رسانه‌های غربی مانند بی‌بی‌سی یا سی‌ان‌ان که اتفاقات ایران را تحت نظر دارند و اخبار کشور را جهت‌دار مخابره می‌کنند، همیشه به بهانه دفاع از حقوق بشر از اجرای احکام کیفری در ایران ناراحت هستند و مانند قصاص چشم در پرونده اسیدپاشی اخیر، "چشم" دیدن اجرای "عدالت" در ایران را ندارند.

گروه جنگ نرم مشرق- هفته پیش اولین حکم قصاص چشم در تاریخ احکام قصاص در ایران اجرا شد. علی سخنور یک راننده تاکسی در قم حدود 6 سال پیش قربانی اسیدپاشی شده بود. همسر سخنور در پی اختلاف با وی و با تحریک خواستگار خواهرش برای اجرای اسیدپاشی، موجب شد که نه تنها چهره‌ علی را ترسناک و بی‌شکل کند بلکه بینایی دو چشم را هم از او بگیرد. قصاص چشم، حکمی است که تاکنون برای متهمان زیادی صادر شده است اما هیچ‌وقت به اجرا درنیامده بود؛ پس از صادر شدن حکم قصاص توسط قاضی این پرونده، علی سخنور به عنوان اولین نفر در ایران خواستار اجرای حکم شد تا در زندان رجایی شهر کرج یکی از چشم‌های مجرم کور گردید.

این اتفاق بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های غربی و همچنین رسانه‌های فارسی زبان خارج نشین داشت. در این میان بی‌بی‌سی فارسی که ید طولانی در مخالفت با اجرای احکام قصاص در ایران دارد و همیشه با اعلام دفاع از حقوق بشر به اجرای احکام قصاص در ایران اعتراض می‌کند، این بار نیز تحت بیانیه‌ "عفو بین‌الملل" که مواضع ضدایرانی دارد به قصاص در این پرونده حمله کرد و آن را "بی‌رحمانه" و "نفرت انگیز" نامید.

این درحالی است که قصاص یکی از احکام کیفری در اسلام است که قرآن آن را مایه حیات جامعه می‌داند. تشریع حکم قصاص برای جلوگیری از انتقام‌های کور و دور از عدالت، همچنین برای جلوگیری از جرأت یافتن جنایت‌کاران در قتل یا ضرب و جرح شهروندان، وضع گردیده و حکم قصاص برای محافظت رکن مهم جامعه، یعنی جان افراد، در برابر جنایت‌کاران وضع شده است.

قصاص
بیبی‌بی‌سی فارسی همیشه به اجرای احکام قصاص در ایران حمله می‌کند

این سایت در زمان اجرای حکم قصاص فرد اسیدپاش به آمنه بهرامی نیز با تیتر «اجرای قصاص به این شکل در تاریخ قضایی ایران کم‌سابقه است» و تمسک به موضوع "دفاع از حقوق بشر" با اجرای حکم قصاص مخالفت کرده بود.

رسانه‌های غربی

اقدام بی‌سابقه قوه‌ قضایه در اجرای حکم قصاص چشم، بازتاب رسانه‌ای جهانی نیز داشت. در این رابطه سی‌ان‌ان با تیتر ایران مردی را برای "چشم در برابر چشم" نابینا کرد به اجرای این حکم واکنش نشان داد.

قصاص
ایران مردی را برای "چشم در برابر چشم" نابینا کرد

قصاص
چشم در برابر چشم: ایران یک اسیدپاش را کور کرد

قصاص
ایران مردی را برای "چشم در برابر چشم" نابینا کرد

قصاص
چشم در برابر چشم: ایران مردی را به جرم اسیدپاشی کور کرد

قصاص
چشم یک مرد در ایران به خاطر قانون دینی "چشم در برابر چشم" به خاطر اسیدپاشی تخلیه شد

قصاص
ایران یک اسیدپاش را با قانون چشم در برابر چشم کور کرد

قصاص
عدالت ایران یک مرد متهم به اسیدپاشی را کور کرد

قصاص
چشم در برابر چشم: ایران یک مرد را به خاطر کور کردن دیگری کور کرد

رسانه‌های غربی مانند بی‌بی‌سی یا سی‌ان‌ان همیشه اخبار مربوط به ایران را به صورت جهت‌دار پوشش می‌دهند اما به اتفاقاتی در آمریکا مانند جنایت علیه مسلمانان در "چپل‌هیل" یا قتل سیاه‌پوستان به دست پلیس این کشور بی‌توجهی می‌کنند. اگر حقوق مجرمان برای این رسانه‌ها اهمیت دارد چرا شکنجه‌های نا‌عادلانه زندانیان بی‌گناه و شرایط جسمی و روحی آنان در زندان‌های مخفی و عمومی انگلیس و آمریکا در این رسانه‌ها ممیزی می‌شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    دم قوه ی قضایه گرم مهم مردمند که راضی هستند گور بابای اونوریا دوبار این کارا میکردند ارازل دیگه دست به اسید نمیشدند
  • ویشکا ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    کسی که خربزه میخوره باید پای لرزش هم بایسته 100 نفر رو که درجلوی دوربین های تلویزیونی پخش مستقیم بااسید قصاص کنیم این ناهنجاری در داخل ریشه کن میشود وازآنجا که میدانم اکنون درجواب کامنت من میگویند باید حجاب را رعایت کنیم باید مساجد را پرازنمازخوان جوان کنیم باید دانشگاه و حوزه علمیه و سینما و رسانه ملی را اسلامی کنیم این موارد را نام بردم و به درستی آنها شهادت میدهم و ایمان دارم
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    قصاص عین عدالت است و یک حق است. مسئولان به هیچ وجه در مقابل هجمه رسانه های غربی و خودفروختگان داخلی کوتاه نیایند. ما خواهان اجرای قوانین اسلام هستیم تا قسط و عدل همه جا حاکم شود.
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    به نظر من این مشکل بیشتر فرهنگی هست یعنی جامعه ما نیاز به اموزش داره این نهایت توحش هست که ادم بره به راحتی اسید بخره بپاشه رو زن و مرد قوه قضاییه در این مورد بهترین کار رو کرد اگر مجازاتش اجرایی میشد زودتر میترسیدن دیگه کمتر چنین حوادثی میدیم ما مردم خودمون تو بعضی از چیزا ضعف فرهنگی داریم و بی ظرفیتیم دیگه واسه اسید ماشین که نباید مجوز صادر بشه!!!!
  • yaser ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    جالبه چشم در برابر چشم از اصول قضاوت یهودی هاست حالا این مرداک یهودی داره به اصول خودشم گیر میده؟ :)
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    قصاص موجب حفظ آرامش و بنیان های اجتماعی می شود
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    بدبختها عکس داود روشنایی را بجایش چاپ کردند! اینکار را می کنند تا مانع اجرای حکم بقیه شوند که نزدیکه
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    با سلول بنیادی میشد درمانش کرد.پولش را میشد گرفت و نمونه سلول چشم میفرستادید اطریش و المان و انگلیس تا برایتان چشم و پوست و گوش و بینی تولید کنند تا پیوند بخورد.
  • اسی خطر ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    باید اول چشاشو در می‌آوردن بعد گردنشو میزدن نامرد نا لوتی
  • SMM ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    خطاب به اشخاصی که این مقاله ها را نوشته اند شماها اگر مورد حمله ی اسیدی قرار گرفتید به مهاجمتان هدیه دهید!!!؟؟؟ در ایران قوانین اسلام اجرا می شود. "لکم دینکم ولی دین"
  • محمد رضا ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    قرآن کریم : ولکم فی القصاص حیات یا اولی الابصار . وما در قصاص زندگی قرار دادیم ای صاحبان بصیرت . خدائی که ما رو خلق کرد بهتر از فرنگی ها میتونه برای ما قانون وضع کنه و حتماً دلسوز تره . پیش به سوی اجرای کامل احکام الهی در جامعه.................
  • ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    بی بی سی غلط کرده بره به حقوق بشر زندانهای آمریکایی برسه که سالانه چندید نفر و با شیوه های مختلف اعدام و شکنجه و آن را هم افتخار بزرگ می دانند . ما خام حرف های این حرامیان نمی شویم . ما از قوه قضائیه مطالبه می کنیم تا با مجرمان به شدت برخورد کنند تا آرامش در جامعه روز به روز بیشتر شود. خداوند رهبرمان را از جمیع بلیات محفوظ بدارد
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    اگر قضات قانون را اجرا كنند جرايم كاهش پيدا مي كند
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    بزار هرجفنگي ميخوان بگن . بي بي سي و سي ان ان شبكه شيطان هستند و اهل دروغ و خزعبلات. مصداق اين شعره كه مه فشاند نور و سگ عوعو كند .
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    ادعای حقوق بشر غربی صرفا یک ابزار برای تحمیق جهان سوم است مگر نه اینکه خودشان هر تعداد عراقی و افغانی که توانستند کشتند و به کسی هم پاسخگو نبودند. زهی شرم به این گستاخی
  • رضا ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    سعادت ما در ان است که کارخودمان را بکینم . هر زری خواستند بزنند . گور پدر غربی ها و دوستانش در ایران
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    قصاص حکم خداست اما بخششم مال خداست!!!
  • وحيد مقيمي ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    پس تو کار خدا دخالت نکنيم که کفر محسوب مي‌شود. ما انسان هستيم و هر انساني صبر و تحمل و شکيبايي مشخصي دارد. تنها خداست که همه چيز و بي‌انتها است. پس کاري که قوه‌قضاييه کرده بهترين کار بوده و شايد موجب عبرت سايرين بشود. اگر مي‌بخشيد هم مي‌توانست تنها يک عمل زيبا و انساني باشد اما مطمئناً مجرمين رو جري‌تر خواهد کرد. قوه قضائيه ممنونيم و تو اي مرد تاکسير‌ان مطمئناً حقت رو گرفتي هرچند کاري که تو کردي مطئمناً هزاران بار کمتر از زجري است که او با تو کرد.
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    همين شبكه هاي ماهواره اي چند ماه پيش براي اسيد پاشي اصفهان چه هياهويي راه انداختند حالا مدافع اسيد پاش ها شده اند؟
  • مهربان ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    كار بسيار خوبي انجام گرفته اگر با دزد ها هم دستشون را قطع مي كردند .خيلي از معضلات صورت نمي گرفت .
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    من خوشحالم قصاص انجام شد دست قوه قضائیه درد نکنه
  • فرشاد ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    تو مریضی. احتمالا از داعشی‌ها هستی‌ بدبخت مفلوک.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    افرین چه جوابی دادی . اگر کسی منصف باشد همین نکته کافی است
  • ممد ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    قوه قضائيه،تشكر تشكر ان شاءالله روزي برسد كه هيچ كس در برابر قانون استثناء نباشد و در رسانه ها به جاي حروف الفبا نام مجرمان را-حتي با وجود آقازادگي-نام ببرند و مجرمان را عادلانه محاكمه كنند.
  • محسن ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    سلام.دم قوه قضاییه گرم که این کارو کرده. ایول تا اون باشه وقتی عصبانی میشه وحشی نشه.اونوری ها رو ول کنید در این مورد ساز احمقانه خودشونو میزنن
  • حسن هادی ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    یعنی چه جوری قصاص چشم انجام شده؟
  • علی ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    نیاز به صد نفر نیست همین یه نفر، فکر اسید پاشی از آدمای بیمغز به دور میکنه انشااله روزی بشه که دست دزد و فسادگر قطع بشه اونوقت دیگه کسی جرات این کارا را نخواهد داشت.
  • لبخند ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    شاید این حکم به نظر ترسناک بیاد ولی بنا بر وعده ی خدا " این برای شما بهتر است" . اتفاقا این حکم باعث میشه تا اسید پاش ها از این به بد کمی هم حساب کار دستشان بیاید.
  • خلیج همیشه فارس ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    ای ناشناس!!! آخه یکم فکر کن به این همه هزینه ها که بگیم اونم حل میشود بریم سراغ درد بی مضاعف این جراحی ها و تحمل مشکلات روحی که آیا درست بشه یا نه!!!! واقعا برای این دسته از مخاطبانی که بی فکر نظر میدهند متاسفم یک لحظه به این فکر کنید که جای این فرد بودید چه اتفاقی می افتاد؟؟؟ آیا دنبال حق قصاص نبودید؟؟؟؟
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    میخوابوننت رو ی تخت ، اون سمتی که باید کور شی رو بی حس میکنن ، بعدد با یه سورنگ مواد کوری رو به چششت میزنن فقط داخل مردمک میریزن که آسیب دیگه ایی نبینی..
  • خلیج همیشه فارس ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    ای ناشناس!!! آخه یکم فکر کن به این همه هزینه ها که بگیم اونم حل میشود بریم سراغ درد بی مضاعف این جراحی ها و تحمل مشکلات روحی که آیا درست بشه یا نه!!!! واقعا برای این دسته از مخاطبانی که بی فکر نظر میدهند متاسفم یک لحظه به این فکر کنید که جای این فرد بودید چه اتفاقی می افتاد؟؟؟ آیا دنبال حق قصاص نبودید؟؟؟؟ منصفانه اینجاست که اسید به هر طریقی پاشیده شده به طرف مقصر بریزند. در غیر اینصورت من اگر یک کار بیشرمانه بخواهم انجام بدهم وقتی ببینم هیچ کس جلودارم نیست و محاکمه هم نمیشوم و ترسی هم ندارم و به اینکار اقدام خواهم کرد. در کل این شبکه های ماهواره ای برای تهاجم فرهنگی و اختلاف بیشتر بین ایرانیان و امکان حمایت از ضد قانون که باعث نابودی ایران ما بشه حتی از دزدها و بی ناموسها و قاتلین و ... هم حمایت میکنند. از قوه قضاییه خواهشمندیم که قصاص برای دزدان و قاتلین و کلاهبردارها قصاص طبق اسلام را پیاده کنند تا آرامش اجتماعی به جامعه برگردد. خدا ریشه کن کنه هر کسی بر ضد این مردم ایران زمین قدم بر میداره الهی امین
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    فرشاد نسبت داعشی به کسی نزن قرآن قصاص رو حیات میدونه نباید مقابل حکم خدا ایستاد قصاص حق قانونی فردیه که مورد ظلم واقع شده
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    قصاص براى اختلاسگرهايى مثل جونيور دلم را خنک مى کند جيگرم حال مياد
  • موشک خان ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    قصاص به کنار , باید برای حفظ آرامش و امنیت جامعه عدالت اجرا بشه این یعنی خود قصاص در ضمن قوه قضایی و مردم نباید تحت تاثیر این ارزال و اوباش عرصه فرهنگی قرار بگیرند چون اون ها به هیچ وجه خیر کسی رو نمی خوان اینا کلا اپوزیسیون هستن اگه قوه قضایی برخورد نکنه می گن چرا برخورد نمی کنه و اگه برخود کنه می گن چرا برخورد می کنه به همین سادگی
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    جناب ناشناس ۱۲:۲۴، عزیز من بنده کی‌ با حکم قصاص مخالفت کردم؟ منظورم حرف مزخرف ایشون که میگه "از تلویزیون پخش کنن" بود. نمی‌گین بچه‌ها هم میشینن پای تلویزیون و تماشا می‌کنن؟ میدونی‌ چه بلایی سر روحیات بچه‌ها میاره اینجور تصاویر؟ آدم قبل از اینکه دهانش رو باز کنه، بهتره یکمی مزه مزه کنه ببینه چی‌ میخواد از دهانش در بیاد.
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    البه قصاص درست است اما راه بهتری می شود اجرایش کرد. چشم و پوست را از بدن ضارب بردارند و به جای چشم و پوست به بدن مضروب پیوند بزنند. اگر از نظر خونی پیوند ممکن نبود آن را بفروشند و به ازای آن چشم و پوست متناسب با مضروب خریداری کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس