پیام اینستاگرامی روحانی، سفر وزیر بهداشت به خوزستان، نرفتن ابتکار به خوزستان به علت نامساعد بودن هوا، توهین مشاور ابتکار به هاشمی در توجیه کم‌کاری ابتکار همه و همه مردم خوزستان را از تدبیر دولت یازدهم برای باز کردن راه نفسشان نا امید کرده است.

گروه اجتماعی مشرق- ریزگردها که از چندی قبل خوزستان را محاصره کرده‌اند باعث شده تا مردم این خطه به جای هوا، خاک تنفس کنند و حال که نفس‌های این استان به شماره افتاده است مسئولان یکی یکی پشت تریبون‌ها رفته و فقط ابراز همدردی کردند؛ از پیام اینستاگرامی روحانی گرفته و متهم کردن دولت قبل تا ماسک زدن نمادین نمایندگان مجلس در صحن علنی؛ از نرفتن ابتکار به خوزستان و لغو پروازش به علت نامساعد بودن هوا تا رفتن وزیر بهداشت و بی احترامی معاون ابتکار به وی، همه و همه حاشیه‌های زیادی را در چند روز گذشته ایجاد کرده است. حواشی که نه تنها دردی از این مردم دوا نکرده بلکه بر نگرانی‌هایشان از بی مسئولیتی‌های دولت در قبال این استان مهم افزود.

مدیریت بحران از راه دور؛  ابتکار مدیریتی خانم ابتکار

به روایت آمار و ارقام هواشناسی، حال خوزستان اصلا خوب نیست؛ ذرات معلق در هوا از 20 ميكروگرم در مترمكعب به 327 ميكروگرم در مترمكعب رسيده است و این یعنی یک فاجعه.

روزهایی که همه دنبال دلایل به وجود آمدن چنین وضعی در خوزستان بودند و دولت جدید داشت یکی یکی علتها را پیدا می کرد و آنها را گردن دولت قبلی می‌انداخت و وقتی به جایی می رسید که دیگر راهی برای ربط دادن اصل مسئله به دولت احمدی نژاد نبود منشا آن را خارجی اعلام می کرد!

رئیس سازمان محیط زیست به جای نشان دادن ابتکار عملی از خودش به بهانه نامساعد بودن هوا و لغو پروازش به خوزستان نرفت، پر واضح است که اگر سیل یا زلزله ای رخ داده بود شوی رسانه‌ای راه می‌افتاد و همه مسئولین تک تک به محل حادثه سفر می‌کردند و با قلاب کردن دست پشت سرشان سری به نشانه تاسف برای مردم مظلوم حادثه دیده تکان می‌دادند و بر می‌گشتند اما همین اتفاق هم برای مردم مظلوم خوزستان نیفتاد؛ مردمی که حالا سالها باید منتظر بمانند و آثار تنفس در چنین هوایی یک به یک برایشان آشکار شود.

مدیریت بحران از راه دور؛  ابتکار مدیریتی خانم ابتکار

با توجه به خشکسالی که از ٢٥ سال قبل آغاز شده، اکنون ٢٢ استان درگیر مسأله ریزگردها هستند. پذیرفتن این شرایط سخت و تفهیم آن برای مسئولین باعث می‌شود که کشور با همین شرایط مدیریت شود، اما چیزی که هم اکنون شاهد آن هستیم رخدادی به عظمت گرد و خاک در خوزستان است. این آلودگی هوا می تواند دلایل مختلفی اعم از داخلی و خارجی داشته باشد اما حال اگر بگوییم که علت آن خارجی بوده تقصیر را از گردن خود برداشته ایم؟

جریان‌های خشک هوای عربستان و عراق باعث خشک‌شدن بسیاری از باتلاق‌های عراق و ایجاد نواحی غبارساز شده‌است. بنابراین سه کشور ایران، عراق، و عربستان برای جلوگیری از تولید گرد و غبار این زمین ها را مالچ پاشی می کردند. در واقع مالچ که بر زمین ها ریخته می شد، نوعی فرآورده چسبنده نفتی بود که برای تثبیت شن‌های روان در بیابان‌ها استفاده می‌شد.

بعد از جنگ عراق و تغییر رویه این دولت‌ها و عدم استقرار وضعیت آن در دهه گذشته سبب فراموشی این کار و در نتیجه افزایش ریزگرد در خوزستان، غرب ایران، و سرانجام تقریبا در سراسر ایران شده است و همچنین ‏خشک شدن تالاب ها باعث به جا ماندن خاک بسیاری نرمی در جای آنها شده که با کوچکترین بادی ایجاد گرد و غبار می‌کنند. به واقع باید پرسید که چرا پس از اتمام جنگ یا جلوتر بیاییم بعد از نابودی صدام اقدام موثر و مشترکی با دولت عراق در این زمینه صورت نگرفت آیا این بی تدبیری داخلی نبوده است؟

مدیریت بحران از راه دور؛  ابتکار مدیریتی خانم ابتکار


اما در این بین ریزگردها عامل داخلی نیز دارند که علت داخلی آن در ایران عدم مدیریت صحیح در منابع خدادادی وکنترل های غیر اصولی آب توسط سدهای ساخته شده است، عدم کاشت نباتات تثبیت شن دربیابان، و هزاران دست بردن انسان در طبیعت است که اکنون تقاص عدم مدیریت را مردم خوزستان پس می‌دهند.

ناصر سودانی، نماينده مردم اهواز در مجلس با انتقاد از فرافكني مسئولان در مورد آلودگي هواي استان خوزستان گفت: هر نهادي بايد بنا به مسئوليت خود و بدون فرافكني به وضعيت استان خوزستان رسيدگي كند چراكه هم‌اكنون وضعيت آلودگي هوا در استان خوزستان از مرز هشدار گذشته است و مي‌توان آن را يك بحران ناميد.

نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي وضعيت اين شهر را فراتر از بحراني اعلام كرد و گفت: ما از رئيس‌جمهور مي‌خواهيم ستاد بحران را هرچه سريع‌تر تشكيل دهد تا اقدامات مناسبي براي جلوگيري از افزايش اين وضعيت صورت گيرد چرا كه هم‌اكنون مردم به ستوه آمده‌اند و صبر آنها نيز حدي دارد.

وي افزود: مصوباتي در برنامه پنج ساله و بودجه سالانه وجود دارد كه در آن وزارت نفت، سازمان حفاظت محيط‌زيست و هر كدام از دستگاه‌ها وظايفي را در اين زمينه برعهده دارند اما متأسفانه تاكنون هيچ اقدام مؤثري صورت نگرفته است و مردم قربانيان كم‌كاري مسئولان در اين زمينه هستند. از خانم ابتكار مي‌خواهيم به خوزستان بيايد و وضعيت مردم استان را ببيند تا عمق فاجعه را از نزديك درك كند.

مدیریت بحران از راه دور؛  ابتکار مدیریتی خانم ابتکار

اما ابتکار به خوزستان نرفت و منتظر شد که هوا برای بازدید از خوزستان بلا دیده مساعد شود، البته بیش از این انتظار نمی رود از رییسی که در مصاحبه های مفصلش با مجلات زرد از علاقه به نوه هایش می گوید و گربه سانان برایش بسیار حائز اهمیت هستند.

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  اخیرا با بیان اینکه آقای هاشمی (وزیر بهداشت) نخود هر آشی است، گفت: بنده حدس می‌زنم دخالت هاشمی موجب شده تا ابتکار از رفتن به خوزستان امتناع کند.

مدیریت بحران از راه دور؛  ابتکار مدیریتی خانم ابتکار

نرفتن ابتکار به خوزستان همانا و اعتراض دوباره نمایندگان خوزستان در مجلس همان؛ بعد از امتناع ابتکار از رفتن به خوزستان سید شریف حسینی با انتقاد از به تأخیر افتادن یک هفته‌ای سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان خوزستان گفت: این موضوع نشان می‌دهد که خانم ابتکار مشغول گربه‌سانان است و مردم در اولویت دوم قرار دارند.

وی عنوان کرد: در دولت دهم مصوب شد که 200 هزار هکتار مالچ‌پاشی در استان خوزستان انجام شود اما تا به امروز حدود 25 هزار هکتار انجام شده است که این میزان تنها 12.5 درصد از 200 هزار هکتار است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت باید اعتبارات لازم را برای این اقدام انجام دهد که این موضوع بر عهده وزارت نفت و مسئول اجرای آن سازمان منابع طبیعی است.

مدیریت بحران از راه دور؛  ابتکار مدیریتی خانم ابتکار

رییس سازمان محیط زیست در ادامه صحبتهای چند روز اخیرش که همه این اتفاقات را به گردن دولت قبل انداخت گفته "مسایل مطرح شده به علاوه کاهش شدید بارندگی، افزایش دما و آثار گرم شدن زمین کلا معادلات اقلیم خوزستان را به هم ریخته است. بی توجهی به این موضوع طی یک دوره 8ساله کم نیست." باید از این خانم رئیس پرسید که قبل از این هشت سال چه کسی کرسی ریاست سازمان محیط زیست را داشت؟ آیا خود جنابعالی نبودید که بیش از آنکه به حیات انسانی این مردم توجه داشته باشید به حیات جانوری پرداختید و دغدغه اصلی‌تان گونه‌های کمیاب حیات وحش بود؟

مدیریت بحران از راه دور؛  ابتکار مدیریتی خانم ابتکار

حال که تقریبا دو هفته‌ای از شروع این فاجعه طبیعی برای مردم خوزستان می گذرد دیروز در جلسه هیئت دولت در این باره بحث و تبادل نظر شد و باید دید که تصمیم گیری‌های کوتاه مدت و بلند مدت دولت یازدهم تا چه حدی آغشته به تدبیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    حامد زمانی هم باید شعر بخونه براش
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    تا کی سیاسی بازی رسما سازمان حفاظت محیط زیست بابت اظهارات مشاور معذرت خواهی کرد. چرااز آلودگی هوا بهره برداری سیاسی می کنید ؟ جان مردم هم شده بازی شما ورشکسته دهای سیاسی
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    عقوبت الهی باید توبه کرد
  • ایلام ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    اگر منشاءگرد وغبار را عراق بدونیم با توجه به مرز430کیلومتری ایلام با این کشور ایلام بدترین اوضاع از لحاظ گرد وغبار را دارا میباشد.اگر کسی بیاد جنگل های زاگرس در ایلام از نزدیک مشاهده بکنه میبینه از هر10درخت 8درخت کاملا خشک شده اند.و کوهای بزرگ کبیر کوه و دینار پوشش سبز رنگ را ندارند و فقط سنگ ها باقی مانده اند.حالا در این شرایط چطو انسان زندگی میکند؟
  • ناشناس ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    آخرش میبینم که کشور ایران بدست گرد وغبارهای عربستان وعراق نابود خواهد شد نه بمب اتم رژیم صهیونیستی
  • کرم خاکی ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    مشرق جان سلام لطفا این صفحه را بنا به اهمییت موضوع بالا نگه دار . این قصه سر دراز داره ...........
  • ایمان ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    این که آلودگی نیست ریز گردها برکتند نه الودگی ریزگردها برای خاک حاصل خیز خوزستان حکم طلا رو داره هر کاری برای کاهش دادن ریزگردها باعث نابود شدن خاک خوزستان میشه اهای امت اسلامی دست به سیستم محیط ریست نبرید که اوضاع فاجعه بار تر میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس