فرد پشت پرده ترورهای اخیر در دوما و سایر شهرهای غوطه شرقیه کسی نیست بجز شخص علوش که پیشتر به گروههای منشعب از شورای عالی نظامی غوطه در مورد هرگونه اعلام جدایی از آن هشدار داده بود.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛گروه بین الملل مشرق- برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از چهار زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی «حلب»، تحولات میدانی جبهه «عین عرب» و تحولات میدانی جبهه «درعا» و تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی حلب

پس از اجرای عملیات موفقیت آمیز هفته گذشته ارتش سوریه و گروههای متحد آن (حزب الله سوریه،دفاع وطنی،حزب الله لبنان،تیپ فلسطینی قدس) در بخش شمال شرقی حلب که منجر به تصرف روستاهای حندرات و سیفات و محاصره اردوگاه آوارگان فلسطینی حندرات شد، در روزهای اخیر نیروهای ارتش ضمن دفع پاتکهای متعدد گروههای تروریستی شامل جبهه اسلامی و ارتش آزاد ،موقعیت خود را در این مناطق تثبیت کرده است.
 
از صبح دیروز نیروهای ارتش طی یک حمله سریع دو منطقه "تپه مضافه" و "مزرعه حلبی" واقع در جنوب شرقی روستای حندرات در اطراف روستای الملاح ، کارخانه سیمان مابین دو روستای سیفات و حندرات،گردان حفظ نظام، منطقه حره و روستای مسلمیه در نزدیکی روستای جبیله و زندان مرکزی حلب را نیز تصرف کردند.

 با تصرف مسلمیه و استقرار یگانهای توپخانه و ادوات در آن هم اکنون ارتش سوریه اشراف آتش کاملی بر روی مدرسه مشاه (ویژه آموزش افسری و نظامی وابسته به ارتش) که از اوایل سال 2012 میلادی به اشغال نیروهای گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه (لواءتوحید،لواءفتح،لواه العلمین) درآمده بود. لازم به ذکر است که مدرسه مشاه در 20 کیلومتری از مرکز روستای مسلمیه قرار دارد و دارای موقعیت استراتژیک از حیث جغرافیایی برای دو طرف درگیری ها می باشد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

مهمترین اهداف ارتش سوریه از اجرای عملیات در بخشهای شمال شرقی شهر حلب عبارت است از:

1 – جداسازی شهر حلب از مناطق حاشیه شمالی آن که مقر گروههای مختلف تروریستی تکفیری همچون داعش،ارتش آزاد،جبهه النصره و جبهه اسلامی می باشد.

2 – شکستن محاصره حدودا دو ساله دو شهر شیعه نشین "نبل و الزهرا" که علاوه بر محاصره شدید ، روزانه هدف دهها موشک و خمپاره گروههای مسلح تکفیری ذکر شده قرار دارند.


هم اکنون نیروهای ارتش سوریه پس از تصرفات روزهای گذشته در فاصله کمتر از ده کیلومتری نبل و الزهرا رسیده اند.شهری که بیش از 17 هزار مجاهد شیعه آموزش دیده و مسلح دارد و درصورت شکستن محاصره آن و ورود این نیروها به عرصه نبردهای میدانی در حلب قطعا توازن قوا را به نفع نیروهای ارتش سوریه که هم اکنون از کمبود نیرو رنج می برد تغییر خواهد داد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
نیروهای ارتش سوریه مستقر بر روی تپه های اطراف منطقه مسلمیه

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
منطقه حره واقع در شمال روستای جبیله که روز گذشته به تصرف کامل نیروهای ارتش سوریه در آمده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
ساختمان گردان حفظ نظام در نزدیکی زندان مرکزی حلب

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
کشف کانال عمیق در اطراف ساختمانهای گردان حفظ نظام در نزدیکی زندان حلب که برای نقل و انتقال امن تروریستها مورد استفاده بود.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
نمونه تونلهایی که گروههای تروریستی مستقر در منطقه الملاح برای تردد امن مورد استفاده قرار می دهند.

تحولات میدانی جبهه عین عرب

جبهات شمالی ، جنوبی و غربی شهر عین عرب واقع در شمال شرق استان حلب سوریه در 48 ساعت اخیر شاهد شدیدترین درگیریها میان داعش و نیروهای مدافع کرد سوریه بوده است. عصر روز گذشته (ساعت 20 به وقت محلی) گروه تروریستی داعش با اعزام دو عامل انتحاری به مواضع مدافعان عین عرب حمله کردند که تا کنون از تلفات و خسارات این حمله خبری آماری منتشر نشده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
ابوبراء انصاری تروریست تبعه عربستان سعودی عضو داعش و یکی از دو عامل حمله های انتحاری روز گذشته در عین عرب

بلافاصله پس از وقوع این دو انفجار حملات زمینی نیروهای داعش علیه مواضع مدافعان در مناطق یاد شده آغاز شد.به گزارش منابع میدانی درگیریها و انفجارهای بسیار شدیدی از داخل شهر عین عرب گزارش می شود و داعش تلاش فراوانی برای تسلط کامل بر گذرگاه (دروازه)مرزی "مرشد پینار" بکار بسته است. به گفته خبرنگاران رسانه هایی که در مرز مشترک ترکیه با سوریه مستقر هستند، دود حاصل از این دو انفجار انتحاری از آنسوی مرز نیز به خوبی قابل مشاهده بوده است.

از دیگر تحولات میدانی دیروز، پرتاب دهها بسته سلاح و مهمات شبه مستعمل از سوی هواپیماهای باری ارتش آمریکا بر روی شهر عین عرب سوریه بود. این محموله ها شامل تسلیحات سبک و نارنجک و گلوله های آر پی جی 7 بوده است. به گفته منابع نظامی نزدیک به یگان پیشمرگه های کرد استان کردستان عراق این تسلیحات از انبارهای مهمات این یگان به هواپیماهای آمریکایی حمل و به منطقه عین عرب ارسال شده است. همچنین بخشی از این تسلیحات و مهمات از طریق مرز زمینی از کردستان عراق وارد ترکیه شده و از آنجا وارد عین عرب سوریه شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

نکته جالب اینکه تنها ساعتی پس از پرتاب اولین محموله سلاح رسانه های وابسته به گروه تروریستی داعش در فضای مجازی با نمایش تصاویری از چندین بسته از این محموله های سلاح که بطور اشتباهی بر روی مواضع داعش رها شده بود رونمایی کردند. این درحالی است که نیروهای آمریکایی اطلاعات بسیار دقیقی از موقعیت استقرار نیروهای مدافع شهر عین عرب در داخل شهر و مواضع نیروهای داعش در اطراف این شهر داشته اند و این ادعا که این اقدام آنها بطور سهوی اتفاق افتاده به دور از واقعیت ارزیابی می شود.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تصاویر منشر شده از سوی رسانه های داعش از پرتاب محموله تسلیحات و مهمات توسط هواپیماهای آمریکایی برروی مواضع گروه تروریستی داعش


محموله های هوایی ارتش امریکا برای مدافعان کرد کوبانی در اراضی تحت سیطره داعش فرود آمد.

به موازات درگیریهای سنگین میان داعش و مدافعان عین عرب ، هواپیماهای جنگنده ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش دهها سورتی پرواز شناسایی و رزمی بر فراز آسمان این منطقه انجام دادند که طی آن به برخی اهداف نامعلوم که آمریکا مدعی شده مواضع گروه تروریستی داعش بوده حملاتی انجام داده اند که از خسارات وارده به داعش آمار مشخص و دقیقی منتشر نشده اما بر مبنای تصاویر منتشر شده این حملات خسارات بسیار سنگینی به تاسیسات و ساختمانهای شهر عین عرب وارد آورده است. این درحالی است که مدافعان کرد معتقدند حملات مذکور تاثیری در روند حملات داعش به شهر عین عرب نداشته و درصورتیکه ائتلاف مذکور واقعا بدنبال نابودی اهداف داعش باشد می تواند مراکز استقرار عناصر داعش بر روی تپه های اطراف شهر عین عرب که از روی آنها شهر را هدف گلوله باران و خمپاره باران سنگین دائمی قرار می دهند را هدف بمباران قرار بدهند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
گزارش تصویری از بمباران شهر عین عرب توسط جنگنده های آمریکایی عضو ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش


ویدیوی منتشر شده در رسانه های داعش که بر حضور عناصر این گروه در محلات مختلف عین عرب حکایت دارد.

تحولات میدانی جبهه درعا


حملات متمرکز گروه تروریستی ارتش آزاد به "پاسگاه المیاذن" واقع در حد فاصل دو روستای "الطیبه" و "المیاذن" پس از چهار روز نتیجه داد و متاسفانه این مقر مهم نیمه های شب گذشته سقوط کرد. هجوم سنگین نیروهای گروه تروریستی ارتش آزاد از چهار روز پیش و با صدور بیانیه ای در قالب عملیات "اهل العزم" با هدف تسلط کامل بر مرز گذرگاه مرزی النصیب (در سمت اردن:الجابر) و دسترسی به اتوبان دمشق – درعا از طریق اشغال گمرک مرزی "النصیب"،پاسگاه "ام المیاذن"،پاسگاه "المعصره"،پاسگاه "الکازیات" آغاز شد و در نهایت پس از نبردهای بسیار سنگین و البته نابرابر میان دو طرف پاسگاه المیاذن به تصرف تروریستها درآمد.

از صبح امروز هواپیماها و بالگردهای جنگی نیروی هوایی ارتش سوریه با حضور در آسمان منطقه اقدام به بمبارانهای گسترده و شدید روستاهای "الطیبه"،"ام المیاذن"،"الجیزه"و "النصیب" کرده اند که تلفات سنگینی به تروریستها وارد آمده است. هم اکنون درگیریهای شدیدی در اطراف مجموعه اداری  گمرک النصیب میان نیروهای ارتش سوریه و تروریستهای ارتش آزاد در جریان است.

گفتنی است مرز اردن با سوریه یکی از دو شاهراه اصلی امدادی - تسلیحاتی  گروههای تروریستی جبهه النصره و ارتش آزاد می باشد و کشور اردن نیز مقر اصلی آموزش و استقرار گروههای مسلح مخالف دولت سوریه است. به گزارش رسانه ها یکی از 3 اتاق عملیات مشترک برای بر اندازی نظام سوریه در این کشور مستقر است که افسرانی از کشورهای فرانسه،آمریکا، انگلیس،عربستان سعودی، قطر،ترکیه و رژیم صهیونیستی مشغول هدایت و مدیریت فعالیتهای تروریستهای تکفیری در داخل کشور سوریه علی الخصوص استانهای جنوبی این کشور مانند درعا و قنیطره هستند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
متن بیانیه گروه تروریستی ارتش آزاد درباره جزییات عملیات اخیر علیه مراکز ارتش سوریه در درعا

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
گذرگاه مرزی و گمرک النصیب در مرز مشترک سوریه و اردن

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
بمباران هوایی و پرتاب بشکه های انفجاری بر روی مواضع تروریستهای ارتش آزاد از سوی نیروی هوایی ارتش سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
گزارش تصویری از درگیریها در اطراف پاسگاه ام المیاذن و گذرگاه النصیب

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
موقعیت اتوبان دمشق– درعا، گذرگاه و گمرک مرزی النصیب،روستاهای الطیبه و ام المیاذن بر روی نقشه مشخص شده است.

فیلم تصرف پاسگاه ام المیاذن در درعا را از اینجا دریافت کنید.

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه آن

پس از سیطره ارتش سوریه بر مناطق جدید از شهر جوبر در مجاورت پل زملکا ، از روز گذشته پرچم کشور سوریه بر فراز این پل به اهتزاز در آمده است. همزمان  در تحولی دیگر نیروی هوایی و یگان موشکی ارتش سوریه با تمام قوا مشغول انهدام مراکز استقرار تروریستهای جبهه النصره و ارتش اسلام در بخشهای باقیمانده جوبر هستند.

روز گذشته رسانه های وابسته به این گروههای تروریستی با انتشار ویدیویی از بکار گیری نوع جدیدی از سامانه موشکی با نام "فیل" از سوی ارتش سوریه برای انهدام مواضع استقرار عناصر تروریست خبر داده اند. در تصاویر منتشر شده موشک پرتاب شده از روی یک دستگاه نفر بر پس از طی مسیر کوتاهی در آسمان به سمت هدف مورد نظر سقوط آزاد کرده و به محض قرار گرفتن بر فراز هدف منفجر و آنرا بطو کامل منهدم می کند. گفتنی است استفاده از موشک فیل و موشک یو آر 77 ساخت روسیه سهم بسزایی در پیشروی ها و موفقیت های اخیر نیروهای ارتش سوریه و گروههای هم پیمان با آن در منطقه جوبر واقع در شرق شهر دمشق داشته است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

لازم به ذکر است که عملیات اخیر در جوبر با نام "عملیات سپر پایتخت" و با هدف پاکسازی شهر دمشق از حضور گروههای تروریستی تکفیری صورت می پذیرد.

فیلمی از بمبارانهای اخیر را از اینجا دریافت کنید.

شرکت قاتل درتشییع مقتول

در پی انفجار روز گذشته یک دستگاه خودروی بمبگذاری شده در شهر دوما(غوطه شرقیه) که به هلاکت فرزند(صبحی طه) و برادرزاده(حسان طه) "احمد طه" فرمانده گروه تروریستی "جیش الامه(ارتش امت)" از گروههای وابسته به ارتش آزاد و زخمی شدن خود وی و تعدادی از همراهانش منجر شد،رسانه های وابسته به گروه های مذکور بطور یک صدا زهران علوش فرمانده گروه تروریستی ارتش اسلام را مسئول ترورهای مکرر فرماندهان گروه جیش الامه که حدود یک ماه پیش با اعلان انشقاق از شورای عالی نظامی غوطه به فرماندهی زهران علوش تشکیل شده بود معرفی می کنند.

روز گذشته و تنها ساعاتی پس از وقوع عملیات ترور فرمانده جیش الامه ، فعالان رسانه ای غوطه شرقیه یک صدا از نقش زهران علوش در این ترورها حرف بمیان آورده اند،اما گروه تروریستی جیش الامه به فرماندهی احمد طه با صدور بیانیه ای ارتش سوریه و سازمان اطلاعاتی این کشور را به وارد کردن دهها دستگاه خودروی بمبگذاری شده با هدف ترور و کشتار فرماندهان وکادر گروههای مختلف مسلح تکفیری فعال در شهر دوما متهم کرده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
زهران علوش در کنار احمد طه فرمانده گروه تروریستی جیش الامه در غوطه شرقیه و شهر دوما

اما نکته جالب توجه در این زمینه به حضور زهران علوش در مراسم تدفین و تشییع جنازه فرزند و برادر زاده احمد طه در مسجد بلال شهر دوما بود. بنابر تصاویر منتشر شده ، زهران علوش با حضور در مجلس عزای فرزند فرمانده گروه رقیبش تلاش کرد تا اتهامات ترور کادر گروه جیش الامه را از خود مبرا کند. فیلم این حضور از اینجا قابل دریافت است.

علی رغم تمامی این تلاشها فعالان رسانه ای نزدیک به جیش الامه و سایر گروههای مخالف علوش و ارتش اسلام، همچنان معتقدند که فرد پشت پرده ترورهای اخیر در دوما و سایر شهرهای غوطه شرقیه کسی نیست بجز شخص علوش که پیشتر به گروههای منشعب از شورای عالی نظامی غوطه در مورد هرگونه اعلام جدایی از آن هشدار داده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسین ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    1 0
    خسته نباشید میگویم به ملت صبور سوریه و ارتش قهرمان.ان الله مع الصابرین
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    10 کیلومتر از الزهرا یعنی حدودا شمال شهر حریتان ، آیا شهر حریتان (واقع در شمال غربی حلب) به دست ارتش سوریه افتاده ؟ کلا مشرق خیلی وقته که نقشه کلی نمی زنی ، آخرین بار یک نقشه قدیمی سبز و قرمز از دمشق زدی که توش ملیحه هنوز در تصرف حرامزاده هاست . نقشه حما و حلب و دیرازور و ادلب ولاذقیه هم که اصلا موجود نیست .
  • سینا ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    آقا یه سامانه بزارید کمک مردمی که کمک کنیم به سوریه ... اینا درعا رو گرفتن اعصابمون خورد شده ...بحق ماه محرم دولت سوریه و عراق تمامیت عرضیشونو پس بگیرن
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    1 0
    حروم زاده های تخم شمرنجس زاده ها
  • حسین ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    تشکر از اینکه شفاف خبرها رو میگید . اطمینان دارم خواننده ها با گذر از ظواهر ، جبهه حق رو از جبهه باطل تشخیص می دند.
  • علیرضا اهواز ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    تو اون عکسه از خرابه های کوبانی ماشینه پرایده ؟! بازم پراید ؟ یعنی چه گناهی کرده این پراید ؟
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    دلم بحال دولت سوریه میسوزه همه همسایه هاش به مخالفاش کمک میکنن به جز عراق که اونم مرزاش با سوریه دست داعشه!ای کاش ما همسایه سوریه بودیم
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    1 0
    پدر جان چرا قبول نمی کنید که اینها خود مردم سوریه هستند که با اسد می جنگند!!! تا کی میخای بگی تروریست؟؟؟ تنها راه مذاکره و مصالحه است و گرنه سوریه واسه ما به اندازه جزایر کومور بی ارزش میشه!!!!!!!!!!
  • دوستدار برادران کرد ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    حالا چرا کوبانی خالی از سکنه برای دنیا وحتی کامنت گذاران ایرانی مهمتر از نبل والزهرا شده؟؟جواب بی بی سی است...این کردها که از تمام دنیا انتظار کمک دارند چرا به کمک این شهرکهای بی دفاع نرفتند؟؟؟؟وایا زنان نبل والزهرا کمتر از زنان کوبانی غیور بودند؟؟؟این تفکر قوم گرایی تروریستها را در عراق وسوریه تا به اینجا رسانده
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    صبور کجا بود بابا؟ نصف عراق و سوریه دست تروریست هاست. اگر عزیزان که سنگ حسین(ع) رو به سینه می زنن قد یه نم از دریا خودشونو به امام نزدیک کنن، تا قبل از صفر تروریستها کلا نابودن.
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    شما اگر پیگیر مطالب باشی مث من باید بدونی اصن بحث بر سر تمکل ملیحه نبود بلکه تنها قرار بود موقعیت منطقه مشخص بشه
  • محمد ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    خود اهالی کوبانی یا به اصطلاح عین العرب شما اذعان داشته اند که اگر حملات هوائی نبود تا حالا شهر سقوط کرده بود؛ نباید اختلاف ما با آمریکا سبب بشود اخبار نادرست به شنونده دانا داد که...
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    مشرق گزاراشات مزخرف بود..
  • علی ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    1 0
    بیچاره سوریه و مردمش که از سوی 4 گروه اصلی تروریستی داعش و ارتش آزاد و النصره و... و صدها زیرگروه تروریستی تحت محاصره و جنایتند. خدا واقعاً به مبارزان با اینها صبر و همت عطا کنه.مملکت را داغون کردند و تا 50 سال طول میکشه به جای اول برگردند. کی نفع میبره: معلومه، حکومتهای مرتجع منطقه و ایادی غربیشان.
  • م ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    انشاالله به همین زودیها شاهدنابودی این بی دینهای کثیف وبی ایمان به دست غیور مردان وزنان ملت های مسلمان خواهیم بود.
  • سیدعادل میراحمدی بهنمیری ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    سلام. نظام نامنظم نیروزی زمینی ارتش باعث بروز نفوذ چنگنده امریکایی می شود. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    چه گلی به آب میدادی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس