در جنوب، یمن دچار آشوب است. در شمال، داعش در عراق و سوریه مشغول فعالیت است و مهم‌تر اینکه، عربستان درگیر جنگ سرد با ایران است.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط رسانه‌ای خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این اخبار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

***

پنج توانمندی نظامی ایران که آمریکا باید از آنها بترسد

پایگاه آنلاین نشنال اینترست به تحلیل توانمندی نظامی ایران پرداخته و می‌نویسد: هیچ کشوری در دوره پس از جنگ سرد به اندازه ایران ایالات متحده را به چالش نکشیده است. تهران از خاورمیانه تا آسیای مرکزی تا آمریکای لاتین از هر فرصتی برای ضربه زدن به آمریکا استفاده کرده است.

ایران در رسانه‌ها

آمریکا تلاش کرده است که با ایجاد پایگاه‌های نظامی در اطراف ایران این کشور را محصور نماید و همچنین بودجه نظامی ایالات متحده طی سال‌های اخیر دو برابر میزان کل تولید ناخالص ملی ایران شده است. تهران نیز برای مقابله با این راهبرد آمریکا دکترین نظامی بازدارنده را با تکیه بر سه توانمندی دنبال می‌کند: سرمایه‌گزاری هنگفت در زمینه توانمندی موشکی، جنگ نامتقارن دریایی، و ارتباط با گروه‌های شبه‌نظامی غیردولتی. اگرچه از سیستم‌های تسلیحاتی بسیاری برای پیاده‌سازی این دکترین استفاده می‌شود، اما پنج توانمندی از این بین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است:

1. موشک‌های بالستیک خانواده شهاب: این موشک‌ها به‌عنوان مهمترین ابزار در دکترین نظامی ایران محسوب می‌شوند. با این حال، موشک سجیل 1 و نسل‌های بعدی آن از همه ترسناک‌تر است.

2. زیردریایی‌های کلاس غدیر: شاید مهمترین تهدید بازدارندگی ایران در تنگه هرمز باشد. ایران می‌تواند از این زیردریایی‌ها برای بستن تنگه هرمز استفاده کند. زیردریایی‌های کلاس غدیر در هر نوع درگیری بسیار مرگبار می‌باشند چراکه شناسایی و ره‌گیری آنها بسیار دشوار است.

3. موشک خلیج فارس: موشک بالستیک ضدکشتی خلیج‌فارس یکی دیگر از مولفه‌های باارزش در توانمندی دریایی نامتقارن ایران می‌باشد.

4. حزب‌‌الله: تاثیرگذاری ایران بر این گروه شبه‌نظامی می‌تواند بسیار برای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه خطرناک باشد.

5. سیستم موشکی اس-300: به‌دنبال سفر وزیر دفاع روسیه به تهران، گمانه‌زنی‌ها برای انتقال سیستم موشکی اس-300 افزایش پیدا کرده است.

تلاش اوباما برای سرپوش گذاشتن بر "تهدید ایران را متوقف کنید"

روزنامه جروزالم‌پست که یکبار دیگر با تهیه گزارشی مغرضانه تلاش می‌کند تا کنگره و افکار عمومی را با سیاست‌های جنگ‌طلبانه رژیم مطبوع خود همراه کرده و می‌نویسد: کسی نباید توقع داشته باشد که نتانیاهو از مخالفت با اوباما درباره مساله هسته‌ای ایران اجتناب کند. حال زمان آن فرا‌رسیده است تا رژیم‌صهیونیستی در برابر عقب‌نشینی‌های مکرر کاخ سفید بایستد.

ایران در رسانه‌ها

نویسنده این گزارش مدعی می‌شود: تهران بارها تمامی خطوط قرمز را رد کرده است. اما دولت اوباما از زمان روی کار آمدنش هر روز خواسته‌های خود را از ایران تقلیل داده است. کار بجایی رسیده است که کاخ سفید حال از تنش‌زدایی در روابط با تهران سخن می‌گوید. قبل از روی کار آمدن اوباما، جامعه جهانی یک‌صدا هیچ‌گونه حقی را برای ایران در بحث غنی‌سازی اورانیوم قائل نبود. اما، حال اوباما از حق ایران در داشتن فناوری هسته‌ای سخن می‌گوید.

در ادامه این مقاله آمده است: بنظر می‌رسد که دولت ایالات متحده با قدرت هسته‌ای ایران کنار آمده باشد چراکه وی به‌جای آنکه بدنبال باز کردن پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران باشد درپی آن است تا پیشرفت آن را کُند نماید.


تلاش آلمان، فرانسه و انگلیس در منصرف ساختن کنگره امریکا

به گزارش جروزالم‌پست، دیپلمات‌های کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس و همچنین اتحادیه اروپایی از کنگره ایالات متحده خواسته‌اند تا تصویب لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را به تاخیر اندازد. هیلاری کلینتون با اعلام مخالفت اتحادیه اروپا با این لایحه، ارزیابی خود را نیز از آن منفی عنوان کرد. در مطلبی که در روزنامه واشنگتن پست به چاپ رسید وزرای امور خارجه این سه کشور به‌همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی دلیل مخالفت خود را واهمه از ترک میز مذاکره توسط تهران عنوان کردند.

ایران در رسانه‌ها

آنها گفته‌اند: باید به دیپلماسی فرصت موفقیت بدهیم. وضع تحریم‌های جدید در این مرحله از مذاکرات تمامی تلاش‌های ما را به‌خطر خواهد انداخت.


دولت هند واردات نفت از ایران را کاهش می‌دهد

به گزارش فاینانشال اکسپرس، در آستانه سفر رئیس‌جمهور آمریکا به هند، دولت این کشور از پالایشگاه‌ها خواست تا خرید نفت خام را از تهران ظرف دو ماه آینده کاهش داده و واردات نفت خود را مطابق با سال مالی قبل نمایند. هند ظرف 9 ماه اول سال مالی جاری واردات نفت خام از ایران را به میزان 40 درصد افزایش داده بود.

ایران در رسانه‌ها

بن رودز مشاور معاون امنیت ملی آمریکا درباره سفر اوباما به هند گفت: دو طرف در این سفر درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و همچنین واردات نفت ایران بحث و تبادل نظر می‌کنند.


ایران با استفاده از عدم توجه اوباما به پیش می‌تازد

شیکاگو تریبون در مقاله‌ای با نادیده گرفتن نقش سازنده ایران در حل بسیاری از بحران‌های منطقه به القای ایران‌هراسی پرداخته و می‌نویسد: برنامه هسته‌ای ایران که به ایجاد تنش بین کاخ سفید و کنگره انجامیده است، باعث شده تا پیشروی این کشور در سلطه بر جهان عرب نادیده گرفته شود. آمریکایی‌ها هنوز به این مساله واقف نشده‌اند، اما کشورهای عربی این را فهمیده و از آن بسیار در هراسند.

ایران در رسانه‌ها

نویسنده این مقاله سپس به تحولات یمن پرداخته و افزایش قدرت‌ گروه انصارالله را مایه نگرانی دانسته است. وی دلایل مهم بودن تحولات یمن برای آمریکا را اینگونه برمی‌شمرد: نخست، ایالات متحده بسیار به یمن در جنگ با گروه القاعده در شبه‌جزیره عرب وابسته است. دوم اینکه افزایش حضور ایران در یمن می‌تواند خطری برای هم‌پیمانان واشگتن در خاورمیانه باشد. از سویی دیگر، ایران توانسته است به بشار اسد کمک کرده تا قدرت خود را حفظ نماید. حضور قدرتمندتر ایران در سوریه می‌تواند تهدید جدی برای رژیم‌صهیونیستی محسوب شود.

عربستان سعودی برای مقابله با ایران دارد از تنها حربه خود یعنی قیمت نفت استفاده می‌کند. اما دولت اوباما به‌نظر تسلیم ایران شده است چراکه حضور ایران در سوریه و همچنین توانمندی هسته‌ای این کشور را پذیرفته است.


پیامدهای توافق هسته‌ای برای ایران و آمریکا

پایگاه آنلاین نشننال اینترست در گزارشی به مسائلی که پس از توافق جامع هسته‌ای ایران و آمریکا باید به آنها توجه شود پرداخته و می‌نویسد: بحث‌های سختی در ایران و آمریکا درباره پیامدهای توافق‌نامه جامع هسته‌ای برای گسترش روابط بین دو کشور پس از 35 سال مناقشه در جریان است. افراد خوش‌بین معتقدند این نقطه عطف می‌تواند به گسترش همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور خصوصاً در بحث مبارزه با تروریسم بینجامد و بدبینان معتقدند که منافع متضاد دو کشور به رقابت و مناقشه ایران و آمریکا حتی پس از امضای توافق‌نامه خواهد انجامید.

ایران در رسانه‌ها

نویسنده این مقاله در ادامه به حوزه‌هایی که ایران و آمریکا می توانند با هم همکاری کنند پرداخته و می‌نویسد: دست‌یابی به توافق‌نامه تاریخی می‌تواند به دو کشور در افزایش سطح تعاملات در بحث‌های مختلف کمک کند. هرچند برخی یکی از این حوزه‌ها را مبارزه با داعش عنوان کرده‌اند، اما این مساله بعید است نتایج مثبتی در پی داشته باشد چراکه باعث ناراحتی هم‌پیمانان عرب آمریکا خواهد شد.

عراق و سوریه نیز مکان مناسبی برای همکاری نیستند چراکه دو کشور از بازیگران متفاوتی در این دو کشور حمایت می‌کنند. درحالی‌که ایران در سوریه از حکومت حاکم طرفداری می‌کند، امریکا از گروه‌های مخالف حمایت می‌کند. در عراق هم ایران از قدرت حکومت شیعیان حمایت کرده، در حالی‌که آمریکا بدنبال تقسیم قدرت بین گروه‌های شیعه، سنی و کُرد است.

به‌جای پرداختن به حوزه‌های بالا، آمریکا و ایران باید ابتدا با مسائلی شروع کنند که به لحاظ سیاسی کمتر حساسیت‌برانگیز هستند. یکی از این مسائل مبارزه با القاعده در افغانستان است. با خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، ایران می‌تواند در مبارزه با این گروه تندرو کمک به‌سزایی نماید


ایران، یمن و داعش چالش‌های بزرگ پیش روی پادشاه جدید عربستان

به گزارش پایگاه سی‌ان‌ان، پادشاه جدید عربستان با چالش‌های بسیاری روبروست: در جنوب، یمن دچار آشوب است. در شمال، گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه مشغول فعالیت است. و مهمتر اینکه، عربستان درگیر جنگ سرد با ایران است. بحران یمن از جهتی برای عربستان مهمتر است. ایران در این کشور در حال افزایش نفوذ خود با کمک گروه انصارالله است. از بدو شکل‌گیری انقلاب در ایران، عربستان به اشکال مختلف با این کشور مخالفت کرده است. جنگ داخلی در سوریه و مشلات ناشی از گروه داعش نیز اختلافات طرفین را پیچیده‌تر کرده است.

ایران در رسانه‌ها


مرگ پادشاه عربستان به رقابت این کشور با ایران پایان نخواهد داد

به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، با وجود پیام‌های تسلیتی که رئیس‌جمهور و مقامات ایرانی برای مرگ پادشاه عربستان صادر کردند، اما بعید است با روی‌کار آمدن پادشاه جدید، رقابت بین دو کشور پایان یابد.

ایران در رسانه‌ها

ایرانی‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند حمایت‌های مالی و تسلیحاتی عربستان از صدام حسین در جریان جنگ ایران و عراق را فراموش کنند. ایران همیشه به تفسیر وهابیان از اسلام اعتراض داشته است. حال به این مشکلات، بحث‌های مرتبط با داعش، سوریه، عراق، و بحران نفت را نیز اضافه کنید.


سیاست‌بازی در پرونده هسته‌ای ایران

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی از تقابل کاخ سفید و کنگره آمریکا بر سر مساله هسته‌ای ایران می‌نویسد: ملاقات‌های رهبران کشورها از ایالات متحده معمولاً توسط کاخ سفید هماهنگ می‌شود. اما این‌بار برخلاف روال دیپلماتیک، بوهنر سناتور جمهوری‌خواه کنگره اقدام به دعوت از رئیس‌جمهور رژیم‌صهیونیستی کرد. این اقدام از جهاتی حائز توجه است: از یک سو، نتانیاهو به‌دنبال بهره‌برداری از این فرصت در انتخابات آتی است و از سویی دیگر، بوهنر قصد دارد تا با این اقدام به اوباما حمله کرده و سیاست‌های امنیت ملی وی را به چالش کشد.

ایران در رسانه‌ها

این اقدام کنگره و پذیرش دعوت از جانب نتانیاهو می‌تواند روابط رئیس‌جمهور و نخست وزیر دو کشور را تیره و تار کند، هرچند غیرممکن است که دولت آمریکا از حمایت‌های خود از رژیم‌صهیونیستی دست بردارد.


بی‌اعتمادی داخلی نسبت به سیاست‌های آمریکا در قبال ایران

به گزارش مجله وال‌استریت، اگرچه اوباما از اقدام کنگره در دعوت بدون‌هماهنگی از نخست وزیر رژیم صهیونیستی ناخشنود است و آن را مخالف با اصول دیپلماتیک خوانده است، اما آنچه اوباما باید بیشتر نگران آن باشد بی‌اعتمادی است که اعضای کنگره از دو حزب نسبت به سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران دارند. این دلیل اقدام غیرمنتظره کنگره در دعوت از نتانیاهوست.

ایران در رسانه‌ها

نویسنده این مقاله در ادامه می‌نویسد: شکی وجود ندارد که کنگره می‌خواهد مطابق با قانون اساسی آمریکا از رئیس‌جمهور یک کشور دیگر دعوت کرده و بدین‌وسیله سیاست خارجی دولت را به چالش بکشد. کنگره باید در سیاست خارجی دولت اوباما ورود کند تا مانع از مسابقه هسته‌ای در منطقه خاورمیانه شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تارا ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    عقل سلیم حکم میکند که به عربستان حمله کنیم و تمام چاه های نفتی و پالایشگاه هایش را آتش بزنیم و دهن آل سعود را سرئیس کنیم
  • محمد ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    این تازه عقل سلیم شما بود تارا جان؟ :)))))))
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    این سلیم کی هست که همچین مخ تعطیلی داره ؟
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    منم موافق نظر دوستمون هستم با چاههاي نفت عربستان از حيّز انتفاع خارج شود
  • محمد ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    خدا رو شکر که زمان احمدی نژاد کسی همچین حرفی نزده بود وگرنه الان جنگ با عربستان وارد 4 ساله سوم شده بود
  • قاسم ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    جنگ طلبی باعث منزوی شدن تو دنیای امروز میشه ، اگه تاریخ رو بخونید میبینید که توی هیچ جنگی حضرت علی (ع) اول شروع کننده جنگ نبوده. اگه به ما حمله بشه اون وقت قضیه فرق میکنه و ما باید همه پایگاه های آمریکا را با جاش نابود کنیم.
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    عربستان فهمیده چه غلطی کرده از ترسش داره دورتا دور خودش دیوار میکشه
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    خیلی حداقلی نگاه کرده در مورد توانایی بازدرنگی ایران.
  • سبحان ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    تکبیــــــــــــــــــــــــــــــر ببخشید یه خورده هیجان زده شدم
  • مجتبی ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    ببخشید تارا جان ..بهتر نبود چتر باز هامونو هم تو عربستان ول میکردیم..شما هم چه هرفایی میزنیدا...بعد از این حمله هم سیل خروشان تحریم و عواطف حقوق بشری رو تحمل کنید...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس