وزیر امور خارجه ایران در ادامه با تأکید بر اینکه "تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا برنامه مشترک اقدام را از بین خواهد برد" گفت: "رئیس‌جمهور آمریکا این قدرت را دارد که آن را وتو کند، اما مجلس ما دست به اقدام متقابل خواهد زد.

ظریف:‌درباره ضرورت تسریع روندمذاکرات با کری گفت‌و‌گو کردمبه گزارش مشرق، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان امروز در اجلاس جهانی اقتصاد در سوئیس، در نشستی با عنوان "چشم‌انداز ژئوپولیتیک" که با همکاری خبرگزاری آسوشیتدپرس در داووس برگزار شده بود، در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات هسته‌ای و احتمال تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران گفت: "ما یقیناً [در مذاکرات هسته‌ای] آماده دستیابی به یک توافق هستیم. امیدوار هستم که با رویارویی مواجه نشویم، رویارویی کمکی به کسی نخواهد کرد".

سختی های اقتصادی برای مردم نمونه ای کلاسیک از بازی باخت - باخت است

ظریف  در ادامه تأکید کرد که اگر پای عزت ایران به میان بیاید ابایی از رویارویی نخواهد داشت. "اما فکر نمی‌کنم که این امر ضروری باشد. من اعتقادی ندارم که 10 سال رویارویی نتایج مثبتی برای هیچ کس نخواهد داشت. 10 سال تحریم 19 هزار و 800 سانتریفیوژ در پی داشته، دقیقاً آن چیزی که [تحریم‌ها] می‌خواستند متوقف کنند. همچنین سختی‌های اقتصادی برای مردم ایران پدید آورده‌اند، این نمونه‌ای کلاسیک از بازی باخت ــ باخت است".

دو هدف توافق در ژنو سال گذشته

وی با اشاره به توافق سال گذشته در ژنو گفت: "ما دو هدف را تعیین کردیم: نخست اینکه ایران دارای یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز باشد،‌ که حق ایران است...، هدف دوم این بود که این برنامه منحصراً صلح‌آمیز است و تمام تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه ایران برداشته خواهد شد. ما راه زیادی را آمده و گزینه‌های زیادی را بحث کرده‌ایم".

ظریف گفت این امید غربی‌ها که می‌توانند تحریم‌ها را نگه داشته و در همان حین با ایران به توافق دست یابند، هیچ‌گاه اتفاق نخواهد افتاد. "تحریم‌ها برای هدفی طراحی شده بودند. اکنون این هدف قابل دسترسی است. در حقیقت ما می‌توانیم به توافقی دست یابیم که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و خواهد بود".

وزیر امور خارجه در ادامه گفت که ایران معتقد است تسلیحات هسته‌ای هیچ تأثیر مثبتی در امنیت کشور ندارند و بلکه آن را تضعیف می‌کند. "ما اعتقادی نداریم که نابودی حتی دوطرفه نسخه‌ای برای یک زندگی خوب است".

می‌توانیم به‌زودی به یک توافق دست یابیم

"ما بسیار خرسندیم که یک دولت غیرهسته‌ای بوده و باقی بمانیم و با کمال میل تمام تضمین‌ها را ارائه می‌کنیم که این تجهیزات مرگبار را نمی‌خواهیم. فتوای مذهبی در ایران است که تسلیحات هسته‌ای کاملاً غیرانسانی و مغایر با اصول بنیادین ما است".

ظریف با اشاره به "می‌توانیم به‌زودی به یک توافق دست یابیم" گفت افرادی وجود دارند که نمی‌خواهند توافق منعقد شود. "بسیاری از این افراد دارای تأثیر بسیار زیادی در کنگره آمریکا هستند و به کنگره فشار می‌آورند تا در حقیقت فرآیند [مذاکرات] را از مسیر خارج سازند. به همین دلیل است که وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلستان روز گذشته مطلبی، که من از آن خوشم نیامد البته، در واشنگتن پست نوشته و از آنها خواستند که این اقدام را انجام ندهند".

وی در ادامه واکنش ایران به اعمال هر گونه تحریم جدید را چنین تشریح کرد: "ایران مجبور به پاسخ دادن به این نیست ... ما یک توافق داشتیم و هدف از آن دستیابی به توافق جامع بود و اگر کسی آن را تخریب کند معتقدم که جامعه بین‌المللی باید آن را منزوی سازد، چه کنگره آمریکا باشد و چه جای دیگر. اکنون زمان آن فرا رسیده که جامعه بین‌المللی در برابر فرآیندی که یک دستاورد مهم را از بین خواهد برد، استوار بایستد".

اگر کنگره آمریکا تحریم‌ها را تصویب کند مجلس ما تلافی خواهدکرد

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با تأکید بر "تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا برنامه مشترک اقدام را از بین خواهد برد" گفت: "رئیس‌جمهور آمریکا این قدرت را دارد که آن را وتو کند، اما مجلس ما دست به اقدام متقابل خواهد زد و در قانون اساسی ما رئیس‌جمهور قدرت وتو کردن تصمیم پارلمان را ندارد. بنابراین خارج از کنترل ما خواهد بود. اگر کنگره آمریکا این قانون را تصویب کند پارلمان ما تلافی خواهد کرد، رئیس‌جمهور آنها می‌تواند وتو کند اما نمی‌دانم ما چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم".

ظریف در ادامه گفت که مجلس ایران به‌صورت علنی اعلام کرده که اگر تحریم‌های جدید تصویب شوند، قانونی مصوب خواهند کرد که "دولت را موظف می‌کند اگر تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال شوند، غنی‌سازی را افزایش دهیم. اکنون غنی‌سازی تا 20 درصد را متوقف کرده‌ایم، که برای رآکتور تهران نیاز داشتیم ... ایران نیازهای دیگری برای غنی‌سازی حتی با غنای بیشتری دارد و آنها [مجلس] خواهان آن هستند".

کاهش قیمت نفت "تأثیر تحریم‌ها بر ایران" را کاهش می‌دهد

وی در ادامه با اشاره به کاهش اخیر قیمت نفت گفت که این سؤال وجود دارد که آیا این امر اقتصادی بوده یا ابعاد سیاسی نیز داشته‌اند، "اما آن‌گونه که در وال‌استریت ژورنال نیز اشاره شده، میان کشورهایی که از افت قیمت نفت ضرر خواهند دارد، از نقطه‌نظر تولید ناخالص ملی، ایران بین 35 کشوری که زیان خواهند دید، در رتبه 20 قرار دارد. برخی دوستان ما که قیمت‌ها را پایین می‌آورند در رتبه‌های چهار و پنج قرار دارند. بنابراین آنها بسیار بیشتر از ایران آسیب خواهند دید".

وزیر خارجه افزود: "ما وابستگی به نفت را در بودجه از حدود 50 درصد به 30 درصد کاهش داده‌ایم. کاهش قیمت نفت این امر را بر ما تحمیل کرده که به‌نوعی خوب است".

ظریف گفت که کاهش قیمت نفت "تأثیر تحریم‌ها بر ایران را کاهش می‌دهد زیرا اکنون که قیمت نفت پایین است تأثیر [تحریم‌ها] بر اقتصاد ما نسبت به یک ماه پیش بسیار کمتر شده است، بنابراین پیامدهای اقتصادی این هستند که ما تمایل کمتری به توافق خواهیم داشت و در نتیجه نسبت به سال قبل آمادگی کمتری برای امتیازدهی به‌منظور نیل به توافق خواهیم داشت زیرا دستاورد کمتری خواهیم داشت".

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مجید68 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    ای خدا.. این اقای ظریف ابتدایی ترین اصول و عرف های دیپلماسی رو بلد نیست چرا؟...عزیز من این اوباما و کنگره الان دارن استراتژی پلیس خوب و پلیس بد رو اجرا میکنن...بعد میگه اوباما تو رو جون مامانت وتو کن!!!اقا نباید بری پیاده روی...نباید اون روز با فابیوس دیدار میکردی...که الان برات شاخ بشن...باید از استرتژی "چیکن استرتژی" استفاده کنی...Do you understand?
  • سارا ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    این قسمتش از تمام خبر جالب تره «ئیس‌جمهور آنها می‌تواند وتو کند اما نمی‌دانم ما چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم.»
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    وای چقدر ترسیدن حاجی لبخند :دی
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    جالب که ایشون میگه مجلس ما پاسخ میده!! پس دولت پاسخی نداره؟!
  • حاج عمو ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    0 0
    این قدر تو مذاکرات امتیازنقددادید ووعدههای نسیه کرفتیدکه طرفهای مذاکره فکر میکنند میتوانند هر چه راکه بخواهند تحمیل کنند.تیم مذاکره کننده ایران باید ازروز اول پای مجلس را به مذاکرات باز میکرد .این خط ونشانها راباید زمانی که توافق راامضا کردید وانها به تعهدشان عمل نکردنند میکشیدید.
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    هههههههههههههههه حتما تو بلدی؟؟ گوگوووولی
  • مجید68 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    نه خیر متاسفانه...شما و دوستانتون که موقع جنگ تو امریکا درس میخوندن بلدید!!!!از ابهت پوشالی امریکا میترسن...در صورتی که نمیدونید اگه رو مقاومت سرمایه گذاری کنیم اونا هر روز بیشتر جا میزنن...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس