در حال حاضر 60 میدان نفتی اصلی ایران قدیمی و برخی در حال فرسایش است و 57 میدان به تعمیرات و فشاردهی مجدد نیاز دارد که 15 سال زمان و 40 میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

گروه گزارش ویژه مشرق - نهم فوریه سال 2003 بود که برنامه هسته‌ای ایران به مدار توجه کشورهای غربی وارد شد. در این سال رئیس جمهور وقت ایران وجود سایت نظنز و برخی دیگر از تأسیسات هسته­‌ای ایران را اعلام کرد و آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی را برای بازدید از آنها دعوت کرد.

دکتر محمد البرادعی، مدیر کل وقت آژانس چندی بعد به همراه تیمی از بازرسان آژانس وارد تهران شده و از تأسیسات اتمی بازدید کردند. آقای البرادعی بعد از این بازدید در ماه ژوئن سال 2003 در گزارشی اعلام کرد که بازرسی‌ها نشان داده که «ایران برخی از مواد و فعالیت‌های اتمی خود را گزارش نداده است» و خواستار همکاری تهران شد. از همینجا بود که کشورهای غربی جنجال­‌آفرینی بر سر برنامه هسته­‌ای ایران را آغاز کرده و همین گزارش را دست­اویز فشار بر تهران برای برنامه هسته­‌ایش قرار دادند.

چرا چرخ سانتریفیوژهای ایران باید بچرخند؟ +تصاویر

در اینجا ذکر دو نکته درباره گزارش آقای البرادعی لازم است. اول اینکه در این گزارش به هیچ عنوان اعلام نشده بود که ایران مفاد معاهده منع تکثیر سلاح­‌های اتمی را نقض کرده است، حال آنکه کشورهای غربی به رهبری آمریکا در واکنشی عجولانه این گزارش را سندی بر وجود جنبه‌های نظامی احتمالی در برنامه هسته­‌ای ایران در نظر گرفتند.

نکته دوم اینکه گزارش سال 2003 آژانس بر قصورات ایران در اجرای قراردادهای پادمانی این نهاد نظارتی سازمان ملل متحد تأکید می­کرد که آن هم حتی خود آژانس بیش از آنکه آن را ناشی از انحراف برنامه هسته­‌ای ایران به سمت مقاصد نظامی ببیند منعکس­‌کننده اختلاف تفسیر دو طرف (یعنی ایران و آژانس) از اجرای قرارداد پادمان می­دانست.

به عنوان مثال درباره سایت هسته­‌ای نطنز آژانس مدعی بود ایران می­‌بایست طبق قراردادهای پادمان ایجاد این تأسیسات اتمی را اعلام می‌کرد، حال آنکه ایران می­گفت طبق «پادمان جامع بین ایران و آژانس» که تنها سند الزام‌‌آور حقوقی قبل از امضای پروتکل الحاقی برای جمهوری اسلامی ایران است، تهران تنها موظف است 180 روز قبل از تزریق مواد به تأسیسات هسته­‌ای خود آژانس را از وجود تأسیسات مورد نظر مطلع سازد.

ایران وجود سایت نطنز را در تابستان سال 1381 به آژانس اعلام کرد و در زمستان سال 1381 (فوریه 2003) این سایت مورد بازدید مدیر کل وقت آژانس قرار گرفت. گازدهی به تأسیسات نطنز یکسال بعد از گزارش ایران به آژانس در تابستان سال 1382 با حضور رسمی بازرسان بین‌المللی صورت پذیرفت که این به معنای آن بود که ایران حتی 6 ماه پیش از موعد به تعهداتش عمل کرده بود.

از بحث جدال­‌های سیاسی بین ایران و آمریکا و متحدان این کشور درباره برنامه هسته­‌ای ایران که بگذریم یک سوال که ما به عنوان مردم ایران باید از خود بپرسیم این است که آیا این کشور با توجه به هزینه‌­های هنگفت سیاسی و اقتصادی که کشورهای غربی به حق یا ناحق برای پیگیری این برنامه تحمیل می­‌کنند اصلاً نیازی به انرژی هسته­‌ای دارد یا خیر و آیا ادامه این برنامه در راستای منافع ملی ایران است؟

این گزارش نگاهی به همین موضوع از چندین جنبه است که آیا پیگیری انرژی هسته‌­ای با توجه به هزینه­‌های ضمیمه شده به آن، برای ایران که کشوری سرشار از منابع انرژی است مقرون به صرفه است و یا اینکه ایران بهتر است به سایر منابع انرژی خود متکی باشد و دست از تلاش برای دست­یابی به انرژی هسته­‌ای بردارد.

. در اینجا ذکر این نکته هم ضروری است که بحث اصلی آمریکا و متحدان این کشور هم همین است که ایران با توجه به منابع نفتی و گازی غنی که در اختیار دارد، نیازی به رآکتورهای هسته‌­ای برای تأمین انرژی خود ندارد: استدلالی که در نگاه اول، معقول به نظر می­‌رسد، اما در نگاهی عمیق‌­تر رنگ می‌­بازد.

چرا چرخ سانتریفیوژهای ایران باید بچرخند؟ +تصاویر

ایران دارای ۱۰ درصد از منابع نفتی جهان و ۱۵ درصد از گاز جهان می‌باشد. ایران دومین صادر‌کننده بزرگ نفت اوپک و چهارمین تولید‌کننده نفت در جهان است.

چرا چرخ سانتریفیوژهای ایران باید بچرخند؟ +تصاویر

آیا رآکتورهای هسته­‌ای برای ایران ضروری هستند؟

چنانکه گفتیم پاسخ کشورهای غربی به این سوال منفی است چون طبق استدلال آنها ایران با در اختیار داشتن منابع انرژی فسیلی نیازی به استفاده از رآکتورهای اتمی ندارد. اما این استدلال از چند جهت نادرست است.

اول اینکه، بسیاری از کشورهایی که صاحب منابع غنی انرژی فسیلی هستند، مانند انگلیس و روسیه که هر دو صادرکننده نفت هم به شمار می­روند بخش اعظم نیازهای انرژی خودشان را از طریق رآکتورهای اتمی تأمین می­‌کنند.

چرا چرخ سانتریفیوژهای ایران باید بچرخند؟ +تصاویر

نیروگاه هسته‌­ای«لنینگراد» در روسیه

طبق اعلام سایت «انجمن هسته‌­ای جهانی» در کشور روسیه در سال 2012 میزان کل الکتریسیته تولید شده در نیروگاه­‌های هسته­‌ای برابر 177.3 تتراوات ـ ساعت بوده که برابر با 17.78 درصد از کل برق تولیدی این کشور است. کشور انگلیس نیز تا سپتامبر سال 2014 شانزده رآکتور اتمی دارد که حدود 18 درصد از کل نیاز برق این کشور را تأمین می­کند (منبع: : سایت انجمن هسته‌­ای جهانی)

از طرف دیگر، بسیاری از کشورهای دیگر مانند آلمان، فرانسه و ژاپن که از ذخایر گازی یا نفتی برخوردار نیستند هم علی­رغم داشتن استطاعت مالی، استفاده از انرژی هسته‌­ای را برای افزایش واردات نفت و گاز کنار نگذاشته­‌اند.

چرا چرخ سانتریفیوژهای ایران باید بچرخند؟ +تصاویر

در حال حاضر 16 کشور دنیا برای تأمین دست­کم یک چهارم از نیازهای الکتریسته خود به انرژی هسته‌­ای وابسته هستند. این شکل وابستگی روزافزون به انرژی هسته­‌ای برای تولید الکتریسته را طی بیش از چهل سال نشان می­دهد. محور عمودی این جدول میزان تولید انرژی بر حسب تتراوات ساعت (TWh) در یک سال مالی را نشان می­دهد و محور افقی سال‌های مالی از سال 1971 تا سال 2012 (منبع: سایت انجمن هسته‌­ای جهانی)

تا فوریه سال 2014، 434 راکتور با ظرفیت تولید 380 هزار مگاوات برق در سراسر جهان به ثبت رسیده‌اند. 70 راکتور دیگر با ظرفیت تولید 75 هزار مگاوات برق در دست ساخت‌اند و 173 راکتور دیگر نیز در آستانه آغاز عملیات احداث قرار دارند. گزارش «انجمن هسته‌ای جهانی» در ژانویه 2014 حاکی از آن است که بیش از 45 کشور در جهان فعالانه از برنامه­‌های انرژی هسته‌­ای استفاده می‌کنند.

بین سال‌های 1974 که ایران اولین قرارداد خود برای ساخت رآکتورهای هسته­‌ای را آغاز کرد تا سال‌های جاری، استفاده از رآکتورهای اتمی برای تولید برق تا 12 برابر افزایش یافته است.

بنابراین این استدلال آمریکا و کشورهای هم­‌پیمان آن که ایران با توجه به منابع نفتی و گازی نیازی به استفاده از انرژی هسته‌­ای ندارد استدلالی است که دست­کم باید گفت برای هیچ کشور دیگری به کار برده نمی­‌شود چرا که در حال حاضر اکثر کشورها و از جمله منتقدین برنامه هسته‌­ای ایران تردیدی در برنامه‌­ریزی برای استفاده از این منبع برای تأمین نیازهای انرژی­شان ندارند.

چرا چرخ سانتریفیوژهای ایران باید بچرخند؟ +تصاویر

نیروگاه هسته­‌ای «بلویل» در فرانسه دارای دو رآکتور هسته­‌ای بزرگ است

نکته دوم که باید در این میان به آن توجه کرد این است که حتی در اختیار داشتن نفت و گاز به اندازه چند برابر مقدار فعلی باز ایران را از تلاش برای دست­یابی به انرژی هسته‌­ای معاف نمی­کند چرا که منابع نفتی و گازی اصطلاحاً جزو «منابع تمام­‌شدنی» هستند و اقتصادهای متکی به منابع تمام­‌شدنی لاجرم روزی به پایان خواهند رسید. بنابراین، حتی کشورهای صاحب منابع عظیم نفتی و گازی باید به دنبال راهی باشند تا با استفاده از«منابع جایگزین انرژی» مصرف این منابع تمام­‌شدنی را تا حد ممکن کاهش دهند و استفاده بهینه از آنها در موارد مقتضی را در دستور کار قرار دهند.

در ادامه این بحث خواهیم دید که نیاز ایران به منابع جایگزین انرژی با توجه به دلایل اقتصادی، محیطی و حتی اجتماعی مسأله­‌ای آشکار و غیرقابل تردید است. ما پیش از پرداختن به هر کدام از این دلایل، عواملی کلی دخیل در لزوم تلاش برای برخورداری از منابع جایگزین انرژی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1-1- ملاحظات کلی دخیل در پیگیری منابع جایگزین انرژی در ایران

همان­طور که می­دانیم بسیاری از کشورهای صادرکننده عمده نفت، از جمله ایران جزو کشورهای در حال توسعه محسوب می­شوند. مشکلی که این کشورها با آن روبرو هستند این است که باید بدون در اختیار داشتن ابزارهای لازم نظیر اقتصادهای در حال رشد سریع، برخورداری از سرمایه­‌گذاری­‌های کلان و امکانات زیرساختی قوی و متناسب نیازهای جمعیت­‌های رو به ازدیاد خود و به ویژه روند تقاضای صعودی انرژی در تمامی بخش­‌های خانگی و صنعتی داخلی را تأمین کنند.

اما از طرف دیگر، نفت ثروت ملی ایران و سایر کشورهای صادرکننده این محصول به شمار می­رود و اقتصاد ملی این کشورها تا اندازه زیادی به صادرات آن بستگی دارد. در عین حال، همان­طور که می­دانیم، نفت یک منبع غیرتجدیدپذیر انرژی به شمار می­رود، یعنی هنگامی که این ماده تولید و صادر شد دیگر نمی­توان آن را مجدداً تولید کرد.

بر اساس این دو اصل، هیچ عقل سلیمی نمی­‌پذیرد که ایران و سایر کشورهای صاحب منابع نفتی، صادرات بی‌­رویه سرمایه­‌های ملی خود، بدون امیدواری به دریافت منافع درازمدت و پایدار را در دستور کار خود قرار دهند. در نتیجه در صورتی که برنامه­‌ای برای متنوع کردن منابع انرژی در این کشورها وجود نداشته باشد آنها بایستی منتظر وقوع بحران­‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی در آینده باشند.

در اینجا توجه به یک نکته مهم دیگر نیز ضروری است و آن نقش امنیت انرژی در رهبری جهان در سال‌های آینده است. متخصصان علم آینده‌پژوهی و علوم استراتژیک، آینده جهان را در گرو موضوع انرژی می­دانند و استدلال می­‌کنند در سالهای پیش رو کشوری می ­تواند در زمره قدرت­های جهانی قرار بگیرد که از حیث منابع انرژی و امنیت تأمین آن در جایگاه بهتری قرار بگیرد.

1-2- ملاحظات اقتصادی در منابع جایگزین انرژی

60 میدان نفتی اصلی ایران قدیمی و برخی از آنها در حال فرسایش هستند. یک بررسی در سال 1998 نشان داد که از بین 60 میدان نفتی ایران، 57 عدد از آنها به مطالعات فنی، تعمیرات و فشاردهی مجدد نیاز دارند که این به 15 سال زمان و هزینه‌­ای بالغ بر 40 میلیارد دلار نیاز دارد. هم‌اکنون حدود 80٪ از میادین نفت ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند. و بر اساس اداره اطلاعات انرژی آمریکا در 27 دسامبر 2013 چاه‌های ایران سالانه 8 تا 13 درصد از توان تولید نفت خود را از دست می‌دهند.

چرخ زندگی مردم ایران چقدر به چرخش سانتریفیوژها وابسته است؟ +تصاویر ////آماده انتشار//////
سکوی نفتی میدان سلمان (عکس از:شانا)

در همین حال، از دهه 1990 مصرف نفت ایران با نرخ هشدار دهنده 8 درصد در سال افزایش یافته و مجموع کل مصرف انرژی این کشور از 1.6 کادریلیون در 1980 به بیش از 5.5 کادریلیون در حال حاضر رسیده که این یک رشد 280 درصدی را نشان می­دهد. در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، ایران طی بیست سال آینده به وارد کننده نفت خام تبدیل خواهد شد و این برای کشوری که 80 درصد از ارز خارجی‌­اش را از محل فروش نفت تأمین می­کند و برای تأمین 40 درصد از کل بودجه سالانه‌­اش به نفت وابسته است، فاجعه‌­ای عظیم خواهد بود.

با نگاهی به تجربه اندونزی، کشوری که از یک صادر کننده نفت به یک وارد کننده نفت تبدیل شد، می‌توان دریافت که امکان تکرار سناریویی مشابه برای ایران وجود دارد.

کارشناسان حوزه انرژی معتقدند ارزش یک بشکه نفت بسیار بیشتر از آن است که از آن برای تولید الکتریسیته استفاده شود. با همین استدلال باید گفت گاز طبیعی نیز ارزشی به مراتب بالاتر از سوزاندن دارد و معقول آن است که این منابع ارزشمند صرف تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر شوند. ایران در حال حاضر گام در این راه گذاشته و در حال حاضر سالانه محصولات پتروشیمی به ارزش 2.7 میلیارد دلار تولید می­کند.

از طرف دیگر، از میان انرژی­‌های شناخته شده نفت عمری کوتاه­تر از همه دارد. مطابق نتایج تحقیقات و پیش‌­بینی‌­ها، عمر نفت با محاسبه میزان ذخایر موجود بین 45 تا 68 سال خواهد بود. گاز نیز عمری تا حداکثر 150 سال دارد. با این آمارها انتظار می­رود ظرف 15 تا 20 سال آینده نیمی از ذخایر شناخته شده و قابل پیش‌­بینی نفت به اتمام رسیده باشند. این در حالی است که عمر ذخایر اورانیوم تا 500 سال پیش‌­بینی می­‌شود.

بر این اساس این نکته که عصر نفت به عنوان منبع انرژی پایه رو به پایان است امری قطعی به نظر می‌­رسد و از میان انرژِی‌­های شناخته شده تنها انرژی هسته‌­ای است که قابلیت جایگزین شدن به جای نفت را دارد. پیش‌­بینی می­شود ذخایر سنگ اورانیوم ایران توان تولید برقی معادل با 45 میلیارد بشکه نفت را داشته باشند. بنابراین آیا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است که ایران منابع نفت و گاز خود که با مشقت به دست می‌­آیند را برای تولید برق مصرف کند و به فکر استفاده از منابع جایگزین انرژی نباشد؟

ذکر این نکته نیز ضروری است که به گفته کارشناسان حوزه اقتصاد انرژی طرح فعلی ایران برای تولید 20 هزار مگاوات برق از انرژی هسته‌ای تا سال 2020 می‌تواند سالیانه 190 میلیون بشکه نفت خام و نزدیک 14 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را به دنبال داشته باشد.

1-3- ملاحظات زیست­‌محیطی دخیل در منابع جایگزین انرژی

ایران در حال حاضر در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زیست­‌محیطی ناشی از مصرف گاز و نفت است. جنگ 8 ساله با عراق، تحریم‌های اقتصادی، عدم توجه به مسائل محیطی در توسعه بعد از جنگ و برخی عوامل دیگر موجب شده‌­اند ایران موفقیتی در حفظ محیط زیست و پاکیزه نگاه داشتن آن نداشته باشد. با این حال، در روند حرکت جهانی به سوی توسعۀ پایدار،‌ توجه به آسیب‌های زیست محیطی ناشی از بخش انرژی‌ امری ضروری محسوب می­‌شود.

یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که تولید انرژی از منابع سوخت فسیلی را در آینده با محدودیت جدی مواجه خواهد ساخت، افزایش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی خصوصاً دی اکسید کربن است که اصلی‌ترین عامل ایجاد گازهای گلخانه‌ای و صدمه رساندن به لایۀ ازون است.

از سال 1359 انتشار کربن ناشی از سوخت منابع فسیلی در ایران با افزایش 240 درصدی مواجه بوده است. انتشار کربن یکی از عوامل اصلی آلودگی شهر تهران و برخی از شهرهای بزرگ کشور ایران است. مطابق برخی آمارها اثرات بلندمدت هوای آلوده سالانه به مرگ و میر دست­کم 17 هزار نفر تنها در تهران منجر می‌­شود.

هوای آلوده، به علاوه با آلوده کردن آب باران به منابع زیرزمینی و خاک نیز آسیب می­‌رساند. در همین حال، صنایع ایران که از نفت و گاز برای انرژی استفاده می‌­کنند ضایعاتی تولید می­‌کنند که با ورود به تعداد زیادی از رودخانه­‌ها و آبهای ساحلی خطر آلودگی آب آشامیدنی را به همراه دارند.

چرا چرخ سانتریفیوژهای ایران باید بچرخند؟ +تصاویر

مصرف انرژی در ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی

تمامی این مشکلات به این دلیل ایجاد شده‌­اند که منابع جایگزین انرژی، شامل انرژی آبی، انرژی خورشیدی و انرژی زمین­‌گرمایی تنها دو درصد از میزان مصرف انرژی در ایران را تشکیل می­‌دهند و مابقی نیاز ایران به انرژی از نفت و گاز تأمین می­شود.

ایران علاوه بر رآکتورهای هسته­‌ای، البته قابلیت­‌های زیادی برای تولید انرژی از سایر منابع نو و تجدیدپذیر را نیز داراست. استفاده از بیابان­‌ها، به عنوان مثال می­توانند یکی از بهترین منابع تولید انرژی­‌های نو باشند.

چرا چرخ سانتریفیوژهای ایران باید بچرخند؟ +تصاویر

تولید انرژی با استفاده از پنل­‌های خورشیدی در اسپانیا

طبق گزارش «برنامه توسعه سازمان ملل» در سال 2006، پهنه‌­ای به طول و عرض 800 کیلیومتر در صحرای آفریقا اگر به پنل­‌های خورشیدی مجهز شود می­تواند انرژی تمام مردم جهان را برای مدت یک سال تأمین کند. ایران در حال حاضر چنین پهنه‌­ای را در اختیار دارد و از سال 2006 تا سال 2013 فناوری به قدری پیشرفت کرده که راندمان دریافت انرژی از پنل­‌های خورشیدی به بیش از 4 برابر افزایش پیدا کرده است.

به گفته کارشناسان محیط زیست، میزان تابش خورشیدی در هر متر مربع از خاک تنها در ایران، قسمتی از استرالیا، صحرای «الخالی» در عربستان و بخشی از صحرای آفریقا تا این اندازه بالاست و در صورتی که ایران بتواند بخشی از انرژی خود را از طریق انرژی خورشیدی تأمین کند می­تواند چشم‌­انداز امیدبخشی از لحاظ امینت انرژی در آینده داشته باشد.

نتیجه‌­گیری

فرجام سخن اینکه نگاهی به چشم ­انداز انرژی جهان نشان می‌­دهد در حال حاضر برنامه­‌ریزی برای استفاده از انرژی هسته‌­ای جایگاهی ویژه‌ای در سبد انرژی دارد. همان­طور که گفتیم تمامی کشورها و قدرت‌های بزرگ در حال حاضر در حال سرمایه­‌گذاری برای افزایش سهم انرژی هسته‌­ای در منابع تولید انرژی خودشان هستند.

مطالعات مختلف نیز بر اهمیت ادامه برنامه هسته‌­ا‌ی ایران تأکید می­‌کنند. به عنوان مثال، موسسه تحقیقاتی استنفورد در سال 1973 در یک رشته مطالعات تحقیقاتی برآورد کرد ایران تا سال 1994 به تأسیساتی هسته‌­ای با ظرفیت تولید 20 هزار مگاوات برق در سال نیاز خواهد داشت. 

برای نمونه، مطالعات سال 1973 از سوی موسسه تحقیقاتی استنفورد نشان داد که ایران تا سال 1994، به تاسیسات انرژی هسته‌ای با ظرفیت تولید 20 هزار مگاوات برق در سال نیاز خواهد داشت. همچنین مطالعه ای هم که سازمان انرژی اتمی ایران انجام داده، نشان می‌دهد که در سال 2021 ایران باید مجموعا 10 هزار مگاوات معادل 12.5درصد از نیاز برق خود را از انرژی هسته ای تأمین کند.

چرا چرخ سانتریفیوژهای ایران باید بچرخند؟ +تصاویر
تصویری از یک میدان نفتی در کالیفرنیای آمریکا

در چنین فضایی که آینده کشورها در جهان به موضوع انرژی گره خورده است و ایفای نقش در معادلات آینده جهانی بدون اطمینان از قرار گرفتن در جایگاهی مطلوب از حیث منابع‌ ­انرژی­‌ساز غیرممکن به نظر می­رسد. وابستگی روزافزون به منابع فسیلی انرژی در حکم واگذار کردن عرصه رقابت به قدرت­هایی است که از دیرباز در پی وابسته نگاه داشتن کشورهای ضعیف و استعمار آنها بوده‌­اند؛ این در شرایطی است که آمریکا خود را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت تبدیل خواهد کرد تا نبض بازار این طلای سیاه استراتژیک را در دست داشته باشد و از نفت خاورمیانه بی‌نیاز.

اولین نتیجه توقف چرخش سانتریفیوژهای ایران، در چرخ زندگی مردم ایران و دسته و پنجه نرم کردن با کمبود انرژی در سال‌های آتی، آلودگی هوا و وابستگی به کشورهایی خواهد بود که چندسالی است "دارو" را هم از بیماران ما دریغ کرده و خواهند کرد. با این نگاه صرفا انرژی محور -بدون نظر گرفتن مزیت‌های سیاسی، امنیتی و استراتژیک انرژی هسته‌ای-، پیگیری توسعه برنامه هسته­‌ای برای ایران نه تنها مهم، که یک ضرورت است؛ و تیم مذاکره‌کننده ایران با پایداری در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب و کوتاه نیامدن از اصول و اهداف نظام، این مسیر را دنبال می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • مهدی از قم ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    2 0
    مشکل ما در ایران همیشه سیاست مداران پراگماتیست هستند.سیاست مدارانی که فقط به فکر نقد هستند و دید بلند مدت ندارند یا این از خودگذشتگی را ندارند که فکری برای بالای حداقل 25سال داشته باشند.اگر روزی قراردادهای استعماری را سیاست مداران روشنفکرمان امضا میکردن به خاطر همین خصلت این افراد بوده است و ما اکنون تاوان این خودخواهی ها را میدهیم.پس بیایید سختی را تحمل کنیم و صبر داشته باشیم.بیایید از خودگذشته باشیم و به فکر نسل بعد.قرار نیست نتیجه همه کار هایمان را در دولت خودمان ببینیم
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    احسنت بسیارعالی
  • معز ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    چرخش چرخ اقتصاد و معیشت مردم بدون چرخش سانتریفیوِژ با دور نمایی که از بحران انرژی متصور است غیر ممکن است آنهایی که گردش چرخ اقتصاد و معیشت مردم را مقدم میدانند یا حتی همسطح چرخش سانتریفیوژها مغالطه ای بیش نیست. میگویند معلمی برای سواد آموزی به روستایی رفت شیادی که در آن روستا از بی سوادی مردم سوء استفاده میکرد حضور معلم را برنتافت روزی همه روستائیان را جمع کرد و به معلم گفت روی تخته سیاه بنویس مار معلم هم نوشت مار . سپس خودش شکلی از مار را روی تخته نقاشی کرد و رو به مردم بیسواد کرد و گفت انصاف دهید کدام مار است آنچه من نوشتم یا آنچه را این مرد و با این ترفند اطراف معلم را خالی کرد حالا حکایت معیشت و سانتریفیوژها حکایت همان املای مار و شکل مار است.
  • محمدرضا ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    چون مسئولین فعلی فکر می کنند تو هیچ صنعتی جز آبگوشت بزباش و قورمه سبزی قابل رقابت نیستیم
  • قاسم ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    داشتن چرخه ی کامل هسته ای حق و خواسته ی ماست. هیچ قدرتی چنین قدرتی ندارد که مانع این حق شود.
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    سلام مقاله بسیار مفیدی بود .شما را بخدا بیشتر از این مقاله ها منتشر کنید تا اذهان مردم و جوانان بیشتر روشن شود. انشاالله...
  • ریاستی ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    این راه غیر قابل بازگشت است
  • ناشناس ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    انرژی هسته ای مقرون به صرفه ترین و پاک ترین انرژی محسوب میشود و وقتی در حال حاضر 45 کشور جهان از آن استفاده میکنند چرا ما باید از داشتن آن محروم باشیم ؟!
  • ناشناس ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    منابع نفتی و گازی کشور رو به پایان است و در صورت نداشتن انرژی هسته ای در آینده ای نه چندان دور کشور با بحران انرژی مواجه خواهد شد.
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    من تا حالا جایی نخوندم که درمورد منع استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیزهیچ کشوری در فشار گذاشته بشه.. چرخ سانریفیوژهم همزمان با چرخ اقتصادی مردم باید بچرخه.. مصرف انرژی از هرنوع هم باید ب5ینه بشه.. خودروها وسوختها صنایع غیراستاندارد باید برای جلوگیری از الودگی هوا اصلاح بشن.. افزایش جمعیت هم همپا با اوضاع اقتصادی و زیر ساخت های جامعه باشه..
  • IRANIII ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    الان یعنی توافق کنیم؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    نکته قابل توجه اینجاست که کشورهایی که خودشون بیشترین استفاده را از انرژی هسته ای دارند ایران را از داشتن آن منع میکنند !
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    شما میگویید اگر الان انری اتمی تهیه نکنیم فرداد با بن بست مواجه می شویم . درست اما الان با تغطیل نمودن چاه نفت و در اختیار گذاشتن آن برای کویت و فطر و عربستان تحت فشار هستیم
  • ناشناس ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    کشورهایی که همزمان با آمریکا وروسیه به این فناوری دسترسی پیدا کردند بعد از این که فهمیدند این فناوری می تواند برای امنیت جهان خطرآفرین باشد به هیچ وجه اجازه نمی دهندکشور دیگه ای در این حوزه فعالیت داشته باشد مگر اینکه عضومتعهد جامعه ای بین المللی باشد مانند ژاپن،کره جنوبی،برزیل،افریقای جنوبی.پس تقابل با این کشورها (6ابرقدرت+متحدان آسیای شرقی اونها ومتحدان عربی اونها)هر کشوری رو در ورطه ی نابودی قرار می دهد حداقل از لحاظ اقتصادی
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    من فکر می کنم شما اصل و فرع رو خلط کرده اید. آیا انرژی هسته ای را برای حفظ نظام و رفاه مردم می خواهیم یا برعکس؟ ا آیا در زمان جنگ تحمیلی هیچ عقب نشینی ولو تاکتیکی نداشته ایم؟ بله داشته ایم. برای حفظ سربازانمون داشته ایم و پس از تجدید قوا دوباره آن عقب نشینی رو جبران کرده ایم قضیه مذاکرات هسته ای هم همین است. ممکن است در جاهایی مجبور به عقب نشینی شویم و این همان عقلانیت است
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    انرزی فراوانش خطر آفرینه یا سوخت پاکش یا رادیو دارو هاش در تشخیص و درمان بیماریها و مطالعات کشاورزی و ... البته پیشرفت ما برای غرب خطر آفرینه! ناشناس! اگر به امریکا به خطر!!! هسته ای می اندیشد بمب های هسته ای خود و رژیم صهیونیزم را معدوم کند. راستی مهمترین عضو متعهد جامعه بین الملل!!! همون امریکایی نیست که وحشیانه از سلاح هسته ای استفاده کرده؟
  • محمد ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    صحبت بن بست فردا نیست. تولید دارو و پیشبرد تحقیقات نیاز امروز در سایه انرژی هسته ایست. البته اگر استقلال ملی که از آن مهمتر است را در نظر نگیریم. و اگر به اینکه هسته ای بهانه امروز غرب برای زدن ریشه اسلام و نظام است را در نظر نگیریم
  • محمدرضا ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    توافق میکنیم اگر عزتمان زیر سوال نرود تحریمها برداشته شود و به بهانه حقوق بشر و ... دوباره تمدید نشود تکنولوژی هسته ای نمادین نباشد در صورت بازی با الفاظ و دور زدن حقوقمان توافق ملغی باشد
  • ارشد اقتصاد ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    اگر توافق نشه مردم کامل بدبخت میشن و گرانی شدید.. همین الانش رفتم کل داروخانه های سهر مشهد رو گشتم میگن مولتی ویتامین جوشان دیگه وارد نمیشه و ایرانم نمیتونه درست کنه!! پس وای به حال چیزهای دیگه!!
  • محسن ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    ایران فعلا نیازی به انرژی هسته ای ندارد و شده پاشنه آشیل کشور و موجب هزاران مشکل و درد سر که دودش فقط روفته تو چشم مردم امروزه مردم ایران بیشتر به ساندویچ نیاز دارند تا سانتری فیوژ یعنی مردم زندگی میخوان نون می خوان اقتصاد می خوان عدالت می خوان نه درد سر
  • محسن ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    اگر چرخ عدالت بچرخه همه چی مر چرخه
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    هیچکس حق نداشته ونداردوهیچکس تاالان این حرف رو نزده..
  • ناشناس ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    ناشناس11:19شما درست می فرمائید ولی ژاپنی ها ی که آمریکا علیهشون بمب هسته ای به کار بردخود را به جامعه جهانی ملحق کردند والان از صفر تاصد دانش هسته ای رو در اختیار دارند.نیروگاه هسته ای با بالاترین استانداردها می سازند.غنی سازی نامحدود دارند.در اقتصاد جهانی حرف اول رو می زنندمیتونی دلیلشو حدس بزنی چطور به این مرحله رسیده اند وچطورجهان بهشون اعتماد کرده که متعهد هستند؟
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    من کاربر وایمکس ایرانسل هستم و مدتیا سایتتون با وایمکس باز نمیشه یا خیلی کند هست اما با GPRS موبایلم سریع باز میشه. لطفا بررسی کنید
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    تا الان که مردم و اقتصاد ایران نابود شده بعدش دیگه معلوم نیست
  • ناشناس ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    ما هر چقدر در پیشبرد برنامه هسته ای مان شتاب کنیم به نفع کشور است چرا که طولانی شدن آن باعث ادامه داشتن تحریمها و فرسایشی شدن آن میشود و اگر زودتر به نقطه غیرقابل بازگشت برسیم امریکا رو در مقابل عمل انجام شده قرار داده ایم .
  • ناشناس ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    ناشناس12:40 ایران با ژاپن قابل قیاس نیست زیرا امریکا در ژاپن پایگاه نظامی دارد و دولت ژاپن مثل رژیم سابق ایران بطور کامل زیر بلیط امریکاست .
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    الان این سوال برام بوجود اومده واقعا اینقدر می فهمی؟
  • مندلیف ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    مندلیف::: سوزاندن نفت همانند ان است که چراغ خوراک پزی را با اسکناس روشن نگاه بداریم ........................ باید فقط از نفت برای ساختن استفاده بشه نه سوزاندن
  • محمد مهدی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    مشرق منتشر کن این چیزا که نوشتید با عرض معذرت از منطق خارجه. حقیقت اینه که توجیه اقتصادی برای غنی سازی در ایران باطله. حالا چرا؟ 1- ایران میتونه سوخت رو به قیمت یک دهم یا کمتر از روسیه تهیه کنه، میتونه به یه برنامه تحقیقاتی با سانتریفیوژ های پیشرفته ولی زیر 200 تا در مذاکرات راضی بشه و تضمین تامین سوخت ارزون بگیره، اون برنامه هم فقط دانش هسته ای رو زنده نگه داره و جلو دبه کردن سر تامین سوخت رو بگیره...اگه بحث اقتصادی بود، مذاکرات نهایتا 2 هفته ای تموم بود. 2- غنی سازی اورانیوم در سطح صنعتی دوگانگی کاربرد ایجاد میکنه. کشوری که 190 هزار سانتریقیوژ داره عملا بمب هسته ای هم داره. یعنی اگر اراده کنه بسرعت بهش دست پیدا میکنه. این یعنی اون کشور بازدارندگی هسته ای داره مخصوصا وقتی که همراه با اون داره موشک های قاره پیما رو توسعه میده. این یعنی ایجاد عمق استراتژیک. این یعنی دیگه نمیشه با حرف زور باهاش تعامل کرد و تهدید نظامیش کرد. این وقتی مشکل ساز میشه که اون کشور از نظر راهبردی و ایدولوژیک در مسیر تقابل و دشمنی باشه و نه همراهی (که در اون صورت بازدارندگی هسته ای نه بد که خوب هم هست). یعنی ایران قدرتمندی که از مدیترانه تا هیمالیا در مرز چین نفوذ میکنه و قلب ایدولوژی اون آمریکا ستیزی و اسرائیل ستیزی و تکفیری ستیزی است! این چیزیه که تحمل نمیشه نه اینکه ایران نیروگاه خورشیدی یا هسته ای بسازه که نفتش تموم نشه. اگر تقابلی هم در حوزه های اقتصادی هست برای اینه که استدلالشون اینه که دشمن نباید قوی بشه. شاید این بخش از صحبت من به مزاق عده ای خوش نیاد، ولی حقیقت اینه که این برنامه هسته ای برای مردم عادی که کاری به سیاست و استراتژی ندارن، و هدفشون صدور انقلاب و دشمنی با صحیونیزم و دغدغه اسلام اصیل و مبارزه با وهابیت و تکفیری ها و ... این موارد نیست بجز بددختی چیزی نداشته. البته کسانی که این مسائل براشون مهمه و خودشون رو در میدان جنگ حق و باطل تصور میکنن توجیه پذیره و باید با تحمیل سختی های بیشتر هم ادامه پیدا کنه. مشرق جون یه کلام حرف حساب زدم، کلی هم وقت گذاشتم، توهینی هم به کسی نکردم. ناموسا منتشر کن
  • حسین محمدی ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    تحت هرشرایطی به انرزی هسته ای نیاز داریم وهرکس در این رابطه کوتاه بیاید خیانت کرده است
  • امان از طاغوت ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    مشرق برای فریب مخاطب دلیل میاره که نیاز به انرژی هسته ای داریم و در نهایت نتیجه می گیره که پس سانتریفیوژ باید داشته باشیم! سانتریقیوژ ربطی به تولید برق و انرژی هسته ای نداره و برای تولید سوخته. در دنیا تمام کشورها الان برق هسته ای دارند ولی انگشت شمار سانتریفیوژ در اختیارشونه. مشرق برای رسیدن به اهداف سیاسیش مخاطبینش رو فریب میده و این اولین بارش نیست.
  • علی پسر شر ایران ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    سلام دوستان عزیز. آقای' امان از طاغوت" برای استفاده از انرژی هسته حتماً نباید سانتریفیوژ داشت ، در صورتی که سوخت راکتور بهت بدن. طرف مقابل تجهیزات صنعتی ، امکانات ارزی و پولی ، قطعات هواپیمای مسافر بری و حتی دارو و ... بهت نمیده به نظرت سوخت میدن. ابر قدرتی شدن ایران با این امکان به کنار (اگه میخوای بگی بخاطر تحریمه هسته ، 34 ساله امریکا چرا مارو تحریم کرده)
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    همین چندروز پیش وزیر بهداشت در مورد ارزونی دارو و...سخن میگفتند..
  • کوروش ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    1-از روسیه بگیره؟ روسیه اس 300 رو نداد میاد سوخت رو تامین میکنه؟ 2-در ضمن که گفتی هرکس 190 هزار سانترفیوژ داره بمب داره ما 190 هزار سو می خواهیم نه 190 هزار سانترفیوز 3-الان کره جنوبی داره تا90درصد غنی سازی میکنه ولی بمب نداره پس غنی سازی حتی با غنای بالا دلیل بر ساخت بمب نیست 3-برای مردم فقط یک موردش همین استفاده پزشکیه که شما که طرفدار صرفه اقتصادی هستی هیچ کدوم از کشورها حتی برای بیماران هم که شده به ما سوخت برای تولید دارویی رو ندادند پس ما مجبور شدیم خودمون بسازیم در ضمن برو درباره انرژی هسته ای و کشاورزی تحقیق کن که چقدر صرفه اقتصادی داره که ما محصولاتمون رو دور نریزیم وافت نزنه
  • سلام ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    اقا اگر نصف ایران رو بفروشیم بهمون باقالی هم میدن این امریکایی ها البته بعد از اینکه شفاف سازی کردیم
  • جامعه ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    جامعه بین المللی یعنی هرچی امریکا گفت دیگه؟؟؟؟؟؟؟ به نظرم جامعه جنگلی بذارن بهتره
  • فرانسه ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    80 درصد برق فرانسه از انرژی هسته ای است
  • الودگی ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    همین سوخت های فسیلی نیروگاه ها باعث الودگی شده باید اتمی باشه که هوا تمیز شه
  • انرژی اتمی ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    انرژی اتمی دود نداره برای همینه که فرانسه برای حفظ محیط زیست داره خیلی استفاده میکنه
  • در ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    در ضمن نفت وگاز الودگی دارن
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    کی حالا خواست درباره انرژی هسته ای کوتاه بیاد!!
  • دیدی ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    علی پسر شر ایران دیدم انقدر سوخت 20درصد برای نیاز پزشکی ندادند که خودمون ساختیم در ضمن اونا به هیچ چیز پایبند نیستند مگر قرار نبود بعد از توافق موقت تحریم جدید نکنند ولی از اون وقت تا حالا100 تا تحریم جدید کردند از قدیم گفتند کس نخوارد پشت من جز ناخن انگشت من
  • دانشجوی بیکار ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    اگر قرار بود اشتغال زایی بشه تو این 30 و اندی سال میشد. هرچند قبلشم مالی نبود این مملکت. اما را جع به تحریم، برای من نوعی که اصلا امیدی بهبود وضعیت اقتصادی وصنعتی این مملکت ندارم حتی اگر خود امریکا هم لقمه بزاره تو دهنمون بازم نمیشه(مشکل جای دیگس)، نبود تحریم با تورم 20 درصد خیلی بهتر از بودن تحریم با تورم 40 درصده. بالاخره بنده میخام زندگی کنم با باد هوا که نمیشه. حالا هر قدم که می خاد پول نفت بره تو جیب اقا زاده ها که شکیم توش نیست. بحث از مقاومت و این داستانا نکنید شاکی میشم. مقاومت کردیم بازم میکنیم. فلذا! توافق به نتیجه برسه بهتره ولی شک نکنید همانطوری که قبل از تحریم ها وضع همین بود با این سقوط آزاد قیمت نفت و خام فروشی که دولت راه انداخته و خارج نکردن پول نفت از بودجه جاری کشور و نظام بانکی فعلی کشور که فقط به وارد کننده ها و قاچاق چی ها تسهیلات می ده و نه به تولید کننده ها آب از آب تکون نمی خوره همانطوری که در این توافق نامه موقت و ترک خوردن تحریم ها دیدیم دلار 3000 تومنی قبل از توافق همان دلار 3200 تومنی الان هست!
  • امان از طاغوت ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    برو سانتر فیوژهای ارژانتین رو ببین که بااین کار برای خودش داره اورانیم غنی شده میفروشه افرادی مثل تو هستند که باعث شدن 100 ساله نفت بفروشیم با اینه علم و دانش غنی سازی رو داریم و میتونیم صادرات کنیم
  • دکتر ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    چرند نگو لطفا حتی عربستان که 10 برابر ایران داره نفت صادر می کنه اعلام کرده 16 نیروگاه هسته ای می سازد با کمک کره جنوبی امارات داره 4 تا می سازه ترکیه همینطور پاکستان 2 تا داره فرانسه آلمان ژاپن امریکا چین روسیه و تمام اقتصادهای دنیا هم دها رئاکتور قدرت دارن بعلاوه 20000 بمب اتمی در دست امریکا چین روسیه فرانسه انگلیس اسراییل و هند!
  • نصیر ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    من همین هفته پیش هم مولتی ویتامین ایرانی خریدم هم خارجی ایرانی 6000 تومن خارجی 9500
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    از اینکه به فکر مردم هستید و همه هم و غم شما اشتغال و درامد و تورم و ازدواج جوانان است کمال تشکر را داریم
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    خدا وکیلی چرت و پرت نوشتی حوصله منو هم سربردی از این چرندیاتت من مانده ام از این مخلوقات که خدا چه حوصله ای داره و شماها را چطور تحمل میکنه
  • سرباز ولایت ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    چه تیتر قشنگی زده بودید.....
  • ناشناس ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    قطعات هواپیمای مسافربری و دارو و سوخت برای راکتور تحقیقاتی پزشکی بما نمیدهند و 10 سال پیش به داشتن 3 تا سانتریفیوژ برای ایران هم راضی نبودند پس چه تضمینی وجود داره که سوخت نیروگاه ها را تامین کنند !
  • امان از طاغوت ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    جناب "علی پسر شر ایران" آیا در این 25 سال (قبل از تحریم های مربوط به هسته ای) غربی ها سوخت راکتور رو از ما دریغ کرده بودند؟ در اون مدت امریکا فقط چند تحریم فقط و فقط مربوط به شرکت های امریکایی در مورد ایران داشت که ایران هم می تونه برای هر کشوری قرار بده. مثل عدم اجازه به تولید کنندگان امریکایی هواپیما برای ارسال قطعاتی که میشه در خواپیمای جنگی هم استفاده کرد به ایران. بنابر این جواب سوالت اینه که امریکا 35 سال ما رو تحریم سوخت اتمی نکرد.
  • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 1
    تحمل تحریم فقط در صورت اقدام برای ساخت بمب اتمی ارزش داره بخصوص که حالا ما داریم تاوان تلاش برای ساخت سلاح میدیم وقتی نیت صلح آمیز داریم.
  • ناشناس ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    یه کم فکر کنید چرا کشورهای که قدرتمند وپیشرفته هستند انرژی هسته ای دارند؟
  • سیدمهدی ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    همین الان هم مسئولین اجرایی نظام طاغوت که ساکن خارج ایران حتی آمریکا هستند مکرر می گویند ایران حتما حتما باید فن آوری هسته ای و سوخت را کاملا" در اختیار داشته باشد و مکرر در مصاحبه ها و مناظره های رسانه های خودشان هم به راه درست ایران اعتراف می کنند هرچند از نظر ایدئولوگ و اجرائیات با ما دشمن هستند پس هرکس بگوید ما فن آوری هسته ای لازم نداریم یا بصورت کاملش را نداشته باشیم یا مزدور هست یا یک احمق به تمام معنا ایران برای توسعه و پیشرفت حتما به زیرساخت های حیاتی مانند فن آوری هسته ای نیاز شدید دارد که بعضا از نان شب هم واجب تر می شود شما در حوزه داروهای نوترکیب و بهینه سازی بذور و انرزی پاک و مستمر به هر قیمتی باید این دانش را بومی و توسعه دهید همین آقایان غرزن اگر فرزند سرطانی و یا بیمار خاص داشته باشند و فردا همین دشمنان سر هر مساله ای بگویند دارو دیگر به شما نمی دهیم همین داروهای منبعث از فن آوری هسته ای را حاضرند با حراج ناموسشان هم بدست بیاورند ببخشید که اینقدر بی محابا می گویم ولی وقتی کارد به استخوان جامعه و افراد برسد هرکاری می کنند پس مطمئن باشید پایداری و تحکم بر سر احقاق حقمان در اینجا یعنی عزتمندی فعلی و آتی برای نسل های بعدی اصلا ساده بگویم با این روش و نرخ رشد مصرف برق در کشور همین دوستان زیر کولر گازی چند ساعت برق نداشته باشند به تمام عالم و آدم فحش می دهند خوب ما برای سنوات آتی به چندین هزار مگاوات برق پایدار و ارزان و پاک نیاز داریم در حالی که نیروگاه بوشهر فقط هزار مگاوات هست دوستان تز نیروگاه ابی و بادی و سوختی را ندهند که هیچکدام پایدار نیست یا آلودگی بمراتب بیشتر دارد که گریبان کشور را امروز گرفته در خصوص فن آوری های نوین و نیروگاه های پاک زیستی مانند موج دریا و توربین باد و درون گرمایی یا خورشیدی هم خود آلمان هم هنوز در ابتدای راه هست با آن همه پیشرفت و سرمایه پس در خیالات و اوهام زندگی نمی کنیم که سالهای سال بیخیال برق و .. بشویم که چه فردا شاید برق پاک گیرمان آمد .
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    جناب اررررشد اقتصاد دلیل این مشکلات ضعف مدیریت بعضی مسئولان و تنبلی افراد تحصیل کرده مثل منو شماست و راه حل این مشکلات مقاومت اقتصادیه نه اینکه چشمت به یه قرون دوزار دشمن باشه که به ازاش چند برابر ازت باج بخواد
  • سیدمهدی ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    1 0
    دوست ناشناس انگلیسی این عقب نشینی تاکتیکی شما را دوسال در زمانی که بهترین رابطه را با غرب داشتیم انجام دادیم که بعدش زیرش زدند و حتی غنای 3.5 درصد رو هم قبول نکردند و گفتند تعلیق داوطلبانه باید به تعطیل دائم بدل شود اونا دنبال تقلیل بعد تعلیق و نهایتا تعطیل کردن این فن آوری هستند حرف شما من رو یاد اراجیف بنی صدر در اوایل جنگ می اندازد که می گفت سپاه که تازه تاسیس است و تجربه جنگی ندارد و نمی شود به ایشان سلاح سنگین و نیمه سنگین داد ارتش هم که خالص سازی و تصفیه نشده بطور کامل پس بهترین کار این است که از روش اشکانیان استفاده کنیم زمین بدهیم به صدام و زمان بخریم یعنی عقب نشینی تاکتیکی پشت عقب نشینی تاکتیکی !!! نهایتا خود امام وارد عمل شد و گفت آقا این چه کاری است این کار و عقب نشینی باعث میشه دشمن متر به متر جلو بیاید و ویرانی برجا بگذارد و نیروهای داخلی و ملت سرخورده و دشمن جری شود !!! خواهشا مردم را درازگوش فرض نکن حداقل ما هم مثل شما تحصیلات عالیه داریم و تجربه کاری و ....
  • سیدمهدی ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    مطمئنی تو اقتصاد خوندی ؟؟؟؟؟؟ اونم ارشد ؟؟؟؟؟ حالا اگر توافق شد ولی فردا زدند زیرش و گفتند چون ملت ایران ناموس پرستند و کاباره ندارند و از این بهانه های احمد شهید و حقوق بشر رعایت نمیشه مجددا تحریم ها روی میز بیاد اونوقت چی ؟؟؟ عزیز من عزت هر ملتی دست خودشه این مسئولین و ملت باید بفهمند که باید و باید درونزا اقتصاد را تقویت کنند که اتفاقا با پتانسیل و توان داخلی کمتر از 5 سال میشه مملکت رو چنان ساخت اتفاقا با همین تحریم ها درد اینه که هرکسی دوتا اقتصاد خرد و کلان میخونه و اقتصاد خوان هست فکر میکنه اقتصاد دان هم هست نه عزیز اینطور نمیشه
  • سیدمهدی ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    زمان جنگ که سانتریفیوژ نبود اونوقتها ساندویچ گنده های صدام روی شهر ها و سر ناموس مردم واسه چی ریخته می شد ؟؟؟؟ نکنه مردم سومار و ایلام و سوسنگرد توی خونه هاشون اوایل جنگ سانریفیوژ داشتند نه غلام ؟؟؟؟؟
  • سیدمهدی ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    آقا محمد تازه ایران تشریف آوردید ؟؟ مگر خود تروئیکا به نمایندگی آمریکا قبلا سر ماجرای تعلیق داوطلبانه و پروتکل الحاقی تضمین ندادند که 3.5 تا 5 درصد رو داشته باشیم و تازه با سانتریفیوژ های نسل دو ؟؟ پس چرا اون رو هم قبول نکردند و کلا" گفتند همه چی رو پلمپ و تعطبل کنید ؟؟ چرا حتی از طریق ترکیه و خود روسیه محموله آرژانتینی سوخت ریاکتور دانشگاه تهران در امیرآباد رو ندادند درجریان هستی که ریاکتور دانشگاه تهران یک ریاکتور ساده و قدیمی فقط برای کاربری پزشکی و دارویی و کمی هم تحقیقات زیستی هست و عملا" محال است که کاربرد غیر داشته باشه ؟؟؟ مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه اخوی خودت رو به خواب نزن
  • ناشناس ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    مشرق چرا ترکیه و خیلی از کشورهای دیگه که سانتریفیوژندارند چرخ اقتصادشون خیلی هم خوب می چرخد؟
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    اگر این همه تک بعدی بودن و تنبلی و ضعف نفس و ... از جانب مسئولان نمی دیدیم بلکه برعکس می دیدیم برنامه ریزی (کوتاه - میان و بلند مدت) اقتصادی دارند و با تمام قوا از تولید داخل حمایت می کنند و اگر با جدیت برای مبارزه با فساد به میدان بیایند تا جلوی عده ای زالو صفت را بگیرند شاید.. شاید این حرف تا حدی درست بود ولی الان "به هیچ عنوان درست نیست" هیچ کشوری بدون رعایت موارد یاد شده پیشرفت نکرده حتی اگر کفش غربیها را هم بلیسد!!!!!!!!!!!
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    امان از این تکنو کراتها....... امان!!!!!!!!!!!!!! اگر می دانستید اینها چطور آدمهایی هستند؟!!!!!!! اگر می دانستید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    محسن خان اگر مردم شعور زندگی اقتصادی در عصر حاضر را داشتند تمام مواردی که گفتی به دنبالش می آمد. هدفمندی باید اجرا میشد ایران نمی توانست همانطور ادامه بدهد یکی از اهدافش هم صرفه جویی بود هرکس به زندگی خود نگاه کند که چقدر رعایت میکند؟ شرایط عوض شده ولی روشمان عوض نشده. ما باید از اینکه رکورد دار مصرف انرژی دنیا هستیم خجالت بکشیم. حتی به بچه های خودمان هم رحم نمیکنیم. آرزو می کنم مسرفین ایران حتی برای مدت کوتاه هم که شده خارج کشور زندگی کنند تا بلکه بفهمند مقتصد بودن یعنی چه!!!!
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    0 0
    هیچ کشوری با تفکرات تکنو کراتی پیشرفت نکرده و نخواهد کرد. از مسئولان می خواهیم اینها را ببینیم: کمی غیرت ...... کمی اعتماد به نفس ..... کمی وجدان .......... کمی تلاش ....... و البته "ایمان به وعده های الهی"
  • alireza ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    اگر این انرژی چیز کمی بود آمریکا با متحدانش با چنین حجمه ای به میدان نمی آمدند . باید باور کنیم که این فناوری باعث خواهد شد ایران به ابرقدرتی جدید در دنیا مطرح شود و این سرآغاز ایرانی است که پیامبر از آن خبر داده است.
  • مازندرانی مسلمان ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    بهایی ها در حال تخریب ذهن مردم رد رسانه ها هستند تا هرآنچه باعث پیشرفت و بقای ایران است را به غرب ببازیم و به عراقی دیگر تبدیل شویم
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    بله ولی انرژی هسته ایی نه خسته ایی
  • نصیر ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    با دید توجیه اقتصادی و اسکناسی نگاه کنیم غربی ها برای لغو تحریم ها هر بهانه ای بیارن باید قبول کنیم چون ضررش از سودش بیشتره حتی حمایت از حزب الله حماس برنامه موشکی اجرای احکام اسلامی و... با این دید سکولاری و ماتریالیستی اصل انقلاب اسلامی 57 اشتباه بود چون ضرر مادیش از سودش بیشتره چون تمام دنیا غیر اسلامی هستن و دوست ندارن یک حکومت اسلامی آنهم شیعه اقتصاد بزرگی داشته باشه و فقط جنگ عراق با ایران میلیاردها دلار ضرر داشت که اگر انقلاب نمیشد جنگ هم نمیشد!!
  • ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    30 سال بدون تحریم ساندویچ خوردی مثلا چه کار کردی برادر؟
  • دکتر ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    تمام دنیا و حتی مردم ایران می دنن روسها گران فروش هستن و در همین نیروگاه بوشهر به چند برابر قیمت برای ما کار کردن بعد شما به دروغ می گی یک دهم!!!!!!! سوخت خریداری شده ایران از روسیه فقط برای بوشهر سالی 80 میلیون دلاره برای 8 تن که نمونه بومی اون سوخت که به صورت آزمایشی در رئاکتور تهران قرار گرفته با یک بیستم قیمت سوخت روسی بوده در واقع روسها چون ایران تنها بوده به هر قیمتی که دوست داشتن به ایران فروختن همین الان در بخش نظامی هم همین مشکل رو داریم و روسها قطعات Mig-29 رو بعضا به 5 برابر قیمت به ایران می فروشن
  • نصیر ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    جناب مهدی خود شما هم می دونی خود برنامه غنی سازی بزرگترین مانع غرب در 10 سال گذشته برای حمله به ایران بوده برعکس حمله به عراق و افغانستان چون همیشه با نگرانی به نام احتمال ساخت بمب در صورت اشغال ایران مواجه میشدن اگر همین موشک ها و همین برنامه غنی سازی کوچک نبود زمان جرج بوش حمله به ایران قطعی بود همراه حمله به عراق و افغانستان در شرق و غرب ایران که حمله کردن و امروز می بینیم عملا چه شدن غربی ها می خوان ایران خلع سلاح هسته ای و موشکی بشه و ایران مثل لیبی و عراق که برنامه هسته ایش رو بار کشتی کرد و فرستاد امریکا و برد موشک های اسکادش رو به 300 کیلومتر کاهش داد خلع سلاح بشه آن موقع یه لقمه چرب هست که مثل زمان بوش یا صدام به راحتی قابل تهدید شدن حمله و اشغال و امتیاز گیری هست حکومت ایران باید دیوانه باشه بزرگترین مانع غرب اسراییل و اعراب برای حمله به خودش رو بزاره کنار!!
  • دکتر نصیر ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    جناب مهدی خود شما هم می دونی خود برنامه غنی سازی ایران بزرگترین مانع غرب در 10 سال گذشته برای حمله به ایران از زمان بوش بوده برعکس حمله به عراق و افغانستان لیبی که به سرعت اجرا شد چون همیشه با نگرانی به نام احتمال ساخت بمب در صورت اشغال ایران مواجه میشدن اگر همین موشک ها و همین برنامه غنی سازی کوچک نبود زمان جرج بوش حمله به ایران قطعی بود همراه حمله به عراق و افغانستان در شرق و غرب ایران که حمله کردن و امروز می بینیم عملا چه شدن غربی ها می خوان ایران خلع سلاح هسته ای و موشکی بشه و ایران مثل لیبی و عراق که برنامه هسته ایش رو بار کشتی کرد و فرستاد امریکا و برد موشک های اسکادش رو به 300 کیلومتر کاهش داد خلع سلاح بشه آن موقع یه لقمه چرب هست برای کارتل های نظامی امریکا و غرب که اول کشور هدف رو با خاک یکسان می کنن و چند تریلیون دلار از فروش سلاح سود درمیارن و کارتل های اقتصادی که دوباره با ساخت اون کشور چند تریلیون دلار دیگه پول درمیارن و نیز تحت کنترل گفتن چاه های نفت گاز اون کشورها باز هم به صدها میلیارد دلار دیگر سود نفتی می برن جالبه عراق برای هر یک دلار نفتی که درمیاره نیمی از اون رو به خاطر هزینه جنگ امریکایها برمیدارن حکومت ایران باید دیوانه باشه بزرگترین مانع غرب اسراییل و اعراب برای حمله به خودش رو بزاره کنار و دست به چنین خودکشی بزنه!
  • حسین ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    یادمه همیشه در دوران جوانی و محافل سیاسی که به تبع اون سن و سال داشتیم، بزرگترها از سیاست "دیگران کاشتند ما خودریم، ما می خوریم دیگران بخورند" انگلیس به نیکی یاد می کردند و سیاست ها و سیاستمداران کشورمان را به باد انتقاد می گرفتند. اما امروز که با تدبیر رهبری، انرژی هسته ای به یک سکوی پرتاب تکنولوژیک برای ما و نسل های آینده ی کشورمان تبدیل شده عده ای از مسئولین و البته رسانه های جیره خوار، به بهانه های واهی مانع از مقاومت ملت برای دفاع از حقشان می شوند.
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    البته اگه به لطف دولت تدبیر وامید دراین صنعت بسته نشه!
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    اقای محمدمهدی منطق دانشمند در حرفهای شما کوچکترین منطقی دیده نشد مردیم ازین بامنطقهای پرادعا این فناوری یک فناوری بسیار مهم وراهبردی است اینده جهانه بحث سود نيست هركس نداشته باشه تا چندسال اینده دچار مشکلات اساسی میشه بعدشم همین الان هم ما استفاده هایخیلی گسترده در صنعت پزشکی کشاورزی داریم وکاملا اقتصادیه برو بیشتر فکر کن.
  • انرژی ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    انرژی هسته ای دکوری برای ویترین منظورشونه
  • کره جنوبی ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    کره جنوبی سانتر فیوژ با غنای 90 درصد داره واقتصادش خوب میچرخه
  • مثل ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    مثل فرانسه
  • علی پسر شر ایران ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    دوست عزیز منظور من از پیام ، خوی قدرت طلبی آمریکا بوده نه چیز دیگه ( سنم 26 ساله و 100 سال صادرات نفت ربطی به من و هم سن و سال من نداره. داریم سعی میکنیم این مشکلم حل کنیم با بالا بردن مالیات و سوخت و ...)
  • حرف حساب جواب نداره ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    انشاالله توافق حاصل میشود تا مردم مستضعف نفس راحتی بکشند
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    اگر نسلهای گذشته ایرانی حاضر بودند به خاطر عزت و پیشرفت و آینده ایران کمی سختی تحمل کنند الان کشور ما رتبه اول اقتصادی ، علمی و صنعتی و نظامی جهان بود ، نه آن وضعیت که کشورهای استعماری در آن زمان آدم حسابشان نمی کردند ، سرشان کلاه می گذاشتند و ننگین ترین قراردادها را تحمیلشان کردند و به ملتشان هم توهین می کردند و کسی نبود که در مقابشان بایستد الان که رهبر و حکومتی هست که در مقابل زورگویان و سلطه جویان ایستاده است بیایید ما مثل نسلهای گذشته بی تفاوت و درپی روزمرگی و منفعت شخصی نباشیم ، رهبر زورگو ستیز و سلطه جو کش را یاری دهیم با استقامت و همدلی تا هدف نهایی که همان عزت و اقتدار و پیشرفت ایران است به دست بیاید و آن گاه همه مردم ایران از آن منتفع می شوند کمی استقامت سحر نزدیک است
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    1 0
    من فقط یک چیز میگم : اگه بده پس چرا شما دارید ؟ اگه خوبه پس ما هم باید داشته باشیم تمام
  • ناشناس ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 1
    انشا الله توافق حاصل میگردد
  • بستان ابادي ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    1 0
    اين عكس كه زده .تصویری از یک میدان نفتی در کالیفرنیای آمریکا اينا شخصي هست چاه نفتي شخصي كه سرما يه گذاري ميكنند .
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 2
    چرخه ی زندگی ایرانیان به دست خداست ما به خدا ایمان داریم واز هیچ کس نمی ترسیم
  • سعید کریمی ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    1 0
    خیلی جالبه.این مذاکرات مثل این میمونه که یه آدم دست پاک بشینه جلوی 6 تا شاه دزد و بخواد ثابت کنه دزد نیست
  • محسن ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 1
    پاک ترین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • معز ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    ارشد اقتصاد جون این که پیدا میشه یا نه نمی دونم ولی قرص جوشان اونقدرها حیاتی نیست که به خاطرش همممه شهر مشهد رو گشته باشی همین میوه های موجود برای تامین ویتامین هم بهتره هم ارزونتر درمیاد از اینها گذشته اجازه میدین در ازای واردات قرص جوشان تاسیسات هسته ای رو بار بزنیم بریم تحویل عموسام بدیم؟ هان؟ داداش مویم بچچه مشدوم.
  • بله ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    1 0
    پاک ترین انرژی هسته ای یکصدم نیروگاهای فسیلی الودگی داره
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    1 0
    ریالی ارزانی در کار نیست حتی با بهترین توافق شما هم جز اون مستعض که نمی دونم اینترنت چیه نیستی جناب
  • ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 1
    من در تعجم از عقل کسایی که منتظرن توافق بشه ارزونی بشه!!!!!!!
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 1
    مهم نیست که ما انرژی هسته ای داشته باشیم یا نه مهم اینه که باید به اونها ثابت بشه که ایران برای پیشرفت ازانها اجازه نمیگیرد
  • حسین ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 1
    ترکیه ناموسش زیر دست امریکاست هر کاری که امریکایی ها بخوان انجام میدن ولی کره اجازه سوال کردن از فرد امریکایی را ندارد . امریکا اجازه دارد هر گونه که می خواهد در دین و فرهنگ و نظام اموزشی و...کره دخل و تصرف داشته باشد و کره هم کلیه اختیارات خود را به امریکا داده ولی در عوض اقتصاد موفقی دارد . حالا خودتان را با یک فرد کره ای مقایسه کنید ببینید کدام یک عزت دارید کدامتان با غرور سرتان را بالا میگیرید؟ انکه جیبش پرتر است یا انکه دین و ناموس و خاکش را نفروخته و جیبش پر نیست ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس