پایگاه کریستین ساینس مانیتور می‌نویسد: اگرچه مقامات ایرانی با قاطعیت می‌گویند که کاهش قیمت نفت تاثیری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت، اما در بودجه پیشنهادی دولت بخشی وجود دارد که نشان می‌دهد که تا چه حد اقتصاد ایران از کاهش قیمت نقت و سال‌ها تحریم آسیب دیده است: فروش خدمت سربازی اجباری.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

آیا کاهش قیمت نفت ایران را وادار کرده است تا انتخاب‌های مخاطره‌آمیزی داشته باشد؟

پایگاه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران پرداخته و می‌نویسد: اگرچه مقامات ایرانی با قاطعیت می‌گویند که کاهش قیمت نفت تاثیری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت، اما در بودجه پیشنهادی دولت بخشی وجود دارد که نشان می‌دهد که تا چه حد اقتصاد ایران از کاهش قیمت نقت و سال‌ها تحریم آسیب دیده است: فروش خدمت سربازی اجباری. منتقدان این طرح معتقدند که فروش خدمت‌سربازی باعث ایجاد شکاف بیشتر بین اغنیا و فقرا می‌شود.

ایران رسانه‌های جهان؛

کاهش قیمت نفت دولت ایران را مجبور کرد تا بودجه تنظیمی خود را بر مبنای نفت بشکه‌ای 40 دلار تنظیم کند. این مساله باعث می‌شود نه تنها درآمدهای ارزی کشور تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یابد، بلکه رشد تولید ناخالص داخلی ایران نیز که برای یک دهه 5 درصد ثابت بود به یک یا دو درصد خواهد رسید.

به ادعای نویسنده این مقاله، آینده سیاسی روحانی تا حد بسیاری به بهبود اقتصاد ایران بستگی دارد و این مساله نیازمند دستیابی به توافق هسته‌ای با جهان و در نتیجه رفع تحریم‌های فلج‌کننده است.

همچنین کاهش قیمت نفت به معنای درآمد کمتر دولت می‌باشد. درآمد کمتر دولت نیز باعث رشد اقتصادی کمتر، شغل کمتر و در نتیجه رضایتمندی کمتر مردم خواهد شد. درست است که این موقعیت سختی برای ایران خواهد بود اما فاجعه‌بار نیست. به دلیل همین فشارهای بودجه‌ای است که دولت تصمیم به فروش سربازی گرفته است. کارشناسان معتقدند که دولت از این محل بین 2.9 تا 5.87 میلیارد درآمد بدست خواهد آورد.


ارتباط هسته ای ایران-سوریه-کره‌شمالی

به گزارش فرونت پیج‌مگزین، درحالی که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در جریان ملاقات‌های دوجانبه در تلاشند تا دست‌یابی به توافق هسته‌ای را تسهیل نمایند، دولت اوباما همچنان بر نادیده گرفتن تحرکات ایران در سطح منطقه اصرار دارد. یک ارزیابی اطلاعاتی جدید به تلاش‌های سوریه برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود در تاسیسات مخفی نزدیک شهر مرزی قصیر در مرز لبنان اشاره می‌کند. این گزارش که در هفته‌نامه اشپیگل آلمان منتشر شده است ادعا می‌کند که بازسازی این تاسیسات هسته‌ای با کمک ایران، کره‌شمالی و حزب‌الله انجام می‌شود.

ایران رسانه‌های جهان؛

نویسنده این مقاله در تلاش برای خدشه وارد نمودن به حسن نیت ایران در مذاکرات هسته‌ای با غرب می‌نویسد: اگر ایران چنین اهدافی را با کمک بشار اسد دنبال نماید، پس این کشور مفاد توافق موقت را زیرپا گذاشته است. پس چطور می‌شود به ایران اعتماد کرد؟ سال‌هاست که همکاری‌های نظامی و هسته‌ای ایران-سوریه و سوریه-کره‌شمالی ادامه دارد. سوریه در حال حاضر 50 تن اورانیوم در اختیار دارد. شاید برخی بگویند که این کشور به تنهایی این میزان اورانیوم را تولید کرده است. اما، عملاً و منطقاً، سوریه توان تولید آن را ندارد. پس می‌توان گفت که بازگیران دولتی و غیر دولتی از قبیل ایران، کره شمالی و حزب‌الله در این مساله دخیل بوده‌اند.


تاثیر معکوس تحریم‌های جدید بر ایران

پایگاه هیل درباره لایحه جدید کنگره آمریکا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران می‌نویسد: تحریم‌های جدید پیشنهادی از جانب کنگره در خلال گفتگوها بین ایران و گروه 5+1 بر اساس منطق غلطی صورت گرفته و تاریخ ایران را نادیده می‌گیرد. این تحریم‌ها بیش از آنکه به وادار نمودن ایران برای امضاء توافق هسته‌ای کمک کند، باعث متلاشی شدن مذاکرات می‌شود. موافقان وضع تحریم‌های جدید استلال می‌کنند که وقتی تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره آورد، تحریم‌های جدید می‌تواند این کشور را مجبور کند که به توافق جامع تن دردهد. اما این آرزو به چند دلیل هیچ مبنایی بر ارزیابی‌های واقع گرایانه ندارد.

ایران رسانه‌های جهان؛

نخست، این حرف که تحریم‌های بیشتر یا تهدید به وضع تحریم‌های جدید ایران را در دست‌یابی به توافق هسته‌ای مصصم می‌کند ریشه در واقعیت ندارد. ایران برای سه دهه است که با این تهدیدات روبرو است و این این‌ها باعث شده است موضع ایران محکم‌تر شود.

دوم، مذاکراتی که بر اساس بکارگیری قدرت و نه ترغیب طرف مقابل باشد به نتیجه مناسب نخواهد رسید. این مساله برای ایران بیشتر صدق می‌کند. تاریخ معاصر ایران مملو از احساس خشم درباره بی‌عدالتی‌های غربی‌هاست. در طول تاریخ غربی‌ها تلاش کرده‌اند تا بجای آنکه به ایران احترام بگذارند، آنها را تحقیر کرده و بر آن مسلط شوند. بنابراین در هر توافق که حاصل می‌‌شود باید حقوق و شان ملی ایرانی‌ها در آن لحاظ شود.

سوم، واقعیت مذاکرات نشان می‌دهد که به صبر و شکیبایی بیش از هر زمان دیگری نیاز است. اکثر تحریم‌ها به قوت خود باقی بوده و به آرامی برداشته می‌شوند. با کاهش قیمت نفت نیز ایران از انگیزه بالاتری برای توافق با غرب برخوردار است.


ادعاها درباره موفقیت مذاکرات هسته‌ای با ایران را متوقف نمایید

روزنامه اورلاندو سنتینل در گزارشی مغرضانه با انتقاد از صحبت‌های موافقان مذاکرات درباره موفقیت‌های توافق موقت هسته‌ای با ایران می‌نویسد: ادعاهای غلطی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه توافق‌نامه موفق با ایران نتایج خوبی درپی داشته است.

ایران رسانه‌های جهان؛

ادعای اول این است که این توافق برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده است، اما با نگاهی به شواهد این ادعا رد می‌شود. ایران همچنان به تحقیقات وسیع هسته‌ای و افزایش توانمندی غنی‌سازی خود ادامه می‌دهد. دومین ادعا این است که مذاکرات با رئیس‌جمهوری میانه‌رو در حال انجام است. اما باید توجه داشت که روحانی در بحث انرژی هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد. سومین ادعا این است که در زمان امضاء توافق‌نامه موقت گفته شد که تا زمان حصول توافقنامه جامع فشارها افزایش خواهند یافت. اما، تعداد و میزان فشارها بشدت کاهش یافته است. در شش ماه قبل از ریاست جمهوری روحانی، 180 تحریم علیه ایران مطرح شد، اما در 18 ماه گذشته از زمان انتخاب وی بعنوان رئیس جمهور ایران، 104 بار این اتفاق افتاده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    آقایان بخونند ما نمی گیم ها : در شش ماه قبل از ریاست جمهوری روحانی، 180 تحریم علیه ایران مطرح شد، اما در 18 ماه گذشته از زمان انتخاب وی بعنوان رئیس جمهور ایران، 104 بار این اتفاق افتاده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس