نتانیاهو پس از تهدید اوباما به سرنگون کردن هرگونه جنگنده اسرائیلی که قصد حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را داشته باشد از تصمیم خود منصرف شد.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

ایران باعث اختلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی

به گزارش روزنامه زمان چاپ ترکیه، در حالی که نتانیاهو خود را برای سخنرانی در کنگره آمریکا آماده می‌کند، بنظر می‌رسد که ایران و آمریکا دارند به توافق هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شوند.

ایران

روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی در پایین‌ترین سطح خود در طول تاریخ قرار دارد. این فرصتی را برای تمامی نظریه‌پردازان توطئه ایجاد کرده است تا وارد میدان شوند. همیشه ادعاهایی درباره اینکه صهیونیست‌ها سیاست خارجی آمریکا را هدایت می‌کنند وجود داشت. حال وقت آن رسیده است تا کاخ سفید خلاف این ادعاها را ثابت کند. در حقیقت، باراک اوباما مصمم است تا بحث هسته‌ای ایران را با توجه به منافع امنیت ملی آمریکا و نه رژیم صهیونیستی حل کند.

هنوز جزئیات کاملی از مذاکرات به بیرون منتشر نشده است. اما آنچه مقامات این رژیم را دیوانه کرده است این است توافق‌نامه بجای آنکه حق غنی‌سازی اوانیوم توسط ایران را باطل نماید به این کشور اجازه غنی‌سازی اورانیوم را داده است. با این شرایط، این توافق اصلاً در راستای خواسته‌های رژیم صهیونستی نیست. گفته می‌شود که در توافق نهایی برای مدت 10 ساله محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند و در طول این دوره بازرسی‌های سرزده‌ای هم از تاسیسات هسته‌ای این کشور انجام می‌شود. اما رژیم صهیونیستی معتقد است که این توافق تنها برای مدت محدودی زمان بازگشت ایران را به تعویق می‌اندازد.

پاسخ کاخ سفید به این همه جوسازی مقامات این رژیم این است که این توافق بهتر از هرگونه گزینه دیگر است. اما بنظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی به هیچ طریقی قانع نمی‌شود. البته آنچه نتانیاهو نمی‌فهمد این است که اگر گفتگوهای هسته‌ای به شکست بینجامد، تمامی پادمان‌ها و بازرسی‌ها از بین خواهند رفت. در نتیجه، ایران غنی‌سازی خود را با سرعت بیشتری از سر خواهد گرفت.


از نتانیاهو در آینده برای برهم زدن مذاکرات هسته‌ای با ایران بخوبی یاد نخواهد شد

به گزارش روزنامه گاردین، نتانیاهو در کنگره آمریکا سخنرانی خواهد کرد. بیشتر بحث‌ها درباره این ملاقات حول محور مداخله رژیم صهیونیستی در امور داخلی آمریکا و تیره شدن روابط حسنه دوجانبه بین دو کشور می‌چرخد.

ایران

کل پیام نتانیاهو این است که توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 برای رژیم صهیونیستی، منطقه، و جهان خطرناک است. صرفنظر از اینکه نتانیاهو بتواند نظرات مثبت را بدست آورد یا خیر، عدم دست‌یابی به توافق هسته‌ای نمی‌تواند به هیچ شکل این امکان را برای دنیا فراهم سازد تا بر برنامه هسته‌ای نظارت نماید.

با توجه به جزئیاتی که درباره مذاکرات ظرف 14 ماه گذشته منتشر شده است بنظر می‌رسد که توافق‌نامه بخوبی چکش‌کاری شده است و تا حد بسیاری در راستای منافع رژیم صهیونیستی باشد. اگر شرایط فعلی را با شرایط دو سال قبل مقایسه کنیم، می‌بینیم که توافق موقت فعلی جنبه‌های مثبت بسیاری داشته است.

زمانی که رئیس‌جمهور پیشین ایران در سال 2013 از ریاست جمهوری ایران کنار رفت، زمان بازگشت هسته‌ای ایران به کمتر از یک سال رسیده بود. از آن تاریخ تا کنون، اوضاع به شکل چشم‌‌‌گیری بهبود یافته است. پس از امضای توافق هسته‌ای، ایران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد خود را متوقف کرده و ذخائر اورانیوم غنی‌شده خود را به 5 درصد رسانید. از آن تاریخ به بعد، ایران نه تنها فاصله بیشتری با ساخت بمب هسته‌ای پیدا کرده است، بلکه جنگ اعلام نشده بین ایران و برخی کشورها را متوقف شده است. رئیس جمهور روحانی پس از روی کار آمدن مسیر اعتدال را در پیش گرفته است و کمتر بدنبال ایجاد حساسیت‌های جهانی و وخیم‌تر شدن اوضاع ایران است.

اگرچه هیچ‌گونه توافق هسته‌ای نمی‌تواند مانع از انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سوی تسلیحات هسته‌ای شود، اما مجموعه‌ای از محدودیت‌ها، نظارت و مشوق‌های اقتصادی و سیاسی می‌تواند احتمال وقوع این مساله را کاهش دهد. توافق‌نامه نهایی می‌تواند دشمنی دیرینه بین ایران و غرب را از بین ببرد. هرچند که نتانیاهو از هیچ تلاشی برای اختلال در روند مذاکرات فروگذار نمی‌کند، اما تاریخ از وی بخاطر اقدامات وی در خلاف جهت تمامی نتایج مثبتی که بخاطر توافق‌نامه موقت ایجاد شده است بخوبی یاد نخواهد کرد.


کاخ سفید خبر تهدید آمریکا به مقابله با حمله رژیم صهیونیستی به ایران را تکذیب کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص تهدید اوباما به سرنگون کردن جنگنده‌های اسرئیلی در صورت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران پس از امضای توافق را تکذیب کرد.

ایران

برنات میهان سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: هر گونه خبر درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران غلط است.

این تکذیبیه در پی آن صادر شد که یک روزنامه کویتی گزارش داد که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی کرده بود که پس از افشای مکاتبات سری بین ایران و آمریکا در سال 2014 به ایران حمله کند. نتانیاهو پس از تهدید اوباما به سرنگون کردن هرگونه جنگنده اسرائیلی که قصد حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را داشته باشد از تصمیم خود منصرف شد. در این گزارش آمده است که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای چند هفته تمرین کردند و حتی پروازهای آزمایشی را در فضای هوایی ایران انجام دادند.


چطور می‌شود واقعاً از رقابت تسلیحاتی هسته‌ای در خاورمیانه جلوگیری کرد

به گزارش پایگاه نشنال اینترست، ممانعت از دستیابی دیگر کشورها به تسلیحات هسته‌ای یکی از اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شود. نتیجه مذکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 می‌تواند تاثیر زیادی بر تقویت یا تضعیف اصل عدم اشاعه داشته باشد.

ایران

ظرف چند ماه گذشته گروه‌های مذاکره‌کننده به سختی در تلاش هستند تا شکاف‌های موجود را از بین ببرند. یک توافق خوب می‌تواند مانع از آن شود که ایران بعنوان دهمین کشور دارای کلاهک هسته‌ای خود را معرفی کند. کلید این مساله محدودسازی دقیق و قابل راستی‌آزمایی برنامه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران است.

با این حال، منتقدان استدلال می‌کنند موضع فعلی مذاکره گروه 5+1 که بدنبال توافق نهایی‌ای است که در آن ایران هسته‌ای را به رسمیت خواهد شناخت، به معاهده منع تکثیر آسیب خواهد رساند و دیگر کشورهای منطقه خصوصاً عربستان سعودی را تشویق می‌کند که در مسیر دستیابی به توانمندی غنی‌سازی گام بردارند. اگرچه بعید است که این توافق باعث شود که رقبای منطقه‌ای ایران به سوی تسلیحات هسته‌ای حرکت کنند، اما مشکل اینجاست که اگر تاسیسات هسته‌ای ایران نابود نشوند، کشورهای منطقه همچنان بدنبال ایجاد تاسیسات هسته‌ای در کشور خود خواهند بود و شاید در آینده هم بخواهند به سمت تسلیحات اتمی حرکت کنند.

با این حال، این دغدغه که صدور مجوز برای غنی‌سازی محدود در ایران می‌تواند چنین خواسته‌ای را نیز در دیگر کشورهای منطقه ایجاد کند چندان اهمیت ندارد چرا که گزینه جایگزین ما این است که هیچ توافقی با ایران صورت نگیرد. در این صورت، هیچ‌گونه محدودیتی برای برنامه هسته‌ای ایران وجود نخواهد داشت و در نتیجه تهدید برنامه هسته‌ای ایران برای کشورهای منطقه دوچندان خواهد شد.

تا قبل از امضای توافق‌نامه موقت در سال 2013، ایران داشت توانمندی هسته‌ای خود را بسرعت گسترش می‌داد. با این حال، هیچ‌یک از کشورهای منطقه اقدامی برای ایجاد این توانمندی در خاک خود ابراز نکردند، هرچند کشورهایی مثل عربستان سعودی، امارات و اردن بصورت ضمنی از علاقه خود به داشتن این توانمندی سخن گفتند. منطق به ما می‌گوید که در صورت امضا توافق نهایی قوی که نه تنها توان هسته‌ای ایران را محدود کند، بکله مانعی بر سر راه ایران در دستیابی به بمب اتمی ایجاد نماید، دیگر کشورهای منطقه دیگر به سراغ برنامه هسته‌ای نروند.

نویسنده این مقاله در پایان نتیجه‌گیری می‌کند: ایالات متحده مدت‌هاست که بدنبال ممانعت از گسترش برنامه‌ی غنی‌سازی اورانیوم و پلوتونیوم است و این هدف را باید پس از امضای توافق نهایی با ایران نیز دنبال نماید. ابزارهای مرتبط با این هدف نیز شامل موارد ذیل می‌شود: ارائه تضمین‌های امنیتی، توافق‌های همکاری هسته‌ای دوجانبه، ضمانت تامین سوخت، هماهنگی‌های چندملیتی برای تامین سوخت. در صورت نیاز تحریم. توافق‌نامه جامع می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های کشورهای منطقه را برطرف کند، بدون آنکه به حق ایران در داشتن توانمندی هسته‌ای خللی وارد نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ali ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 0
    آیا اینکه ما می توانیم دانش هسته ای را به دیگر کشورها هدیه دهیم یک برگ برنده برروی میز مذکرات برای ما نیست و نبوده ؟ مگر حضرت آقا نفرمودند که ابتکار عمل داشته باشید . اگر تحریم کنند ما هم انتقال دانش هسته ای را به هر کشوری که بخواهیم کلید بزنیم چی میشه تازه مشاوره هم می دیم. مثلا هدیه می دهیم به عراق یا سوریه یا لبنان یا در آینده ای نزدیک یمن .
  • حمید رضا رحیمی ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 0
    آخه مگس حمله کنی به تاسیسات ما خوب حمله کن معذرت میخواهم (چقدر وق میزنی) آقا اصلا آماده حمله تو هستیم بیا دیگه شیپیش
  • محمد رضا ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 0
    حالا اگر دانش هسته ای رو هدیه دادی و اون کشور افتاد دست تکفیریها چکارش کنیم؟
  • مهدی از قم ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 0
    افرین به اقای علی
  • بابا ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    0 0
    اوي،،حمله به تاسيسات اتمي ايران!! يكي نيست به أين مردك بگه اخه تو از پس حماس بر امدي كه حالا ميخواي به سرورت ايران حمله كني ،اون اوباماتونم اگه اجازه هم ميداد شما ها مرد أين كار نيستيد ، جنگندههاي اسراييلي چند هفته تمرين كردن و حتي پروازهاي ازمايشي درفضاي ايران انجام دادن!!!!!؟؟؟؟؟ چندكلمه از مادر عروس.. اون وقت اون راداري كه U2امريكا رو گرفت حتما خواب بوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس