شاید بتوان مهم‌ترین دلیل عمق چالش‌های فراروی رئیس مراکشی‌تبار جدید ستاد ارتش رژیم اسرائیل را اظهارات "بنیامین نتانیاهو" بدانیم که در مراسم تودیع و معارفه گفت که مسؤولیت ستاد ارتش در چهار سال آینده بسیار سخت‌تر از چهار سال گذشته به رهبری بنی‌گانتس خواهد بود.

آیا ژنرال مراکشی تبار، اسرائیل را از باتلاق امنیتی نجات می‌دهد؟
گروه بین‌الملل مشرق - دوشنبه 17 فوریه رسماً دوره ریاست بنی گانتس در ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به پایان رسید و گادی آیزنکوت بیست و یکمین رئیس ستاد ارتش اسرائیل شد. انتخاب آیزنکوت در این سمت در حالی بود که بنیامین نتانیاهو تا آخرین لحظات از این اقدام خودداری می‌کرد، این انتخاب می‌تواند نشانگر آغاز تغییرات اساسی در ارتش رژیم صهیونیستی بعد از شکست‌های مکرر در جبهه‌های فلسطین و لبنان باشد. 

آیزنکوت که مسن‌ترین رئیس تاریخ ستاد ارتش اسرائیل است، 54 سال سن دارد و 7 سال از زمان بازنشستگی‌اش گذاشته است. علت این که ارتش اسرائیل همچنان استفاده به ژنرال‌های سال‌خورده نیاز دارد، شاید قحط الرجالی باشد که در ابعاد نظامی در سرزمین های اشغالی ایجاد شده است. 


شاید بتوان مهم‌ترین دلیل عمق چالش‌های فراروی رئیس مراکشی تبار جدید ستاد ارتش اسرائیل را اظهارات بنیامین نتانیاهو بدانیم که در مراسم تودیع و معارفه گفت که مسئولیت ستاد ارتش در 4 سال آینده بسیار سخت‌تر از 4 سال گذشته به رهبری گانتس خواهد بود. وی در این رابطه به تحولات امنیتی کشورهای خاورمیانه و تجزیه دولت‌ها و اوضاع ناپایدار منطقه و همچنین رشد و توسعه آنچه که امپراتوری ایران خواند، پرداخت و به پدیده اسلام‌گرایان افراطی به‌عنوان یکی از چالش‌های امنیتی خاورمیانه نیز اشاره کرد.  

آیزنکوت از 37 سال پیش و هنگامی که تنها 18 سال داشت، به خدمت نظامی پیوست. وی چهارمین رئیس ستاد ارتش است که از فرماندهی یگان ویژه گولانی به این سمت انتخاب شده است، این عامل مهمی در روند رقابت بین یگان‌ها و تیپ‌های ارتش اسرائیل به شمار می‌رود. 

آیا ژنرال مراکشی تبار، اسرائیل را از باتلاق امنیتی نجات می‌دهد؟

الکس فیشمن تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت در تبیین اولین چالش فراروی آیزنکوت می نویسد که آغاز مأموریت سخت وی در ریاست ستاد ارتش ورود به انتخابات پر هیاهوی پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی بر می‌گردد که نیازمند تدابیر امنیتی جدی است. 

نکته قابل توجه دیگر در زمینه انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی تعیین وزیر جنگ کابینه آینده این رژیم است، چرا که شخصیت وزیر جنگ آینده و میزان همراهی وی به عنوان مقام مافوق آیزنکوت، پیامدهای راهبردی در عملکرد رئیس ستاد ارتش خواهد داشت. البته گفته می‌شود که آیزنکوت از مقامات مسئول نمی ترسد و می داند چطور با آن ها تعامل کرده و طرح های خود را پیش ببرد. 

آیزنکوت اندکی قبل از بر عهده گرفتن رسمی مسئولیت ستاد ارتش رژیم اسرائیل در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل درجه ارتشبدی را دریافت کرد، این بالاترین درجه در ارتش اسرائیل است که به رئیس ستاد ارتش داده می‌شود. در پی اعطای این درجه به آیزنکوت، بنی گانتس به عنوان ارتشبد ذخیره تعیین می شود، چرا که در هرم قدرت نظامی ارتش اسرائیل هم‌زمان حضور دو ارتشبد امکان ندارد. 


آیا ژنرال مراکشی تبار، اسرائیل را از باتلاق امنیتی نجات می‌دهد؟

آیزنکوت در دوره طولانی خدمت نظامی خود علاوه بر جانشینی فرمانده تیپ گولانی، افسر عملیات فرمانده جبهه شمالی اسرائیل و فرماندهی تیپ کرملی و افرایم و گولانی را نیز در اختیار داشته است. منشی نظامی آریل شارون نخست ‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی و فرماندهی لشکر "مسیر آتش" و سپاه کرانه باختری از دیگر مناصب نظامی آیزنکوت است. وی در سال 2005 برای اولین بار به ستاد ارتش پیوست و فرمانده بخش عملیات شد. پس از آن فرماندهی جبهه شمالی و معاونت رئیس ستاد را بر عهده داشت. 

اوضاع نابسامان مرزهای سرزمین‌های اشغالی یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی رئیس جدید ستاد ارتش خواهد بود، در حالی که بحران سوریه همچنان بخشی از توان نظامی رژیم صهیونیستی را به حمایت از مرزها معطوف کرده، شوک ناشی از عملیات گسترده دولت سوریه و عناصر حزب‌الله لبنان در بخش‌های جنوبی این کشور و پاکسازی تدریجی منطقه حائل ایجاد شده از سوی جبهه النصره که آرامش را به مرزهای سرزمین های اشغالی آورده بود، بدنه سیستم نظامی رژیم اسرائیل را به لرزه انداخته است. 

همچنین تغییر موازنه های درگیری‌های منطقه‌ای بین اسرائیل و محور مقاومت از سوی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان برتری امنیتی رژیم صهیونیستی در تقابل با محور مقاومت را ناکارآمد کرده و برگه مهمی را از دست تل‌آویو خارج کرده است. آیزنکوت به عنوان فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی باید به دنبال راهی برای برون رفت از بن‌بست کنونی و ایجاد تعادل در موازنه‌های بازدارنده منطقه‌ای باشد، ارتش اسرائیل بویژه در بحران دستاورد نظامی نیاز مبرم به یک پیروزی دارد. 

آیا ژنرال مراکشی تبار، اسرائیل را از باتلاق امنیتی نجات می‌دهد؟

روزنامه صهیونیستی معاریو دوشنبه در این رابطه نوشت که آیزنکوت باید هر چه زودتر ارتش اسرائیل را آماده ورود به جنگ بسیار سخت نماید، جنگی که می‌تواند شدیدترین و سخت‌ترین درگیری از زمان اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی باشد. این روزنامه صهیونیستی تأکید کرد که اگر جنگ سوم لبنان آغاز شود، به ویژه برای جبهه داخلی اسرائیل بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. بنابر این گزارش عملیات اخیر حزب‌الله در مزارع شبعا میزان آمادگی مقاومت برای جنگ آینده را به مقامات سیاسی و نظامی تل‌آویو نشان داد و ثابت کرد که این حزب کنترل خوبی در مناطق مرزی دارد. این یک چالش اساسی برای آیزنکوت به شمار می رود که باید با آن مقابله کند.
  
در مرزهای غربی سرزمین‌های اشغالی گرچه با روی کار آمدن دولت نظامی عبدالفتاح السیسی و سرکوب اخوان المسلمین اوضاع برای رژیم صهیونیستی بهتر از قبل دنبال می شود، اما روی کار آمدن گروه تروریستی انصار بیت‌المقدس در صحرای سینا می‌تواند در دراز مدت تحرکات پیچیده و اقدامات تروریستی غیر قابل مهاری را در مرز سرزمین‌های اشغالی ایجاد کند.   

اصالت مراکشی آیزنکوت در نزد افکار عمومی رژیم صهیونیستی می‌تواند یکی از مشکلات فراروی وی در سمت جدید باشد، بسیاری از اسرائیلی‌ها از این که آیزنکوت یک اشکنازی نیست و نام او آن ها را به یاد اسامی بربری مراکشی! می آورد، شوکه شده‌اند، اما با این وجود کسانی که وی را می‌شناسند معتقدند که او در تمامی زوایای ارتش اسرائیل حضور داشته است و نحوه مدیریت آن‌ها را می‌داند. 


روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین مشکل پیش روی آیزنکوت را اوضاع نابسامان نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی معرفی می‌کند. بر اساس گزارش این روزنامه بعد از شکست اسرائیل در جنگ جولای 2016 از حزب ‌الله لبنان قرار بود تحولی در نیروی زمینی ارتش ایجاد شود، اشکنازی رئیس وقت ستاد ارتش در 2 سال اولیه تصدی این سمت تغییرات قابل قبول و مناسبی را برای افزایش کارآیی این نیروها دنبال کرد، اما در نیمه دوم ریاست خود به درگیری با ایهود باراک و مشکلات دیگر داخلی مشغول شد و روند پیشرفت نیروی زمینی متوقف گشت.

آیا ژنرال مراکشی تبار، اسرائیل را از باتلاق امنیتی نجات می‌دهد؟

گانتس نیز نتوانست روند قهقرایی نیروی زمینی ارتش را متوقف کند، رژیم صهیونیستی در حالی نیروی هوایی ارتش را به عنوان دست برتر قدرت خود در منطقه به ضرر نیروی زمینی فعال کرده که اخبار و اطلاعات موجود از وجود سامانه‌های ضد هوایی و ضد موشکی در نزد حزب‌الله لبنان خبر داد و پیش‌بینی می‌شود روند برتری هوایی حزب ‌الله در جنگ سوم لبنان با انهدام تعدادی از جنگنده‌های صهیونیستی تعدیل شود. گزارش‌های بازرسان صهیونیستی، سطح پایین آموزش‌های نیروهای ذخیره را نشان می‌دهد، یگان‌های فعال نیز اوضاع بهتری ندارند، نظامیانی که 8 ماه در سال را به فعالیت در مناطق مختلف یا مرزها می‌پردازند، آموزش کافی نمی‌بینند و بدون دریافت توانایی‌های لازم به نیروهای ذخیره می‌پیوندند. به‌ این ‌ترتیب شکاف بزرگی بین کاهش توانمندی‌های نیروی زمینی و روند رو به رشد مطالبات امنیتی رژیم صهیونیستی در نتیجه اوضاع منطقه‌ای به ‌وجود آمده که عبور از آن ساده نیست. 

مشکل دیگری که این روزنامه صهیونیستی به آن اشاره می‌کند کاهش شدید تجهیزات نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی است، اسرائیل مقادیر گسترده ای از تجهیزات خود به ویژه موشک‌های دقیق را در جنگ غزه استفاده کرده و اگر جنگی در هر یک از جبهه‌های این رژیم آغاز شود نیاز مبرم به موشک‌های با دقت هدف‌گیری بالا احساس می شود. جنگ غزه وابستگی تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به آمریکا را نشان داد، به ویژه اینکه به ادعای این روزنامه اوباما عمدا در ارسال تجهیزات مورد نیاز اسرائیل تأخیر ایجاد کرد. 

تهدیدات فراروی رژیم صهیونیستی با گذشت زمان ابعاد جدی‌تری به خود می‌گیرد، رئیس جدید ستاد ارتش این را به خوبی می‌داند و به همین علت از روز اول انتصاب در پست جدید جلسه ای را با عناصر و فرماندهان ستاد مرکزی ارتش برگزار کرد تا کلیات طرح‌ها و دیدگاه‌های خود در زمینه تعامل با این تهدیدات و معضلات را به اطلاع آن‌ها برساند. وی همچنین در هفته جاری دیدارها و جلساتی را با فرماندهان مناطق مختلف نظامی اسرائیل برای بررسی و ارزیابی اوضاع برگزار می‌کند. وی همچنین قرار است هفته آینده از نزدیک اوضاع نظامی نیروهای هوایی و دریایی و زمینی را بررسی کند.

این بازدید البته به نوعی مانور و عرض اندام رئیس جدید به حساب می آید، چرا که در سمت معاونت رئیس ستاد و ماههای اخیر که تعیین وی به ریاست ستاد قطعی شد، بارها از مراکز نظامی اسرائیل بازدید کرده است. حال سران تل آویو منتظر هستند تا ببینند انتخاب جدید نتانیاهو با تهدیدات امنیتی فراروی این رژیم چگونه تعامل می کند و آیا خواهد توانست جلوی پسروی امنیتی اسرائیل را بگیرد یا نه؟ 


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    مرگ بررژیم اشغال گر قدس
  • محب ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    یه مشت پیر و خرف تو ارتش کودک کش نابودیشون نزدیکه ان شا الله
  • احمد ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    اسرائیل غده سرطانیست و باید از میان برود
  • سیروان ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    من جرات جنگیدن در رکاب مردان خدا دربابر اسرائیل را ندارم ولی برای موفقیتشان ازصمیم قلب دعا میکنم تا بتوانند این غده سرطانی را ریشه کن کنند
  • اصغر سماورساز ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    هیکلش خیلی بی ریخته ! مثل نیروی ویژه گولانی رو هم عهده دار بوده ! با فرمانده نوهد خودمون مقایسش کنید !
  • محمد ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    نه حاجی آماده نبرد نهایی باش که زودرسه انشالله. حال اینا رو میگیریم. البته به احتمال زیاد نیابتی
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    hamashuno nabud mikonim wa mindazim tu gabre maleke marmulak magrebe hashish furush
  • ابوذر ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    به نظر من تو اسراییل هم درجات و فهم و شعور افراد متفاوته ... نمونه‌ش موضع‌گیری های مئیر داگان در برابر یک دیوانه‌ی دروغ‌گو مثل نتانیاهو است ...
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    این جرثومه فساد و جنگ طلب سعی زیادی کرد که احساسات اهالی منطقه را برای خونریزی بیشتر که در ذات اسرائیل است شعله ور کند ولی پیامی که برای تیم مذاکره کننده آمریکایی در این سخن پراکنی ارسال کرد این بود که ذخیره را از ایران بگیرند و در این ده سال تضمین امنیت اسرائیل را از ایران اخذ کنند . همین . بقیه اش لوس کردن خودش بود و جنبه انتخاباتی داشت. طرف ایران باید احساسات خود را کنترل و نقشه این جنگ طلب را بر آب کند و با توافق جواب آنها را بدهد .بیشرف نگفت کوروش یهودیها را نجات داد ولی گفت هامان میخواست یهودیها را قتل عام کند ولی زن یهودی توطئه را خنثی کرد . طوری صحبت کرد مثل اینکه دیروز بوده و اون زن یهودی اهالی همین سرزمین نبوده .. کلا خيلي ايرانو گنده جلوه داد خندم گرفته بود!
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 0
    سايت وزين مشرق! بالاترين درجه نظامي در ارتش كودك كش صهيونيستي سرلشكري است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس