دوست و رقیب برای آنان فرق نمی‌کند؛ روزی وزیر بهداشت و روز دیگر منتقدان دولت، زنجیره‌ای‌ها به هیچکس رحم نمی‌کنند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با تمرکز خبری بر روانه شدن محمدرضا رحیمی به زندان اوین آغاز نمودند.

نامه جدایی «محمدرضا» از «محمود» باعث شد که معاون اول دولت دهم بدون حمایت فردی پای در زندان اوین بگذارد تا به شرایط حضور«جوانفکر» در زندان غبطه بخورد؛ او ترجیح داد از «منزل» شخصی‌اش روانه زندان «منزلگاه» پنج سال آینده خود بشود.

روزنامه آرمان‌امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با وکیل محمدرضا رحیمی از وی می‌پرسد مثل اینکه آقای رحیمی را جلب کرده‌اند و از منزل برده‌اند؟ وی در پاسخ اظهار داشت « من همین‌طور شنیدم، بله، بعدا که تماس گرفتم دیدم همین‌طوری بوده است» وکیل محمدرضا رحیمی همچنین تاکید کرد که معاون اول دولت دهم احضار شده و چون نرفته بود به منزل وی مراجعه کرده‌اند.

زنجیره‌ای‌ها در جستجوی 170 نفر/ ناگفته‌های عارف از عدم پیشنهاد مسؤولیت اجرایی از سوی روحانی/ سیاسی‌کاری یاران ابتکار با طعم ریزگردهاروزنامه مردم ‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری دوشنبه را با تیترهای«تصویب کلیات لایحه بودجه 94» و «محمدرضا رحیمی راهی زندان اوین شد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· سیاسی‌کاری با چاشنی گردوغبار

دوست و رقیب برای آنان فرق نمی‌کند؛ روزی وزیر بهداشت و روز دیگر منتقدان دولت. وزیر بهداشت هم از تیغ انتقاد حامیان معصومه ابتکار رهایی نیافت؛ او نیز به دلیل رفتارمناسب از سوی مشاور رییس محیط زیست مورد شماتت قرار گرفت و حالا نوبت به دیگر منتقدان وی است که برچست سیاسی‌کاری بخورند.

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به انتقاد از سیاسی‌کاری مخالفان معصومه ابتکار پرداخت و در همین راستا سعید پایند نوشت« اين گروه هواي غبار آلود و ناسالم اين استان‌ها را به دولت يازدهم ربط مي‌دهند و با چاشني سياسي ريزگردها دنبال انتقام هستند، برخي افراد که در دولت گذشته مهر سکوت بر زبان زده بودند و با موضع‌گيري‌هاي انفعالي‌شان مسبب اتفاقات ناگواري در کشور شدند امروز به بهانه‌هاي دفاع از مردم ايلام و خوزستان دنبال تسويه حساب‌هاي شخصي با دولت‌اند و به اسم اين مردمان خونگرم دنبال اميال خودشان هستند و هواي اين روزهاي بي‌رحم خوزستان را سياسي قلمداد مي‌کنند و با اين بهانه‌هاي به دور از منطق دولت تدبير و اميد را به کوتاهي محکوم مي‌کنند. به هر‌حال اين روزها آنچه که در مورد گردوغبار استان‌هاي فوق گفته مي‌شود، بزرگنمايي کردن مسئله براي ضربه زدن به دولت است چرا که مخالفين امروز دولت يازدهم براي انتقام گرفتن به اين اظهارنظرها متوسل مي‌شوند.

در صورتي که نگاه‌هاي علمي و کارشناسانه در مورد ريزگردهاي خوزستان و ساير استان‌هاي جنوب غرب مواردي ديگر را نشان مي‌دهد؛ مساله هواي ايلام و خوزستان در طول چندين سال گذشته از موضوعات قديمي است نه امروزي و کاري نيست که در يک پروسه دو يا سه ساله به سرانجام برسد؛ خشکسالي‌هاي چند سال اخير و ريزگردهاي عربستان و عراق، نبود کنترل آلاينده‌ها، کارهاي غير‌علمي و به دور از کارشناسي که در دولت گذشته موجب بوجود آمدن اين مهمان ناخوانده شده است.

دامن زدن به شايعات از سوي برخي درباره پديده گردوغبار فقط در جهت تضعيف روحيات ملت است، برخي به جاي اميد دادن به مردم خونگرم خوزستان و ايلام، در راستاي تلاش و ايجاد هراس گام بر مي‌دارند. حال که هواي استان‌هاي جنوب غرب من جمله خوزستان درگير هواي ناسالم شده و ريه‌هاي اين مردمان را به درد آورده؛ منتقدين‌ با رفتارهاي سياسي به جاي چاره‌انديشي و همدردي؛ به اين زخم کهنه‌ نمک مي‌پاشند و با ژست‌هاي دلسوزانه عليه دولت کارشکني مي‌کنند.»

زنجیره‌ای‌ها در جستجوی 170 نفر/ ناگفته‌های عارف از عدم پیشنهاد مسؤولیت اجرایی از سوی روحانی/ سیاسی‌کاری یاران ابتکار با طعم ریزگردهاروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار ‌‌دو‌شنبه را به تیترهای «همسایگی احمدی‌نژادی‌ها در اوین» و «نباید به نظر«کم‌دان»ها در دیپلماسی توجه کرد» اختصاص داد.

· در جست‌وجوی آن 170 نفر

داستان رحیمی به رفتن ایشان به اوین ختم شد ولی پرونده 170 نفر از نامزدهای انتخابات بهارستان که به گفته وی مبالغی برای هزینه انتخاباتی از او گرفته اند همچنان باز است. روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود در گزارش خبری «بازیافتن حقیقت در کوچه های شایعه» به این موضوع پرداخته است و در همین راستا نوشت«هنگامي که حکم نهايي پرونده «محمدرضا رحيمي» صادر شد، کمتر کسي فکر مي‌کرد حاشيه‌هاي محکوميت فردي با سابقه معاون اولي دولت به عنوان بالاترين عنوان‌داري که در کشور محاکمه شده است، از متن آن پررنگ‌تر شود. در حالي که نامه محمود احمدي‌نژاد در برائت‌جويي از خط قرمز سابقش واکنش جالب توجهي بود، پاسخ رحيمي به اين نامه باعث شد در کنار ساير افشاگري‌هاي انجام شده، يک موضوع روي بورس توجه مردم و رسانه‌ها بيفتد: رحيمي فاش کرد که در جريان انتخابات مجلس هشتم، به 170 نماينده به عنوان کمک انتخاباتي پول داده و ليست اين افراد در پرونده‌اش موجود است.

اعلام موضوع پرداخت پول به نمايندگان از سوي يک چهره اقتصادي به عنوان کمزنجیره‌ای‌ها در جستجوی 170 نفر/ ناگفته‌های عارف از عدم پیشنهاد مسؤولیت اجرایی از سوی روحانی/ سیاسی‌کاری یاران ابتکار با طعم ریزگردهاک هزينه انتخاباتي به واسطه محمدرضا رحيمي و البته بنا به اظهارات وي، محمدرضا باهنر نايب رئيس فعلي مجلس باعث شد اذهان عمومي کنجکاو شود که اين 170 نماينده چه کساني بوده‌اند.جواد هروي، نماينده مردم قائنات در مجلس پيشتر در گفت‌وگو با ابتکار گفته بود که در هر دوره انتخابات، به طور ميانگين يک سوم نمايندگان به دور بعدي مجلس راه مي‌يابند.حال از آن جا که پرداخت پول در انتخابات مجلس هفتم به هشتم رخ داده و عدد 170 نماينده، حدود 60 درصد نمايندگان مجلس وقت را شامل مي‌شود، برخي رسانه‌ها با گمانه‌زني به دنبال چهره‌هايي بودند که احتمال دارد در حال حاضر و در مجلس نهم نيز نماينده باشند و شايد اسمشان در ميان ليست 170 نفره مورد اشاره رحيمي هم وجود داشته باشد.در حالي که بيش از 20 نماينده مجلس در نامه‌اي به هيات رئيسه مجلس خواستار رسيدگي به اين موضوع شده‌اند، حال برخي نمايندگان خواستار اين هستند که با گمانه‌زني‌ها و بردن نام افراد براساس حدس و گمان در رسانه‌ها برخورد شود.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «رحیمی به اوین رفت» و «مذاکرات هسته‌ای چین در تهران» اختصاص داده است.

· معاون ‌اولی به من پیشنهاد نشد

هر روز بر فعالیت‌های سیاسی عارف افزوده می‌شود؛ مردی که در «انصراف‌های» سیاسی ید طولانی دارد؛ وی هنوز از کناره‌گیری دستوری انتخابات 1392 سخن می‌گوید و اعلام «خطر» حذف اصلاحات را می‌دهد.

روزنامه اعتماد درصفحه احزاب خود این‌گونه به نقل از سفر استانی عارف می‌پردازد « رييس بنياد اميد ايرانيان نسبت به تلاش‌هايي كه براي حذف اصلاح‌طلبان انجام مي‌دهند هشدار داد و گفت اين‌گونه تحركات براي كشور خطرناك است.

به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف در نشست مجمع جوانان اصلاح‌طلب استان گلستان با بيان اينكه تفكر اصلاحات ريشه در آرمان‌هاي انقلاب دارد و رسالتي كه براي اصلاح‌طلبان قايل هستيم توجه به ارزش‌هاست، افزود: به دنبال سياست مبتني بر اخلاق هستيم. رييس بنياد اميد ايرانيان افزود: جريان رقيب به دنبال حذف اصلاح‌طلبان بود و اين تفكر كه جريان‌اصلاح‌طلب حذف شود براي كشور خطرناك است.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به اين نكته كه نظامي كه به آن وفادار هستيم در خير و شرش مسووليم و در اين نظام پيروزي و شكست يكي است، خاطرنشان كرد: واقعيات جامعه را بايد درك كرد. وي در توضيح عملكرد و تلاش دولت گفت: دولت يك‌شبه نمي‌تواند معجزه كند اگر مشكلات يك‌شبه حل شد يك‌شبه هم مجددا مشكلات برمي‌گردد. از اين رو نگاه اصلاحات نگاهي تدريجي و مستمر است.»

در انتهای این گزارش خبری نیز آمده است « عارف همچنين در توضيح بحث‌هايي كه مورد همكاري‌اش با دولت روحاني شده بود، گفت: درخصوص همكاري من با دولت آقاي روحاني در سمت معاون اولي بايد بگويم چنين سمتي به من پيشنهاد نشد ولي با توجه به تجربه‌اي كه از دوم خرداد ۷۶ كسب كردم كه بعد از آن اكثر اصلاح‌طلبان وارد قدرت شدند و نتوانستيم سرمايه عظيم ايجاد شده را محافظت كنيم در اين دوره تصميم گرفتم با استفاده از اين تجريه مسووليت اجرايي را قبول نكنم و سرمايه اجتماعي ايجاد شده پس از انتخابات ۹۲ را حفظ كنم. وي ادامه داد: فرزند ارشدم به عنوان يكي از مشاورين من در كنارم هست و رابطه عاطفي با من دارد. زماني‌كه مي‌گويم به جوانان اعتقاد دارم يكي از جوانان فرزندم است.»

زنجیره‌ای‌ها در جستجوی 170 نفر/ ناگفته‌های عارف از عدم پیشنهاد مسؤولیت اجرایی از سوی روحانی/ سیاسی‌کاری یاران ابتکار با طعم ریزگردهاروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای«یک ماه مذاکره دوجانبه هسته‌ای» و«م.ر به اوین رفت» اختصاص داد.

· استیضاح در کمین وزیر ارتباطات

«استیضاح در کمین وزیر ارتباطات». آیا صحن بهارستان بار دیگر به صحنه صف آرایی مجلس و دولت تبدیل خواهد شد؟ روزنامه شرق در صفحه سیاسی خود این‌گونه از خبر استیضاح وزیر ارتباطات سخن می‌گوید« تقریبا وزیری در کابینه باقی نمانده که تهدید به استیضاح نشده باشد. نام هر وزیری یک‌بار سر زبان‌ها افتاده، به‌جز تعداد معدودی مانند وزیر بهداشت که خوشبختانه این‌روزها در مجلس نهم محبوب است. حالا به‌تازگی زمزمه استیضاح وزیر ارتباطات سر زبان‌هاست.

بهروز نعمتی، عضو هیات‌رییسه مجلس در این زمینه می‌گوید: «نامه استیضاح ایشان در جیب من است.» البته نامه را نشان نمی‌دهد و مشخص نمی‌شود که ایده‌پرداز اصلی این استیضاح کیست. حالا در گام نخست بنا را بر این گذاشته‌اند تا وزیر ارتباطات امروز-دوشنبه- به فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بیاید. محمود واعظی بناست در این دیدار پاسخگوی سوالات و ابهامات نمایندگان باشد. او همچنین در این نشست از عملکرد وزارتخانه و برنامه‌های پیش‌رو به‌ویژه درباره فیلترینگ هوشمند و وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی گزارشی ارایه خواهد کرد.

بالاخره آن‌ور سال بدون‌شک دولت یازدهم با تکانه‌های استیضاحی مواجه خواهد شد. بیش از همه وزیر صنعت این‌روزها در تیررس استیضاح است و نادر قاضی‌پور مدام در راهروهای مجلس بلند‌بلند از تلاش‌هایش برای استیضاح نعمت‌زاده می‌گوید و دیگر نمایندگان را هم دعوت به امضای طرح استیضاح می‌کند. نعمتی درباره اینکه فکر می‌کنید کدام وزیر نخستین‌نفر در استیضاح سال٩٤ باشد، پاسخ شفافی نمی‌دهد اما اذعان دارد که تعداد قابل‌توجهی نامه استیضاح وزرای کابینه یازدهم در مجلس نهم دست‌به‌دست می‌چرخد و برخی هم روانه هیات‌رییسه شده است. خبرهای فراکسیون رهروان ولایت حاکی از آن است که علی لاریجانی تا جای ممکن تلاش دارد جلو روند روبه‌تزاید استیضاح وزرا را بگیرد.»

زنجیره‌ای‌ها در جستجوی 170 نفر/ ناگفته‌های عارف از عدم پیشنهاد مسؤولیت اجرایی از سوی روحانی/ سیاسی‌کاری یاران ابتکار با طعم ریزگردهاروزنامه آرمان ‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «نرفت، آمدند بردند» و «اظهارات جدید و صریح آیت‌ا...هاشمی» اختصاص داد.

· رحیمی روانه زندان اوین شد

مطهره شفیعی در صفحه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز به اجرای حکم معاون اول دولت احمدی‌نژاد در اوین پرداخت؛ دبیر گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در همین راستا نوشت « شاید اتومبیل و تاکسی اوین نبود که دیروز از معرفی خود به زندان طفره رفت تا نهایتا در منزلش آمدند که او را به اوین ببرند. این گمانه ای است که وکیل محمدرضا رحیمی آن را در گفت‌وگو با «آرمان» تایید کرد. بالاخره درهای گشوده شده برای معاون اول دولت احمدی‌نژاد بسته شد چون محمدرضا رحیمی به داخل زندان رفت تا پنج سال را در آن سپری کند. این خبر را عصر دیروز پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران منتشرکرد.

روزنامه آرمان‌امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با وکیل محمدرضا رحیمی از وی می‌پرسد مثل اینکه آقای رحیمی را جلب کرده‌اند و از منزل برده‌اند؟ وی در پاسخ اظهار داشت « من همین‌طور شنیدم، بله، بعدا که تماس گرفتم دیدم همین‌طوری بوده است» وکیل محمدرضا رحیمی در همچنین تاکید کرد که معاون اول دولت دهم احضار شده و چون نرفته بود به منزل وی مراجعه کرده‌اند.

زنجیره‌ای‌ها در جستجوی 170 نفر/ ناگفته‌های عارف از عدم پیشنهاد مسؤولیت اجرایی از سوی روحانی/ سیاسی‌کاری یاران ابتکار با طعم ریزگردهاروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «توافق هسته ای در زمان نزدیک امکان پذیر است» و «ضیافت گرم نواها و نغمه‌ها» اختصاص داد.

· وحدت؛ «با» یا «بدون» «پایداری»

نغمه «وحدت» در اردوگاه اصولگرایان با لغو جلسه شیوخ آنان رنگ باخت. با لغو نشست سه‌جانبه آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، آیت‌الله محمد یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله مصباح یزدی رهبر معنوی و تشکیلاتی جبهه پایداری بار دیگر سازناموزون گمانه‌زنی‌ها داغ شد.

روزنامه دولتی ایران در گزارشی خبری-تحلیلی به خبر لغو این جلسه سه‌جانبه پرداخته است و این سوال را طرح کرد که آیا وحدت اصولگرایان منهای پایداری محقق می‌گردد؟ گروه سیاسی این روزنامه در راستا لغو جلسه سه جانبه نوشت « هر چند ابتدا به نظر می‌رسید نشست سه‌جانبه به «تعویق» افتاده است، اما با اظهارات یکی از اعضای ارشد جبهه پایداری، ظاهر قضیه شکل دیگری یافت. «روح‌الله حسینیان» اعلام کرده یکی از افراد «مسئول و مؤثر با هدایت غلط فکری» اسباب به هم خوردن ملاقات را فراهم کرده است. انتشار همین نقل قول کوتاه باعث شد طیفی از رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره مرجع ضمیر حسینیان بپردازند و در همین راستا سایت نامه نیوز ادعا کرد «علی لاریجانی» خواستار وحدت اصولگرایان منهای جبهه پایداری شده است. هرچند این اظهارات و ادعا‌ها از مجاری رسمی و موثق مطرح نشده، اما انتشار گسترده آن در فضای رسانه‌ای، باز هم نگاه‌ها را متوجه «وحدت اصولگرایان» و پیش‌بینی درباره میزان تحقق آن کرد.

مأموریتی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در دستور کار تعدادی از اصولگرایان قرار گرفت. انتخاباتی که نتایج آن به باور بسیاری از اصولگرایان، همانند زنگ خطر برای اصولگرایان تلقی شد، زیرا پنج نامزد نهایی منتسب به اصولگرایان نتوانستند بر آرای روحانی فائق آیند و این دغدغه شکل گرفت که در صورت ادامه همین روند، اصولگرایان اکثریت مجلس آتی را نیز به رقیبان واگذار کنند.

اما تعدادی از اصولگرایان دلمشغولی دیگری داشتند. به اعتقاد این طیف، آنچه پیش از «وحدت انتخاباتی» یا همان اتحاد استراتژیک اهمیت داشت، افتراق نیروهای این جریان بود که تداوم آن می‌توانست به انشقاق‌های جدی‌تر در این اردوگاه بینجامد. به همین خاطر چند ماه بعد از انتخابات سال گذشته، تعدادی از اصولگرایان درصدد ترمیم شکاف‌های به وجود آمده میان طیف‌های مختلف این جریان برآمدند. یکی از پیشگامان این مهم «سید رضا تقوی»، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز بود که پیش از این بیشتر به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شناخته می‌شد. وی آن گونه که در گفت‌وگوهای مکرر و جداگانه عنوان می‌کند، در پی «وحدت بما هو وحدت» میان اصولگرایان است و یکدلی طیف‌های متنوع اصولگرایان را بر هماهنگی انتخاباتی ارجح می‌داند و با چنین نگرشی، راهی شهرستان‌های مختلف شد تا ضمن رایزنی با اصولگرایان خارج از پایتخت، همایش‌های «وحدت اصولگرایان» را در پایتخت و شهرستان‌ها تدارک ببیند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    جناب عارف اگر بدنبال سیاست مبتنی بر اخلاق هستید !! چرا در سال 88 اصلاح طلبان اینهمه بی اخلاقی کردند و با تهمت دروغ تقلب کشور را به آشوب کشیدید و خسارت های فراوان به کشور وارد کردید.
  • ناشناس ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    حالا توافق هسته ای در آینده نزدیک امکان پذیر است یا توقف هسته ای !
  • ناشناس ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    البته رحیمی قبلا" همسایه هاشمی ها بوده است !
  • حسین ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    توجه کردین روزنامه های افراطی در برابر انتقال آقای رحیمی معاون اول آقای احمدی نژاد سکوت سنگین اختیار کردن؟
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    سلام مشرق جان. سعی کن این تیتر زنجیره ای ها یا هر جبهه دیگه ای برای این روزنامه های زرد درست نکنی و فقط به انتقاد از تیتر صورت مستقل بپردازی. اگر به صورت گروهی انتقاد بشود این گروه یک طیف مقابل و مخالف با روحانیت و ولایت معرفی میشود و عوامی که مرجع تقلیدشان ماهواره است سریعا در انتخابات مجلس در پی نظر این گروه خواهند بود. این تقابل باعث مهم شدن آنها می شود. به طور کلی روزنامه ها را نقد کنید ولی در اصل ارتباط ذهنی بین روزنامه های زرد (سبز) را به خواننده القا کنید.
  • نوشین ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    خدا لعنت کند کسانی را که پول این ملت را به پای این روزنامه های ضاله وزرد و فاسق میریزند
  • ناشناس ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    سکوت نشانه رضایت است .
  • دانشجو ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    درود به شرفت
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    کیهان اصلا درمورد رحیمی چیزی نمی گوید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس