نیویورک‌تایمز می‌نویسد: مقامات ایران مردم این کشور را متقاعد کرده‌اند که ممنوعیت غنی‌سازی به معنای محروم کردن آنها از یک حق مسلم است.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

چرا اسرائیل با توافق‌ هسته‌ای اوباما و ایران مخالف است؟

به گزارش پایگاه پولتیکو، در حالی که چند روز بیشتر به سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره باقی نمانده است، از مقامات این رژیم به عنوان افرادی که توافق هسته‌ای با ایران را اشتباه فهمیده‌اند یاد می‌شود. این توافق هسته‌ای که برای مدتی ده ساله ادامه خواهد داشت باعث نگرانی شدید مقامات این رژیم شده است. یاکف آمیدور مشاور اسبق امنیت ملی نتانیاهو می‌گوید: ده سال چیزی نیست. آن فقط گواهی‌نامه‌ای برای ایران است تا قدرت هسته‌ای خود را افزایش دهد.

ایران

احتمالاً، موضوع تاریخ انقضای این توافق بخشی از صحبت‌های نتانیاهو در کنگره خواهد بود. منتقدان می‌گویند پس از این تاریخ، ایران استفاده از راکتورهای خود را از سر خواهد گرفت و مجدداً غنی‌سازی خود را افزایش خواهد داد. اما مقامات آمریکا هر گونه تعیین مدت برای توافق را انکار می‌کنند. جان کری روز سه‌شنبه گفت: هر آنچه را که می‌خوانید باور نکنید.

نویسنده این مقاله در پایان می‌گوید: با تمامی این مخالفت‌ها، کاخ سفید در پی آن است که ایران را به یک کشور عادی از نظر انرژی هسته‌ای تبدیل کند. حال تصمیم با ایران است که پس از انقضای توافق‌نامه چه مسیری را برگزیند.


دادگاه آمریکا پیمانکار دفاعی ایرانی-آمریکایی را مجرم شناخت

به گزارش پایگاه اسپوتنیک، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که یک پیمانکار دفاعی ایرانی- آمریکایی به خاطر انتقال اطلاعات دارای طبقه‌بندی درباره برنامه جنگنده آمریکایی اف-35 و اف-22 به ایران مجرم شناخته شد.

ایران

در بیانیه وزرات دادگستری آمریکا آمده است: مظفر خزایی به خاطر تلاش‌هایش برای انتقال اسرار حیاتی و صادرات قطعات مرتبط با موتورهای جنگنده‌های اف -35 و اف-22 که وی از دیگر پیمانکاران دفاعی که با آنها کار می‌کرده سرقت کرده بود مجرم شناخته شد. خزایی 60 ساله بین سالهای 2001 تا 2013 برای سه پیمانکار مختلف دفاعی کار می‌کرد. وی چند بار بین سال‌های 2009 تا اواخر 2013 تلاش کرد تا اسرار تجاری و اطلاعاتی درباره صادرات را به دست مقامات ایرانی برساند تا از این طریق در دانشگاه‌های ایران استخدام شود.

گفته می‌شود خزایی به 20 سال زندان و جریمه 1 میلیون دلاری متهم خواهد شد.


آیا نتانیاهو به دنبال به راه‌ انداختن جنگ با ایران است؟

به گزارش روزنامه گاردین، آخرین حمله نتانیاهو به دولت اوباما و این حرف که کاخ سفید تسلیم ایران شده است باعث عصبانیت جان کری شد. اما جان کری هم مثل بسیاری از افراد در غرب و رژیم صهیونیستی باید به این سوال فکر کند: واقعاً نتانیاهو بدنبال چیست؟

ایران

نتانیاهو با پذیرش دعوت کنگره آمریکا به دنبال آن است تا درباره توافق هسته‌ای بین ایران و غرب هشدار دهد. اما اوباما بسیار مشتاق است تا ایران را از انزوا بیرون آورد. وی معتقد است که از سرگیری روابط با تهران می‌تواند شدیداً به تغییر منطقه، جنگ سوریه و مبارزه با داعش کمک نماید.

اما، نتانیاهو معتقد است که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران مخالف امنیت رژیم صهیونیستی است. وی همچنان اصرار دارد که آمریکایی‌ها در برابر خواسته‌های ایران تسلیم شده‌اند. این سخنان واکنش تند کری را در پی داشت. وی گفت که این درست نیست که توافقی که هنوز نهایی نشده است را مورد انتقاد قرار دهیم.

کری با تندرو خواندن نتانیاهو گفت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی جزو کسانی بود که به شدت از حمله آمریکا به عراق دفاع می‌کرد. همه ما دیدیم که چه اتفاقی برای عراق افتاد.

نویسنده این مقاله در ادامه می‌نویسد: جنگ بدی بین نتانیاهو و اوباما در گرفته است. یکی قبلاً ژنرال ارتش بوده است و دیگری یک اندیشمند مبادی آداب. شاید نخست وزیر این رژیم آرزو می‌کند در انتخابات آتی آمریکا نماینده جمهوری‌خواهان پیروز شود چرا که او حرف نتانیاهو را بهتر می‌فهمد.

مخالفت سریع نتانیاهو می‌تواند اعتبار توافق نهایی را کاهش داده و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره را تحریک کند تا این توافق را رد کرده و فشارها را بر ایران افزایش دهند. اما این قدامات می‌تواند نتیجه عکس نیز داشته باشد. مقامات ایرانی تهدید کرده‌اند که اگر چنین اتفاقی بیفتد، تهران به برنامه هسته‌ای خود سرعت می بخشد.


جلوگیری از بازگشت هسته‌ای ایران

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، زمانی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا حاضر شود، احتمالاً درباره حذف برنامه هسته‌ای ایران صحبت خواهد کرد. اما، چنین توافقی برای حفاظت از امنیت آمریکا و هم‌پیمانان این کشور نه دست‌یافتنی و نه لازم است.

از نظر نتانیاهو، حذف توانمندی هسته‌ای ایران به معنای ممنوعیت غنی‌سازی اورانیوم است و مجاز شمردن برنامه غنی‌سازی این کشور به این معنا است که ایران به عنوان یک کشور هسته‌ای به رسمیت شناخته می‌شود.

حذف برنامه هسته‌ای ایران و از بین بردن تاسیسات هسته‌ای این کشور بهترین گزینه است. اما، این کار شدنی نیست. مقامات ایران مردم این کشور را متقاعد کرده‌اند که ممنوعیت غنی‌سازی به معنای محروم کردن آنها از یک حق مسلم است. سیاستمداران ایران از هر طیفی حاضرند در شرایط فعلی تحریم بمانند اما تحقیرملی را نپذیرند.

به علاوه، اساساً برای حذف برنامه هسته‌ای ایران دیگر دیر شده است. ایران دانش راه‌اندازی سانتریفیوژ را در اختیار دارد. حتی اگر ایران را مجبور به خاموش کردن سانتریفیوژها کنیم، نمی‌توانیم دانش هسته‌ای این کشور را نابود سازیم.

خوشبختانه، حتی اگر توافق نهایی نتواند توانمندی هسته‌ای ایران را تعطیل کند، می‌تواند محدودیتی برای آن ایجاد کند. این کار می‌تواند از طریق ازبین بردن امکان زمان بازگشت صورت پذیرد. به همین منظور، هر توافقی باید به سه الزام بپردازد.

نخست، این توافق باید اقدامات قوی نظارتی را لحاظ نماید تا مانع از هرگونه تلاش ایران برای بازگشت به مسیرهای قبلی شود. این مساله نیازمند بازرسی‌های گسترده سرزده فراتر از پروتکل الحاقی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است.

دوم، این توافق باید از این مساله اطمینان حاصل نماید که مدت زمان لازم برای ایران برای تولید اورانیوم غنی‌شده مناسب برای تولید بمب اتمی آنقدر زیاد باشد که آمریکا و کشورهای غربی زمان لازم را برای مداخله و متوقف ساختن ایران را داشته باشند. دولت اوباما بدنبال آن است تا زمان بازگشت را از دو تا سه ماه به یک سال افزایش دهد.

سوم، لازم است که مقامات ایران را متقاعد نماییم که نه تنها بازگشت هسته‌ای زمان زیادی برده و فوراً شناسایی می‌شود، بلکه این تصمیم می‌تواند واکنش شدید بین‌المللی را بدنبال داشته باشد. به همین منظور، اوباما باید با هم‌پیمانان جهانی و گنگره همکاری کرده تا نقشه باورپذیری را طراحی کنند.

اعضا کنگره و دیگر گروه‌های ذینفع در داخل و خارج کشور درباره میزان موثر بودن توافق‌ نهایی در ممانعت در تصمیم ایران برای حرکت به سوی تسلیحات هسته‌ای قضاوت خواهند کرد. بدین منظور ضروری است که به این توافق نه بعنوان یک توافق ایده‌‌ال بلکه بعنوان توافقی که می‌توان به آن دست یافت نگریسته شده و دیگر گزینه‌های موجود را نیز در نظر گرفته شود.

اولین گزینه این است که به شدت فشارها را بر ایران افزایش دهیم به این امید که ایران خواست‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد. اما، باید بپذیریم که متقاعد کردن کشورهای حامی تحریم برای افزایش فشارها بسیار دشوار است چرا که این کشورها خود ضربه‌های بسیاری از تحریم ایران خورده‌اند. حتی اگر هم، آمریکا در متقاعد ساختن این کشورها موفق شود، مشخص نیست که با توجه به سرسختی ایران، این فشارها بتواند تاثیرگذار باشد.

گزینه دیگر حمله نظامی‌ است. حمله نظامی می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را به عقب برگرداند. اما چنین نتیجه‌ای تنها موقت خواهد بود و می‌تواند ایران را در دستیابی به تسلیحات اتمی مصمم نماید.

نویسنده این مقاله در انتها نتیجه‌گیری می‌کند: افرادی مثل نتانیاهو که با هرگونه توافقی مخالف هستند نباید به کارآیی دیگر گزینه‌ها امیدوار باشند. آنها باید این گزینه‌ها را با توافقی که در دست امضا است مقایسه کنند.


مقام امنیتی آمریکا هیچ مانعی برای برنامه هسته‌ای ایران نمی‌بیند

پایگاه هیل در گزارشی به نقل از جیمز کلپر مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا ادعا می‌کند: ایران برای کشورهای همسایه خود در منطقه خاورمیانه نوعی تهدید محسوب می‌شود و این کشور هیچ‌گونه مانعی بر سر راه خود برای تولید تسلیحات اتمی نمی‌بیند.

ایران

وی در جلسه سالانه ارزیابی تهدیدات جهانی در کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: ما هنوز مطمئن نیستیم که آیا ایران سرانجام تصمیم به تولید سلاح اتمی خواهد گرفت یا خیر. اگر چه این کشور موقتا برنامه هسته‌ای خود را کند کرده است، اما ما معتقدیم که هیچ‌گونه مانع فنی بر سر راه ایران برای دستیابی به بمب اتمی وجود ندارد.

این ارزیابی ادعا می‌کند: ایران همچنان به فناوری موشک‌های بالستیک بعنوان ابزاری کلیدی در پرتاب کلاهک‌های اتمی نگاه می‌کند. تهران به توسعه برنامه فضایی خود نگاه ویژه‌ای دارد و اخیراً نیز با استفاده از توانمندی موشک‌های بین قاره‌ای خود توانست ماهواره‌ای را در فضا قرار دهد.

وی در ادامه افزود: تعداد زیاد موشک‌های برد متوسطی که ایران در اختیار دارد می‌تواند تهدید جدی برای کشورهای منطقه باشد.


ممانعت از ورود دانشجوی ایرانی دانشگاه ماساچوست به خاک آمریکا

به گزارش پایگاه بزینس اینسایدر، دانشجوی ایرانی مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه ماساچوست آمریکا از ادامه تحصیل در این دانشگاه محروم شد.

ایران

زهرا خلخالی در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی گفت که دانشگاه ماساچوست در ژانویه زمانی که وی در حال انجام پروژه پایان‌نامه خود بوده و برای ملاقات خانواده‌اش به ایران سفر کرده بورسیه وی را لغو کرده است. خلخالی دانشجوی سال دوم مقطع دکتری در رشته مهندسی صنایع و مکانیک است که در زمینه پیل‌های سوختی برای تولید انرژی پاک تحقیق می‌کرده است.

وی به شبکه ان‌بی‌سی گفت زمانی که پس از اخراج از دانشگاه ماساچوست قصد داشته به آمریکا برگردد، پلیس فرودگاه وی را دستگیر کرده، به او دستبند زده، برای یک شب نگه داشته و سپس او را از خاک آمریکا اخراج کرده است.

وی در ادامه افزود: مقامات آمریکایی از ابتدا می‌دانستند که من در چه زمینه‌ای تحقیق می‌کنم. من امیداور بودم که با وجود مخالفت دانشگاه، زمانی که وزارت امور خارجه آمریکا ویزای من را صادر کرد، مشکلی برایم پیش نیاید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    نتان یابو خرکیه
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    ادعای حقوق بشر آمریکایی..
  • محمد ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    خخخخخ
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مشرق خجلت بکش
  • مرتضي ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    حرفاشونو زياد گوش ندين، اگه جرأت دارن ي بار گفته‌هاشون رو عملي كنن.فقط سيد علي لب تر كنه آمريكا با كل دار و دستش نابوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس