آمریکا قبلاً شانس خود را برای جلوگیری از توسعه موشکی ایران از دست داده است. موشک‌ها باید در مذاکرات هسته‌ای ایران اضافه و به آن پرداخته شود.

گروه جنگ نرم مشرق-  اندیشکده آمریکایی هادسون به تازگی میزبان جلسه ای با محوریت برنامه موشکی ایران بود. ایجاد هراس از قدرت موشکی ایران و گره زدن برنامه موشکی ایران به پرونده هسته‌ای از جمله اهداف این نشست قرار داشت. از جمله محورهای این نشست تلاش برای اعمال محدودیت به برنامه موشکی ایران به بهانه مسائل هسته‌ای است. به گفته دکتر دیوید کوپر رییس دپارتمان امور امنیت ملی در دانشکده جنگ دریایی، آمریکا در مذاکرات خود با ایران بدون در نظر گرفتن توسعه مستمر فناوری موشکی این کشور، بر تکثیر هسته‌ای تمرکز کرده است. کوپر معتقد است فناوری موشکی «محک بسیار دقیقی از نیات هسته‌ای هر دولتی می‌تواند باشد».

توسعه فناوری موشکی، «محکی» برای نیات ایرانیان

«برنامه‌های موشکی دوربرد صرفاً بیان‌کننده مفهوم اقتصادی، سیاسی، یا نظامی وسیع‌تری از جاه‌طلبی در راستای تبدیل شدن به قدرت سلاح هسته‌ای است».

به‌رغم اینکه وزارت خارجه آمریکا مسئله موشکی ایران را موضوعی ثانویه می‌داند، کوپر بیان می‌دارد که موشک‌ها باید در مذاکرات هسته‌ای اضافه و به آن پرداخته شود، نه این که به صورت مسئله‌ای مجزا از قدرت هسته‌ای بررسی گردد.

وی اظهار داشته است که با توجه به اینکه سرجنگی موشک‌های مرسوم را می‌توان برای موشک‌های هسته‌ای نیز طراحی کرد، تملک موشک‌های بالستیک قاره‌پیما قطعاً نشانة هدف ایران برای تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای است.

بنا به اظهارات کوپر، رییس‌جمهور آمریکا باید از ایران بخواهد به خاطر حفظ امنیت منطقه و جهان سامانه‌های احتمالی انتقال هسته‌ای،‌ مانند موشک‌های کروز دوربرد و زمین به زمین، را کنار بگذارد.

کوپر در ادامه بیان داشته است: «اگر ایران بخواهد جداً به جایگاه قدرت سلاح‌های هسته‌ای هجوم ببرد،‌ پس موشک‌ها، جدای از جانبی بودنشان، در راه‌حل کلی مورد توجه ایرانیان است... دادن اختیار تام به ایران برای پیشبرد هر یک از یا تمامی برنامه‌های موشکی خود، از جمله دوربردترین و تهدیدآمیزترین برنامه‌ها و توسعه‌ها، واقعاً سؤالات مشکل‌زایی پیرامون این معامله به وجود می‌آورد.»

دکتر توماس کاراکو، یکی از مقامات ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل، می‌گوید که آمریکا قبلاً شانس خود را برای جلوگیری از توسعه موشکی از دست داده است. او می‌گوید با توجه به امتیازات و چهارچوبی که تاکنون صورت گرفته است، تنها اهرم باقیمانده آمریکا برای مذاکره تحریم است. ایران دست برتری دارد، چرا که آنها اشتیاق کناره‌گیری از گفتگوها را با رییس‌جمهور بیان کرده‌اند.

کاراکو می‌گوید: «واکنش‌های مختلفی وجود دارد.... اگر موشک‌ها موضوع صحبت‌ها بودند، اکنون گفتگوی متفاوتی را شاهد بودیم. ما شانس خود در عدم اشاعه را از دست داده‌ایم... و اکنون موضع مطلوب، مجموعه‌ای از «ای کاش‌ها» است.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    نمیشه تا چشت دراد مثل موشه دایان که چشش در اومد
  • ناشناس ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    مرگ بر امریکا شیطان بزرگ .
  • صاعقه ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    وقتی آقا میگه نه یعنی نه.فهمیدید؟!!! اصلا شما چی میفهمید.
  • اقدم ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    بعنوان خواسته بعدی برمی گردند به طرح انحلال سپاه و بسیج و آخرش رضایت می دهند به ادغام آنها با ارتش همان طرح دهه 70 آقای هاشمی .
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    واقعا پرو هستند
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    :))
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    پذيرش پروتكل الحاقي خطاي استراتژيك است
  • رحمن ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    هر چه زودتر بودجه با درآمد داخلی باید بسته شود و بعد می توانید هر کشوری را خواستید تحریم نفت و گاز کنید
  • رحمن ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    اینها ما را هالو گیر اورده اند احمقها با مسلسل در خانه ما آمده اند می گویند ان کارد میوه را هم باید زمین بیندازید .یک بار برای همیشه باید به روزه داری برویم تا این احمقها بفهمند روزه برای چیست .اگر مذاکره کنندگان نمی توانند حقوق ملت ایران را دفاع کنند برگردند و اگر انها می خواهند بجنگند بسم الله فضا را برای سپاه و ارتش خالی کنند با جنگ نا متقارن دخلشان را انشاءالله در می آوریم .این همان چیزی است که آمریکا در مقابلش وحشت زده است
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    جاه طلبی سیخی چند!! ، اگه همین موشکها نبودن که ، امریکا و اسرائیل تا حالا صدبار به ایران حمله کرده بودند! قطعا موشکهای بالستیک بومی، ظرف این سالها یک عامل بازدارنده مهم ، در جلوگیری از تهاجم نظامی غرب به ایران بوده است.
  • ناشناس ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    این یکیو دیگه از سخنان شیخ نشنیده بودیم که شنیدیم.
  • ناشناس ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    خداوند در قرآن کریم می فرماید: یهود و نصاری زمانی از شما راضی می شوند که تمام خواسته هایشان را اطاعت کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس