کد خبر 405127
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷

ظهر یکشنبه ۲۳ فروردین ماه، وزارت امور خارجه میزبان نشستی بود که برخی از آن به‌عنوان نشست منتقدین و موافقین بیانیه لوزان یاد کردند، اما اخبار واصله حکایت از آن دارد که منتقدان جدی بیانیه مزبور در این جلسه غایب بوده‌اند.

به گزارش مشرق، ظهر یکشنبه ۲۳ فروردین ماه وزارت امور خارجه میزبان نشستی بود با حضور کارشناسان و تحلیلگران هسته‌ای اعم از موافق و منتقد، به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و با حضور مرضیه افخم.

در این نشست تحلیلگران و صاحبنظرانی چون حسن هانی‌زاده، مهدی فضائلی، مهدی مطهرنیا، یوسف مولایی، حسن بهشتی‌پور، سید محمد مرندی رئیس دانشکده مطالعات جهان، نوید بهروز مدیر دفتر شبکه العالم در تهران، حمیدرضا عمادی، جعفر محمدی، جلال برزگر و امیر‌علی ابوالفتح حضور یافتند.

مهدی مطهرنیا، امیر محبیان، حسن هانی زاده، حسن بهشتی‌پور، سید محمد مرندی، حسن لاسجردی، نوید بهروز، حمیدرضا عمادی مدیر اتاق خبر پرس‌تی‌وی، مهدی فضائلی، محمدکاظم انبارلویی مدیرمسئول روزنامه رسالت، جعفر محمدی، امیر‌علی ابوالفتح، محمود ملکی، جلال برزگر، حسن عابدینی و مهدی محمدی دعوت شدگان به این نشست بودند ولی برخی از آنها همچون مهدی محمدی، کاظم انبارلویی و امیرمحبیان به دلیل مسائل شخصی که برایشان پیش آمده بود در این نشست شرکت نکردند.

برخی این نشست را در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «مسئولان باید مردم و به‌خصوص نخبگان را در جریان جزییات مذاکرات قرار دهند و آنها را از واقعیات مطلع کنند، زیرا هیچ چیز محر‌مانه‌ای وجود ندارد ... و مسئولان که افراد صادق و علاقمند به منافع ملی هستند باید منتقدین شاخص مذاکرات را دعوت کنند و با آنان صحبت کنند؛ اگر در مطالب آنان، نکته ای بود، از آن برای پیشبرد بهتر مذاکرات، استفاده کنند و اگر نکته ای هم نبود، آنان را قانع کنند.» می‌دانند و عده‌ای از حاضران در این نشست نیز معتقدند که منتقد جدی در این نشست حضور نداشته است.

آنگونه که خبرنگار فارس مطلع شد دعوتنامه‌های این نشست روز سه‌شنبه ۱۸ فروردین ماه برای دعوت شدگان ارسال شده و این نشست هم در راستای نشست‌های روتینی بوده که وزارت خارجه هر از چند گاهی با رسانه‌ها، تحلیلگران و صاحبنظران برگزار می‌کند.

در همین زمینه مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی که در این نشست شرکت کرده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس برخورد عراقچی در این نشست را انصافا برخورد خیلی خوبی برشمرد و گفت: ایشان با سعه صدر حرف‌های ما را شنیدند.

فضائلی عنوان کرد: در ابتدا تلقی این بود که این جلسه براساس توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری نشستی با حضور اعضای تیم با منتقدان برنامه‌ریزی شده ولی دوستان در وزارت خارجه عنوان کردند که این جلسه در راستای جلسات روتین وزارت خارجه بوده و قرار است جلسه مناسبی در راستای بیانیات رهبری با حضور منتقدان برگزار شود.

فضائلی نیز به مسئولان وزارت خارجه پیشنهاد کرد که جلسه در سطح بالاتری برگزار شود و برنامه‌ریزی صورت گیرد تا منتقدان حضوری جدی داشته باشند.

فضائلی با ذکر این نکته که افراد حاضر در این نشست به عنوان موافق یا مخالف دسته بندی نشده بودند و فقط دو نفر نقدهای جدی در باب بیانیه سوئیس و بخش‌هایی از عمکلرد تیم مذاکره کننده مطرح کردند، گفت: بقیه افراد یا صحبت نکردند یا در تأیید و حمایت از تیم مذاکره کننده صحبت کردند.

وی در عین حال عنوان کرد برخی مطالب و توضیحاتی که در این نشست از سوی عراقچی درباره محتوای بیانیه و عملکرد تیم مذاکره کننده مطرح شد روشنگر بوده است.

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل هسته‌ای نیز که در این نشست حضور یافته به خبرنگار فارس گفت که جلسه خیلی مفیدی بود و دوستان منتقدی که دعوت شده بودند و شرکت نکردند مطالب خوبی را از دست دادند.

وی با بیان اینکه حاضران در نشست دلسوزانه نقدهای خود را مطرح کردند، عنوان کرد: برخی حاضران درجلسه از جمله اینجانب نیز پیشنهاداتی را مطرح کردیم و آقای عراقچی نیز وارد جزییات شدند و مطالب خیلی مفیدی را مطرح کردند که کمک زیادی در ارزیابی‌ دقیق‌تر و واقع‌بینانه‌تر از آن در بیانیه سوئیس مطرح شد، کرد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای عنوان کرد: پیشنهاداتی که مطرح شد در قالب انتقاد و همچنین راهکار بود.

مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل هم در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این نشست گفت: این نشست تلاشی بود در جهت نشست گروهی از موافقان و مخالفان در یک وضعیت مناسب تا بتوانند پرسش‌های خود را پاسخ بگیرند و در همین راستا عراقچی نیز تلاش کرد در قالب گفت‌وگویی سازنده به این پرسش‌ها پاسخ گوید و به باور من در رسیدن به این هدف تا حد زیادی موفق بوده است.

او افزود: در این نشست آقای عراقچی تمام تلاش خود را برای ایجاد گفت‌وگویی سازنده و علمی با حاضران به کار بست.

یکی از حاضران در این نشست هم به خبرنگار فارس گفت: جلسه خوبی بود و دوستانی که حضور داشتند نقدها و پیشنهادات خود را مطرح کردند و البته خیلی چالشی نبود چون منتقدان اصلی از جمله مهدی محمدی در نشست حضور نداشتند.

حسن هانی‌زاده نیز در اظهارنظری به ایسنا گفته بود: «بسیاری از مسائل توضیح داده شد و در نهایت بیشتر دل‌نگرانی‌هایی که از روند مذاکرات وجود داشت رفع شد.»

از دیگر سو سیدعباس عراقچی نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره این نشست گفت: به ابتکار بخش رسانه‌ای وزارت خارجه، نشستی با تعدادی از اصحاب رسانه و قلم که از منتقدین و موافقین توافق تشکیل شده بود، برگزار شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده با اشاره به اینکه بنده آشنایی با خط و خطوط افراد حاضر در این جلسه ندارم، گفت: البته تا آنجایی که دیدم، افراد در سایت‌ها، رسانه‌ها و روزنامه‌ها دست به قلم هستند.

عراقچی با بیان این که کارشناسان حاضر در این جلسه توضیحاتی را دلسوزانه در رابطه با اصلاح مواردی، ارائه دادند که بعضی از آن‌ها بسیار مفید بود و در مذاکرات آینده مدنظر قرار خواهد گرفت، درباره اینکه جدی‌ترین منتقد چه کسی بود؟ گفت: بعضی از افرادی که دعوت شده بودند، در جلسه حاضر نشدند.

عضو ارشد تیم هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به نظر شما نتیجه این جلسه چه خواهد بود و توانستید منتقدین را راضی کنید؟ بیان کرد: از خود آن‌ها باید سوال شود، البته فکر می‌کنم شنیدن توضیحات ما برای دوستان مفید بود.

براساس گفته عراقچی روز دوشنبه نیز جلسه مشابهی با دیپلمات‌های سابق در این زمینه در وزارت امور خارجه برگزار شد.

گفتنی است خبرنگار فارس با تعدادی دیگر از مدعوان به این نشست تماس گرفت ولی موفق به گفت‌وگو با ایشان نشد.

به گزارش فارس، پس از بیانیه سوئیس (لوزان) و بازگشت تیم مذاکره کننده به تهران، در همان شب (۱۴ فروردین ماه) سید عباس عراقچی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شرکت کرد و ۱۵ فروردین ماه نیز ظریف با برنامه نگاه یک شبکه یک به گفت‌وگو پرداخت و سید عباس عراقچی ۲۰ فروردین در شبکه خبر و علی‌اکبر صالحی نیز ۲۰ فروردین ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شرکت کرد و به ابعاد فنی این بیانیه پرداخت.

محمدجواد ظریف نیز دو بار در مجلس حضور یافت و علی‌اکبر صالحی نیز ۲۱ فروردین ماه در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر شد. حمید بعیدی‌نژاد نیز بعدازظهر دوشنبه ۲۴ فروردین در دانشکده علوم پزشکی واحد شمال دانشگاه آزاد در جمع دانشجویان به ایراد سخنرانی پرداخت.

قرار هم هست بعدازظهر سه‌شنبه ۲۵ فروردین نشستی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری با حضور حقوقدانان برجسته دانشگاه‌های تهران و استان‌ها با حضور الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور و سید عباس عراقچی برگزار و جنبه‌های حقوقی بیانیه لوزان مورد بررسی قرار گیرد.

یک منبع مطلع در وزارت خارجه نیز به خبرنگار فارس گفت که این وزارتخانه برگزاری نشست‌هایی را با منتقدان در دستور کار دارد که به زودی برگزار خواهد شد.

امید است آنگونه که مقام معظم رهبری در ۲۰ فروردین ماه بیان کردند این نشست‌ها در راستای رفع ابهامات برگزار شود و این موضوع نیز مدنظر قرار گیرد آنگونه که ایشان فرمودند «ممکن است مسئولان بگویند به علت فرصت سه ماهه برای رسیدن توافق، زمان زیادی بمنظور بحث و شنیدن سخنان منتقدین وجود ندارد که در پاسخ باید گفت این فرصت سه ماهه یک موضوع غیرقابل تغییر نیست و اگر این مدت زمان افزایش یابد هیچ اشکالی ندارد همانگونه که طرف مقابل در برهه ای از مذاکرات، زمان را هفت ماه عقب انداختند.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس