محورهای خبری پیرامون ایران، از دیروز تا کنون حول چند محور خاص گشته و از آنجا که تقریبا تمام رسانه‌های غربی به صورت یکپارچه و هماهنگ اخبار را منتشر می‌کنند، سرخط آن‌ها به صورت خلاصه تقدیم می‌گردد.

گروه جنگ نرم مشرق- صدای آمریکا قدیمی‌ترین رادیو و تلویزیون دولتی ایالات متحده آمریکا که برای شنوندگان خارج از آمریکا پخش می‌شود و مخاطبان آن مردم آمریکا نیستند، به نقل از بایدن معاون اباما بیان کرد:

شانس تکامل توافق هسته‌ای با ایران، کمتر از 50 درصد است اما هنوز امید داریم.

او در روز شنبه در موسسه بروکینگز تکرار کردکه به ایران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته‌ای دست یابد.

او اشاره کرد که ایران انعطاف‌هایی تا به حال در مذاکرات داشته که این به سبب آسیبی است که تحریم‌ها بر اقتصاد این کشور داشته است.

شانس توافق با ایران کمتر از 50درصد/ نگرانی برای جیسون رضائیان/ ادعای تایید حمله ایران به مواضع داعش // شتاب گرفتن حضور تهران در عراق // آماده

اما وی گفت: تحریم‌های جدید در این زمان، سبب گسست در ائتلاف می‌شود و از قدرت نفوذ مذاکره‌کنندگان برای رسیدن به حل مسالمت‌آمیز کم می‌کند.

در حال حاضر 9 کشور (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره شمالی و رژیم صهیونیستی) دارای جنگ افزار هسته‌ای هستند و بیش از شصت کشور نیز دارای فن شناسی و یا بهره وری هسته ای هستند و با این حال غربی ها، از دست‌یابی ایران (که به لحاظ وسعت و جمعیت و درآمد در رده هجده و به لحاظ علمی در ده کشور اول جهان است) به مصارف صلح‌آمیز، جلوگیری می‌کنند.

*

الجزیره که از دوحه و از سوی خانواده سلطنتی مدیریت می شود راجع به جیسون رضاییان خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن پست نوشت:

ایران پنج ماه است که جیسون رضاییان را بازداشت کرده.

واشنگتن پست ادعا کرده است که در دادگاه روز شنبه ماهیت اتهامات وارده، مشخص نشده است.

جیسون رضاییان ساعات طولانی را در دادگاه گذراند و در این زمان، یک مترجم او را همراهی می کرد.

الجزیره مدعی شده: نزدیکان او نگران بودند که جرم او مشخص نیست و گمان می کنند که او بدون جرم مشخص در بازداشت است. ضمن این که خانواده جیسون برای او وکیل گرفتند.

ایران


جیسون رضائیان نیز به دلایل امنیتی بازداشت شده است.

*

روییترز به هجوم ایران بر مواضع داعش پرداخت: یک مقام ارشد ایرانی، تایید کرده که کشورش حملات هوایی بر کشور همسایه اش عراق بر علیه جنگجویان دولت اسلامی داشته است که این در پاسخ به درخواست دولت عراق صورت گرفته است.

به گفته رویترز: معاون وزارت خارجه، ابراهیم رحیم پور گفت که حملات هوایی ایران در مطابقت و هماهنگی با ایالات متحده نبوده و این حملات در راستای دفاع از منافع دوستانمان در عراق است.

ایران

روزیترز ادعا کرده است که ایران پیش از این حمله هوایی در عراق را انکار می کرد تا این که آقای رحیم پور در لندن در گفتگو با گاردین، اقرار به این عمل کرد. ضمنا این حملات در استان دیاله که مرز مشترک با ایران دارد صورت گرفت که به لحاظ نژادی هم شرایط خاصی دارد.

 رویترز می‌نویسد: رحیم پور همچنین گفته که ایران در شمال عراق به نیروهای کرد یاری می رساند، اما هیچ نیروی زمینی‌ای در عراق ندارد و هیچ نیازی هم به این نیروها نیست زیرا نیروهای کرد و عراقی به قدر کافی وجود دارند.

*

روزنامه واشنگتن پست در شماره شش دسامبر خود به تقابل حملات نیروی هوایی جمهوری اسلامی و موقعیت نظامی ایالات متحده در عراق پرداخته است.


شانس توافق با ایران کمتر از 50درصد/ نگرانی برای جیسون رضائیان/ ادعای تایید حمله ایران به مواضع داعش // شتاب گرفتن حضور تهران در عراق // آماده 

واشنگتن پست می‌نوسد: بمباران گروه نظامی داعش توسط جت‌های جنگنده ایرانی، شتابی در حضور دولت تهران در عراق است و پیشرفتی است که مقامات ایالات متحده را مجبور به آهسته گام برداشتن کرده است.

واشنگتن پست در ادامه آورده است: آخرین نمونه که این مساله را تصدیق میکند، در چهارشنبه رخ داد؛ هنگامی که از وزیر خاجه ایالات متحده، جان کری پرسش شد که اگر هر حمله هوایی ایران در عراق انجام شود، گمان می‌کند که این مفید و پرفایده باشد؟ کری در پاسخ گفت ایران و ایالات متحده هیچ همکاری در راستای اقدامات نظامی ندارند و این مورد، از نکات مهم جلسات مقامات ایالات متحده در روزهای اخیر بوده است. اما گفتنی است که آقای وزیر پا را فراتر گذاشت و گفت حملات ایران، ضرورتا چیز بدی نمی‌تواند باشد.

کری گفت: ایران اثرات فراوانی دارد و این از ابعاد متفاوتی قابل بررسی ست اما در این رابطه خود عراقی‌ها تصمیم‌گیر هستند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس