کد خبر 379268
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰

نماینده مجلس عراق و دبیر کل سازمان بدر، با اشاره به آخرین تحولات میدانی در عراق و تمجید از نقش جمهوری اسلامی ایران در ارائه مشاوره نظامی و کمک تسلیحاتی، تاکید کرد که سلاح‌های ایرانی به طور رسمی وارد عراق می‌شود.

به گزارش مشرق، "هادی العامری" تاکید کرد، عراق درباره کمک‌های هوایی ائتلاف بین المللی به داعش تحقیق می‌کند و اگر مدارکی متقن به دست بیاورد،  آنها را به مجامع بین المللی ارائه خواهد داد.

عامری که مهمان برنامه "مِن طهران" بود، افزود: ارتش عراق پس از اجرای چند عملیات در "جرف الصخر"، "السعدیه" و "جلولاء" و پاکسازی "سد العظیم" و "ضلوعیه" دشمن را وادار به عقب نشینی به شمال استان صلاح الدین کرده است و هم اکنون ارتش برای اجرای عملیات در شمال استان صلاح الدین و متعاقباً حرکت به سوی استان نینوا آماده می شود.

دبیر کل سازمان بدر گفت: مناطق اطراف مسیر سامراء به بغداد پاکسازی شده است و امیدواریم که ارتش و نیروهای مسلح عشایر در استان الانبار به نحو احسن وارد عمل شوند. خوشبختانه ارتش و عشایر در استان های دیاله، صلاح الدین، کرکوک و نینوا همکاری می کنند و بسیار امیدواریم که عملیات بزرگی در این استان ها آغاز شود و داعش شکست سنگینی را متحمل شود. 

با کمترین امکانات پیروز شدیم

العامری افزود: عملیات پاکسازی موصل نیاز به مقدماتی دارد و پاکسازی کامل صلاح الدین و کرکوک زمینه ساز پاکسازی نینوا خواهد بود؛ بسیار امیدواریم که مقدمات عملیات پاکسازی موصل به زودی فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه "نمی توان زمان معینی را برای آزادسازی موصل معین کرد"، ادامه داد: موفقیت عملیات آزادسازی موصل مستلزم امکاناتی است که این امکانات هنوز بسیار محدود و اندک است. ما اکثر عملیات را با کمترین امکانات آغاز کردیم و پیروز شدیم و اگر امکانات لازم فراهم شود، امید ما به پیروزی سریع، بسیار زیاد خواهد بود.

العامری درباره درخواست "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق از عشایر مناطق تحت تصرف داعش برای قیام علیه این گروه تروریستی نیز گفت: من معتقدم که عشایر به تنهایی نمی توانند کاری انجام دهند و باید عشایر را به همکاری با ارتش و نیروهای داوطلب مردمی برای اخراج داعش از مناطق اشغالی دعوت کرد.

با حملات هوایی نمی توان بر داعش چیره شد

دبیر کل سازمان بدر درباره عملکرد ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش گفت: در خوش بینانه ترین حالت، ائتلاف قادر به کسب پیروزی نیست، زیرا می خواهد با حملات هوایی به پیروزی دست یابد؛ اما با حملات هوایی نمی توان به پیروزی رسید. در صورتی می توان به پیروزی دست یافت که منطقه ای بازپس گرفته شود و تنها ارتش و مردم عراق می توانند مناطق اشغال شده را از تصرف دشمن داعشی خارج کنند.

العامری درباره اتهامات به آمریکا درباره حمایت تسلیحاتی ائتلاف از داعش و پرتاب کمک های تسلیحاتی از آسمان در مناطق تحت اشغال داعش نیز گفت: ما درباره پرتاب کمک های تسلیحاتی از هواپیماهای ائتلاف برای داعش تحقیق می کنیم و اگر مدارکی متقن به دست بیاوریم، این مدارک را به مجامع بین المللی ارائه خواهیم کرد؛ آمریکا مدعی مبارزه با داعش و سرکوب این گروه تروریستی است، اما از این گروه حمایت می کند.

ایران در عراق نیروی نظامی ندارد
نماینده پارلمان عراق و دبیر كل سازمان بدر درباره حمایت های ایران از عراق در مقابله با داعش گفت: ارتش ایران كمك های تسلیحاتی و مشاوره ای به عراق می كند و همه مسئولان عراقی اعتراف می كنند كه اگر این كمك ها نبود اكنون خبری از عراق نبود. ما از كمك های ایران كه تجربه بسیار بالایی در جنگ با داعش دارد قدر دانی و تشكر می كنیم.

عامری در عین حال حضور هر گونه نیروی نظامی ایرانی در عراق را به شدت تكذیب كرد و گفت: حضور ایران در عراق تنها محدود به مستشاران این كشور و پشتیبانی تسلیحاتی از عراق.
نماینده پارلمان عراق در این راستا خاطر نشان كرد شهدای ایران در عراق -مانند سرتیپ تقوی- مستشار بودند، نه رزمنده.

تکذیب پرواز جنگنده های ایرانی در آسمان عراق
دبیر كل سازمان بدر عراق درباره ادعای به پرواز در آمدن هواپیماها و جنگنده های ایرانی برای حمله به داعش در نزدیكی مرزهای ایران گفت: این از دروغ های آمریكایی هاست. ما نیازی به هواپیماهای ایرانی نداریم و اگر نیاز داشتیم آن را اعلام می كردیم. ما همانطور كه به ائتلاف اجازه [چنین حملاتی را دادیم] می توانیم به هواپیماهایی ایرانی نیز این اجازه را بدهیم. ما برای درخواست هرگونه کمک، هیچ نیازی به موافقت آمریكا نداریم و چنین درخواست هایی فقط نیازمند موافقت عراق است.

سلاح‌های ایرانی به طور رسمی وارد عراق می شود
نماینده پارلمان عراق تاكید كرد: سلاح های ایرانی در عراق وجود دارد و وزارتخانه های دفاع و كشور به طور مستقیم از ایران سلاح خریداری می كنند. ایران  به مردم عادی سلاح نمی دهد، بلكه از مسیرهای رسمی و مجاز به وزارتخانه های دفاع و كشور سلاح می دهد.

وی در ادامه با خودداری از اشاره به نوع سلاح های ایرانی موجود در عراق گفت: می توانید این سوال را از وزارت دفاع یا كشور بپرسید!

عامری با اشاره به نقش برجسته سرلشكر قاسم سلیمانی در ارائه مشاوره برای عملیات های نظامی كه در سایه تجربه مبارزه با این گروه تروریستی در سوریه به دست آمده، مراتب تقدیر و تشكر ملت عراق را از این كمك ها ابراز داشت.

نیروهای مردمی، عامل مهم شکست داعش
العامری ضمن رد این شائبه كه نیروهای مردمی ممكن است به دسته ای طایفه ای تبدیل شوند مطرح كنندگان این شائبه را مریض و شكست خورده نامید و خاطرنشان كرد: نوری مالكی كه مسؤول پرونده امنیتی است، معتقد است اگر نیروهای مردمی نبودند عراق و چه بسا سایر كشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم اكنون در دست داعش بود.

وی افزود: نیروهای مردمی به ویژه نیروهای مقاومت اسلامی از جمله گردان های بدر و سرایاالاسلام و الجهاد و عاشورا در این میان نقش بارزتری داشتند و همین ها با پشتیبانی ارتش و پلیس فدرال بر داعش پیروز شدند.

العامری ضمن رد حمایت كشورهای همسایه عراق  از داعش گفت: از این كشورها تعداد محدودی به داعش پیوستند در حالی كه یك حمایت همه جانبه از سوی 80 كشور دنیا برای تروریست های داعش وجود دارد كه شامل كمك های مالی، تسلیحاتی، معنوی و عضوگیری می باشد.

وی افزود: وقتی كه تروریست ها در سوریه تحت فشار قرار گرفتند و به عراق آمدند به تنهایی این كار را نكردند بلكه در گروههای چند هزار نفری و با حمایت 80 كشور اروپایی، عربی و اسلامی كه آنها را به وجود آورده و از آنها حمایت كردند منتقل شدند.

عراقی‌ها با داعش همراهی نکردند

عامری سپس تكذیب وجود طرفداران داخلی داعش از میان اهالی مناطقی كه تحت كنترل تروریست ها هستند افزود: اغلب مناطقی كه پاكسازی می شود، تعداد بسیار كمی از مردم در آنجا مانده اند كه همین امر نشان دهنده عدم سازگاری مردم (حتی اهل تسنن) با داعش است و اگر ساكنان همه این شهرها حامی داعش بودند، پاكسازی آنها كار مشكلی می شد.

العامری خاطرنشان كرد از حدود 60 هزار نفر از ساكنان السعدیه و جلولاء فقط چند صد نفر با داعش همكاری كرده اند كه همین به معنی عدم همكاری اهل تسنن با تروریست ها است.

وی درباره حملات داعش به مرزهای عربستان و كشته شدن تعدادی از افسران سعودی گفت: این اقدام برای تیره كردن روابط عربستان با عراق صورت گرفته؛ روابطی كه رو به بهبودی می رفت و عربستان در صدد بازگشایی سفارت در بغداد بود. البته تروریست ها قطعا موفق نخواهند شد زیرا ما داعش را هم دشمن عراق و هم دشمن عربستان می دانیم.

وی تاكید كرد عربستان نیز امروز از داعش بیش از هر گروه دیگری نگران است و این گروه را خطر واقعی برای خود می داند.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس