کد خبر 380622
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲

رییس جمهوری آمریکا روز جمعه بار دیگر تاکید کرد در صورتی که لایحه ای در کنگره برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران تصویب شود، آن را وتو خواهد کرد.

  به گزارش مشرق، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس امروز (جمعه) در یک نشست مطبوعاتی مشترک در کاخ سفید تاکید کردند که هر دو مخالف تشدید تحریم ها علیه ایران هستند.

به گزارش بی بی سی، رییس جمهوری آمریکا گفت: 'اکنون، ما روی میز، یک رشته مذاکرات برای ماه های آینده داریم و (در چارچوب آنها) مشخص می شود که آیا توافقی هسته ای با ایران حاصل می شود یا نه.'

وی با اشاره به اقدام گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا که در پی تصویب تحریم هایی شدیدتر علیه ایران هستند، گفت: «هرگونه اقدامی در این زمینه می تواند باعث شکست مذاکرات شود و در نهایت، ایران با کنار کشیدن از گفت وگوهای هسته ای، این فرصت را پیدا می کند که آمریکا را مسئول این وضعیت معرفی کند با جلب همدردی دیگر کشورها، به 'اتحاد بین المللی' در این زمینه ضربه بزند.»

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرد: 'نباید تحریم های تازه ای علیه ایران تصویب کنیم و اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال شکست مذاکرات خیلی بالاست که در آن صورت، دیگر مانعی برای بازگشت ایران به مسیر قبل وجود ندارد و آن کشور می تواند فعالیت هایش را دوباره از سر بگیرد.'

او خطاب به نمایندگانی از کنگره که در پی تحریم بیشتر ایران هستند، گفت: 'چرا باید اقدامی کنیم که توافقات خدشه دار شود؟'

باراک اوباما با وجود ابراز مخالفت شدید خود با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران در شرایط کنونی، تاکید کرد: اگر ایران نتواند ما را مطمئن کند که در پی تسلیحات هسته ای نیست، من نخستین کسی خواهم بود که به سراغ تحریم های بیشتر می روم، اما اعمال این تحریم ها نیز تنها راه حل نیست.'

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، این فرصت وجود دارد که موضوع فعالیت های هسته ای ایران به گونه ای صلح آمیز حل وفصل شود، اما توافق احتمالی نیز به معنای آن نیست که 'روابطی فوق العاده' با ایران شکل خواهد گرفت.

صدای آمریکا نیز در این رابطه نوشت: اوباما در این نشست خبری تصریح کرد که 'اگر لایحه ای برای تحریم بیشتر ایران بیاید، من آن را وتو خواهم کرد'.

وی افزود: اگر کنگره ما را از مسیر مذاکرات دور کند، مسوولیتی است که کنگره باید بپذیرد و به مردم آمریکا پاسخگو باشد.

این پایگاه خبری افزود: رییس جمهوری آمریکا در عین حال این پرسش را مطرح کرد که 'چرا ما باید شانس دستیابی به توافق را در مدت 60 تا 90 روز با تصویب لایحه تحریمی جدید، به خطر بیاندازیم'.

به گزارش ایرنا، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز در این نشست خبری، نسبت به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران در موضوع هسته ای هشدار داد و گفت: این کار می تواند 'غیرسازنده' باشد و تلاش های کنونی برای حل دیپلماتیک این موضوع را تخریب کند.

وی افزود: انگلیس و آمریکا همچنان خود را متعهد می دانند که اطمینان حاصل کنند ایران نمی تواند سلاح هسته ای تولید کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای بی اساس مقامات و رسانه های غربی مبنی بر تلاش برای تولید سلاح های هسته ای را قاطعانه تکذیب کرده است.

کامرون افزود: بهترین راه برای دست یافتن به این هدف (ممانعت از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای) در حال حاضر این است که فضایی ایجاد شود که مذاکرات موفق باشد.

براساس گزارش بی بی سی، کامرون همچنین با بیان اینکه امروز (جمعه) با گروهی از سناتورهای آمریکایی تماس گرفته است تا با آنها درباره تحریم های ایران مذاکره کند، تصریح کرد: 'نباید تحریم های بیشتری علیه ایران تصویب شود.'

وی اضافه کرد: 'من نمی توانم به سناتورهای آمریکایی بگویم چکار کنند، اما نظر ما این است که در شرایط کنونی، تحریم های بیشتر کمکی نمی کند و بر اتحاد جهانی در این زمینه ضربه می زند.'

این اظهارات اوباما و کامرون در حالی مطرح می شود که هیات های مذاکره کننده آمریکا و ایران از روز چهارشنبه دور جدیدی از گفت وگوهای دوجانبه را در شهر ژنو سوییس آغاز کرده اند.

از چهارشنبه تا امروز (جمعه) کری و ظریف به طور دوجانبه چهار دور در ژنو و پاریس برای سرعت بخشیدن به مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت وگو کردند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • Farvartish ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    کلا اینا مرض تحریم گرفتن خخخخ.صبح از خواب پامیشن یه تحریم جدید ول میکنن.
  • ایرانی ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    هه ، چی شد ؟ بدجور گیر مذاکراتین گویا!!!!!!وتو هم نکنی ، دودش بیشتر تو چشم خودتون میره . دیگه بعد این همه سال باید فهمیده باشید این تحریما رو جمهوری اسلامی تاثیری نداره. . . .
  • علیرضا ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    خیالتون راحت شماهر تحریمی تصویب کنید اینقدر آدم توی ایران هستند که ربطش بدن به تحریم های قبلی البته اگر از این حرف شما تا الان ذوق مرگ نشده باشن
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    همش بازیه. آمریکا، جمهوری خواه و دموکرات، سنا و کنگره همه از یک جریان هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس