روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: این خطر وجود دارد که ایران پس از شهادت تنی چند از نیروهایش در سوریه به دست رژیم‌صهیونیستی مقابله به‌مثل کرده و دستاویزی به غرب برای خاتمه مذاکرات بدهد.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

خراب‌کاری سیاسی در مذاکرات هسته‌ای با ایران

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ایران و آمریکا در حال برداشتن گام‌های آخر در رسیدن به توافق جامع هسته‌ای می‌باشند. اما برای آنکه این امر به وقع بپیوندد، طرفین باید توافقات سیاسی مهمی باهم داشته باشند.

ایران در رسانه‌ها؛

اگر طرفین تا زمان تعیین شده نتوانند به توافق دست یابند، مخالفان رابطه تهران و واشنگتن به خواسته خود می‌رسند. مخالفان با تمام قدرت در تهران، واشنگتن و تلاویو مشغول کار هستند. در آمریکا برخی بدنبال محدود کردن آزادی عمل رئیس‌جمهور می‌باشند. برخی دیگر در پی افزایش فشارها بر ایران هستند. تندروهای دو طرف فرصتی را بدست آورده‌اند تا در صحنه داخلی امتیازاتی بدست آورند.

در حالی که اوباما کاملاً خود را متعهد به ادامه مذاکرات با ایران می‌داند، اما کنگره از هر تلاشی برای منصرف کردن وی فرونمی‌گذارد. در عین حال، بیم آن می‌رود که ایران اعتماد خود را نسبت به غرب از دست دهد. هم‌چنین این خطر وجود دارد تا ایران پس از شهادت تنی چند از نیروهایش در سوریه بدست رژیم‌صهیونیستی مقابله به‌مثل کرده و در نتیجه دستاویزی به غرب برای خاتمه دادن به مذاکرات بدهد.

ماه مارس ماه مهمی برای تمامی طرفین است. از یک طرف، نتانیاهو در صحنه داخلی با انتخابات سرنوشت‌سازی هم برای خود و هم برای پرونده هسته‌ای مواجه است. از سویی دیگر، این ماه برای رئیس‌جمهور روحانی حالت نمادین دارد چرا که وی مشتاق است تا سال جدید را با اعلام دستیابی به توافق جامع هسته‌ای و در نتیجه رفع تحریم‌ها شروع کند.


اوباما برای امضاء توافق‌نامه جامع به کنگره نیاز دارد

به گزارش روزنامه شیکاگو سان‌تایمز، تا کنون کاخ سفید بسیار از اقداماتی که سبب عصبانیت قانون‌گزاران جمهوری‌خواه می‌شد خشنود بود. اما، حالا با واکنش‌ها و اقدامات کنگره مواجه شده است، اقداماتی که چندان به مذاق اوباما خوش نمی‌آید. یکی از این اقدامات جمهوری‌خواهان دعوت خارج از عرف از رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی بود، اما اوباما توهین‌های بسیاری به کنگره کرده و بسیار از حدود قانونی خود فراتر رفته است.

ایران در رسانه‌ها؛

نویسنده تندرو این مقاله با استقبال از اقدام کنگره در دعوت از نتانیاهو می‌نویسد: نتانیاهو می‌تواند راهکارهای بسیار ارزشمندی درباره متوقف کردن ایران هسته‌ای ارائه دهد. این اقدام می‌تواند تبعاتی نیز برای وی درپی داشته باشد. به‌عنوان مثال، می‌تواند به ناراحتی یک متحد قدیمی بینجامد.


دفاع نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از راهبرد ضد‌ایرانی کنگره

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنجامین نتانیاهو با دفاع از تصمیم خود مبنی بر حضور در کنگره آمریکا مدعی شد که وظیفه اخلاقی به وی حکم می‌کند تا درباره مساله‌ای که بزرگترین تهدید برای این رژیم محسوب می‌شود سخنرانی کند.

ایران در رسانه‌ها؛

وی که در جمع کابینه این رژیم صحبت می‌کرد گفت: در هفته‌های آتی این احتمال وجود دارد که قدرت‌های بزرگ دنیا با ایران به توافقی دست یابند. وظیفه من این است که مانع از آن شوم.


هشدار مشاور اسبق اوباما درباره ایران

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، دنیس راس مشاور اسبق رئیس‌جمهور آمریکا از دولت خواست تا تمامی ابزار خود علیه ایران را استفاده کند. وی که در گروه طرفدار اسرائیل «جینسا» سخنرانی می‌کرد مدعی شد: سوال این است: ظرف چندماه آینده چه اتفاقی در بحث مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌افتد؟ کاملاً مشخص است که علی‌رغم تمامی همکاری‌های صورت گرفته از جانب غرب، ایران تمایل چندانی برای خاتمه بخشیدن به مذاکرات ندارد. بنابراین مهم است که ایران بفهمد که آنها بیش از ما به چنین توافقی نیاز دارند.

ایران در رسانه‌ها؛

وی در ادامه افزود: عملکرد اوباما نشان می‌دهد که او تمایل بیشتری به دستیابی به توافق هسته‌ای دارد. سیاست خارجی وی بسیار شکننده است. او از وقوع درگیری نظامی دیگری در یک کشور اسلامی در هراس است.


برتری عملکرد ایران به نسبت رقبای خود

مجله اکونومیست در گزارشی به ارزیابی موفقیت‌های ایران در صحنه سیاست خارجی پرداخته و می‌نویسد: مقامات تهران حال هیچ ابایی از ابراز علنی اهداف خود در صحنه خارجی ندارند. اما با وجود عملکرد ضعیف غرب و کشورهای عربی خصوصاً در جنگ با داعش، تهران می‌تواند ادعا کند که در پایتخت سه کشور عربی حضوری فعال دارد: بغداد، دمشق و بیروت. این هفته می‌تواند پایتخت چهارم یعنی یمن نیز به این فهرست اضافه شود.

ایران در رسانه‌ها؛

حضور نیروهای تکفیری داعش نیز فرصت خوبی را برای ایران فراهم آورد تا قدرت نظامی خود را به دنیا نشان دهد. ایران که نقش مهمی در نبرد علیه داعش ایفاء کرد، حال از در امان بودن بغداد و حکومت این کشور سخن به میان می آورد. در سوریه هم وضع به همین منوال است، جایی که ایران سهم بسزایی در حفظ حکومت بشار اسد ایفاء کرد.

نویسنده این مقاله در ادامه مدعی می‌شود: افزایش تاثیرگذاری ایران برای آمریکا و عربستان سعودی نگران‌کننده است. عربستان ثروتمند اما بدون‌تاثیرگذاری است. آمریکا نیز اگرچه در منطقه تاثیرگذار است، اما همیشه به‌عنوان یک نیروی خارجی در نظر گرفته می‌شود. با این حال، با کاهش شدید قیمت نفت، تهران برای همیشه نمی‌تواند در این سطح تاثیرگذار باشد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    لاوروف: روش حل شدن پرونده ایران نباید امنیت اسرائیل را به خطر اندازد من دیگه حرفی ندارم مشرق این خبر رو بزار
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    ان حزب الله هم الغالبون
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    منامه یادشون رفته. ان شاا.. ریاض هم اضافه خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس