روزنامه فایننشال تایمز در مقاله‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد از تلاش‌های جدی عربستان سعودی برای راه‌اندازی یکی از بزرگترین برنامه‌های هسته‌ای در دهه‌ی آینده خبر داد.

به گزارش مشرق، فایننشال تایمز نوشت: نتایج تحقیقات جدید که مرکز بین‌المللی تحلیل امنیتی در دانشگاه کینگز کالج لندن آن را منتشر خواهد کرد نشان‌ می‌دهد عربستان سعودی قصد دارد تا اوایل دهه 2030 میلادی برای تولید 16 گیگاوات برق به سرعت به سوی احداث نیروگاه‌های هسته‌‎ای پیش رود.

این مرکز از منابع آزاد در شبکه‌های اینترنتی و رسانه‌های اجتماعی داده‌های تحقیق خود را گردآوری کرده است.

به نوشته فایننشال تایمز  اقدام عربستان سعودی برای ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای تعجب‌آور نیست، زیرا این کشور در حال حاضر 9 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام در روز تولید می‌کند که سه میلیون آن در داخل مصرف می‌شود. این میزان بیشتر از سرانه مصرف نفت خام در دیگر کشورهای جهان است.  با توجه به رشد سالانه 2.1 درصدی جمعیت در عربستان و به تبع آن افزایش تقاضای داخلی، این نسبت مصرف فرآورده‌های نفتی در دراز مدت بر صادرات نفت این کشور در بازارهای جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت. اگر در این روند تغییری ایجاد نشود، تقاضای داخلی نفت خام در عربستان تا پایان دهه به 4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

در این یادداشت آمده است، اگرچه عربستان سعودی آشکارا هرگونه تلاش برای دستیابی به توان تولید سلاح‌های هسته‌ای را تکذیب می‌کند، اما «شهرک انرژی‌های اتمی و تجدیدپذیر ملک عبدالله» اعلام کرده است این کشور قصد دارد از همان ابتدا از داخل بر بخش زیادی از چرخه سوخت نظارت کند و تا بتواند در سال 2032 در تولید 65 درصد سوخت هسته‌ای خودکفا شود. 

منبع: پرس تی وی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    همین صحرای عربستان برای ایران از هم بمب اتم هم خطرناکتر است.با ریزگردها هجوم میاورند
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    فکر کن وهابی ها انرژی اتمی داشت باشن الان آمریکا چند تا چاقو بهشون داداه بیستا بیستا سر میبرن حتما اون موقع باید فاتحه دنیا رو‌خوند
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    غرب به هیچ وجه بهشون اجازه نمیده درسته الان با هم دوست جون جونی هستند ولی غرب اجازه نمیده نوکراش در زمینه های نظامی و هسته ای پیشرفت کنند چون میترسه مثل صدام براش شاخ بشن همون کاری که در قبال ژاپن کردند و الان عملا ژاپن ارتش نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس