بسیاری از رسانه‌های خارجی در روزهای گذشته تمدید توافق ژنو را منعکس و ارزیابی کرده‌اند.

گروه جنگ نرم مشرق - اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط رسانه‌ای خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این اخبار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

- بسیاری از رسانه‌های خارجی در روزهای گذشته تمدید توافق ژنو را منعکس و ارزیابی کرده‌اند. در ادامه گزیده‌ای از تحلیل‌های رسانه‌های خارجی از نتیجه مذاکرات وین آمده است.

اخبار ایران در رسانه‌های جهان

یو اس ای تودی USA Today

- روزنامه "یو اس ای تودی" آمریکا در مطلبی با عنوان "5 دلیلی که ایران خواهان توافق هسته‌ای است و شاید موفق نشود"، انگیزه‌های ایران از توافق و موانع آن را بررسی کرده است: « 1- ایران خواهان رفع تحریم‌هاست؛ تحریم‌های بین‌المللی که با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای وضع شده است، دسترسی این کشور به بیش از 120 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی‌اش را مسدود کرده است.   2 - اروپا خواستار ادامه تجارت با ایران است؛ کشورهای اروپایی از سال 2010 تا کنون 350 میلیارد دلار از درآمدهای ناشی از صادرات به ایران را از دست داده است.  3- جوانان ایرانی خواهان فرصت‌های شغلی بیشتر و ارتباط با غرب هستند؛ رفع تحریم‌های ایران به دانشجویان و کارآفرینان فرصت سفر به اروپا و آمریکا برای تحصیل و اشتغال را می‌دهد. 4- ایران می‌خواهد به یک قدرت منطقه‌ای بزرگ‌تر تبدیل شود؛ درآمدها و روابط بیشتر بین‌المللی ایران را در رسیدن به آروزیش برای تبدیل شدن به یک بازیگر بزرگتر در منطقه، یاری خواهد کرد. 5- ایران قصد دارد بخشی از برنامه‌ هسته‌ای خود را حفظ کند.»

این گزارش در ادامه 5 دلیل برای عدم توافق ایران و 5+1 بر می‌شمرد: «1- میزان برنامه غنی‌سازی ایران همچنان حل‌نشده باقی مانده است. 2- مدت زمان اجرای توافقنامه مورد اختلاف است. 3- برنامه هسته‌ای ایران در اختیار تندورهای ایران است. 4- کنگره تحت اختیار جمهوری‌خواهان توافق را برهم خواهد زد. 5- اسرائیل و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس از توافقی که به ایران اجازه حفظ برنامه هسته‌ایش را بدهد هراس دارند.»

این در حالی است که وضعیت باراک اوباما و دموکرات‌ها در داخل آمریکا به حدی وخیم شده است که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند تنها دستاورد دولت دموکرات‌ها طی دو دوره ریاست بر ایالات متحده باشد و این اوباما است که به این برگ برنده نیاز دارد.

اخبار ایران در رسانه‌های جهان

The Week Middle East

- روزنامه اماراتی "ویک میدل ایست" مطلبی از روزنامه "الشرق الاوسط" انگلیس نقل کرده است که در آن ایران متهم به استفاده نظامی از تأسیسات هسته‌ایش شده است: «عبدالرحمان الرشید در روزنامه عربی زبان الشرق الاوسط چاپ لندن نوشته است برنامه هسته‌ای ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای نیست بلکه برای ساخت سلاح کشتار جمعی است. با توجه به منابع نفت و گاز ایران، این کشور هیچ نیازی به انرژی هسته‌ای ندارد. بدتر اینکه رئیس جمهور اوباما بر روی بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران چشم‌پوشی کرده است. رئیس جمهور آمریکا مشتاق از سرگیری روابطی جدید با ایران است و به نظر می‌رسد واشنگتن از ادعای قبلی خودش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای عقب‌نشینی کرده است.»

روزنامه انگلیسی الشرق الاوسط در پایان تهدید کرده است در صورت توافق هسته‌ای، منطقه به سمت موازنه هسته‌ای حرکت خواهد کرد و کشورهای ترکیه، مصر و عربستان سعودی نیز برای ایجاد بازدارندگی هسته‌ای در برابر ایران مجبور به ساخت نیروگاه هسته‌ای خواهند شد.

ادعای عدم نیاز ایران به انرژی هسته‌ای به دلیل منابع فسیلی خود، همواره از سوی دشمنان و مخالفان پیشرفت ایران مطرح بوده است. مشرق پیش از این در گزارشی مفصل، به این ادعا پاسخ داده است.

اخبار ایران در رسانه‌های جهان

The Daily Telegraph

- "دیلی تلگراف" انگلیس هم در گزارشی از مذاکرات وین می‌نویسد: « هدف از این مذاکرات در فضایی اینچنین تیره، چیزی جز از میان بردن احتمال هراس‌انگیز مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای نیست. به همین دلیل این مذاکرات بسیار دشوار است. زمانیکه جان کری توافق موقت ژنو را با ایران منعقد کرد، تنها هدفش محدود کردن بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران بود. اکنون آقای کری دیگر علاقه‌ای به توقف پیشرفت ایران ندارد؛ بلکه معتقد به عقب‌گرد برنامه هسته‌ای ایران است. کری می‌خواهد ایران بخش‌های اصلی برنامه هسته‌ایش بویژه ظرفیت غنی‌سازی این کشور را برچیند. به طور خاص، جان کری از ایران خواسته است که 80 درصد از 19500 سانتریفیوژش و 90 درصد از ذخایر اورانیوم با غنای پایین خود را از چرخه خارج کند.»

زیاده‌خواهی مقامات آمریکا و همراهی انگلیس با این زیاده‌خواهی که رهبر انقلاب از آنان به عنوان بداخلاق‌ترین و موذی‌ترین طرف‌های ایران در مذاکرات یاد کردند، یکی از دلایل به بن‌بست رسیدن مذاکرات مسقط و وین بود.

اخبار ایران در رسانه‌های جهان
USA TODAY

- روزنامه آمریکایی "یو اس ای تودی" آمریکا به فواید و خطرهای تمدید مذاکرات با ایران اشاره کرده است: «در مذاکرات ایران و 1+5 برای متوقف کردن برنامه‌ هسته‌ای ایران گرچه در مسائل کلیدی همچنان فاصله بسیاری است اما هر دو طرف از ادامه این مذاکرات سود خواهند برد. ایران ماهانه 700 میلیون دلار دیگر از درآمدهای بلوکه شده‌اش را دریافت خواهد کرد و این امید را به ایران می‌دهد که تحریم‌ها را بیش از گذشته تضعیف کند. صادرات آلمان به ایران در 2014 افزایش یافته و اقتصاد ایران در حال بازیابی است، حجم بالایی از تجارت میان ایران با چین و روسیه نیز در حال انجام است.»

این روزنامه آمریکایی درباره خطر تمدید مذاکرات می‌نویسد:
«هر دو طرف با تمدید مذاکرات با خطراتی مواجه خواهند بود. ایران ممکن است هرگز به توافقی که همه تحریم‌ها را لغو کند نرسد. و این خطر برای غرب وجود دارد که ایران اجازه پیدا کند در این مدت برنامه هسته‌ای مخفیانه برای ساخت سلاح هسته‌ای را پیش ببرد. اگر ایران به باشگاه کشورهای مسلح به سلاح هسته‌ای بپیوندد، ممکن است با حمله نظامی از سوی آمریکا و اسرائیل مواجه شود.»

نگرانی آمریکا از احتمال از دست دادن فرصت توافق با ایران و فشارهای داخلی بر دولت اوباما و همکاری نزدیک ایران با چین و روسیه در جهت کم‌اثر کردن تحریم‌ها به وضوح در تحلیل‌ روزنامه‌های آمریکایی مشاهده می‌شود.

اخبار ایران در رسانه‌های جهان

Irish Independent

- روزنامه ایندیپندنت ایرلند در گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای ایران می‌نویسد: «هشت جلسه میان جان کری و محمدجواد ظریف تنها منجر به اعلام یک مهلت زمانی دیگر برای توافق جامع شد. این تمدید مذاکرات به مخالفان رئیس جمهور اوباما فرصت می‌دهد تا تلاش‌های او برای کنار آمدن با ایران را زیرسؤال ببرند. با تسلط جمهوری‌خواهان بر هر دو مجلس کنگره، اوباما با چشم‌انداز تهدید ایران با تحریم بیشتر روبرو خواهد بود - اقدامی که می‌تواند مذاکرات آینده را به شکست بکشاند. البته جان کری شکست خود در رسیدن توافق با ظریف را شجاعانه اینگونه نشان داد که تمدید توافق موقت به معنی ادامه محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران است.»

جان کری پس از تمدید توافق موقت ژنو گفت: ایران یکسال پیش با سرعت تمام برنامه هسته‌ای خود را به پیش می‌برد. امروز پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده است و برای اولین بار طی یک دهه گذشته به عقب بازگشته است.


- ایندیپندنت ایرلند در مطلب دیگری در همین صفحه، اخبار مربوط به غنچه قوامی - شهروند ایرانی-انگلیسی - که به جرم تبلیغ بر ضد نظام به یکسال حبس و 3 سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد پرداخته است: «خانواده غنچه قوامی - زنی که پس از اعتراض در بیرون سالن والیبال بازداشت شد - از آزادی وی ابراز تعجب و خوشحالی کرده‌اند. ایمان قوامی برادر غنچه گفته است که با خواهرش چند دقیقه‌ای صحبت کرده است. همچنین پدر و مادر غنچه که در ایران هستند، بدلیل سابقه مشکلات روده‌ای، خواستار معاینه کامل وی از سوی پزشک شده‌اند.»

غنچه قوامی پس از گذراندن تنها 5 ماه از دوره محکومیت خود با قید وثیقه آزاد شده است. قوامی که تابعیت انگلیسی دارد در جریان مسابقات ایران در لیگ جهانی والیبال با حضور و تحصن در مقابل استادیوم و در ادامه آن فراهم کردن خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های ضدانقلاب، بازداشت شد. رسانه‌های بیگانه از همان ابتدا بصورت ویژه اخبار مربوط به قوامی را پوشش می‌دادند و تا کنون نیز این پوشش خبری ادامه یافته است.

اخبار ایران در رسانه‌های جهان
The National
- روزنامه اماراتی "نشنال" برخلاف عملکرد شیوخ اماراتی، نوشته است که توافق هسته‌ای ایران به نفع امارات نیز هست: «دیدگاه غرب این است که این روند ادامه خواهد یافت و  تا ماه فوریه بر سر چارچوب توافق حاصل می‌شود و تا ماه جولای نیز توافق نهایی بدست می‌آید که برنامه هسته‌ای ایران را کند کرده و تضمین می‌دهد فقط در مسیر صلح‌آمیز باشد. اما دیدگاه امارات کمی متفاوت است. پوشیده نیست که امارات و بیشتر کشورهای خلیج فارس خواهان توقف برنامه هسته‌ای و پایان تحریم‌های کشوری هستند که از نزدیکترین همسایگان کشورهای خلیج فارس است.»

«این مسأله را شیخ عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات در سخنرانی اخیرش بیان کرده است وقتی درباره مذاکرات ایران از او پرسیده شد: "سوال بیش از اینکه درباره محتویات توافق باشد، این است که ایران پس از توافق چه جایگاهی خواهد داشت؟ توافق هسته‌ای چه دستاوردهای منطقه‌ای - و نه فقط هسته‌ای - برای ایران در پی دارد؟" البته تصور اینکه امارات مخالف توافق است نیز اشتباه است. یک توافق خوب به نفع کل منطقه‌ است.»

لازم به ذکر است توافق خوب در نگاه کشورهای شیخ‌نشین خلیج فارس به معنای توقف برنامه هسته‌ای ایران و برچیده شدن تأسیسات هسته‌ای است و این کشورها تمام توان خود را برای رسیدن به این هدف بسیج کرده‌اند.

اخبار ایران در رسانه‌های جهان

Los Angeles Times

- روزنامه لس‌آنجلس تایمز آمریکا نوشته است تحولات اخیر - از جمله ظهور داعش و روی کار آمدن روحانی - موجب بهبود شرایط ایران و موقعیت این کشور در مذاکرات شده است: «تحولات اخیر پشت تصمیم‌گیرندگان ایران را محکم کرده است. ظهور دولت اسلامی تمرکز اوباما را بسیار برهم زده است. رهبران ایران تأثیر و نفوذ خود در عراق و سوریه را اهرمی برای مذاکراه با آمریکا می‌بینند. در بخش اقتصادی نیز اقدامات تیم تکنوکرات روحانی موثر بوده است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد ایران روند ثبات خود را آغاز کرده است.»

اخبار ایران در رسانه‌های جهان

The Asian Age

- روزنامه هندی "ایشین ایج" به توئیتر دفتر مقام معظم رهبری و پیام‌های آن همزمان با تمدید مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده است: « توئیتری که گفته می‌شود دفتر رهبر معظم ایران آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه گفته است قدرت‌های "استکباری" تلاش می‌کنند ایران را به زانو درآورند اما نتوانستند. اصلاح قدرت‌های استکباری در ایران برای خطاب قرار دادن آمریکا و متحدان غربی‌اش و اسرائیل استفاده می‌شود.»

اخبار ایران در رسانه‌های جهان
The National
- روزنامه اماراتی نشنال در مطلبی با عنوان "منطقه با ساز ایران می‌رقصد" نوشته است: «سیاست خارجی ایران به بی‌ثباتی منطقه و جهان عرب ادامه می‌دهد و گروه 1+5 مهلت مقرر مذاکرات را تمدید کرده تا به توافقی دست یابد که تحریم‌های سازمان ملل در قبال صلح‌آمیز شدن برنامه هسته‌ای ایران کمتر شود. منطقه ده‌ها سال است که به ساز ایران می‌رقصد و ایران در حال بازی در دو نقش «پراهمیت» و «مشکل وخیم» به طور همزمان است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    این غنچه خانم که همه جا تیتر یک هستند :)
  • ناشناس ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    کشورهای کوچک عربی خلیج فارس را در حد و اندازه ای نمی بینیم که بخواهند برای ایران مقتدر شاخ و شانه بکشند و تعیین تکلیف کنند.
  • ناشناس ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    خخخخخخخخخ.
  • ناشناس ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    جان کری با خوشحالی در جمع خبرنگاران اعلام کرد ایران دیگر 200 کیلو اورانیوم غنی شده ندارد و رآکتور اراک هم غیر فعال است .
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    ما باید فکر نون باشیم که خربزه اب است. ایران با این حرامیها هیچ وقت به توافقی دست نخواهد یافت.
  • عاااااااااااااااااشق وطن ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    اولا آمریکا غلط کرده وایران در صدد حفظ تمام برنامه ی هسته ایش هست. دوم عزیزان و ملت بزرگ دیدین آمریکا هیچ نفعی واسه ما نداره متوجه شدین؟؟؟ چندبار حضرت آقا فرمودن؟؟؟ چندسال قبل فرمودن؟؟؟چرااز یک سوراخ چندبار گزیده بشیم؟؟؟ امارت تو زر زر نکن خودتم مال ایرانی یکی از شهرهای ایرانی حواستو جم کن زیاد تراز شکم گنده ی سران خودفروخته ت خزعبلات نشخوار نکن ....علفی!!!!!!!!!!!!
  • بچه قمی ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    من در عجبم این شیخ نشینها چی میگن دیگه یکی نیست بهشون بگه آخه حرومی اگه جوون های مجرد ایرانی پول هاشونو بابت ... اونجا خرج نمیکردن الان داشتید ازگشنگی ملخ میخوردید
  • رحمن ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    آمریکا دست آورد متوقف کردن غنی سازی را در مقابل آزاد سازی ماهانه 700میلیون از درآمد نفتی بدست آورده است .و حالا زبانش دراز است که غنی سازی ایران را در مقابل هیچ امتیازی متوقف کرده است .و اگر این توقف ده سال هم به درازا بکشد این آمریکا است که برنده شده است و گروه های تند روی آمریکا در آینده بقیه سناریو را اجرایی خواهند کرد پس زمان برای ایران حرف اول را می زند و نباید این وضعیت به درازا بکشد و برای تغیر این مذاکرات به نفع خود باید از حالت انعطاف خارج شود و برای این کار باید این خرج کردن گل و گشاد را در کشور تمام کند و در آمد را در داخل کشور برای این مانور پس انداز کند .اینها هم باید دریابند که دست اوردشان به عقب باز گشته است و به تلاش مثبت روی آورند
  • سعید ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    حالا این غنچه قوامی را گرفتند تا خط و نشانی بکشند برای این دو پاستورته ها که خیال نکنند پاستورت اروپایی شان در ایران بدادشان می رسد. بعد از کلی هیاهوی رسانه ای با قید وثیقه آزاد است. داستان زهرا کاظمی را یادتان رفته ... این کانادا بعد از آن جریان هر حا که قرار است به ایران ضربه ای بزنند اول صف می ایستد ... لطفا به مسئولان بگید اگر میخواهند به این مهره های غربی در ایران مجال ندهند راهی کم هزینه تر را پیدا کنند
  • سعید ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    حالا این غنچه قوامی را گرفتند تا خط و نشانی بکشند برای این دو پاستورته ها که خیال نکنند پاستورت اروپایی شان در ایران بدادشان می رسد. بعد از کلی هیاهوی رسانه ای با قید وثیقه آزاد است. داستان زهرا کاظمی را یادتان رفته ... این کانادا بعد از آن جریان هر حا که قرار است به ایران ضربه ای بزنند اول صف می ایستد ... لطفا به مسئولان بگید اگر میخواهند به این مهره های غربی در ایران مجال ندهند راهی کم هزینه تر را پیدا کنند
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    ما کلا در هزینه تراشی برای نظام تبحر خاصی داریم.
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    کری میدونه با سانتریفیوژ نسل جدید برگشت اسونه.ولی ما بمب نمیخایم پس امریکا روده درازی نکن .
  • جواد ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    الکیه گندش میکنن پس فردا هم میکشنش میگن نظام گشت
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    غنچه قوامی خوارک تبلیغاتی برای رسانه های بیگانه فراهم نکرد.. اونهایی که دستگیرش کردن فرستادنش زندان واسه یه تحصن ساده این کار رو کردن.
  • پسر ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    امارات کشورک تو فقط ۳۵ سال سن داری! پس خفه شو
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    جواب اين ميمون امريكايي (جان كري) اين است خفه شو احمق كودن ، بامشت ايران اسلامي هنوز روبرو نشدي ببيني چه مزه اي دارد ، كاري با تو واربابت مي كنيم كه پدر ومادرت را جلوي چشمانت خوب ببيني0
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    اگر با فحاشی به امارات میشد اونجا رو پس گرفت و یا حل شدن خیلی مشکلات دیگه..ما حاضریم کار وکاسبی رو تعطیل کنیم صبح تا شب فحش بدیم..
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    ماهم چند هزارسال تمدن داریم....امروز کجا هستیم؟ این مهمه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس