کد خبر 396730
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲

رئیس جریان آزاد ملی لبنان با تایید بر اولویت‌های حزب الله در مبارزه با تروریسم گفت که نگرانی‌های این حزب، نگرانی‌های وی است.

میشل عون:نگرانی حزب الله نگرانی من است
به گزارش مشرق، میشل عون رئیس جریان آزاد ملی لبنان در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار این کشور در مورد اینکه نظام طایفه‌ای ثبات و استقرار مسیحی‌ها را حفظ می ‌کند یا نیاز به روشی دیگر وجود دارد، گفت: بله نیاز به روش دیگر وجود دارد، اما آیا با تمدید [دوره پارلمان] به دنبال زمینه ‌سازی برای روش جدید هستیم؟ هر روش جدیدی باید از طریق نظام طایفه‌ای و با معیارهای شایسته‌ سالاری ایجاد شود، به این معنا که هر طایفه‌ای اشخاص شایسته خود را ارائه کند، نه این که صرفاً از طریق هواداری سیاسی آن‌ها را تعیین نماید. وقتی که مبنای شایسته ‌سالاری رعایت شود می‌توانیم اطمینان کنیم که شایستگی یک معیار است و در آن زمان خروج از طایفه گرایی آسان خواهد بود، اما امروز این روند وجود ندارد.  

حقوق بشر ابزار غرب برای تجارت

وی برگه حقوق بشر را به عنوان اهرمی دانست که غرب با آن تجارت می ‌کند و در زمینه مراحل صدور قطعنامه 1559 تأکید کرد: ما به دنبال صدور مصوبه‌ شورای امنیت برای اجرای قطعنامه 520 بودیم، اما قطعنامه در روندی دیگر صادر شد. بندهای زیادی در نقض تمامیت لبنان مانند موضوع ریاست جمهوری در آن وجود دارد. این دخالت آشکار در قانون اساسی ما است.

قطعنامه 1559 مشکوک بود

عون در مورد بندهای مربوط به خلع سلاح مقاومت در قطعنامه گفت: این چیزی نبود که ما به دنبال آن بودیم، در دیدار با کمیسیون امور خارجی در کنگره آمریکا، یکی از آمریکایی‌ها گفت که حزب الله سازمان تروریستی است، اما من به او پاسخ دادم که در لبنان سازمان‌های تروریستی وجود ندارد، بلکه دولت تروریست وجود دارد. من گفتم که ما نمی‌خواهیم جنگ داخلی ایجاد کنیم. من در آنجا فهمیدم که تله‌‌ای وجود دارد. قطعنامه 1559 مشکوک بود. من از لبنان خارج شدم، چرا که با سوری ها مبارزه می کردم، اما غرب از من می خواست باز به سوریه برگردم تا با آن ها مبارزه کنم.

حمایت از مقاومت لبنان

رئیس جریان آزاد ملی لبنان در مورد تجدیدنظر صورت گرفته در مواضع خود نسبت به حزب‌الله در سال 2006 گفت: این موضوع نیاز به تجدید نظر نداشت، بلکه به برخی توضیحات نیاز داشت. من در آن زمان در فرانسه بودم و اشخاص را نمی‌شناختم، اما از اساس دیدگاه مقاومتی داشتم و کسی که بیشترین توجه به این موضوع داشت، سید حسن نصرالله بود. قبل از بازگشت از تبعیدگاه شبکه المنار در مصاحبه از من پرسید: اگر در آینده به لبنان حمله شود، شما با چه کسی خواهید بود؟ من پاسخ دادم قطعاً با مقاومت و با کشورم خواهم بود. من در آن زمان هنگامی این پاسخ را دادم که از موازنه نیروهای نظامی در عرصه میدانی خبر نداشتم. این موضع گیری حتی قبل از امضای تفاهم با حزب ‌الله بود. البته حتی در تفاهم ‌نامه نیز در مورد موضع گیری نسبت به جنگ چیزی نیامده است ، اما وقتی جنگ ژولای 2006 آغاز شد، من موضع خود را اعلام کردم. چرا که موشک‌های دشمن لبنانی‌ها را می‌کشت.

نوید پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه

وی ادامه داد: من اولین سیاست‌ مدار لبنان بودم که در جنگ ژولای گفتم که حزب ‌الله پیروز خواهد شد. این موضوع را در گفت‌ و گو با شبکه آمریکایی الحره مطرح کردم.

برنده کسی است که در خارج از اراضی خود می‌جنگد

عون در مورد حضور نظامی حزب‌ الله لبنان در سوریه و اعزام تجربه‌های این حزب به عراق گفت بنا به سابقه نظامی در ابعاد آکادمیک و میدانی می‌دانم که برنده کسی است که در خارج از اراضی خود مبارزه کند، به علت سرسختی اسرائیلی‌ها، جنگ به خانه آن‌ها کشیده شده است، این در حالی است که آن‌ ها در گذشته هر موقع و هر جایی را که می‌خواستند، مورد تجاوز قرار می‌دادند. از سوی دیگر داعش و النصره در مرزهای ما حضور دارند و وارد اراضی ما شده اند. عراق را نیز نمی توان از لحاظ امنیتی از سوریه جدا دانست. از لحاظ سیاسی گفته می شود که مداخله یا مبارزه در خارج از کشور ممنوع است، اما چرا فلتمن  و لیبرمن برای بررسی اوضاع به وادی خالد رفته اند؟ 

داعش خطری برای لبنان است

وی در مورد رواج اعتقادات خود در میان افکار عمومی مسیحیان گفت که اوضاع تا حد زیادی بهتر از قبل شده است. عون گفت که خود را بخشی از محور مقاومت بر ضد اسرائیل و داعش می داند، و مانند حزب الله اولویت را به داعش می دهد، چرا که خطری است که پیش روی لبنان قرار دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن از اصفهان ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    خدا را شکر که ادمهایی واقع بین و حق گرا در لبنان وجود دارند تا این همه خونی که برای دفاع از این کشور ریخته می شود به دست عناصر وابسته به دشمنان لبنان از پایمال نشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس