یک ضرب المثل جالب ایرانی است که می گوید: "اسبهای بارکش وقتی به سربالایی می رسند یکدیگر را گاز می گیرند". حال این مثل مصداق واقعی وضعیت این روزهای گروههای مسلح تکفیری در استان ادلب است که اصلا حال و روز خوشی ندارند.

تازه‌ترین تحولات سوریهگروه بین الملل مشرق- برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از شش زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «ادلب»، تحولات میدانی جبهه «عین عرب»، تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن»، تحولات میدانی «القلمون» و تحولات میدانی جبهه «عین العرب» و تحولات میدانی جبهه «حمص» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه ادلب


شکست هجوم تروریستها به شهر ادلب با اوج گیری درگیریهای داخلی میان تروریستها

استان ادلب واقع در شمال غرب کشور سوریه ( با عدد جمعیتی یک میلیون و پانصد هزار نفر سکنه در نزدیک مرز این کشور با ترکیه) از جمله مناطقی است که از ابتدای وقوع شورشهای تروریستی بین المللی در این کشور به تصرف گروههای تروریستی – تکفیری از جمله "داعش ، جبهه النصره ، ارتش آزاد و جبهه اسلامی" در آمده است و لیکن تلاشهای مکرر این گروهها برای تصرف شهر ادلب مرکز اداری و جمعیتی اسن استان با شکستهای مکرر همراه بوده است.

در دو سال ابتدایی وقوع شورشها در سوریه (2011 و 2012 ) مناطق بسیار مهم و حساس این استان از سیطره دولت سوریه خارج شده و به اشغال تروریستهای تکفیری در آمد که از آن جمله می توان به شهر معره النعمان و فرودگاه نظامی تفتناز اشاره کرد.

از ابتدای سال 2013 نیروهای ارتش سوریه با درک خطر احتمال سقوط ادلب بدست تروریستها ،سلسله عملیاتهای نظامی را با دو هدف ایجاد مسیر امدادی در داخل و خارج از این استان به مرحله اجرا گذاشتند. در اولین اقدام راهی ارتباطی میان شهر ادلب با دو شهر شیعه نشین "فوعه" و "کفریا" ایجاد شد . این دو منطقه شیعه نشین از حامیان جدی دولت سوریه بوده و هستند که در میان مناطق حامی تروریستهای تکفیری در محاصره قرار داشتند با شکست حصر این دو شهر کوچک امکان نقل و انتقال نیروی نظامی از این دو شهر به شهر ادلب در صورت حمله گروههای مسلح ایجاد شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

دومین اقدام ارتش سوریه ایجاد خط امدادی از ادلب به استان همجوار آن یعنی بندر لاذقیه واقع در حاشیه دریای مدیترانه و یکی از بزرگترین مرکز تجمع شیعیان و علویان حامی نظام سوریه بود. با این اقدام امکان نقل و انتقال نیرو و تسلیحات از لاذقیه به ادلب فراهم گشته و در عین حال از محاصره آن نیز جلوگیری می شد. با توجه به اینکه شهر "جسر الشغور" واقع در 48 کیلومتری شهر ادلب و در میانه مسیر راه ارتباطی ادلب – لاذقیه قرار داشت،نیروهای ارتش سوریه طی عملیاتی این شهر و روستاهای اطراف آن را نیز بطور کامل تحت سیطره خود درآورده و پاکسازی کردند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
راه امدادی ادلب – لاذقیه در نقشه با رنگ قرمز مشخص شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
در نقشه مناطق تحت سیطره ارتش و دولت سوریه در استان ادلب به دایره برنگ سبز و مناطق تحت سیطره تروریستها برنگ قرمز مشخص شده است.

در حال حاضر نقشه پراکندگی نیروهای گروههای مختلف تروریستی در مناطق حاشیه ای استان بدین شکل است که حاشیه غربی ادلب به مرکزیت منطقه "جبل الزاویه" تحت کنترل گروه جبهه ثوار سوریه و داعش است. در حاشیه شرقی به مرکزیت شهر سراقب نیز داعش و گروههای وابسته به آن حکمرانی می کنند. و در نهایت در حاشیه شمالی این استان و بطور مشخص روستاهای "الدانا ، حارم ، سلقین ، عزمارین و درکوش" که همگی در طول نوار مرزی ادلب با کشور ترکیه (بزرگترین حامی تروریسم تکفیری در سوریه) نیز گروه تروریست داعش و هم پیمانانش حاکمیت دارند.اما در شهرها و روستاهای حاشیه جنوبی ادلب گروههای جبهه النصره ، ارتش آزاد ، جبهه اسلامی ، جبهه الثوار سوریه و ... در بخشهای مختلف آن حضور و حاکمیت دارند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

استان ادلب دارای مرز و گذرگاه مرزی مشترک بنام "باب الهوی" با کشور ترکیه می باشد که در حال حاضر تحت کنترل گروه تروریستی "جبهه اسلامی قرار دارد. اگر چه در ماههای اخیر و پس از عملیات های هدفمند گروه تروریستی داعش برای تصرف همه گذرگاههای مرزی سوریه در مناطق شمالی این کشور با ترکیه که به تسلط آن بر اکثر روستاها و دروازه های مرزی مشترک دوکشور انجامیده ، تلاشهای فراوانی نیز برای تصرف گذرگاه باب الهوی انجام داده است اما تاکنون موفق به کنترل آن نشده است در عین حال تاکنون دهها عملیات ترروریستی در قالب انفجار خودروهای بمبگذاری شده انتحاری علیه این گذرگاه انجام داده که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر از مردم عادی و تروریستهای گروه رقیب یعنی جبهه اسلامی شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
نقشه گذرگاههای مرزی سوریه با کشورهای همجوار ، موقعیت گذرگاه مرزی باب الهوی واقع در ادلب با دایره برنگ قرمز مشخص شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
دو تصویر از گذرگاه مرزی باب الهوی در مرز استان ادلب سوریه با ترکیه که در کنترل گروه تروریستی جبهه اسلامی قرار دارد.

حمله جبهه النصره به شهر ادلب


در ساعات ابتدایی صبح روز دوشنبه گذشته  عناصر گروه تروریستی جبهه النصره و جند الاقصی (از گروههای هم پیمان جبهه النصره) حمله سنگینی را برای تصرف شهر ادلب آغاز کردند. در این حمله که از ساعت 3 بامداد دوشنبه تا 5 عصر همان روز به طول انجامید این دو گروه تروریستی تلاش کردند تا با کمک تروریستهای نفوذی خود در داخل این شهر آن را به کنترل خود در آورند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

حمله تروریستها از سه محور شمالی (شهر بنش) ، جنوب غربی (محور فیلون و بکفلون) و جنوب شرقی (روستای قمینا و دنیت) به پاسگاههای نیروهای ارتش  ودفاع وطنی سوریه (پاسگاه محله الصناعه،پاسگاه العبود،پاسگاه مسطومه،پاسگاه الرام) در این بخشها صورت پذیرفت که کانون درگیریها در محور فیلون و منطقه مسطومه در جنوب ادلب قرار داشت. با هدف قطع راه امدادی – پشتیبانی زمین ادلب با لاذقیه تروریستها حملاتی را به پاسگاه ارتش سوریه در منطقه "مسطومه" (مابین دو شهر ادلب و اریحا) و تپه مجاور آن که محل استقرار یگانهای توپخانه و خمپاره ارتش سوریه است ، انجام دادند و تلاش کردند تا بر آن مسلط شوند اما با مقاومت شدید نیروهای ارتش و بمباران سنگین هوایی جنگنده های نیروی هوایی موفق به این کار نشدند.

نکته خنده دار عملیات اخیر تروریستهای جند الاقصی و جبهه النصره به شهر ادلب جو سازیهای رسانه ای آنها مبنی بر تصرف بخشهای حساس شهر همچون ساختمان استانداری ادلب و ربایش استاندار این استان و اکاذیبی از این دست بود که با پیگیری رسانه ها کذب ادعاهای تروریستها و تلاش آنها برای کسب پیروزیهای مجازی را نشان داد. دوربینهای شبکه های خبری بین المللی با دعوت شخص استاندار و فرمانده نیروهای امنیتی ادلب در مقابل ساختمان استانداری ادلب در محل ساختمان استانداری گزارش تصویری پخش کردند. در این ادامه این گزارش رسانه ها از محل پاسگاه ارتش سوریه در منطقه تل مسطومه نیز که تروریستهای النصره مدعی تصرف آن نیز بودند گزارش مستندی پخش کردند.

گزارش تصویری از مقابل درب ساختمان استانداری استان ادلب که تروریستهای تکفیری بدروغ مدعی تصرف آن بودند را از اینجا ببینید.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در پی هجوم تروریستها به ادلب ، نیروهای ارتش و امنیتی و پلیس شهر  با استقرار در سطح شهر و جستجوی محله به محله موفق به نابودی گروههای نفوذی وابسته به جبهه النصره در داخل شهر شدند. همچنین تپه و پاسگاه المسطومه در جنوب شهر نیز همچنان تحت کنترل نیروهای ارتش باقی مانده است. به گفته یک مسئول امنیتی در داخل شهر ادلب ، حداقل 8 نفر از تروریستهای جبهه النصره که همزمان به هجوم تروریستها از بیرون شهر قصد خرابکاری در داخل این شهر داشتند بدست نیروهای امنیتی به هلاکت رسیده اند. همچنین در درگیریها شدید نظامی در منطقه "المسطومه" ابوولید اللیبی (تروریست تکفیری اهل و ساکن کشور آفریقایی لیبی) که فرماندهی عناصر جبهه النصره در حمله به شهر ادلب را برعهده داشت توسط ارتش سوریه به هلاکت رسید.

تازه‌ترین تحولات سوریه
ابوولید اللیبی فرمانده میدانی گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره در عملیات تروریستی حمله به شهر ادلب

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
جسد برخی تروریستهای النصره به هلاکت رسیده در درگیری با نیروهای امنیتی سوریه در شهر ادلب

در تحلیل حملات اخیر جبهه النصره به شهر ادلب باید گفت که از سال گذشته که نیروهای ارتش سوریه به لحاظ عملیاتی از پدافندی (تدافعی) به آفندی (هجومی) تغییر استراتژی داده اند و موفق به بازپس گیری مناطق مهمی در استانهای مختلف این کشور شده اند ، گروههای تروریستی نیز تاکتیک دفاع متحرک را انتخاب کرده اند به این شکل که با از دست دادن هر منطقه با تجمیع و تجهیز نیروها در بخش دیگری از این کشور اقدام به حملات متمرکز برای تصرف منطقه جدیدی می کنند. این تاکتیک دو خاصیت دارد اول اینکه نیرو و توان نظامی ارتش سوریه را بدلیل جنگهای مکرر در مناطق مختلف دچار تحلیل می کند. دوم اینکه تمرکز ارتش سوریه بر روی منطقه مشخصی از جغرافیای این کشور را از بین می برد .

بطور مثال در هفته های گذشته شاهد عملیاتهای موفق ارتش سوریه در مناطق حاشیه شمالی استان "حماه" که در مجاورت استان "ادلب" قرار دارد بودیم. در این حملات شهرها و روستاهای بسیار مهم و استراتژیک(محرده،مورک،طیبه الامام،خطاب،حلفایا) که تا ماه گذشته جزو مناطق مهم تحت استقرار و کنترل تروریستها قرار داشت یکی پس از دیگری و دومینو وار بدست ارتش سوریه ساقط و پاکسازی شده و امنیت به آنها بازگشته  و این در حالی است که منابع نظامی ارتش سوریه از تداوم عملیات نظامی ارتش برای پاکسازی کامل مناطق باقیمانده حاشیه شمالی حماه مانند شهرهای "کفرزیتا و لطامنه و برخی روستاهای اطراف آنها" خبر داده و در عین حال از تصمیم جدی ارتش سوریه برای گسترش دامنه حملاتش به شهرها و روستاهای بخش جنوبی استان ادلب و بطور مشخص دو منطقه "خان شیخون" و "معره النعمان" که از بزرگترین مقرهای استقرار تروریستها از گروههای مختلف تکفیری مانند جبهه النصره و داعش و ارتش آزاد و حرکت حزم و جبهه اسلامی هستند خبر داده اند.

به موازات اعلام تصمیم ارتش سوریه گروههای مسلح به تکاپو افتاده و تلاش کردند تا شهر ادلب را که از معدود مناطق تحت سیطره دولت و ارتش در این استان بوده است ، اشغال کنند تا به نوعی آلام از دست دادن مراکزشان در حاشیه شمالی حماه را مرهمی نهاده باشند و در عین حال تمرکز نیروهای عمل کننده ارتش و دفاع وطنی و حزب الله را برای حملات متمرکز به کفرزیتا و لطامنه و خان شیخون و معره النعمان بر هم بزنند و ارتش را مجبور کنند تا برای بازپس گیری شهر ادلب ، نیروهایش در این دو جبهه شمالی حماه و جنوبی ادلب را به سمت شهر ادلب منتقل کند که نه موفق به تصرف و حتی نفوذ قابل توجه به داخل شهر ادلب شدند و نه توان جلوگیری از سقوط باقیمانده مقرات خود در مناطق حاشیه شمالی شهر حماه را خواهند داشت.

تازه‌ترین تحولات سوریه
نقشه حاشیه شمالی استان حماه و جنوبی استان ادلب ، مناطق تحت سیطره ارتش سوریه با دایره های برنگ سبز و مناطق استقرار تروریستها که هدف عملیات آینده ارتش سوریه برای پاکسازی خواهند بود به دایره هایی برنگ قرمز مشخص شده اند.

آغاز دور جدید از درگیریهای خونین میان تروریستهای تکفیری در ادلب

یک ضرب المثل جالب ایرانی است که می گوید: "اسبهای بارکش وقتی به سربالایی می رسند یکدیگر را گاز می گیرند". حال این مثل مصداق واقعی وضعیت این روزهای گروههای مسلح تکفیری در استان ادلب است که اصلا حال و روز خوشی ندارند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

همزمان با شکستهای مفتضحانه تروریستهای جبهه النصره در مناطق حاشیه شمالی استان حماه و شکست خفت بار جدید آنها در حمله دو روز پیش به شهر ادلب که با برجای گذاشتن تلفات سنگین مجبور به فرار از اطراف این شهر شدند ، دور جدیدی از اختلافات و درگیریهای خونین نظامی داخلی میان گروههای تروریستی جبهه النصره و جبهه الثوار سوریه در مناطق اطراف جبل الزاویه و بطور مشخص روستای "الباره" در گرفته است. شدت درگیریها و گلوله باران مواضع جبهه ثوار در روستای الباره به حدی است که یک منبع رسانه ای وابسه به مخالفان دولت گفته که در عرض 3 ساعت بیش از یکصد گلوله خمپاره شلیک شده توسط جبهه النصره به داخل این روستا اصابت کرده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

درگیریهای داخلی میان تروریستها در ماههای گذشته نیز در قالب ترورهای فرماندهان و کادرهای این گروهها و انفجار خودروهای بمبگذاری شده در مناطق تحت سیطره هر کدام در جریان بوده است که میتوان به دوبار ترور ناکام جمال معروف فرمانده جبهه ثوار و ترور دسته جمعی 60 تن از فرماندهان ارشد گروه احرار الشام در مقر اصلی این گروه اشاره کرد.

اما از دوروز پیش و با حمله جبهه النصره به مقرهای گروه تروریستی "جبهه ثوار سوریه" بفرماندهی "جمال معروف" که از جمله گروههای تروریستی به اصطلاح خوب و میانه روی مورد حمایت مالی و تسلیحاتی آمریکا و غرب محسوب می شوند وارد فاز جدیدی شده است. برخی منابع خبری وابسته به جبهه النصره از انتقال نیروهای این گروه از منطقه خان شیخون به مناطق درگیری در ادلب و تصرف 7 روستای "بلیون ، کنصفره ، ابلین ، ابدیتا ، مشون ، مغاره و شنان" که تا پیش از این تحت سیطره گروه جبهه ثوار سوریه بوده خبر داده اند.برخی خبرهای تایید نشده هم از دستگیری جمال معروف فرمانده گروه تروریستی جبهه الثوار سوریه بدست عناصر النصره حکایت دارد.

تازه‌ترین تحولات سوریه
جمال معروف فرمانده گروه تروریستی "جبهه الثوار سوریه"

در تحولی دیگر درگیریها میان جبهه ثوار و جبهه النصره محدود به عناصر این دو گروه باقی نمانده است به نحوی که پای گروههای تروریستی دیگر فعال در منطقه را نیز به درگیریها کشیده و موجب جنگی فراگیر میان آنها شده است که دهها کشته و صدها مجروح بر جای گذاشته است. در همین راستا منابع خبری از درگیریها شدید میان گروه تروریستی "جنبش حزم" (از دیگر گروههای تروریستی به اصطلاح معتدل) با عناصر جبهه النصره و جبهه اسلامی که در درگیریهای اخیر به حمایت از النصره پرداخته خبر داده اند. هچنین گزارشهایی از کشیده گسترش درگیریها میان این گروههای مسلح به شهر حلب نیز منتشر شده است.

آتش شدید اختلافات و بیم تاثیر آن بر روی روند فعالیتهای تروریستها در ادلب و خطر جدی عملیاتهای اخیر ارتش سوریه ، برخی از این گروه ها را به چاره جویی و تلاش برای رفع اختلافات داخلی انداخته است.در همین زمینه گروه تروریستی احرار الشام که از گروههای مرتبط با شبکه تروریستی القاعده محسوب می شود صبح امروز با صدور بیانیه ای درگیریهای اخیر میان گروههای تروریستی را محکوم کرده و آنها را به نشستن پای میز مذاکره و مصالحه دعوت کرده است.

در همین رابطه فرماندهان احرار الشام تماسها و جلسات مسترکی را با سران گروههای درگیر برای خاموشی آتش جنگ میان انها برقرار کرده و در برخی از شهرهای ادلب موافقتنامه هایی میان طرفین به امضاء رسیده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
متن بیانیه گروه تروریستی احرار الشام وابسته به القاعده در محکومیت درگیری داخلی و دعوت به کنار گذاشتن اختلافات برای جنگ با دولت سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
متن بیانیه گروههای تروریستی درگیر برای کنار گذاشتن جنگ داخلی

آنچه مسلم است اینکه درگیریهای داخلی میان این گروهها عوامل و ریشه های گوناگونی همچون منافع بعضا متضاد کشورهای حامی و موسس این گروهها (عربستان،ترکیه،قطر) ، اعمال حاکمیت هرکدام از گروههای مذکور بر جغرافیای مشخص ، اختلاف بر سر میزان بهره مندی گروههای مختلف تروریستی از تسلیحات و اموال اهدایی کشورهای غربی و عربی و ... داشته و هر از گاهی موجبات تشدید اختلافات و تبدیل آن به جنگ خونین میان آنها می گردد.

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه دمشق

عملیات نظامی ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن (حزب الله،تیپ فاطمیون و دفاع وطنی سوریه) در دو محور شرق (منطقه جوبر) و شمال شرق (محور تل کردی – دوما در عمق غوطه شرقیه) هر روز با پیشروی ها و موفقیتهای محسوسی همراه است. عملیات ارتش سوریه در این محور از حدود یک ماه پیش با فتح شهرک عدرای صنعتی،شهرک مسکونی-کارگری عدرا،عدرای جدید،تل صوان،مزارع و کارخانجات شرق و غرب تل کردی آغاز شده بود همچنان شکفتی ساز و موفقیت آمیز است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

روز گذشته نیروهای ارتش سوریه طی دو عملیات سریع به پشتیبانی یگان توپخانه و نیروی هوایی موفق به تصرف روستای "حوش فارح" و محاصره کامل شهر میدعا واقع در مرکز و غرب غوطه شرقیه شهر دمشق شده اند.یک منبع میدانی نزدیک به ارتش سوریه در گفتگو با خبرنگار مشرق گفت:نیروهای ارتش سوریه از شهر عدرا و البحاریه به سمت میدعا (دوکیلومتری عدرا) که مقر اصلی فعالیتهای گروههای تروریستی "جبهه النصره و جیش الاسلام" است هجوم برده و موفق به محاصره آن شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

وی افزود: تصرف شهر میدعا از این نظر دارای اهمیت است که این حلقه ارتباطی میان شهر دوما (پایتخت تروریستهای جیش الاسلام در حاشیه دمشق) و مقرهای تروریستهای مستقر در بخش غربی غوطه شرقیه است. وی با بیان اینکه در عملیات آزاد سازی حوش فارح از کمک نیروهای مردمی مستقر در این روستا علیه تروریستهای تکفیری النصره و جیش الاسلام استفاده شد ، تاکید کرد که تصرف روستای حوش فارح و مزارع اطراف آن باهدف محاصره میدعا و قطع مسیر امدادی – پشتیبانی میان میدعا و دوما و جلوگیری از امدادرسانی و نقل و انتقال تروریستها و تسلیحات از بخشهای غربی غوطه به شهر دوما صورت گرفته است .

گزارش تصویری تصرف منطقه حوش فاره در غوطه دمشق را از اینجا در یافت کنید.

تحولات میدانی جبهه القلمون

آغاز فصل شکار تروریستها برای حزب الله

درگیریهای روزانه میان گروههای تروریستی "داعش،جبهه النصره و ارتش آزاد" با رزمندگان حزب الله و ارتش سوریه و ارتش لبنان همچنان بصورت پراکنده ادامه داشته و تبدیل به امری روتین و روزمره شده است. شدید ترین موج حملات تروریستها حدود دو هفته پیش و با حمله سراسری آنها به چندین پایگاه رزمندگان حزب الله و ارتش لبنان در طول نوار مرزی بخش لبنانی منطقه القلمون و بطور مشخص ارتفاعات مشرف بر عرسال و بریتال و در بخش سوری القلمون با شبیخون ناگهانی آنها به مقرهای ارتش و دفاع وطنی سوریه در ارتفاعات مشرف بر شهر عسال الورد اتفاق افتاد که منجر به شهادت 14 رزمنده حزب الله و حدود 20 سرباز ارتش سوریه و هلاکت بیش از 150 تروریست تکفیری و مجروحیت دهها نفر دیگر از آنان و اسارت حدود 40 تروریست دیگر شد که جنازه حدود 50 تروریست در دست حزب الله قرار دارد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

جدیدترین دور از درگیریهای نظامی میان طرفین از عصر روز 5 شنبه گذشته با حملات دقیق موشکی رزمندگان حزب الله در منطقه "تل موسی" واقع در ارتفاعات مقابل شهرک لبنانی عرسال نزدیک مرز لبنان با سوریه آغاز شده و هنوز بطور پراکنده ادامه دارد.

یگان موشکی حزب الله بر اساس اطلاعات و تصاویر دریافتی از شبکه پهبادهای این گروه در آسمان منطقه ، یک کاروان خودروهای باری متعلق به گروه تروریستی "جبهه النصره" را در مسیر "جرود جبه - راس المعره – فلیطه شناسایی و هدف موشکباران پرحجم خود قرار دادند که به انهدام کامل این کاروان و هلاکت کلیه عناصر حاضر در آن منجر شد.

در همین رابطه یک منبع میدانی در حزب الله به خبرنگار مشرق گفت که طی تحقیقات مشخص شد که این کاروان حامل محموله موشک و خمپاره و گلوله های توپهای ضد هوایی و انواع فشنگ و نارنجک برای عناصر گروه تروریستی جبهه النصره بوده است.

گفتنی است که "تل موسی" بلند ترین ارتفاعات منطقه القلمون است که حدود 2800 متر ارتفاع داشته و بر مناطق بسیار وسیعی از هر دو سوی بخش لبنانی و سوری کوهها و دشتهای اطراف منطقه القلمون علی الخصوص فلیطه، یونین،نحله و عرسال اشراف کامل داشته و در حال حاضر نیز کنترل آن در اختیار نیروهای مشترک ارتش سوریه و گروهی از رزمندگان یگان نخبه حزب الله موسوم به "یگان ویژه رضوان" قرار دارد.

اما این پایان حملات حزب الله به تروریستهای تکفیری آواره در کوههای سخت و سرد منطقه القلمون نبوده و نیست و نخواهد بود چنانکه تنها سه روز بعد کاروان بزرگتر خودروهای باری حامل تسلیحات و تروریستهای تازه نفس که در حال عبور از منطقه "الخشع" بودند به شیوه مشابه حمله قبلی هدف موشک باران و کمین نیروهای حزب الله قرار گرفتند.بنابر اظهارات منابع نظامی حزب الله در این حمله رزمندگان حزب الله طی شناسایی های قبلی مسیر تردد این کاروان را کشف و چند بمب کنار جاده ای کنترل از راه دور بر سر راه آن نصب و بمحض قرار گرفتن بخش اعظم کاروان در محدوده انفجاری بمبها آنها را منفجر کردند.

همزمان با انفجار بمبها چند موشک زلزال حزب الله به موقعیت کمین اصابت کرده و منجر به افزایش تلفات تروریستها شده است.اما این پایان کار نبود. چرا که پس از دقایقی که خودروهای تامین جاده تروریستهای النصره که معمولا به فاصله حدود یک تا دو کیلومتر از کاروان حرکت می کنند خود را به محل کمین رسانده و بمحض شروع امداد رسانی به هم قطارانشان هدف چندین فروند موشک کاتیوشا و گلوله باران سنگین توپخانه حزب الله قرار گرفته و همین موضوع سبب افزایش تلفات آنها شده است.

لازم به ذکر است که ترددها و حملات فزاینده و پراکنده تروریستهای داعش و النصره و ارتش آزاد مستقر در بخش غربی القلمون (عموما در دشتها و تپه های اطراف شهرک لبنانی عرسال) بدلیل نگرانی های شدید آنها از رسیدن فصل سرمای بسیار سخت القلمون و تداوم آوارگی عناصر آنها و با هدف یافتن مکان استقرار دائم و امن و ایحاد خطوط ارتباطی و جاده های تدارکاتی – پشتیبانی – امدادی برای مجموعه های پراکنده این گروهها در کوههای منطقه مذکور صورت می پذیرد.

تحولات میدانی جبهه حلب– عین عرب


درگیریها پراکنده میان داعش و عناصر مدافع شهر عین عرب در بخشهای جنوبی و شرقی همچنان در جریان است.کانون درگیریها در اطراف مرکز فرهنگی شهر عین عرب و شمال غربی مربع امنیتی این شهر قرار دارد.روز گذشته عناصر گروه تروریستی گردانهای شمس الشمال وابسته به گروه تروریستی "الویه فجر الحریه" (تیپ طلوع آزادی)وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد اعلام کرد که در منطقه الصناعه واقع در شرق شهر عین عرب بر سر راه گروهی از عناصر داعش کمین اجرا کرده و تعدادی از آنها را کشته و زخمی کرد که جنازه دو تن از کشته های این درگیری بدست آنها افتاده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

همچنین عناصر یگانهای مدافع شهر عین عرب اعلام کردند که در روستای شیران واقع در شرق شهر اقدام به اجرای کمینی علیه یک کاروان خودروهای حامل اعضای داعش کردند که به هلاکت حداقل 9 تن از عناصر این گروه تروریستی منجر شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

درگیریهای پراکنده میان داعش و کردها در محور شمالی شهر و نزدیک دروازه مرزی "مرشد پینار" وارد پنجمین روز خود شده است. به گفته یک منبع رسانه ای نزدیک به واحد های مدافع عین عرب در طی درگیریهای چند روز اخیر هیچگونه تحول و تغییر خاصی در نقشه مناطق استقرار نیروهای دوطرف بوجود نیامده است .

تازه‌ترین تحولات سوریه

هلاکت فرمانده سعودی عضو داعش

روز گذشته رسانه های عربی خبر از هلاکت یکی از فرماندهان سعودی گروه تروریستی داعش در درگیریهای اخیر در شهر عین عرب سوریه دادند. بنابر این اخبرا "اسماعیل زهرانی" معروف به ابوابراهیم جزراوی اهل و ساکن کشور عربستان سعودی و فرمانده میدانی و یکی از خبره ترین متخصصین مواد منفجره گروه تروریستی داعش در درگیریهای اطراف عین عرب به هلاکت رسید. وی تا پیش از سفر یکسال قبل خود به سوریه کارمند یکی از بیمارستانهای شهر ریاض و پدر 6 دختر بوده است. بنابر اطلاعات منتشر شده از وی ، تا لحظه مرگ وی هیچکدام از فرماندهان داعش از هویت و سابقه وی هیچگونه اطلاعاتی نداشته اند و تنها پس از مرگ وی و انتشار تصاویرش در فضای مجازی خانواده اش متوجه هلاکت وی شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

گفتنی است از ابتدای وقوع شورشهای بین المللی تروریستی علیه مردم و دولت قانونی سوریه ، دهها هزار نفر از اتباع خارجی از 82 کشور جهان با هزینه مالی و تسلیحاتی عربستان و قطر و ترکیه و حمایت کامل سیاسی کشورهای آمریکا وفرانسه وانگلستان برای کشتار مردم این کشور عضو محور مقاومت وارد آن شده اند و بسیاری از آنها طی درگیری با ارتش سوریه به هلاکت رسیده اند.

ورود پیشمرگه های کرد عراقی به شهر عین عرب سوریه

روز گذشته یک گروه 80 نفره از پیشمرگه های کرد عراقی برای کمک به واحدهای مدافع شهر عین عرب سوریه با اجازه دولت و ارتش ترکیه از مرز ترکیه و سوریه عبور کرده و وارد عین عرب شدند.این گروه با خود تسلیحاتی مانند خمپاره انداز،توپهای ضدهوایی،تیربار و محموله های مهمات مورد نیاز برای نبرد با عناصر داعش را بهمراه داشتند.حین عبور کاروان پیشمرگه های کرد عراقی گروهی از مردم کرد ترکیه به استقبال آنها رفته و به شادمانی پرداختند. همچنین گروهی از مردم ساکن در شهر عین عرب به هنگام ورود پیشمرگه های عراقی از آنها بشدت استقبال کرده و به ابراز خوشحالی پرداختند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

یک منبع نظامی در ارتش ترکیه گفت که این گروه از پیشمرگه های عراقی پس از رایزنی ترکیه با آمریکا از فرودگاه اربیل عراق وارد فرودگاه "شانلی اورفا" در جنوب ترکیه شده و پس از رسیدن کاروان خودروهای نظامی و زرهی و نفربرها که از مرز زمینی عراق – ترکیه به سمت مرزهای مشترک ترکیه با سوریه در حرکت بودند ، وارد روستای سروج در نقطه صفر مرزی شده و سپس به عین عرب وارد شدند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

ورود 50 تروریست تکفیری گروه ارتش آزاد به عین عرب


در حالیکه کردهای شهر عین عرب تلاش میکنند تا خود را قربانی تروریسم تکفیری نشان دهند و در این زمینه دست به تبلیغات رسانه ای سنگینی زده اند ، با کمال تاسف خبرها از همدستی آنها با سایر گروههای تروریستی فعال در کشور سوریه که در سه سال گذشته فجیع ترین چنایات را در حق مردم این کشور مرتکب شده اند حکایت دارد. به گزارش منابع رسانه ای ، روز گذشته تصاویری از حضور میدانی عناصر گروه تروریستی "ارتش آزاد" که در جنایت و کشتار مردم و بیگناهان در سوریه به مراتب بدتر از داعش بوده است در شهر عین عرب منتشر شده است.

در همین راستا "عبدالجبار العکیدی" سرهنگ فراری ارتش سوریه طی مصاحبه ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه اخبر از ورود 200 نفر تروریست از گروه تروریستی ارتش آزاد به شهرعین عرب برای جنگ با داعش خبر داد. وی افزود که این 200 نفر تنها بخشی از 1300 تروریست این گروه برای نبرد با داعش در اطراف این شهر هستند و بزودی نیروهای باقیمانده نیز وارد عین عرب خواهند شد. وی در ادامه با تشکر فراوان از حسن نیت دولت و ارتش ترکیه برای صدور مجوز حضور این تروریستها در عین عرب آرزو کرد که پس از شکست داعش به اتفاق کردها علیه دولت قانونی سوریه بجنگند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

گفتنی است عبدالجبار العکیدی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی ارتش آزاد بوده که پیشتر تصاویری از همکاری و حضور وی در کنار فرماندهان و اعضای ارشد داعش در منطقه شمال حلب منتشر شده بود. گوه تروریستی ارتش آزاد اولین گروه مسلح تروریستی فعال در سوریه پس از وقوع شورشهای تروریستی بین المللی در این کشور از سال 2011 بوده که در دو سال ابتدایی درگیریها نقش محوری در انهدام زیرساختها و کشتار مردم و نظامیان ارتش سوریه و ترورها و بمبگذاریها در اماکن مسکونی و دولتی داشته است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
تصویر منتشر شده از حضور عناصر گروه تروریستی ارتش به اصطلاح آزاد در شهر عین عرب سوریه

انتشار تصاویر تعامل ارتش ترکیه با تروریستهای داعش

روز گذشته رسانه های بین المللی تصاویری از تعامل نیروهای ارتش ترکیه با عناصر گروه داعش در مرز این کشور با سوریه منتشر کردند. در این تصاویر چند تن از نیروهای ارتش ترکیه به خوش و بش با تروریستهای داعش می پردازند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تحولات میدانی جبهه حمص


انفجار انتحاری در محله "الزهراء" شهر حمص

عصر روز گذشته محله علوی و شیعه نشین "الزهراء" در شهر حمص برای چندمین بار در ماههای اخیر هدف حمله تروریستی با خودروی بمبگذاری شده قرار گرفت. به گزارش منابع رسانه ای در اثر انفجار یک دستگاه خودروی "مزدا 929" بمبگذاری شده که در یکی از خیابانهای فرعی محله الزهرا در مقابل یک مهد کودک پارک شده بود حداقل 12 نفر شهید و دهها نفر دیگر بشدت مجروح شده اند. به گفته این منابع برخی از شهدا و مجروحان از اطفال خردسال بوده اند. همچنین در این انفجار خسارات بسیار سنگینی به منازل و اماکن تجاری محل انفجار وارد آمده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

گفتنی است ، این دومین حمله انفجاری در یک ماه گذشته پس از حمله انتحاری با خودروی بمبگذاری شده یکی از عناصر گروه تروریستی داعش به دبستان عکرمه المخرومی در محله العکرمه شهر حمص است. در انفجار این مدرسه نیز دهها کودک بی گناه مظلومانه به شهادت رسیده بودند. عامل انتحاری در لحظه تعویض دو شیفت مدرسه مذکور ابتدا با ریموت کنترل خودروی بمبگذاری شده خود را منفجر کرد که منجر به شهادت تعداد زیادی کودک و والدین آنها شد. وی بلافاصله خود را به خیابان پشت مدرسه که تعداد زیادی کودک دیگر با راهنمایی معلمین مدرسه در حال خروج از آن بودند دویده و خود را میان کودکان بی گناه منفجر کرد که منجر به شهادت تعداد بیشتری از آنها شده بود.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
تصاویر شهدای انفجار انتحاری یکی از عناصر داعش در مقابل مدرسه عکرمه مخزومی شهر حمص

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مشرقی تیر ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    والعاقبة للمتقین الصابرین !!!!
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    مشرق خاک بر سرت
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    کردها در اثر ارتباط قدیمی با صهیونیستها سیاستهاشون عین اوناست متاسفانه اینکارا رو میکنن مردم کشورهای خودشون هیچ کمکی نمیکنن بهشون
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    اینها روانی اند
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    گزارش میدانی خوبی بود. عالی بود. در رسانه های دیگر نظیر آن را ندیده بودم.
  • شیرزاد ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    لعنت ابدی به شما داغشی ها که این غنچه های گل رو اینطور پر پر کردید. جیگرادم کباب میشه از این همه مصیبت
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    الحق که اینا تخم ترکه ملعونین کربلا هستند. به صغیر هم رحم نمیکنند!
  • امین ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    ""در حالیکه کردهای شهر عین عرب تلاش میکنند تا خود را قربانی تروریسم تکفیری نشان دهند و در این زمینه دست به تبلیغات رسانه ای سنگینی زده اند ، با کمال تاسف خبرها از همدستی آنها با سایر گروههای تروریستی فعال در کشور سوریه که در سه سال گذشته فجیع ترین چنایات را در حق مردم این کشور مرتکب شده اند حکایت دارد."" بله همین شما بودید که مدافعان کوبانی رو هم تراز شهدای جنگ تحمیلی قرار میدادید هر روزم با شوق فراوان عکسهاشون رو میذارید منم نظر مخالف میدم خواننده ها منفی بارونم میکنند
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    لعنت بر امریکا
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    مرگ بر عربستان و ترکیه
  • ایرانی ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    آقا فصل شکار خوک بدست رزمندگان حزب الله ست
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 1
    سلام. خروج از تنگه مرزی ابی بسیار سخت تر از خروج از مرزهای خاکی است. لذا گروه تروریستی داعش هرگز برای خروج و عبور نمیتواند از اطلاعات خودش استفاده کند.
  • محمد ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    ورود ارتش ازاد به کوبانی حتما پیشرط هایی داره از جمله همکاری کردها با ارتش ازاد برای حمله به مواضع ارتش سوریه در استان حلب لعنت به همشون نباید براشون دل سوزوند کجایند انهایی که گلویشان را برای این جماعت پاره میکردن تحویل بگیرید ارتش سوریه تنهاست.
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    چقدر برای این کودکان بی گناه و معصوم گریه کردم. اخی عزیزان . ببینید چقدر معصومند
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    لعنت بر داعشین حرامزاده
  • هادی شیرازی ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    خدا لعنت کنه وهابیت رو ... و اخاهم ...
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    عموما شیطنت های ترکیه را در سوریه می دانید اما ترکیه در این سال ها با شیب افزایشی در هر حوزه ای که توانسته ایران را اذیت کرده . مثلا : جدیدترین کار این ها ، گرفتن عوارض چند برابری و محدودسازی ترانزیت ایران از مرز بازرگان است . هدف بیرون کردن ایران از یک مسیر مهم ترانزیت بین المللی به نام تراسیکا که از استان خراسان وارد و از بازرگان وارد ترکیه و اروپا می شود . قبلا هم ترکیه با ناامن کردن شمال عراق ، مسیر ترانزیت به اروپا را انحصاری کرده بود . این فقط یک مثال بود ، ترکیه تا به حال فقط صبر ایران را دیده ، اگر بینش و فهم داشت ، اگر در نوکری صهیونیست ها و آمریکایی ها غرق نمی شد، اگر توهم عثمانی نداشت این مطلب ساده را درک می کرد که منابع انرژی مثل نفت و گاز ندارد ، حتی در معدنی هم ضعف های بزرگ و استراتژیک مثل ذغال سنگ غیرقابل استفاده دارد و به طور کامل محتاج کشورهای تولید کننده و به خصوص کشورهای همسایه است . روزی می رسد که ترکیه تاوان تاریخ سیاه خود را می دهد ، از نسل کشی ارامنه بگیرید تا کشتار مردم عراق و سوریه .
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    بنده حقیر شرم دارم که از استقامت کردها تجلیل کردم گفتیم شاید سربراه شدند انها همیشه وطن فروش بودن در زمان جنگ ایران فراموش نکردیم در حالی که بچه های جهاد برای زندگی انها جان میدادند انها شبانه سر میبریدند و پولش را میگرفتن.حالا هم به وطنشان سوریه خیانت میکنند
  • حسین ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    عجب شیر تو شیری شده اوضاع سوریه
  • ریباز ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    من واقعا از تصویر پرچم منصوب به کشور تخیلی کردستان بیزارم. این جریانات وهمی جدایی طلبی برای کشورهای منطقه بسیار هزینه بردار بوده و صدام بیچاره واقعا حق داشته که شورشـــــــــی های کرد را در جریان انفال از مسیر یکپارچگی کشور حذف و معـــــــدوم کنه.اقــــــــلیت کردهای کشور عــــــــــــــراق هم باید یاد بگیرند که پرچمشان پرچم کشور عراق واحد است نه یه چیز دیگه ای.
  • بهنام ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    خاک بر سر خودت !
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    کی هستی ؟؟؟ تکفیریی؟؟؟ پدر ..بوق... ....بوق.... ...بوق..... .. ... ... O:
  • شهرام ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    امیدوارم با همون قاتل کودکان بیگناه محشور بشی داعشی
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    یعنی چی؟
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    تورو خدا؟
  • سیدوحید ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    متاسفانه کرد ها عموما نتوانسته اند دوست و دشمن خودرا تشخیص بدهند و این موضوع باعث شده خون جوانانشان مورد سوء استفاده دشمنانشان قرار بگیرد
  • ژینییوس ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    سلام یه تفکر ومنطق ناقص همه شما . به من چه سوریه چی سرش میاد.مگه سوریه واسه کردها چکار کرده ؟ کردها تو تاریخ هم به ایران قدرت بخشیدن هم به سوریه وهم ترکیه والانم تو عراق آبروی عراقی های بی عرضه رو حفظ کردن.جز ایران که رابطه کردها با حکومت ایران دراین دوران جدید واقعا خوبه و نشون دادن اگه از ایرانی صحبت کنیم کردها ردیف اولند ...یادتون باشه . ضمنا مشکل همه شماها که سریع جبهه تغییر یدین نشون میده چقدر ماشاا... مطالعه داشتین .یه سری جماعتین که تا بیکار میشین از بس راحتین اینجا نظرات کارشناسانه میدید وهیچی هم از کرد وتاریخش نمیدونیین .شما از تاریخ ایران بزرگ چی میدونیین؟ اگه فک میکنین کسی هستین نظر بدین بفرما . خواهشا نظرمو بذارین وگرنه شک میکنم که این حرفا رو چند نفر گفته باشن . همش ساختگیه
  • شاهو ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    رحمت خدا بر تو. اگر اینجوری نبود الان مناطق اقلیت کردنشی کشور عـــــراق نمی شد لانه صهیونیستها
  • شاهو ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    دقیقا اینجوریه.اینها با توهم کردستان بزرگ هر بار به عقد یک استعمارگر در می آیند.یکبار می شوند عقدکرده امریکا و انگلیس، الان هم که لباس عروسی برای صهیونیستها تنشان کرده اند.
  • ریباز ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    کردهای ایران اگر سر عقل آمده اند به این دلیل است که حکومت ایران برایشان زیاد هزینه کرده و مناطق کردنشی از جامعه اشرار و کوه نشینان شورشی پاک شده است.مرگ بر رهبران این حرکت جدایی طلبی کرد که مایه فتنه منطقه هستند
  • ناشناس ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    احتمالا اين بي ادب پانترکه.
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    اين ترکهاي آدمکش هيچوقت بوئي از انسانيت نبردند.آن از نسل کشي ارامنه و يوناني ها و اين هم از کمک به کشتار مردم سوريه و عراق .شرم بر اين حاکمان ترک مغول تبار ترکيه.با اين اوصاف چرا دولت ايران اينقدر ناز اين ترکهاي داعش پرور را مي خرد نا معلوم است.
  • هموطن63 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    خواهشمندم همه افراد را با یک چوب نزنید.در بین قوم کرد کم نیستند غیور مردانی که در زمان دفاع مقدس جانانه از مرزهای ایران در مقابل بعثی ها و یا گروههای کمله و دموکرات دفاع کردن .قائله کردستان رو هم نیروهای کمیته با همکاری کردهای آزاد مرد خاتمه دادن.درود بر انسانهای آزاده،سلام بر حسین(ع)
  • هموطن63 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    در بین همه گروهها و اقوام، هر نوع تفکر و عقیده ای وجد دارد.کردها هم از این قاعده مستثنی نیستند.امیدوارم خداوند به کردهای با غیرت نصرت عطا کنه و افرادی رو که اشتباه فکر میکنن هم هدایت کنه.
  • هموطن63 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    ای کاش می آموختیم که گناه عده ای رو دلیل مجازات همه قرار ندیم.در بین ترکها هم انسانهای آزاده کم نیست.
  • سامان ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    1 0
    اساتید اگه ارتش به اصطلاح آزاد سوریه رفته کوبانی این سیاست آمریکا و ترکیه و همدستانشونه. چون ترکیه و دوستانش نمیذارن سلاح به دست کردها برسه و تنها به این شرطه که یه مقدار قبول کردن که اجازه بدن کردها از شهر و آب و خاکشون دفاع کنن. ارتش آزاد حکم ناظر ترکیه و عیادیشو برای جلوگیری از قدرت گرفتن کردها دارن. کردها هیچوقت نامرد نبودن و فقط از حقوقشون دفاع کردن . 60میلیون کرد حق دارن که برای زندگی و آینده اشون تصمیم بگیرن و در مقابل ظلمی که به اونا میشه بایستن.تمام مناطق کردنشینو نگاه کنید همه در فقر و تنگدستی زندگی میکنن و از کمترین امکانات لازم برای یه زندگی معمولی برخوردارن
  • شاهو ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    مرحبا ریباز. پرچم فقط پرچم کشور ایران
  • poneh ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    بدبختهای جانی صفت حرومزاده های نجس مثل ترسو ها و بزدلها که صورتشونو می پوشونند با لباس زنانه هم که فرار می کنند زورشون هم که فقط به بچه های معصوم می رسد و آدمهای دست بسته و بی سلاح رو سر می برند حتما ادعای مردانگی و شجاعت و دلیری و... هم دارند زهی خیال باطل برید به جهنم انشااله خودتون و بچه های خودتون روزی جلوی چشمهایتان تیکه تیکه بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس