روزنامه آرمان‌ امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به خانواده هاشمی رفسنجانی از « چشم‌های منتظر» برای «تصمیم» حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان خبر می‌دهد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های اصلاح طلب روز یکشنبه را با تمرکز بر اظهارات ترکان درباره مقابله با پول‌های کثیف در سیاست و گمانه‌زنی‌ها پیرامون ریاست مجلس خبرگان رهبری آغاز نمودند.

روزنامه آرمان‌ امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به خانواده حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی از « چشم‌های منتظر» برای «تصمیم» حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان خبر می‌دهد.

مطهره شفیعی در یادداشت«زمان بازگشت آیت‌الله؟» معتقد است ریاست برای ایشان «حب» و «جذایبت» ندارد؛ وی پیرامون وضعیت این روزها دفتر حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی نوشت « این روزها منزل و دفتر آیت‌ا... هاشمی مملو از نامه‌هایی است که از دور و نزدیک برایش ارسال شده است و محتوای تمام آنها جز درخواست برای پذیرش ریاست مجلس خبرگان نیست.»

هاشمی به دنبال قدرتروزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم ‌سالاری یک‌شنبه را با تیترهای«پیشنهاد گفت‌وگوی عربی-ایرانی» و «فساد در قلب سناتورهای ضد ایرانی» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· هاشمی رفسنجانی ولعی برای حضور ندارد

اما و اگر برای حضور حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی همچنان باقی است؛ «می‌آیم و نمی‌آیم» داستان همیشگی حضور حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در انتخابات‌های گذشته بوده است.

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان اظهار داشت « با زمينه بسيار خوب رايي که آقاي هاشمي دارد، اما ولعي براي شرکت در انتخابات ندارد؛ اما در مقابل، کسي حق ندارد بايد و نبايدي براي کسي تعيين کند. وي اضافه کرد: آيت‌الله هاشمي بعد از انقلاب هميشه نفر دوم نظام بوده‌اند. امروز هم بعد از مقام معظم رهبري نفر دوم هستند؛ چه کساني اين موضوع را قبول داشته يا نداشته باشند.

اگر امروز هم احساس مسووليت يا تکليف بکنند براي رياست خبرگان پيشقدم مي‌شود. اين عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: در چند سال اخير شاهد هستيم کساني همه افراد نظام را خائن معرفي مي‌کنند. اين طرز برخورد توهين به کليت ملت ايران است، اگر همه خائن هستند، پس چه کسي خدمتگزار است.

نماينده مردم آذر بايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: اکثريت اعضاي مجلس خبرگان رهبري آيت‌الله هاشمي را مي‌شناسند و مديريت او را از نزديک ديده و قدرشان را مي‌دانند. وي خاطرنشان کرد: فضاي مجلس خبرگان نبايد فضاي سياسي و جناحي باشد زيرا جريان سياسي و باندي هر کجا وارد شود، باعث آلود شدن آن فضا مي‌شود. هاشم‌زاده هريسي گفت: امروز بايد قبول کنيم طيف‌هاي تندرويي وجود دارند که مي‌خواهند نظر خودشان را به عنوان نظر غالب مطرح کنند و در اين مسير به افراد و گرو‌ه‌ها تهمت‌هايي مي‌زنند؛ داعش از همين تندروي‌ها شکل گرفته که ابتدا زباني بوده و بعد به عمل وارد شده است.

اين نماينده مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: کساني که امروز عليه آقاي هاشمي تهمت‌ مطرح مي‌کنند در دولت گذشته که قدرت در اختيارشان بود، با تمام تلاش خود نتوانستند يک سند عليه ايشان پيدا کنند. وي در پايان اظهار داشت: انتخابات مجلس خبرگان نياز به اين همه جنجال و فضا‌سازي ندارد. اما کساني سعي مي‌کنند هياهوهاي بسياري را در راستاي اهداف خودشان به پا کند.»

هاشمی به دنبال قدرتروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار ‌‌یک‌شنبه را به تیترهای «معمای صندلی سرخ» و «سازوکار سخت وحدت» اختصاص داد.

· حضور چراغ خاموش قالیباف

روزنامه ابتکار در ستون «پچ پچ» صفحه سیاسی خود خبر از فعالیت‌های چراغ خاموش قالیباف برای انتخابات مجلس آتی داد و در همین راستا نوشت«یک نماینده مجلس شورای اسلامی در اظهارنظر جالب توجه ادعا کرده است که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و کاندیدای دوره‌های نهم و یازدهم انتخابات ریاست جمهوری که علیرغم شانس بالایی که برایش متصور بود، در هر دو دوره شکست خورد، در حال فعالیت جدی برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی است.

عوض حیدرپور عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی، درخصوص فعالیت چراغ خاموش قالیباف در انتخابات مجلس دهم به نامه‌نیوز گفت: آقای قالیباف به عنوان یک چهره سیاسی اصولگرا شناخته می‌شود که طبیعی است در انتخابات پیش رو به صورت فعال وارد شود و اقداماتی انجام دهد. این نماینده نزدیک به قالیباف در مورد نحوه حضور وی در انتخابات مجلس، اظهار کرد: علی‌القاعده حضور وی در فضای انتخابات مجلس به این گونه است که به کاندیداها مشورت لازم را بدهند. این کمک‌های فکری و معنوی هم می‌تواند نسبت به نامزدهای تهرانی باشد هم کاندیداهایی که از شهرستان وارد عرصه رقابت می‌شوند. قالیباف به عنوان یک چهره اصولگرای تاثیرگذار می‌تواند مرجع مشورتی خوبی برای این افراد باشد.»

هاشمی به دنبال قدرتروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «دو روایت از حادثه کوی دانشگاه» و «انتحار داعش علیه تاریخ» اختصاص داده است.

· نمی‌گذاریم با پول‌های کثیف به پیروزی برسند

«پول‌های کثیف در سیاست»؛ سخنان وزیر کشور به سرعت به تیتر اول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور تبدیل شد، اما مختصات این ماجرا مشخص نیست، راوی این گزاره‌ها صحن بهارستان را در جلسه‌ای «غیرعلنی» برای توضیح پیرامون این مقوله پیشنهاد داده است گرچه گویا علی اکبر ترکان در بیان این موضوع «پیش‌دستی» کرده است و از «مقابله» با این اقدامات در انتخابات آتی سخن می‌گوید.

در همین راستا روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود نوشت« ديروز اما مشاور ارشد رييس‌جمهور هم به همين عرصه آمد. از «پول‌هاي كثيف» گفت و اقداماتي كه قرار است در مقابل آن انجام دهند. پول‌هاي كثيفي كه برخي در انتخابات آن را هزينه مي‌كنند همان چيزي است كه علي‌اكبر تركان مي‌گويد كه قرار نيست اجازه دهند با استفاده از آنها در انتخابات سال ٩٤ پيروز شوند. حرف‌هاي ديروز تركان نشان داد كه احتمالا ساير اعضاي دولت قصد كمك كردن به وزير كشورشان را دارند كه در پروسه پول‌هاي كثيف با دردسرهايي مواجه شد.

تركان اما صريح‌تر از وزير كشور ديروز از پول‌هاي كثيف و طريقه استفاده از آنها گفت. او در اين ميان از احتمال استفاده برخي افراد شكست‌خورده از «تابلوهاي جديد» هم گفت و يادآور شد «با تشكيل ائتلاف‌هاي جديد، اسامي جديد و شعارهاي جديد مي‌خواهند بگويند ما آدم‌هاي گذشته نيستيم تا اينكه اقبالي از سوي مردم به سمت آنها پيدا شود. اما فسادهاي اقتصادي و ورود پول‌هاي كثيف به عرصه مديريت و اقتصاد كشور را ما نبايد فراموش كنيم. همين الان پول‌هاي كثيف و قاچاق بخشي از مديريت كشور را درگير كرده است ما نبايد اجازه تكرار اين امر را بدهيم.

مسلما عده‌اي مي‌خواهند در سال ۹۴ با پول‌هاي كثيف و بادآورده وارد بازي سياسي شوند و البته ما هم سكوت نخواهيم كرد. سال ۹۴، سال افشاي آنها است» او در اين مورد اضافه كرد: « اينها هر اسمي روي خودشان بگذارند و هر ائتلافي براي انتخابات‌ها انجام دهند نمي‌توانند از پول‌هاي كثيفي كه به دست آورده‌اند تبري بجويند. آنها با اين پول‌هاي كثيف مي‌خواهند درآوردگاه‌هاي سياسي سال ۹۴ شركت كنند و اينكه سال ۹۴ ما سكوت كنيم و چيزي نگوييم و نقاب از چهره كسي برنداريم، درست نيست. هزار بار پوستين خود را عوض كنند، نمي‌توانند دست‌هاي آلوده به فسادشان را بپوشانند. نمي‌گذاريم عده‌اي با پول‌هاي كثيف در سال ۹۴ به پيروزي برسند. هرجا نياز به افشا باشد اين كار را مي‌كنيم.»

هاشمی به دنبال قدرتروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای«94 سال افشاگری است» و«پیگیری ماجرای امام موسی صدر محرمانه بود» اختصاص داد.

· وحدت ملی در ترحیم

خواسته «وحدت ملی» طباطبایی در ترحیم او رقم خورد؛ عدنان طباطبایی، تنها پسر صادق طباطبایی این‌گونه از این رخداد سخن می‌گوید « پدر برای همه افکار و عقاید سیاسی احترام قایل بود. خوشبختانه ایده «وحدت ملی» برایش مهم بود. بالاخره پدر توانست همه این افراد را یک‌جا دور هم جمع کند، این بار در مراسم ترحیم‌اش. شاید کمی رومانتیزه مطلب را بگویم اما در حسینیه‌ ارشاد شماره دو در یک موقعیت خاص همه یک‌جا با هم بودند. این صحنه من را متعجب کرده بود.»

فرزند مرحوم صادق طباطبایی پیرامون منش سیاسی ایشان اظهار داشت« یک ویژگی پدر این بود که هیچ جریان سیاسی را مسلط نمی‌دانست و برای تمام افکار و عقاید سیاسی احترام قایل بود. فردی بود که اهل تفرقه و ایجاد اختلاف نبود و با همه گروه‌های سیاسی ارتباط برقرار می‌کرد. نه درصدد موافقت و نه درصدد تخریب کسی بود. پدر خود را خوب می‌شناخت و جایگاه خود را به‌خوبی درک می‌کرد. این مساله در رفتارش مشهود و بارز بود. این ویژگی سیاسی او بود.»

عدنان طباطبایی پیگیری موضوع امام موسی صدر را «محرمانه» می‌داند و گفت« پدر در این‌باره فقط با فرزندان امام موسی‌صدر صحبت می‌کردند و من هم به‌دلیل اهمیت موضوع سوالی نمی‌پرسیدم.» عدنان طباطبایی همچنین درباره ارتباطش با بیت امام خمینی (ره) اظهار داشت« من با پدرم قبل از هرچیزی روابط خانوادگی و بعد جایگاه سیاسی افراد فامیل را لحاظ می‌کنیم. مسلما حاج حسن آقا قبل از هرچیز پسرعمه بزرگ من هستند. خب، وقتی می‌بینم توانسته‌اند در بین نسل‌های دوم و سوم انقلاب محبوب باشند، بسیار خوشحالم. حاج‌یاسرآقا و حاج‌علی‌آقا هم جایگاه قابل‌توجهی دارند. در کنفرانس جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری که آذر٩٢ در خارج از کشور برگزار شد، حاج‌علی‌آقا سخنرانی داشتند. طبیعی است به‌نوعی با پسرعمه‌ها متفاوتم، اما می‌توانم بگویم دل‌هایمان به همدیگر بسیار نزدیک است. در هر سفری که به ایران داشته‌ام، تلاش کرده‌ام حاج‌حسن‌آقا را ببینم و اگر ایشان وقت داشته‌اند حتما همدیگر را ملاقات کرده‌ایم. تحلیل‌های ایشان و شناختش از مسایل روز برای من بسیار مفید است.»

هاشمی به دنبال قدرتروزنامه آرمان ‌امروز

روزنامه آرمان ‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «زمان بازگشت آیت‌الله؟» و «باز شدن گره‌های فنی پرونده هسته‌ای» اختصاص داد.

· بازهم چشم‌های منتظر برای بازگشت هاشمی

روزنامه آرمان‌امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به خانواده حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی از « چشم‌های منتظر» برای «تصمیم» حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان خبر می‌دهد. مطهره شفیعی در یادداشت«زمان بازگشت آیت‌الله؟» معتقد است ریاست برای ایشان «حب» و «جذایبت» ندارد؛ وی پیرامون وضعیت این روزها دفتر حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی نوشت « هاشمی دلبسته به هیچ صندلی و مقامی نبود؛ به‌راحتی و با رضایت کنار رفت تا ماندن او بر کرسی ریاست مجلس خبرگان به‌مثابه فرصتی به بدخواهان نباشد تا بدعتی تازه گذاشته و مجلس خبرگان را از ماهیت اصلی خود که بسیار والا و حتما غیرسیاسی است، دور کنند. این روزها منزل و دفتر آیت‌ا... هاشمی مملو از نامه‌هایی است که از دور و نزدیک برایش ارسال شده است و محتوای تمام آنها جز درخواست برای پذیرش ریاست مجلس خبرگان نیست. این روزها فضای حاکم بر بیت آقای هاشمی همان فضایی است که دخترش در وصف آن می‌گوید: «تلفن‌ها اصلا آزاد نمی‌شد و این فرصت نبود که گوشی را بر سر جای خود بگذاریم چون مدام برای درخواست از آیت‌ا... هاشمی جهت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 تماس گرفته می‌شد.» فعالان در تمام عرصه‌ها به دیدار آیت‌ا... می‌آیند چنانکه چند روز پیش گروه «تحول‌خواهان» به نزد آیت‌ا... رفتند چون اطمینان از دیدگاه‌های اقتصادی او داشتند و در همین دیدار از او خواستند به ریاست مجلس خبرگان بازگردد چون به اعتقاد آنها آیت‌ا... هاشمی تحول را رمز پیشرفت کشور می‌داند. آیت‌ا... تکلیف را می‌داند و خود را مکلف به اجرای آن می‌داند. می‌داند که دلسوزان کشور امید دارند تا بار دیگر او از خود بگذرد همانند بسیار دفعات دیگر که از خود و حتی خانواده خود برای مردم گذشت.»

هاشمی به دنبال قدرتروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «در برابر پول‌های کثیف سکوت نمی‌کنیم» و «کری: دنبال توافق مناسب با ایران هستیم» اختصاص داد.

· دشواری‌های اجماع در اصولگرایان

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به ارزیابی شرایط همگرایی در هسته‌ی مرکزی جریان اصولگرایان پرداخته است و گام‌های وحدت‌آفرین در میان این اردوگاه را «دشوار» توصیف کرده است. این روزنامه همچنین به بیان گزینه‌های این جریان برای انتخابات ریاست خبرگان نیز پرداخته است.

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود نوشت« روز پنجشنبه در فاصله کمتر از یک هفته مانده به انتخابات مجلس خبرگان رهبری، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از احتمال کاندیداتوری آیات یزدی، مصباح و هاشمی شاهرودی خبر داد و گفت: «حتی ممکن است آقای جنتی نیز در تصمیم قبلی خود تجدیدنظر کنند و در این عرصه حضور پیدا کنند.» آیت‌الله موحدی کرمانی همچنین در حالی حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست خبرگان را محتمل دانست که پیش‌تر در اظهار نظری گفته بود: «به نظر من، احتمالاً آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس آینده مجلس خبرگان باشدبرخی منابع خبری هم از آیت‌الله محمد مؤمن به عنوان دیگر گزینه احتمالی نام بردند.

چنان که هفته‌نامه «شما» ارگان حزب مؤتلفه اسلامی، اخیراً در خبری کوتاه با نام بردن از این عضو مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان نوشت: «بین گروهی از اصولگرایان درباره ریاست این عضو مجلس خبرگان رهبری اجماع وجود دارد. ایشان از سال 62 تاکنون در شورای نگهبان حضور دارد. شخصیت فقهی شناخته شده‌ای دارد، از جمله طراحان سؤال امتحان مجلس خبرگان استبه این ترتیب حتی این گزاره «شما»، حکایت از آن دارد که گروه‌های مختلف اصولگرایان بر یک نامزد مشخص برای ریاست خبرگان اجماع ندارند و از این منظر امکان برگزاری نشست میان آیات یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی می‌تواند بر احتمال دستیابی به این اجماع بیفزاید.

با وجود این خواست آنچه به نقطه عطف سخنان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در اجلاس پنجشنبه گذشته جبهه پیروان خط امام و رهبری تبدیل شد، موضعگیری او به عنوان یک عضو ارشد جامعتین در قبال رهبر معنوی جریان اصولگرای جبهه پایداری بود. موحدی کرمانی در سخنان خود اگر چه بر تمایل اعضای جامعتین به دیدار با مصباح یزدی تأکید کرد، اما در عین حال نسبت به آنچه تحت عنوان حضور آیتاللهمصباح به عنوان ضلع سوم در کنار جامعتین مطرح می‌شود، موضعگیری کرد. وی با بیان اینکه جامعتین خود را بی‌نیاز از مشورت نمی‌داند،‌ گفت: بنا داریم که اگر اختلاف نظری وجود دارد با بحث و گفت‌وگو تا آنجا که ممکن است این اختلاف از بین برود و اگر اختلافی ماند، ما در این زمینه اتمام حجت کرده باشیم.

آیتاللهموحدی کرمانی با رد تلویحی برخی از سخنان مبنی بر این‌که مصباح یزدی به عنوان ضلع سومی در هدایت جریان اصولگرا در انتخابات آتی نقش خواهد داشت، تأکید کرد: اگر این مشورت‌ها و گفت‌وگوها صورت می‌گیرد، معنای آن این نیست که ضلع ثالثی ایجاد شده است. همچنان همان دو ضلع (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    مشرق جدیدا دارد خبر های رونامه های دیگه رو منتشر میکنی. باید بگم همه کسایی که اینترنت دارن همه رونامه سایت های خبر رو میخونن خودشونو محدود به یک. سایت نمیکنن یا یک جناح و خودشون عقاب دارن تحلیل میکنن
  • ناشناس ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    آیت الله شاهرودی و مصباح یزدی و جنتی بهترین گزینه ها برای ریاست خبرگان میباشند .
  • ناشناس ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    اینقدر با شیطان بزرگ مذاکره کردیم که حالا عرب ها هم پیشنهاد گفتگوی عربی ایرانی میدهند !
  • ناشناس ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    و حالا نکته جالب توجه اینجاست که روزنامه آرمان که منتسب به آقای هاشمی میباشد هر روز برای ایشان در مورد ریاست خبرگان تبلیغ میکند !
  • ناصر ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    هاشمي رياست نمي خواهد هاشمي شاگرد امام خميني(ره) و دوست قديمي و با مرام مقام معظم رهبري است او هم مثل مرادش مي خواهد به عنوان خدمتگزار نظام و ملت باقي بماند. زنده و پاينده باشد آيت الله هاشمي
  • مصطفي بروجن ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    بايد به روزنامه هاي اصلاح طلب گفت كه شما شك نداشته باش كه حاج آقا براي رياست مي آيند و البته اين را هم بايد اضافه كرد كه اين آقا راي نمياره
  • مهدی از قم ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    فتنه 88که بیش از هر اتفاقی خون به دل رهبری کرد به وسیله کی و بچه ها و همسر کی به وجود امد؟؟؟جام زهر را کی به دست امام داد؟؟؟؟در ضمن امام خامنه ای افرادی را میخواهد که در درجه اول سبک زندگیشان اسلامی باشد و افکارشان التقاطی نباشد
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    تو چرا ناراحتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
  • ناشناس ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    احسنت .
  • گوش دراز ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    حرف شما رو صد در صد قبول دارم.
  • Admin ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    رابطه پول‌ های کثیف و اصلاحات؟؟؟؟ روتون میشه از این حرف ها بزنید؟؟؟؟
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    که خوشبختانه رای هم نیاوردند
  • فرزان فر ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    بیشتر رو مسایل فکر کن ناصرجان . این جور مسایل مثل طرفداری پرسپولیس استقلال نیست که همیشه یکی محبوب دل انسان باشد . انسان ها به شدت در برابر مسایل انتقادپذیز هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس