کد خبر 389918
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱

تحلیلگران اسرائیلی ضمن اشاره به سه ضلع نبرد کنونی مقاومت در جنوب سوریه اعلام کردند حزب‌الله با کمک متحدانش در حال تأسیس یک نظام منطقه‌ای جدید است.

به گزارش مشرق، هر روز که می‌گذرد، ابعاد مهم عملیات «مثلث جنوب» سوریه خود را بیشتر نشان می‌دهد.

تحلیلگران اسرائیلی از «اهیمت منطقه‌ای» نبرد جنوب سوریه سخن می‌‌گویند. معتقدند این عملیات تاسیس یک «نظام منطقه‌ای جدید» توسط حزب‌الله است. هم‌زمان با اینکه «نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل» تلاش حزب‌الله در جنوب سوریه را برای تسلط بر منطقه مرزی (جنوب سوریه-شمال فلسطین اشغالی) با نگرانی دنبال می‌کنند، «بنی گانتز» رئیس ستاد مسترک ارتش رژیم صهیونیستی که آخرین روزهای خود را در این منصب می‌گذراند، می‌گوید که  که تل‌آویو به جنگی در شمال نیاز پیدا خواهد کرد.

روزنامه «الاخبار» نیز با پرداختن به این موضع نوشت که گانتز در مصاحبه خداحافظی خود با کانال یک تلویزیون اسرائیل بر این موضوع تاکید کرد. بنی گانتز در این مصاحبه می‌گوید: تل‌آویو نیاز خواهد داشت که حمله‌ای به دشمنانش در جبهه شمالی انجام بدهد. او بر آمادگی ارتش اسرائیل «برای رویارویی با تهدیدهای مداوم حزب‌الله در جبهه شمال و گروه‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری» تأکید کرد.

       پایه‌ریزی نظام منطقه‌ای جدید حزب‌الله       

در همین راستا تحلیل‌های اسرائیلی متعددی درباره عملیات جنوب سوریه نوشته شده است. پایگاه صهیونیستی «واللا» در مقاله‌ای به قلم «آوی یسخارف» با عنوان «حزب‌الله لَند در سوریه: نصرالله اینگونه نظام منطقه‌ای جدید جدید می‌سازد» اعلام کرد هدف عملیات نظامی همان «تحقق دو آرزوی حزب‌الله یعنی تبدیل کمربند کوچک موجود تحت تسلط نظام سوریه به بخشی از لبنان بزرگ با سفارش ایران و ساخت یک واقعیت امنیتی در مقابل اسرائیل» است.

یسخارف افزود، نبردهای جولان فعلا در ابتدای خود است، اما مسأله این است که لااقل محور متحد حزب‌الله تاکنون موفق شده بر تعدادی از شهرها و روستاهای تحت کنترل النصره مسلط شود. این تحلیلگر اسرائیلی افزود: بدون توجه به نتایج، عملیات حزب‌الله در اراضی سوری «مسأله‌ای استثنائی» است؛ اعزام هزار نظامی حزب‌الله به جنوب سوریه آنهم بدون پنهان‌کاری و در حالی که خود حزب‌الله به آن افتخار می‌کند ما فوق یک عملیات نظامی جدید است بلکه نشان از یک «راهبرد جدید و نو» دارد.

یسخارف تصریح کرد: در بُعد ژئوسیاسی، حزب‌الله تلاش می‌کند چشم‌انداز اخیری که نصرالله اعلام کرد تحقق بخشد؛ وحدت و یکی کردن جبهه جولان سوری با جبهه جنوب لبنان. به عبارت دیگر نظام و تقسیم جغرافیایی قدیم میان سوریه و لبنان دیگر باز نمی‌گردد. دیگر تفاتی میان بشار اسد در سوریه و سید حسن نصرالله در لبنان وجود ندارد؛ تنها یک نظام واحد است که بر بخش‌هایی از سوریه و بخش اعظم لبنان تسلط دارد.

درکنار تغییر ژئوسیاسی، یسخارف افزود: عملیات نظامی حزب‌الله در جنوب این هدف را نیز دنبال می‌کند که مانع از آن شود که اسرائیل بتواند از طرف مزارع شبعا به سمت غرب و با کمک النصره و دیگر معارضان میانه‌رو-به تعیبر این شخص- حزب‌الله را در تنگنا قرار دهد.

موضوع مهم‌تر از نظر یسخارف آن است که حزب‌الله و بشار اسد بیم آن دارند که اسرائیل «شاهراه» قنیطره تا درعا و در نهایت دمشق را تحت کنترل بگیرند؛ امری که این امکان را برای اسرائیل به وجود می‌آورد که در جنگ احتمالی آینده براحتی به سمت پایتخت سوریه به پیش برود اما عملیات نظامی فعلی جلوی این احتمال را می‌گیرد.

*     عملیات ترور قنیطره اینطور به ضرر تل‌آویو تمام شد     

«بیساح ملوبانی» دیگر تحلیلگر اسرائیلی در مقاله‌ای در روزنامه «معاریو» از اینکه آیا هدف قرار دادن سردار ایرانی و 6 عضو دیگر حزب‌الله در قنیطره (28 دی) فایده‌ای داشته است، افزود: به نظر می‌رسد حضور اینها در منطقه، برای عملیات نظامی است که اخیرا آغاز شده و از بین بردن کمربند امنیتی که انقلابی‌ها –به تعبیر این تحلیلگر- برای دفاع از اسرائیل و اردن ساخته بودند، هدف آن بود.

وی افزود: اسرائیل دخالتش در جنگ سوریه را وارد نمی‌داند زیرا هدف قرار دادن فرمانده ایرانی و مسئولان حزب‌الله در ماه گذشته این مشروعیت را برای حزب‌الله به وجود آورد که دست به عملیات ضد اسرائیلی در اراضی سوریه بزند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس