کد خبر 357888
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲

محمد کمیل مداح اهل بیت گفت: برخی سبکهایی که در حال حاضر اجرا می شود واقعا باعث تاسف است که اتفاقا حاج منصور ارضی هم نسبت به آن اعتراض هایی هم داشتند،حتی خود حضرت آقا هم درباره این نوع سبکها تذکراتی دادند.

به گزارش مشرق، محمد کمیل ذاکر اهل بیت در خصوص فضای حاکم بر مداحی کشور اظهار داشت: فضای مداحی در داخل کشور به شکر خدا اوضاع خوبی دارد ولی نمی توان گفت که صرفا ایده ال است بلکه دارای مشکلاتی هم است.

وی گفت: معمولا انتقاداتی هم نسبت به فضای مداحی در داخل کشور وجود دارد ولی این وضعیت در حال حاضر  جای امیدواری دارد،با توجه به اینکه در طی دو سه سال اخیر کار های خوبی در فضای مداحی انجام شده است می توان گفت که این وضعیت امیدوار کننده است.

این مداح اهل بیت افزود:اداره کردن مداحان جوان کار سختی است؛ بزرگترهای ما در عرصه مداحی بسیار مشتاق هستند که نیروهای جوان را تربیت کنند و این جوانان عزیز ما هستند که باید شوق و ذوق مداحی را داشته باشند تا بتوانند به موفقیت برسند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کانونها یا صنفهایی برای مداحان در داخل کشور وجود دارد یا خیر خاطرنشان کرد:کسانی که به مداحی علاقه مند هستند و می خواهند مداح شوند کار بسیار خوبی است ولی آن طور نیست که برای مداحی کردن به دنبال جواز برای خواندن باشند.

این مداح اهل بیت افزود: ما در حال حاضر کانون مداحان کشور را داریم که شرایط خاصی را دارد که مداحان زیادی هم در این کانون پرورش یافته اند؛همچنین بسیج مداحان هم در این زمینه فعالیت می کند.

**بزرگ مداح  کشور کیست؟

کمیل در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بزرگ مداحان کشور را چه کسی است، تصریح کرد: حاج علی آهی که در حال حاضر رئیس کانون مداحان هم است را می توان جزء بزرگان عرصه مداحی کشور دانست همین طور حاج منصور ارضی هم از بزرگان مداحی کشور است.

**تذکرات حاج منصور به مداحان قبل از شروع محرم

وی در ادامه گفت: حاج منصور ارضی هرساله قبل از ماه محرم جلسه ای را با مداحان برگزار می کند و تذکراتی هم در این جلسات به مداحان داده می شود که این تذکرات در خصوص نحوه شعر و سبک مداحی است.

**تذکر در مورد سبک‌های جدید مداحی

این مداح اهل بیت در خصوص سبکهای جدیدی که در حال حاضر در کشور اجرا می شود اظهار داشت: برخی سبکهایی که در حال حاضر اجرا می شود واقعا باعث تاسف است که اتفاقا حاج منصور ارضی هم نسبت به آن اعتراض هایی هم داشتند،حتی خود حضرت آقا هم درباره این نوع سبکها تذکراتی دادند.

 وی افزود: برخی از مداحان کشور هستند که نسبت به این تذکرات بی تفاوت هستند و کار خودشان را می کنند؛ متاسفانه از سبکهایی در کشور استفاده می شود که خواننده های غربی از آن استفاده می کنند که در حال حاضر هیچ توجیهی هم ندارد.

**یک‌بار بدون اطلاع به سبک خواننده غربی خواندم

کمیل  تاکید کرد: حدود هفت سال پیش بنده یک سبک واحد اجرا کردم که بعد از آن جلسه متوجه شدم که این شعری که آن را به صورت نوحه اجرا کردم متعلق به یک خواننده غربی است که واقعا از این کار اطلاعی هم نداشتم.

 

این مداح اهل بیت خاطر نشان کرد:بعد از این ماجرا بود که برای انتخاب شعر و سبک برای مداحی با دقت و وسواس فراوان در کارها به نوحه خوانی پرداختم؛خوشبختانه در حال حاضر اکثر مداحان کشورمان هم به این موضوع پی برده اند که برخی شعرهایی که برای خواننده های غربی است مورد قبول علمای ما نخواهد بود.

وی گفت: به نظر من اگر سبکی خوانده شود و ذهن افراد را به سمتی ببرد که شایسته اهل بیت (ع) نباشد واقعا جای تاسف دارد.

**تغییرات در مداحی طبیعی است/نباید از چارچوب خارج شد

کمیل در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی ها به سبکهای اصولی و مذهبی بی توجهی می کنند و به سمت سبکهای غربی می روند تاکید کرد: در حال حاضر با قاطعیت می توان گفت که در هیئت های مذهبی کمتر جلسه ای را می توان پیدا کرد که به سبکهای قدیمی نوحه خوانی کنند؛البته این تغییرات طبیعی است و متناسب با زمان هم تغییر می کنند که ما باید سعی کنیم که از چار چوبی که مشخص شده است خارج نشویم.

این مداح اهل بیت خاطر نشان کرد: به نظر بنده کار زمانی ارزشمند است که بتوانیم افرادی را که به مداحی علاقه دارند و تازه کار هستند از دامهایی که پهن شده است و سبکهای آن چنانی که شایسته اهل بیت نیست را به سمتی بیاوریم که واقعا مورد نظر علما است.

سبک خواننده های داخل کشورمان برای مداحی ایرادی ندارد

 وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر به  شما شعری از محمد اصفهانی یا علیرضا افتخاری پیشنهاد داده شود که برای سبک مداحی خوانده شود آن را اجرا خواهید کرد یا خیر اظهار داشت: اگر آهنگ این شعر را را بپسندم آن را اجرا خواهم کرد؛البته نمی توان تمام سبکهایی را  که خوانندهای کشور مان اجرا می کنند را برای مداحی استفاده کرد.

کمیل افزود: به هر حال بنده  ایرادی نسبت به این موضوع نمی بینم که سبکهایی را بخوانم که برخی از خواننده های خوب کشورمان آن را اجرا کرده اند؛البته بازهم تاکید می کنم که صرفا سبکهایی که فقط برای مداحی اهل بیت (ع) مناسب باشد را اجرا خواهم کرد.

**برخی مداحان تمایل دارند که بیشتر به سمت سبکهایی با آهنگهایی خاص بروند

 این مداح اهل بیت خاطر نشان کرد:متاسفانه برخی از مداحان در داخل کشور هستند که اتفاقا تمایل دارند که بیشتر به سمت سبکهایی با آهنگهایی خاص بروند که این کار قطعا اشتباه است.به عنوان مثال اگر سبکی به بنده پیشنهاد شود که آن را بخوانم ابتدا در مورد شعر آن حتما سوال خواهم کرد که متناسب با مجلس عزاداری ائمه اطهار باشد نه اینکه هرکسی  که آن را گوش می کند ذهنش منحرف شود.

 

کمیل در پاسخ به این سوال که شورهایی که در هیت ها اجرا می شود در برخی مواقع از حالت عادی خارج می شود خاطر نشان کرد: کسی که در هیئت شور می گوید همه می دانند که او ذاکر امام حسین (ع) است و هیچ قصد و غرضی هم ندارد.

وی گفت :به هر حال شخصی که مشغول ذکر گفتن است هم باید تمام هم وغم خود را بگذارد تا ذکرهایی که می گوید از چار چوب آن خارج نشود؛این عادت برخی از مداحان  که فقط در هیئت هایی که شور گفتن در آن وجود دارد نوحه خوانی می کنند باید اصلاح شود.

**به میاندارهایی هیئت ها توصیه می کنم اخلاق حسینی داشته باشند

این مداح اهل بیت درباره رفتار برخی میان دارها در هیئت های مذهبی عنوان کرد: در کل میاندارهایی که در هیئت ها حضور دارند باید اخلاق حسینی داشته باشند؛بنده همیشه به افرادی که به عنوان هماهنگ کننده در وسط صف های عزاداری حضور دارند توصیه می کنم که اگر حتی کسی هم با شما درگیر شد به او کاری نداشته باشند.

کمیل خاطرنشان کرد: در کل می خواهم عرض کنم که اگر ما خادم  هستیم باید حواسمان باشد که در دستگاه امام حسین (ع) کاری خلاف آن را انجام ندهیم.

وی درباره رفتارهای ناشایستی که در برخی از هیئت ها انجام می شود گفت: به لطف آقا امام حسین (ع) چندین سال است که دوره ای با عنوان خدمت الزوار یا جلسات ادب برگزار می شود که خدارو شکر نتایج خوبی هم داشته است ؛ در هیئتهایی که برگزار کردیم نتایج مثبتی هم گرفتیم  و سعی خواهیم کرد از این نوع جلسات بیشتر استفاده کنیم.

 کمیل درخصوص دودستگی که بین مداحان اتفاق افتاده است افزود: بساط سیدالشهدء بساط حکومتی نیست،روضه امام حسین (ع) در زمان ناصرالدین شاه هم بوده است و در حال حاضر هم وجود دارد.

 

وی گفت: بعد از انقلاب مراسم های عزاداری به نوعی باعث افتخار ما شده است؛بحت رفتارهایی که در هئیت ها انجام می شود مانند لخت شدن و سینه زنی که  برخی از مداحان موافق هستند و برخی هم مخالف که هنوز بزرگان ما هم در این باره هیچ اظهار نظری نکرده اند.حتی حضرت آقا هم اشاره کردند که اگر نامحرم نباشد اشکالی ندرد.

**به اختلاف میان مداحان دامن زده شده

این مداح اهل بیت افزود: به هر حال اختلافاتی که بین مداحان است و سمت و سوهایی که عده ای خاص به آن معتقد هستند می توان گفت که از سوی گروهی خاص اداره می شوند؛ البته بحث اختلاف بین مداحان به طور خاصی بزرگ شده و به آن  دامن زده شد.

**باید جلوی خودزنی‌ها را گرفت

کیمل همچنین درباره خود زنی هایی که در هیئتهای عزاداری انجام می شود افزود: در جلسات عزاداری که این نوع حرکات انجام می شود بالطبع فیلم های آن پخش خواهد  شد و می تواند حتی اثرات بدی هم بر جامعه داشته باشد. به نظر من باید جلوی برخی از خود زنی هایی که در هیئت ها انجام می شود را گرفت چون باز خورد منفی می گذارد و حتی باعث سوء استفاده های کشورهای غربی هم می شود.

وی در دامه تصریح کرد: برخی ها با خالکوبی و نقش و نگارهایی که بر روی بدنشان است در هیئتها شرکت می کنند که باید با این کار برخورد شود؛متاسفانه برخی از افراد به این نوع نقش و نگارها حتی افتخار هم می کنند باید حواسمان باشد که کارهای حرام برای ما باعث افتخار نشود وظیفه مداحان است که به این نوع اعمال تذکر دهند.

**مداحی شغل نیست

این مداح اهل درباره اینکه گفته می شود برخی از مداحان پول زیاد از هیتها دریافت می کنند اظهار داشت: زندگی افراد مشهور بسیار سخت است به خاطر اینکه کوچکترین حرکتی باعث واکنش از سوی جامعه می شود.برخی از مداحان در داخل کشور هستند که پول از برخی از هیئتها دریافت می کنند؛البته نمی توان گفت صرفا شرط تعیین می کنند شاید خود هیئتها به خاطر نوحه خوانی به آن شخص به عنوان هدیه پول یا چیز دیگری بدهند.

کمیل تاکید کرد: معامله کردن در دستگاه امام حسین (ع) کار قشنگی نیست،متاسفانه هستند افرادی که قبل از حضور در مراسم شرط تعیین می کنند و بنده به هیج عنوان موافق این کار نیستم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی می توان به مداحی به چشم شغل نگاه کرد که واقعا معرفت حسینی داشته باشیم،مانند روضه خوان های قدیمی که در مراسم ها شرکت می کردند و بعد از آن هدیه ای داخل پاکت می گذاشتند و به آنها می دادند که حتی داخل آنرا نگاه نمی کردند. به عنوام مثال حاج مرتضی طاهری عنوان می کرد که صندقچه ای داشتیم که پولهایی را که از هیئت ها دریافت می کردیم داخل آن صندوق قرار می دادیم و هر وقت لازم داشتیم از آنها استفاده می کردیم،حتی نمی دانستیم که هیئتی که ما را دعوت کرده بودند چه مقدار وجه نقد داخل پاکت قراد داده اند.

 کمیل تصریح کرد: موضوع صله ها باید یک بار برای همیشه حل شود و آن هم باید از سوی بزرگان ما مدیریت شود تا مشکلی به وجود نیاد.

این مداح  اهل بیت خاطر نشان کرد: اشتباه است که به مداحی به چشم یک شغل نگاه کرد  و صرفا به فکر این باشیمکه از یک مراسم عزاداری پول زیادی طلب کنیم.  نباید بااین طرز تفکر پا به مراسم امام حسین (ع) بگذاریم که بببینیم کدام هیئت پول بیشتری خواهد داد و صرفا به آنجا برویم.

**امیدوارم موضوع هدیه های آنچنانی به مداحان حل شود

وی افزود: این طرز فکر ها را باید از خودمان دور کنیم و خالصانه به فکر عزاداری باشیم؛امیدوارم که با یک تدبیر درست از سوی بزرگان مداحی کشور موضوع هدیه های آنچنانی به مداحان حل شود.

**تعامل خوبی بین مداحان و سخنرانان بر قرار است

کمیل در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا در هیئت ها شور مداحی پر رنگ تر از سخترانی و اقامه نماز است افزود:به عقیده من نمی توان صرفا عنوان کرد که نقش مداح ها پرنگ تر از از دیگران  است.

 وی در ادامه تاکید کرد: از طرفی نمی توان گفت که مداح یک آدم بی سواد است و شعر هایش را از روی کاغذ می خواند؛به هر حال برخی از جلسات  ممکن است مداح محور باشد.

کمیل خاطر نشان کرد: به عنوان مثال می توان گفت آقای هلالی وقتی بخواهد در حسینه ای مداحی کند هیچ کس شاید از نام سخنران این جلسه اسم نبرد بلکه همه اسم حاج رضا هلالی را می برند که مداح این هیئت است؛ مداح وظیفه دارد که یک سخنران خوب انتخاب کند که جمعیتی که برای عزاداری می آیند هم از مداحی استفاده کنند و هم از سخنرانی این جلسه.

 وی در ادامه افزود: مردم ما از شعور بالایی برخوردار هستند و می دانند که پای منبر کدام سخنران بنشینند و از صحبت هایش استفاده کنند.به  همین دلیل است که برخی از منبر ها هستند که جمعیت بالایی در آن شرکت می کنند ما باید از این نوع کارها استفاده کنیم.

این مداح اهل بیت گفت: علما وظیفه دارند خودشان را به جایی برسانند که مردم می خواهند، برخی از آنها ضعفهایی دارند که نتیجه اش این می شود که برای مداح جمعیت بالا می آید ولی وقتی سخنران بالای منبر می رود جمعیت اندکی  حضور دارند، شاید خیلی از جلسات هم برگزار می شود که جمعیتی که برای سینه زنی می آیند برابری می کند با جمعیت که برای گوش دادن سخنرانی پای منبر خواهند نشست.

کیل افرود : شاید بتوان گفت که در حال حاضر ما منبری خوب نسبت به مداح کمتر داریم،در برخی از جلسات حتی بدون اینکه سخنرانی شود یا زیارتی خوانده شود به مداحی و سینه زنی پرداخته می شود که این واقعا کار قشنگی نیست به هر حال ما اگر سعی کنیم که سخنران خوب دعوت کنیم این مشکلات حل خواهد شد.

این مداح اهل بیت تاکید کرد: به اعتقاد من تعامل خوبی بین مداحان و سخنرانان بر قرار است؛ البته شاید بتوان گفت که مداحی گوی سبقت را از منبری ها ربوده است و شاید به همین دلیل مردم هم علاقه بیشتری به مداحی داشته باشند.

**اسلحه ندارم

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مداحان دارای اسلحه هستند یا خیر اظهار داشت: برخی افراد مشهور در کشور ما با مجوز دستگاه‌های مربوطه  اسلحه دارند آن هم به دلیل آن که احتمال آسیب رساندن به آنها وجود دراد.

 این مداح اهل بیت در ادامه افزود: بنده دراین رابطه که حاج محمود کریمی دارای اسلحه است یا خیر هیچ اطلاعی ندارم و در ضمن خود بنده هم اسلحه ندارم.

کمیل در خصوص اینکه آیا مداحان سیاسی هستند با خیر افزود: خیر، اکثر مداحان کشور ما ولایی هستند نه سیاسی و وابسته به گروهی خاص شاید معدود افرادی باشند که وابسته به شخص یا ارگانی باشند ولی اکثر مداحان ما ولایی و از جنس 9 دی هستند.

**بساط امام حسین (ع) هیچ وقت برای پول متوقف نمی شود

وی همچنین با اشاره به تلاش فرقه شیرازی ها برای از بین بردن نام شهدا از هیئت‌ها گفت: تا کنون چنین پیشنهادی هایی به ما نشده است؛ به اعتقاد من بساط امام حسین (ع) هیچ وقت برای پول متوقف نمی شود خیلی ها هستند که نیازمندند ولی بازهم به دستگاه امام حسین (ع) کمک مالی می کنند.

این مداح اهل بیت در خصوص قمه زنی هم اظهار داشت: بنده هیچ اعتقادی به قمه زنی ندارم، بعد از حکم آقا کسانی که قبلا قمه می زدند از قمه زنی دست برداشتند تا به فرمان رهبری لبیک بگویند.

کمیل در خصوص اینکه مداحی را ازچه سالی شروع کرده است افزود: بنده مداحی را از دوران دبیرستان آغاز کردم حتی به خاطر علاقه ای هم که داشتم به کلاس های مداحی هم مراجعه کردم و در ان  شرکت کردم.

کمیل در پایان تصریح کرد: فرهنگ امام حسین (ع) در خون ما است، معرفت حسینی واقعا در بین ایرانی ها یافت می شود که بنده در هیچ جای دنیا آن را به اندازه ایران ندیده ام.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس