کلکسیون توصیف‌های روزنامه آرمان‌امروز نسبت به هاشمی‌رفسنجانی با «زینت خبرگان» تکمیل شد. نزدیک‌ترین روزنامه به خانواده هاشمی جایگاه وی در نظام اسلامی را «بی‌بدیل» و «ممتاز» ذکر می‌کند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز دوشنبه را تمام عیار در حمایت از هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری آغاز نمودند، روزنامه آرمان‌امروز در استفاده از الفاظ مدیحه‌گونه در رثای هاشمی رفسنجانی گویی سبقت را از رقبا ربود؛کلکسیون توصیف‌های روزنامه آرمان‌امروز نسبت به حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی با «زینت خبرگان» تکمیل شد.

روزنامه مردم‌ سالاری

هاشمی ارگان رسمی حزب مردم ‌سالاری دوشنبه را با تیترهای«توافق با ایران تنها گزینه 1+5» و «زمین‌خواران، بی‌اغماض تعقیب قضایی شوند» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· دادگاه مرتضوی؛ سال آینده

روزنامه مردم‌سالاری همانند دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب بیشتر صفحات خود را به حمایت از هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان اختصاص داد.

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به انعکاس زمان برگزاری دادگاه مرتضوی پرداخت و در همین راستا نوشت« سرپرست دادگاه‌هاي کيفري استان تهران گفت که پنجم ارديبهشت ماه سال آينده، جلسه رسيدگي به اتهامات سعيد مرتضوي در شعبه 79 دادگاه کيفري استان تهران برگزار مي‌شود. محسن افتخاري در گفت‌وگو با ايسنا گفت: مطالعه پرونده توسط قضات شعبه 79 دادگاه کيفري استان تهران به پايان رسيده و قاضي کشکولي پنجم ارديبهشت ماه سال 94 را براي برگزاري جلسه دادگاه تعيين کرده است. بر اساس اين گزارش، افتخاري پيش از اين به ايسنا گفته بود که آن بخش از پرونده قضات کهريزک که مربوط به محکوميت جزاي نقدي مرتضوي مي‌شود و ديوان عالي از آن ايراد گرفته بود به شعبه هم‌عرض - شعبه 79 دادگاه کيفري استان تهران - ارسال شده است.

سعيد مرتضوي در پرونده کهريزک علاوه بر اتهام «مشارکت در بازداشت غيرقانوني»، اتهام ديگري مبني بر «معاونت در تنظيم گزارش خلاف واقع از طريق امر يا ترغيب ماموران مربوطه به تنظيم گزارش خطاب به خود» داشت که شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران در همين رابطه سعيد مرتضوي را به پرداخت 200 هزار تومان جزاي نقدي محکوم کرد. شعبه 38 ديوان عالي کشور به اين قسمت از پرونده ايراد گرفت و به همين دليل پرونده را براي رسيدگي ماهوي در شعبه هم‌عرض، به دادگاه کيفري استان تهران ارسال کرده است. بخش ديگري که قرار است در اين شعبه مورد رسيدگي قرار گيرد، در ارتباط با شکايت اولياي‌دم مرحوم روح‌الاميني (از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهريزک) به اتهام معاونت در قتل است.»

هاشمی روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار ‌‌دو‌شنبه را به تیترهای «دخالت غیر مسئولان در واردات ممنوع!» و «هشدار صریح رهبر انقلاب درباره زمین‌خواری» اختصاص داد.

· بازی برد - برد هاشمی رفسنجانی

با نزدیک‌شدن به 19 اسفند رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب تمرکز خبری- تحلیلی خود را بر حضور هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست این مجلس قرار داده‌اند؛ شایان ربیعی در سرمقاله روزنامه ابتکار سیاست‌ورزی حجت‌الاسلام هاشمی را در هر صورتی «برد» برای ایشان توصیف می‌نماید.

در بخشی از این تحلیل آمده است« نکته قابل توجه این است که تاکید بر تصمیم‌گیری هاشمی رفسنجانی بعد از روشن شدن داوطلبان دیگر نیز مشخص می‌کند که اگر هاشمی شاهرودی به میدان بیاید میان دو هاشمی رقابتی صورت نمی‌گیرد و در غیر این صورت شاهد رقابت هاشمی رفسنجانی با یزدی‌ها خواهیم بود.

رقبای هاشمی به خوبی می‌دانند که رقابت با آیت‌الله و شکست احتمالی در این رقابت، میزان اثر و نفوذ آنان را در مجلس خبرگان کمرنگ‌تر از پیش خواهد کرد و این موضوع آنها را در مواجهه با انتخابات پیش رو دچار یک موقعیت منحصربفرد کرده است؛ آنان دو راهکار دارند، یا از تلاش برای ریاست دست بردارند تا گزینه معتدلی همچون آیت الله شاهرودی میدان‌داری کند و یا ریسک رقابت با کسی را به جان بخرند که پیروزی‌اش، به منزله ترمز برخی «رفتارهای خاص» است. باید دید مجموعه جامعتین که بعد از فوت مهدوی کنی، از هاشمی شاهرودی برای ریاست این مجلس حمایت کردند از ریاست او در انتخابات پیش‌رو نیز حمایت خواهند کرد یا ترجیح می‌دهند که با کاندیداتوری آیت‌الله یزدی و یا آیت‌الله جنتی، هاشمی رفسنجانی را به مصاف بطلبند.

رفتار آیت‌الله هاشمی در زمان‌های مانده تا انتخابات، در واقع یک بازی برد-برد را پیش از انتخابات برای وی رقم زده است، در واقع یا گزینه معتدل هاشمی شاهرودی برنده انتخابات است که مد نظر آیت‌الله هاشمی نیز است و یا رقابت بر سر دو جناح هاشمی رفسنجانی و مخالفان وی شکل خواهد گرفت که تجربه نشان داده پیروز همیشگی این مصاف، طیف معتدل هاشمی رفسنجانی است.»

روزنامه اعتماد

هاشمی روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «اتمام حجت رهبر انقلاب» و «اوراق بهادار به جای بدهی‌ها» اختصاص داده است.

· خواهش اصولگرایان برای حضور اصلاحات در انتخابات

مجتبی حسینی در صفحه احزاب روزنامه اعتماد به بررسی نیاز امروز اصولگرایان در دنیای سیاست می‌پردازد؛ وی سخنان باهنر مبنی بر حضور اصلاح طلبان در انتخابات آتی بهارستان را توصیف به «خواهش» سیاسی برای عامل کاتالیزگر وحدت در جریان اصولگرایان دانست؛ همچنین وی یکی از نیازهای مبرم اصولگرایان را مشخص کردند وضعیت رهبری در این جریان سیاسی دانست.

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب سپس پیرامون پشت پرده درخواست باهنر از اصلاح طلبان نوشت« اصولگراياني همچون باهنر به خوبي از پايگاه اجتماعي اصلاح‌طلبان و نقاط ضعف اصولگرايان آگاهي دارند. همين آگاهي از فرصت‌هاي اصلاح‌طلبان و ضعف‌هاي موجود در اردوگاه اصولگرا باعث شده تا آنان «راهبرد ترس و واهمه» را براي سربازان اصولگرا كه سخت تن به وحدت و ائتلاف مي‌دهند را دنبال كنند. در تفسير و تحليل لايه‌هاي مختلف راهبرد فوق الذكر ضروري است به اين مساله اشاره كرد كه جريان اصولگرايي در حال حاضر در وضعيت انتقالي و تغييري خاصي به سر مي‌برد كه در صورت درست مديريت نشدن امكان انهدام گفتمان اصولگرايي را بالا مي‌برد. وضعيتي كه خود منبعث شده از سه عامل است و تا آناليز نشود امكان تحليل راهبرد فوق الذكر ميسر نمي‌شود؛
1) اصولگرايان نمي‌توانند مسووليت اقدامات احمدي‌نژاد طي سال‌هاي قبل را برعهده بگيرند. اين در حالي است كه دولت سابق در منظر افكار عمومي يك دولت اصولگرا به‌شمار مي‌آيد. اصولگرايان در مقطعي كه احمدي‌نژاد بر مصدر رياست‌جمهوري نشسته بود هم در قدرت بودند و هم نبودند. در اين «بود» و «نبود» نوبت خويش را در اين تداول قدرت از دست دادند و در همين بازه زماني هم نتوانستند برنامه‌هاي خويش را به اجرا درآورند.
2) فقدان رهبري و ايفاي نقش برادر بزرگ‌تر كه با درگذشت دو چهره كليدي تعادل بخش جناح يعني مرحومان عسگراولادي و مهدوي كني رخ داد تا رشته تسبيح اصولگرايي پاره شود و چند پارگي‌هاي فعلي در اردوگاه اصولگرايان خودنمايي كند.

3) جريانات تندرو درون جريان اصلي اصولگرايي كه البته سابقه ‌اي بيش از١٠ سال ندارند با برخورد مسامحه‌گرانه رهبري اصولگرايان، مدعي رهبري اين جريان سياسي و در نتيجه براي كليت گفتمان اصولگرايي عاملي بحران ساز شده‌اند تا جايي كه اقليت‌هاي عناصر اين دسته از اصولگرايان، معتدلين اين جناح را بارها و بارها براي رسيدن به تفاهم دروني به دردسر انداخته است.»

روزنامه شرق

هاشمی روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای«رحیمی را حلال کردم، احمدی‌نژاد را نه» و«ورودم به سیاست وابسته به شرایط است» اختصاص داد.

· حضور زنان در لیست انتخاباتی اصلاحات

مانور خبری بر حضور زنان در لیست انتخاباتی اصلاحات در هفته‌های گذشته افزایش یافته است؛ محسن رهامی، رییس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با «شرق» پیرامون حضور زنان در انتخابات اظهار داشت «من در جلساتی به خانم‌هایی که به دعوت مجمع زنان اصلاح‌طلب و تشکل‌های اصلاح‌طلب در تهران حضور یافته‌ بودند، تاکید کردم که شما تلاش کنید خودتان را مطرح کنید و در انتخابات ثبت‌نام کنید و توصیه کردم ما باید به این سمت برویم که در هر حوزه ٣٠درصد از فهرست‌ها را خانم‌ها تشکیل بدهند. برای اینکه حداقل بعد از تایید صلاحیت‌ها، ١٠ تا ١٥درصد بتوانند در مجلس حضور یابند، البته در این زمینه ما با مشکلاتی روبه‌رو هستیم؛ فرض کنید برای تهران که ٣٠ نماینده دارد در کمیته مرکزی تصمیم بگیرند که ١٠‌نفرشان را از زنان بگذارند، اما این مساله برای شهرهایی که یک یا دونماینده دارد، عملی نیست آنجا هرکسی زمینه و مقبولیت بیشتری دارد، رای خواهد آورد.»

حجت الاسلام رهامی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چنددرصد از فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان را زنان شامل خواهند شد؟ اظهار داشت«من فکر می‌کنم فهرست ما نسبت‌به فهرست دوستان اصولگرا و حتی نسبت‌به فهرست گذشته اصلاح‌طلبان تعداد بیشتری زن دارد. باید به‌دنبال این باشیم که برای تامین هزینه‌ها تلاش شود، افرادی پیدا شوند که این کسری‌ها را جبران کنند. من توصیه کردم که قول دهید،30 ، ٤٠درصد هزینه را ما تامین می‌کنیم و نگران نباشند، تا شاهد حضور بیشتری از زنان باشیم. در کنار آن من فکر می‌کنم که به زمینه‌سازی رسانه‌ها در فضای عمومی هم نیاز داریم.»

روزنامه آرمان ‌امروز

هاشمی روزنامه آرمان‌ امروز صفحه اول خود را به تیترهای «ماجرای پول‌های کثیف» و «گام بلند ایران و تغییر رفتار منتقدان» اختصاص داد.

· هاشمی؛ زینت خبرگان

کلکسیون توصیف‌های روزنامه آرمان‌امروز نسبت به حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی با «زینت خبرگان» تکمیل شد. محسن صادقی در یادداشتی در صفحه سیاست نزدیک‌ترین روزنامه به خانواده حجت‌الاسلام هاشمی جایگاه ایشان در نظام اسلامی را «بی‌بدیل» و «ممتاز» توصیف می‌کند به حدی که برخی از اصولگرایان «چشم طمع» به جایگاه ایشان در میان مردم را دارند و قصد مصادره جناحی ایشان را در ذهن می‌پرورانند.

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نوشت«سرمقاله‌نویس روزنامه‌ای که از بودجه بیت‌المال اداره می‌شود و قاعدتاً باید منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح دهد، در نکته‌ای که 27 آذر 85 (سه روز پس از اعلام نتایج آن انتخابات) منتشر کرد، ذیل عنوان رأی آقای هاشمی‌رفسنجانی، پس از آنکه نتیجه‌گیری یک روزنامه اصلاح‌طلب - در مورد اینکه میزان آرای فوق‌العاده آقای هاشمی را دلیل رویکرد مردم به اصلاح‌طلبان دانسته بود- را خنده‌دار توصیف می‌کند، خود نیز ادعایی خنده‌دارتر مطرح می‌نماید که «رأی بالای ایشان نشان از غلبه گفتمان اصولگرایی دارد!» درحالی که آرای مردم به‌وضوح با انسان سخن می‌گوید و تلاش برای مصادره هاشمی به نفع خود با طرح این ادعا که رأی آقای هاشمی به‌علت وجود نام ایشان در لیست جامعتین بوده سر در برف فرو بردن است. همانطور که نادیده گرفتن نقش ایشان در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92خود را به خواب زدن است. سردبیر روزنامه مذکور سپس تلاش می‌کند بر تئوریزه کردن تخریب‌های جریده خود و همفکران جناح متبوعش علیه آقای هاشمی در سال 84 و پس از آن تا روز قبل از همان انتخابات- که البته نتیجه‌ای معکوس و اقبال شدید مردم به آقای هاشمی را به دنبال داشت- سرپوش بگذارد، با فرار به جلو و انتقاد شدید از جفای تندروهای جناح مقابل چنین می‌نویسد: «مردم فراموش نکرده‌اند که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در دوم خرداد76همین مدعیان اصلاحات چه هجوم ناجوانمردانه‌ای را علیه آقای هاشمی‌رفسنجانی آغاز کردند و در جریان انتخابات مجلس ششم با چه بی‌ادبی و بی‌نزاکتی بی‌سابقه‌ای ایشان را به باد تهمت و افترا گرفتند...» وی که تلاش می‌کند- با کتمان اهانت‌های پیدا و پنهان خود- ژست حمایت از ایشان بگیرد، با زرنگی همیشگی و مصادره آرای معنادار آقای هاشمی، خود را سخنگوی مردم جا زده چنین ادامه می‌دهد: «...مردم این نمونه‌ها را از یاد نبرده‌اند و آقای هاشمی را در حلقه خود می‌دانند و صدالبته آقای هاشمی هم این موارد را به یاد دارند و تظاهر برخی مدعیان دروغین اصلاح‌طلبی به تعریف و تمجید از ایشان را واقعی نمی‌پندارند

روزنامه ایران

هاشمی روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «فرمان برخورد با تخریب‌گران محیط زیست» و «تل آویو، صحنه بزرگترین تظاهرات علیه نتانیاهو» اختصاص داد.

· تکاپو برای افشای دریافت‌کنندگان پول از رحیمی

داستان آن 170 نفر همچنان فرجام ندارد؛ روزنامه دولتی ایران از مرحله‌ای «تازه» در این پرونده خبر می‌دهد که امکان افشا این اسامی را محتمل می‌نماید.

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود نوشت«سؤال‌هایی مبنی بر اینکه دریافت کنندگان پول از رحیمی چه کسانی بوده‌اند و این بده بستان، چه پیامدهای پارلمانی برای دولت‌های متبوعاش در پی داشته است. شاید آنچه رحیمی پیش‌بینی نکرد، واکنش برخی از نمایندگان مجلس نهم بود؛ نمایندگانی که با امضای نامه‌هایی خطاب به رؤسای قوای مقننه و قضائیه خواستار انتشار اسامی دریافت کنندگان پول از رحیمی شده‌اند. یک بار بیش از 20 نماینده در نامه‌های جداگانه به رؤسای قوای مقننه و قضائیه و بار دیگر هم 4 نماینده در نامه‌ای به رئیس قوه مقننه خواستار اسامی فهرست 170 نفره شدند. گرچه در این میان هستند نماینده‌هایی چون حدادعادل که پول گرفتن نمایندگان را عادی می‌دانند و برخی دیگر نیز سکوت را به هر واکنش دیگری ترجیح داده‌اند، اما نمایندگان امضاکننده نامه 4 نفره همچنان بر خواسته خویش مصر هستند؛ نامه‌ای که به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد.

حالا «مصطفی افضلی‌فرد» سخنگوی کمیسیون اصل 90 از احتمال اعلام اسامی دریافت‌کنندگان پول از رحیمی خبر می‌دهد. او در این باره به ایلنا گفت که درصورت تصویب هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90، با استعلام از قوه قضائیه و سایر مراجع ذیصلاح، بزودی اسامی واقعی کاندیداهای مجلس هشتم که از محمدرضا رحیمی پول گرفته‌اند، اعلام خواهد شد و هیچ مانعی برای این مسأله وجود نخواهد داشت. افضلی‌فرد از تشکیل جلسه کمیسیون برای رسیدگی به شکایت برخی نمایندگان در مورد دریافت‌کنندگان پول از محمدرضا رحیمی خبر داد و تصریح کرد: نمایندگان امضاکننده مصر هستند اسامی واقعی اعلام شود و آن‌ طور که شنیده‌ام در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نیز بر لزوم اعلام اسامی یادشده تأکید کرده‌اند و اشاره داشته‌اند که حتی اگر نام خود آنها نیز در اسامی باشد، این اسامی باید اعلام شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    این جماعت یا خواب هستند یا در دنیای دیگری سیر میکنند
  • ناشناس ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    روزنامه آرمان چقدر برای هاشمی نوشابه باز میکنه !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس