روزنامه های اصلاح طلب سایه به سایه به دنبال رصد تحرکات احمدی نژاد در عرصه سیاسی کشور هستند؛ «بازگشت به قدرت» حامیان احمدی نژاد مهم ترین گزاره تحلیلی این روزنامه‌ها برای واکاوی کنش‌های سیاسی این طیف سیاسی محسوب می‌شود.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب شانزدهم مهر 1393 را با تمرکز بر محورهای سخنرانی حجت الاسلام روحانی در دانشگاه تهران آغاز نمودند؛ روزنامه آفتاب یزد به چگونگی برگزاری سخنرانی رییس جمهور در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی انتقاداتی را مطرح کرد و نوشت « انگشت به دهان ماندیم و این پرسش برایمان مطرح شد مگر این مراسم برای دانشجویان و آغاز سال تحصیلی ترتیب داده نشده است، پس چرا نشانی از آنان در مراسم خودشان نیست؟ و یا چرا هیچ یک از تشکل های دانشگاهی فرصت ظهور و بروز در مراسم را نداشتند؟ و مهمتر اینکه مگر بارها گفته نشده دانشگاه باید زنده باشد اما چرا این مراسم دانشگاهی کاملا بی تحرک بود؟ » از سوی دیگر روزنامه های اصلاح طلب سایه به سایه به دنبال رصد تحرکات احمدی نژاد در عرصه سیاسی کشور هستند؛ «بازگشت به قدرت» حامیان احمدی نژاد مهم ترین گزاره تحلیلی این روزنامه‌ها برای واکاوی کنش‌های سیاسی این طیف سیاسی محسوب می‌شود.

آیا زمینه دیدار احمدی‌نژاد - خاتمی فراهم می‌شود/ پیش شرط اصلاح‌طلبان برای ریاست لاریجانی/ انتقاد از بی‌تحرکی در دیدار روحانی با دانشجویانروزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری چهارشنبه را با تیتر «وزارت اطلاعات با آبروی افراد بازی نمی کند» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است؛ این روزنامه در ادامه درباره اظهارات حجت الاسلام علوی در صحن مجلس در پاسخ به سوال کریم قدوسی، نماینده مشهد نوشت « وزير اطلاعات با بيان اينکه ممکن است در مورد برخي افراد شايعاتي مطرح باشد که اين شايعات اگر به صورت مستند در پرونده‌هاي اين وزارتخانه وجود نداشته باشد، طبعاً نمي‌تواند مستند وزارت اطلاعات براي نفي و اثبات باشد، توضيح داد: وزارت اطلاعات بدون هرگونه تسامح و تساهل آنچه در پرونده‌ها وجود دارد را اعمال مي‌کند و اگر فردي مورد مشخص و مسلمي‌ نداشته باشد، بيهوده با آبروي افراد بازي نمي‌کند و اگر فردي بدون توجه با دست خود براي خود دردسري ايجاد کرده باشد، بايد گفت خودکرده را تدبير نيست.

علوي با اشاره به اينکه مجمع تشخيص مصلحت نظام و آيين‌نامه‌هاي مربوط به آن مصوبه مجمع که براساس آن وزارت اطلاعات در چارچوب آن موظف به انجام وظيفه خود است، به دستگاه‌هاي اجرايي اختياراتي را براي به‌کارگيري نيروهاي مورد نظر خود داده است، افزود: وزارت اطلاعات در اين بين تنها وظيفه اعلام جواب مثبت يا منفي بودن صلاحيت افراد را دارد، اما اعمال از عهده وزارت اطلاعات برداشته شده و در حوزه اختيارات وزارت اطلاعات هم در اين مصوبه ديده نشده و چنين معنايي در مصوبه جايگاهي ندارد.

وي با بيان اينکه وزارت اطلاعات در هر موردي که مصالح امنيتي نظام لحاظ نشود، در صورت وجود مستندات آن اطلاعات تکميلي را براي بهره‌برداري به دستگاه‌هاي ذي‌ربط داده و توصيه‌هاي لازم را در اين زمينه اعلام مي‌کند، گفت: وزارت اطلاعات ترجيح مي‌دهد در تمام اين موارد با حفظ آرامش مردم و جامعه اقدام کند و لازمه کار اين وزارتخانه کار بدون جنجال و سلب آرامش از جامعه است.»

· تکاپوی «اعتماد ملی » برای انتخابات بهارستان

حزب اعتماد ملی که پس از فتنه 1388 از دامنه فعالیت های سیاسی خود کاسته بود، در این روزها با فعالیت گسترده رسانه ای حجت‌الاسلام والمسلمين رسول منتجب‌نيا، قائم مقام دبيرکل حزب اعتماد ملي قصد دارد بار دیگر در عرصه سیاسی کشور حضور جدی داشته باشد؛ روزنامه مردم سالاری از این حضور این گونه یاد می کند « قائم مقام دبيرکل حزب اعتماد ملي با بيان اينکه حزب اعتماد ملي در انتخابات مجلس شوراي اسلامي مستقل عمل نکرده و در کنار احزاب اصلاح‌طلب خواهد بود، اظهار کرد: شرايط فعاليت رسمي حزب اعتماد ملي فراهم شده و فعاليت اين حزب به صورت رسمي بزودي آغاز مي‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمين رسول منتجب‌نيا در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه به زودي جلسه شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي برگزار مي‌شود، اظهار کرد: ما در اين جلسه درصدديم براساس راي اعضاي شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي، نماينده اين حزب در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات را انتخاب کنيم.» این سخنان قائم مقام دبيرکل حزب اعتماد ملي در حالی بیان می شود که حجت الاسلام ذاکری، از اعضای شورای مرکزی این حزب در هفته گذشته از عدم فعالیت حزبی این حزب اصلاح طلب خبر داده بود.

آیا زمینه دیدار احمدی‌نژاد - خاتمی فراهم می‌شود/ پیش شرط اصلاح‌طلبان برای ریاست لاریجانی/ انتقاد از بی‌تحرکی در دیدار روحانی با دانشجویانروزنامه ابتکار

«فشارهای پیدا و پنهان در معرفی وزرای علوم» تیتری است که روزنامه ابتکار در انعکاس به سخنان رییس جمهور در دانشگاه تهران انتخاب کرده است؛ در همین راستا این روزنامه در ادامه نوشت «رئيس جمهور در ادامه موضوع استيضاح وزير علوم رامورد توجه قرار داد و گفت: البته حق مجلس شوراي اسلامي است که اگر خواست تحت عنوان استيضاح راي دهد، اما ما هم نمي‌توانيم تاسف خود را از اين که يک وزير دانشمند، اخلاقي و انقلابي را از دست داده‌ايم، ابراز نکنيم. وقتي آن همه اساتيد دانشگاه براي من نامه مي‌نويسند که آقاي دکتر فرجي دانا شايستگي دارد من با فشار اين و آن حاضر شوم که به او بگويم استعفا دهد؟‌ اين با اخلاق و چارچوبي که اين دولت به مردم قول داده انطباق پيدا نمي‌کند. وي با بيان اين که در طول يک سال ما 4 وزير و سرپرست را تجربه کرديم افزود: از آقاي ميلي منفرد خواهش کرديم که مسئوليت وزارت علوم را بپذيرند ديديم که مجلس شوراي اسلامي نپسنديد، اشکال ندارد. از آقاي توفيقي خواهش کرديم که سرپرستي را به عهده بگيرند از يمين و يسار به ما فشار آمد که او را معرفي نکنيد، گفتيم اهلا و سهلا سر فرود آورديم براي اين که دانشگاه و کشور آرام باشد، آقاي دکتر فرجي دانا راي آورديم و ايشان شروع به کار کرد که بورسيه و ما ادراک البورسيه. روحاني با مورد تاکيد قرار دادن اين موضوع که همه بايد به اخلاق علمي توجه کنيم گفت: ما نمي‌توانيم مساله‌اي را که صداقت و راستگويي و قانون در آن مورد توجه قرار نگرفته رها کنيم. از روز اولي که آقاي دکتر فرجي آمدند اولين کلام من اين بود که بايد مساله‌ي بورسيه را دنبال کنيد.»

· آقای روحانی لطفا عبای روشن بپوشید!

مصطفی داننده سرمقاله نویس روزنامه ابتکار در سرمقاله ای عجیب به ارزیابی نوع پوشش رییس جمهور یازدهم پرداخته است؛ مصطفی داننده معتقد است روحانی میراث دار دولتی «بی حساب و کتاب» است بنابراین برای ایجاد امید و سرخوشی در میان آحاد مردم باید به جای عبای تیره از «عبای روشن» استفاده کند و عبای روشن رمز میان مردم و رئیس جمهور برای خبر های خوش در راه است!

وی در این سرمقاله نوشت «رئيس جمهور روحاني بايد بداند که مردم بايد اين تغييرها را حس کنند. مردم بايد ببينند که ستون‌هاي استوار خانه‌هايشان بالا رفته است. قطعا اميد بدون صبر امکان پذير نيست و صبر زماني حاصل مي‌شود که مردم تلاش را ببينند و آن را با وجودشان حس کنند. مي‌خواهم در اين نوشتار قراري با رئيس جمهور روحاني بگذارم. يکي از عادت‌هاي رئيس جمهور ايران پوشيدن عباي نجفي مشکي است. او معمولا در ديدارها، سخنراني‌ها و گفت‌وگوهاي تلويزيوني خود با اين عبا حاضر مي‌شود. نگارنده از حسن روحاني، رئيس جمهور اسلامي ايران مي‌خواهد که بعد از هرگشايشي که در مشکلات کشور حاصل شد و قرار شد رئيس جمهور در تلويزيون يا سخنراني‌هاي عمومي آن را به مردم اعلام کند با پوشيدن عباي روشن، قبل از سخن گفتن بشارت خبرهاي خوش خود را بدهد. »

آیا زمینه دیدار احمدی‌نژاد - خاتمی فراهم می‌شود/ پیش شرط اصلاح‌طلبان برای ریاست لاریجانی/ انتقاد از بی‌تحرکی در دیدار روحانی با دانشجویانروزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد چهارشنبه را به تیترهای «کنایه هاشمی» و « آسان آبروی افراد معامله می شود» اختصاص داد.

· مجمع تشخيص را قبول ندارم

بعد از آیت الله مصباح یزدی گویا امروز نوبت احمدی نژاد است که زیر آماج انتقادات حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی قرار بگیرد؛ رییس مجمع تشخیص مصلحت که این روزها از «خاطرات» تلخش بسیار یاد می کند؛ این بار به رفتارشناسی دولت دهم در قبال مجمع تشخیص مصلحت پرداخته است، روزنامه اعتماد این گونه از اظهارات هاشمی رفسنجانی روایت می کند « رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام بالاخره زبان به گلايه گشود؛ گلايه از مردي كه هشت سال نهادي را كه او رياستش را بر عهده داشت به «هيچ» انگاشته بود و حالا شاگرد اول جلسات همان نهاد شده است. صحبت از مجمع تشخيص مصلحت نظامي است كه رييس دولت سابق آنچنان توجهي به آن نداشت. ترجيح مي‌داد با وجود انتقادهاي بسيار گسترده به جلسات آن نرود و حتي در بسياري از مواقع تصميم‌گيري‌هاي آن را قبول نكند. بارها در مورد موضوعاتي كه تصميم‌گيري‌اش بر عهده مجمع تشخيص مصلحت نظام بود اعتراض كرد و يك‌بار كار را تا نوشتن نامه به مقام معظم رهبري هم كشاند. با اين همه گلايه‌يي از سوي رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام شنيده نشده بود. يك سال و اندي پس از آنكه عمر دولت دهم تمام و رييس دولت سابق به يك عضو فعال و منظم مجمع تشخيص مصلحت نظام مبدل شد آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بالاخره زبان به انتقاد گشود و گفت: در زمان آقاي احمدي‌نژاد، دولت تمايلي براي همكاري با مجمع تشخيص مصلحت نظام نداشت و حتي خيلي صريح مي‌گفت كه مجمع تشخيص را قبول ندارم و ابايي از زدن اين حرف نيز نداشت. در مورد سند چشم‌انداز نيز نشان دادند اصلا چنين سندي مورد قبول‌شان نبود و هرگونه كه مي‌خواستند به آن عمل مي‌كردند. همچنين در برنامه چهارم چون مبناي آن را قبول نداشتند بر اساس آنچه صاحب نظران اعلام كردند فقط 23 درصد از آن را در كشور اجرا كردند »

· سایه به سایه دنبال احمدی نژاد

روزنامه اعتماد در چند هفته گذشته بارها به ارزیابی تحرکات سیاسی احمدی نژاد در صحنه سیاسی کشور پرداخته است. «بازگشت به قدرت» حامیان احمدی نژاد مهم ترین گزاره تحلیلی این روزنامه محسوب می شود.

محمدحسين مهرزاد در صفحه احزاب روزنامه اعتماد در یادداشت «هياهوي اصولگرايانه براي بازگشت احمدي‌نژاد» نوشت «احمدي‌نژاد سكوت كند يا سخن بگويد خبرساز است. سكوتش همه را در اين فكر فرو مي‌برد كه نكند باز نقشه‌يي دارد و سخنانش هم فعالين سياسي را به دنبال رمزگشايي از بهار و بهاريه‌ها مي‌فرستد. اما او اين روزها چه مي‌كند؟ در دفتر ولنجك چه كساني به ديدارش مي‌روند و در اين ديدارها چه نكاتي طرح مي‌شود؟ تا اينجا دو گروه تاييد كرده‌اند كه ديدارهاي منظمي با او دارند. گفته مي‌شود برخي اعضاي جبهه پايداري كه به طيف تهران مشهورند و شامل روح‌الله حسينيان، كوچك زاده، آقا تهراني و حميد رسايي مي‌شوند جلسات منظمي را با احمدي‌نژاد در محل دفتر او در خيابان ولنجك تهران دارند. از اين جمع حسينيان ارتباط با احمدي‌نژاد را تاييد كرده است. گروه دوم هم برخي وزرا و نزديكان او هستند كه شامل افرادي نظير حميدرضا بقايي، محمدرضا رحيمي، عبدالرضا داوري، علي نيكزاد و صادق خليليان، وزراي مسكن و كشاورزي دولت دهم مي‌شوند. آنها هم جلسات منظمي با احمدي‌نژاد دارند. اما روز گذشته خبرآنلاين در گزارشي از فعاليت‌هاي احمدي‌نژاد ادعاهاي جديد و مهمي را طرح كرد كه البته از سوي نزديكان احمدي‌نژاد و طرف‌هاي مورد بحث تاييد نشد.»

· پیش شرط اصلاح طلبان برای ریاست لاریجانی

روزنامه اعتماد در صفحه احزاب خود به گفت و گو با داریوش قنبری از نمایندگان ادوار مجلس پرداخته است؛ این فعال سیاسی اصلاح طلب از هاشمی و خاتمی می خواهد به پاس کناری گیری عارف در انتخابات ریاست جمهوری از سرلیستی وی در انتخابات مجلس دهم حمایت کنند؛ داریوش قنبری پذیرش چارچوب های اصلاح طلبی را پیش شرط اصلاح طلبان برای ریاست لاریجانی گفت « رياست مجلس آينده اگر تركيب اكثريت به سمت اصلاح‌طلبان باشد از آن يك اصلاح‌طلب خواهد بود. البته آقاي لاريجاني در اين مدت گرايش اعتدال داشته‌اند. من مخالف اين نيستم كه با اين طيف نوعي همكاري صورت گيرد اما به هر حال هويت خودمان را داريم مگر اينكه آقاي لاريجاني چارچوب‌هاي اصلاح‌طلبي را بپذيرد. گرچه مشي اعتدالي ايشان را مي‌پسندم اما اصلاحات هويت دارد و نمي‌توانند يك اصولگرا را كانديداي رياست مجلس كنند.»

آیا زمینه دیدار احمدی‌نژاد - خاتمی فراهم می‌شود/ پیش شرط اصلاح‌طلبان برای ریاست لاریجانی/ انتقاد از بی‌تحرکی در دیدار روحانی با دانشجویانروزنامه شرق

روزنامه اصلاح طلب شرق تیتر صفحه اول خود را به « دولت وعده هایش به دانشگاه را فراموش نکرده است» و « نبرد تن به تن در خیابان های کوبانی» اختصاص داد.

· دشواری «رسم‌الخط اعتدال» در دانشگاه

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در سرمقاله روزنامه شرق به بررسی سخنرانی حجت الاسلام روحانی در دانشگاه تهران پرداخت؛ این فعال سیاسی معتقد است که سخنرانی درباره فعالیت سیاسی در دانشگاه سخت ترین کار رییس جمهور است و نوشت« ترسیم خط اعتدال در دانشگاه بسیار دشوار است. اگر اجازه داده شود که دانشجویان فعالیت سیاسی داشته باشند، وزیر، رییس دانشگاه و دولت به‌سرعت متهم می‌شوند که دانشگاه را به یک باشگاه سیاسی تبدیل کرده‌اند. آنقدر‌ها طول نمی‌کشد که منتقدان خواهند گفت دانشگاه‌های کشور دچار افت علمی و دانشجویان ما به‌جای تحقیق و مطالعات علمی، سرگرم کارهای سیاسی شده‌اند. شمار دیگری از آنها اضافه خواهند کرد که آقای روحانی و دولت متبوع ایشان، دانشگاه را به خانه احزاب مبدل کرده‌اند و سایر مطالبی که دیدیم چگونه در روز استیضاح به سمت دکتر فرجی‌دانا سرازیر شد. اگر برعکس اجازه فعالیت سیاسی به دانشجویان داده نشود در آن صورت دولت روحانی متهم خواهد شد که گرد مرگ بر دانشگاه‌ها پاشیده و شور و نشاط جوانی یا به قول آقای روحانی «قدرت نقد دانشجویی» را از دانشگاه‌های کشور دریغ کرده است. اگر تا حدودی به این امر مبادرت ورزد در آن صورت، هم مخالفان و هم موافقان ناراضی بوده و به دولت انتقاد می‌کنند. روحانی دیروز در دانشگاه تهران خیلی مراقب بود که جوری از روی طناب آکروبات عبور کند که نه به چپ بیفتد و نه به راست درغلتد. در عین حال او اشاره هم کرد که وزیری به نام فرجی‌دانا با آن سوابق روشن جبهه و پشتوانه علمی برجسته و بالاخره با اینکه انصافا تلاش می‌کرده بر مسیر اعتدال گام بردارد چگونه نهایتا از ادامه کار بازداشته شد. آنچه روحانی نگفت این بود که با گذشت نزدیک به دوماه هنوز نتوانسته درخصوص وزیر جدیدش که می‌خواهد به مجلس معرفی کند تصمیم‌گیری کند. »

· نمی‌شود تا ابد برخی از نمد «فتنه» کلاه بدوزند

محمدرضا تابش که این روزها به تازگی از سفر کره جنوبی برای دیدار بازی های آسیایی بازگشته است و فعلا تمایلی برای ارایه گزارش از سفرخارجی خود ندارد. این نماینده اصلاح طلب درباره منابع اطلاعاتی سوال کریم قدوسی از وزیر اطلاعات دو فرضیه «یکی نهادهای موازی با وزارت اطلاعات و دیگری برخی افراد به‌یادگارمانده از دولت احمدی‌نژاد در بدنه وزارت اطلاعات»را مطرح می‌کند؛ وی در پاسخ به سوالی در رابطه به ارزیابی پاسخ وزیر اطلاعات به کریم قدوسی سخنان عجیبی را در مورد فتنه 88 بر زبان جاری کرد و گفت «بالاخره قرار نیست برای همیشه عده‌ای از سفره فتنه، نان بخورند. فصل‌الخطاب ما در این مورد، سخنان رهبری بوده و قرار نیست هر کسی از این نمد، برای خودش کلاهی بدوزد و یک جایی باید این سوءاستفاده‌‏ها قیچی شود. وزیر هم به‌درستی پاسخ داد که در این ماجرا فصل‌الخطاب ما مستندات است نه حرف و حدیث‌ها.»

آیا زمینه دیدار احمدی‌نژاد - خاتمی فراهم می‌شود/ پیش شرط اصلاح‌طلبان برای ریاست لاریجانی/ انتقاد از بی‌تحرکی در دیدار روحانی با دانشجویانروزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیترهای اصلی «مجمع می تواند قانون و فتوا را دور بزند» و « وزیر اطلاعات در بهارستان گل کاشت» رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد.

· احمدی‌نژاد با خاتمی و ناطق دیدار می‌کند؟

روزنامه آرمان نزدیک ترین رسانه مکتوب حامی حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در صفحه سیاسی خود به واکاوی برنامه های سیاسی رییس دولت نهم و دهم پرداخته است و از درخواست دیدار احمدی نژاد با خاتمی و ناطق خبر می دهد و در این موضوع نوشت « چندی پیش محمود احمدی‌نژاد به بهانه زیارت مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی به آنجا رفت و از سیدحسن خمینی تقاضای دیدار نمود. کسانی که با روحیه نوه امام آشنایی دارند می‌دانند که وقتی چهره‌های سیاسی و شخصیت‌ها تقاضای دیدار می‌کنند، به خصوص در مرقد امام، او با روی باز به استقبال می‌رود. از این رو دیداری 2ساعته میان احمدی‌نژاد و حجت‌الاسلام خمینی برگزار می‌شود. در روزهای اخیر برخی از نزدیکان احمدی‌نژاد به دیدار سیدمحمد خاتمی رفته‌اند تا زمینه دیدار احمدی‌نژاد و خاتمی را نیز فراهم کنند؛ اتفاقی که بعید است به سر انجام برسد. این اقدام عیناً درباره حجت‌الاسلام ناطق نوری نیز افتاده و این بار هم نزدیکان احمدی‌نژاد به در بسته خورده‌اند. اما تلاش‌های احمدی‌نژاد برای نزدیکی به اصلاح‌طلبان به همین جا ختم نشده است. آخرین مسأله جنجالی در دوره احمدی‌نژاد مسأله دانشگاه ایرانیان بود که در آخرین روزهایی که احمدی‌نژاد در پاستور بود مجوز آن صادر شد. حالا خبرها حاکی از این است که احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با صادق خرازی رسماً به وی پیشنهاد داده که ریاست دانشگاه ایرانیان را بر عهده بگیرد. البته چهره‌هایی مانند برادران دانشجو، زریبافان و سعیدلو هم به دنبال این هستند که محوریت احمدی‌نژاد در جریان اصولگرا را به سایر اصولگرایان تحمیل کنند.»

آیا زمینه دیدار احمدی‌نژاد - خاتمی فراهم می‌شود/ پیش شرط اصلاح‌طلبان برای ریاست لاریجانی/ انتقاد از بی‌تحرکی در دیدار روحانی با دانشجویانروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیتر اصلی « افزایش 50 درصدی حقوق بازنشستگان» که در قالب طرح تحول معیشت رخ خواهد داد، میهمان نگاه خوانندگانش بود.

· محکومیت روزنامه منتقد دولت یازدهم

روزنامه دولتی ایران در ستون دیگه چه خبر صفحه سیاسی خود از محکومیت یکی از روزنامه های منتقد دولت در دادگاه خبر داد و نوشت « یک روزنامه به دلیل بدهی سنگین به مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در دادگاه بدوی محکوم شناخته شد.این روزنامه -که از حامیان دولت نهم و دهم بود- از نیمه سال 1387 تا سال 1389 با کاغذ و استفاده از کلیه امکانات لیتوگرافی و چاپ در مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران منتشر می‌شد و کلیه هزینه آن همانند روزنامه ایران، از سوی این مؤسسه پرداخت می‌گردید. علیرغم کلیه مساعدت‌ها و تخفیف‌هایی که در آن زمان در نظر گرفته شده بود، بدهی آن روزنامه به بیش از 8 میلیارد و 500 میلیون ریال رسید. به دلیل امتناع گردانندگان آن روزنامه از پرداخت بدهی خود و علیرغم نزدیکی دیدگاه‌های سیاسی دولت دهم با مسئولان آن روزنامه، از سوی مدیران وقت مؤسسه برای باز پسگیری مطالبات دستور قانونی صادر شده بود.در دوره مدیریت جدید مؤسسه ایران، چندین بار با گردانندگان آن روزنامه تماس گرفته شد،بدین منظور که موضوع قبل از صدور حکم فیصله یابد.اما گردانندگان آن روزنامه همچنان از پرداخت بدهی‌های خود- که طی قراردادهای روشن و امضای صورتجلسه‌ای آن را تأئید کرده بودند- خودداری ورزیدند.دادگاه بدوی در ماه گذشته طی حکمی آن روزنامه را به پرداخت بدهی خود به مؤسسه ایران محکوم کرد.انتظار می‌رود گردانندگان آن روزنامه که در ماه‌های اخیر بشدت «دلواپس» حفظ حقوق مردم ایران هستند نسبت به پرداخت بدهی خود و بازگرداندن حقوق یک مؤسسه عمومی اقدام کنند.»

آیا زمینه دیدار احمدی‌نژاد - خاتمی فراهم می‌شود/ پیش شرط اصلاح‌طلبان برای ریاست لاریجانی/ انتقاد از بی‌تحرکی در دیدار روحانی با دانشجویانروزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیتر«مجموعه ای شبکه وار در دولت علیه روحانی کارشکنی می کند!» و «سخنان مهم روحانی در دانشگاه تهران» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· دانشجویان ساکت در سخنرانی پرهیاهوی رییس جمور

روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله خود به نحوه برگزاری سخنرانی رییس جمهور در دانشگاه تهران انتقاد کرد؛ سید علی رضا کریمی در سرمقاله « مراسمی که می توانست بهتر برگزار شود» درباره عدم صحبت دانشجویان نوشت «ما نیز مثل بسیاری وقتی تصاویر مدعوین این مراسم را دیدیم انگشت به دهان ماندیم و این پرسش برایمان مطرح شد مگر این مراسم برای دانشجویان و آغاز سال تحصیلی ترتیب داده نشده است، پس چرا نشانی از آنان در مراسم خودشان نیست؟ و یا چرا هیچ یک از تشکل های دانشگاهی فرصت ظهور و بروز در مراسم را نداشتند؟ و مهمتر اینکه مگر بارها گفته نشده دانشگاه باید زنده باشد اما چرا این مراسم دانشگاهی کاملا بی تحرک بود؟ در خوشبینانه ترین حالت می توان گفت که مقامات کج سلیقگی کردند اما به نظر می رسد همانطور که عرض شد عده ای همچنان سعی دارند القاء نمایند که اولا قدرتشان بیشتر از رئیس جمهور است و ثانیا همچنان هیچ چیز تغییر نکرده و همچنان فضای سابق حاکم است. حسن روحانی نیک می داند بخش اعظم پایگاه اجتماعی وی مربوط به قشر دانشگاهی است و اگر اقدامی یا سخنی این قشر را دلسرد و دل آزرده نماید تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.»

· مجموعه ای شبکه وار در دولت علیه روحانی کارشکنی می کند

حجت الاسلام رسول منتجب نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در گفت و گو با روزنامه آفتاب یزد از حضور نیروهای حامی تفکر دولت دهم در بدنه اداری کشور سخن گفته است؛ وی برای جلوگیری از اثرگذاری این نیرو در پیشنهادی به دولت خواهان حضور اصلاح طلبان در مراکز دولتی شده است این سخنان در حالی بیان می شود که این فعال سیاسی از ازدیاد نیرو در بدنه دولت قبل انتقاد می کرد، این عضو سابق مجمع روحانیون مبارز خبر از فعالیت یک شبکه سازماندهی شده بر ضد دولت می دهد و درباره آن اظهار داشت «پیشنهاد من این است که نیروهای اصلاح طلبی که در حاشیه بوده اند و به کارگرفته نشده اند را بیاورند و مسئولیت های کلیدی را به دست این افراد لایق بسپارند.«وضع الشی فی موضعه» یعنی افراد لایق را بیاورند.افراد نالایق را در کارهایی که مناسب خودشان است، بگمارند و افراد لایق را در سمت های متناسب و خودشان منصوب کنند. یک چنین جمعی را باید ایجاد کرد. البته ممکن است تعدادی از این افراد فاسد باشند یا اینکه من خبر دارم مجموعه ای شبکه وار بر علیه دولت روحانی کارشکنی می کنند. یک نفر از طیف دولت گذشته نقلی می کرد مبنی بر اینکه شبکه ای که الان در دولت داریم به صورت قوی کار می کند و اگر دستور دهیم، دولت را فلج می کند. دولتی ها باید بدانند با چنین پدیده ای مواجه هستند. یک شبکه اختاپوسی وار در درون دولت وجود دارد که به این دولت دل نبسته و دل در گرو دولت گذشته دارد. چه بسا انتظار دارد دوباره تفکر و دولت گذشته روی کار بیاید»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    وقتی احمدی نژاد با رفسنجانی رفیق شده دیگه احتیاجی به خاتمی نیست.
  • امیر ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    یادم میاد چند وقت پیش مشرق نوشته بود (توهم روزنامه های زنجیره درباره استیضاح وزرا) و شما و دوستانتان اینکه مجلس دنبال استیضاح وزرا هست رو بشدت تکذیب میکردین ولی الان معلوم شد حق با روزنامه های اصلاح طلب بود و مجلس نشینان مخالف دولت(نه منتقد دولت و حامی ملت و حامیان احمدی نژاد) دنبال سنگ اندازی برای دولت هستند و طبق گفته اقای قاضی پور استیضاح چیت چیان در صف اعلام وصول هست و زمزمه استیضاح وزیر ورزش هم بگوش میرسه.
  • عباس ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    حالا احمدی نژاد يه بار رفت با سيدحسن ديدار كرد تا زمينه انتقال هدايای دوره رياست جمهوری رو به موزه امام(ره)‏ فراهم كنه؛ اين روزنامه های زنجيری؛ ببخشيد؛ زنجيره ای ول كن نيستن؛ ۴ روز ديگه ميزنن احتمال ديدار احمدی نژاد با كروبی!‏ چه شود؛ فكرش رو بكن!‏
  • ناشناس ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    امکان ندارد که دکتر احمدی نژاد برای دیدار با خاتمی و ناطق درخواست داده باشد و اینها باید درخواست دیدار با دکتر را بدهند که بازهم دکتر رد میکنند.
  • ناشناس ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    افزایش 50 درصدی حقوق بازنشستگان ؟!! خخخخخ.
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخندیدیم
  • ناشناس ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    ناشناس 12:02 خنده بر هر درد بی درمان دواست .
  • محسن ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    حال شما خوبه ... !!!؟؟؟
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    همون جور که با رفسنجانی رفیق شد اینبارم رفته سراغ خاتمی و ناطق تا بتونه دوباره قدرت بگیره.. ناشناس جان دست از بی عقلی بردار
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    فردا که تلویزیون فیلمای احمدی نژاد رو پخش کرد میفهمید مثل رفسنجانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس