ایران خود را قدرتی نوظهور در منطقه می‌داند و مقامات سپاه پاسداران گفته‌اند ایران اکنون 4 پایتخت خاورمیانه یعنی صنعا، بیروت، بغداد و دمشق را کنترل می‌کند.

به گزارش مشرق، جروزالم پست در مقاله ای به قلم آری‌یل بن سولومون می نویسد: وضع یمن از مدتی قبل شبیه وضع سوریه شده است و یمن به میدانی برای یک جنگ فرقه‌ای تبدیل خواهد شد و میلیون‌ها نفر از جنگجویان خارجی با منابع مالی خارجی وارد این کشور خواهند شد؛ همان وضعی که در جنگ داخلی سوریه ایجاد شده است.

احتمالا کشورهای عربی حمایت‌های خود را از سنی‌های یمن افزایش خواهند داد. این کشورها در عین حال کمک‌های خود را به نیروهای جهادی و دیگر گروه‌های اسلامگرا متوقف نخواهند کرد. در این وضع ایران و همپیمانان منطقه‌ای آن سکوت نخواهند کرد.

در عین حال باید گفت قدرت‌های جهانی در یمن هم مانند سوریه مداخله خواهند کرد بویژه که علاقه آمریکا به محور شیعه در منطقه به رهبری ایران هم در حال افزایش است و آمریکا به هیچ‌وجه خواهان آن نیست که مذاکرات هسته‌ای را با ایران متوقف کند.
 آمریکا در عین حال می‌خواهد از ایران برای مقابله با جهادگران سنی مانند گروه داعش و القاعده استفاده کند. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد آمریکا با حوثی‌های یمن هم برای هدف قرار دادن القاعده در شبه‌جزیره عرب همکاری می‌کند.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در یمن را بعد از اقدام اخیر حوثی‌ها مبنی بر انحلال پارلمان این کشور خواستار شد.
عبدربه منصور هادی هم گفت در پی آنکه گروه حوثی‌ها قدرت را در یمن در دست گرفته است وضع این کشور بشدت بحرانی و یمن دچار خلأ قدرت شده است. باید مشروعیت رئیس‌جمهور در یمن بار دیگر بازگردانده شود. شورای همکاری خلیج‌فارس، شبه‌نظامیان شیعه حوثی را به کودتا در یمن متهم کرده است. مخالفت شورای همکاری خلیج‌فارس که از 6 کشور ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس تشکیل می‌شود باعث خواهد شد کشور فقیر یمن بیش از پیش منزوی شود.

 موضع اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در قبال تحولات یمن در عین حال نشان‌دهنده خصومت آنها با حوثی‌های یمن است که مورد حمایت ایران هستند. شورای همکاری خلیج‌فارس اعلام کرد کودتای حوثی‌ها اقدامی خطرناک است که به هیچ وجه قابل قبول نیست. 

«اوزی رابی» کارشناس امور یمن در مرکز مطالعات خاورمیانه گفت: وضع یمن مشابه وضع سوریه شده است. دولت یمن دولتی شکست خورده است و بحران در این کشور حتی قبل از بهار عربی در سال 2011 در منطقه شروع شده بود. وی گفت: کودتای اخیر حوثی‌ها بحران یمن را تشدید کرد.  این کارشناس اسرائیلی گفت: جنگ شیعیان و سنی‌ها در یمن از خارج کنترل می‌شود. در یک طرف این جنگ عربستان‌سعودی قرار دارد و در طرف دیگر ایران ایستاده است. وی گفت: یمن در عین حال دروازه‌ای به سمت آفریقا و مرکز تروریست‌های افراطی است.
اوزی رابی گفت: ایران خود را قدرتی نوظهور در منطقه می‌داند و مقامات سپاه پاسداران گفته‌اند ایران اکنون 4 پایتخت خاورمیانه یعنی صنعا، بیروت، بغداد و دمشق را کنترل می‌کند.
این کارشناس اسرائیلی گفت: جنگ و تنش در یمن در آینده‌ای نزدیک پایان نخواهد یافت.
«دیوید اندرو وینبرگ» تحلیلگر امور خلیج‌فارس و کارشناس ارشد موسسه دفاع دموکراسی‌ها گفت: کشورهای پادشاهی حاشیه خلیج‌فارس بشدت از تحولات یمن مرعوب شده‌اند و ممکن است در چارچوب واکنش به این تحولات در یمن مداخله نظامی انجام دهند. عربستان‌سعودی در سال 2009، شروع جنگ با حوثی‌های یمن را آزمود اما شکست سنگینی را متحمل شد، زیرا بیش از 100 نیروی عربستان در درگیری با حوثی‌ها کشته شدند. این افتضاح شاهزاده خالد بن سلطان را به‌عنوان یکی از مقامات امنیتی ارشد عربستان در آن زمان به ورطه نابودی کشاند.

سلمان پادشاه عربستان هم گفته است می‌خواهد میراث خود را درباره یمن حفظ کند. وی گفته است القاعده در شبه‌جزیره عرب و حوثی‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته بشدت قدرتمند شده‌اند.
وینبرگ گفت: سعودی‌ها که از مدتی قبل اعطای کمک به دولت یمن را قطع کرده‌اند، اکنون راه‌های دیگری را ‌جز راهکار نظامی برای تغییر وضع در یمن بررسی می‌کنند از جمله اینکه عربستان تلاش می‌کند با تقویت نیروهای وابسته به خود وضع را در یمن به نفع خود تغییر دهد.
برخی کارشناسان معتقدند کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس حتی ممکن است تقسیم دوباره یمن به 2 بخش شمالی و جنوبی را مطرح کنند، چون حوثی‌ها در مناطق جنوبی یمن بسیار ضعیف هستند. البته این طرح معایب و نواقصی هم دارد. کشورهای پادشاهی حاشیه خلیج‌فارس تابستان گذشته، وقتی به علت اقدامات گروه داعش در عراق شوکه شده بودند ناگهان با تحرکات حوثی‌ها مواجه شدند. در پاییز گذشته هم آنها توجه خود را بر حل اختلافات خود با قطر متمرکز کردند. همان زمان بخش عمده‌ای از یمن به‌دست نیروهای افراطی مورد حمایت ایران افتاد. این نیروها از کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس، آمریکا، اسرائیل و یهودی‌ها بیزار هستند. وضع یمن این روزها بد است و این خبر بدی  است.


منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن توکلی ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    جلوی اراده خداوند را هیچ احدالناسی نمیتواند بگیرد .... خروج سید یمانی از نوادگان زید بن علی(پسر امام سجاد) حتمی است و جز پنج نشانه اصلی است و یمانی همان کسی که یار اصلی امام زمان است و با سفیانی میجنگد ..... این امر خداوند است و همانطور که خودتان میدانید ایران هیچ دخالتی در انقلاب سادات حوثی در یمن نکرده است
  • علیا ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    بله. ایران دخالتی نکرده. حتی یادمه یک سال یا یک سال و نیم قبل بود که یکی از سران این جنبش در برنامه راز شبکه 4 حاضر شده بود. و به شدت از این که چرا ایران به شکل قاطع و واضح توی این سال ها از این روه حمایت نکرده (چیزی شبیه حمایت ایران از حزب الله لبنان) گلایه میکرد. البته من فکر میکنم کار ایران درست بوده. چون شاید اگر ایران دخالت میکرد عربستان و آمریکا بلایی که سر عراق و یحرین آوردند رو بر سر یمن میاوردند. البته پر واضحه که بیداری اسلامی نشات گرفته از نور انقلاب اسلامی ایران مسیری رو روبروی این نهضت روشن کرد و اونها در این مسیر قدم برداشتند. چیزی که غرب به شدت ازش میترسید و میترسه و خواهد ترسید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس