کد خبر 390197
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱

یک روزنامه لبنانی در مقاله‌ای پیرامون سخنرانی دیشب دبیرکل حزب‌الله نوشت وی در واقع مرزهای نبرد آینده را تعیین و با تبیین مسائل داخلی و خارجی لبنان بر نقش راهبردی حزب‌الله در منطقه تاکید کرد.

به گزارش مشرق، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله سه‌شنبه شب (دیشب) به مناسبت گرامیداشت شهدای حزب‌الله سخنرانی کرد. روزنامه لبنانی «السفیر» در یادداشتی به این سخنرانی پرداخت و نوشت نصرالله با این سخنرانی مرزهای نبرد را تعیین کرد.

در این گزارش آمده است سخنرانی سید حسن نصرالله در بخش لبنان مثبت بود خصوصا اینکه به گفت‌وگو با جریان «المستقبل» فرا خواند و به مناسبت دهمین سالگرد ترور «رفیق حریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان به خانواده وی تسلیت گفت.

السفیر افزود: اما بخش خارجی که «شاه‌بیت» سخنرانی بود نشان از جایگاه حزب‌الله به عنوان یک بازیگر مهم در صحنه منطقه‌ای داشت. نصرالله از لبنانی‌ها خواست حامی مقابله با تروریسم باشند همانگونه که بدون انتظار حامی مبارزه با رژیم اشغالگر اسرائیل هستند.

بخش دیگر سخنرانی نصرالله در خصوص شهدای «قنیطره» به ویژه اختصاص به اسرائیل داشت و محور آن «قاعده درگیری» جدید برای یک مبارزه بدون دامنه با اسرائیل و مزدوران تکفیری آن از طریق یکی کردن جبهه لبنان و سوریه بود. نصرالله ضمن اشاره به قتل «معاذ کساسبه» و 21 مسیحی مصری به دست داعش، لبنان را بخشی از جبهه باز و دامنه دار از بیروت تا موصل عراق (برای مبارزه با تروریسم) توصیف کرد.

السفیر در ادامه نوشت: حزب‌الله که از عملیات مزارع شبعا (کشتن 17 نظامی اسرائیلی) با موفقت بیرون آمد و در حال حاضر در «جبهه جنوبی» سوریه با روشی ممتاز مشغول است، بازیگران منطقه‌ای را غافلگیر و شگفت‌زده کرده است. سخنرانی نصرالله حاوی این پیام‌ها بود:

مهم‌ترین پیام‌های سخنان نصرالله در بخش خارجی

سوریه: در سوریه بازی تمام شده است. کسانی که فکر می‌کردند (نظام و کشور) سوریه نابود شدنی است باید در گرینه‌های اشتباه خود تجدیدنظر کنند، نظام سوریه آماده رسیدن به یک راه‌حل با معارضان ملی است و «استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل در سوریه علنا اعلام کرد «بشار اسد» بخشی از راه‌حل سوریه است.

دولت‌های حاشیه خلیج فارس: اعراب حاشیه خلیج فارس بهای حمایت از تروریسم را خواهند پرداخت. برخی از این دولت‌ها باید گزینه‌های خود را مشخص کنند. انها امروز قبل از دیگر دولت‌های منطقه در خطرند. هدف حقیقی داعش مکه و مدینه است نه بیت‌المقدس. این دولت‌ها باید خود را به مسائل منطقه‌ از بحرین تا لبنان، سوریه، عراق و یمن نزدیک کنند. این اتفاق باید در قالب ادغام درگیری‌های ثانویه و وارد شدن به نبرد بزرگ اصلی که تعیین خواهد شد، صورت گیرد. فقط مسئله سرنوشت منطقه نیست بلکه کل جهان مطرح است. شواهد بسیاری مبنی بر تکامل طرح‌های اسرائیلی-تکفیری وجود دارد که از این به بعد نباید وجود داشته باشد، علیه داعش و امثال آن باید ایستاد، داعش و النصره هیچ تفاوتی ندارند و هدف و طرح آنها یکی است.

مبارزه با تروریسم: اگر مسأله «امنیت ملی» کشورهای اروپایی مانند ایتالیا را که صدها کیلومتر از منطقه فاصله دارند به مقابله با تروریسم تکفیری کشانده است پس وضعیت کشورهای منطقه باید چگونه باشد؟ آیا باید منظر طوفان بود تا کار خودش را تمام کند یا اینکه باید برای مقابله با آن آماده شد.

دفاع از اسلام: مبارزه با خطر تروریسم تکفیری دفاع از اسلام و پیامبر (ص) است و دفاع از یک محور، فرقه، طایفه و یا نظام و اقلیت نیست.

اولین پیام علنی نصرالله به مقامات مصری پس از دو سال: مقدمه‌ای که حزب‌الله سخنرانی خود درباره مصر را با آن آغاز کرد بسیار جلب توجه نمود. وی سربریدن 21 کارگر مسیحی مصری به دست داعش را شدیدا محکوم کرد و به ملت، دولت و کلیسای مصر تسلیت گفت. اولین پیام علنی نصرالله به مقامات مصری پس از دو سال بود. حزب‌الله قبلا با بیانیه‌های رسمی اینگونه حوادث را محکوم کرده بود اما طی این دو سال خود دبیرکلش شخصا اینگونه سخن نگفته بود.

مهم‌ترین پیام‌های نصرالله در بخش لبنان

سخنرانی دبیرکل حزب‌الله در بخش لبنان حامل عناوین و اشارات مثبت بسیاری بود:

*تسلیت و تحیت به خانواده «رفیق حریری» و تایید دعوت «سعد حریری» برای ایجاد یک راهبرد ملی با هدف مبارزه با تروریسم

*تایید مطلق طرح امنیتی در «بقاع»

*تاکید بر مذاکره میان حزب‌الله و «جریان ملی آزاد»

*تاکید بر بازگردان بُعد ملی برای انتخاب یک رئیس‌جمهور برای لبنان به جای دل بستن به تلاش‌های خارجی

*دعوت غیر مستقیم از ازسرگیری گفت‌وگو میان «عماد عون» رهبر فراکسیون اکثریت مسیحی در پارلمان لبنان و «حریری»

*تاکید بر ادامه گفت‌وگوی حزب‌الله  با جریان المستقبل تا رسیدن به یک نتیجه خوب و منطقی

*دعوت به هماهنگی میان ارتش لبنان و سوریه برای مقابله با خط تروریسم و نیز هماهنگی میان حکومت لبنان و سوریه در موضوع آوارگان سوری و امنیت.

سخنرانی نصرالله به مناسب گرامیداشت فرماندهان شهید حزب‌الله «عماد مغنیه» ، «سید عباس موسوی» و «راغب حرب» و نیز شهدای قنیطره انجام شد. اسرائیل در 28 دی با حمله به قنیطره سوریه 6 عضو حزب‌الله از جمله «جهاد» پسر عماد مغنیه را به شهادت رساند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس