ایران با متحدان خود در لبنان، سوریه، عراق، بحرین و یمن تمامی حوزه‌های نفتی را در منطقه به محاصره خود درآورده است.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

موشک و تهدید در ائتلاف ایران-روسیه-کره‌شمالی

پایگاه هیل در تحلیلی از توانمندی بومی ساخت و پرتاب ماهواره به فضا ایران ادعاهایی را مطرح می‌کند: چندی پیش ایرانی‌ها توانستند ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کنند و آن را حاصل توان و دانش دانشمندان خود معرفی کردند. دانشمندان ایرانی عالی هستند و موشک‌های ساخت آنها نیز عالی است، اما ماهواره فناوری ساخت ایران نبود. به گفته برخی منابع آگاه، 70 درصد ماهواره ساخت روسیه، 20درصد ساخت یک کشور آسیایی مثل کره‌شمالی و بقیه از اروپا گرفته شده است. ایرانی‌ها فقط این تکه‌ها را کنار هم گذاشته‌اند. این سرهم‌بندی نیز مهم است چراکه ما را با شرایط دنیا دقیقاً آشنا می‌سازد. این مساله به ما نشان می‌دهد که ایران بخشی از یک ائتلاف جهانی است که از پیونگ‌یانگ تا مسکو و از آنجا به خاورمیانه و سپس نیم‌کره خود ما یعنی هاوانا و کاراکاس امتداد یافته است.

ایران در رسانه‌ها؛

به‌نظر می‌رسد که ایرانی‌ها، روس‌ها و کره شمالی‌ها می‌خواهند که ما ائتلافشان را به رسمیت بشناسیم. درحقیقت، در همان زمانی که ایران درحال پرتاب ماهواره به فضا بود، کره‌شمالی داشت موشک ضدکشتی را آزمایش می‌کرد که آثار انگشتان روسیه در سراسر آن قابل مشاهده بود.

نویسنده این مقاله در پایان نتیجه‌گیری می‌کند: این مساله اتفاقی نیست که این سه کشور با هم هم‌پیمان شده‌اند. آنها منابع خود را از قبیل سیستم بانکی، فناوری اطلاعاتی و نظامی را به‌عنوان بخشی از جنگ با غرب با هم تجمیع کرده‌اند.


ایران به خیز هسته‌ای خود سرعت می‌بخشد

موسسه گیت‌استون در راستای کوبیدن بر طبل ایران‌هراسی در گزارشی به ارزیابی گسترش تاثیرگذاری ایران در منطقه اشاره کرده و می‌نویسد: ایران با متحدان خود در لبنان، سوریه، عراق، بحرین و یمن تمامی حوزه‌های نفتی را در منطقه به محاصره خود درآورده است و درحال حاضر مشغول محاصره اردن، رژیم‌صهیونیستی و فلسطین است. دامنه نفوذ ایران از افغانستان تا مدیترانه و از آفریقا تا آمریکای جنوبی گسترش یافته است.

ایران در رسانه‌ها؛

این گزارش در ادامه ادعا می‌کند: زمانی‌که اوباما پست خود را ترک کند، ایران نه تنها به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شده است، بلکه می‌تواند با استفاده از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما هر نقطه‌ای در اروپا و آمریکای شمالی را مود تهدید قرار دهد. اگر توافق‌نامه هسته‌ای با ایران پر از راه فرار باشد، باید اوباما را مورد سرزنش قرار داد.

در برخی تفکرات اسلامی اعتقاد این است که باید جنگ را در تمام دنیا گسترش داد تا آخر دنیا برسد. به‌عنوان مثال، برخی از کشورهای مسلمان از قبیل ترکیه و قطر در حال گسترش تروریسم اصطلاحاً اسلامی در منطقه هستند. یکی دیگر از نشانه‌های آخر الزمان هم‌پیمانی ایران و آمریکا در بحث مبارزه با داعش در عراق و سوریه است. باعث تمامی این مشکلات هم آمریکا است. تصمیم آمریکا برای خروج از منطقه باعث به آتش کشیده شدن خاورمیانه شد.

کاملاً مشخص شده است که سیاست دولت اوباما شامل دنبال ایران دویدن می‌شود. اوباما می‌خواهد فقط توافق‌نامه‌ای را با ایران به امضا برساند و بگوید که کار را تمام کرده است. این درحالیست که دو طرف در بسیاری ار موارد با هم اختلاف نظر دارند.


اگر گفتگوهای هسته‌ای با ایران شکست بخورد ...

به گزارش پایگاه نشنال اینترست، اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست بخورد چه اتفاقی می‌افتد؟ بنظر می‌رسد که شکست مذاکرات پیامدهای خطرناک‌تری برای ایران، آمریکا و خاورمیانه به نسبت توافق هسته‌ای ناقص خواهد داشت. از پیامدهای احتمالی شکست مذاکرات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

ایران در رسانه‌ها؛

نخست، شکست مذاکرات می‌تواند رژیم‌صهیونیستی را تحریک کند تا به ایران حمله کند. اما به‌نظر می‌رسد که این رژیم بدون کمک آمریکا و غرب نتواند حملات هوایی گسترده‌ای را علیه مراکز هسته‌ای ایران راه‌اندازد. پس ممکن است که این رژیم با این حملات فقط بدنبال ایجاد وقفه چند ساله‌ای در برنامه هسته‌ای ایران باشد. ایران هم ممکن است با حملات موشکی یا با استفاده از گروه‌های هم‌پیمان خود در منطقه علیه این تجاوز رژیم‌صهیونیستی مقابله به مثل نماید. و یا حتی ممکن است که ایران آمریکا را در این حمله همدست رژیم صهیونیستی دانسته و به پایگاه‌های راهبردی آمریکا در منطقه حمله نماید.

شکست مذاکرات همچنین به افزایش تنش‌ها بین ایران و ائتلاف نانوشته رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی منجر شود. این دو کشور ممکن است برای آسیب رساندن به دانشمندان هسته‌ای و فرماندهان ارشد نظامی ایران اقدامات بیشتری انجام دهند.

شکست مذاکرات همچنین می‌تواند ایران را وادار کند تا از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود عدول کرده و سوی تسلیحان اتمی حرکت نماید. این مساله باعث خواهد شد تا آمریکا دو راه را در پیش گیرد، راه‌هایی که یکی از دیگری پرهزینه‌تر است: حمله نظامی یا پذیرش ایران مجهز به تسلیحات اتمی.

علاوه بر تاثیرات منفی شکست مذاکرات، ایران و آمریکا فرصت‌های تاریخی را از دست خواهند داد. درست است که آمریکا و ایران اهداف طولانی‌مدت مشابه‌ای را در سوریه، عراق و یمی دنبال نمی‌کنند، اما فرصتی برای هردو کشور برای همکاری محدود علیه داعش و القاعده در شبه‌جزیره عربستان وجود دارد.

اجازه دهید یک مساله را مشخص کنیم: آمریکا به تنهایی نمی‌تواند با داعش در عراق، بشار اسد در سوریه و ایران مبارزه کند. پس بهتر است آمریکا با ایجاد ائتلافی پنهانی با ایران برخی مشکلات منطقه را حل نماید. توافق هسته‌ای این همکاری را تسهیل می‌کند.

به‌علاوه، با سابقه طولانی مخالفت ایران با گروه القاعده، فرصت بدست آمده در افغانستان نیز با شکست مذاکرات برباد می‌رود. آمریکا می‌تواند از این سابقه برای خروج بی‌دردسرتر از افغانستان استفاده کند.

نویسنده این مقاله در انتها بحث مذاکرات هسته‌ای را به صحنه داخلی ایران مرتبط ساخته و می‌نویسد: از اول پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تندروها زمام کار را برعهده داشته‌اند. این اولین باری است که در ایران یک دولت میانه‌رو و عمل‌گرا روی کار آمده است که بدنبال ایجاد ارتباط بین بازار ایران و غرب است. آمریکا باید به این گروه کمک نماید و نه اینکه آنها را تضعیف کند. اگر توافق هسته‌ای امضا شود، قدرت و تاثیر‌گذاری میانه‌روها در ایران افزایش خواهد یافت. برعکس، اگر حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد، تندروها یکبار دیگر کنترل امور را بدست می‌گیرند و در رقابت انتخاباتی بعد نیز پیروز خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    فردا تنها صدایی که در شرق و غرب عالم شنیده میشود صدای خمینی(ره) است
  • ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    در بالا گفته شده ایرانی ها موشک ماهواره بر رو خودشان ساختن و ماهواره رو روسیه ساخته اصلا با عقل جور در نمیاد ایران موشک بسازه و نتانه ماهواره بسازه این غربی ها خیلی بیشعور هستند
  • رامین ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    نظام سلطه به انتهای راه رسیده، دنیا متوجه این موضوع شده. و مهمتر اینکه خودشون هم فهمیدند که دارند دست و پا میزنند.( حزب الله هم الغالبون )
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    باتوجه به پاراگراف آخر معلوم می شود در بحث هسته ای ،دولت فعلی دارد میوه قاطعیت و سرسختی دولت قبلی را می چیند.اشکالی هم ندارد چون هردو برخاسته از ملت اند ولی باید کسی که میوه را می چیند از کسی که درخت را کاشته و پرورده قدردانی کند نه انتقاد
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    با بند آخر کاملن موافقم
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    حیف وقتم که این چرندیات رو خوندم.واقعا الان از خودم ناراحتم
  • محمدرضا ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    عزیزم بنده مهندس هوافضام و این امر ممکنه چون موشک و ماهواره دو تکنولوژی کاملا متفاوت هستند. حالا درسته که این بی شرف های آمریکایی دروغ میگن ولی با دلیل منطقی تر بیا و نظراتشون رو رد کن نه بدون داشتن اطلاعات علمی... امیدوارم ناراحت نشی دوست خوب و هم سنگرم
  • رحمن ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    بعضی از این ماهواره ها ساخت ایتالیا بوده و حرکت ایران علمی است و اینها از ایران آشنا با علوم وحشت دارند .می ترسند هیمنه خود را در دنیا تضعیف شده ببینند
  • صداقت ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    دولت اصلاحات و سازندگی تندرو بودند!
  • reza ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    من که دوست دارم مذاکرات شکست بخوره ایران و اسرائیل جنگشون بشه به عنوان نیروی داوطلب برم چند تا صهیونیست جر بدم بیام
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    چه مذاکره کنیم چه نکنیم چه توافق کنیم یا نکنیم بالاخره آخرش جنگ ایران با امریکا و اسراییل حتمیه و به خواست خدا شکست امریکا و ظهور ولیعصر(عج) هم در ادامه
  • کریم ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    گیت استون دروغگویی را از نتایاهو به ارث برده است تحلیلش ابلهانه است
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    بیام وخوب امدی
  • صلواتی ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس