جنبش ضد اسلامی "پگیدا" تفکری افراطی است که در بستر سیاست سیستماتیک غرب جهت ایجاد اسلام هراسی در جهان رشد یافته است و با تمایلات ملی‌گرایانه آمیخته و حالت فاشیستی پیدا کرده است.

گروه سیاسی مشرق – اسلام هراسی کشورهای اروپایی را با مشکل مواجه کرده است. آلمان یکی از همین کشورهاست که اسلام هراسی آن را به دردسر انداخته است. حزب پگیدا که به عنوان فاشیست‌های تازه در این کشور شناخته می‌شوند، تشکلی سیاسی ضد اسلامی است که هر دوشنبه در شهر درسدن آلمان علیه مسلمانان تجمع می‌کنند و به روند افراط گرایی در غرب دامن می‌زنند.

پگیدا (PEGIDA) که مخفف «اروپائیان میهن پرست ضد اسلامی کردن غرب» است، جنبشی نژادپرستانه و فاشیستی است که پس از دعوت فیس‌بوکی" لوتز باخمان" در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. پگیدا نخستین گام خود را بر اساس انتقاد به سیاست‌های جمعیتی و مهاجرپذیری آلمان برداشت اما کم‌کم وجهه اصلی آن ظاهر شد و به یک جنبش تمام عیار ضد اسلامی بدل شد. [1]

نوفاشیت‌های / داعشی‌های ار / در حال تکمیل

تظاهرات پگیدا نیز بیشتر به محلی برای تخلیه تمایلات ملی‌گرایانه و نژادپرستانه آلمانی‌ها بدل شده است. یکی از هواداران این جنبش با اشاره به مهاجران می‌گوید: « آنها ایده ها، ارزش ها و اخلاق خود را به همراه می آورند و از ما می خواهند تا خود را با آنها هماهنگ کنیم در حالی که باید برعکس باشد.»

عکسی که از باخمان رهبر پگیدا در هیبت هیتلر در رسانه‌های این کشور منتشر شد، به گونه‌ای اندیشه فاشیستی وی را آشکار ساخت و بعد از افشای کامنت‌های توهین آمیز باخمان علیه مهاجران مسلمان وی ضمن عذرخوای مجبور به کناره‌گیری از این جنبش شد.

نوفاشیت‌های / داعشی‌های ار / در حال تکمیل
تصاویر باخمان در نشریات آلمانی با سبیل مسواکی و سر و شکلی مانند دیکتاتور نازی‌ها

این زلزله در پگیدا سبب شد تا بعد از باخمان، " کاترین اورتل" سخنگوی و یکی از موسسان دیگر این جنبش استعفا دهد اما این استعفاها از خاصیت ضداسلامی پگیدا کم نکرد.

بعد از حمله عناصر تکفیری به نشریه ضد اسلامی "شارلی ابدو" و شرکت سران کشورهای اروپایی در یک تظاهرات علیه این حملات و تشدید شدن موج اسلام هراسی در غرب، حزب پگیدا که پیش از این حادثه بوجود آمده بود در آلمان فعالیت خود را گسترده‌تر کرد. [2] دامنه این موج افراط‌گرایی سبب شد تا جنبش پگیدا در کشورهایی مانند انگلیس و اتریش نیز شکل بگیرد.[3]

اما کم‌کم مخالفت‌ها با این تشکل ضداسلامی در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در قالب تظاهرات مهاجرین رخ عیان کرد. [4] پگیدا در اصل از احزاب راست سنتی نشات گرفته که رویکردی ملی‌گرایانه دارند و با سیاست اسلام هراسی غرب آمیخته است. از لحاظ سیاسی پگیدا جزو طیف پوپولیست و عوامگرای راست آلمان قرار می‌گیرد که با حربه اسلام‌ستیزی سعی دارد خود را در سیاست داخلی آلمان مطرح کند.

نوفاشیت‌های / داعشی‌های ار / در حال تکمیل
درگیری در تظاهرات همزمان مسلمانان و طرفدران پگیدا در شهر نیوکاسل انگلیس

اما اخیرا سیاست اسلام‌هراسی در این کشور به جریان آلمان هراسی تبدیل شده است. گرچه پگیدا به سیاست مهاجرپذیری آلمان‌ معترض است اما تندروی‌های این جریان و حمله به مسلمانان آلمان، سیاست استفاده از مهاجرین متخصص در آلمان را با چالش روبرو ساخته و این کشور با کمبود نیروی کار متخصص روبرو شده است.

در این زمینه به تازگی گزارش شده است که تامین کمبود نیروی کار متخصص در آلمان به عنوان یک بحث داغ و محوری تبدیل شده است. این کشور با وجود اجرای تسهیلات قانونی در امر مهاجرت این گروه، هنوز برای بسیاری از کارشناسان آزموده‌ی خارجی، کشوری مهاجرپذیر محسوب نمی‌شود.

نوفاشیت‌های / داعشی‌های ار / در حال تکمیل
فاشیست های جدید آلمان موسوم به پگیدا دست کمی از داعش ندارند

رایموند بکر، عضو هیئت اجرایی اداره‌ی مرکزی کار آلمان، دلیل این امر را در حال حاضر، "جو ضدآلمانی" ناشی از برپایی "تظاهرات روزهای دوشنبه" از سوی هواداران "پگیدا" در شهر درسدن می‌داند. او در مصاحبه‌ای در روز جمعه (۲۷ فوریه) با روزنامه ‌"زاکسیشه تسایتونگ" گفت که حرکت‌های اعتراضی در درسدن تلاش‌های آلمان را برای تامین کمبود کارشناس از خارج، کم اثر ساخته است.

رایموند بکر در این رابطه افزود: «ما برای پیاده‌کردن برنامه‌‌های آموزش زبان آلمانی، سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا بتوانیم تصویر جذابی از ‌آلمان ارائه دهیم، ولی تظاهرات پگیدا برنامه‌های ما را تا حدودی نقش بر آب کرده است.» [5]

نوفاشیت‌های / داعشی‌های ار / در حال تکمیل

با این اوصاف، برآمدن پگیدا از میان سیاست اسلام هراسی غرب موضوع عجیبی نیست. کارشناسان در این زمینه مطرح می‌کنند که تظاهرات جنبش پگیدا، محصول حربه سیستماتیکی است که بر اثر سیاست سیاستمداران و رسانه های آلمان و باندهای قدرت در این کشور علیه مسلمانان بوجود آمده است.

در گذشته شهر درسدن و ایالت زاکسن که پگیدا از آن سر برآورده، کانون تحرکات ضد اسلامی بود. حادثه قتل "مروه الشربینی" در سال 2009 حادثه تلخی است که در این شهر بوقوع پیوست.

نوفاشیت‌های / داعشی‌های ار / در حال تکمیل

مروه الشربینی در این سال به دادگاه رفته بود تا نسبت به شکایتش در مورد رفتار اهانت‌آمیز "آلکس دبلیو" رسیدگی شود.دبلیو هنگام برگزاری دادگاه تجدیدنظر با چاقو به الشربینی حمله کرد و با 18 ضربه او را که سه‌ماهه باردار بود، به قتل رساند.شوهر الشربینی برای نجات همسرش تلاش کرد اما نکته جالب اینجاست که پلیس به‌جای دفاع از الشربینی به‌سوی شوهر او تیراندازی کرد.قتل الشربینی، واکنش پلیس و یک سلسله اتفاقات بعد مثل تخریب یادبود الشربینی نشان می‌دهد که این شهر از قبل آبستن حوادث افراط‌گرایانه‌ای است که اکنون در قالب پگیدا وجهه خیابانی پیدا کرده است.

از سوی دیگر نظرسنجی‌ها در این کشور نشان دهنده آن است که تفکرات افراطی در آلمان رشد یافته و با وجود ادعای دولتمردان آلمانی سطح دمکراسی در این کشور تقلیل یافته است و بسیاری از آلمان‌ها بر این عقیده هستند که اقتصاد بیشتر در این کشور بر سیاست تاثیرگذار است و بر همین اساس رای آنها در تغییرات سیاسی در آلمان چندان اثرگذار نیست.[6]

آلمان که به عنوان یک کشور غربی مدعی دمکراسی تحرکات سیاسی خاص خود را در بعد بین‌الملل در این زمینه متمرکز ساخته است و دولتمردان این کشور برای گسترش فعالیت بین‌المللی خود با شعار دمکراسی برنامه‌ریزی کرده‌اند که نمونه این موضوع در وقایع اوکراین پیاده‌سازی شد.[7]

آلمان از این لحاظ تحرکات جالب توجهی را آغاز کرده است. علاوه بر پگیدا که روحیه ملی‌گرایانه و ضد اسلامی دارد دیگر احزاب سیاسی در این کشور نیز دست به تحرکات بین‌المللی می‌زنند. حضور کلودیا رویت، یکی از اعضای برجسته حزب سبز المان و دیدار وی با برخی از اصلاح‌طلبان ایرانی از جمله این موارد است.

سخنان روت بعد از سفرش به ایران نیز نشان داد که وی برای امکان سنجی و رصد سیاست داخلی کشورمان بنابر یک سیاست کلی و سیستماتیک جهت تقویت نیروهای سیاسی موافق غرب به کشورمان سفر کرده است. [8]

فعالیت منافقین در آلمان و حمایت دولت این کشور از این گروهک تروریستی نیز از جمله سیاست‌های همیشگی سیاستمداران این کشور بوده است.

شواهد نشان دهنده آن است که آلمان‌ها تدارکاتی برای اعتبار بخشی بیشتر به وجهه بین‌الملی خود دیده‌اند و در این زمینه سیاست داخلی خود را به نحوی سازمان می‌دهند که وجهه بین‌المللی داشته باشد و دیگر گروه‌های سیاسی در خارج از آلمان و کشورهای هدف را دیگر خود سازد. اما به نظر می‌رسد که همین سیاست‌ وقایع داخلی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است که یکی از آثار سوء‌ این سیاست‌ها شکست سیاست‌های مهاجرپذیری و هراس مهاجرا از رونداسلام ستیزی در این کشور است.



[1] - http://www.mehrnews.com/news/2463957

[2] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/384530

[3] - http://www.irinn.ir/news/83370

[4] - http://www.theguardian.com/world/2015/feb/28/newcastle-pegida-unites-far-right-march-islam-protest

[5] - http://www.dw.de/برنامه-ویژه-دولت-آلمان-برای-جذب-پناهجویان-ایرانی-به-بازار-کار/a-18285793

[6] - http://www.dw.de/کاستیهای-دمکراسی-آلمان-از-دید-شهروندان-این-کشور/a-18276745

[7] - -http://www.alborznews.net/fa/news/95216

[8] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/386023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • معتدل ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    لیاقت المانها همان صهیونیصتها هستند
  • محسن از اصفهان ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    احزابی مانند پگیدا برای تغییر رویکرد سنتی یهودی ستیزی در اروپا (به یهودیان در اروپا به علت تخریبهایی که به صورت مخفیانه انجام می دادند موش گفته می شد.) به اسلام ستیزی و مسلمان ستیزی توسط لابی های یهود به وجود آمده اند. البته آلمانی ها کلاً افرادی بسیار نژاد پرست هستند ولی چرا این افراد نسبت به یهودیان دیگر حساسیتی نشان نمی دهند؟
  • مهدی از قم ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    اگر یکی از همین اتقاقات در ایران می افتاد اون دسته از دوستانمون که خیلی دوست دارند روشن فکر به نظر بیایند جوری مرثیه سرای میکردند که دل سنگ اب شود.دلم میخواهد اون افرادی که برای اسد نامه نوشتند توشون یه مرد پیدا بشه یه حرکتی علیه این اقدام های غربی ها بکنه.یادم نرفته در مجلس ششم این افراد ذلیل برای زهرا کاظمی چون تابعیت کانادا را داشت چطور همه مشکی پوش شدند و یکی پس از دیگری نطق های اتشین کردند اما در طول زندگی پوچشان کلامی از همین المان که سلاح های شیمیایی به صدام و فرانسه که میراج را داد و....انتقادی نکردند.اف بر غیرت و انسانیت شما
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    اونا که همش پز روشن فکریه عزیز من. به قول شما گوشه گوشه دنیا دارن مسلمونا سلاخی میشن هیچ حرکتی نشون نمیدن ولی کافیه ....
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    این آلمانیها که داره نسلشون منقرض می شه اون قدر جمعیتشون سالخورده شده که فکر کنم 80 در صد جمعیت جوان الانشون از سایر کشورها و تبعه هستند احتمال زیاد هم خیلی هاشون از یهودیان افراطی ساکن فلسطین اشغالی باشند ...از آلمان جز اسمش چیزی نمونده
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    من شنیدم آلمانیها دو جنگ جهانی را شروع کرده اند . شاید پیش از تاریخ بوده و شاید هم شایعه است . خانم کلودیا روت هم رفته ولی دفعه بعد که اومد ازش بپرسند . پگیدا هم رو عارف و دولت و خانم مولارودی بیاد نمیاورند ، منهم بیسوادم و نمیدانم باید چکار کنم !
  • سهیل بشردوست ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    مهاجران نباشن تا یک دهه دیگه نسل این گوساله ها با رشد جمعیت منفیه چند درصد تموم میشه، زیاد هوا ورشون داشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس