نشنال اینترست مدعی است: یک دیپلمات ایرانی مقیم اوروگوئه به خاطر اتهام به برنامه ریزی برای بمب گذاری در سفارت رژیم صهیونیستی به سرعت این کشور را ترک کرد.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

سابقه طولانی ایران در انجام حملات تروریستی

پایگاه نشنال اینترست در گزارشی با وارد آوردن اتهامات بی‌اساس به ایران می‌نویسد: در هفته‌های گذشته، یک دیپلمات ایرانی مقیم اوروگوئه بخاطر اتهام به برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در سفارت رژیم صهیونیستی در مونته ویدئو به سرعت این کشور را ترک کرد. گزارشات ضد و نقیضی درباره اینکه وی اخراج شد یا به موقع فرار کرد وجود دارد.

سابقه طولانی ایران در انجام حملات تروریستی / ملاقات هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در ژنو

در مونته ویدئو دو واقعه مشابه رخ داد: در 8 ژانویه، ماده منفجره‌ای اطراف سفارت جدید رژیم صهیونیستی پیدا شد و تنها شش هفته بعد، یک کیف دستی مشکوک نزدیک مکان قبلی سفارت این رژیم یافت شد. طبق گزارشات، وزارت امور خارجه اوروگوئه با احضار سفیر ایران در این کشور از وی سوالاتی درباره علت مشاهده شدن وی در اطراف این کیف دستی پرسید. مقامات اوروگوئه همزمانی حضور این مقام ایرانی  چند متر دورتر از این کیف دستی را غیرقابل قبول دانسته و قول دادند تا در این‌باره تحقیقات دقیق‌تری انجام دهند.


رابطه ایران و عربستان

بنیاد کارنگی در مصاحبه‌ای با کریم سجادپور تحلیل‌گر ارشد بنیاد کارنگی به تحلیل رابطه ایران و عربستان پرداخته است. سجادپور در پاسخ به سوالی درباره عوامل کلیدی شکل‌دهنده رابطه عربستان و ایران می‌گوید: رقابت عربستان و ایران مذهبی (سنی در برابر شیعی)، قومی (عرب در برابر ایرانی) ایدئولوژیکی (هم‌پیمان آمریکا در برابر مخالف آمریکا) و ژئوپلتیکی است. هر یک از این دو کشور خود را ذاتاً رهبر نه تنها خاورمیانه بلکه جهان اسلام می‌دانند. مشکل اصلی این دو کشور در حال حاضر این است که آنها درگیر درگیری‌های خونینی به عنوان مثال در سوریه، عراق، یمن، لبنان، بحرین و فلسطین شده‌اند.

سابقه طولانی ایران در انجام حملات تروریستی / ملاقات هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در ژنو

وی همچنین درباره نقش هر یک از این دو کشور در شکل‌گیری و قدرت‌یافتن گروه تروریستی داعش مدعی می‌شود: شکل‌گیری داعش از یک سو در نتیجه تندروی‌های ایدئولوژی وهابی عربستان و از سویی دیگر شیعی‌گرایی محض ایران است. شیعیان مورد حمایت ایران در عراق در دوره نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق تلاش بسیاری در به حاشیه راندن اهل تسنن این کشور کردند. از طرفی دیگر، اعضای گروه داعش از دیدگاه‌های متعصبانه و بدون‌ انعطاف وهابیت درباره اسلام تغذیه می‌شوند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود از بعید بودن امکان همکاری ایران و عربستان برای مبارزه با داعش می‌گوید و علت آن را روش تحلیل متفاوت دو کشور می‌داند: از منظر عربستان، پا گرفتن این گروه تروریستی به خاطر سرکوب سنی‌های عراق و سوریه توسط شیعیان است. اما از منظر ایران، شکل‌گیری این گروه به سبب حمایت‌های مادی و معنوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و علی‌الخصوص عربستان سعودی است.

وی همچنین درباره نقش پادشاه جدید عربستان در رابطه دو کشور می‌گوید: رقابت‌های دو کشور بیش از آنکه به فرد متکی باشد به تفاوت‌های مذهبی، قومی و منطقه‌ای مربوط می‌شود.

سجادپور درباره واکنش عربستان به تحولات یمن می‌گوید: ریاض بیش از آنکه بخواهد در امور یمن دخالت کند، سعی دارد خود را از موجی که در این کشور راه افتاده است در امان نگاه دارد.


ملاقات هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در ژنو

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا گفت که هیأتی به سرپرستی وندی شرمن معاون وزیر امور خاریجه آمریکا در امور سیاسی روز پنج شنبه با مقامات ایرانی در ژنو ملاقات خواهد کرد.

سابقه طولانی ایران در انجام حملات تروریستی / ملاقات هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در ژنو

در هیات همراه شرمن، رابرت مالی مسئول شورای امنیت ملی درباره ایران و کریستوفر بکمیر مسئول سیاست تحریم وزارت امورخارجه وی را همراهی می‌کنند.


کاخ سفید: افشای اطلاعات توسط رژیم صهیونیستی باعث اختلال مذاکرات شد

به گزارش پایگاه هیل، کاخ سفید رژیم صهیونیستی را متهم به افشای اطلاعات درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و در نتیجه ایجاد اختلال در روند مذاکرات کرده است.

سابقه طولانی ایران در انجام حملات تروریستی / ملاقات هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در ژنو

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: هیچ شکی وجود ندارد که برخی چیزهایی که اسرائیلی‌ها درباره موضع آمریکا در مذاکرات گفته‌اند صحت ندارد. ما به صورت شفاف گفته‌ایم که نمی‌خواهیم چیزی درباره مذاکرات به صورت علنی بگوییم اما شاهد اقداماتی هستیم که جزئیات مذاکرات را برای تضعیف موضع آمریکا علنی می‌کند.

ارنست در ادامه گفت: تمامی طرفین حاضر مذاکرات باید به این مساله توجه داشته و اجازه دهند مذاکرات پیش رود.

وی همچنین ادعاها درباره حذف رژیم صهیونیستی از مذاکرات هسته‌ای با ایران را رد کرد و گفت: هیچ کشوری وجود ندارد که در مذاکرات حاضر نباشد اما اطلاعات بیشتری از افراد شرکت‌کننده در مذاکرات داشته باشد. آمریکا و رژیم صهیونیستی منافع مشترکی دارند و ما به مشورت با آنها ادامه می‌دهیم.


برنامه ایران برای رونمایی از جت‌های جنگنده ساخت داخل

به گزارش اسپوتنیک، رئیس سازمان صنایع هوافضای ایران از رونمایی از نسل جدید جت‌های جنگنده بومی در آینده نزدیک خبر داد.

سابقه طولانی ایران در انجام حملات تروریستی / ملاقات هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در ژنو

امیر کریم بنی طرفی جزئیات بیشتری ارائه نکرد و تنها به این نکته اشاره کرد که این جنگنده‌ها بر اساس نیازهای عملیاتی نیروهای ایرانی طراحی و ساخته شده‌اند.

هفته گذشته ایران از مدل جدیدی از جنگنده سوپرسونیک با نام صاعقه 2 رونمایی کرد. طبق گزارشات، این جنگنده می‌تواند برای عملیات‌های رزمی و تاکتیکی و همچنین آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.


نتانیاهو در مسیر تصادف با کاخ سفید بر سر پرونده هسته‌ای ایران

به گزارش رویترز، نتانیاهو به عنوان کسی که انگلیسی را با لهجه بومی حرف می‌زند و مدتی نیز به عنوان مشاور مدیریتی در بوستون کار کرده است می‌داند که چگونه نزدیکترین هم‌پیمان خود را به بیراهه ببرد.

سابقه طولانی ایران در انجام حملات تروریستی / ملاقات هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در ژنو

در کمال تعجب، چندی پیش سخنگوی کاخ سفید رژیم صهیونیستی را به افشای اطلاعات درباره پرونده هسته‌ای ایران با هدف اختلال در روند مذاکرات متهم کرد. این آخرین برخورد دولت نتانیاهو و اوباما در چند هفته گذشته بود، برخوردی که باعث بی‌سابقه‌ترین سردی در روابط آمریکا با یان رژیم شده است.

به نظر می‌رسد دولت اوباما تا پایان مهلت مذاکرات کار سختی پیش رو داشته باشد چرا که با تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا وی از هیچ تلاشی برای برهم زدن میز مذاکرات چشم‌پوشی نخواهد کرد.


گفتگوی مشاورین امنیت ملی آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش رویترز، سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا و یوشی کوهن همتای اسرائیلی وی در کاخ سفید درباره برنامه هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر کردند.

سابقه طولانی ایران در انجام حملات تروریستی / ملاقات هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در ژنو

کاخ سفید در این‌ رابطه گفت که مشاورین امنیت ملی درباره ادامه مشورت‌ها با یکدیگر موافقت کردند. گفتنی است این ملاقات در زمانی رخ می‌دهد که روابط دو کشور در مرحله حساسی قرار داشته و قرار است نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا به این کشور سفر کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • شمیم ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    تا آخرین لحظه عمرمان به دشمنان قسم خورده انقلاب باج نمیدهیم ومیفرستیمشون جایی که عرب نی انداخت وبه قول امروزی ها نقره داغشون میکنیم
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    اسراییل باید از بین برود..
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    جنگنده ی ملی مطالبه ی ملی از دولت
  • عبدالهی ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    حرف مفت به این میگن "شکل‌گیری داعش از یک سو ... و از سویی دیگر شیعی‌گرایی محض ایران است. شیعیان مورد حمایت ایران در عراق در دوره نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق تلاش بسیاری در به حاشیه راندن اهل تسنن این کشور کردند" آیا مردم فلسطین هم شیعه هستند؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس