گروه بین الملل مشرق- برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از چهار زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «ادلب»، تحولات میدانی جبهه «درعا»، تحولات میدانی جبهه «حلب» و تحولات میدانی جبهه «عین عرب» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه ادلب

استان ادلب از اولین مناطق فعالیت گروههای تروریستی تکفیری از ابتدای وقوع بحران در سوریه بوده است.این استان زیبا و سر سبز که تا پیش از جنگ خانمان سوز سه سال اخیر ، به زیبایی طبیعت و باغهای میوه و دیگر محصولات کشاورزی اش شهره بود اکنون به کانون "جنگهای چند وجهی" میان ارتش سوریه با گروههای تروریستی تکفیری و نبردهای داخلی میان خود جریانهای تکفیری فعال در آن و حملات هوایی ائتلاف آمریکایی به اصطلاح مبارزه با تروریسم تبدیل شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در حال حاضر شهرهای ادلب مرکز این استان ، اریحا ، فوعه و کفریا (شیعه نشین، واقع در شمال شرق ادلب) و جسر الشغور (واقع در جنوب غرب ادلب) ، اتوبان بین المللی ادلب – لاذقیه (شریان اصلی پشتیبانی و امدادی) و همچنین دو پادگان بزرگ نظامی بنامهای "وادی الضیف و الحامدیه" در حاشیه شرقی و جنوبی شهر "معره النعمان" در کنترل ارتش و دولت سوریه و الباقی شهرها و روستاهای این استان تحت سیطره کامل تروریستها قرار دارد.

تازه‌ترین تحولات سوریه
موقعیت شهرهایی که تحت سیطره ارتش و دولت سوریه هستند با رنگ سبز و شهرهای تحت اشغال تروریستها با رنگ قرمز مشخص شده است.

در حاشیه شمالی ادلب گروههای تکفیری مانند "جبهه اسلامی ، جبهه النصره (هردو از گروههای وابسته به القاعده)" و گروههای تروریستی به اصطلاح معتدل مورد حمایت آمریکا و غرب مانند "حرکه حزم و جبهه ثوار سوریه و ارتش آزاد" فعال هستند.

در جنوب شرقی ادلب گروههای همچون "جبهه ثوار سراقب ، احرار الشام و جند الاقصی" که هر سه از هم پیمانان و وابستگان به گروه ترویستی "جبهه النصره (شاخه رسمی القاعده در سوریه)" هستن حضور فعالتری دارند.

در جنوب غربی ادلب به بطور مشخص شهرهای "معره النعمان و خان شیخون" گروههای همچون "جبهه النصره" ، "فیلق الشام" ، فیل الخامس و ارتش آزاد حضور دارند.

جنگ خونین و فراگیر میان تروریست‌ها، از ادلب تا حلب!

در هفته های اخیر و در پی تشدید اختلافات داخلی میان گروههای تروریستی به اصطلاح تندرو تکفیری (جبهه النصره و جبهه اسلامی) و کندروی مزدور آمریکا و غرب (ارتش آزاد ، حرکه حزم وجبهه ثوار سوریه) که شاید بخش از آن ناشی از تعارض منافع کشورهای حامی و پشتیبان این گروهها (ترکیه ، قطر ، عربستان و غرب و آمریکا) باشد ، بخشهای مختلف استان ادلب صحنه جنگ خونین میان این گروهها بوده است. کانون درگیریها در روستاهای الباره و دیرسنبله واقع در منطقه جبل الزاویه در حاشیه جنوب غربی شهر ادلب قرار دارد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

نیروهای النصره و جبهه ثوار ستون فقرات و دو طرف اصلی این جنگها و باقی گروههای مسلح مانند جبهه اسلامی ، احرار الشام ، جند الاقصی (هم پیمان النصره) و حرکت حزم و ارتش آزاد(به حمایت از جبهه ثوار سوریه) هر کدام به حمایت از یکی از این دو طرف درگیر وارد عرصه نبرد خونین مذکور که جغرافیای آن اکنون از محدوده جغرافیائی استان ادلب خارج و به برخی محلات شهر حلب که تحت اشغال تروریستهای مذکور هستند نیز کشیده شده است.
 
در همین راستا منابع میدانی گفته اند که طی درگیریهای میان گروه احرار الشام (مرتبط با القاعده و هم پیمان النصره) در محله "بستان القصر در شرق شهر حلب با عناصر گروه حرکت حزم (حامی جبهه ثوار) ، "غیاث المکیث" امیر احرار الشام در این منطقه به هلاکت رسیده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
"غیاث المکیث" امیر گروه تروریستی "احرار الشام" در منطقه بستان القصر شرق شهر حلب

در یک هفته گذشته عناصر گروه تروریستی جبهه النصره حملات وسیعی را به مواضع گروه تروریستی جبهه ثوار سوریه سازماندهی و اجرا کردند که به تصرف مقرهای اصلی این گروه در منطقه جبل الزاویه واقع در حاشیه ادلب منجر شده است. عناصر جبهه النصره مقر اصلی فرماندهی جبهه ثوار در روستای "دیرسنبله" که زادگاه جمال معروف" فرمانده این گروه تروریستی نیز بود را به تصرف خود در آورده و بخش اعظم تسلیحات و مهمات اهدایی آمریکا و غرب که در قالب طرح "حمایت از گروههای تروریستی میانه رو" به جمال معروف و گروهش اهداء شده بود به غنیمت عناصر جبهه النصره در آمده است. در همین حال منابع رسانه ای از فرار جمال معروف فرمانده گروه تروریتس جبهه ثوار به ترکیه و استمداد خواهی وی از آمریکا و ترکیه برای مقابله با پیشرویهای جبهه النصره خبر داده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

کشف صدها جسد از گورهای دسته جمعی در مناطق تحت سیطره جبهه ثوار


همچنین صدها جسد از چندین گور دسته جمعی در مناطق تحت تسلط جبهه ثوار و خصوصا روستای دیر سنبله کشف شده است.رسانه های وابسته به جبهه النصره با انتشار گسترده تصاویر کشف و بیرون کشیدن اجساد از این گورهای دسته جمعی اجساد موجود در آن را متعلق به عناصر گروه خود اعلام کرده اند که این مساله با واکنش گروه جبهه ثوار روبرو شد که روز گذشته طی بیانیه ای از قول جمال معروف فرمانده این گروه بر زبان "نضال رمضان" سخنگوی رسمی جبهه ثوار منتشر شد ، اجساد موجود در این چاههای آب خشک شده که اکنون به گورهای دسته جمعی تبدیل شده است را متعلق به شهروندان سوری علاقمند به نظام سوریه (با عنوان مخبرین و جاسوسان نظام و ارتش سوریه در منطقه جبل الزاویه) و نیروهای دستگیر شده گروه داعش (باعنوان مزدوران ابوبکر بغدادی) عنوان کرده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
جمال معروف فرمانده گروه تروریستی به اصطلاح معتدل جبهه ثوار سوریه که مورد حمایت آمریکا و غرب قرار دارد

در بیانیه صادر شده گروه تروریستی معتدل جبهه ثوار سوریه در مورد کشف جسد یک مادر و دو فرزند 6 و 7 ساله اش در یکی از این گورهای دسته جمعی اینطور عنوان شده که شوهر این زن به اتهام جاسوسی برای دولت و ارتش سوریه بدست عناصر جبهه ثوار اعدام میدانی شده و وقتی برای دستگیری این زن و فرزندانش اقدام شده وی برای اینکه بدست تروریستها نیفتد به وسیله یک نارنجک خود و فرزندانش را کشته است! این گروه در مورد علت پرتاب اجساد قربانیان خود در چاه بجای دفن آنها (عدم رعایت اصول اولیه انسانی) توضیح نداده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

حمله سنگین هوایی ائتلاف آمریکایی مبارزه با ترور به مقرهای جبهه النصره و احرار الشام

نیمه شب 5 روز گذشته هواپیماهای آمریکایی عضو ائتلاف مبارزه با ترور حملات سنگینی را به مخازن تسلیحات دو گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره و احرار الشام انجام داده اند. در این حملات مراکز ذخیره سلاح و مهمات دو گروه جبهه النصره و احرار الشام (عضو جبهه اسلامی و نزدیک به القاعده) در مناطق "جبل الزاویه ، معره النعمان ، سلقین ، حارم ، المحامین ، بابسقا ، و سرمدا" ، هدف دهها موشک هوا به زمین قرار گرفته که به انهدام کامل اهداف مذکور منجر شده است. کانون اصلی حملات به شهرکهای "حارم" و سرمدا"بوده است که صدای حاصل از انهدام تسلیحات و مهمات موجود در انبار های مهمات جبهه النصره در مرکز این مناطق ، در آنسوی مرز ترکیه (مانند شهرک ریحانیه) بخوبی شنیده می شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

فیلم بمباران مخازن سلاح تروریستهای جبهه النصره و احرار الشام در شهرک های حارم و سرمدا در ادلب توسط ائتلاف آمریکایی مبارزه با تروریسم را از اینجا و اینجا دریافت کنید.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

همچنین در اثر شدت انفجارهای مذکور برخی منازل شهروندان سوری ساکن در "حارم و سرمدا" نیز منهدم و تعدادی از مردم بی گناه کشته و مجروح شده اند که در میان قربانیان این حادثه چند کودک خردسال نیز مشاهده می شود. حجم خرابی های ببار آمده در اثر این بمبارانها بحدی بود که آواربرداری و کشف اجساد مردم کشته شده تا ساعتها ادامه داشته است. بنابر اعلام منابع میدانی بیشترین حجم خرابیها و تلفات انسانی متعلق به شهر "حارم" بوده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

برخی منابع رسانه ای از حمله هواپیماهای ائتلاف آمریکایی مبارزه با ترور به مواضع گروه تروریستی احرار الشام در نزدیکی گذرگاه مرزی باب الهوی (معبر مرزی ترکیه و سوریه) خبر داده اند. این اولین مورد از حمله ائتلاف مذکور به گذرگاه مرزی باب الهوی است که در کنترل گروه تروریستی جبهه اسلامی قرار دارد. رسانه های نزدیک به جبهه اسلامی و جبهه النصره با انتشار گسترده اخبار حملات هوایی 5 شب گذشته به مواضعشان آن را در راستای انتقام آمریکا و غرب از شکست گروههای مرتبط با خود (تروریستهای به اصطلاح میانه رو مانند حرکت حزم و جبهه ثوار و ارتش آزاد) عنوان کرده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

به موازات حملات متمرکز هواپیماهای آمریکایی به مواضع جبهه النصره و احرار الشام ، ارتش سوریه نیز این روزها با قدرت در حال اجرای عملیات نظامی وسیعی در مناطق حاشیه شمالی استان حماه (کفرزیتا،لطمیه،لطامنه) و حاشیه جنوبی استان ادلب (خان شیخون) می باشد. روز گذشته مواضع تروریستهای تکفیری در مناطق "جبل الزاویه و معره النعمان  وخان شیخون" در استان ادلب هدف بمباران سنگین هواپیماهای ارتش سوریه قرار گرفتند.

بطور همزمان ، عملیات زمینی ارتش و دفاع وطنی سوریه با پشتیبانی یگانهایی از رزمندگان حزب الله و تیپ فاطمیون در این مناطق در حال پیگیری است. کانون حملات ارتش در منطقه حاشیه شمالی حماه به سه شهر لطامنه ، کفرزیتا و لطمیه دارد. همچنین نیروهای نظامی ارتش حملات متمرکزی را به روستای "الصیاد" در مسیر ارتباطی خان شیخون ادلب با کفرزیتا قرار دارد و تروریستها از آن بعنوان مسیر پشتیبانی – تدارکاتی  - امدادی بهره می گرفتند انجام می دهد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

با گذشت چند هفته از تصرف شهر استراتژیک مورک و آغاز حملات ارتش سوریه به مقرهای تروریستهای جبهه النصره و سایر گروههای هم پیمان آن در حاشیه شملای حماه ، اکنون دیگر بر همه ناظران و تحلیلگران واضح و مبرهن شده است که عملیات مذکور به استان حماه محدود نخواهد بود بلکه دامنه جغرافیایی آن به حاشیه جنوبی استان ادلب یعنی معره النعمان و خان شیخون نیز کشیده خواهد شد. خصوصا اینکه در حال حاضر دو پادگان مهم و بزرگ و استراتژیک "وادی الضیف" و "الحامدیه" که در حاشیه شهر معره النعمان قرار دارند در هفته های اخیر هدف حملات مکرر و شدید تروریستها قرار داشته و بیم سقوط آنها می رود.

تحولات میدانی جبهه درعا

استان جنوبی "درعا" در هفته های اخیر صحنه عملیاتهای نظامی پی در پی تروریستهای تکفیری بوده است که طی آن بخشهای مهمی از آن به تدریج از کنترل دولت سوریه خارج شده و به اشغال تروریستهای تکفیری درآمده است. از دو ماه پیش تحرکات نظامی گروههای جبهه النصره و ارتش آزاد در بخشهای مختلف استان درعا با پشتیبانی و طراحی های عملیات نظامی اتاق عملیات مشترک حامیان این گروهها در کشور اردن که در همسایگی استان درعا قرار داشته و از ابتدای وقوع بحران در سوریه یکی از 3 شاهراه اصلی پشتیبانی و امدادی گروههای تروریستی تکفیری بوده ، در قالب عملیاتهای "رمی جمرات" و "اهل العزم" و ... آغاز شده است که در این عملیاتها با توجه به کمبود شدید نیرو و امکاناتی ارتش سوریه در استان درعا ، بخشهای وسیعی از آن بدست تروریستها افتاده است و با گذشت زمان و گسترش عملیاتهای گروههای مسلح زنگ خطر سقوط کامل درعا به صدا در آمده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
(موقعیت استان جنوبی "درعا" بر روی نقشه مشخص شده است)

اما در جدید ترین تحولات نظامی ، از روز پنجشنبه گذشته ائتلافی از گروههای تروریستی شامل "جبهه ثوار سوریه" ، "ارتش آزاد" ، "جبهه النصره" ، "اتحاد اسلامی اجناد الشام"، "حرکت المثنی الاسلامیه" ،  حمله وسیعی را با نام "عملیات نور" به استعداد نیروی حدود 5 هزار تروریست از بیش از 80 گروه تروریستی عموما زیر مجموعه های گروههای ذکر شده با هدف اشغال نظامی شهر "شیخ مسکین" واقع در غرب استان درعا آغاز کرده اند و بنابر آخرین اخبار و اطلاعات منتشره موفق به تصرف بخشهای وسیعی از این شهر شده اند.

حمله اخیر تروریستها در واقع پاتکی به هجوم نیروهای ارتش سوریه برای پاکسازی شهر شیخ مسکین از حضور گروههای مسلح بود که با محاصره و تهاجم زمینی و بمباران هوایی از 3 محور عملیاتی شرق (نیروهای اعزامی ارتش سوریه از شهر ازرع)، شمال (نیروهای ارتش سوریه مستقر در پادگان تیپ 82) و غرب (یگانهای ارتش سوریه مستقر در شهر نوی) علیه مواضع تروریستها انجام گرفته بود. وسعت و شدت حملات ارتش سوریه به تروریستهای مستقر در شیخ مسکین به حدی بود که در روزهای نخست عملیات ، رسانه های تروریستها مملو از پیامهای کمک خواهی خطاب به سایر گروههای همقطار آنها بخصوص در شهر نوی و دو روستای "داعل و ابطع" بود.

تازه‌ترین تحولات سوریه
گروههای تروریستی اصلی مشارکت کننده در عملیات اشغال شهر شیخ مسکین واقع در غرب استان درعا

عملیات نظامی تروریستها برای تصرف شهر شیخ مسکین در مراحل مختلفی شامل حمله به بخشهای جنوبی شهر با هدف شکستن محاصره آن از سوی ارتش سوریه ، تصرف پاسگاهها و مراکز استقرار ارتش و نیروهای امنیتی مستقر درجنوب و غرب (باهدف ورود به شهر و استقرار در آن و همچنین حملات متمرکز به بخش غربی شهر و جاده شیخ مسکین به نوی) و در نهایت حمله به مراکز ارتش سوریه در شمال و شرق شهر شیخ مسکین می باشد. در درگیریهای روزهای گذشته گروههای مسلح بطور گسترده ای از موشکهای ضد زره از نوع "تاو" ساخت آمریکا که در ماههای اخیر در قالب طرح "کمک تسلیحاتی به گروههای تروریستی میانه رو" به تروریستهای "ارتش آزاد و ... اهدا شده علیه سنگرها و مراکز استقرار و یگانهای زرهی ارتش سوریه استفاده کرده اند.

ویدیوی انهدام توپ 57 میلیمتری ارتش سوریه مستقر در پاسگاه تل حمود در حاشیه شهر شیخ مسکین درعا را از اینجا دریافت کنید.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

اهمیت شهر شیخ مسکین برای دو طرف به موقعیت ویژه جغرافیایی آن باز می گردد. به نحوی که این شهر در نقطه ثقل جاده امدادی ارتش و گروههای مسلح به شهر "نوی" (که طی حملات ماه گذشته گروههای تروریستی بیش از نیمی از آن به اشغال تروریستها در آمده بود) و سایر شهرها و روستاهای حاشیه غربی استان درعا و همچنین در میانه مسیر اتوبان قدیمی دمشق – درعا قرار گرفته است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
سامی العریدی ، مسئول شرعی گروه تروریستی جبهه النصره در حال پرتاب خمپاره به سمت مواضع ارتش سوریه در شهر شیخ مسکین

رسانه های وابسته به گروههای تروریستی مذکور با انتشار تصاویر مستندی از سقوط پاسگاههای ارتش سوریه در منطقه "دوار" واقع در جنوب شهر شیخ مسکین (که وظیفه تامین دروازه جنوبی این شهر را بر عهده داشته) و تپه استراتژیک "تل حمود" واقع در جنوب غربی شیخ مسکین (که بدلیل اشراف آتش و رصد بر مسیر جاده تدارکاتی "شهر نوی – شیخ مسکین" دارای اهمیت استراتژیک می باشد) و پاسگاه "الساحر" واقع در جنوب غربی شهر شیخ مسکین خبر داده اند. بر اساس تصاویر منتشر شده مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات موجود در این پاسگاهها نیز بدست تروریستها افتاده و چندین نفر از نیروهای ارتش سوریه در درگیریها با تروریستها به شهادت رسیده اند.

ویدیوی منتخب از تصرف پاسگاه دوار واقع در جنوب شهر شیخ مسکین توسط تروریستها را از اینجا دریافت کنید.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
پیکر شهدای ارتش سوریه که در درگیریهای پاسگاه دوار واقع در جنوب شهر شیخ مسکین به شهادت رسیده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه
تصویر پاسگاه ارتش سوریه در منطقه "دوار"واقع در جنوب شهر شیخ مسکین که پس از زد و خوردهای شدید به اشغال تروریستها درآمد.

تازه‌ترین تحولات سوریه
محور جنوبی شیخ مسکین ، پاسگاه دوار که طی حملات تروریستها به تصرف آنها در آمد.

تازه‌ترین تحولات سوریه
بیانیه گروه تروریستی فجر الاسلام درباره تصرف تپه استراتژیک "تل حمود"مشرف بر جاده شیخ مسکین – نوی

تازه‌ترین تحولات سوریه
ساختمان پاسگاه "پل الزفه" که پس از عقب نشینی نیروهای ارتش از آن به تصرف تروریستها در آمده است.

ویدیوی پیکر شهدای ارتش سوریه در نزدیکی پاسگاه پل الزفه را از اینجا دریافت کنید و ببینید.

با سقوط پاسگاهها و مراکز ذکر شده راه ورود تروریستها از شهرکها و روستاهای حاشیه جنوبی شهر شیخ مسکین (مانند "ابطع" و "داعل"  که از مهمترین مراکز حضور و استقرار یگانهای نظامی تروریستهای ارتش آزاد و جبهه النصره و جبهه ثوار سوریه هستند) به داخل آن هموار تر شده و حلقه محاصره ای که ارتش و دفاع وطنی سوریه به دور شهر شیخ مسکین قرار داده بودند شکسته شده و راه برای ورود یگانهای گروههای تروریستی مذکور به داخل شهر و خصوصا محلات جنوبی آن هموار شده است.

کلیپ منتخب درگیریهای شدید میان نیروهای ارتش و تروریستها در شیخ مسکین را از اینجا دریافت کنید.

در مقابل ارتش سوریه با تشدید بمبارانهای هوایی و گلوله باران توپخانه ای مواضع و خطوط مواصلاتی تروریستها در داخل شهر شیخ مسکین و جاده ابطع به شیخ مسکین و جاده شیخ مسکین به نوعی تلاش می کند تا جلوی پیشروی های آنها را بگیرد. همچنین نیروهای کمکی از مقر ارتش سوریه در شهر "ازرع" واقع در شرق و "صنمین" واقع در شمال به سمت شیخ مسکین اعزام شده اند. بیش از 160 تروریست تکفیری در نبردهای چند روز اخیر در داخل و حاشیه شیخ مسکین به هلاکت رسیده اند که شاخص ترین آنها جانشین فرمانده کل نظامی جبهه النصره و فرمانده نظامی این گروه در منطقه جنوب سوریه با نام مستعار ابومغیره است. در حال حاضر درگیریهای بسیار شدیدی میان طرفین در داخل و حاشیه جنوب وغربی شهر شیخ مسکین در جریان است.

اوضاع وخیم میدانی شهر "نوی"

به موازات درگیریهای سنگین نظامی میان ارتش و تروریستها در شهر شیخ مسکین ، تروریستهای مستقر در شهر نوی واقع در شمال غربی استان درعا نیز به مواضع نیروهای ارتش سوریه حملات شدید را آغاز کرده اند. این حملات با دو هدف "کاهش فشار نظامی بر روی تروریستهای مستقر در شهر شیخ مسکین" و "قطع خطوط امدادی و مواصلاتی نیروهای ارتش سوریه در بخش غربی شیخ مسکین" صورت می پذیرد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در نتیجه حملات تروریستها به مواضع ارتش سوریه در نوی نیروهای ارتش سوریه برای جلوگیری از وقوع تلفات انسانی سنگین اقدام به تخلیه برخی مواضع خود در مناطق تحت سیطره در حاشیه شمالی شهر نوی مانند "تل حوران" کرده اند و تررویستها نیز با ورود به این مراکز ارتش اقدام به انتشار تصاویر آنها کرده اند. تا پیش از این ارتش و تروریستها هر کدام تقریبا بر نیمی از شهر نوی تسلط داشته اند. یک منبع نظامی ارتش سوریه به خبرنگار مشرق گفت که عقب نشینی تاکتیکی نیروهای ارتش سوریه با هدف جلوگیری از افتادن این نیروها در محاصره تروریستها و پیشگیری از وقوع تلفات سنگین انسانی و تجهیزاتی صورت گرفته است.

همزمان با تشدید درگیریها و خطر سقوط شهرهای نوی و شیخ مسکین بدست ترویستها ، فرماندهی ارتش سوریه "سرهنگ سهیل الحسن (معروف به ببر) فرمانده نظامی موفق ارتش سوریه را به این منطقه اعزام کرده است تا ضمن بررسی اوضاع میدانی ، سر و سامانی به وضعیت نیروهای ارتش  و دفاع وطنی مستقر در این دو شهر بدهد.
 
تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
گزارش تصویری تروریستها از استقرار در منطقه تل حوران واقع در حاشیه شمالی شهر نوی پس از خروج ارتش سوریه از آن

تحولات میدانی جبهه حلب


تداوم عملیات ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن در حلب و بر آشفتگی حامیان تروریسم در منطقه

پیروزیهای نظامی ارتش و دفاع وطنی سوریه و همپیمانان آن (حزب الله ، تیپ فاطمیون و ...) در شهر حلب در ماههای اخیر موجب تشدید هراس و وحشت گسترده ای در میان گروههای تروریستی و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آنها شده است. عملیات ارتش سوریه در محور شمالی شهر حلب در منطقه حندرات که با دو هدف رفع محاصره دو ساله شهرهای شیعه نشین نبل و الزهراء و همچنین جداسازی شهر حلب از حاشیه شمالی آن در حال انجام است و با موفقیتهای چشمگیری همراه بوده ، عامل اصلی این نگرانیهاست.

تازه‌ترین تحولات سوریه
نقشه عملیاتی منطقه حاشیه شمال شرقی حلب

در همین راستا به درخواست رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اجلاسی با حضور مسئولان نظامی و سرویسهای اطلاعاتی ترکیه ، آمریکا ، فرانسه ، عربستان ، قطر و فرماندهان ارشد گروههای تروریستی فعال در استان حلب (ارتش آزاد ، داعش  ، النصره و ...) با هدف بررسی راههای برون رفت از "بحران باز پس گیری شهر حلب توسط ارتش سوریه"به میزبانی ترکیه و در شهر آنکارا برگزار شده است.

در این اجلاس، عملیات اخیر ارتش سوریه در محور شمال شرقی شهر حلب و خطرات تکمیل محاصره این شهر توسط ارتش سوریه و بازپس گیری آن توسط نیروهای دولتی سوریه مورد بحث و بررسی حاضران قرار گرفته و پیشنهادهای حاضرین برای مقابله با این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. به گفته منابع حاضر در این اجلاس ، سازمان امنیت ترکیه پیشنهاد کرد تا برای جلوگیری از تمرکز نیروهای نظامی ارتش سوریه و ایجاد فشار مضاعف به تروریستها در منطقه شمالی حلب ، جبهه جدیدی توسط گروههای تروریستی "جبهه النصره و ارتش آزاد و جبهه اسلامی" در مناطق شمالی سوریه و بطور مشخص منطقه حاشیه شمالی بندر لاذقیه گشوده شود.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در مقابل برخی طرفهای غربی با یادآوری ناکامی عملیات نظامی در جبهه شمال لاذقیه و هوشیاری و استقرار نیرو تجهیزات کافی برای مقابله با هرگونه تهدید این مناطق پیشنهاد کردند تا موضوع به سازمان ملل و نماینده دبیرکل این سازمان در امور سوریه (استفان دی میستورا) ارجاع شود. بویژه اینکه شرایط گروههای تروریستی ذکر شده چه در منطقه حلب و چه در منطقه حاشیه شمالی لاذقیه به سبب تشدید اختلافات و درگیریهای خونین میان این گروهها و تلفات بسیار سنگین انسانی و تسلیحاتی ناشی از عملیاتهای نظامی سال گذشته آنها در کوههای شمال لاذقیه و همچنین  اعتراضات بین المللی بوجود آمده ناشی از حملات تروریستهای تکفیری به منطقه ارمنی نشین کسب در شمال لاذقیه (در نزدیکی مرزهای سوریه با ترکیه) واجد شرایط مناسب برای اجرای طرح نظامی سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (میت) نیست.

در همین راستا قرار شد تا استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد برای پیگیری طرح آتش بس میان ارتش سوریه با تروریستهای تکفیری به پایتخت سوریه سفر کرده و از نزدیک طرح خود را به اطلاع "بشار اسد رییس جمهور سوریه" رسانده و موافقت وی را برای اجرای آن جلب نماید. دو روز پیش وی به دمشق رسید و طی دیدار با اسد درخواست خود را برای اجرای آتش بس مطرح کرد که با پاسخ منفی رییس جمهور کشور سوریه مواجه شد.

در این دیدار دکتر بشار اسد با اعلام اینکه حفظ جان مردم ساکن در شهر حلب برای دولت و ارتش سوریه از اوجب واجبات است بر تشدید عملیات نظامی ارتش سوریه در منطقه شمال حلب و آمادگی کامل نیروهای ارتش سوریه در منطقه حاشیه شمالی لاذقیه برای مقابله با هرگونه تجاوز ارضی تروریستهای مورد حمایت ترکیه از داخل خاک این کشور به سوریه تاکید کرد.

تازه‌ترین تحولات سوریه
دیدار استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه با بشار اسد

اما در تحلیل طرح دی میستورا باید گفت که در حال حاضر که گروههای تروریستی به اصطلاح "میانه رو و تندرو"ی مورد حمایت طرفهای عربی و غربی و ترکیه ای در حال جنگهای خونینی هستند و توان نظامی و اجرایی آنها بشدت محدود شده است،خصوصا اینکه همزمان با جنگهای داخلی هدف حملات سنگین نیروی هوایی و زمینی ارتش سوریه و هواپیماهای ائتلاف (که به حمایت از تروریستهای میانه رو در مقابل تروریستهای النصره و داعش وارد صحنه درگیریها شده اند) قرار دارند آتش بس تنها یک معنا دارد و آنهم ایجاد فرصت برای تروریستها و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آنها برای رفع اختلافات و بازسازی توان نظامی و ایجاد خطوط جدید و مستحکمتر دفاعی در مناطق ذکر شده است.

تولید موشک جدید برای هدف قرار دادن مناطق مسکونی شهر حلب از سوی تروریستها


همزمان با رد درخواست آتش بس تروریستها که با واسطه گری نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد مطرح شده و با قاطعیت از سوی دولت سوریه رد شد ، تروریستها برای انجام جنایات جدید آماده می شوند. در همین راستا دو روز پیش رسانه های نزدیک به گروه تروریستی ارتش آزاد خبر ساخت "موشک حام1 "با هدف وارد آوردن حداکثر تخریب و تلفات انسانی به مناطق خارج از کنترل خود را اعلام کردند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

در ویدیوی منتشر شده از سوی تروریستها این موشک در حال انتقال با جرثقیل برای پرتاب به سوی محله مسکونی الراشدین شهر حلب که به طرفداری از دولت سوریه اشتهار دارد ، نشان داده می شود.در توضیحات تکمیلی منتشر شده از منبع انتشار این ویدیو ، مقصد پرتاب این موشک پاسگاه نظامی نیروهای دفاع وطنی (بسیج مردمی سوریه) با نام "پاسگاه صوره" واقع در ورودی غربی شهر حلب (محله راشدین) عنوان شده است.

رسانه های نزدیک به گروه تروریستی ارتش آزاد وزن موشک فوق الذکر را 600 تا 800 کیلوگرم و برد حدود 4 کیلومتر و قدرت تخریب آن را 900 متر مربع عنوان کرده اند. این در حالی است که در صورت اصابت این موشک به مناطق مسکونی الراشدین باید منتظر وقوع جنایتی جدید از کشتار بی گناهان توسط تروریستها بود.

تازه‌ترین تحولات سوریه
اعلان رسمی تولید و پرتاب موشک 800 کیلویی به منطقه مسکونی الراشدین شهر حلب از سوی رسانه های تروریستهای ارتش آزاد

تازه‌ترین تحولات سوریه
محل اصابت موشک 800 کیلویی پرتاب شده از سوی تروریستها به مربع به رنگ قرمز مشخص شده است.

تداوم درگیریهای داخلی میان تروریستهای تکفیری

در ادامه درگیریهای داخلی میان تروریستهای تکفیری ، دو روز پیش "ابواحمد المشهدانی" فرمانده جبهه النصره در شهر مرزی "تل رفعت"واقع  در شامل استان حلب بدست عناصر گروه تروریستی "ارتش آزاد"ترور شده و به هلاکت رسید. ساعتی پس از ترور وی گروه تروریستی "تیپ فجر آزادی (الویه فجر الحریه)" وابسته به ارتش آزاد با صدور بیانیه ای مسئولیت ترور و هلاکت وی با برعهده گرفته است. لازم به ذکر است که گروه تروریستی تیپ فجر آزادی وابسته به ارتش آزاد و از گروههای تروریستی هم پیمان با کردهای شهر عین عرب است که در حال مبارزه با گروه تروریستی رقیب "داعش" می باشد.

تازه‌ترین تحولات سوریه
ابواحمد مشهدانی فرمانده جبهه النصره در شهر تل رفعت، لحظاتی پس از ترور توسط گروه تروریستی ارتش آزاد

تازه‌ترین تحولات سوریه

تحولات میدانی جبهه عین عرب

درگیریهای شهر عین عرب میان کردها و گروه تروریستی ارتش آزاد از یکسو با تروریستهای تکفیری داعش از سوی دیگر در محورهای جنوبی و شرقی شهر عین عرب در جریان است که طی آن مدافعان شهر موفق شدند تا برخی مواضعی را که گروه تروریستی داعش پیشتر به اشغال خود در آورده بود را باز پس گیرند.

کانون درگیریها میان طرفین در مناطق "سوق الهال" ، "کانی عربان" ، "ساختمان شهرداری عین عرب" قرار دارد. در محور جنوبی درگیریهای شدیدی میان عناصر داعش با کردها و تروریستهای ارتش آزاد در روستای "ترمک" رخ داده که منجر به هلاکت 9 داعشی و اسارت 1 امیر داعش در این منطقه شده است.

ویدیوی اسارت امیر داعشی در اطراف عین عرب بدست تروریستهای تکفیری گروه ارتش آزاد را از اینجا دریافت کنید.

طی درگیریهای دو روز اخیر بیش از 20 تروریست داعشی به هلاکت رسیده و یک دستگاه تانک این گروه نیز منهدم شده است. در روزهای اخیر و پس از ورود 150 تن از کردهای پیشمرگه استان کردستان عراق به شهر عین عرب سوریه که در راستای توافق پشت پرده مسعود بارزانی رییس حزب دموکرات کردستان عراق با آمریکا و دولت ترکیه به این شهر منتقل شده اند ، واحدهای مدافع شهر عین عرب از حالت تدافعی خود به تدریج خارج شده و حملات موشکی و خمپاره ای را به مواضع داعش سازماندهی کنند در عین حال برخی حملات زمینی در قالب کمین و هجوم نیز علیه واحدهای نظامی داعش انجام شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

علی رغم ورود حدود 150 کرد عراقی و 300 تروریست از عناصر گروه تروریستی تکفیری ارتش آزاد به فرماندهی عبدالجبار العکیدی به داخل شهر عین عرب  تشکیل اتاق عملیات مشترک ، تلاشهای آنها برای شکستن حلقه محاصره داعش به دور شهر نتیجه ای نداشته و تنها موجب وسیع تر شدن آن از محلات داخل شهر به محلات حاشیه ای شهر شده است.

هنوز بیش از 60 درصد این شهر در کنترل داعش قرار داشته و برخی از ارتفاعات مشرف بر شهر نیز در تصرف داعش است. داعش بطور روزانه مواضع کردها و تروریستهای ارتش آزاد را در داخل شهر عین عرب هدف گلوله باران شدید خود قرار می دهد . در 24 ساعت اخیر بیش از 30 گلوله خمپاره داعش به داخل شهر اصابت کرده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
دو تصویر داعش از عملیات نیروهای این گروه در داخل و حاشیه شهر عین عرب سوریه

دم خروس کردهای تجزیه طلب بیرون زد: تلاش حزب کردستان سوریه (وای پی دی) برای تجزیه شمال سوریه


همزمان با تحولات میدانی در شهر عین عرب که موجی از همدردی با مردم این شهر شمال سوریه براه انداخت ، اما در عرصه سیاست فضا در حال دگرگونی های عجیب و غریبی است. روز گذشته روزنامه "تایمز" چاپ انگلیس از برگزاری سلسله جلسات منظم میان صالح مسلم رییس حزب کردستان سوریه (پی وای دی) و مسعود بارزانی رییس حزب دموکرات کردستان عراق در شهر دهوک عراق با هدف بررسی راههای تجزیه مناطق کردنشین سوریه و عراق، ایجاد هماهنگی میان طرفین و همچنین بررسی طرح "ایجاد منطقه حائل" در اراضی شمالی سوریه خبر داده است.

در همین رابطه سناریوهای مختلفی مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت که از مهم ترین آنها میتوان به طرح ایجاد "منطقه خودمختار کردی"در اراضی شمال سوریه و بطور مشخص شهرهای "حسکه ، قامشلی ،عین عرب ، عفرین و راس العین" اشاره کرد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

این درحالی است که بسیاری از ناظران یکی از مهمترین اهداف حمله گروه تروریستی تکفیری داعش علیه شهر عین العرب در شمال استان حلب که تنها 2 کیلومتر با مرزهای ترکیه، مهمترین حامی منطقه‌ای این گروه تروریستی تکفیری ، را ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه دانسته‌اند. هم اکنون و پس از دو ماه نبرد خونین میان کردها با تروریستهای داعش توطئه دولت ترکیه برای ایجاد منطقه فوق و راحت شدن از تحرکات تجزیه طلبانه کردهای مناطق جنوب شرقی ترکیه اکنون نه به دست داعش بلکه به دست نیروهای کرد به رهبری مسعد بارزانی رییس حزب دموکرات کردستان عراق در حال انجام است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
دیدار انوشیروان بارزانی برادرزاده مسعود بارزانی با اردوغان

این در حالی است که در بیش از 1 ماه از آغاز حملات داعش علیه مردم بی دفاع و مظلوم کرد شهر عین عرب سوریه بارزانی و حزب متبوع وی هیچگونه تلاشی برای کمک به مردم این شهر برای دفاع از خود در مقابل عناصر گروه وحشی داعش نکرده و در کنار دوستان ترک خود تنها نظاره گر کشتار و آوارگی بی گناهان بود و حتی در پاسخ با درخواستهای مکرر مسئولان احزاب کرد سوری هر گونه کمک را منوط به پذیرش دولت ترکیه و گشایش جبهه جنگ با ارتش و دولت سوریه کرده بود.

با بالا گرفتن اعتراضات داخلی کردها به بارزانی و تشدید حملات رسانه ای و اجتماعی به شخص وی و باند فامیلی وی متشکل از پسر و برادر زاده و برخی از بستگان نزدیکش وی برای رهایی از انتقادات و بازسازی وجهه خویش در میان کردها اقدام به رایزنی با آمریکا و دوستان ترک خود نموده و تعداد معدودی پیشمرگه عراقی را به عین عرب اعزام نموده است.

این درحالی است که کارشناسان نظامی نسبت به موفقیت آمیز بودن حضور این تعداد نیروی شبه نظامی در مقابل بیش از 4 هزار تروریست آموزش دیده و مجهز داعش که با برخورداری از جدیدترین ومدرن ترین تسلیحات سنگین موشکی و توپخانه ای به غارت برده شده از پادگانهای ارتش عراق، شهر عین عرب را از 3 جهت اصلی در محاصره خود گرفته اند بشدت ابراز تردید می کنند.

پیشتر اسناد متعددی از ارتباط بارزانی با رژیم غاصب صهیونیستی و نقش پررنگ وی در خیانت به کشورش عراق از طریق همکاری با گروه تروریستی داعش و تسهیل تردد عناصر فرماندهان این گروه از ترکیه به داخل اراضی عراق و همپنین تخلیه پادگانهای ارتش عراق از افسران و فرماندهان کرد و تحویل تسلیحات نظامی و سربازان شیعه مذهب عراقی مستقر در پایگاههای ارتش عراق در موصل و تکریت (جنایت کشتار 1700 نوجوان عضو ارتش عراق در پاسگاه هوایی اسپایکر) و الانبار منتشر شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
جنایت فجیع کشتار 1700 دانشجوی نوجوان عضو دانشکده نیروی هوایی ارتش عراق در پادگان اسپایکر تکریت بدست تروریستهای داعش

تازه‌ترین تحولات سوریه
رژه عناصر گروه تروریستی داعش با تسلیحات غارت شده از پادگانهای ارتش عراق در موصل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 1
    مرگ بر داعش مزدور.درود بر رزمندگان کرد.برافراشته باد پرچم کردستان.
  • محمد ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    انشالله بزودی سرهنگ سهیل درس سختی به تروریستها و حامیانشان خواهد داد با شنیدن ورود سرهنگ به درعا اطمینان پیدا کردم که تروریستا هیچ غلطی نمیتوانند بکنن.
  • حمید ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    قبلا صدام هم عقب نشینی از خرمشهر رو عقب نشینی تاکتیکی عنوان میکرد. گویا دستگاه تبلیغات حزب بعث در هر دو کشور سوریه و عراق یکسان عمل میکنه!!
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    ظاهراً داعشی ها عقب نشینی تاکتیکی بلد نیستن فقط فرار کردن بلدن :)
  • مهندس م ش ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    1 0
    متاسفانه تکنولوژی ساخت موشک را که ما به فلسطینیان آموختیم، حالا آنها به تروریست‌ها منتقل کردند تا علیه سوریه و حزب‌الله استفاده شود.
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    نقشه جامعي براي پايان دادن به قائله تروريست ها ندارند مشکل همينجاست سازش ميکنند وتروريست ها رو فراري ميدهند به جاي نابود کردن
  • محمدحسین ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    عجب وضع آشفته ای . خدارا هزاران بار شکر در کشور عزیزم از نعمت امنیت برخوداریم . امام خمینی : پشتیبان ولایت فقیه باشید تاآسیبی به این مملکت نرسد .
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    دوست عزیز اینجا مدرک بذار نه اینکه چپ و راست به این و اون اتهام وارد کنید. اینکه مثلا کردهای عراقی با داعش ریختن رو هم ادعای بزرگیه. همون موقع که این حرفها زده میشد کردها در اطراف کرکوک داشتن با داعش میجنگیدن. چند روز قبل از اینکه داعش به موصل حمله ور بشه، کردها به دولت عراق هشدار دادن و حتی دفاتر حزب دموکرات و اتحادیه میهنی رو در موصل تخلیه کردن. سوال اینجاست اگه کردها با داعش همدست بودن، برای چی باید باهاش میجنگیدن؟ منظورم قبل ازحمله داعش به مناطق کردنشین و هنگام سقوط موصله. یا اصلا تصور کنیم که کردها با داعش همدستن، دولت عراق مگه نمیدید که کردها دارن از موصل میرن؟ پس داشته چیکار میکرده؟ ناتوانی دولت قبلی عراق کاملا مشهود بود و اونجایی هم که جلوی پیشروی داعش گرفته شد، توسط نیروهای مردمی بود. اینها بشتر فرافکنی و در رفتن از زیر بار مسئولیته. دولت عراق نزدیک به دو سال نمیتونست به فلوجه مسلط بشه. اونجا که دیگه نه کردی در کار بود و نه داعشی.
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    3 ساله دارن عقب نشینی تاکتیکی میکنن
  • عمار ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    مشرق جان در نقشه اول نام کشوری به نام ا س ر ا ئ ئ ل زده ای
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    مشرق دمت گرم بارزانی داره نقش صهیونیستهارو بازی میکنه در منطقه کردهای سوریه باهاش مشکل دارن و بیشتر به اوجالان نزدیک هستن و قبولش دارن بارزانی با خالی کردن پشت کردهای سوریه وادارشون میکنه تا بین کشته شدن بدست داعش و یا پذیرفتنش بعنوان رهبر زورکی کردها یکی رو انتخاب کنن این بازیها هم همش فیلمه که 100 تا نیرو بفرستن جلوی هزاران داعشی حرفه ای
  • بهنام ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    با تشکر از مشرق ناشناس جون مرگ بر داعش و درود بر رزمندگان کردتو هستم ولی برافراشته باد پرچم کردستان عجیب بوی تفرقه میده!!!!
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    هرکی فکر کردی کردها بی مرام و بی غیرت هستند سخت در اشتباه هستند. اونها غیرت دارند و اجازه نمیدهند ذره ای از خاک کشورشون بدست مزدورانی که بینشون هست تجزیه بشه و کردها رو جدا از سوریه و عراق کنه.
  • روح اله ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    آیا از این 1700نفر یک نفر هم غیرت زدن رو نداشت اینا که قبلا کشتار دسته جمعی رو تجربه کردن
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    بالاخره مسئولیت شهر موصل با ارتش و پلیس عراق بوده. اینکه بگیم من نبودم دستم بود و ... تقصیر صیهونیسم بود، آدم رو یاد کسایی میندازه که از کارهای محوله شون شانه خالی میکنن، آخرش هم کلی ادعا دارن.
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    هر دوشون سر و ته یه کرباسن .
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    اصلا هم که ترکیه از داعش حمایت نمی کنه و سلاح و آموزش بهشون نمیده . بعضیا واقعا نمی فهمن یا اینطوری وانمود می کنن.
  • راد ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    فقط کافی است امام خامنه ای رهبرمان اجازه دهند ،گروهای توروریستی رادر منتطقه یک روزه همه شان از زمین محوشان کنیموبه گورستان تاریخ بفریستیم شان.
  • دیده بان ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    پسر خوب اول برو جریان شناسی حزب بعث رو بخون بعدا ... بعثی های صدام اصلا اعتقادی به بعث نداشتن فقط برای ادامه حیاتشون در عراق به این اسم فعالیت میکردن ...
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    چرت نگو به های مردم رو از پادگان مرخص کردن قبلش کردها با اتوبوسهای متحد الشکل که ویدیوش هم موجوده در یوتیوب پادگان اسپایکر رو ترک کرده بودند این سربازها و افسرهای نوجوون دانشکده هوایی هم پیاده وبدون تسلیحات بودن در خیابان منتهی به پایگاه 150 تا داعشی مسلح اینارو دستگیر میکنن و بعد که نیروی کمکی بیشتری براشون میاد منتقلشون میکنن به قتلگاه و کشتار دسته جمعی وقتی اسلحه روی سر خودت و زن و بچت بود بیا ببینم از این حرفا میزنی پهلوون پنبه؟!
  • محسن ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 1
    تا وقتی همین قوم گرایی ها هست هر گروهی حتی کم و کوچک به ما صدمه میزنه - البته من با آقا بهنام در مورد بوی تفرقه موافقم
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    فلوجه رو امریکا با ارتش ابر قدقدش نتونست مسلط بشه اینا چه ربطی به خیانت کردها داره؟بر اساس گزارشهای اطلاعاتی نماینده های کردهای بارزانی در ترکیه و اردن و قبرس در جلسات آمادگی داعش برای حمله به عراق شرکت داشتن
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    پرچم کجا؟!اسراییل دوم؟! مرگ بر اسراییل چه اولی و چه دومی
  • حمید ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    هر دو شاخه سوری و عراقی حزب بعث به مبانی واحدی اعتقاد دارند و اتفاقا همین مبانی باعث بوجود امدن مصیبتهای ملت های عراق و ایران شد. شعار درستی که در زمان جنگ میدادند با عنوان دشمن بعثی صهیونیستی بدرستی مبانی این حزب نشون میداد
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    در میان این همه وحشی و آدم کش که در خاورمیانه هست کردهای سوریه و عراق حق دارند دولت خود را داشته باشن. یک ضرب المثل کردی میگوید در میان سگ ها باید گرگ بود.
  • ایرانی ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    انوشیروان بارزانی؟؟ ...این کردها خیلی ایرانی هستند ها با این اسمهایشان
  • سعید ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    وای چه بکش بکشی راه افتاده
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    اگه ترکیه از داعش حمایت نمی کنه پس این نفت ها سوار بر الاغ کجا می ره ؟
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    ناشناس خودت داری چرت میگی. عراق به خاطر اختلافات با کردها اصلا خلبان کرد نداره.
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    اسماشون زیبا هست واقعا.
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    مشرق جان آخه کدوم ارگان نظامی نوجوان استخدام میکنه؟؟؟ اون هم نیروی هوایی. مثل اینکه از گزینش نیروهای هوایی خبر نداری برادر. کافیه یه جای بدنت موترک برداشته باشه تا ردت کنن. اینها تسلیم شدن، داعش هم با بیرحمی تمام باهاشون رفتار کرده. اگر تسلیم نمیشدن، مسلما خیلی بهتر بود. بالاخره پادگانه چهار تا اسلحه داشتن که.
  • مهندس م ش ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    ناشناس، نظر من با نظر شما در تناقض نیست. مسلما ترکیه از داعش حمایت می‌کند. ولی‌ این در تناقض با حقیقتی که من نوشتم نیست.
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    بارزانی تخم نفاق می کاره بدبخت مردم بینوای عین العرب
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    حمید آقای ... اگه یک کم تاریخ بخونی حزب بعث سوریه در جنگ تحمیلی طرف ایران بود و حتی قبل از وقوع جنگ اسناد حمله ی حزب بعث عراق رو به بنی صدر تون داده بود ولی بنی صدر هم مثل شما فکر میکرد اینا چون اسمشون یکی هست اعتقادشون هم یکی است
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    انشالله
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    مشرق جان تا حالا همچین گزارش به هم ریخته و ضد و نقیضی ازت ندیده بودم در مورد عین عرب هم بگم که بازی دو سر برد برای ترکیه شده
  • ع. ج. ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    راست میگه! چرا منفی دادید؟؟!! باید مینوشتن فلسطین اشغالی.
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    مشرق جان تا حالا همچین گزارش به هم ریخته و ضد و نقیضی ازت ندیده بودم در مورد عین عرب هم بگم که بازی دو سر برد برای ترکیه شده
  • حمید ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    من تاریخش یه 40 سال قبل از زمان مورد نظر شما خواندم. بنیان گذار حزب صلاح بیتار و افلق یک تئوری واحد داشتند یک ساختار تک حزبی و امنیت داخلی واحد صرفا نبرد برای هژمونیک منطقه ای داشتند و در زمان جنگ هم تا نفت خط لوله عراق رو با قیمت ارزان از ما دریافت نکردند حاضر به کمک نشدند. من بنی صدری نیستم و در شان هیچ ازاد اندیشی نیست که از یک تفکر تک حزبی بسته حمایت کنه.
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    منم به عمرم ادم به ناسپاسی و بی منطقی شما ندیدم واقعا! گزارش به این خوبی این پرت و پلاها چیه میگی
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    همه ارگانهای نظامی نوجوونهای 16 -17 ساله رو جذب میکنن اینها هم جمعی دانشگده نیروی هوایی هست مگه ندیدی نیروی هوایی ما هم نوجوونهارو استخدام میکنه تا بعد 4- 5 سال با سن 22 - 23 سال ازشون بعنوان افسر و درجه دار در بخشهای مختلف استفاده کنه اینها هم تسلیم نشدن در ویدیوهای داعش مشخص شده که اینها رو مرخص کردن و کلیه تسلیحات انفرادی رو ازشون گرفتن یه جورایی انداختنشون بیرون از پادگان
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    یعنی الان از نظر شما چون کردها به تور داعش(سگ) که با خیانت خودشون راهشون در عراق تسهیل شده خوردن باید بدتر از داعش(گرگ) بشن!؟
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    کی همچی حقی رو برای یک قومیت قائل شده؟!مردم منطقه؟یا اربابان اسراییلی کک مسعود بارزانی!؟
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    سه سال که دارن عقب نشینی تکنیکی میکنن!
  • رضا ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    بعد از داعش ارتش عراق و سوریه باید حتما جلوی این کرد های تجزیه طلب رو بگیرن
  • محمد ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    چرت نگو کجا عقب نشستن داستان درعا فرق میکنه چون اسراییل و اردن حسابی تروریستارو جهز میکنن میبینی که وضعیت حلب متفاوته
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    به به چه چه
  • تیرداد ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    ای مشرق کلک! اون عکسی که از موقعیت استان درعا گذاشتی رو از کجا آوردی؟خیلی آشناست یکم فکر کنم.....،آها یادم اومد!بی بی سی فارسی!
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    نمردیم و معنی عقب نشینی تاکتیکی رو هم فهمیدیدم: الفرااااااااااارررررررررررررر!
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    کامنتهای اینجا نشان داد که کردها در منطقه دوستی ندارن، و باید به دنبال تجهیز خودشون باشن. وگرنه باز هم کسانی مثل صدام به خودشون اجازه میدن اونها رو به خاک و خون بکشن.
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    احسنت. در منطقه ای که برای چهارتا چاه نفت همدیگه رو تکه تکه میکنن، باید هم به فکر خودشون باشن.
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    ناشناس 15:10 عزیزم پادگان رو گرفتن. ضمنا تمام فرمانده های رده بالای ارتش عراق شخصا توسط نوری مالکی انتخاب شدن. حتی فرمانده موصل که منطقه سنی نشین بوده یک فرد شیعه به نام مهدی الغراوی بوده. حالا یعنی مالکی اینها رو انداخته بیرون؟؟؟
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    صدام بعثی نتونست کردها شکست بده. به نفع این یکی بعثیها هم هست که با کردها درگیر نشن. چون الان دیگه 40 سال پیش نیست.
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    پیاده شو با هم بریم اخوی!!!!!!!!!
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    مشرق جان به نظرم این ببری که ازش حرف میزنی کاغذیه!!!!!
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    اتفاقا کردها تجزیه طلب نیستن اتحاد طلب هستن میخوان باهم متحد بشن نه با غیره
  • هموطن ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    اشتباه مثبت زدم
  • امیر ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    خوب نگاه کنید درست شهر هایه کنار اسراییل و اردن و ترکیه دست شورشی ها تروریست ها و کردهاست
  • امیر ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    محمد جان داستان حلب فرق نداره اونم کنار ترکیه هست داداش !!!
  • عاشق ولایت ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    زنده باد ما اهل کوفه نیستیم امام خامنه ای تنهابماند
  • علي ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    آقايوني كه به اصطلاح دلتون به حال دين و اسلام و مملكت ميسوزه . همين تفرقه انگيزي شما تو اين زمان كه هدف ايجاد اختلاف تو جوامع مسلموناس از همه چيز بدتره الان غرب داره اختلاف شيعه و سني عرب با پارس و ..... راه ميندازه تا ما خودمون با دست خودمون همديگه رو نابود كنيم. شماها هم با طرز فكره بستتنون كه از اسلام فقط قل قل كلماته عربيشو از بر هستين دامن بزنيد به اين موضوع.
  • رضاک ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    دوست ترک شما غصه ما کردههارو نخور لاغر میشی به فکر آذربایجان خودت باش
  • الیاس ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    دوستان عزیز نمیخوام بگم خیلی بلدم ولی خودتان قضاوت کنید. تا زمانی مردم نخواهند از کشورشان دفاع کنند پدر ارتش سوریه نمیتواند این کشور را آزاد کند. یه سرچی در اینترنت کنید و بزنید زندگی در رقه سوریه
  • ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    0 0
    با اين اوصاف هزکي دشمن بشار بود تکفيري مجسوب ميشود حتي اگر اراهل سنت معتدل باشد پس بشارو پدرش طي اين سالها فقظ تکفيري تربيت ميکردند
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    با این سایتتون. پهنای باند ندارید چرا مردم رو سرکار میذارید؟ دو ساعت طول کشید این صفحه باز بشه.
  • قاسم ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    تا جان در رگ ماست پشتیبان ولایت هستیم
  • روناک کردستانی، سنا ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    اینجا کسی اسمش هم نمی نویسه، حالا چطور شده شما پسوند و پیشوند و شهر و محله را نوشته ای. واکنش این دوست کرد ما نشان می دهد که شما به هدفت رسیده ای و دوستان ما هم اشتباها فکر کرده اند شما واقعا تبریزی هستی!!!
  • راضیه ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    واقعا جای تعجب است در قرن به اصطلاح متمدن، رهبران بعضی احزاب کرد و ترکیه بخاطر دنیاطلبی جان ومال وناموس مناطق تحت سلطه ی خود را درمعرض تجاوز اجانب وفرقه های داعش قرار داده اند ووقیحانه با اردوغان خائن و آمریکا دست میدهند
  • یک مسلمان که تمام انسانهایی دنیا را دوست دارد چون بنده خدا هستند و من نمیتوانم بنده گان خدا یم را دو ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    تا زمانی که مسلمانان برای افکار یکدیگر احترام قائل نباشند این خشونت ها تمام شدنی نیست چرا من نوعی باید خودم را حق بدانم و بقیه را باطل بعد از پیامبر که حق مطلق است تمام افکار حق نسبی هستند یعنی تو هر فکری اشتباهات تا حدی هست پس همه مسلمانان باید با چشم دوستی همدیگر را نگاه کنند نه با کینه و نفرت ما مسلمانان همه بنده خدا هستیم بیایید قلبهایمان را صاف و پر از محبت به یکدیگر کنیم اگر از کسی مقداری کینه داریم او را به خاطر عشق به پیامبر ببخشیم به خدا تو دلی که کینه باشد جای ایمان نیست چون با هم سازگار نیستند چرا باید مسلمانان اینجوری به جان هم بیفتند پس بیایید دلهایمان را از هم اکنون به محبت کردن به یکدیگر عادت دهیم ببین دیگر کجا جای برای خشونت و دشمنی پیدا میکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس