تحقیق رسمی ارتش اسرائیل نشان می دهد که عدم زرهی بودن خودروها و فرار سریع نظامیان از خودروها مانع از بروز مصیبتی واقعی در عملیات مزارع شبعا شده است.

ائتلاف سه‌جانبه سوریه - حزب الله - ایران برای پاتک در القنیطره/ خودروهای زرهی، اسرائیل را از مصیبت بزرگ نجات داد
گروه بین‌الملل مشرق - بیانیه شماره 2  مقاومت و ارتش سوریه احتمالاً در دست نگارش است. در ساعات و روزهای اخیر ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان و عناصر داوطلب ایرانی عملیات گسترده‌ای را در جبهه جنوبی سوریه آغاز کرده‌اند که می‌تواند مقدمه پاتکی باشد که ارتش سوریه از ماه‌ها قبل خود را برای آن آماده می‌کند تا مناطقی که ائتلاف اسرائیل و گردان‌های مبارز مسلح ضد سوریه و جبهه النصره و سرویس‌های جاسوسی اردن بر آن مسلط شده اند، را بازپس گیرد.

این پاتک که مبتنی بر ائتلاف سه‌جانبه سوریه – لبنان – ایران است، در حومه القنیطره به دنبال تهیه بیانیه شماره 2 مقاومت است. بدون این اقدام بازخوانی عملیات ترور شهدای حزب الله و ایران در منطقه قنیطره کامل نمی‌شود، اقدامی که رژیم صهیونیستی در راستای جنگ در جبهه جنوبی سوریه و تقویت مواضع هم‌پیمانان تروریست خود در القنیطره آن را مرتکب شد، این رژیم البته از محاسبات مستقیم جبهه جنوبی لبنان اطلاع داشت، اما نتوانست بر آن غلبه کند.

به احتمال فراوان عملیات شبعا اقدام ضروری و فوری برای بازگرداندن موازنه‌های بازدارندگی به جایگاه قبلی خود بود، اما آمادگی برای عملیات و واکنش واقعی به تجاوز القنیطره در دست اجرا است تا این منطقه را به دولت سوریه بازگرداند و مانع از پیشروی اسرائیل و مخالفان مسلح به سمت حومه غربی دمشق شود و آن ها نتوانند با عناصر دیگر تروریستی در خان الشیخ و زاکیه و الطیبه ارتباط بگیرند.

اسرائیل با هدف قرار دادن شهدای مقاومت در القنیطره سعی کرد پاتکی که مقاومت در 3 ضلع خود آماده کرده بود را به تعویق بیندازد، اما در ساعت‌های اخیر لشکر نهم سوریه از منطقه استقرار خود در الصنمین پیشروی کرده تا مواضع جبهه النصره را دور بزند و راه ارتباطی بین جنوب قنیطره با غرب درعا را ببندد. بنا بر اعلام سایت‌های مخالف دولت، پاتک ارتش سوریه مناطق الهبارية، تل مرعي، الطيحة والدناحي را از دست تروریست ها خارج کرده است. جنگنده های سوری نیز حملات شدیدی را به مواضع تروریست ها در تل الحارة و بلدة الحاره انجام داده اند.

السفیر نوشت: حمله سوری‌ها به نظر می‌رسد حمله‌ای پیش دستانه است، چرا که اطلاعات موجود نشان می‌دهد که سرویس‌های جاسوسی اردن سه روز پیش به "الجیش الاول" متشکل از 37 گردان و یگان مسلح وابسته به اتاق عملیات عمان که رهبری آن را زیاد الحریری برعهده دارد، دستور دادند که تا بخش‌های نامر، قرفة و خربة غزالة پیشروی کنند تا بتوانند مسیر استراتژیک درعا به دمشق را قطع کنند و یگان‌های ارتش سوریه در درعا را محاصره کرده و گردان 12 توپ‌خانه ای را از شاخه‌های شمالی درعا جدا کنند. همچنین این منطقه شاهد پرواز گسترده هواپیماهای اسرائیلی برای پیگیری روند درگیری‌ها است. این هواپیماها البته تاکنون در این عملیات دخالت نداشته‌اند، چرا که متوقف کردن این روند به بیش از یک حمله هوایی یا موشک باران توپخانه ای نیاز دارد.

ائتلاف سه‌جانبه سوریه - حزب الله - ایران برای پاتک در القنیطره/ خودروهای زرهی، اسرائیل را از مصیبت بزرگ نجات داد

برخی منابع معارضان معتقدند که اسرائیل فرماندهان گروه‌هایی که با آن‌ها در منطقه الرفيد همکاری می‌کند را برای بررسی واکنش‌های احتمالی و هماهنگی برای عملیات اطلاعاتی فراخوانده است. گروه‌های مسلح شامل جبهه النصره و دیگر گروه‌های مشابه پیش‌تر اجازه  از بین بردن  خطوط پشتیبانی اول سوری‌ها را صادر کرده بودند که از منطقه یرموک در جنوب تا دامنه‌های جبل الشیخ در غرب تا منطقه القنیطره کشیده شده بود. این مناطق هیچ کدام ارتباطی با خطوط سنتی مبارزات ندارد و تنها در راستای توافق‌نامه این گروه‌ها با اسرائیل جهت جدا کردن این رژیم از ارتش سوریه براساس اطلاعات یگان‌های رصد و شنود و جاسوسی انجام شده است.

در سه سال گذشته از مبارزات جبهه النصره و دیگر گروه‌های مسلح که با پوشش توپخانه ای گاه ‌و بیگاه اسرائیلی‌ها مانند منطقه الحمیدی و تیپ 90 همراه بوده، مناطقی تخریب شده است که اسرائیل حتی در جنگ اکتبر سال 1973 موفق به تسلط بر آن‌ها نشد. از جمله این مناطق تپه‌های راهبردی تل الحاره و بخش‌های شرقی و غربی بلندی‌های الحمر است. البته پیشروی این نیروها در نتیجه خط دفاعی اول لشکر دوم ارتش سوریه و تجمعات نظامیان سوری در منطقه خان أرنبة و شهر البغث متوقف شد. در ماه‌های گذشته آن‌ها دو حمله پشت سر هم در این مناطق انجام دادند تا به سمت مسیر القنيطرة ـــ دمشق پیشروی کنند، اما در این زمینه ناکام ماندند.

ائتلاف سه‌جانبه سوریه - حزب الله - ایران برای پاتک در القنیطره/ خودروهای زرهی، اسرائیل را از مصیبت بزرگ نجات داد

سرویس‌های جاسوسی اردن تعدادی از گروه‌هایی را که از طریق اتاق عملیات عمان تشکیل می‌شوند، دنبال کرده و کمربند امنیتی ایجاد کرده که گفته است هدف از ایجاد آن دور کردن خطر جبهه النصره از مرزهای خود با سوریه است.
 
جبهه جنوب سوریه از یک سال پیش با تصمیم آمریکا و بعد از شکست مذاکرات ژنو و محاسبه کردن برای مهار سیاسی دمشق آغاز شد تا بخش‌های جنوبی این کشور را تهدید کند. به نظر می‌رسد این یک گزینه اسرائیلی است که از مدت‌ها پیش به تعویق افتاده بود، اما وقتی ترکیه در ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال این کشور یا اعمال مناطق امن در اطراف حلب و یا به دست آوردن حتی یک پیروزی نظامی چشمگیری، شکست خورد؛ این گزینه به عنوان آخرین گزینه مطرح شد.

از زمانی که خطرناک‌ترین حمله گروه‌های مسلح در منطقه العتيبة واقع در غوطه شرقی دمشق که با مشارکت 2500 مبارز که در نوامبر سال 2013 از صحرای اردن عبور کردند، شکست خورد؛ اتاق عملیات اردن و انگلیس و آمریکا و فرانسه و عربستان موفق نشده است فشار درگیری‌ها را بار دیگر به منطقه غوطه شرقی بکشاند. اسرائیلی‌ها در این حمله از طریق ایجاد اختلال و پارازیت در تماس‌های لشکر چهارم سوریه در منطقه نقش عمده‌ای را ایفا کردند. از آن زمان عملیات گروه‌های مسلح در غوطه شرقی به دفاع از مواضع خود و حفظ باقیمانده شهرک‌های در دست تروریست‌ها منحصر شده که این مناطق نیز اندک اندک و البته به صورت مستمر در حال آزادسازی به دست ارتش سوریه است.

ائتلاف سه‌جانبه سوریه - حزب الله - ایران برای پاتک در القنیطره/ خودروهای زرهی، اسرائیل را از مصیبت بزرگ نجات داد

از زمان عقب‌نشینی تیپ 82 از اطراف الشيخ مسكين که تا هفته قبل انجام شده مسیر راهبردی درعا به دمشق در دسترس ائتلاف اسرائیل و جبهه النصره قرارگرفت است. به موازات پیشروی عناصر مسلح منطقه شاهد عملیات بازسازی و تقویت یگان‌های مسلح و باقی‌مانده‌های عناصر ارتش آزاد است، به این ترتیب نشانه‌های جنگ آینده بین دولت اسلامی عراق و شام (داعش ) و جبهه النصره در منطقه به چشم می‌خورد.

اتاق عملیات اردن در طول یک ماه موفق به انتقال 37 گروه در سپاه اول تحت فرماندهی زیاد ال حریری سرهنگ جدا شده ارتش سوریه شد تا بیشتر تجمع عناصر مسلح در منطقه که در حومه القنیطره و غرب درعا مستقر هستند را ایجاد کند. چهار تیپ شامل  «جيش اليرموك»، و «أسود السنة»، «فلوجة حوران» و «18 آذار» تحت نظارت سرویس‌های جاسوسی اردن گروه "شاهین جنوب" را ایجاد کردند تا با ارتش سوریه در اطراف درعا و قسمت شرقی آن مبارزه کنند. همچنین باقیمانده‌های جبهه انقلابیون سوریه و گروه‌های دیگر نیز به تشکیل گروهی موسوم به «الجيش الأول» مبادرت کرده‌اند. داعش نیز در این مناطق «جبهة الجهاد» را از طریق انتقال این تیپ‌ها ایجاد کرده است که به نظر می‌رسد بیشتر آن‌ها مانند تیپ ذو النورين و البنيان المرصوص به صورت نمایشی با ابابکر بغدادی سرکرده داعش بیعت کرده اند.

تجدیدنظر اردن در مواضع خود در مورد جنوب سوریه می‌تواند به مهار اسرائیل و جبهه النصره در آن و شکستن کمربند امنیتی در منطقه منجر شود، به نظر می‌رسد سرویس‌های جاسوسی و مواضع رسمی اردن در تردید و دودلی قرار گرفته است، در حالی که تعدادی از رهبران سلفی و جهادی این کشور از أبا جليبيب أردنی گرفته تا سامي العريدي مسئول شرعی آن و هزاران نفر از شهروندان آن برای مبارزه در سوریه به سر می‌برند، اما جنایت آتش زدن معاذ الکساسبه خلبان اردنی افکار عمومی این کشور را به انسجام برای جنگ بر ضد تروریسم کشانده است.

در سوی دیگر ازآنجا که جبهه النصره در حال پیشروی گروه‌های مسلح اولین برنده این اقدامات است و اسرائیل در جایگاه دوم و هم ردیف اشغالگری در جنوب سوریه است، سرویس‌های جاسوسی اردن  به ‌سختی می‌توانند با تروریست‌های النصره همزیستی کرده و هم پیمان داعشی را رها کنند و پوشش برای ایجاد کمربند امنیتی مداخله جو در سوریه را توجیه کنند، کمربندی که احتمالاً از کنترل خارج شده و در دست اسرائیل و النصره قرار خواهد گرفت.

ائتلاف سه‌جانبه سوریه - حزب الله - ایران برای پاتک در القنیطره/ خودروهای زرهی، اسرائیل را از مصیبت بزرگ نجات داد

به هر حال عملیات ارتش سوریه و متحدان این کشور می‌تواند دستاورد بزرگی هم راستا با عملیات مقاومت بر ضد رژیم اسرائیل در مزارع شبعا باشد، برخی تحلیلگران راز موجود در "بیانیه شماره یک" حزب الله را که باید منتظر بیانیه های بعدی آن بود، مرتبط با این عملیات دانسته و آن را بخشی از عملیات انتقام جویانه محور مقاومت ارزیابی کرده اند.

گزارش رسمی صهیونیستی: اسرائیل از مصیبت بزرگ در شبعا فرار کرد
روزنامه لبنانی الاخبار نیز در این زمینه نوشت: پیامدهای عملیات مزارع شبعا و معادلات جدید محور مقاومت همچنان محافل سیاسی و مؤسسات نظامی اسرائیل را تحت تأثیر خود گرفته است، این در حالی است که رژیم صهیونیستی اعتراف کرده که حتی تجاوز قنیطره نیز نتوانسته موازنه بازدارنده در مقابل حزب‌الله را تقویت کند. در این راستا یک تحقیق رسمی که ارتش اسرائیل انجام داده، نشان می دهد که عدم زرهی بودن خودروها و فرار سریع نظامیان از خودروها مانع از بروز مصیبتی واقعی در عملیات مزارع شبعا شده است.

موشه یعلون وزیر امنیت رژیم صهیونیستی اذعان کرد که عملیات جولان نتوانسته عامل بازدارنده‌ای در برابر حزب‌الله برای ادامه آماده سازی‌های این جبهه و بلندی های جولان در برابر اسرائیل باشد. وی توضیح داد که ارزیابی‌ها در اسرائیل نشان می‌دهد حزب‌الله تلاش‌های خود را در این زمینه ادامه خواهد داد. این مقام صهیونیستی همچنین به عملیات مزارع شبعا به جدیت حزب‌الله در تحمیل معادله‌های خود از آن اشاره و در عین حال تصریح کرد که اوضاع در حال حاضر آرام است.

با وجود اینکه سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان از سقوط قواعد گذشته درگیری‌ها در مورد واکنش به تجاوزات اسرائیل خبر داده بود، یعلون کفت که این موضوع به آن‌ها بستگی دارد، آن‌ها به دنبال ایجاد معادله ای دیگر هستند.

ائتلاف سه‌جانبه سوریه - حزب الله - ایران برای پاتک در القنیطره/ خودروهای زرهی، اسرائیل را از مصیبت بزرگ نجات داد

در این راستا پایگاه خبری عربی زبان واللا وابسته به محافل جاسوسی رژیم صهیونیستی ضمن انتشار تحقیقی از سوی ارتش اسرائیل گزارش داد که خودرویی که یک نظامی و افسر اسرائیلی با اصابت موشک کورنیت از سوی حزب الله در آن کشته شدند، اگر خودروی زرهی بود، 4 نظامی کشته می‌شدند. این گزارش می‌افزاید که موشک مذکور از یک جهت خودرو وارد و از طرف مقابل خارج شده و در بیرون خودرو منفجر شده است، این موضوع باعث شد که 2 نفر از سرنشینان خودرو کشته شوند، اما 2 تن دیگر که در صندلی‌های پشتی قرار داشتند، زخمی شدند.

ارزیابی‌های فرمانده ارتش حکایت از آن دارد که اگر این خودرو زرهی بود، هر 4 سرنشین کشته می‌شدند، چرا که قدرت انفجاری موشک در داخل خودرو باقی می‌ماند. این گزارش همچنین به سرعت فرار افسران اسرائیلی از سایر خودروها اشاره و نوشت که این اقدام مانع از ایجاد فاجعه‌ای بسیار بدتر از اتفاق رخ داده، شده است.

ائتلاف سه‌جانبه سوریه - حزب الله - ایران برای پاتک در القنیطره/ خودروهای زرهی، اسرائیل را از مصیبت بزرگ نجات داد

اسرائیل به عملیات مزارع شبعا پاسخ نخواهد داد
این گزارش تصریح می‌کند که سرتیپ مونی کاتس فرمانده لشکر 91 ارتش اسرائیل که در مرزهای لبنان مستقر است، نتایج تحقیقات در مورد این عملیات را به سرتیپ آفیف کوخاوی فرمانده منطقه شمالی تحویل داده است. یک منبع عالی‌رتبه در ارتش پیش بینی کرد که کوخاوی احتمالاً این گزارش را قبل از تحویل به بی گانتس رئیس ستاد ارتش تکمیل خواهد کرد و نسخه ای از آن نیز در اختیار خانواده‌های 2 نظامی کشته شده قرار خواهد گرفت.

البته تاکنون در مورد عبور کاروان خودروها در منطقه‌ای باز که می‌توانست هدف حملات موشک‌های ضد بزه حزب‌الله قرار بگیرد، تحقیقی صورت نگرفته است گزارش ارائه شده از سایر جریان‌های نظامی تأکید دارد که اطلاعات نظامی اسرائیل هشدار داده بود که ممکن است عملیاتی قریب‌الوقوع در این منطقه در واکنش به ترور عناصر حزب‌الله و افسر ارشد ایرانی در قنیطره رخ دهد، اما با این وجود این مسیر که خودروها از آن عبور می‌کردند بسته نشده بود. سخنگوی ارتش در واکنش به این گزارش تأکید کرد که در پایان تحقیقات انجام شده درس‌ها و عبرت‌های مورد نظر برداشت شده و خلاصه مطلوب از این نتایج به اجرا گذاشته خواهد شد.

ائتلاف سه‌جانبه سوریه - حزب الله - ایران برای پاتک در القنیطره/ خودروهای زرهی، اسرائیل را از مصیبت بزرگ نجات داد

از سوی دیگر الون بن دیوید تحلیلگر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی در شبکه ده تلویزیون این رژیم گفت که اسرائیل بعد از عملیات مزارع شبعا ایده‌های مختلفی در زمینه واکنش احتمالی و متوازن با این عملیات را در دستور کار قرار داد، به شرطی که منجر به آغاز جنگ نشود. البته ترس از ورود به درگیری‌های فراگیر مانع از اجرای این ایده ها شده است. وی توضیح داد که تصمیم‌سازان تل‌آویو که به تازگی از عملیات صخره سخت خارج شده اند، به خوبی می‌دانند که کشیده شدن به جنگ خیلی آسان است و هیچ کدام از آن‌ها این موضوع را نمی‌خواهند، به ویژه اینکه جنگ با حزب‌الله در لبنان صدها بار شدیدتر از جنگ اخیر در نوار غزه است. بنابر این بهتر است تصمیم‌سازان اسرائیلی در این رابطه با دقت بیشتر عمل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • SMM ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    خون پاک شهدای مقاومت اسلامی در قنیطره بإذن الله در حال ثمر دادن است
  • پسر ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    حزب الله هم الغالبون
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    درعا...الان کلید سوریه است
  • سید امیر ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    چرا بچه های خودمون رو عناصر داوطلب ایرانی اسم روشن گذاشتین :|
  • حاج عمو ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    سلام:ای صهیونیصت های ترسوی نجس منتظر ضربات کوبنده سپاه حضرت مححمد(ص) باشید.برای پیروزی رزمندگان وشهدای اسلام صلوات.
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    چرا کامنت من رو نزاشتی مشرق جگر و عسلی من
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    سرعت فرار... کنایه جالبی بود.
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    اسرائیل ترسیده توافق هسته ای با آمریکا انجام بشه میخواد ایران رو وارد درگیری بکنه تا چهره ما رو خراب کنه. ولی رهبری حواسشون خیلی جمع‌تر از اینهاست.
  • محمدرضا ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    ان الباطل کان زهوقا .باطل رفتنی است .انشاالله در آینده ای نه چندان دور منطقه از لوث وجود نجاساتی همچون صهیونیسم و فرقه های وابسته اش خلاص خواهد شد .
  • كورش ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    بنازم ضرب شصت حزب الله را
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    0 0
    مشرق گزارشات روزانت چی شدن پس؟
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    0 0
    این دو تا ماشین زرهی که نابود نابود هستن چه جور دو تاشون زخمی شدن !!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس