نگاهی عمیق‌تر به محتوا و روند هدایت برنامه «به عبارت دیگر»، نشان می‌دهد که باز هم موضوع یا موضوعاتی از پیش طراحی‌شده اصالت دارند و میهمان برنامه نیز بر اثر نگاه سیاسی و اعتقادی‌اش دعوت شده تا پاسخ‌هایش با آنچه بی‌بی‌سی به دنبال آن است، هم‌­جهت شود.

گروه جنگ نرم مشرق - برنامه «به عبارت دیگر»، از جمله برنامه‌های شبکه بی‌بی‌سی فارسی است که بخشی از جریان‌سازی اصلی این شبکه را درخصوص سه کشور فارسی‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان بر عهده دارد.
 این برنامه هفتگی، همان‌طور که از نامش پیداست، سعی دارد ابعاد تازه و متفاوتی از موضوعات یا پدیده‌ سیاسی مرتبط با کشورهای ذکر شده را برای مخاطبانی که منتظر شنیدن حرف‌­ها و روایت­‌های ناگفته­‌ای از این کشورها هستند، بیان کند. در واقع، این برنامه که ساختار اصلی آن را مجری و میهمانی سرشناس از کشورهای فارسی‌زبان تشکیل می­‌دهد و سعی دارد شبکه بی­‌بی­‌سی و مجری برنامه را در مقام یک پرسش‌گر بی­‌طرف معرفی نماید، موضوعات گزینش شده خود را براساس اهداف، مأموریت­‌ها و سیاست­‌های این شبکه بر علیه کشورهای مزبور روایت می­‌کند.
انتخاب مجری توانمندی همچون «عنایت فانی» نیز در این برنامه به همین منظور صورت گرفته است؛ زیرا، از یک­سو کنترل و هدایت بحث براساس اهداف مطلوب این شبکه کاری دشوار است و از سوی دیگر پرسش‌های مطرح شده، چالشی‌تر و جنجالی‌تر از سؤالات مطرح شده در دیگر برنامه‌های گفت­وگو محور این شبکه فارسی زبان است.


به عبارت عنایت /// در حال ویرایش

تفاوت این برنامه با دیگر میزگردها و گفت­‌وگوهای شبکه بی‌بی‌سی فارسی، از جمله "پرگار" و "صفحه دو" نیز در این است که میهمانانی سرشناس در جایگاهی فراتر از یک کارشناس قرار می‌گیرند و قرار است خود به عنوان موضوع برنامه ایفای نقش کنند. شکل و روند اجرای برنامه و حتی آنچه در آنونس هر هفته آن به چشم می‌خورد نیز حکایت از میهمانی دارد که قرار است در جایگاه محوری‌ترین موضوع به بوته نقد و بررسی کشیده شود؛ اما نگاهی عمیق‌تر به محتوا و روند هدایت برنامه، نشان می‌دهد که باز هم موضوع یا موضوعاتی از پیش طراحی شده اصالت دارند و میهمان برنامه نیز بر اثر نگاه سیاسی و اعتقادی‌اش دعوت شده تا پاسخ‌هایش، با آنچه که بی‌بی‌سی به دنبال آن است، هم‌­جهت شود. به بیانی دیگر، طراحی سؤالات، هدایت موضوع و حتی چالش‌های موجود در پرسش‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شود تا نتیجه مطلوب شبکه بی‌بی‌سی از این برنامه حاصل شود.

به عبارت عنایت /// در حال ویرایش

همچنین برنامه «به عبارت دیگر» مانند سایر برنامه‌های ترکیبی، معمولاً از یک گزارش در ابتدای برنامه استفاده می‌کند که مقدمه‌ای بر موضوع و بحث اصلی برنامه است و از این طریق سعی دارد نظر مخاطب را برای آنچه برنامه به دنبال آن است، جلب و آماده نماید. بر همین اساس، هم گزارش ابتدایی، هم سؤالات آغازین و هم عناوینی که برای معرفی میهمان برنامه به کار برده می­‌شود، همه در قالب تکنیک تقابل گفتمانی است و سعی در تعریف دو قطب خودی و غیر خودی دارد؛ این قطب‌بندی در مورد برنامه‌هایی با موضوع ایران، همواره بدین­‌گونه است که جبهه حاکمیت نظام و طرفداران گفتمان انقلاب در یک­سو، و میهمان برنامه و احتمالاً عناصری از بیرون یا داخل کشور و حتی از درون نظام، که طیف مخالفان و منتقدان حاکمیت را تشکیل می­‌دهند،

در سوی دیگر قرار می‌گیرند. حال، در این تحلیل تقابل که در ابتدای برنامه و بر مبنای طراحی خود بی‌بی‌سی شکل گرفته است، مجری سعی دارد به صورت محدود و البته ظاهری، سؤالات چالشی طرح شده را به گونه‌ای مطرح کند که در جایگاه دفاع از عملکرد و مواضع حاکمیت نظام قرار گیرد، و به نوعی هنرمندانه و هوشمند، خود را به عنوان عامل ایجاد تعادل در بحث قرار داده، و بدین صورت، القای بی‌طرفی نماید. کاربرد این روش در ارائه تصویری بی‌طرف در برخی از برنامه‌ها، حتی موجبات اعتراض طرفداران جریان سیاسی منتسب به میهمان برنامه را نیز ایجاد کرده است.

به عبارت «عنایت» /// در حال ویرایش

به عنوان نمونه، در برنامه‌ جنجالی «به عبارت دیگر» با حضور «رضا پهلوی»، چالش‌های مطرح شده از سوی فانی، مجری برنامه، به جایی رسید که طرفداران جریان سلطنت‌­طلب که رضا پهلوی را رهبر این جریان می‌دانند، لب به اعتراض گشوده و بی‌بی‌سی را به اتخاذ رویکرد جانب‌دارانه علیه جریان سیاسی سلطنت‌طلبان متهم کردند، و رفتار مجری برنامه با رضا پهلوی را نیز دور از شأن و جایگاه میهمان برنامه خواندند. این در حالی بود که، برنامه «به عبارت دیگر» باز هم به اهداف مورد نظرش در برنامه مذکور دست یافت و اعتراضات بوجود آمده بعد از برنامه را نیز، با کمال میل به عنوان شاهدی بر ادعای بی‌طرفی خود پوشش داد.

به عبارت «عنایت» /// در حال ویرایش

تکنیک تقویت جایگاه و اعتبار میهمان برنامه نیز، از دیگر مأموریت‌های عنایت فانی در این برنامه است. وی سعی دارد، میهمانش را در جایگاه کنشگر بی‌غرض برای مخاطب برنامه تعریف نماید و بدین شکل، اعتبار و بی‌طرفی ماهیت برنامه را به تصویر بکشد. در این تکنیک نیز مشاهده می‌شود، برخی عناصر فراری از کشور همواره با عناوین و مسئولیت‌هایی مورد خطاب قرار می‌گیرند که دهه‌ها پیش در ایران داشته‌اند.

آخرین نکته برجسته «به‌عبارت دیگر» را، می‌توان روایت تاریخی آن از موضوعات و اتفاقات سیاسی دانست. در این برنامه، به‌­خصوص در موضوعات مرتبط با ایران، تریبون بی‌بی‌سی در اختیار عناصر شکست خورده‌ای قرار می‌گیرد که اغلب در عین ادعای مبارزه سیاسی و آزادی‌خواهی، به کشورهای غربی فرار کرده و پناهنده شده‌اند و قرار است مطابق میل و مطلوب سیاست‌های انگلیس تاریخ را روایت کنند. به هر حال، برنامه «به عبارت دیگر» با تمام نواقص و ایراداتش در محتوا، به لطف تکنیک‌های رسانه‌ای و عملیات روانی، به عنوان یکی از برنامه‌های پر مخاطب بی‌بی‌سی شناخته می‌شود که بخشی از جریان‌سازی اصلی این شبکه را بر علیه کشورهای فارسی زبان از جمله ایران بر عهده دارد.


منبع: سینما رسانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    مرگ بر انگلیس و نوکرانش
  • اهوازی ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    بی بی سی پر از چپ هیی هستند که در ایران دم از حقوق کارگر و دهقان میزدند و حالا به ملکه خدمت میکنند.عنایت فانی و صادق صبا نمونه ای از آنها هستند.عنایت فانی اخیرا برنامه ای با حضور داوید آلینس یا داود کاشی داشت که خیلی اصرار میکرد بگوید یهودیان در ایران مورد اذیت و آزار بوده و هستند.البته آلیانس در جواب گفت اینجا هم ( انگلیس ) همینطور است.آخه بی وطنی و وطن فروشی تا چه حد؟نوکری برای انگلیس و انگلیسی تا چه حد؟
  • شایان ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    بی بی سی کثیفترین و رذل ترین رسانه تاریخه
  • ایرانی ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    آقا! واقعا باید از بی بی سی یاد گرفت. آیا دقت کرده اید که کم غلط ترین اخبار فارسی را دارد؟ مگر ابلیس کم سواد و ناتوان است؟
  • محمد ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    دوست عزیز رسانه ساز و کار خودش رو داره و تبدیل شده به یه علم که می تونه تاثیر گذاری بسیاری داشته باشه برای کنترل ذهن مخاطب و در این میان مخاطب ناآگاه و حتی در مواردی مخاطب آگاه به این علم هم از این نفوذ رسانه در امان نمی مونه.می دونستی 90 تا 95 درصد اخباری که از رسانه ها پخش میشه تماما طبق سیاست های صهیونیست ها موازی هست به خاطر اینکه همین خبرگزاری ها هم مال اونهاست و دارن برای خودشون کارشون رو پیش می برند.دنیا اینقدری که فکر هم می کنید گل و بلبل نیست که توی این رسانه ها گفته میشه.کاملا رویکردهای این رسانه های معاند مشخص هست به شرطی که یه مقدار تحقیق بکنی راجع بهش بی طرفانه.
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    این عنایت فانی به روزنامه های زنجیره ای در داخل خط می دهد وزارت ارشاد هم چشم خود را بسته !
  • رضا ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    مشرق جان! افرین!خوب داری برای bbc تبلیغ میکنی!
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    ممنون از اطلاع رسانی و سایت خوبتون
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    افرین
  • فرهاد ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    BBc رسانه ای نوکر صفت جیره خوار ملکه پیر سگ و تحت نفوذ MI6 و دراختیار صهیونیست های کودک کش غلام حلقه به گوش اراذل یانکی و سرسپرده بهاییت مرگ بر روباه پیر
  • فرهاد ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    BBc رسانه ای نوکر صفت جیره خوار ملکه پیر سگ و تحت نفوذ MI6 و دراختیار صهیونیست های کودک کش غلام حلقه به گوش اراذل یانکی و سرسپرده بهاییت مرگ بر روباه پیر
  • ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    بی بی سی رسانه تاثیر گذاری نیست - شنوندگان و بینندگان آن نیز آدم های سطحی نگر هستند - نفرت مردم از این رسانه که آلوده به رفتارهای زشت دولت جزیره است ننگ دیگری است که بارنگ کردن امور از دامن بریتانیای تقلبی کبیر که خیلی هم کوچولواست پاک نمی شود - نام انگلیس یعنی نفرت یعنی فساد جنسی یعنی کودک کشی یعنی دروغگو یی ....
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    فعلا در اثر بی تدبیری تنگ نظری سیمای جمهوری اسلامی منبع خبر ملیونها ایرانی بی بی سی و صدای امریکا هستند . متاسفانه بجای ریشه یابی این واقعیت برخوردهای غیر حرفه ای نظیر همین مقاله نشان از دوری رسانه های داخلی از واقعیت های جامعه ما دارد .
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    من که بی بی سی نگاه نمی کنم کلا شبکه های خبری داخلی و سایت های اینترنتی داخلی رو ترجیح میدم.
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    کسی می دونه که بی بی سی برنامه های مشابه (منظور برخورد دیدگاه ها) برای کشورهای عربی برای عربستان و بحرین و ... هم داره یا نه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس