان و هم‌میهنان نمایش پیروزی بدهند اما حقیقت چیز دیگری است. هنگامی که به قسمت «فازبندی» اجرای تعهدات می‌رسیم، مشخص می‌شود که برداشتن عمده تحریم‌ها در بازه‌ای ده-پانزده‌ساله- آن هم تازه در صورت تمکین بند به بند به توافق‌نامه‌ هنوز نوشته نشده- انجام می‌شود.

همزمان رضا تقی‌زاده از حامیان فتنه سبز در وبسایت رادیو فردا تصریح کرد: براساس متن مشترک منتشر شده در پایان گفتگوهای اخیر لوزان، تعهدات ایران دست کم در ابعاد «طرح اقدام مشترک» (توافق موقت ژنو) بلافاصله اجرایی تلقی می‌شوند و مورد بازرسی قرار می‌گیرند حال آنکه لغو تحریم‌ها، موکول به بعد از رفع ابهام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون فعالیت‌های اتمی مشکوک به داشتن ابعاد نظامی برنامه ایران شده است. به این ترتیب تعهدات ایران براساس متن بیانیه منتشر شده نقد و لازم‌الاجراء و لغو تحریمها مشروط، تدریجی و زمان‌دار خواهد بود. پیشتر رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که لغو همزمان همه تحریمها جزئی از مذاکرات است و نه نتیجه آن.

در ادامه این تحلیل آمده است: براساس متن سند منتشر شده اتحادیه اروپا تحریمهای اقتصادی و مالی علیه ایران را، که صرفا به دلایل اتمی اعمال شده‌اند، و ایالات متحده اجرای تمامی تحریمهای اقتصادی و مالی ثانوی و مرتبط با فعالیتهای اتمی را زمانی پایان خواهند داد که همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید نماید که کلیه تعهدات کلیدی ایران در زمینه فعالیتهای اتمی اجرا شده‌اند. همچنین به موجب کد 3/1 معاهده الحاقی که جمهوری اسلامی تاکنون به آن عمل نکرده، ایران مکلف خواهد بود در صورت داشتن هر نوع تاسیسات و تجهیزات اتمی 180 روز پیش از قرار دادن هر نوع مواد اتمی در آنها آژانس را از موضوع مطلع سازد. اجرای پروتکل الحاقی یکی دیگر از مفاد توافق است.

این محدودیتها در یک فاصله 10 ساله بطور قطع و در 5 سال بعد به صورت تدریجی ادامه خواهند یافت.


در «جرس» در لندن تخته شد

اتاق فکر فتنه سبز در لندن پس از 6 سال فعالیت، ارگان رسانه‌ای خود را تعطیل کرد. وبسایت جرس بدون هیچ توضیح بیشتری اعلام کرد به 6 سال فعالیت خود که از 28 تیر 1388 آغاز شده بود پایان می‌دهد. جرس (مخفف جنبش راه سبز) به دنبال شروع فتنه و آشوب 88 و پس از آن راه‌اندازی شد که تیم پنج نفره شامل عطاءالله مهاجرانی، محسن کدیور، عبدالعلی بازرگان، عبدالکریم سروش و اکبر گنجی تشکیل اتاق فکر جنبش سبز در خارج کشور را اعلام کردند. این تیم با شکست فتنه سبز به واگرایی رسید و عملاً جرس در خدمت کسانی چون کدیور، رجب مزروعی، حسین باستانی و برخی اعضای متواری حزب منحله مشارکت و گروهک ملی- مذهبی قرار گرفت. جرس یکی از دو بازوی اصلی رسانه‌ای فتنه گران در خارج کشور (در کنار کلمه) بود. سایت کلمه نیز مدت‌هاست به حالت نیمه تعطیل درآمده است.
یادآور می‌شود برخی همکاران جرس و شبکه دولتی بی.بی‌.سی مشترک بودند. جرس برخی گاف‌ها و دروغ‌پردازی‌های بزرگ نیز داشت که تبدیل به رسوایی برای این سایت شد.


تسلیت جابه‌جا به خاطر یک لجبازی!

هاشمی‌رفسنجانی درگذشت همسر آیت‌الله جنتی را به آیت‌الله مظاهری تسلیت گفت و این در حالی است که مرحومه مظاهری جز تشابه اسمی، نسبتی با آیت‌الله مظاهری ندارد!

به دنبال درگذشت بانو مظاهری، همسر مکرمه آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان قانون‌اساسی، مقامات عالیرتبه نظام از جمله رهبر معظم انقلاب و روسای سه‌قوه با صدور پیام‌های تسلیت جداگانه، این مصیبت را به صاحبان آن خصوصا روحانی مجاهد و انقلابی، آیت‌الله جنتی تسلیت گفتند. در این میان اما پیام تسلیت هاشمی رفسنجانی بسیار جالب توجه و البته حاشیه‌ساز بوده است.
هاشمی رفسنجانی در پیامی که به مناسبت درگذشت این بانوی مکرمه صادر کرد، تلاش کرده است با نام نبردن از آیت‌الله جنتی، صاحب عزا را دیگران معرفی کند و با توجه به عنوان فامیلی این بانو و شباهت آن به عنوان فامیلی آیت‌الله مظاهری و حضور ایشان در شهر اصفهان، صاحب عزا را آیت‌الله مظاهری، ریاست حوزه علمیه اصفهان و از علمای برجسته اخلاق تشخیص داده و پیام تسلیت خود را خطاب به ایشان و البته خاندان جنتی صادر کند. اما نکته قابل تأمل این است که مرحومه مظاهری هیچ نسبت فامیلی با آیت‌الله مظاهری ندارد.


*خراسان

مجوز ويژه به يک وزارتخانه براي واردات 200 خودرو

بر اساس گزارش کارشناسان يک نهاد نظارتي، در حالي که بر اساس مصوبه شهريورماه سال 93 هيئت دولت، واردات خودروهايي با حجم موتور بيش از 2500 سي سي ممنوع شده است، طبق ابلاغيه يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که يکي از وزارتخانه ها، مجوز ترخيص کردن بيش از 200 دستگاه خودرو با حجم موتور بيش از 2600 سي سي را جهت انجام ماموريت هاي خود، تا پايان سال آينده خواهد داشت.

تداوم شکايت ها از دولت بابت قراردادهاي اجلاس عدم تعهد

در حالي که مدت زمان قابل توجهي از ايام برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد مي گذرد، بر اساس گزارش يک نهاد مسئول در دولت به تعدادي از مديران ارشد اجرايي، مشکلات و برخي اختلافات مالي مربوط به برگزاري اين اجلاس همچنان ادامه داشته و برخي شرکت ها و پيمانکاران حاضر در فراهم کردن مقدمات اين همايش، با ارسال شکواييه به مراجع قضايي، خواستار دريافت مبالغ درج شده در قرارداد با مسئولان اجرايي وقت و همچنين خسارت تأخير تأديه اين مبالغ شده اند.


*وطن امروز

کودک‌کشی سعودی ـ صهیونیستی

تجاوز سعودی- صهیونیستی به یمن در حالی  وارد دهمین روز خود شد که عربستان با حمایت کامل آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش  در عمل مشغول الگوبرداری از  جنایات اسرائیلی‌ها در سرزمین‌های اشغالی علیه مردم یمن است بویژه در زمینه کودک‌کشی! جمعه در نهمین روز تجاوز ائتلاف شیوخ عربی و مصر با حمایت آشکار رژیم صهیونیستی به سرزمین جنوبی مقاوم شبه‌جزیره حجاز، جنگنده‌های سعودی با اولویت قرار دادن حمله به بیمارستان‌ها و مناطق مسکونی رکورد تازه‌ای در کودک‌کشی برپا کردند به طوری که در میان ۱۸۷ غیرنظامی به شهادت رسیده از آغاز تجاوز شمار زیادی زن و۶۴ کودک به چشم می‌خورند. کودک‌کشی‌ها باعث شد هزاران یمنی بعدازظهر دیروز به‌رغم خطر حملات هوایی در اعتراض به استمرار تجاوزات عربستان در صنعا تظاهرات کنند و ضمن سر دادن شعارهایی علیه آمریکا و عربستان، توقف فوری این تجاوزات هوایی را که به کشته و زخمی شدن صدها نفر از مردم بی‌گناه یمن از جمله کودکان منجر شده است، خواستار شوند. جدیدترین آمار سازمان ملل از درگیری‌های یمن از کشته شدن 519 و زخمی شدن 1700 شهروند این کشور حکایت دارد.

ائتلاف مدنی یمنی که به رصد جنایات سعودی‌ها در حمله به شهرهای مختلف یمن می‌پردازد اعلام کرد این حملات عمدتا  غیرنظامیان، بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها و مراکز سوخت و انبارهای مواد غذایی را هدف قرار می‌دهد و به آوارگی شمار زیادی انجامیده است. دیروز جنگنده‌های سعودی به انبار غله در منطقه همدان پایتخت حمله بردند که بر اثر  آن 2 کودک کشته و 57 نفر دیگر زخمی شدند که میان آنها زنان و کودکان وجود دارند. طبق آمار منابع پزشکی یمنی تنها در صعده بر اثر حملات 40 نفر شهید و 300 نفر دیگر زخمی شده‌اند. به گزارش شبکه المیادین، بی‌رحمی متجاوزان علیه غیرنظامیان آنجا آشکار می‌شود که جنگنده‌های سعودی به یک خودروی غیرنظامی در منطقه مرزی البرم آتش گشودند و سرنشینانش را به خاک و خون کشیدند. همچنین یک خانواده 8 نفره یمنی توسط نظامیان سعودی قتل‌عام شدند.

* جوان

 نبرد تفسیرها

بالاخره پس از چند ماه خوف و رجا و بیم و امید به مکتوب دیگری بعد از توافق اولیه ژنو رسیدیم که ظاهراً هنوز پایان راه نیست. به صورت طبیعی طرفین مذاکره خود را راضی و برنده این مذاکرات پیچیده و طولانی می‌دانند و این وضعیت برای تحلیلگران و خصوصاً‌ اصحاب رسانه قابل درک است اما سردرگمی‌های امریکایی‌ها ملموس‌تر از تیم ایرانی است، به صورتی که چینش سخنان آنان در کنار همدیگر این تعارضات و سردرگمی را روشن می‌سازد. رئیس‌جمهور امریکا در یک‌و‌نیم سال گذشته بیش از 10بار اعلام نمود «تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره کشاند» اما در مصاحبه دو روز پیش خود با صراحت می‌گوید ما سه گزینه بیشتر مدنظر نداشتیم.

1- ادامه تحریم‌ها، رئیس‌جمهور امریکا با صراحت می‌گوید روند سال‌های گذشته نشان داد که تحریم تأثیر ملموسی نداشته است و این اعتراف برخلاف ادعای ده‌باره وی می‌باشد. 2- وی گزینه دوم را بمباران مراکز هسته‌ای ایران می‌داند و با صراحت می‌گوید فقط برای کوتاه‌مدت می‌تواند مؤثر باشد زیرا دانش هسته‌ای قابل از بین رفتن نیست.3- توافق فعلی که بهترین گزینه بود. امریکا با صراحت اعلام می‌کند که بمباران و تحریم بی‌تأثیر بوده است. بنابراین آنان نیز چاره‌ای غیر از مذاکره نداشته‌اند اما به‌رغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر «عدم تفسیر‌برداری توافق»، تفسیرهای متفاوت تنها چند دقیقه بعد از توافق شروع شد. حجم این تفسیرها به صورتی است که نام آن را نیز در برمی‌گیرد. آیا آنچه که انجام شد«توافق»، «تفاهم»، «بیانیه مطبوعاتی» یا «توافق جامع» است؟ وقتی «نام» آنچه انجام شده از نظر حقوقی سیال است چگونه نباید توقع داشت که محتوای آن قابل تفسیر نباشد؟ البته تفسیر الزاماً به معنی دروغ گفتن نیست؟ چرا که می‌تواند بر سر «معنادهی» به آنچه انجام می‌شود، باشد. به طور مثال تیم ایرانی راهبرد درونی «آرام‌ساز» خود را این قرار داد که بارها در دو روز گذشته اعلام نماید «هیچ مرکز هسته‌ای در ایران تعطیل نمی‌شود» اما واقعاً اینگونه است؟ آنان درست می‌گویند. اما آنچه قرار است در فردو انجام شود نمی‌تواند در جای دیگری انجام شود؟ فردو تعطیل نمی‌شود اما مثل آن مثل اتوبوسی است که اجازه حرکت به آن داده می‌شود اما حق ندارد بیشتر از یک مسافر حمل نماید.

شاید مهم‌تر از آنچه تفاهم است اینکه آینده یک کشور مستقل و پساانقلابی در نبرد تفسیرها چگونه خواهد بود؟ گیریم که پذیرفته‌ایم نطنز، فردو و اراک چگونه باشد. اما اینکه دهها سال و به قول کری تا «ابد» ما به NPT سپرده نشویم تفسیر و توافق خطرناکی است که استقلال سیاسی و تحقیر ملی ایرانیان را نشانه رفته است. حضور پرحجم امریکایی‌ها در رسانه، بلافاصله پس از توافق اولیه (رئیس‌جمهور، وزیر خارجه، بیانیه کاخ سفید و...) و دعوت رئیس‌جمهور امریکا از رهبران عربی برای حضور در کمپ دیوید و... نشان می‌دهد که آنان به دنبال قانع کردن حامیان منطقه‌ای و مردم امریکا نسبت به یک «پیروزی تلخ» هستند. اما در ایران اوضاع طور دیگری است.

به مردم امریکا القا نشده است که مذاکرات هسته‌ای باعث گشایش در زندگی شما خواهد شد اما این وعده توسط دولت، رسانه‌های غرب و رسانه‌های همسو با دولت به مردم ایران داده شده است. دولت با دو گزینه بیشتر مواجه نیست یا باید رسماً توافق را اعلام کند و خود را پیروز مذاکره بداند که با این اعلام، ملت منتظر گشایش هستند و یا باید بگوید توفیقی حاصل نشد که نتیجه آن افزایش ظرفیت شناختی ملت نسبت به روحیه استکباری غرب است اما دستاورد دولت محسوب نمی‌شود. تفسیرهایی که اکنون دولت از توافق هسته‌ای ارائه می‌دهد نه تنها باری را از دوش دولت برنمی‌دارد که بار آن با انتظارات پس از توافق دوچندان خواهد شد. مردم پیروزی را در گشایش می‌بینند نه در بیانیه. از سوی دیگر تفسیرهای پیروزمندانه نمی‌تواند دوسویه باشد. شاید بتوان گفت نتیجه برای طرفین «معقول» بود‌‌ه است اما نمی‌توان تفسیر پیروزمندانه دوطرفه از آن ارائه کرد.

اما اگر از منظر حاکمیت قانون جنگل بر جهان به تفسیر بپردازیم قطعاً ما پیروز هستیم اما اگر از منظر «مصلحت نظام» آن را با تساهل تفسیر کنیم، قدری از داشته‌ها و سرمایه‌های درونی و بیرونی انقلاب اسلامی غفلت کرده‌ایم. آنچه در تفسیر فنی مسئله برای توده ملت مهم است اینکه با وضعیت هسته‌ای دیروز قرار بود به کجا برویم که با وضع موجود باز همین راه را می‌رویم؟ این تساهل و تعدیل اگر هیچ ضرری را متوجه کشور نمی‌کند، سؤال جدی دیگری را به ذهن متبادر می‌کند و آن اینکه مذاکره برای چه بود؟  اما در تفسیر داخلی آنچه مهم است اینکه همه تلخی‌ها و امیدهای توافق اخیر باید به گونه‌ای تفسیر شود که ایستادگی وحدت یافته و همدلی ملی برای ایستادن مقابل دشمنی‌های دشمن کمرنگ‌ نشود. مسئولان امریکایی در دو روز گذشته با صراحت اعلام می‌کنند که تحریم‌ها به خاطر موشک‌های بالستیک و حقوق بشر و تروریسم همچنان باقی است.

لذا ممکن است بخشی از تحریم‌های امریکا توسط کنگره از پرونده هسته‌ای منتزع و به پرونده‌های دیگر اضافه شود که حاصل جمع، حفظ وضع موجود خواهد بود. بنابراین تفسیرهای امریکایی‌ها نشان می‌دهد که آنان با دشمن مذاکره کرده‌اند. ما نیز نباید این گزینه‌ها را فراموش کنیم که نبرد با دشمنانی که وجود انقلاب اسلامی را در افق حملات پیچیده خود دارند پایان نیافته است. ادبیات مسئولان کشور نیز باید به صورتی باشدکه ادامه مبارزه کند نشده است.


*آرمان

 تكذيب تيراندازي به راهيان نور
شنیده شد که فرماندار شهرستان شوش ايجاد هرگونه مزاحمت براي كاروان‌هاي راهيان نور در اين شهرستان را تكذيب كرد و گفت: شايعه تيراندازي به سمت اتوبوس‌هاي راهيان نور در شوش كذب بوده و واقعيت ندارد. ايرنا نوشت؛ شايعه تيراندازي به سمت كاروان راهيان نور در شهرستان شوش و منطقه عملياتي فتح‌المبين روز يكشنبه در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي گسترش يافت. رضا نجاتي افزود: تردد كاروان‌هاي راهيان نور به مناطق عملياتي فتح‌المبين و كرخه در شهرستان شوش در امنيت كامل و در فضايي با نشاط معنوي و استقبال گسترده راهيان نور درحال انجام است. وي همچنين پيرامون اقدام چند نفر از اراذل و اوباش و تيراندازي در آيين تشييع‌جنازه در شهر شوش در روز يكشنبه گفت: به دنبال تيراندازي هوايي چند نفر موتورسوار و با توجه به اعلام ممنوعيت اين اقدام از سوي دستگاه قضايي، نيروهاي انتظامي و امنيتي وارد عمل شده و اين افراد موتورسوار تحت تعقيب قرار گرفتند.
 
انتقاد از زيادي تعطيلات نوروزي
شنیده شد که آيت‌ا... مكارم‌شيرازي گفت: تعطيلات زياد نه‌تنها مفيد نخواهد بود بلكه يك خسران است. پارسينه نوشت؛ اين مرجع تقليد از تعطيلات زياد حوزه و همچنين تبعيت حوزه‌هاي علميه از ساير مراكز انتقاد كرد. وي اظهار كرد: حوزه بايد در موضوع تعطيلات مستقل عمل كند ولي متاسفانه استقلال خود را در اين زمينه از دست داده و اين براي حوزه يك خسارت به‌شمار مي‌رود. وي افزود: حوزه بايد براي پرورش طلاب و نخبگان و پاسخگويي به شبهات تلاش كند و به همين منظور بايد كرسي‌هاي درس خارج و غيره فعال باشد، اما با اينگونه تعطيلات نمي‌توان پاسخگوي نيازها بود. آيت‌ا... مكارم‌شيرازي در ادامه به تعطيلات كشور و تبليغات رسانه‌ها براي جذب گردشگر داخلي در جذاب نشان دادن مراكز تفريحي مناطق مختلف اشاره كرد و گفت: معنا ندارد، كشوري براي مدتي در تعطيلي باشد و رسانه‌ها نيز يك ماه قبل از عيد، براي جذب گردشگر داخلي مردم را تشويق كنند تا كارهاي خود را تعطيل نموده و به مراكز تفريحي بروند.
 
ناگفته‌هاي نامزد خلباني كه 150 نفر را به كشتن داد
شنیده شد که آخرين شماره نشريه بيلدز مصاحبه‌اي با نامزد سابق كمك‌خلبان پرواز ژرمن وينگز ترتيب داده كه در ادامه بخشي از اين مصاحبه را مي‌خوانيم. پارسينه نوشت؛ اين زن مي‌گويد: وقتي خبر سقوط هواپيما را شنيدم ياد جمله‌اي از او افتادم كه مي‌گفت، روزي كاري مي‌كنم كه همه‌چيز عوض شود و به زودي همه اسم من را خواهند شناخت. در آن زمان متوجه منظور او نشدم، اما حال همه‌چيز واضح است، او اين كار را انجام داد چون متوجه شده بود به خاطر شرايط بيماري‌اش (اين كمك‌خلبان مدت‌ها تحت‌نظر دكتر روانشناس بوده است) رويايي بزرگي كه در سر داشت، يعني استخدام به عنوان خلبان هواپيمايي لوفتانزا برايش دست‌نيافتني شده است. هميشه كابوس سقوط هواپيما مي‌ديد، تا اين اواخر كه به كل رفتار او عوض شد و تبديل به انسان غمگين و خشني شد كه همين امر باعث جدايي ما گرديد.
 
پيداشدن تصاوير لحظات پيش از سقوط هواپيماي آلماني
شنیده شد که دو رسانه اروپايي اعلام كردند كه تصاويري ويديويي از صحنه سقوط هواپيماي خطوط هوايي جرمن وينگز آلمان پيدا شده است كه ثانيه‌هاي پاياني پرواز را لحظاتي پيش از سقوط نشان مي‌دهد. الف نوشت؛ درحالي كه دو رسانه اروپايي اين خبر را اعلام كرده‌اند، پليس فرانسه پيدا شدن اين تصاوير را به‌طور كامل تكذيب كرده است. اين تصاوير شامل صحنه‌هايي پر از تكان، سرآسيمگي و تنش است و صداي مسافران در حال فرياد زدن شنيده مي‌شود. نشريه فرانسوي پاري مچ و روزنامه بيلدآلمان اعلام كردند صحت اين تصاوير كه توسط تلفن همراه ضبط شده است غيرقابل انكار است و اين تصاوير از يك تلفن كه در ميان بخش‌هاي لاشه هواپيما پيدا شده، پياده شده است.
 
پيتزاي «جان كري» در لوزان
شنیده شد که نام وزير خارجه ايالات متحده، صرف‌نظر از گفت‌وگوهاي هسته‌اي جاري در شهر لوزان، در خاطرات اين شهر زيباي سوئيسي باقي خواهد ماند. انتخاب نوشت؛ رستوراني در مقابل هتل بوريواژ، محل برگزاري مذاكرات جاري بين شش قدرت جهاني عضو گروه 1+5 ازجمله آمريكا- با نمايندگان ايران، از روز دوشنبه پيتزايي با نام «جان كري» را به منوي غذاي خود اضافه كرده است. گوشت مرغ، بيكن، پياز، راكت سالاد و پنير، مواد و مخلفات «ميني‌پيتزاهاي جان كري» در اين رستوران را تشكيل مي‌دهند. قيمت اين ميني‌پيتزاها هم معادل ۱۸ فرانك سوئيس (كمي بيش از ۱۸ دلار آمريكا) است.  
 
درگيري مجازي پولاد كيميايي و پسر قلعه‌نویي
شنیده شد که بعد از پيروزي تيم ملي فوتبال ايران به سرمربي‌گري كي‌روش، پولاد كيميايي بازيگر سينما و تلويزيون طي نوشته‌اي در صفحه مجازي خود به تجليل از كي‌روش پرداخت. وي در ادامه از برخي افراد كه با ايجاد حواشي سعي در تضعيف تيم ملي داشتند انتقاد كرد. انتقاد مستقيم پولاد كيميايي به امير قلعه‌نویي، باعث شد آقازاده سرمربي استقلال، هوتن قلعه‌نویي كه پيش از اين شاهد انتشار عكس‌هاي او با انواع و اقسام خودروها و بازخورد آن در شبكه‌هاي اجتماعي بوديم، پاسخ او را بدهد. همچنين پولاد كيميايي نيز با انتشار متني پاسخ هوتن قلعه‌نویي را داد.
 
پيرترين زن جهان درگذشت
شنیده شد که پيرترين زن جهان يك ماه پس از برگزاري جشن تولد صد و هفده سالگي خود در ژاپن درگذشت. الف نوشت؛ براساس اظهارات مسئولان سراي سالمندان اوزاكا در ژاپن پيرترين زن اين كشور در ساعت ۷ بامداد روز گذشته فوت كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از توكيو، ميسائو اوكاوا داراي ۳ فرزند، ۴ نوه، ۶ نتيجه ازجمله معدود افرادي است كه در قرن نوزدهم به دنيا آمده‌اند. اوكاوا در ۵ مارس ۱۸۹۸ به دنيا آمد، دوران نوجواني وي با وقوع جنگ جهاني اول و هفتاد سالگي‌اش با فرود انسان بر كره ماه همزمان شد. گينس، كتاب ثبت ركوردهاي بين‌المللي وي را درسن صدوچهارده سالگي به عنوان پيرترين زن جهان معرفي كرد.
 
استعفاي سناتور ضدايراني آمريكا
شنیده شد که سناتور ضدايراني كه به سوءاستفاده از قدرت براي پيشبرد منافع شخصي متهم شده از سمت خود استعفا مي‌كند. فارس نوشت؛ رابرت منندز كه رسماً به سوءاستفاده از قدرت براي پيشبرد منافع شخصي متهم شده بود اعلام كرده قصد دارد از سمتش به عنوان عضو ارشد كميته روابط خارجي مجلس سنا كنار برود. رسانه‌هاي آمريكايي اين خبر را از قول يك منبع نزديك به منندز افشا كرده‌‌اند كه خواسته است نامشان به دليل حساسيت موضوع فاش نشود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس