گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

****
روزنامه قدس

 تخلف‌ کردیم، اما ادامه‌ می‌دهیم!

فارس: فیس بوک پس از اعتراضهای شدید به علت تحقیقات بدون اجازه از کاربرانش، تصریح کرده که بابت این کار عذرخواهی می‌کند، اما با اصلاحاتی به این اقدام ادامه می‌دهد.

عاقبت دیدن سریالهای ترکیه

ایسنا: دکتر رباب نوری روانشناس بالینی با اشاره به اینکه تماشای مرتب سریالهای ماهواره‌ای ازجمله سریالهای کشور ترکیه می‌تواند یکی از عوامل موثر ایجاد شک و بی‌اعتمادی زوجها باشد، گفت: موضوع اصلی تمام سریالهای ماهواره‌ای، خیانت زوج‌ها به یکدیگر است.

شکایت دانشگاه شریف از اتحادیه اروپا

تسنیم: محمود فتوحی سرپرست دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به لغو تحریم این دانشگاه از سوی وزارت دارایی انگلیس گفت: دانشگاه شریف از تحریم‌کنندگان درخواست غرامت می‌کند.

450 میلیون برای یک همایش!

فردا: صدور مجوز برگزاری همایشی 450میلیون تومانی برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شرایطی صورت گرفته است که در طول یک سال گذشته برخی نمایندگان مجلس از بدهی‌های 400 هزار میلیارد تومانی در پروژه‌های عمرانی و بدهی‌های بیش از 100هزار میلیارد تومانی به پیمانکاران دولت خبر دادند.

انتقاد تند بن افلک از توهین به اسلام

مهر: توهین به مسلمانان در یک شوی زنده شبانه آمریکایی آنقدر بی‌پرده بود که موجب انتقاد تند بن افلک، بازیگر هالیوودی شد

حاج قاسم‌ در کنار پیشمرگه‌های کُرد

الف: با آغاز حملات داعش به عراق، تصاویری از سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق و بخصوص در زمان فتح آمرلی منتشر شده بود، اما بتازگی عکسی ازسردار حاج قاسم سلیمانی در کنار پیشمرگه‌های کرد منتشر شده است

زمان بازدید نمایندگان از «نطنز»

ایسنا: حسین آذین سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون در هفته‌های آینده از تأسیسات هسته‌ای نطنز بازدید خواهد کرد

بازگشت توپولف‌ها اشتباه محض است

قدس آنلاین: مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بازگشت هواپیماهای توپولف زمینگیر به ناوگان هوایی اشتباه محض است و نباید وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری مسؤولیت چنین اقدامی را بپذیرند.

زنگ خطرِ خشک‌ شدن یک سد دیگر

فرارو: کاهش حجم مخزن سد گلبلاغ بیجار از 400 هزار مترمکعب به 100 هزار مترمکعب، زنگ خطر خشک شدن این سد را به صدا درآورده است.

وضعیت بحرانی آب شرب 6400 روستا

ایرنا: حمید چیت چیان وزیر نیرو در همایش دو روزه «روز روستا» گفت: به دلایل شرایطی که در کشور ایجاد شده، هم اکنون به 6400 روستا، آبرسانی با تانکر صورت می‌گیرد که کار مطلوبی برای دولت نیست. وی همچنین گفت: میزان روان آبها در رودخانه‌های کشور 50 درصد کاهش یافته است.

تجمع کارگران پتروشیمی ایلام مقابل مجلس

خانه ملت: جمعی از کارگران پتروشیمی ایلام در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. برخی کارگران تجمع کننده از پتروشیمی ایلام اخراج شده‌اند.

ادعای آل خلیفه

باشگاه خبرنگاران: شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین با طرح این ادعا که ایران نیروهایی در سوریه دارد که به نیابت از این کشور می‌جنگند، ایران را به دخالت در امور سوریه متهم کرد.  وی مدعی شد که ایران نیروهایی را برای کمک به نیروهای حزب ا... راهی سوریه کرده است.

بیشترین انتقاد از پلیس راهور است

باشگاه خبرنگاران: سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا گفت: بخشش جریمه راهنمایی و رانندگی در اختیار ناجا نیست. وی با اشاره به اینكه براساس شكایت‌های مردمی و ارزیابی از رضایت مردم، پلیس راهنمایی و رانندگی از بیشترین انتقاد برخوردار بود، گفت: این پلیس بیشترین برخورد را با بدنه جامعه دارد و شاید به نظر برخی از مردم اعمال قانون آنها سخت‌گیرانه و یا به دور از رأفت بوده، بنابراین بیشترین انتقادات از این پلیس است.

حمله به رانندگان ایرانی در کردستان عراق

باشگاه خبرنگاران: فتح‌ا... حسینی نماینده مردم قصر شیرین از حمله افراد ناشناس به رانندگان ایرانی در اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: هنوز هویت افراد حمله کننده به رانندگان ایرانی مشخص نشده است. وی افزود: با ارسال نامه‌ای به وزیر خارجه، خواستار پیگیری این موضوع شده‌ایم.

برافراشته شدن پرچم داعش  در عرفات!

ایسنا: محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با ابراز تأسف از برافراشته شدن پرچم گروهک داعش در صحرای عرفات، این اقدام را نشان دهنده حمایت عربستان سعودی از این گروهک تروریستی عنوان کرد.

نجات ماجراجوی ایرانی در  فلوریدا

بی بی سی: تلاش رضا بلوچی برای طی مسافت ۱۶۰۰ کیلومتری از ایالت فلوریدا به جزیره برمودا به وسیله یک توپ بزرگ بادی ناکام ماند. رضا بلوچی که یک دونده استقامت است روز شنبه به خاطر خستگی مفرط از این ماجرا بازماند و توسط گارد ساحلی آمریکا نجات داده شد. حال او پس از نجات خوب توصیف شده است.

هشدار جدی یک کارشناس

تابناک: حجت ا... شهبازیان، عضو هیات مدیره انجمن کلینیکال انکولوژی، گفت: کشور از سال 1390 به سمت میانسالی در حرکت است. از آنجا که هر چه سن بالاتر رود میزان ابتلا به سرطان نیز بیشتر می‌شود، باید منتظر سونامی سرطان در 20 سال آینده باشیم، این مسأله نیز با کاهش نرخ رشد جمعیت رابطه مستقیم دارد.

تایید آسیب زا بودن پارازیت ها

آفتاب: عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت در مجلس اعلام کرد بررسی های انجام شده نشان داده است که ارسال پارازیت برای سلامت شهروندان مضر است.

نشستی بدون حضور خبرنگاران

ایسنا:  نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه و شورای روابط خارجی اروپا در حالی که قرار بود با حضور خبرنگاران و رسانه‌های گروهی تصویری مختلف برگزار شود و رسانه‌ها در محل برگزاری حاضر شده بودند به درخواست مصطفی زهرانی برای خبرنگاران بسته اعلام شد.

روزنامه خراسان

نتایج مثبت پیگیری سرمایه گذاری شیعیان در ایران

بر اساس گزارش یک مسئول مهم اجرایی به تعدادی از مدیران ارشد دولتی مشخص است که طی ماههای گذشته رایزنی ها و برنامه ریزی های مناسبی از سوی برخی دستگاهها برای جذب افراد متمول مسلمان به خصوص شیعه جهت سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشور از جمله حمل و نقل، صنعت و گردشگری صورت گرفته است که خوشبختانه با نتایج مثبتی همراه شده و اکنون دو طرف در حال انجام امور اداری برای تحقق این سرمایه‌گذاری هستند.

دستور ویژه برای نحوه واردات برخی کالاهای اساسی

طبق ابلاغیه یکی از مسئولان اقتصادی دولت به مبادی ذی ربط در امر واردات کالا به کشور، مقرر شده است بر محموله‌های مربوط به برخی کالاهای اساسی که توسط بخش خصوصی وارد کشور می شوند، نظارت و کنترل دقیقی صورت گرفته و ضمن توجه به مقاصد ارسالی این کالاها و تحویل گیرنده آن، چنانچه محموله های ترخیص نشده ای وجود دارد، مواردی چون علت عدم ترخیص و میزان آن به دولت گزارش شود.

روزنامه ایران

از کدام دستاورد سخن می‌گویید؟

یکی از روزنامه‌های نزدیک به جریان تندرو که این‌روزها به یکی از منابع اصلی اتهام پراکنی علیه تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور تبدیل شده است در تازه‌ترین تحلیل خود که در قالب سرمقاله‌ای منتشر شد ابراز نگرانی کرد که تیم هسته‌ای فعلی دستاوردهای تیم هسته‌ای قبلی را که از دید این روزنامه «فرصتی تاریخی» بوده است از دست بدهد! این روزنامه بدون آوردن هر گونه دلیلی نوشته است: «شیوه‌ای که تیم مذاکره کننده در پیش گرفته است می‌تواند تاریخی‌ترین فرصت خلق شده پیش روی جمهوری اسلامی  را – که بخش عمده آن مربوط به عملکرد دولت‌های نهم و دهم است- تباه کند!» البته سرمقاله‌نویس این روزنامه اشاره‌ای به مصادیق دستاوردهای دولت قبلی در حوزه سیاست خارجی نکرده است، اما پیشتر حسن روحانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد که تیم مذاکره کننده دولت قبلی با اصول مذاکرات خارجی آشنا نبوده و برای همین هر بار که به مذاکره می‌رفتند به جای مذاکره یک بیانیه می‌خواندند و متعاقباً تحریم‌ها علیه ایران افزایش پیدا می‌کرد. علی اکبر ولایتی که از دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بود بارها به فرصت‌هایی که تیم قبلی از دست داده بود اشاره کرد و تشدید تحریم‌ها را نتیجه نا آشنایی تیم مذاکره کننده با اصول مذاکره دانست اما ظاهراً این تیم که دستاوردی جز تشدید تحریم‌ها برای ایران نداشته، دچار این توهم شده است که کارنامه بسیار درخشانی دارند و خیلی زود از خاطرشان رفته است که به خاطر بیانیه خوانی‌های آنان در مذاکرات چه فهرست بلندی از تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی علیه ایران وضع شد و دولت فعلی باید بسیار تلاش به خرج بدهد تا آثار بیانیه خوانی‌های آنان را پاک کند.

بازتاب گسترده مانور تجملاتی نوکیسه‌ها در اینترنت

راه‌اندازی صفحه اینترنتی «بچه پولدارهای تهرانی»  بازتاب گسترده و عمدتاً انتقاد‌آمیزی را در کشور به دنبال داشته است. اخیراً کسانی که خود را به اصطلاح «بچه مایه‌دارها» معرفی کرده‌اند تصاویری از زندگی تجملاتی خود در اینترنت به نمایش گذاشته‌اند که از دید سایر کاربران اینترنت چنین تصاویری نمایشگر ظهورعده‌ای نوکیسه و شیفته خودنمایی است که از شرایط چند سال اخیر سوء‌استفاده کرده و توانسته‌اند پول‌های رانتی هنگفتی را دست و پا کنند. در این صفحه تصاویری از ماشین‌های گرانقیمت بالای یک میلیارد تومان به همراه ویلاهایی در شمال تهران نمایش داده شده است که دارندگان چنین اموالی به داشتن آن فخر فروشی کرده‌اند. برخی کارشناسان عنوان کرده‌اند که شرایط رانتی چند سال گذشته عامل اصلی چنین پدیده‌ای است و باید فضا را بر هر نوع رانت‌خواری بست تا شاهد چنین مانور تجملاتی در سطح شهر نباشیم. برخی کاربران هم از اینکه چنین فاصله طبقاتی در کشور ایجاد شده است بشدت انتقاد کرده یا ابراز عصبانیت کرده‌اند.

ارزیابی باهنر از پایان احمدی نژاد

محمد رضا باهنر اذعان کرد «دوران احمدی‌نژاد تمام شده و  قابل برگشت هم نیست.» وی در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد تأکید کرد: «اسم این فرد دیگر جذابیت و رای‌آوری ندارد.» وی همچنین اعلام کرد در حال رایزنی با جبهه پایداری – حامیان پرو پا قرص رئیس دولت قبل و مدافع سیاست‌های احمدی نژاد – برای انتخابات است.

آزادی همسر خبرنگار واشنگتن پست

واشنگتن پست مدعی شد «یگانه صالحی»همسر «جیسون رضاییان» خبرنگار بازداشتی این روزنامه در تهران از زندان آزاد شده است. بنابراین گزارش وی اواسط هفته گذشته و با قرار وثیقه آزاد شده است. جیسون رضاییان به همراه همسرش و دو عکاس – خبرنگار قریب سه ماه پیش در تهران بازداشت شدند.

روزنامه جمهوری اسلامی

* منابع امنیتی لبنان می‌گویند سلفی‌ها اخیراً به صورت گسترده در مناطق اطراف ضاحیه، كه منطقه شیعه نشین بیروت است بر دامنه فعالیت خود افزوده‌اند. براساس گزارش شیعه نیوز، سلفی‌ها به وضوح فعالیت خود در منطقه "عرمون" را طی چند ماه اخیر افزایش داده‌اند و از مساجد به عنوان پایگاه‌هایی برای نشر افكار سلفی - جهادی استفاده می‌كنند. این منابع آگاه در ادامه اعلام كردند در برهه فعلی به نظر نمی‌رسد تحركات خطرناك باشد زیرا شكل مسلحانه به خود نگرفته است اما بیم آن می‌رود كه این حركات منجر به تكرار فتنه مفتی فتنه "احمدالاسیر" در "عبرا" شود و این منطقه به پایگاهی برای وی تبدیل گردد. احمد الاسیر بعد از فتنه موسوم به عبرا فرار كرد و همچنان در مخفیگاه بسر می‌برد. در این درگیری كه بین نیروهای تروریستی تكفیری وابسته به او و ارتش لبنان در منطقه‌ای به نام عبرا در نزدیكی شهر صیدا رخ داد، حدود 20 افسر و سرباز ارتش لبنان كشته شدند و یازده تروریست تكفیری به هلاكت رسیدند.

* قیمت هر كیلو لیمو ترش 8000 تومان است و قیمت هر كیلو آبلیمو 5000 تومان؛ درحالی كه كه برای تولید یك لیتر آبلیمو، 4 كیلو لیمو لازم است. یا مثلاً قیمت هر كیلو تخمه آفتاب گردان 7000 تومان می‌باشد و روغن آفتاب گردان لیتری 9000 تومان؛ درحالی كه برای تولید یك لیتر روغن آفتابگردان بیش از 5 كیلو تخمه آن را نیاز داریم. به همین ترتیب گوجه فرنگی كه كیلویی 2000 تومان است و رب گوجه فرنگی قوطی 3500 تومان؛ درحالی كه برای تولید یك كیلو رب گوجه فرنگی، سه و نیم كیلو گوجه لازم داریم. برای حل این معما اگر به اقتصاددان‌ها مراجعه شود لابد می‌گویند باید قیمت آب لیمو، روغن آفتاب گردان و رب گوجه فرنگی را افزایش داد! درحالی كه راه درست اینست كه قیمت لیمو ترش،‌ تخمه آفتاب گردان و گوجه فرنگی كاهش یابد.

روزنامه آرمان

 تجمع جمعی از کارگران پتروشیمی مقابل مجلس

شنیده شد که جمعی از کارگران پتروشیمی ایلام صبح دیروز در اعتراض عدم پرداخت مطالباتشان مقابل مجلس تجمع کردند. خانه ملت نوشت؛ برخی کارگران تجمع‌کننده از پتروشیمی ایلام اخراج شده‌اند. بر اساس این گزارش، آنها خواستار پرداخت مطالبات قانونی خود از پتروشیمی ایلام بودند که تا کنون چند ماه است به تعویق افتاده و پرداخت نشده است.
 
فرزاد حسنی ممنوع‌التصویر نیست

شنیده شد که فرزاد حسنی برای اولین‌بار به همراه خانواده به ویتامین 3 رفت تا شایعه ممنوع‌التصویری‌اش تکذیب شود. برنامه ویتامین 3 به تهیه‌کنندگی علی زاهدی که هر روز صبح روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود روز یکشنبه به مناسبت عید قربان ویژه‌برنامه‌ای روی آنتن شبکه سه فرستاد که اتفاقات جالبی در آن رقم خورد. خبرآنلاین نوشت؛ جذاب‌ترین بخش این برنامه مربوط به زمانی بود که ناگهان چهره فرزاد حسنی مجری سرشناس بر صفحه تلویزیون ظاهر شد آن هم در کنار مادرش. این اولین‌بار بود که فرزاد حسنی به همراه مادر، پدر، دو برادر و عروس خانواده‌شان به تلویزیون آمده بودند تا گپ و گفتی گرم و صمیمی و خانوادگی رقم بخورد.
 
تکذیب ادعای مشاوری رئیس‌جمهور!

شنیده شد که یک فرد مطلع در دفتر رئیس‌جمهور انتصاب سیدمصطفی میرشفیعی به سمت مشاور رئیس‌جمهور در امور جوانان را «خودخوانده» اعلام کرد. ایسنا نوشت؛ این فرد مطلع در دفتر رئیس‌جمهور با اعلام این خبرافزود: چندی است فردی با نام سیدمصطفی میرشفیعی خود را مشاور رئیس‌جمهور در امور جوانان معرفی می‌کند که بدینوسیله اعلام می‌شود علاوه بر اینکه چنین انتصابی هیچ‌گاه از سوی رئیس‌جمهور صورت نگرفته، سیدمصطفی میرشفیعی هیچ‌گونه ارتباط و آشنایی با دفتر رئیس‌جمهور ندارد.
 
انتقال 3 زندانی ایرانی از تایلند به کشورمان

شنیده شد که مدیرکل دفتر ارتباط با قوه قضائیه وزارت دادگستری از انتقال 3 زندانی ایرانی محبوس در کشور تایلند به کشورمان خبرداد. میزان نوشت؛ شاهرخ هدایتی گفت: در راستای اجرای موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و تایلند و پیگیری‌های انجام شده توسط سفارت ایران در بانکوک، ۳ زندانی ایرانی در تایلند 14 مهرماه برای گذراندن ادامه دوران محکومیتشان به کشور منتقل شدند. وی ادامه داد: علاوه بر این، اقدامات لازم درخصوص انتقال سه تبعه دیگر زندانی که بازگشت آنها به کشور قطعیت یافته در هفته جاری انجام و متعاقبا به ایران اعزام خواهند شد. وی افزود: بر اساس اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک این 6 زندانی ایرانی به جرم قاچاق موادمخدر و مواد روانگردان در تایلند بازداشت و پس از طی مراحل دادرسی و قضایی به زندان محکوم شده بودند.
 
راه‌اندازی کمپین قبل از دریافت مجوز

شنیده شد که ندای ایرانیان که هنوز مجوزی برای فعالیت قانونی از وزارت کشور اخذ نکرده است ، دیروز خبری به این شرح منتشر کرد که به دنبال بحرانی‌ شدن وضعیت ذخایر آبی، ندای ایرانیان کمپینی با عنوان «آب، زندگی است» را راه‌اندازی کرد. این گروه در ادامه آورده است: از آنجا که این تشکل اصلاح‌طلب تنها دغدغه‌های سیاسی ندارد و تمام ابعاد زندگی ایرانیان و مشکلات جامعه برای این تشکل مهم است در اولین گام، این تشکل اقدام به راه‌اندازی کمپین «آب، زندگی است» کرد. این کمپین که به‌منظور مصرف بهینه آب، حفظ و حراست از ذخایر آبی و تلاش برای فرهنگ‌سازی مصرف صحیح آب در بین خانواده‌های ایرانی طراحی شده، کار خود را با انتشار یک پوستر آغاز کرد.
 
خودکشی هافبک تیم پرطرفدار لیگ برتری

شنیده شد که هافبک جوان یکی از تیم‌های مطرح فوتبال ایران در لیگ برتر، خودکشی کرد. نامه‌نیوز با اعلام این خبر افزود؛ هافبک جوان یکی از تیم‌های مطرح لیگ برتری که طرفداران زیادی دارد به‌دلیل خروج نامش از فهرست این تیم خودکشی کرد. این بازیکن در جریان یکی از دیدارهای دوستانه تیمش دچار پارگی رباط صلیبی شد و چند روز بعد فهمید که اسمش از فهرست این باشگاه آن هم بدون اطلاع خارج شده است. همین موضوع باعث شد تا وی با مصرف قرص‌های سنگین اقدام به خودکشی کند که خانواده وی پس از اطلاع از این موضوع او را راهی بیمارستان کردند تا جان وی را نجات دهند. بر اساس گزارش نامه‌نیوز، حال این بازیکن جوان به شرایط عادی بازگشته است.
 
آخرین وضعیت پرونده آتش‌سوزی زندان شهرکرد

شنیده شد که رئیس‌کل دادگستری استان چهارمحال وبختیاری از ارسال پرونده آتش‌سوزی در زندان شهرکرد به دادسرای عمومی وانقلاب تهران خبرداد. میزان نوشت؛ سیدعبدا... موسوی اظهارکرد: پرونده آتش‌سوزی در زندان شهرکرد به دلیل عدم صلاحیت رسیدگی در دادسرای عمومی و انقلاب شهرکرد هفته گذشته به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شده است. وی گفت: کارگروهی دراین زمینه تشکیل و تحقیقات قضایی درخصوص کشف جرم انجام شد و پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب شهرکرد مورد رسیدگی قرار گرفته اما به این نتیجه رسیدیم که پرونده برای رسیدگی بیشتر به دادسرای عمومی و انقلاب تهران فرستاده شود. ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در اینباره به میزان گفت: گزارش نهایی به مراجع ذیربط اعلام شده است.
 
مسمومیت 10 نفر در زندان نوشهر

شنیده شد که سخنگوی اورژانس مازندران از مسمومیت 10 نفر از زندانیان نوشهر به‌دلیل سم‌پاشی محیط زندان خبر داد. مهین تفضلی با اشاره به اینکه ساعت 10:30 دقیقه صبح دیروز در تماسی با اورژانس 115 نوشهر مبنی اعزام پست اورژانس به زندان نوشهر داشتیم، افزود: با اعزام اورژانس 115 مشخص شد که تعدادی از زندانیان دچار مشکل تنفسی شدند. فارس نوشت؛ وی اظهار کرد: در پی سم‌پاشی در زندان حدود 10 نفر از زندانیان نوشهر مسموم شدند و مصدومان این حادثه به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر انتقال داده شدند. تفضلی با بیان اینکه سه نفر از مصدومان این حادثه سرپایی درمان شدند و از بیمارستان مرخص شدند، خاطرنشان کرد: هفت نفر از مصدومان این حادثه هم‌اکنون در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر بستری هستند.
 
تشكيل 22 پرونده در ملاير به اتهامات فيس بوكي

شنیده شد که فرمانده انتظامي شهرستان ملاير (استان همدان) با اشاره به اينكه در حوزه پليس فتا، تمام فضاي مجازي و سايبري رصد مي‌شود، گفت: با افرادي كه از طريق فيس‌بوك با شبكه‌هاي خارجي بيگانه در ارتباط هستند، ‌با هماهنگي مراجع‌قضايي برخورد قانوني صورت مي‌گيرد. ايسنا نوشت؛ سرهنگ شعبان ترك‌نيا از تشكيل 22 پرونده درهمين راستا و ارجاع آن به مراجع قضايي ذي‌ربط خبرداد و افزود: مجرمان اين پرونده‌ها با شبكه‌هاي اجتماعي ضداخلاقي در رابطه بودند كه كليه پرونده‌ها منتج به نتيجه شد. وي به متلاشي‌كردن باند تهيه و توزيع عمده اقلام ضدفرهنگي متعلق به مجرماني اهل استان‌هاي غربي و كشف و انهدام دو محموله بزرگ مشروبات الكلي در شش ماهه اول سال اشاره و اظهاركرد: از ابتداي امسال تاكنون 112 نفر از اتباع بيگانه شناسايي و دستگير شده‌اند.

روزنامه کیهان

باهنر: ظلم عظیم فتنه‌گران با یک نامه جبران نمی‌شود

نایب رئیس مجلس تأکید کرد ظلم بزرگ فتنه‌گران به نظام با یک نامه از یاد نمی‌رود.

محمدرضا باهنر در مصاحبه با روزنامه اعتماد و درباره اینکه اصلاح‌طلبان و کسانی چون خاتمی خود را از نظام می‌دانند و می‌خواهند با حاکمیت همکاری کنند، گفت: نظام یک گردنه بسیار سنگینی را به نام فتنه 88 پشت سرگذاشته است. درباره فتنه 88 هم برخی تصورشان این است که به هر حال گذشته و تمام شده نه، ما این را قبول نداریم فتنه از نظر ما یک زخم کاری بود و این زخم تا جبران شدنش و تا ترمیمش فاصله است. البته نظام در همین راستا یک 9دی داشت که اقتدار بسیار خوبی به نمایش گذاشت.

وی افزود: این اسامی که شما بردید به هر حال در جریان فتنه 88 موثر بودند. باید این مساله روشن شود. یعنی به فرض همین اتهام تقلب باید روشن و شفاف شود و باید درباره آن موضع‌گیری روشن انجام شود. یا کسانی که باعث فتنه شدند. و جریانات خیابانی به راه انداختند و خون‌هایی ریخته شد. ظلم عظیمی است و باید جبران کنند. باید محکوم شوند و باید اعلام برائت شود. اما اگر اینکه بگویند ما نه کاری به این طرف داریم و نه آن طرف. نمی‌شود. سر همدیگر را که نمی‌خواهیم کلاه بگذاریم. اولا باید درباره اتهام تقلب موضع‌گیری کنند و ثانیا تمام آنهایی که فتنه کرده‌اند را محکوم کنند.

وی در پاسخ این سوال که محکومیت به چه معنا؟ گفت: یعنی بیایند بگویند که به نظام چه ظلمی روا داشته شده است. حتی باید به همین آدم‌هایی که سران فتنه بودند تشر بزنند که چرا چنین کاری را کردند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نامه خاتمی برای رهبر معظم انقلاب و آرزوی سلامتی برای ایشان تأکید کرد: البته من هم نمی‌خواهم پیش خودم داوری کنم که چرا این نامه را نوشتند. اما اگر آن را در راستای آن چیزی که شما گفتید فرض کنیم، من می‌پرسم آیا می‌شود آن همه ظلمی که در حق نظام انجام شد را با یک نامه از یاد برد؟ من اعتقاد دارم آن ظلم بزرگی بود. کسانی که در آن ظلم شریک بودند قطعا با یک نامه نمی‌توانند برگردند.

باهنر در ادامه این مصاحبه خاطر نشان کرد: اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند وارد میدان شوند، آن تندروها را داخل خودشان راه ندهند. ما الان در دولت آقای روحانی وقتی بحثی می‌شود و مثلا گفته می‌شود که فلان استاندار یا فلان مسئول اصلاح‌طلب است، می‌گوییم این حق دولت است. اما این اصلاح‌طلبی اگر به فتنه‌گری نزدیک شد ما موضع می‌گیریم. صرفا اصلاح‌طلب بودن که جرم نیست، برای ما مرز فتنه مهم است. اینکه من از بدخیم و خوش‌خیم حرف می‌زدم. اصولا آقایانی که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند نباید کنار اصلاح‌طلبانی که قصد ورود به نظام را دارند و می‌خواهند به رقابت سیاسی برگردند، حضور داشته باشند.

وی درباره استیضاح و برکناری فرجی‌دانا از وزارت علوم گفت: «ما استیضاح آقای فرجی‌دانا را شش‌ماه در مجلس معطل کردیم و صحبت می‌کردیم و بارها جلسه تشکیل شد. آنجا یک سری تفاهم‌هایی می‌شد اما بیرون اتفاقات دیگری می‌افتاد. حتی زمانی که استیضاح  را اعلام وصول کردیم ما یکی دو جلسه با آقای وزیر گذاشتیم و قرار شد یکی دو مورد از این درخواست‌ها را که ما به حق می‌دانستیم، عملی کنند حتی تا روز قبل از استیضاح من پنج شش تماس داشتم با آقایان وزرا و می‌گفتم این کارها را آقای فرجی‌دانا قول داده که انجام دهد بالاتفاق من با هرکدام از این پنج وزیر صحبت کردم، می‌گفتند این کار باید انجام شود و حق با شما است. آنها از وزرای کاملا موثر دولت بودند حتی بعد از استیضاح گفتند گله‌ای نداریم وحق‌تان بود.»

باهنر گفت: من آن روز به استیضاح رای مثبت دادم، یعنی رای به برکناری آقای فرجی‌دانا دادم. قبلا هم گفته بودم اگر این توافقات انجام نشود من این‌گونه رای خواهم داد. روز قبل از استیضاح هم برخی آقایان می‌پرسیدند که فضای استیضاح چگونه است. من هم می‌گفتم که بسیار روشن است. اگر این توافقات انجام شود استیضاح رای نمی‌آورد و اگر نشود استیضاح رای خواهد آورد می‌گفتم تردید هم نکنید.

گاردین: در خاورمیانه آشوب‌زده امنیت ایران یک استثناست

گزارشگر روزنامه گاردین پس از سفر به چهار گوشه ایران اعلام کرد امنیت و ثبات ایران یک استثنا در منطقه خاورمیانه است و غرب باید با این کشور به توافق برسد

کریستوفر دوبلگ در گزارش خود نوشت: چند هفته پیش با پسر یازده ساله‌ام از تهران به آتشکده باستانی در تخت سلیمان رفتیم که چندان از مرز ایران و عراق دور نبود. در تمام طول مسیر که با یک قطار تمیز انجام شد، احساسی جز امنیت نداشتیم. تنها نمود خشونتی که با آن روبرو شدیم در زنجان بود که به‌خاطر چاقوهایش مشهور است. در آنجا یک فروشنده بازوی خود را به خاطر نمایش ابزارش، خشک‌خشک اصلاح کرد.(!)

وی ادامه می‌دهد: هیچ کس با عقل سلیم خود نمی‌تواند چنین سفری را در کشورهای همسایه جنگ‌زده ایران تصور کند؛ عراق، افغانستان یا کمی دورتر در سوریه. ایران در منطقه خاورمیانه یک استثناء است که در آن زیرساخت‌ها کار می‌کنند و مردم شدیداً باسواد و غیرمسلح(!) هستند. شاید ایران بتواند با اهرم‌های خود در بازگشت ثبات به بین‌النهرین و شام کمک کند. می‌گویم شاید چون هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران به کمک دعوت شود. این یکی از گمراهی‌های سیاست مدرن است؛ غرب با مهمترین کشور خاورمیانه همکاری درستی ندارد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای نوشت: اکنون زمان حساسی است. تنها هشت هفته به مهلت مذاکرات باقی مانده است و اختلاف عمده بر سر حجم غنی‌سازی اورانیوم هنوز وجود دارد. در همین حال، ائتلاف ناکامل ساخته آمریکا علیه داعش با حضور عربستان سعودی که سابقه ایجاد شیعه‌هراسی در منطقه را دارد، یک بار دیگر برخورد غیرمنطقی غرب را نشان می‌دهد.

گزارشگر گاردین در ادامه یادآور شد: هر اتفاقی که پیش آید، سوریه مایه دلخوری است، اما هدف مشترک نبرد علیه داعش هنوز وجود دارد. در مقایسه با صدها شیعه که توسط داعش سلاخی شده‌اند، تعداد کشته‌های غرب بسیار اندک است. بنابراین باعث شرمندگی است که بنیامین نتانیاهو در نطق سازمان ملل خود عنوان کرد که محکوم کردن داعش توسط روحانی، اشک تمساح است. نتانیاهو همچنین علیه ظاهر فریبنده روحانی هشدار داد و گفت: او می‌خواهد موانع را برای ساخت بمب هسته‌ای از سر راه بردارد.

گاردین نوشت: غرب باید این را بداند که کمک‌های ایران به موفقیت مذاکرات جاری هسته‌ای وابسته است.

رمضان‌زاده: عارف به روحانی ترجیح داشت سال 84 به هاشمی باختیم

سخنگوی دولت اصلاحات معتقد است اصلاح‌طلبان انتخابات سال 84 را به هاشمی باختند.

عبدالله رمضان‌زاده در مصاحبه با نشریه صدا و درباره پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال 86 گفت: احمدی‌نژاد در شرایط دوگانه احمدی‌نژاد- هاشمی سر برآورد، آن سال خیلی‌ها فقط نمی‌خواستند به هاشمی رای بدهند به همین دلیل آمدند به احمدی‌نژاد رای دادند. این یک واقعیتی است که نباید نادیده بگیریم. من یک مثال شخصی می‌زنم، مرحوم پدر همسر من در سی سال گذشته که من با این خانواده وصلت کردم در هر انتخاباتی از من مشورت می‌گرفتند و همواره به نظر من احترام می‌گذاشتند و آن را می‌پذیرفتند. در دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال 84 از من مشورت خواستند و به دکتر معین هم رای دادند اما در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال 84 در رقابت دوگانه احمدی‌نژاد و هاشمی نه تنها از من مشورتی نخواستند، برعکس اصرار من برای رای دادن به آقای هاشمی را هم نادیده گرفتند و به احمدی‌نژاد رای دادند.

او می‌گوید: «اگر در دور دوم رقابت بین دکتر معین و احمدی‌نژاد شکل می‌گرفت یا دوگانه کروبی- احمدی‌نژاد بود حتما دکتر معین یا آقای کروبی پیروز می‌شدند.» وی در عین حال اشاره‌ای به علل ناکامی مشابه اصلاح‌طلبان در سال 88 و سپس 92 (3 برابر بودن آرای روحانی نسبت به عارف در نظرسنجی‌های اصلاح‌طلبان) نکرد.

عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت درباره انتخابات سال 92 نیز گفت: من گزینه اولم دکتر عارف بود، چون نسبت به او شناخت و از نزدیک با او همکاری داشتم، سلامت نفس و سلامت اطرافیانش برایم تایید شده بود اما هیچ وقت از نزدیک آقای روحانی را نشناختم و همکاری با او نداشتم و نمی‌دانستم برنامه‌شان چیست؟ ضمن اینکه آقای روحانی فراز و نشیب‌هایی در موضع‌گیری‌های انتخاباتی‌شان داشتند که نمی‌شد ایشان را در مرحله اول به دکتر عارف ترجیح داد. (منظورتان کدام مواضع آقای روحانی است؟) فعلا نمی‌خواهم به آنها بپردازم.

رمضان‌زاده خواستار برخورد تهاجمی‌تر دولتمردان و روحانی برای عقب‌نشینی مجلس شد و گفت: دولت نباید از استیضاح وزرا و طرح سؤال در مجلس بترسد، دولت در برابر هر استیضاح و سؤال باید نقطه تهاجمی داشته باشد، یعنی باید به صراحت دلایل استیضاح شدن وزرایش را شرح دهد، به نظر من آقای فرجی دانا بسیار خوب عمل کرد اما در روز استیضاح انتظار می‌رفت خیلی صریح‌تر و شفاف‌تر صحبت کند.
وی در عین حال در این مصاحبه گفته «محدودیتی که دارم خود سانسوری است» و در توضیح آن افزوده «تجربه در سال‌های جدید به آدم می‌دهد و اتفاقات جدیدی برای آدم می‌افتد. فکر می‌کنم به نسبت سال 89 واقع‌بین‌تر شده‌ام.

در این مصاحبه خبرنگار همچنین پرسید: اخیرا آقای نجفی پیشنهاد داده‌اند که شورای متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلبان از تمام شهرهای کشور تشکیل شود، در این شورا کاندیداهای اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس انتخاب و تایید شوند و در گام بعدی در فهرست اصلاح‌طلبان در شهرها و استان‌ها قرار گیرند، فکر می‌کنید این روند می‌تواند مفید باشد؟

رمضان‌زاده در پایان گفت: به نظرم مکانیسم‌های مصنوعی در انتخابات مجلس جواب نمی‌دهد، ضمن اینکه ما شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را داریم، که به خوبی فعالیت می‌کند و ارتباطش را با بدنه احزاب به خوبی برقرار کرده است، به عقیده من ایجاد گروه‌های موازی باعث تضعیف این شورا می‌شود و کارایی نهادهای فعلی را از بین می‌برد.

وی درباره تشکیلات موسوم به ندا نیز گفت: من طرفدار تنوع و تکثر در جبهه اصلاح‌طلبان هستم، به نظر من هر کسی در هر جمعی که می‌تواند فعالیت کند باید برود و آن جمع را شکل دهد، نباید نگران این بود که جمع‌های جدیدی درون جبهه اصلاحات شکل بگیرد. به غیر از صادق خرازی که من شناختی از او ندارم و سابقه روشنی در فعالیت‌های سیاسی داخل کشور ندارد. بقیه اعضای آن از جوانان خوشفکر مشارکت هستند که ممکن است گلایه‌هایی هم از بزرگان حزب مشارکت داشته باشند. به هر حال باید از اهتمام آنان به امر سیاست در دورانی که سیاست هزینه‌بردار است تقدیر کرد.

روحانی برخلاف سال گذشته اشتباهات راهبردی غرب را به انتقاد گرفت

«سفر امسال رئيس‌جمهور ایران به نیویورک حامل انتظاراتی نبود که نخستین سفر وی ایجاد کرد. روحانی امسال اشتباهات راهبردی غرب را به باد انتقاد گرفت.»

اندیشکده بروکینگز در تحلیلی به قلم سوزان مالونی ضمن تاکید بر اینکه سفر امسال روحانی حامل امیدها و انتظارات سال گذشته نبود،  نوشت: برخلاف حال‌وهوای مطلوبی که به واسطه انتخاب غافلگیر کننده روحانی به عنوان رئيس‌جمهوری و اعطای اختیارات جدی به وی برای کمک به حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای و دیگر مسايل بر دیدارهای سال گذشته روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل سایه افکنده بود و نیز پیش درآمدهای جذابی که با مکالمه تلفنی بی‌سابقه بین «باراک اوباما» و روحانی در آخرین دقایق حضور وی در نیویورک به اوج خود رسید، روحانی در سفر امسال به نیویورک، مطابق با شرایط تیره و تار منطقه و ویژگی عمومی‌اش در سراسر دوران فعالیتش در بوروکراسی امنیتی ایران، سبک انتقادآمیز و فاقد لطافت خود را برملا کرد و «اشتباهات راهبردی» غرب را که موجب ایجاد دشمنی‌ها درمنطقه شده است، به باد انتقاد گرفت. امسال مصاحبه‌گران آمریکایی با موضع اندکی خشن‌تر با وی برخورد کردند.

مالونی در بخش دیگری از این مقاله از نزدیک شدن مهلت تمدید شده مذاکرات هسته‌ای و دور از دسترس بودن توافق هسته‌ای گفت و نوشت: موضع سخت‌گیرانه دوطرف موجب پیشرفت اساسی بر سر مسئله هسته‌ای شد. روحانی و ظریف علنا به احتمال دست نیافتن به توافق تا پایان مهلت مقرر اذعان کردند و به نظر نمی‌رسد زمان در این مقطع، عاملی محرک باشد. روحانی خاطرنشان کرد که اگر توافق نهایی حاصل نشود، شاید راهی دیگر وجود داشته باشد.

وی با اشاره به دعوت نشدن ایران به نشست ایجاد ائتلاف بین‌المللی علیه داعش با وجود نقش محوری نیروهای ایرانی در بیرون راندن نیروهای داعش از چندین منطقه عراق، افزود: بخش بیشتر سخنرانی روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل معطوف به نکوهش واشنگتن و جهان به خاطر قصور در گوش فرادادن به هشدار یک سال پیش وی درباره افراط‌گرایی بود.

درهمین حال وب‌سایت لوبلاگ در گزارشی خاطرنشان کرد: سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل حاکی از این پیش‌بینی است که زمانی که مسئله هسته‌ای حل و فصل شود، فضای کاملا متفاوتی برای همکاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ظاهر خواهد شد.
با این حال فقدان پیشرفت در مذاکرات برگزار شده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ممکن است فکر روحانی را تغییر داده باشد.

نویسنده خاطر نشان می‌کند: روحانی در سفر نیویورک و سخنرانی‌اش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نشانه‌هایی دال بر همراهی -دست‌کم تاکنون- تشکیلات پیچیده ایران با تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور مخابره کرد. ارسال پیام‌های مربوط به سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل قبل از ترک ایران و نشست دو ساعته بین وی و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی این کشور، شروع شد. این دیدار تداعی وحدت و هماهنگی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    مانور تجملاتی نوکیسه‌ها در اینترنت امروز جزء خبرهای اول یاهو، یو اس نیوز و چند سایت دیگه بود. اینها همه نماد زیر پا گذاشته شدن عدالت و پایمال شدن بیت المال و رواج زندگی به کثیف ترین نوع از سبک غربی در میان عده ای از تازه به دوران رسیده های رم کرده ساکن تهران است. البته به قول یکی از همین سایتها اینها جنبش یک درصدی هستند.
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    سلام. با سرعت ایکس میبینم شما با سرعت ایکس می نویسید. با سرعت ایگرگ می بینم شما با سرعت ایگرگ می نویسید. با سرعت مهندسی معکوس حساب می کنیم. بعد تقلب در کدام عضو یک انسان با کمال است. خبر ویژه حساسیت .اف.سوخو. میگ . جماهیر است. انقلاب توحید_ اسلامی ملت ایران حق را از باطل جدا خواهیم نمود. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    میگن پسرعمه اوباماست که میخواد ...
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    متاسفم براتون با این تیتر!!!!!!! مشاور رییس‌جمهور جعلی از آب درآمد حتی اگر فرض کنیم منتقد هستید حداقل رسم جوان مردی رو رعایت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس