پایگاه هوایی تی 4 ارتش سوریه در سالهای گذشته تا کنون میزبان مستشاران نظامی از چندین کشور خارجی همچون ایران، روسیه، ونزوئلا و کره شمالی بوده است که بنابر اطلاعات منتشر شده تعداد آنها بالغ بر 68 نفر است.

تازه‌ترین تحولات سوریهگروه بین الملل مشرق- برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از پنج زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «حمص»، تحولات میدانی جبهه «عین العرب»، تحولات میدانی «حماه»، تحولات میدانی جبهه «ادلب» و تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه حمص

استان حمص در روزهای اخیر صحنه تحولات میدانی فراوانی بوده است. از حمله نیروهای ارتش سوریه برای بازپس گیری چاههای گاز "الشاعر" واقع در حاشیه شرقی شهر حمص تا پاتک داعش برای بازپس گیری آن و عملیاتهای انتحاری و ترکیبی تروریستها برای تصرف فرودگاه نظامی و بسیار حساس "تی فور(طیاس)" و تشدید حملات ارتش سوریه به منطقه "حی الوعر".

حمله به چاههای گاز الشاعر


یکی از مهمترین تحولات میدانی در استان حمص، حمله چند روز پیش عناصر گروه تروریستی داعش به چاههای گاز الشاعر در 85 کیلومتری شهر حمص است. نیروهای داعش در ساعات ابتدایی صبح به مواضع نیروهای ارتش سوریه که برای دفاع و حفظ امنیت این مقر مهم تامین انرژی در اطراف آن مستقر بودند حمله ور شده و پس از نبردهای خونین موفق به تصرف کامل آن شده اند.در این درگیریها یگانهای توپخانه ای و خمپاره ای داعش نقش بسیار پررنگی در گلوله باران مواضع نیروهای ارتش سوریه و وارد آوردن تلفات سنگین به آنها ایفا کرده اند. برخی منابع رسانه ای نزدیک به ارتش سوریه از خیانت برخی افسر و سرباز با داعش برای تسهیل ورود آنها به داخل مرکز استخراج گاز الشاعر خبر داده اند اما هنوز هیچگونه اطلاعات دقیق و تکمیلی در این رابطه منتشر نشده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
اعلام خبر اشغال مرکز استخراج گاز طبیعی الشاعر توسط مسئول رسانه ای گروه تروریستی داعش

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

کنترل این منطقه در ماههای اخیر سه بار  میان نیروهای ارتش سوریه و تروریستهای داعش دست به دست شده است. از سال گذشته نیروهای داعش با حمله به چاههای گاز الشاعر کنترل آن را بدست گرفته بودند اما حدود سه ماه پیش نیروهای ارتش سوریه طی عملیاتی موفق به باز پس گیری آن شده بودند.

در عملیات اول نیروهای داعش برای تصرف این مرکز ، حدود 300 نفر از نیروهای ارتش سوریه را به شهادت رسیده بودند و  در عملیات چند روز پیش نیز متاسفانه حدود 77 تن از نیروهای مدافع این مکان بدست داعش به شهادت رسیده اند که سرهای برخی از آنها از بدن جدا شده و در پایگاههای اطلاع رسانی وابسته به گروه تروریستی داعش در شبکه های احتماعی به نمایش در آمده است. هم اکنون درگیریها در اطراف مرکز استخراج گاز الشاعر میان نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه با تروریستهای داعش با شدت در جریان است.

بنابر تصاویر منتشر شده علاوه بر تلفات انسانی سنگین ارتش سوریه در این عملیات تروریستی ، حداقل 4 دستگاه تانک از انواع مختلف ، دو دستگاه نفر بر مسلح به توپ (فوزدیکا) ، تعدادی موشک ضد تانک از نوع "کورنت"و آرپی جی 9 ، انواع تیربار و مسلسل ، چندین دستگاه خودروی پیک آپ به غنیمت نیروهای داعش در آمده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
موقعیت منطقه جبل الشاعر و چاههای استخراج گاز مستقر در آن بر روی نقشه با دایره برنگ قرمز مشخص شده است.

حمله به فرودگاه تی 4


چند روز پیش فرودگاه نظامی "مطیاس  (T4) " واقع در مسیر شهرهای حمص – تدمر هدف حمله عناصر گروه تروریستی "داعش" قرار گرفت. در این حمله ایتدا یک دستگاه کامیون مخصوص حمل مواد غذایی که توسط عناصر داعش بمبگذاری شده بود در مقابل درب ورودی اصلی این پایگاه هوایی منفجر شد و سپس حملات زمینی به داخل آن آغاز شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
تصویر هوایی از موقعیت فرودگاه نظامی تی 4 استان حمص

بدنبال این حمله نیروهای کمکی ارتش به محل درگیری اعزام و پس از درگیریهای سنگین میان دو طرف حمله داعش برای نفوذ به داخل این فرودگاه حساس و استراتژیک شکست سختی خورد.اما رسانه های داعش مجددا با انتشار آمارهای عجیب و غریب مدعی نفوذ به داخل فرودگاه و کشتن 137 نظامی و اسارت27 نفر و اعدام میدانی 18 نفر از نیروهای ارتش سوریه مستقر درآن شده اند که به دلیل عدم انتشار هرگونه مستند مانند عکس  و و ویدیو از سوی تروریستها (طبق عادت معهود) و یا عدم ارائه هرگونه آمار تکمیلی از سوی ارتش سوریه ، کذب محض می باشد.

یک منبع نظامی ارتش سوریه مستقر در این فرودگاه به خبرنگار مشرق گفت که نیروهای داعش از طریق بیابانهای استان دیرالزور به منطقه بادیه حمص نفوذ کرده و بصورت مخفیانه در روستای "حنوره" در 14 کیلومتری مرکز فرودگاه نظامی طیاس مستقر شده و در نهایت مخفیکاری اقدام به شناسایی و اجرای عملیات هجوم به این پایگاه کرده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

وی افزود که نیروهای داعش کامیون حاوی بمب را به شکل خودروی تامین مواد غذایی که دو بار در هفته اقدام به تامین و انتقال مواد غذایی مورد نیاز پایگاه هوایی تی4 را تامین میک رد در آورده بودند تا بدین وسیله بدون ایجاد شک نیروهای امنیتی به داخل فرودگاه منتقل کنند اما با هوشیاری نیروهای ارتش سوریه و تیر اندازی شدید بسمت این کامیون عامل انتحاری پیش از رسیدن به درب ورودی شمالی پایگاه اقدام به انفجار کامیون بمبگذاری نموده و بدینوسیله در نیل به مقصود ناکام مانده اند.

به موازات درگیریها در مقابل درب ورودی شمالی پایگاه هوایی تی 4 ، برخی منابع از وقوع حمله مسلحانه در داخل این پادگان خبر داده اند. به گفته این منابع رسانه ای سه تروریست ملبس به لباس ارتش سوریه اقدام به تیراندازی به سوی یکی از افسران ارتش در داخل فرودگاه نموده و تلاش داشتند تا به مخازن سوخت نیز حمله و آنها را منهدم کنند که در تیراندازی متقابل نیروهای امنیتی یکی از آنها به هلاکت رسیده و دو نفر دیگر بازداشت شده اند. این منابع از خیانت چند افسر و سرباز ارتش سوریه مستقر در پاسگاه ارتش سوریه در روستای حنوره و همکاری آنها با عناصر گروه تروریستی داعش برای نفوذ به اطراف پایگاه هوایی طیاس خبر داده است.

حمله ناکام داعش به پایگاه هوایی تی 4 حمص بازتاب رسانه ای وسیعی بدنبال داشته است که نشان از اهمیت نظامی و استراتژیک آن برای تروریستها و ارتش سوریه دارد. در زیر به بخشی از ویژگیهای نظامی و جغرافیایی این پایگاه نظامی اشاره می شود:

1 – از نظر جغرافیایی پایگاه هوایی تی 4 (طیاس) واقع در 85 کیلومتری شهر حمص و 25 کیلومتری شهر تدمر و چاههای گاز الشاعر است. این پایگاه بزرگترین پایگاه هوایی ارتش سوریه می باشد که دارای 54 آشیانه بتنی و چندین باند اصلی و فرعی برای فرود همزمان انواع هواپیماهای جنگی بوده که طول باند اصلی این فرودگاه 3.2 کیلومتر می باشد.


2 – هواپیماهای مستقر در این پایگاه شامل انواه هواپیماهای میگ و سوخوی ساخت روسیه می باشد که از این تعداد ، 24 فروند بصورت 24 ساعته در حالت اسکرامبل (یعنی پرواز سریع هواپیماهای شکاری آماده، برای مقابله با دشمن) قرار دارند. به گفته یک منبع نظامی ارتش سوریه هواپماهای جنگی مستقر در فرودگاه نظامی تی 4 حمص نقش محوری در بمباران مواضع تروریستها در استانهای رقه ، دیرالزور و حلب داشته است.

انواع هواپیماهای موجود در پایگاه هوایی تی 4 حمص:
 
میگ 29

تازه‌ترین تحولات سوریه

میگ 25 از انواع (پی دی ، پی یو ، آر بی)

تازه‌ترین تحولات سوریه
میگ 27

تازه‌ترین تحولات سوریه

سوخو 35

تازه‌ترین تحولات سوریه

سوخو 24 ام کا

تازه‌ترین تحولات سوریه
سوخو 22 ام 4

تازه‌ترین تحولات سوریه

3 – دهها دستگاه تانک نسل جدید از انواع تی 90 و تی 82 و تی 72 ساخت روسیه درپایگاه هوایی تی 4 موجود است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

4 – پایگاه هوایی تی 4 ارتش سوریه در سالهای گذشته تا کنون میزبان مستشاران نظامی از چندین کشور خارجی همچون ایران ، روسیه ، ونزوئلا ، کره شمالی و ... بوده است که بنابر اطلاعات منتشر شده تعداد آنها بالغ بر 68 نفر می باشد. در عین حال 71 افسر ارشد سوری با درجات سرتیپ و سرهنگی  و سرهنگ دومی در این فرودگاه در حال خدمت هستند.

تحولات میدانی جبهه حلب
 
تداوم درگیریها در منطقه عین عرب

درگیریها در منطقه عین عرب همچنان بدون تحول خاصی در عرصه عملیاتی در حال پیگیری است.طی روزهای گذشته حدود 300 نفر از عناصر گروه تروریستی "ارتش آزاد" به فرماندهی سرهنگ فراری ارتش سوریه "عبدالجبار العکیدی" در بخشهای مختلف شهر عین عرب مستقر شده اند. همچنین دهها نفر از پیشمرگه های کرد استان کردستان عراق با موافقت دولت های ترکیه و آمریکا برای کمک به مدافعان این شهر وارد آن شده اند.

شدید ترین درگیریها در دو محور عملیاتی "اطراف مربع امنیتی" و  "اطراف دروازه مرزی مرشد پینار" واقع در شمال شهر عین العرب در جریان است که نیروهای داعش تلاش فراوانی را برای تسلط بر این مسیر تدارکاتی مدافعان عین عرب بکار بسته اما علی رغم انجام دهها عملیات انتحاری و حملات زمینی و گلوله باران و خمپاره بارانهای مکرر هنوز موفق به پیشروی در آن نشده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه
نمای نزدیک از مجموعه ساختمانهای موسوم به "مربع امنیتی" در شهر عین العرب سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

منابع میدانی نزدیک به مدافعان شهر از وقوع نبردهای سنگین نظامی میان دوطرف در اطراف مسجد "حاج رشاد" در محور شمالی عین عرب خبر داده اند که طی آن داعش با ارسال عامل انتحاری تلاش کرد تا قفل محور مذکور را بگشاید اما باز هم به در بسته خورده است. همزمان با این تحولات هواپیماهای ائتلاف مبارزه با داعش هم حملاتی را علیه مواضع این گروه در  اطراف گذرگاه مرزی مرشد پینار و مربع امنیتی کردها در مرکز شهر عین عرب انجام دادند تا از پیشروی های بیشتر داعش به سمت این دو موقعیت حساس نظامی - تدارکاتی جلوگیری کنند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
تصویر آخرین عامل انتحاری داعش

حواشی ورود پیشمرگه ها و تروریستهای ارتش آزاد به عین عرب

همزمان با ورود حدود 150 پیشمرگه کرد عراقی به شهر عین عرب سوریه بنظر می رسد که احساسات تجزیه طلبی کردها نیز همچون دمل چرکینی مجددا سر باز کرده است. تقریبا اکثر رسانه های وابسته به جریان مسعود بارزانی رییس یکی از احزاب کرد در کردستان عراق بطور هماهنگ تبلیغات رسانه ای را در راستای احیای توطئه شوم استعماری "تجزیه طلبی" آغاز کرده اند. این رسانه ها از ورود پیشمرگه های کرد عراقی بعنوان گام نخست برای تجزیه مناطق کرد نشین سوریه و سپس تشکیل کشور موهوم کردستان واحد یاد کرده اند. نکته اینکه در تصاویر منتشره از اعزام پیشمرگه های عراقی آنها پرچم جعلی کردستان را در دست داشته و مردم را به سر دادن شعارهای تجزیه طلبانه تحریک می کنند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در تحولی دیگر اولین مصاحبه سرهنگ فراری "عبدالجبار العکیدی" فرمانده میدانی عناصر گروه تروریستی ارتش آزاد در شهر عین عرب نیز پس از استقرار در این شهر حائز نکات تامل بر انگیزی بود. در این مصاحبه العکیدی در کنار فرمانده مدافعان کرد شهر عین عرب نشسته و از کمیت و کیفیت ورود تروریستهای تحت نظر خود به شهر مذکور خبر می دهد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

همانطور که از قاتل و جرثومه فساد و خائن به وطنی مانند العکیدی که گروه متبوعش در دوسال ابتدایی وقوع شورشهای تروریستی در سوریه به معنای واقعی کلمه یکه تاز ارتکاب شنیع ترین و فجیع ترین جنایات شامل ترور و آدم ربایی و اعدامهای دسته جمعی شهروندان سوری از مذاهب علوی و سنی و شیعه و مسیحی به اتهام واهی همکاری با دولت و ارتش ملی سوریه و شکافتن قلب سرباز شهید ارتش سوریه و بیرون کشیدن و خوردن قلب و جگر او بوده است انتظار می رود وی پیش، حین و پس از صحبتهایش توهینهای مکرری به بشار اسد رییس جمهور، دولت و ارتش سوریه روا می دارد.

تازه‌ترین تحولات سوریه
ابوصقار از فرماندهان میدانی گروه تروریستی ارتش آزاد که پس از شهادت یک سرباز ارتش سوریه سینه وی را با چاقو شکافته و به تاسی از هند جگر خوار ، قلب و جگر وی را به دندان کشید

از نکات جالب در مورد این شخص (العکیدی) ضدیت آشکار وی با جریانهای کرد خصوصا حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) وهمکاریهای آشکار نامبرده با گروه تروریستی داعش در منطقه شمال حلب از ابتدای حضور این گروه تروریستی در سوریه بوده است. حتی در ویدیوی منتشر شده از وی در رسانه های مجازی وی در جلسه مشترک با فرماندهان گروههای تروریستی فعال در حلب ، خواستار قتل عام کردها شده است.

فیلم منتخب عبدالجبار العکیدی در جلسه مشترک با فرماندهان داعش در شمال حلب- که بر کشتار دسته جمعی تروریستهای کرد پ ک ک تاکید می کند- از اینجا قابل دریافت است.


تازه‌ترین تحولات سوریه
عبدالجبار العکیدی فرمانده ارتش آزاد در شهر حلب در کنار فرماندهان و اعضای گروه تروریستی داعش در حلب تابستان سال 2013

اما نکته تاسف برانگیز محتوای صحبتهای فرمانده مدافعان کرد شهر عین عرب بود که از کردهای سوریه است. وی طی سخنانی به زبان کردی که برگردان عربی آن در ویدیوی منتشر شده موجود می باشد ، خبرهای منتشر شده پیرامون حضور تروریستهای ارتش آزاد را در داخل شهر عین عرب را تایید کرده و ضمن ابراز خوشحالی از اینکه در جوار تروریستهای تکفیری گروه ارتش آزاد بسر می برد ابراز امیدواری کرد که بزودی ضمن شکست دادن گروه تروریستی داعش جبهه جنگ جدیدی را علیه دولت و ارتش (به گفته او جنایتکار) سوریه بگشاید(این درحالی است که پیشتر صالح مسلم رییس حزب دموکراتیک کردستان سوریه هرگونه حضور تروریستهای ارتش آزاد را در شهر عین عرب رد کرده بود).

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

وی در ادامه صحبتهایش شهر عین عرب سوریه را با شهرهای اربیل (عراق) ، دیاربکر (ترکیه) و مهاباد (ایران) مقایسه کرد. ادعاهای این فرد در حالی است که کردهای سوریه به مانند سایر اقشار تشکیل دهنده جامعه سوری همواره از حقوق برابر و یکسانی در جامعه و حکومت این کشور برخوردار بوده اند. از شخصیتهای مطرح کرد که به مقامهای عالی در رده های دولتی و دینی در این کشور رسیده اند می توان به "علامه شهید سعید البوطی مفتی اعظم سوریه" اشاره کرد که سال گذشته در حمله انتحاری تروریستهای تکفیری همکار گروه ارتش آزاد در داخل مسجد و بر فراز منبر وعظ ناجوانمردانه به شهادت رسید.

ویدیوی مصاحبه سرهنگ عبدالجبار العکیدی در رابطه با اوضاع میدانی در عین عرب و فرمانده مدافعان عین عرب را از اینجا دریافت کنید.

تحولات میدانی جبهه حماه

نیروهای ارتش سوریه مستقر در حاشیه شمالی حماه مشغول کسب آمادگی برای حمله وسیع زمینی به شهرهای کفرزیا و لطامنه آخرین مقرهای تروریستهای تکفیری جبهه النصره در شمال حماه و گسترش عملیات زمینی به مناطق جنوبی استان همجوار (ادلب) هستند. استان ادلب و منطقه خان شیخون که هم اینک در کنترل گروههای تروریستی مخالف دولت سوریه مانند "فیلق الشام" ، "فیلق الخامس" و ارتش آزاد و جبهه النصره قرار دارد ، از اولین مناطق سوری بودند که به اشغال تروریستها در آمدند.

هدف ارتش سوریه از حمله و بازپس گیری شهر خان شیخون اولا گسترش تسلط دولت سوریه بر مناطق بیشتری از این کشور و در ثانی ، شکستن محاصره دو پادگان بسیار بزرگ " الحامدیه و وادی الضیف در اطراف شهر معره النعمان است که در هفته های اخیر هدف حملات مکرر تروریستها برای تصرف آن قرار گرفته است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در حاشیه شمالی حماه نیروهای کمکی ارتش و دفاع وطنی و رزمندگان حزب الله برای انجام حملات زمینی در حال رسیدن تدریجی به منطقه هستند و به موازات آن هواپیماها و بالگردهای نیروی هوایی ارتش سوریه بطور منظم در حال بمباران مواضع تروریستهای جبهه النصره و گروههای هم پیمان آن در شهرهای "کفر زیتا ،لطامنه ، خان شیخون" و مناطق اطراف آن هستند. همزمان منابع میدانی وابسته به تروریستها از پرواز گسترده پهبادهای ارتش سوریه و حزب الله بر فراز شهرهای ذکر شده با هدف شناسایی مواضع و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تهیه بانک اهداف حملات خبر داده اند.

در حال حاضر یکی از مهمترین اهداف عملیاتی ارتش سوریه تصرف روستای الصیاد واقع در مسیر میان شهرهای کفرزیتا و خان شیخون است. در روزهای گذشته نیروهای لشکر 11 پیاده ارتش سوریه با پشتیبانی رزمندگان حزب الله پیشروی های چشمگیری در اطراف این روستا داشته و در اولین گام موفق به تصرف تپه مشرف بر آن شده اند. گروههای تروریستی پس از فشار بمبارانها و گلوله بارانهای هوایی و زمینی به سمت خان شیخون عقب نشینی کرده و نیروهای ارتش سوریه وارد روستای مذکور شده اند.

تپه استراتژیک روستای الصیاد در جنوب غربی شهر خان شیخون (به فاصله 7 کیلومتری) واقع شده و با توجه به موقعیت خاص و ارتفاع آن ، اشراف مستقیم و کاملی بر دو سوی میدان یعنی شهر کفرزیتا (فاصله با روستای صیاد 3 کیلومتر) و شهر خان شیخون دارد.

با تصرف این روستا نیروهای ارتش سوریه در حال حاضر امکان رصد کلیه فعالیتهای نظامی در شهر خان شیخون و مناطق اطراف آن (حاشیه جنوبی ادلب) را دارد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

موقعیت خاص جغرافیایی روستای الصیاد امکان اجرای آتش توپخانه ای و موشکی را با هدف تصرف شهرهای باقیمانده حاشیه شمالی حماه و قطع ارتباط آنها با خان شیخون را به نیروهای ارتش  می دهد.


تحولات میدانی جبهه ادلب

تشدید جنگ علنی و رسمی میان گروههای تروریستی تکفیری

در روزهای اخیر درگیریها میان گروه تروریستی "جبهه الثوار سوریه" که از جمله گروههای تروریستی به اصطلاح معتدل مورد حمایت آمریکا و غرب و کشورهای عربی است با گروه تروریستی تکفیری "جبهه النصره" نماینده گروه تروریستی القاعده در سوریه وارد فاز جدیدی شده است.

این درگیریها که در یک سال گذشته بر اساس اختلافات داخلی میان این گروهها از جمله بر سر بهره مندی از منابع مالی و تسلیحات ارسالی کشورهای امریکا و اروپا و عربی و ترکیه بصورت پراکنده آغاز شده بود و با به راه افتادن موج وسیعی از ترورهای فرماندهان و کادرهای دوطرف ادامه پیدا کرده بود از هفته گذشته تبدیل به جنگ رسمی و علنی میان این دو گروه و سایر گروههای همپیمان آنها همچون "احرار الشام" ، "جبهه اسلامی" ، "حرکه حزم" و ... شده و دامنه حغرافیایی آن نیز از استان ادلب به استان حلب توسعه پیدا کرده است.

طی درگیریهای چند روز اخیر دهها نفر از طرفین به هلاکت رسیده و صدها نفر نیز زخمی و اسیر شده اند. کانون درگیریها در استان ادلب در منطقه "جبل الزاویه ، روستای الباره و دیر سنبل قرار داشته است و طی آن نیروهای گروه تروریستی جبهه النصره موفق به تصرف اکثریت مقرهای گروه رقیب یعنی "جبهه الثوار سوریا" شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در روزهای گذشته و همزمان با تشدید درگیریها میان طرفین ، برخی فرماندهان گروههای تروریستی تلاشهایی برای ایجاد آتش بس میان طرفهای درگیر انجام دادند  و حتی ساعاتی برای برقراری عملی آتش بس و احاله اختلافات به "دادگاههای به اصطلاح شرعی"تعیین گردید اما هیچکدام از طرفین به آنها پایبندی نشان نداده و بلکه بر شدت درگیریها میان طرفین افزوده شد. در این میان نیروهای النصره پیشرویهای وسیعی در مناطق تحت سیطره گروه جبهه ثوار سوریه انجام دادند و حتی مقر اصلی استقرار فرماندهان این گروه در روستای "دیرسنبل" واقع در حاشیه شهر ادلب که زادگاه "جمال معروف" موسس و فرمانده گروه تروریستی مذکور بود را به تصرف کامل خود درآورده اند.

همچنین نزدیکان "جمال معروف" فرمانده گروه جبهه ثوار سوریه خبرها پیرامون اسارت وی بدست جبهه النصره و حضورش در زندان این گروه را بشدت تکذیب کردند. در همین رابطه جمال معروف با انتشار ویدیوهای متعدد از حضوز خود در کنار عناصر گروه متبوعش و ادامه جنگ با النصره تا اخراج و نابودی آنها خبر داده و این موضوع را به نبردهای گروه تروریستی جبهه ثوار با ارتش سوریه تشبیه کرده و گفته که "همانطور که ارتش سوریه را از ادلب بیرون کردیم و بسیاری از آنها را کشتیم ، جبهه النصره را نیز از شهر و دیارمان بیرون خواهیم کرد".

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
تصویر اول متعلق به جمال معروف فرمانده گروه تروریستی جبهه ثوار سوریه – تصویر دوم عناصر جبهه النصره در داخل منزل و مقر فرماندهی جمال معروف در روستای دیر سنبله در جبل زاویه استان ادلب

هرچه جبهه النصره بر دامنه و شدت حملات خود و پیشرویهای عملی اش در مناطق ذکر شده افزود شکافهای داخلی میان فرماندهان و یگانهای نظامی تشکیل دهنده گروه به اصطلاح معتدل جبهه ثوار بیشتر و بیشتر شده تا جاییکه دو روز پیش "ابوشاکر فرمانده و کلیه اعضای "گردان سیف الله مسلول" اصلی ترین یگان نظامی تشکیل دهنده جبهه ثوار رسما جدایی و انشعاب خود را از این گروه اعلام کرده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه
اعلام انشقاق فرمانده و اعضای گردان سیف الله مسلول از جبهه ثوار سوریه

در ویدیوی منتشر شده از سوی این فرمانده گردان تروریستی سیف الله مسلول که بنظر می رسد با عجله و از خوف اعدام بدست عناصر جبهه النصره (مشابه بلای مشابهی که بر سر محمد علی علوش فرمانده یکی دیگر از گردانهای وابسته به جبهه ثوار نازل شد و وی پس از دستگیری و مدتی اسارت اواسط هفته گذشته اعدام میدانی شد) تهیه شده باشد ، وی علت این انشقاق را "ارتکاب جنایات جنگی همچون بمباران و گلوله باران روستاها و شهرکها و قتل غیر نظامیان و افراد بی گناه توسط فرماندهان و اعضای جبهه ثوار سوریه" اعلام کرده است.

این درحالی است که آمریکا و اروپا در یک سال گذشته با اعلان معتدل بودن اعضا، فرماندهان و خط مشی این گروه تروریستی تکفیری ، هزاران تن تسلیحات بسیار پیشرفته نظامی و الکترونیکی و مقادیر کلان مالی در اختیار آنها قرار داده بودند و در مجامع بین المللی نیز حداکثر حمایت سیاسی و حقوقی برای معرفی آنها به عنوان نمایندگان ملت سوریه بعمل آورده اند.

در ادامه این تحولات روز گذشته جبهه النصره روستای "دیرسنبل" مقر فرماندهی گروه جبهه ثوار سوریه را تصرف و وارد منزل شخص و مقر فرمانده این گروه شده است. بنابر اسناد منتشره از سوی رسانه های جبهه النصره در این زمینه ، طی تحقیقات عناصر این گروه تروریستی از مردم محلی تا کنون دو گور دسته جمعی در اطراف این روستا که جسد دهها نفر از اعضای النصره و سایر گروههای رقیب جبهه ثوار پس از اعدام دسته جمعی در آنها دفن شده بودند کشف و اجساد کشته ها از داخل آنها خارج شده است. یکی از این گورهای دسته جمعی یک چاه آب خشک شده بوده که اجساد اعدام شده ها بدون دفن شدن تنها به داخل آنها پرتاب شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

همچنین تاکنون چندین زاغه مهمات و تسلیحات متعلق به گروه جبهه ثوار توسط عناصر جبهه النصره کشف و کلیه تجهیزات و امکانات داخل آنها شامل تسلیحات سنگین و ضد زره همچون موشکهای آمریکایی تاو نسل 2  اهدایی دولت ایالات متحده آمریکا که در قالب طرح کمک تسلیحاتی به گروههای تروریستی میانه رو! در ماههای اخیر به آنها اهدا شده بود بدست عناصر النصره (شاخه رسمی شبکه القاعده در سوریه) افتاده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

گفتنی است طی ماههای گذشته دولت سوریه و ناظران سیاسی و نظامی و حتی برخی گروههای معارضان دولت سوریه به دولت آمریکا نسبت به خطرات اهدای تسلیحات ویژه مذکور به گروههای تروریستی به اصطلاح میانه رو و احتمال افتادن این تسلیحات بدست عناصر گروههای تکفیری دیگر همچون داعش و جبهه النصره هشدار های مکرر داده بودند.

ویدیوی کشف مخازن سلاح جبهه ثوار سوریه دفن شده در زیر زمین را از اینجا دریافت کنید.

تازه‌ترین تحولات سوریه
عنصر جبهه النصره در داخل یکی از مخازن سلاح و مهمات گروه تروریستی جبهه ثوار سوریه در روستای دیرسنبله

همانطور که پیشتر گفته شد ، درگیریها میان طرفین بطور تصاعدی در حال گسترش همه جانبه است نیروهای گروه ترورریستی به اصطلاح میانه روی "حرکت حزم" که از دیگر گروههای تروریستی بشدت مورد حمایت تسلیحاتی و مالی آمریکا و غرب می باشد به طرفداری از جبهه ثوار سوریه برخاسته و تلاش دارد تا با انسداد مسیرهای تدارکاتی جبهه النصره در ادلب و گسترش درگیریها با عناصر این گروه به شهر حلب توان نظامی النصره را تحلیل ببرد که بنظر میرسد که نه تنها موفق به این کار نشده بلکه پای گروه تروریستی جبهه اسلامی از دیگر گروههای تروریستی وابسته به القاعده را نیز به درگیری با خود کشانده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
آرم گروههای درگیر در نبردهای داخلی تروریستها در استانهای ادلب و حلب

در درگیریهای شدید میان نیروهای حرکت حزم و عناصر گروه تروریستی "احرار الشام" وابسته به جبهه اسلامی (القاعده) در شهر حلب نیز دهها نفر از دو طرف به هلاکت رسیده اند و تعدادی نیز بشدت زخمی شده اند. در درگیریها میان طرفین در محله "البستان" شهر حلب ، "غیاث المقیس" امیر این گروه به هلاکت رسیده است. رسانه های نزدیک به گروه تروریستی "احرار الشام" علت آغاز درگیریها را ممانعت این گروه از فعالیتهای اقتصادی (قاچاق عمده سیگار از ترکیه به حلب) فرمانده گروه "حرکت حزم"در این منطقه عنوان کرده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه
"غیاث مقیس" امیر گروه تروریستی "احرار الشام" که در درگیریهای داخلی با گروه حرکت حزم به هلاکت رسید.

با توجه به نقش پررنگ گروههای دست سازی ماننده القاعده و داعش که مورد حمایت سرویسهای اطلاعاتی آمریکا و غرب قرار دارند و عملا کلیه تحرکات و اقدامات و عملیاتهای این گروهها در راستای منافع این کشورها بوده است ، بعید نیست که آمریکا و اروپا بدین شکل در حال تسلیح غیر مستقیم گروههای تکفیری به اصطلاح خودشان "تندرو" برای ایفای نقش پررنگ تر در عرصه عملیاتی سوریه باشند.
 
همچنین با نگاهی به عرصه نبردها و سکوت مطلق حامیان تروریستهای به اصطلاح میانه رو بنظر می رسد که به نوعی توافقی میان ترکیه ، عربستان سعودی و قطر برای تصفیه و یکدست کردن گروههای تروریستی فعال در سوریه با هدف یکپارچه سازی و افزایش کارآیی آنها صورت پذیرفته است.

در همین راستا ممکن است به زودی شاهد اعلام رسمی تشکیل "امارت اسلامی جبهه النصره" در مناطق تحت سیطره این گروه در استانهای حلب، حماه و ادلب باشیم. امری که پیشتر و در تجربه ای مشابه ، موفق و البته در راستای منافع و به اشاره سر انگشتان آمریکا و غرب توسط گروه تروریستی مشابه جبهه النصره یعنی "داعش"در مناطق تحت سیطره این گروه در بخشهایی از دو کشور عراق و سوریه به وقوع پیوسته و سر منشا خدمات و برکات فراوانی در حوزه های اقتصادی ، سیاسی ، نظامی ، صنعتی و انرژی برای کشورهای حامی تروریسم در منطقه بوده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه آن

حمله ناکام انتحاری به دانشگاه پزشکی شهر دمشق

دو روز پیش دو عامل انتحاری که با خود جلیقه های بمبگذاری شده به همراه داشتند تلاش کردند تا در داخل محوطه دانشگاه پزشکی دمشق واقع در محله "المزه" این شهر عملیات انتحاری انجام دهند که با هوشیاری نگهبان درب ورودی و همکاری دانشجویان این دانشگاه و تیراندازی به سمت دو انتحاری یکی از آنها در دم به هلاکت رسیده و نفر دوم نیز خود را در خیابان مقابل درب ورودی دانشگاه پزشکی منفجر کرد که منجر به شهادت دو نفر و جراحت عده ای از شهروندان سوری گردید.

گفتنی است دانشکده پزشکی دانشگاه دمشق در نزدیکی بزرگراه المزه واقع شده و میزبان صدها دانشجوی رشته های مختلف همچون پزشکی ، داروسازی و دندانپزشکی می باشد.

این دومین عملیات انتحاری تروریستهای تکفیری در مقابل درب ورودی این دانشگاه است . سال گذشته میلادی نیز یک عامل انتحاری خودروی بمبگذاری شده خود را در حین خروج کاروان خودروهای حامل دکتر "وائل الحلقی" نخست وزیر فعلی سوریه  (وزیر بهداشت وقت در کابینه) از درب ورودی همین دانشگاه منفجر کرد که به شهادت چند شهروند بی گناه سوری و سه نفر از محافطین وی منجر شده بود.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
موقعیت وقوع انفجار انتحاری در مقابل درب ورودی دانشکده پزشکی دانشگاه دمشق در محله المزه

کمین نیروهای حزب الله علیه تروریستها در محور میدعا

روز گذشته یک گروه از تروریستهای تکفیری گروه "جیش الامه" در تور کمین نیروهای ویژه حزب الله افتاده و همگی به هلاکت رسیدند. به گزارش منابع میدانی ، تعداد تروریستهای هلاک شده 20 نفر بوده که تلاش داشتند تا از روستاهای حاشیه شهر دوما به منطقه میدعا واقع در شرق غوطه شرقیه دمشق وارد شوند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

گفتنی است که گروه تروریستی جیش الامه از جمله تشکلات نظامی جدید تروریستهای فعال در شهر دوما می باشد که متشکل از ده گروه نظامی پراکنده عموما وابسته به ارتش آزاد تشکیل شده و تنها 3 ماه از تشکیل آن می گذرد. علی رغم سپری شدن عمر محدود این گروه کادرها و فرماندهان آن یکی پس از دیگری به انحاء مختلف ترور شده و به هلاکت می رسند. به عنوان نمونه می توان به سه بار ترور ناکام احمد طه فرمانده این گروه و هلاکت جانشین جیش الامه در ترورهای دیگر در حرستا و دوما اشاره کرد.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 167
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    خیلی خوب بود. ممنون
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    حال نداشتم تا اخر بخونم فقط فهمیدم که اوضاع سوربه خیلی شیرتوشیره
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    حتماً شکست در پیش است برای ظالمان .... واین درس قطعی قرآن است؛ پس مرگ خاموش در انتظار تروریست‌های تکفیری وهابی است.
  • حسين ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    چه اوضاع بلبشو و بهم ريخته اى است .
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    قدیمی بود مشرق چاهای گاز توسط سهیل حسن ازاد شد
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    سوخو35 دارن؟؟؟؟
  • پسر ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    من موندم به این بارزانی کثیف و رذل چی بگم که با اون کارای احمقانش چند صدهزار نفر به کشتن میده
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    دو تا نکته تکمیلی: ارتش سوریه چاه های گازی الشاعر را به طور کامل آزاد کرد در کمین حزب الله برای تکفیری ها فکر نکنم همه آن ها کشته شده باشند همان طور که در ویدئو هم هست در کمین حزب الله انفجار جلو تر از کاروان تکفیری ها بود و احتمال این که همه تکفیری ها کشته شده باشند کمه
  • سیدعادل میراحمدی بهنمیری ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    سلام. اجماع نظامی در یک بالگرد نظامی میتواند پدافند هوا به هوا ارتش سوریه علیه اهداف استکبار پیر باشد. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    خدا لعنت کند کسانی که سوریه آباد را به لانه کفتارها تبدیل کردند وقتی می بینم وقتی چند نفر در آمریکا و اروپا کشته می شوند تا چند روز حاشیه های ختم و گریه همسایه هاشون هم گزارش میشه انگار که خون اونها هزاران برابر رنگین تر خون مردم بیچاره خاور میانه هست که خودشون این بلاها رو سرش آوردن با خودم میگم این دنیا ارزش زندگی کردن رو نداره
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    دو تا نکته تکمیلی: ارتش سوریه چاه های گازی الشاعر را به طور کامل آزاد کرد در کمین حزب الله برای تکفیری ها فکر نکنم همه آن ها کشته شده باشند همان طور که در ویدئو هم هست در کمین حزب الله انفجار جلو تر از کاروان تکفیری ها بود و احتمال این که همه تکفیری ها کشته شده باشند کمه
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    سلام. مهمات جنگنده ها را در تونل های زیر زمینی قرار دهید تا موجب انهدام تمام گروهک های تروریستی باشد. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    سلام. از الیاژ تانک ها میتوان یک سنگر محکم برای هر یک از جنگنده ها ساخت. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • حسین ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    مشرق جان با سلام چرا این سری اخبار دیر منتشر شد ؟ خدایی کم نذارید که ما همیشه منتظر اخبار سوریه و دعا گوی رزمندگان ارتش سوریه و حزب اله هستیم
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    کشور موهوم کردستان , پرچم جعلی کردستان موهوم و جعلی خودتونید.کافر همه را به کیش خود پندارد.
  • سیدعادل میراحمدی بهنمیری ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    سلام. استفاده از بشکه ای پر از مین ها به شکل مین های دریایی میتواند تمام گروهک تروریستی را در تمام مرزهای سوریه کامل نابود و دور نگه دارد. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    اوضاع سوريه شيرتوشيره خدابه خيرکنه
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    اوضاع خرابه
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    ارتش سوریه بعد از 3 4 سال هنوز توانایی قوی دفاع از مواضع پس گرفته شده را ندارد ، مثلا میدان گازی شاعر که چند بار دست به دست شده و اهمیت آن برای حرامیان مشخص است باید به نحوی تثبیت شود که حرامیان نتوانند به آن نزدیک شوند . باید علاوه بر مدافعین و سنگرهای ویژه و حتی ابداعی ، دورتادور آن مین گذاری و خندق و ... کشیده شود . نمی دانم چرا ارتش سوریه اقدام به مین گذاری و تله های انفجاری در اطراف مراکز مهم و حساس نمی کند .
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    گند خورد به همه چی توی سوریه خدا خودش به خیر کنه بگیری فرمانده مدافعان کرد شهر عین عرب رو بترکونیا چن وقت دیگه شهر عین العرب میشه برا ارتش آزاد همینارم میگیرن میکشن...
  • اهوازی ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    دستتون درد نکنه بابت اخبار جامع سوریه
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    داعشی های حیوون
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    جه خر تو خريه !!! عرب و عجم و كرد و ترك افتادن به جون هم
  • محمد ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    مشرق یک هفته عقبی خبر جدید بزار سرهنگ سهیل وارد حمص شده و طی عملیاتی ارتش سوریه کنترل تمامی میدانهای گازی و نفتی رو دوباره به دست گرفت همچنین در مورد فرودگاه یه حمله انتهاری ناموفق بود که با خیانت چند تن از سربازان حاضر در فرودگاه انجام شد که خوشبختانه خطر دفع شد سرهنگ سهیل به موقع وارد حمص شد و خطرو دفع کرد داعش عقب نشینی کرد.
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    باید ضمن آموزش نظامی-عقیدتی سیاسی داوطلبان ، هر چه سریعتر عراق را از لوث وجود حرامیان پاک و مرزهای عراق به سوریه را امن کرد . باید 30 تا 50 هزار نیروی آموزش دیده و مجهز از عراق وارد سوریه شده و به مناطق شمالی این کشور اعزام شوند . بعد از حوادث عین العرب و جهت گیری ها ، احتمال تشکیل نیروهای متخاصم برخی جریان کرد برضد دولت و مردم سوریه زیادتر شده .
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    فاتحه سوریه خوندست
  • یار ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    باعث تاسفه که ما میزاریم به راحتی مناطق را از دست ما و ارتش سوریه بگیرن.اگر هلیگوپتر و هواپیما میخوان بدید و اگر نیرو میخوان که حتما میخوان از بدر بدید اینجوری تمام نیرو خسته و کوفته میشن.و سالهای سال این جنگ فرسایشی تمام نیروی مقاومت را بخود مشغول میکند چرا از بمب های سیمرغ استفاده نمیشه و اگر میشه چرا کم.مگر کشتی هوای در اطراف تی 4 نبوده و پشتیبانی نکرده.
  • کورد ایرانی ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    بد جوری فریب صهیونیستها رو خوردن و درباغ سبز نشونشون دادن کردستان همیشه ی تاریخ برا ایران بوده هست و خواهد بود انشاالله
  • مرجانی ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    الله اکبر امیدوارم خبر شما جدید ترین باشه انشاالله
  • شیعه ی علی ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    تا مازنده ایم نه!
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    چاههای گاز شاعر و پالایشگاه اون دیروز دوباره آزاد شدن در ضمن داعش در حمله به پایگاه تی 4 شکست سختی خورده و کاملا عقب نشینی کرده.داعش شدیدا رو به اضمحلاله این جنگهاش بیشتر به خودکشی شبیهه.الان بزرگترین مشکل احتمال بیعت جبهه النصره با داعشه که باید با زیرکی جلوی اون گدفته بشه مثلا با ترور سران النصره ....مشکل دوم هم ارتش آزاد در جنوبه که خوش بختانه با حمله ارتش به مرکز استان درعا ورق داره بر میگرده. فقط ارتش سوریه باید کار تروریستها رو تو غوطه ی شرقی تموم کنه و بره سمت جنوب کشور و جنوب شرقی حمص جایی که داعش دست به کار شده.
  • :-) ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    چشم.الان میبرم میزارم تو زیر زمین
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    شما برو استراتژیست نظامی شو. اینجوری حیفه!
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    خیلی وقته که خوانده شده.
  • مازندرانی ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    از نظر نابودی زیر ساختها باهات موافقم
  • مازندرانی ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    اللهم انصر اخواننا فی عراق و سوریا علی الدواعش و اخوان الشیاطین
  • ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    به فرموده سیدمان حسن نصرالله عزیز سختی دارد ولی سربلند بیرون میایم ما پیروزیم هم در سوریه هم عراق و هر نقطه ی دیگر جهان
  • ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    عکس سوخو 35 نیست اون عکس سوخو 27 است که مال ارتش روسیه است!!
  • ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    فاتحه دوستای وهابیت تو سوریه خوندست
  • ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    بازم اومدیا!
  • بسیجی ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    اوضاع منطقه خیلی وخیمه در واقع همه همدیگر رو سلاخی میکنن داعش کردهای پ ک ک، پیشمرگ های کرد ، النصره جبهه ارتش ازاد ،احرار شام ، جبهه اسلامی نون میخورید صدتا صدقه بدید چون که اینها همه با هم متفق با ما دشمن هستند و ایران اسلامی ما جزیره ثبات منطقه هست به برکت ولایت و شهدا و بسیجیان وگر نه تو ایران هم تو خیابون هاش سر میبریدن تامل کنید شاید کوردلان بیدار بشن
  • سعید ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    ها؟؟؟!!! خودت فهمیدی چی گفتی؟
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    اشتباهی منفی دادم.
  • فرهاد ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    ارتش سوریه اگه میتونست کوبانی رو ترک نمیکرد که اوضاع اینطوری بشه. الان هم هرکاری باید انجام بشه تا غیرنظامیهای که حاضر به ترک شهر نشدن، دست داعش نیفتن. دولت سوریه اگه خیلی نگران اونجاست خودش نیرو بفرسته. مگه نیروی هوایی نداره؟ از دور وایسادن نگاه میکنن، انتقاد هم میکنن. 45 روزه که کوبانی اوضاعش همینطوریه. ولی مثل اینکه چاه های نفتی و گازی که معلوم نیست چه قدر سالم موندن، براشون از کردها مهمتره.
  • مجتبی ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    بر باعث و بانیش (شیطان بزرگ) لعنت
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    پرچم جعلی کردستان؟؟؟ مگه قانون برای شما فصل الخطاب نیست؟ در قانون اساسی عراق هم کردستان به رسمیت شناخته شده. پس انقدر جعلی جعلی نکنید.
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    نوشته هات به رمز بیشتر شباهت داره تا توصیه
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    این انعطاف برخی کردها (بخوان مزدوری برای ترکیه) من کشته، تا دیروز تو کوبانی ترکیه چه که برسرشون نیاورد، حالا شدن حلقه بگوش ترکیه
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    متخاصم!؟ عزیزم کردها دارن از شهرشون دفاع میکنن. مردم سوریه هم نصفشون دیگه توی این کشور نیستن.
  • تریستان ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    به نظرم حال تو اورژانسی تر از حال سوریه هست
  • تریستان ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    یه تعمیرگاه بری بد نیستا
  • مازندرانی ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    کردستان یه کشور جعلیه
  • تریستان ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    الان واجبتره یه آدم خیر پیدا بشه بندازت تو یه بشکه شاید مرهمی باشه واسه حال خرابت
  • تریستان ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    فاتحه رو چطوری میخونن؟ بلدی؟ شما انگلیسیت بهتره ها!!!
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    لیبی 2
  • ضد داعش ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    مزدور خودتی و داعشت. مشرق چرا نظرات توهین آمیز منتشر میکنی؟ ترکیه زیر فشارهای داخلی حاضر به اعزام پیشمرگه ها شد.
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    کردها حق دارن از خودشون دفاع کنن. دولت سوریه یا افراد دیگه مثل شما اگه انقدر ناراحت هستن، خودشون به کمک کردها برن. دو ماهه این شهر محاصره شده، انگار نه انگار که جز خاک سوریه است. حالا هم که پیشمرگه ها رفتن، این دفعه از اینها ایراد میگیرن.
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    كلا" اوضاع منطقه به يمن وجود اربابت آمريكا خر تو خره البته وقتي فرماندهان شيعه به ميدان ميايند تمام اين خران يا پا به فرار مي گذارند و يا به مسكن خران كه همانا دوزخ است . روانه مي شوند. ميگويي نه . تو هم در آن معركه ها حضور داشته باش !!!
  • smm ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    اگر ممکن است از الرقه و دیرالزور هم خبر بزنید، با تشکر
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    "ضد داعش" تو واقعا ضد داعشی یا تجزیه طلب بی وطن؟!راست بگو؟!عملکرد کردها مشخصه در بحران سوریه از ابتدا خیانت و نامردی عین کاری که در عراق کردن و بارزانی با داعش همدست شد و پادگانهایی که دست فرماندهان و نیروهای کرد ارتش عراق بود رو به تروریستهای بعثی و داعش تحویل داد تا انتقام از مالکی بگیره انهم به قیمت قتل عام 1700 سرباز بی گناه در دانشکده هوایی ارتش عراق در پادگان اسپایکر در نزدیکی تکریت! به قیمت اشغال تلعفر شیعه نشین (اتفاقا نزدیک شهر کرد نشین سنجار!!)در شمال موصل بدست داعش به قیمت کشته شدن همین مردم عین عرب سوریه با تسلیحاتی که بارزانی بهشون هدیه داد در موصل و الانبار و افسرای کرد ارتش عراقو از پادگانا کشید بیرون تا ارتش از هم بپاشه! قضیه اتفاقا سر مالکی نیست کردها با دکتر ابراهیم جعفری هم مشکل داشتن بر سر مخالفتش با تجزیه طلبی و سرقت نفت عراق و فروش قاچاقی و غیر قانونیش به مافیای ترکیه و اسراییل!! کردهای بارزانی خیانت در حق مردم خودشون در عراق کم نکردن چیو میخوای ماله بکشی پسر خوب؟!گمان کردی اینجا بیابونهای کردستان عراقه؟!هردروغی بگیهمه باید باور کنن؟!سند و مدرک هست از دهها جلسه که بارزانی و نماینده هاش با داعش و سازمان جاسوسی ترکیه وامریکا و اسراییل برای ایجاد بحران در عراق و سوریه و ... خصوصا با محوریت بحران اخیر عراق در ترکیه و اردن و دبی برقرار کردن قضیه کردها اتفاقا فقط و فقط توهم تجزیه طلبی هست این مشکله میخوان اسراییل دوم درست کنن که نمیشه! چرا باید 5-6 کشور تجزیه بشن تا اسراییل دوم با کشکلات بیشتر درست بشه؟!کردهای سوریه دارن اشی رو میخورن که بارزانی واسشون پخته اونهم خیانت به کشورشون و وارد شدن به جنگ با ارتش هست جالبه بدونی کردهای گروه تروریستی جبهه الاکراد مدتهاست در کنار داعش و النصره دارن جنایات فجیعتر از داعش در کوبانی انجام میدن درسوریه و عراق!! درگیر شدن کردها با دولت و مردم کشورشون مفهومی جز مزدوری برای ترکیه نداره ترکیه اول خواست داعشو مستقر کنه در مناطق کرزی تا هم از شر کردها راحت بشه و هم عین مزدور بی جیره مواجب ازشون برای اعمال فشار بیشتر نظامی علیه مردم کشور خودشون سوریه استفاده کنه وقتی سر و صدا ها در مورد قضیه کوبانی عین عرب زیاد شد نقشه جدیدش این بود که همون نقشه رو با گول مالیدن سر کردها با دامن زدن به تجزیه طلبی ذاتیشون انجام بده!
  • پرویز معظمی ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    کی گفته هر کشوری باید فقط شامل یک قوم با شه تا ضعیف باشه و بشه استسمارش کرد . قوم کرد اگه قدیمی ترین قوم ایرانی نباشه یکی از قدیمیترینه اقوام ایرانیه ، اصلا ماهم طرفدار جدایطلبی هستیم کردستان های دیگه هم باید به وطن اصلیشون برگردن ...
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    قابل عوامل پولکی مشرق چه عجب بعد از یک هفته از خواب بیدار شدید ....
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    کردها چندین سال از دولت سوریه خواهش تمنا داشتن برای ایجاد منطقه شبه خودمختار غیر رسمی دولت سوریه هم بهشون احترام گذاشت اجازه داد تا اختیارات محلی و اداری رو خودشون داشته باشن ارتش و دفاع وطنی از کوبانی و برخی معدود مناطق خارج شدن اما همچنان حاکمیت دست دولت سوریه باشه در قامشلی و حسکه دولت سوریه حاکمیت داره فقط ار کوبانی خارج شد بنا برااصرار کردها که ما میتونیم مواظب شهر باشیم ارتش سوریه هم کمبود نیروداره برادر عزیز کردها کی هستن؟اهل کدوم کشورن؟کردهای سوریه هستن دیگه باید زیر پرچم مملکت خودشون بجنگن اینکه نمیشه هرجا هستن علم و کتل تجزیه بردارن وقتی عین دراز گوش در گل گیر کردن عین صهیونیستهای بی وطن و پرمدعای متوقع و نامرد ،اسمون ریسمون ببافن که دنیا بیاید مارو از تو گلی که توش گیر کردیم در بیارین!
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    یادتون چند روز پیش چطور اخبار حماسه آفرینی زنان کرد را پوشش می دادین؟جوگیر شده بودین دیگه؟حالا تحویل بگیرین!!! حالا فهمیدی معنی باطل در برابر باطل چیه یا نه؟ بازهم اصرار داری راه خودت رو بری؟ انشاءالله منتشر میکنی یا مثل قبلی ها حذف میکنی؟
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    دارن دفاع نمیکنن که بابا زاییدن تو درگیری ها باداعش که همه دنیا دیده هی کرد کرد کردین چی شد پس؟جلوی 4 هزارتا داعشی رو نتونستن بگیرن
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    بله بعنوان استان نه کشور ظاهرا کردها دوباره دارن جفتک میندازن اینم ثمرات ارتباطشون با بی ابرو ترین و وحشی ترین قوم روی زمین صهیونیستهاست
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    قشنگ! خو عکسو واسه این گذاشته که ملت بدونن این هواپیماهایی که میگه چه شکلیه همه مث تو خلبان اف 155 یستن که! ای خوره هوانوردی ای شفتالو ای آلبالو خوبه؟!الان ارضا شدی؟!حالا برو دنبال کارت!
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    حق باشماست ولی اینو درنظر بگیر قصاص قبل جنایت نمیکنن که؟ و اینکه باید دست اینها رو بشه اول واسه خود کردهای سوریه و مردم جهان پیشاپیش هر چه بگی میگن دروغه تازه اینها چند روزه با تروریستها رسما اتاق عملیات مشترک تشکیل دادن
  • لر اهوازي ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    ملت سازي و كشور سازي بر اساس تنبان. فدراليسم بر اساس تنبان.موج تنبان گرايي سياسي بر اساس تنبان يك پديده مذموم سياسي است
  • لر اهوازي ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    در قانون اساسي عراق اسمي از پرچم كردستان نيامده و حريم كردستان هم فقط شامل سه استان ميباشد.در اين قانون سياست خارجي مستقل و فروش مستقل نفت هم وجود ندارد.اين فدراليسم بر اساس تنبان به ضرر عراق و مردم عراق است.
  • ناشناس ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    بارزاني اگر عرضه داشت جلوي داعش را ميگرفت.
  • ناشناس ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    بيشتر كردهاي سوريه طرفدار پ.ك.ك و اوجلان هستند.اين كار كردهاي عراقي باعث اختالف در بين كردهاي سوريه ميشود.بارزاني در جهت منافع تركيه و عليه كردها عمل ميكند.
  • ناشناس ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    اگر كردها دولت بشار اسد رو قبول ندارند پس چطور ازش تقاضاي حكومت خودمختار ميكنند؟؟؟
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    اخوی،قصاص قبل از جنایت کدومه؟شما یه نگاه کوتاه به تاریخ و مرامنامه اینا بندازی گوشی دستت میاد،کسی که با اسراییل همپیمان باشه،هیچوقت با محور مقاومت همراه نمیشه،اینها حتی خنده هاشون هم به ما مصلحتی و الکیه
  • ناشناس ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    ناشناس سوئدي خودتي؟دوباره پيدات شد؟
  • ناشناس ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    دست بارزاني و طرفدارانش به خون كردهاي عراق آلوده است.مسعود و مسرور و نچيروان كه يك حكومت خانوادگي تشكيل دادند بايد بدانند كه كردهاي سوريه نگاه خوبي به آنها ندارند.تركيه بزرگترين قاتل كردهاست كه نزديك ترين دوست بارزاني است.
  • لر اهوازي ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    بارزاني و بعضي از كردها توهم ملت سازي و كشور سازي و يا فدراليسم بر اساس تنبان را دارند.
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    لعنت بر این داعشی که سر شیعه و سنی را می برد . نگوییم داعش . بگوییم داعشی انگلیسی امریکایی تا همه بدانند . یا بگوییم گرگ صفتان انگلیسی .امریکایی . صهیونیستی ملقب به داعش یا بگوییم usen daesh nhua داعش یو اس ای ان داعش
  • ناشناس ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    مقاومت كردها تا زماني قابل احترام است كه خود مردم اينكار را بكنند و نه اينكه با آمريكا و تركيه و بارزاني ببندند و با تروريست هاي ارتش آزاد دست به يكي كنند.
  • ناشناس ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    كردهاي كوباني دارند از شهرشان دفاع ميكنند نيروهاي بارزاني اگر عرضه داشتند از شنگال و اربيل دفاع ميكردند.
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    کردها میجنگن. اگه ارتش سوریه خیلی نارحته، توی کوبانی وایمساد.
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    هم نیروهای نظامی اقلیم و هم نهادهای دولتی اون در قانون هستن. این که جعلیه رو خود عراقیها هم نمیگن، حالا شماها کاسه داغتر از آش شدید؟
  • ناشناس ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    حوادث اخير نشان داده است كه كردها حاضرند براي يك موهومي بنام ملت كرد و كشور كردستان و يا فدراليسم كردي به هر ذلتي تن بدهند.يك زمان با شوروي و آمريكا هستند و زمان ديگر با اسراييل و تركيه و آمريكا و انگليس.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    جالبه. ارتش سوریه از دور وایساده نگاه میکنه، بعد میگه هیچکس هم نباید از کوبانی دفاع کنه!
  • ناشناس ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    كردها وقتي در فرآيند انتخابات سوريه شركت نكردند نميتوانند از دولت بشار اسد تقاضايي داشته باشند.
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    عزیز ناشناس 10:39 هیچ خودمختاری به کردها داده نشده. چونکه در قانون اساسی نیومده. در سوریه کردها حتی جز اقلیتها هم به حساب نمیان و بعضا تابعیت هم ندارن. چیزی هم که مکتوب و رسمی نباشه، ارزشی نداره.
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    تشخیص اینکه بارزانی خائنه یا نه، به عهده خود کردهاست. این چیزهایی که شما میگید در اقلیم هواداری نداره و حتی در کل عراق. خیلی از رهبران عراقی از جمله مقتدا صدر از دوستان نزدیک بارزانی هستن. چطوری یه آدم خائن در انتخابات مجلس عراق بیشترین آرا رو توی کردها میاره؟
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    دوست عزیزی که گفتی ارتش سوریه به خواست کردها از کوبانی رفت، پس چرا از بقیه شهرهای کردنشین مثل قامشلو و حسکه نرفت؟ نخیر جانم. بی عرضگی ارتش سوریه رو به پای کردها نذارید. اینها میدونستن که کوبانی به زودی خیلی خطرناک میشه، برای همین هم جا گذاشتن و رفتن و کردها رو عملا به سمت بارزانی سوق دادن.
  • محمد ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    ارتش سوریه نیرو کم داره و تمام تمرکزش رو گذاشته تا محاصره حلب کامل بشه انشاالله که شهر حلب ازاد بشه دست ارتش سوریه برای پیشروی در مناطق دیگه استان حلب باز میشه چون اگه الان ارتش حملات هوایی در کوبانی انجام بده مطمئن باشید ائتلاف جنگنده های سوریه رو هدف قرار میده و ترکیه هم از این فرصت برای دخالت مستقیم نظامی استفاده میکنه برای همین به شدت دنبال طرح منطقه پرواز ممنوع در حلب هست دخالت ارتش در کوبانی باعث میشه توان نظامی اون اسیب ببینه و در شهر حلب شکست بخوره.
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    اگر بنابر ترس باشه برادر ارتش سوریه کلا باید از مملکتش فرار کنه پس سه ساله در دهها جبهه چطور داره میجنگه؟از اون حرفای بی منطق بود که شنیدم ازشما
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    دست رو دست گذاشته؟!؟؟!بابا عجب رویی داری؟از دور؟الان بر فرض این حرف دروغی که گفتی راست باشه بر فرض محال ها! ینی کردها باید با بیشرف ترین موجودات رو زمین برن همدست بشن که مثلا از خودشون دفاع کنن؟!اونوقت خر عقل جیش الحر که همه میدونن مزدور ترکیه هستن رو گاز گرفته از ترکیه پاشن بیان برای کردهای متوقع و نامرد بجنگن؟!ینی هدفشون چیه؟اخه یکم فکر کن عزیز جان
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    اتفاقا کردهای سوریه برخیشون یه اقلیتیشون بخاطر همین زرهای مفت تجزیه طلبی و این حرفا اصلا نرفتن شناسنامه صادر شده واسه خودشونو به عنوان کرد سوریه بگیرن! الان دولت چیکار باید بکنه!؟کردها هر جا هستن مشکل ساز هستن اینکه با مقتدی صدر ارتباط داره بارزانی که نشد دلیل! خود مقتدی صدر اصلا تعادل فکری و روحی نداره بنده خدا
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    هی میگفتیم این مدافعان کوبانی همون پزاکیهایی هستند که جوانان مرزبانی ما رو شهید میکنند مگر گوش مشرق بدهکار بود حالا تحویل بگیر.
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    بشار اسد هم تا زمانی که کردها رو به عنوان یک اقلیت به رسمیت نشناخته، حق دخالت و تعیین تکلیف برای اونها رو نداره.
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    ارتش سوریه توی اون روزهایی که مردم کوبانی هنوز توی شهر بودن و خطر قتل عام داعش اونها رو تهدید میکرد، ساکت بود. حالا شده دایه دلسوزتر از مادر.
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    ارتش سوریه توی اون روزهایی که مردم کوبانی هنوز توی شهر بودن و خطر قتل عام داعش اونها رو تهدید میکرد، ساکت بود. حالا شده دایه دلسوزتر از مادر.
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    منم اگه یه همچین هندونه ای زیر بغلم میذاشتن می خواستم یه کشور مستقل بشم این حکایت همان روباه و زاغک است تا پنیرو از چنگش در بیاورد صدام هم مثل شما از تاریخ درس نگرفت و خام شد بعدشم به جای مدال(برای باز کردن پای آمریکا به خاورمیانه) طناب دار نصیبش شد
  • امیر ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    واقعا منظورت نمیفهمم عادل مهمات جنگنده باید تو زیر زمین باشه یا با جنگنده باید بره هوا ؟!!!
  • امیر ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    عزیزم اقایه فرهاد تو فک کردی داعشی ها ناشی هستند که وایسن جنگنده های سوریه اونارو بمب بارون کنند فریب جنگنده های ائتلاف رو نخور اونا بیشتر مردم و تاسیسات رو داغون میکنند تا داعش در ضمن ارتش سوریه کوبانی رو ترک نکرده برو یخورده تحقیق کن
  • امیر ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    عزیزم سوریه سیصد هزار نیرویه زمینی 300 جنگنده 5000 تانک در اختیار داره !!! فاتحش خوندس
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    تو سوئد اخبار دوروغ میشنوی رفتی سوئد فک میکنی همه چیز میدونی
  • احسان ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    فک کنم ترکشی چیزی خورده به سرت
  • امیر ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    عزیزم ارتباط بین ارتش دولت و کوبانی قطعه میفهمی چی میگم ؟
  • امیر ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    نیرو کم نداره میخواد تلفات کمتری بده
  • امیر ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    اشتباه فک میکنی بیش تر تحقیق کن برادر
  • ناشناس ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    دست بارزانی ها به خون مردم عراق بخصوص کردهای ایزدی و ترکمن های شیعه و مسیحیان آلوده است. کردهای سوریه بیشتر طرفدار اوجلان و پ.ک.ک هستند و مخالف ترکیه و بارزانی هستندکردهای سوریه از نظر جغرافیایی هیچ پیوستگی با هم ندارند و نمیتوانند یک منطقه خودمختار در سوریه ایجاد کنند.
  • اهوازی ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    پهپادهای شناسایی و جنگی در این شرایط بخوبی میتوانند به ارتش سوریه کمک کنند.پهپادها بهتر و دقیق تر و کم هزینه تر از هواپیماهای جنگی میتوانند عملیات انجام دهند.
  • اهوازی ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    جای یک تلویزیون ایرانی به گویش کردی سورانی و کرمانچی که بیست و چهار ساعته اخبار و تحلیل های درست را به کردها برساند خالیست.
  • عظیم ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    خدا انشاالله شفات بده
  • ناشناس ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الارض
  • رحمن ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    این خلاء امنیتی سوری کی می خواهد تمام شود این ترفند انفجار جلوی درب ساختمانهای دولتی و نظامی واقعا جای تاسف دارد یعنی اینها نمی فهمند در اطراف این مراکز خودرو نباید پارک شود و سدهایی از بتن در محدوده این اماکن باید گذاشت که داعشی ها نتوانند خودرو بمب گذاری را به دیوار و ساختمان بکوبند.یکی یک تماسی بگیرد و به آنها یاد بدهد
  • آرش ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    من يک ايرانيم یک پارسی یک اریایی . ایرانم را با همین نقشه با همین پرچم با همین نظام مقدس ظلم ستیز میخواهم با تمام استان های زیبایش . همه را متحد ؛ مهربان ؛ یارو ياورهم میخواهم . همه را دشمن شناس باهوش میخواهم .هموطنان دشمن به کمین نشسته . برق چشمان کثيفش را میبینم کردهاي مهربان اکنون وقت جدل نیست دشمن به تماشا و کیف ازین بگو مگو ها نشسته است . به انتظار دريدنمان با دندان های خودمان است به هوش باشید .به غیر از آمریکا و انگلیس و اسرائیل ؛ ترکیه هم دشمن است امروز ؛ به هوش باشيد.
  • ناصر ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    حالا فهمیدیدچرابایداسرائیل نابودیشه چون هیچ وقت نمی گذاره یک کشور قوی ومسلمان کنارش بوجود بیاد.مطمئن باشید اسرائیل دست دارد حتی اگردولت اسد کنار برود تاسالها گروه های مسلح رابه جان هم می اندازدتاعملا سوریه نابود شود.
  • ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    امیر اقا نیرو کم داره داداش هر جا باشه هم باید کم بیاره ا 84 تا کشور دنیا هزار هزار ریختن تو سوریه از عربستان سعودی 14 هزار نفر از چچن 13 هزار نفر از لیبی و ... الی ماشالله مگه ارتش سوریه جقدر توان داره عزیز جان همزمان امریکا و اروپا و سعودی و ترکیه و ... هم نیرو میدن و هم پول و تسلیحات و اطلاعات جاسوسی
  • ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    کردهای استان کردستان عراق تنها در چهار چوب کشور عراق میتونن یک سری خودمختاریهای اداری داشته باشن دولت تشکیل دادن و دزدیدن نفت عراق و خیانت به دولت ومردم کشورشون و هم پیمانی با داعش در عراق و تروریستهای ارتش ازاد در سوریه کجاش در کدوم قانون اساسی امده؟کی اجازه داده پرچم اسراییل دوم درست کنن؟اینکه نشد خودمختاری که برادر این عین تجزیه طلبیه فکر کنم دلشون واسه عمو صدام تنگ شده
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    فرهاد جان عزیز عین العرب چسبیده به مرز ترکیه ترکیه هم پدافند هوایی گذاشته کسی به شهر نزدیک نشه
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    عادل جان حتي خود جنگنده هم معمولا آشيانه زير زميني دارد. ضمنا همشهري جان همون محلي صحبت هاكن ما بهتر متوجه میشیم
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    چی میگی تو؟؟؟!!! یکی ترجمه کنه!
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    این بنده خدا اوسکله ...میخواد وقت شما رو هم بگیره ! ولش کنید ...
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    مشرق این بنده خدا که تعطیله ! از تو بعیده که چرندیاتشو تایید می کنی!
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    عزیزم ارتش سوریه حداقل 200 هزار نیرو داره. اینها بدون محاسبه نیروهای مردمی و دفاع وطنی هستن. کل نیروهای داعش در عراق و سوریه حداکثر 30 تا 40 هزار نفرن. ارتش آزاد و جبهه النصره هم 50 هزار. اینها میخوان ماهی بگیرن ولی پاشون خیس نشه. نمیشه که اینطوری. بالاخره جنگه و تلفات داره. همین کارها رو کردن سه ساله جنگ تموم نشده.
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    زحمت کشیدید واقعا. حالا فهمیدید؟
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    صبح بخیر!
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    شمام تشریف ببری کامل میشه
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    ناشناس 13:54از نظر کردها بعثی ها بی شرفترین افراد روی زمین هستن.حالا شیر فهم شدی؟!
  • سولدوز ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    مهاباد شده قلب کرد های ایران ؟؟؟؟ ها ها ها 4 تا تاناکورا فروش !!!!!
  • تاشناس ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    الان میفهمم چرا داره این همه به کردها کمک نظامی میشه،اگر آقای بارزانی فکر کرده با این کارها میتونه یک بخش از ایران را جدا بکنه کور خونده،آقای بارزانی اینجا ایرانه جاییه که ما به رژیم بعث عراق طی 8 سال اجازه ندادیم که از ما بگیرتش به امارات اجازه نذادیم به بهانه واهی حتی 3 جزیره را ازش بگیره حالا شما میخواید به خاطر خودتون یک بخش از ایران را ازش جدا کنید بدون اجازه گرفتن از مردمش،ساده بگم این یک خواب برای شما خواهد بود
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    متاسفانه حیله های غرب و امریکا و صهیونیست جهانی که ابلیس زمان هستند و تشنه خون مسلمان ها هستند متاسفانه مسلمانها هم فریب وعده های پوچ انها رو خوردن به جان هم افتادنند.ای کاش اتحاد داشتند عرب عجم کرد ترک
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • افشین تهران ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    اره منم تعجب کردم که روسیه از این الطاف کنه!!!!اما عجب توپخانه هوایی هست این سوخو 35 زده بالای دست سوخو24.
  • افشین تهران ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    توهم کشور کردستان اونم در بین چهار کشوریکه با این تجزیه مخالفن واقعا از یک مثلا سیاستمدار عجیبه!!!و همین نشون میده که ایشون فقط بدرد جنگهای پارتیزانی میخوره ولا غیر .
  • افشین تهران ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    صد بار گفتم قرصاتو نشسته نخور.
  • افشین تهران ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    کشور موهوم کردستان و پرچم حعلی عین درستی هست که گفته.کدوم مرجع و یا سازمان بین المللی انو تایید کرده جز اسراییل که خودش مجعول هست؟البته هرکی ناراحته میتونه بره پیش بارزانی جونش اما یک وجب از خاک ایران که بهای اون خون هزاران شهید هست رو به هیچ تجزیه طلبی وانمیگذاریم .خواهید دید.در ضمن فکر نکنید که این چرندیات حرف همه مردم کردستان هست چراکه اونا ثابت کردن که ایرانی اصیلند و این تجزیه طلبهای احمق جزیی کوچک نیستند.
  • افشین تهران ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    چناب اقا فرهاد ساده نباش اینها همه نقشه ترکیه هست برای کشتن پ پ ک .میگی نه در اینده ببین ماموریت ارتش ازاد چی هست.هر قومیکه از مام وطن دور بشه و ادعای جدایی کنه از هردو طرف منفوره
  • افشین تهران ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    به همین هوا باش .دوزار بده اش.سوریه خط قرمز شیعه هست و اگه اینی که میگی خدای ناکرده اتفاق بیفته منطقه رو جنگ برمیداره.
  • افشین تهران ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    ما به اندازه لازم کمک میکنیم اما زحمت اصلی را مردم سوریه و ارتش ان باید بکشند.بعدشم ما مگه هواپیمای اضافی داریم که بدید بدید میکنی.
  • افشین تهران ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    دقیقا سوخو 35هست به سایت ویکی سر بزنید عکسش هست این سوئدی فکر کرده اینجا بی بی سی هست.
  • افشین تهران ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    در قانون اساسی عراق کردستان بعنوان اقلیم شناخته شده که اختیار داشتن پرچم و ارتش و ارتباطات بین المللی خارج از دایره دیپلماسی عراق را ندارد و این نفت دزدیها و جفتک زدنها همه نتیجه فرصت طلبی در اوضاع اشفته ای هست که داعش بوجود اورده اما در همیشه روی یک پاشنه نمیچرخه.اقلیمی که عرضه دفاع کردن از خودش رو در مقابل داعش نداره میخواد کشور بشه اونم وسط 4کشور که اگه مرزهای هوایی و زمینیشون رو بروش ببندن از گشنگی تلف میشن.بعدشم تو چرا کاسه داغتر از اش شدی کردستان عراق بتو و بمن چه ربطی داره که داری خودتو جر میدی ناشناس .اونجا عراقه و اینجا ایرانه این بوی کباب نیست داداجون دارن خر داغ میکنن مواظب باش.
  • افشین تهران ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    اقا چرا سر کردهای عراق و سوریه باهم بحث میکنید؟یه نژاد پرست اومده یه کامنتی گذاشته و فکر کرده الان همه براش دست میزنن در صورتیکه کردهای ایران اول ایرانی هستند و بعد کرد .پس جدی نگیرید .بارزانی هم مهر ابطالش خورده دیرو زود داره سوخت و سوز نداره.
  • افشین تهران ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    شما دوتا سر کل کل افتادین باهم که چی ؟ناشناس نژاد پرست مگه تو چکاره سوریه و یا عراق و یا ترکیه هستی؟و ناشناس دوم چرا انرژی میزاری برای یک تجزیه طلب .اینها همه نقشه هست تا ترکیه پ پ ک رو بترکونه و بارزانی هم با فرستادن 150نفر فقط خواست مانور تبلیغاتی بده وگرنه اگه عرضه داشت و میخواست از اربیل و امرلی دفاع میکرد.بارزانی خودش یه پای معامله با داعش بود و هست.
  • افشین تهران ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    البته نه کردهای ایران.
  • افشین تهران ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    ناشناس 13.54اگه اینجوری هست چرا با بعثیها و داعش بستن و پادگانها و موصل و ....دو دستی تقدیم اونا کردن؟نگو نبوده که گندش در اومده کامل.
  • افشین تهران ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    ناشناس 12.20این جنگ کلاسیک نیست که تعداد نفرات و تجهیزات اثربخش باشه و تروریستها از مردم بیگناه بعنوان سپر انسانی دفاع میکنن و همین باعث میشه که جنگ با مشکل روبرو بشه والا ارتش سوریه با تمام ریزشهایی که داشته بازم بالغ بر 300000نفر هست .اما اینها در کل کشور پخش شدن مثل وبا شیو پیدا کردن و از طرف اشغالهای جهانی هم پشتیبانی میشن.
  • افشین تهران ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    احسن بر ان نانی که خوردی.حلال حلال بوده.منهم ایران را با همین نقشه میخواهم و ایران با همین نقشه میماند.
  • افشین تهران ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    چند تا مطلب رو در نظر بگیرید1کردهای ایران 90درصد اول خود را ایرانی میدانند و بعد کرد پس اگر در این مقاله ها انتقادی نسبت به کردهای سوریه و یا عزاق میشود نباید جبهه نژاد پرستانه گرفت و اگر کسی اینگونه عمل کرد بقیه باید بدانند که جزو همین درصد کم هستند2در ایران قوم کرد از من فارس ایرانی تر هستند و کردهای کردستان که اکثریت انها ایرانی اصل و مخالف هرگونه تجزیه طلبی هستند و این را در طول این سالها ثابت کرده اند و شهدای زیادی تقدیم ایران اسلامی نموده اند 3و میماند ان درصد کم خودشیفته نژاد پرستیکه در سر سودای خیانت داشتن و هنوز هم دارن که دائم در حال اوارگی از این اقلیم به ان شهر و ان روستا در حرکت هستند که البته خدا کند که به اغوش وطن باز گردند اما اگر توهم کشور کردستان در سر دارند در همان سوریه و یا عراق زیر پرچم کاک مسعود باشن چراکه ما 8سال با تمام ابر قدرتها و مرتجعین منطقه و شما خائنین به وطن جنگیدیم و وجبی از این خاک را به هیچ ابر قدرتکی ندادیم و صدام خونخوار را دست از پا دراز تر به درک فرستادیم.پس شما که انگشت کوچک پای صدام هم نیستید برید و با کاک مسعود در هرجایئکه توانست کشور بزنید الا ایران چرا که حتی قوم کرد هم شما را قبول ندارند بقیه که جای خود دارد.4ایران با تمام اقوام و گویشها و مذاهب و ادیان ایران هست و میماند .
  • محمد ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    سوریه کشور بی ثباتیه ادم میترسه مثل شوروی تجزیه بشه واین خیلی خطر ناکه
  • بلوچ ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    سوريه يك مهره سوخته ست
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    این اسناد و مدارکتون رو چرا رو نمیکنید ناشناس 10:36 ؟؟؟
  • بهمن عادل میری ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    عادل بی عدالت ..اول بارسلونا آخر تیراکتور.میخند
  • یک کرد ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    من خودم کرد هستم و می دانم اکثریت کردها ملت کرد را قبول ندارند برای اینکه کردها قوم هستند نه ملت . همانطور که آذری ها و فارس ها و بلوچ ها هم قوم هستند و در واقع تشکیل دهنده ملت بزرگ ایران از دوره باستان تا زمانی که خداوند نگاهبان ایران است و لازم است این گفته ملامصطفی را دوباره تکرار کرد : هرجا کرد هست آنجا ایران است . کشور پهناور ایران در دوره های قبلی شامل قسمتهای زیادی از ترکیه ، سوریه ، عراق قفقاز( از جمله کل جمهوری آذربایجان ) قسمتهایی از ارمنستان ، آسیای میانه و ... می شده بنابراین همانطور که ایزدی ها عراق که مورد حمله داعش قرار گرفتند ایرانی تبارند ، کردهای کوبانی هم ایرانی تبارند . خیانت مسعود بارزانی نمی تواند باعث تشکیل اسرائیل دومی در منطقه شود برای اینکه چنین زمینه ای وجود ندارد و یک توهم احمقانه بیش نیست همانگونه که توهم اردوغان برای بازگشت به دوران عثمانی یک حماقت محض است
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    در عراق استان کردستان وجود ندارد بلکه منطقه یا اقلیم کردستان وجود دارد که شامل سه استان بصورت کامل و مناطقی از جهار استان کرکوک، نینوا، صلاح الدین و دیاله می باشد. تازه کردها در عراق دارای خودمختاری هستند به بعضی ها ربطی نداره این وضعیت نه بلکه بیشتر لیاقتشون هست چون هم برای استقلال عراق از بریتانیایی ها زحمت کشیدند و هم بیشتر ار سایر اعراب با صدام جنگیدند.
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    1.مگر همه مهابادیها تاناکورا فروشند؟ 2.همه جا آدم خوب وبد پیدا میشه. 3.مشرق چرا اینطور نظرات را منتشر میکنی؟
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    احسنت درود به شرفت
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    دقیقا ننه من غریبم بازی بارزانی و کردهای تجزیه طلب در عراق دقیقا با هدف دریافت سلاح سنگین و مهماتشه تا بتونن در جنگ تجزیه طلبیشون علیه کشورهای ایران و ترکیه و ارتش عراق و سوریه استفاده کنن
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    کردهای ایران باشرافت ترین قوم ایرانی هستن و محل به بارزانی و بی وطنهای تجزیه طلب نمیذارن
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    هر کسی در زمینی به وسعت 1648195کیلومتر مربع زندگی می کند عزیز من است و من هم با تمام وجود دوستش دارم.
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    هرکجا صدای نفاق را شنیدید بدانید که حنجره شیطان است. این مردک بی وجدان برای هوس بازی قدرت رومیخواد و براش ریخته شدن تون هزاران هم وطن کردش ارزشی نداره.وقتی که تمام چهار کشور مخالف چنین اتفاقی هستند بدانید که تاوان این هوس بازی آقا رو مردم بی گناه و دوست داشتنی کرد منطقه میدهند.برای نمونه شاهد هستید که ترکیه در جهت جلوگیری از چنین رخدادی در حال جنایت در حق مردم مظلوم کوبانی هست.میبینید دوستان هوس قدرت اون بارزانی داره چه خونهایی رو در کوبانی به ناحق برزمین میریزه؟ کلام آخر الهم عجل الولیک الفرج.
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    درود بر هم وطن کرد 13:19 در کل قوم کرد نباید بخاطر طمع و هوسرانی یک عده سیاستمدار بی وجدانش سلاخی بشه.تا کی در طول تاریخ باید شاهد قربانی شدن قوم مظلوم کرد بخاطر خودخواهی و منفعت طلبی شخصی سیاستمداران نامرد خودشون بشن. این قوم درد کشیده کشور نمیخواد آرامش میخواد خونه و امنیت میخواد.غیر از این هرکی بگه کشور مستقل کردستان خواهان ریخته شدن خون مردم بی دفاع و مظلوم قوم کرد هستش که البته اکثراً کاسه لیسان صهیونیست هستند این سیاستمداران فاسد مثل همین بارزانی.
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    مهمات جنگنده با جنگنده اول باید بره هوا بعد با شلیک کردن باید بره تونل های زیرزمینی.
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    داری رمزی صحبت میکنی ها. نگو نفهمیدید!!
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    اول باید خودت بری تو بشکه بعد بری دریا بعد بری هوا بعد بری مرز سوریه
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    بهتر بود مینوشتی با این کلمات جمله بسازید یا ترتیبش را درست کنید.
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    من برای شفای عاجلت دعا میکنم. هیهات من ذله.
  • مرتضی ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    جوری تیتر زدین که انگار کردها هم دست تروریست ها هستن!!!! "کردهای عین‌العرب بازهم دست در دست تروریست‌ها " لازمه بدونین ترکیه در ازای اجازه ورود پیش مرگه ها به کوبانی ورود این گروه تروریستی به کوبانی را الزام کرده....
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    یعنی چی؟ یعنی تعداد نیروهای نظامی مهم نیست؟ این که نشد. بالاخره امکانات ارتش سوریه هم بیشتره و اینها بیشتر شانه خالی کردن از زیر وظیفه است.
  • عابر ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    بی خودی تفرقه ننداز و کردا رو بد جلوه نده اونا تجریه طلب نیستن بلکه خواهان حق مشروع هستن.بی خودی هم داستان سر نکن با عکس و چرت و پرت.حق دارن وقتی شهروند درجه دو حساب میشن.نه وزیری نه رئیس جمهوری.انگار نه انگار کردها اصیلترین ایرانی هستن
  • عابر ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    نه توی نواده چنگیز و طغرل با چند سال زندگی در کشور کردها شدین قلب ایران!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس