کد خبر 380009
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶

وزیر امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) در ژنو و برای تسریع مذاکرات هسته‌ای با وزیر خارجه آمریکا، در حاشیه دور جدید گفتگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، دیدار خواهد کرد.

به گزارش مشرق، مذاکرات دو جانبه بین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، امروز (چهارشنبه) در ساعت 11:30 به وقت محلی (14 به وقت تهران) در ژنو، سوئیس، برگزار خواهد شد، تا دور جدیدی از گفتگوهای هسته‌ای ایران آغاز شود.

وزرای خارجه ایران و آمریکا ساعاتی پیش وارد ژنو شده‌اند تا شاید بتوانند مذاکراتی را که از 24 نوامبر (3 آذر) به مدت هفت ماه دیگر تمدید شده‌اند، تسریع کنند تا پیش از سر آمدن نیمه اسفند (زمانی که برای دستیابی به توافق سیاسی کلی مدنظر گرفته شده) بتوانند گفتگوها را تسریع بخشند.

ظریف پیشتر اعلام کرده است که دیدار با کری در جریان سفر اروپایی وی صورت می‌گیرد و وی پس از آن با برخی از مقامات قاره سبز دیدار خواهد کرد. وی همچنین اعلام داشت به‌دلیل عدم وجود روابط رسمی دیپلماتیک بین ایران و آمریکا، دیدار‌های بین دیپلمات‌های دو کشور باید در حاشیه مذاکرات هسته‌ای انجام بگیرد.

ظاهراً طرفین سرعت پیشبرد مذاکرات را تاکنون رضایت‌بخش نمی‌دانستند. کری که برای دیدار با مقامات هندی در دهلی‌نو به سر می‌برد روز گذشته (دوشنبه) به خبرنگاران گفت: "این دیدار اول برای موشکافی کردن و مداقه در مسائل، دوم برای جهت‌دهی مناسب به تیم‌های مذاکراتی‌مان و نهایتاً با امید به تسریع فرآیند مذاکرات به‌منظور حصول پیشرفتی بزرگتر است".

ظریف نیز یکشنبه گذشته و در کنفرانس خبری با همتای قبرسی خود گفت که دیدارش با کری بر بررسی فرایند مذاکرات و احتمال تسریع در گفت‌وگوها متمرکز خواهد بود.

پس از مذاکرات امروز و آنگونه که مذاکره کننده ارشد کشورمان گفته است، از فردا گفتگوهای دو چند جانبه بین ایران و گروه 1+5 آغاز شد. سید عباس عراقچی در تشریح برنامه‌های این دور از مذاکرات گفته است: "روز چهارشنبه ٢٤ دی ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به ژنو خواهند رفت تا پیش از مذاکرات دوجانبه معاونین خود با یکدیگر دیدار کرده و راهنمایی های لازم را به عمل آورند".

وی افزود: "متعاقباً طی روزهای ٢٥ الی ٢٧ دی هیئت‌های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی در ژنو مذاکره دوجانبه خواهند داشت و روز ٢٨ دی نیز مذاکرات ایران و ١+٥ در سطح معاونین برگزار خواهد شد".

عراقچی افزود: "قبل و بعد از این مذاکرات، با بقیه اعضای 1+5 نیز به‌صورت دوجانبه ملاقات و مذاکره صورت خواهد گرفت".

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    بله نهایی ایران کیخواهد بود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس