گروه جنگ نرم مشرق - اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط رسانه‌ای خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این اخبار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

گروه جنگ نرم مشرق، ازین پس دو نوبت در هر هفته بسته‌های خبری «اخبار ایران در رسانه‌های جهان» را به مخاطبان محترم و کارشناسان ارائه خواهد کرد و پذیرای نظرات و پیشنهادات خواهد بود. بدیهی است طرح مطالب و انعکاس اخبار از این رسانه‌ها به معنای تأیید آن‌ها نیست.

- اوباما برای سومین بار در دوران ریاست‌جمهوری‌اش به رهبر انقلاب نامه‌ای محرمانه ارسال کرد و بنابر آنچه از محتوای منتشر شده آن برمی‌آید، این‌بار نیز دست همکاری و استمداد به سوی ایران دراز کرده است؛ دستی که رهبر انقلاب از آن به عنوان "دست چدنی در دستکش مخملی" تعبیر کرده است. رسانه‌های بسیاری اخبار مربوط به این نامه و گمانه‌زنی‌های خود درباره محتوای آن را منتشر کرده‌اند. بیشتر تحلیل رسانه‌ها از نامه اوباما به مقام معظم رهبری، حول محور درخواست کمک آمریکا از ایران بوده است.


خلیج تایمز Khaleej Times

- روزنامه اماراتی خلیج تایمز ضمن انتشار خبر نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب، آن را همزمان با مذاکرات ایران و 1+5 مهم ارزیابی کرده است: «باراک اوباما در حرکتی نادر به آيت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران نامه نوشته است که به گفته منابع دیپلماتیک محتوای آن پیرامون داعش و دشمن مشترک ایران و آمریکا در عراق و سوریه است. نامه اوباما به رهبر عالی مذهبی و قدرتمند ایران همچنین در حالی فرستاده شده است که به پایان مهلت مذاکرات بین ایران و آمریکا تا 24 نوامبر نزدیک می‌شویم. گرچه اوباما پیش‌تر هم به رهبر ایران نامه ارسال کرده است اما ارتباط میان این دو بسیار به ندرت برقرار شده است.»



عرب نیوز Arab News

- روزنامه سعودی عرب نیوز هم خبر نامه اوباما به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب را بازتاب داده و آن را "درخواست آمریکا از ایران برای مقابله با داعش" خوانده است.


گالف نیوز Gulf News

- گالف نیوز چاپ دبی نیز خبر نامه محرمانه باراک اوباما به رهبر انقلاب را پوشش داده است و درخواست همکاری آمریکا با ایران در عراق و سوریه را محور اصلی آن نقل کرده است.


واشنگتن تایمز The Washington Times

- روزنامه واشنگتن تایمز هم درباره نامه اوباما به رهبر انقلاب نوشته است در حالی که ایران اعلام کرده به ائتلاف آمریکا بر ضد داعش نمی‌پیوندد و به تنهایی و کمک متحدانش با گروه دولت اسلامی (داعش) مبارزه خواهد کرد، رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای به رهبر ایران، وجود دشمن مشترک دو کشور - داعش - را یادآور شده و بر لزوم همکاری برای نابودی آن تأکید کرده است.



گلوب اند میل The Globe & Mail

- روزنامه "گلوب اند میل" کانادا هم مانند بسیاری از رسانه‌های جهان، یک نیم صفحه کامل را به خبر نامه اوباما به رهبر انقلاب اختصاص داده است.



کویت تایمز Kuwait times

- روزنامه کویت تایمز از افزایش ذخیره اورانیوم با غنای پایین ایران خبر داده است: «بازرسین آژانس می گویند ذخیره اورانیوم با غنای پایین ایران طی دو ماه گذشته با 8 درصد افزایش، به 8.4 تن رسیده است؛ ذخیره‌ای که قدرت‌های جهانی می‌خواهند در هر توافق احتمالی که با ایران صورت می‌گیرد، مقدار آن کاهش پیدا کند.»

خبر افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران در حالی همزمان با مذاکرات مسقط منتشر شده است که ایران تمامی ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را به اکسید اورانیوم تبدیل کرده است، اما همچنان بهانه‌گیری غربی‌ها درباره اورانیوم 3.5 و 5 درصد ایران که در تأمین سوخت نیروگاه کاربرد دارد، ادامه پیدا کرده است.

در این گزارش همچنین آماده است که ایران برای چهارمین بار از ورود یکی از اعضای تیم بازرسی آژانس ممانعت به عمل آورده است. تهران پیش از این از همکاری برخی بازرسان با سرویس‌های اطلاعاتی ابراز نگرانی کرده بود.

- زیاده‌خواهی غربی‌ها این بار از دهان یک رسانه‌ اماراتی بیرون آمده است تا مذاکرات محدود و هسته‌ای ایران و شش کشور را به مسائل داخلی کشورمان گره بزنند.
 

گالف نیوز Gulf News

- گالف نیوز امارات در مطلبی با عنوان "مسأله ایران تنها برنامه هسته‌ای نیست" تلاش کرده است تا ادعاهای حقوق بشری را به مذاکرات هسته‌ای پیوند بزند: «اعدام ریحانه جباری همانطور که انتظار می‌رفت با انتقادات جهانی روبرو شد و عفو بین‌الملل هم مانند سایر سازمان‌ها این اقدام را محکوم کرد تا مسأله حقوق بشر ایران بار دیگر توجه جهان را به خود جلب کند و نشان دهد که برنامه هسته‌ای تنها مسأله میان ایران و غرب نیست. زمانیکه بحث حقوق بشر و آزادی‌های اولیه دموکراتیک مطرح می‌شود، اختلافات بسیاری میان جمهوری اسلامی و غرب وجود دارد. حتی اگر ایران و 1+5 بر سر پرونده هسته‌ای به توافق برسند، تعدیل روابط ایران و آمریکا به اصلاحات عمیق در سیاست‌های داخلی و بین‌المللی ایران نیاز دارد. ایران به عنوان یک کشور مذهبی، از گروه‌های بسیاری در سراسر جهان حمایت می‌کند که آمریکا و متحدانش آن‌ها را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند. از سوی دیگر محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی بسیاری در داخل ایران وجود دارد که این کشور برای بهبود روابطش با غرب نیازمند اصلاح آنهاست و با این موانع پیش‌رو، راه زیادی تا عادی‌سازی روابط با قدرت‌های غربی و آمریکا باقی‌ مانده است.»

زیاده‌خواهی در مذاکرات و طرح مسائل بی‌ارتباط با پرونده هسته‌ای همواره یکی از نگرانی‌های طرف ایرانی بوده است. البته تا کنون نیز در برابر تقلاهای طرف غربی برای گنجاندن دستورکارهای غیرهسته‌ای در گفتگوها، تیم مذاکرات ایران بخوبی در برابر این زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کرده است.


کویت تایمز Kuwait Times

- روزنامه کویت تایمز در مطلب دیگری پیرامون تحولات هسته‌ای ایران به نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی از گزارش اخیر آژانس اشاره کرده است: « پس از انتشار گزارش یوکیو آمانو در خصوص عدم پاسخگویی ایران به سؤالات آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه‌ هسته‌ایش، مقامات اسرائیل نسبت به احتمال توافق جامعه جهانی با ایران که موجب رسیدن این کشور به "آستانه هسته‌ای می‌شود، ابراز نگرانی کرده‌اند. یکی از مقامات ارشد کابینه اسرائیل گفته است: "موضع ما کاملا روشن است؛ عدم توافق بهتر از توافق بد است. ما نگرانیم اما نکته مهم‌تر این است که فقط ما نگران نیستیم. سعودی‌ها و دیگران نیز نگران هستند. ما نگران وضعیتی هستیم که ایران تمام عناصر مورد نیاز را در اختیار خواهد داشت تا هر زمان که اراده کرد، به قدرت هسته‌ای تبدیل شود.»

نگرانی اسرائیل پیش از این نیز در آستانه هر دور از مذاکرات هسته‌ای سابقه داشته و حتی فشارهای این رژیم در ادوار گذشته موجب به بن‌بست رسیدن گفتگوها شده است.

- رسانه‌های کویتی علاوه‌ بر مسائل هسته‌ای و حقوق بشر، همانند برخی رسانه‌های داخلی، نگران "سگ‌بازان" ایرانی نیز شده‌اند.


کویت تایمز Kuwait Times

- این رسانه کویتی در خبر دیگری به نقل از روزنامه شرق نوشته است: «طبق قانون جدید، ایران دوستداران سگ‌ها را 74 ضربه شلاق می‌زند. قانونگذاران تندروی ایران قانون جدیدی را وضع کرده‌اند که براساس آن افرادی که در منزل خود سگ نگهداری می‌کنند یا آن را در خیابان می‌گردانند، تا 74 ضربه شلاق مجازات خواهند داشت. پیش‌نویس این طرح به امضای 32 نماینده پارلمان ایران که در اختیار جناح تندرو قرار دارد رسیده است.»

برخلاف تیتر این خبر که برگرفته از یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب داخلی است، در حال حاضر پیش‌نویس این طرح آماده شده است که در صورت تصویب و عدم تغییر، حد نهایی مجازات 74 ضربه شلاق در نظر گرفته خواهد شد. در حال حاضر، گرداندن سگ در اماکن عمومی و همچنین نگهداری آن در آپارتمان‌ها ممنوع است.

- تنها چند روز پس از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا بر ضد ایران، یک روزنامه انگلیسی هم از نقض توافق ژنو از سوی ایران سخن گفته است.


دیلی تلگراف The Daily Telegraph

- روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف در مطلبی مدعی نقض توافق ژنو از سوی ایران شده است: «ایران با عدم ارائه اطلاعات مربوط به تحقیقات هسته‌ای گذشته‌اش که مرتبط با سلاح‌‌های هسته‌ای بوده است، در اجرای کامل توافق ناکام مانده است.»

در رد این ادعای گزاف روزنامه انگلیسی همین بس که پس از توافق ژنو، اتحادیه اروپا و آمریکا ده‌ها شرکت و شخص حقیقی ایرانی و بین‌المللی را به اتهام همکاری با ایران و دور زدن تحریم‌های یکجانبه، تحریم کرده‌اند.

- روزنامه چینی از درخواست‌های کمک آمریکا از ایران برای کمک به بهبود اقتصاد افغانستان طی سال‌های اخیر و با وجود تحریم‌های یکجانبه این کشور بر ضد ایران خبر داده است.

 
وال استریت ژورنال آسیا The Wall Street Journal Asia

- روزنامه وال استریت ژورنال آسیا چاپ چین، از همکاری اقتصادی آمریکا با ایران در افغانستان خبر داده است: «گرچه شرکت‌های آمریکایی بدلیل تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای هیچ تعامل و رابطه رسمی با شرکت‌های ایرانی ندارند، اما یک کارگروه تخصصی در پنتاگون استفاده از ظرفیت همسایگان غربی افغانستان برای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور است.»

«طی دو سال گذشته، این کارگروه اجازه مخصوص از دولت آمریکا گرفته است تا از ایران برای راه‌اندازی اولین کارخانه داروسازی در افغانستان و توسعه 4 معدن این کشور کمک بگیرد. جوزف کاتالینو رئیس کارگروه ویژه پنتاگون برای عملیات‌ ثبات اقتصادی گفته است "در افغانستان، ایران را نمی‌توان نادیده گرفت. ایران از شرکای مهم افغانستان در زمینه‌های مختلف است".»

آمریکایی‌ها پس از 13 سال حضور در افغانستان نه تنها در تأمین امنیت کامل این کشور - و نابودی طالبان که هدف آنان از این اشغال بود - ناموفق بودند، بلکه برای پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی این کشور جنگ‌زده و زخمی هم اکنون دست به دامان همسایگان آن شده‌اند؛ اقدامی که شاید 13 سال دیر به فکرشان افتاده است!






نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی از قم ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    واقعا دست جماعت مدعی روشنفکری ایران درد نکنه.جز تهیه خوراک مطبوعاتی برای غربی ها و عرب ها هیچ کاری ندارند.اون از فیلم ساختنشون و این هم از روزنامه هاشون.سیاست مدارانشان هم که با ملک عبدله میبندند.در ضمن اون انسان خودخواهی که حیوان زبان بسته را وسیله خوشگذرانی میکند مستحق بدتر از این هاست.ای کاش فکری هم برای دیگر حیوانات که جدیدا شده اند اسیر دست انسان مدرن میکردند حیواناتی مثل مار و لاکپشت و گربه و اختاپوس و....
  • مهدی از قم ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    واقعا همه به انسان با عزت نفس احترام میزارند.همه انسانی را که در راهش ثابت قدم است دوست دارند حتی اگر دشمنش باشند.حتی اگر به خونش تشنه باشند در دل ستایشش میکنند.در کشور ما افرادی سر و دست برای امریکا میشکستند و منتظر گوشه چشمی بودند و هستد اما پشیزی هم به حساب نیامدند ولی حالا ببینید همین امریکا که کسی را به جای حساب نمیکند چجور به دست و پای این رهبر بزرگ افتاده است.کسی که با خدا ببندد کدخدا در نظرش هیچ میشود و خود کدخدا مجبور میشود به پایش بی افتد
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    وقتی یه عده شبه طالبان توی مجلس سعی در احیای قوانین 100 سال پیش طالبان در افغانستان مثل اعدام افرادی که ریش ندارند یا برخورد با کسانی که مسلمان نیستن و پاک کردن صورت مسائله هستن باید هم اعرابی که غرق در دیکتاتوری هستن هم فرصت تمسخر ایران رو کنند خوشم میاد که از دموکراسی حرف می زنید ولی در عمل اصلا اون رو قبول ندارید فرق شما با اسراییلی ها یا فرانسوی ها که اسلام و شیعه و حجاب رو در کشورشون ممنوع اعلام می کنند و مسلمانان رو اصلا قبول ندارند چیه!؟ البته حتی در کنیسه اسراییل هم عرب مسلمان محجبه هست!!!
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    سال آخر مجلس اصول گرایان میدونه که رای نمیاره می خواهد برای دولت با ایجاد حوادث مشابقه 88 بحران ایجاد کنه!! به قول روحانی مذهبی ها و ملی گراها و..رو به جان هم نیندازید آنهم وسط بحران تحریم هسته ای و....
  • ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    سلام. سازمان بین الملل تریبون آزاد یک دولت مستبد شده است. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    بدبختی ما به حدی رسیده که امارات الدنگ دزد حرف از حقوق بشر میزنه حروم زادگی تو خونشونه
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    الان اگه اصحاب کهف از خواب بیدار میشدن میبردنشون شلاغشون میزدن چون بالاخره سگ همراهشون بوده
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    بابا تروخدا وحدت داشته باشید تو این شرایط یکم فکر کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس