با وجود اینکه مسوولان همواره از شناسایی ثروتمندان برای قطع یارانه نقدی آنها سخن می‌گویند معاون اول رئیس‌جمهور از عدم شناسایی و تفکیک آنها خبر داد و گفت: هنوز به راهکاری برای حذف یارانه اقشار پردرآمد نرسیده‌ایم.


گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

****

*کیهان

 سراسیمگی اصلاح‌طلبان از نشست همدلی اصولگرایان

همایش همدلی طیف‌های اصولگرا با سراسیمگی، نگرانی و نقیض‌گویی نشریات افراطی مدعی اصلاحات روبرو شد.
این نشریات تلاش کردند ضمن تحریف و وارونه‌نویسی، وحدت را غیرممکن بخوانند و یا با وجود تیتر یک کردن گزارش نشست روز شنبه طیف‌های اصولگرا، آن را بی‌اهمیت جلوه دهند. روزنامه آرمان در تیتر اول خود نوشت «همایش اصولگرایان در سرمای پاییزی برگزار شد، مثلث انتقاد علیه مثلث اتحاد». آفتاب یزد تیتر اول خود را به این عبارت خلاف واقع اختصاص داد که «وحدت اصولگرایان یا وحدت احمدی‌‌نژادی‌ها؟!» و مدعی شد «رؤیای وحدت دست نیافتنی‌تر شد». اعتماد تیتر زد «مانور سیاسی اصولگرایان 15 ماه پیش از انتخابات- آمدن و نیامدن برخی چهره‌ها دغدغه همایش دیروز این جناح بود» و شرق تیتر زد «مصباح، برای وحدت شرط گذاشت». فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد نیز این عنوان را برای تیتر اول خود انتخاب کرد «غیبت چهره‌های محافظه‌کار- حاشیه‌نشینی راست سنتی».
این نشریات از یک سو عدم حضور چهره‌هایی مانند قالیباف و محسن رضایی و... را برجسته کردند و از دیگر سو تلاش کردند همایش طیف‌های گوناگون را به یک طیف خاص فروبکاهند و به بدگمانی دامن بزنند حال آن که همایش روز شنبه همایش نامزدهای انتخاباتی نبود که قرار باشد نامزدها در آن حضور پیدا کنند و در آن از جامعه روحانیت و جامعه مدرسین گرفته تا حزب مؤتلفه، جبهه پایداری، جمعیت رهپویان و طیف‌های جوان اصولگرا حضور داشتند.
در حالی که روزنامه شرق ذیل تیتر «مصباح برای وحدت شرط گذاشت» مدعی شده بود «برایش سنگ تمام گذاشتند تا به وحدت آری بگوید اما مصباح ذره‌ای کوتاه نیامد»، آرمان نوشت «مصباح جمله‌ای انتقادی نگفت. او تنها به شکل کوتاهی یاران اصولگرایش را نصیحت کرد. شاید به مصباح در مورد رویکرد حاضران در نشست اطلاعاتی داده و گفته بودند بسیاری از آنها رهبری وی را نخواهند پذیرفت»!
یادآور می‌شود در نشست همدلی روز شنبه در لانه جاسوسی آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله موحدی کرمانی و حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی سخنرانی کردند.

آزادی بیان هست اما اصلاح‌طلبان حرفی برای گفتن ندارند

یک روزنامه، اصلاح‌طلب اذعان کرد آزادی بیان در کشور وجود دارد اما مدعیان سابق آزادی بیان و مدعیان اصلاح‌طلبی حرفی برای گفتن ندارند.
روزنامه اعتماد در تحلیلی نوشت: سال‌ها پیش یکی از روشنفکران در ویژه‌نامه‌ای که با موضوع آزادی بیان منتشر شده بود نکته‌ای بحث‌برانگیز نوشت مبنی بر اینکه «خیلی از ما حتی اگر آزادی بیان داشته باشیم حرف مهمی برای بیان کردن نداریم.» گفتن آن حرف در دوره اصلاحات که همه بحث‌ها برسر آزادی اجتماعات و آزادی بیان و بعد از بیان بود حرف مخاطره‌آمیزی به حساب می‌آمد. در تمام صفحات آن ویژه‌نامه 100 صفحه‌ای خیل بی‌شمار فعالان سیاسی و نویسندگان درباره خیرات و برکات آزادی بیان و تاریخچه آن در غرب و نبودنش در شرق و اثر آن بر عقب‌ماندگی و توسعه نیافتگی نوشته بودند و طبیعی بود که این جمله در میان آن همه حرف حساب گم شد. الان نسبت به آن سال‌ها خیلی چیزها تغییر کرده است. دکه‌های روزنامه فروشی پر شده‌اند از روزنامه‌ها و مجله‌های رنگارنگ شبکه‌های ماهواره‌ای مختلف، شبکه‌های ارتباطی مثل وایبر، واتس‌آپ، فیس‌بوک و همه زندگی ما را فراگرفته‌اند. دیگر مثل قدیم‌ها حرف نو چاپ کردن آسان نیست.
اعتماد می‌افزاید: خیلی از مطالبی که چاپ می شود شب پیش به سمع و نظر بینندگان رسیده و نخواندن خیلی از مجلات هم، کسی را از قافله فرهنگ و سیاست جا نمی‌گذارد. الان دیگر بیان که هیچ، عکس‌ و فیلم هم آزادی پیدا کرده و هیچ اخبار خصوصی و شخصی هم در پشت و پسله‌ای مخفی نمی‌ماند و اگر قبلا فقط شنیدن اخبار بود الان دیدن هم اضافه شده است و همه افراد به صرف داشتن یک موبایل، آزادی اظهارنظر و قضاوت در مورد همه مسائل بشریت را پیدا کرده‌اند.
نویسنده معتقد است: شاید چند دهه پیش برای کشیدن تابلویی از جامعه باید آدم‌هایی می‌کشیدیم با چشمانی هراسناک که دستی مقابل دهان‌شان گرفته اما الان برای تصویر همان تابلو باید آدم‌هایی را بکشیم که بلندبلند درحال فریاد زدن هستند و دست‌ها را این بار می‌توانیم روی گوش‌های‌شان بکشیم. در واقع با اضافه شدن این همه وسیله ارتباطی به زندگی ما باز یک جای کار می‌لنگد...
اعتماد تصریح کرد: انگار در تمام آن‌ سال‌هایی که ما فکر می‌کردیم در صورت داشتن آزادی بیان کاری خواهیم کرد کارستان، مسئله ما آزادی بیان نبوده بلکه فقدان حرفی برای بیان بوده است. نیازی به توضیح نیست که منظور از این حرف توجیه داغ و درفش برای مقابله با افکار و ایده‌ها نیست بلکه حرف بر سر آن است که ما برای بیان چه چیزی محتاج آزادی بودیم؟ و آیا اکنون که گشایشی حاصل شده آن حرف را بیان می‌کنیم؟ و اگر بیان می‌کنیم چه تغییری در جامعه‌مان حاصل شده است؟ آیا الان که این همه خبر و نظر منتشر می‌شود بحثی در می‌گیرد؟حرف‌هایی در صفحات اول منتشر می‌شود که در دوره‌های قبل گفتن یکی از آنها علاوه بر بیکار کردن کارکنان یک روزنامه، آنقدر تکرار می‌شد تا به سرانجامی برسد یا اینکه به سرانجام نرسیدنش عیان شود. اما الان مهم‌ترین حرف‌ها هم بعد از چند ساعت منقضی و غیرقابل مصرف می‌شوند.
این روزنامه در پایان خاطرنشان می‌کند: شاید هم یکی از آفات تبدیل شدن هر فرد به یک رسانه این است که دیگر مخاطبی وجود ندارد و همه رسالت رسانه‌ای را برعهده گرفته‌اند.

دانشگاه‌ها در اختیار یک حزب سیاسی!

نمی‌شود دانشگاه‌ را باشگاه سیاسی نخواهیم اما وزارت علوم و دانشگاه را به دست تیمی از یک باشگاه سیاسی بسپاریم.

روزنامه جام جم با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران نوشت: «دانشگاه،  باشگاه احزاب و مرکز فعالیت احزاب نیست»،  «فضای دانشگاه باید آرامش داشته باشد» و «حکومت و اداره کشور بدون سعه صدر ممکن نیست» برخی فرازها و محورهای ارزشمند سخنان ریاست محترم جمهوری در آیین افتتاح سال تحصیلی دانشگاه‌های کشور بود؛ سخنانی که اگرچه هیچ‌کدام جدید نبود،  اما همگی مهم است و هر کدام به طور مستقل،  ظرفیت بالایی برای نقد و بررسی دارد.

مهدی فضایلی در این یادداشت می‌نویسد: اما همان‌طور که بارها گفته شده و تجربه و علم نیز ثابت کرده است،  آنچه بیش و پیش ازگفتن و دعوت کردن مؤثر است،  عمل و رفتار بخصوص خود دولت در این زمینه‌هاست که نقش کانونی دارد،  هرچند رفتار همه دولتمردان و مسئولان در معرض دید و قضاوت مردم است و «الناس علی دین ملوکهم». نمی‌شود ما دانشگاه را باشگاه سیاسی نخواهیم،  اما وزارت علوم و دانشگاه را به دست تیمی از یک باشگاه سیاسی بسپاریم. نمی‌شود خواستار آرامش در دانشگاه باشیم،  اما پای کسانی را به دانشگاه باز کنیم که دانشگاه را پیاده‌نظام یک جریان سیاسی می‌خواهند. به نتیجه مورد نظر نمی‌رسیم اگر حرف از سعه‌صدر بزنیم،  اما در آشکار و پنهان نسبت به منتقدان با بی‌مهری برخورد کنیم و آنها را بی‌سواد و بدون شناسنامه بخوانیم و سرانجام هم به«جهنم» بفرستیم‌شان! جلسات معمولی و گفت‌وگوهای طبیعی آنها را توطئه و اتاق عملیات بدانیم و به تصوری درمورد آنان برسیم که از دشمنان قسم‌خورده این ملت و نظام،  خطرناک‌تر بپنداریمشان!

نویسنده می‌پرسد:‌ راستی دولتی که تعامل با جهان را جزو سیاست‌های محوری خود قرار داده و باب گفت‌وگو را تقریبا با همه باز می‌داند و بر این باور است که به دلیل مهارت در مذاکره می‌تواند مشکلات کلان را با دشمنان دیرینه این مرز و بوم حل کند،  چرا همین رویکرد را با منتقدان داخلی که حداکثر نسبت به برخی رفتارها و رویکردها نظر دیگری دارند در پیش نمی‌گیرد؟ مگر صاحب‌نظران بر این باور نیستند که سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است؟ پس چرا این تفاوت به چشم می‌آید؟

جام‌جم افزود: از برخی منتقدان بی‌انصاف و مغرض که بگذریم اصولگرایان واقعی،  موفقیت دولت شما را در حل مشکلات کشور موفقیت نظام اسلامی می‌دانند و همان‌طور که رهبر فرزانه انقلاب برای موفقیت شما دعا می‌کنند آنها نیز دعاگوی شما برای بازکردن گره‌های در سر راهند.

فضایلی خاطرنشان کرد: جناب آقای روحانی! باور کنید و البته شما می‌دانید که جریانی که خود را سهامدار اصلی پیروزی شما در انتخابات می‌داند و دائم نقش خود را با بزرگ‌نمایی به رخ شما می‌کشد، بیش از شما به فکر خویش است و دولت شما را تا جایی قبول دارد که هموارکننده بستر مورد نظر خود ببیند. اظهارنظرهای چند ماه اخیر برخی چهره‌های این جریان برای اثبات این مسئله کافی است. سرانجام این که سعه‌‌صدر،  آستانه تحمل بالا و مدارا را عملا و در رفتار با منتقدانتان به نمایش بگذارید و الگوی جدیدی را ارائه کنید. اگر برخی اطرافیان بگذارند و ذهن جنابعالی را با گزارش‌های ناصواب و بولتن‌های صبحگاهی جهت‌دار مشوش نسازند،  شما می‌توانید.

توافق برای توافق نماد رویکرد قبیله‌ای به منافع ملی

طرح «توافق برای توافق» منافع ملی را پای منافع قبیله‌ای ذبح می‌کند.

شبکه خبر دانشجو در این باره نوشت: یکی از آفت‌های فعالیت سیاسی در هر جامعه‌ای ترجیح منافع قبیله‌ای و قشری به منافع ملی بوده است که در این نوع نگاه، هرگاه منافع قبیله‌ای و باندی برخی از سیاسیون تامین نشود به راحتی منافع ملی را به پای این منافع ذبح می‌کنند. دیدگاه قبیله‌ای که بارها مورد مذمت رهبری معظم انقلاب قرار گرفته است، متاسفانه هنوز در بسیاری از افراد که پست‌های کلیدی‌ای را در حکومت دارند حاکم است. آخرین نمونه به‌کارگیری این نوع تفکر خطرناک، اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی در نشست شورای روابط خارجی آمریکا بود.

شبکه خبر دانشجو می‌افزاید: ظریف در نشست اعضای اندیشکده سیاست‌گذاری آمریکا، با انتقال پیامی به آمریکایی‌ها به آنها فهماند اگر با دولت یازدهم به توافق جامع هسته‌ای نرسند، خطر روی کار آمدن جریان منتقد دولت در انتخابات سال آینده مجلس قطعی است. این پیام آقای ظریف به غربی‌ها که به نوعی درخواست کمک از آنهاست، بیانگر آن است که ایشان و جریان همفکر‌شان حاضر به انعقاد هر نوع توافقی با غربی‌ها هستند تا در داخل با تبلیغات فراوان به افکار عمومی داخل ایران وانمود کنند که ما توانستیم مسئله هسته‌ای را حل کنیم. بر اساس این طرح که اسم آن را «توافق برای توافق» می‌توان گذاشت، اینطور به مردم القا می‌شود؛ تمام مشکل ما با غربی‌ها فقدان یک توافق جامع هسته‌ای با آنها بود. حالا که این توافق انجام گرفته، مسئله هسته‌ای هم به نوعی حل شده است.

شبکه خبر دانشجو نوشت: این نکته فراموش نشود که قبلا در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 92 این گونه به مردم القا شد که حل مشکلات اقتصادی مردم در گرو «بستن با کدخدا» (آمریکا)ست. در واقع چون دولت تمام تخم‌مرغ‌های سبد خود را در سیاست خارجی و حل موضوع هسته‌ای گذاشته است مجبور است هر توافقی را با غربی‌ها انجام دهد تا در داخل از آن بهره‌برداری قبیله‌ای نماید. لذا طرح شعارهایی همچون «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» از طرف دکتر ظریف و راه‌اندازی کمپین‌هایی با این موضوع را در این چارچوب می‌توان تفسیر نمود، فارغ از اینکه منافع ملی در این توافق به چه میزان لحاظ شده و یا امتیازات داده شده چه مقدار است. مهم در این نوع توافق، پیروزی یک جریان یا به عبارتی صحیح‌تر یک «عشیره سیاسی» در یک کارزار سیاسی است.

یادآور می‌شود بنابر اعلام خبرگزاری اصلاح‌طلب ایسنا در حالی که سررسید چهارمین قسط از توافق تمدید شده ژنو فرارسیده، آزادسازی قسط سوم از دارایی‌های بلوکه شده ایران به مبلغ 700 میلیون دلار هنوز صورت نگرفته است.

دیپلمات‌ آمریکایی: قدرت ما در چالش با ایران رو به کاهش است

یک دیپلمات ارشد آمریکایی تاکید کرد ساختار اقتصاد جهانی به سمت کاهش قدرت آمریکا سیر می‌کند و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران به پایان راه خود رسیده است.
جاس فریمن سفیر سابق آمریکا در عربستان و معاون وزیر دفاع در سال‌های 1993-4 ضمن یادداشتی در لوبلاگ و درباره چالش هسته‌ای نوشت؛ با وجود نگرانی درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران، بیشتر حدس و ادعا به جای واقعیت درباره این برنامه وجود دارد.

به گزارش دیپلماسی ایرانی وی در ادامه نوشت: مقامات ایران می‌گویند ساخت سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی بر طبق دستورات اسلام حرام است. آنها می‌گویند ایران از لحاظ اخلاقی برای ساخت بمب هسته‌ای منع شده است. تاریخ هم درستی این مسئله را ثابت می‌کند. پس از آن که 100 هزار نفر توسط حملات گاز اعصاب عراقی‌ها کشته شدند، ایران در طول جنگ با عراق در سال‌های 1980 تا 1988، دست به تولید سلاح‌های شیمیایی نزد. اسرائیل، عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج‌فارس از توافقی که به ایران اجازه غنی‌سازی بدهد، حمایت نمی‌کنند. اما بدون داشتن یک توافق در این رابطه، ایران قطعا به پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش بدون نظارت بین‌المللی موثر ادامه خواهد داد.

این دیپلمات آمریکایی معتقد است در طول سال گذشته روابط میان گروه 5+1 و وضعیت منطقه به طور اساسی تغییر کرده است. تنش میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده با روسیه حاد شده است و روسیه زمانی که می‌بیند منافعش با غرب در خاورمیانه متفاوت است، میلی به همسویی با منافع آنها ندارد. در آگوست، روسیه با خرید 500 هزار بشکه نفت ایران برای بازفروش آنها در بازار بین‌المللی که شامل چین هم می‌شود موافقت کرد. در صورت عدم وجود تحریم‌های سازمان ملل، چین روزانه 675 هزار بشکه نفت ایران را خریداری می‌کند و هند 300 هزار بشکه نفت را وارد می‌کند. روسیه و چین مخالف تحریم‌های بیشتر ایران هستند.

سفیر سابق آمریکا در عربستان خاطرنشان کرد، ساختار اقتصاد جهانی در مسیری در حال تغییر است که قدرت آمریکا در حال کاهش می‌باشد. سلطه دلار آمریکا که پایه و اساس اثربخشی رژیم کنونی تحریم‌ها است، به وضوح در حال افول است. مکانیسم تجارت بدون دلار در حال حاضر وجود دارد. اندازه اقتصادهای منطقه‌ اقیانوس هند و اقیانوس آرام، در حال حاضر 1/5 برابر اتحادیه نفتا و اتحادیه اروپا است و سرعت رشد بیشتری هم دارند. نتایج این مسئله روشن است. دوره‌ای که در آن ایالات متحده و اتحادیه اروپا بدون حمایت سازمان ملل و دیگر قدرت‌های بزرگ غیرغربی به اعمال تحریم دست می‌زدند، به پایان خود نزدیک شده است.



*وطن امروز

اذعان جهانگیری به ناتوانی دولت برای تصمیم صحیح درباره یارانه نقدی

با وجود اینکه مسوولان همواره از شناسایی ثروتمندان برای قطع یارانه نقدی آنها سخن می‌گویند معاون اول رئیس‌جمهور از عدم شناسایی و تفکیک آنها خبر داد و گفت: هنوز به راهکاری برای حذف یارانه اقشار پردرآمد نرسیده‌ایم، برهمین اساس دولت به مدت طولانی یارانه‌ای را که دیگران بنا گذاشته‌اند، باید پرداخت کند و چاره‌ای جز آن ندارد. این سخنان در حالی عنوان شده که وزیر اقتصاد ماه‌ها قبل از شناسایی 10 میلیون ثروتمند خبر داده و اعلام کرده بود یارانه ثروتمندان قطع خواهد شد.

از طرفی دولت با ثبت‌نام از متقاضیان یارانه نقدی انتظار داشت درصد قابل توجهی از مردم از دریافت یارانه انصراف بدهند اما استقبال 97 درصدی ملت از ثبت‌نام موجب شد اکثر برنامه‌های یارانه‌ای دولت با مشکل مواجه شود. یکی از این برنامه‌ها افزایش درآمد از انصراف‌دهندگان بود. از طرفی دولتی‌ها تهدید کرده بودند اگر کسی برای یارانه نقدی ثبت‌نام کند از برخی خدمات دولت محروم خواهد شد و اگر کسی انصراف دهد تسهیلات ویژه‌ای برایش در نظرگرفته خواهد شد. این تهدیدها و تطمیع‌ها زمانی انجام شد که برخی رسانه‌ها به‌ویژه «وطن امروز» اعلام کردند فرآیند ثبت‌نام از متقاضیان اشکالات اساسی دارد و با توجه به ضعف اطلاعات جامع اقتصادی، تفکیک ثروتمند از نیازمند تقریبا غیر ممکن است. با این وجود دولت به ثبت‌نام ادامه داد و مسؤولان نیز از حذف ثروتمندان سخن گفتند اما حدود 6 ماه بعد از تذکرات رسانه‌ای، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام می‌کند که هنوز به راهکاری برای حذف یارانه‌بگیران نرسیده‌ایم.  البته اسحاق جهانگیری هنوز اصرار دارد کار دولت در موضوع ثبت‌نام‌ها درست بوده است.

وی در حاشیه مراسم روز ملی صادرات در جمع خبرنگاران درباره حذف خانوارهای پردرآمد از دریافت یارانه نقدی، گفت: حذف افراد به روشی که دولت در زمان فراخوان برای ثبت‌نام جدید در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها انتخاب کرده بود، بهترین روش بود تا افراد علاقه‌مند به حذف از دولت حمایت کرده و به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

در روزهای ابتدایی این طرح تا 25 درصد کاهش نام‌نویسی برای دریافت یارانه نقدی را داشتیم اما در روزهای بعد با مجموعه اتفاقاتی که رخ داد، مجددا افراد برای ثبت‌نام به سامانه مربوط مراجعه کردند. وی تصریح کرد: هم‌اکنون روشی که دولت برای ارائه یارانه و شناسایی اقشار پردرآمد می‌تواند اتخاذ کند، آن است که خود افراد یارانه‌بگیر را طبقه‌بندی کرده و یارانه آنها را حذف کند در حالی که ممکن است افرادی حذف شوند که سطح درآمدی آنها کمتر از باقی‌ماندگان در لیست دولت باشد و در چنین شرایطی، رسانه‌ها اولین افرادی هستند که در این رابطه معرکه می‌گیرند.

چرا گزارش آژانس منتشر نمی‌شود؟

آژانس براساس توافق ایران و گروه 1+5 و مصوبه شورای حکام، موظف است به صورت ماهانه عملکرد ایران در اجرای برنامه اقدام مشترک را مورد پایش قرار داده و نتایج را به اطلاع اعضای شورای حکام و گروه مذکور برساند. تاکنون آژانس 6  گزارش را در این زمینه منتشر کرده اما در طول دوره تمدید توافق ژنو تنها یک گزارش ماهانه را تنظیم کرده است. به گزارش تسنیم، آژانس در تمام گزارش‌های ماهانه و فصلی خود، عملکرد ایران در اجرای توافق ژنو را مثبت ارزیابی کرده و پایبندی به الزامات پذیرفته شده داوطلبانه در این  زمینه را در ابعاد مختلف تایید کرده است. در این رابطه، آژانس تاکید کرده ایران نه‌تنها تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای که در این توافق‌ها مقرر شده را ادامه داده بلکه برای تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده خود به صورت رقیق‌سازی یا اکسید کردن نیز اقدام کرده است. اگر گزارش جدید 20 سپتامبر منتشر می‌شد، آژانس تایید می‌کرد که ایران نسبت به رقیق‌سازی بخش مهمی از مجموع 5/4 تن مواد غنی شده ناقص (TAIL) که دارای غنایی کمتر از 2 درصد هستند، اقدام کرده است. ایران همچنین درباره تبدیل بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده زیر 5درصد به صورت اکسید نیز اقدام کرده است. نکته مهم این است که ایران نیمی از ذخایر اورانیوم با غنای 20 درصد را که در توافق 6 ماهه به اکسید تبدیل کرده بود، بر مبنای الزام جدیدی که در توافق 4 ماهه پذیرفته است به کارخانه تولید صفحات سوختی وارد کرده و بخش مهمی را نیز به صفحه تبدیل کرده است.

*خراسان

لغو مجوز مهم به کارمندان انتقال یافته از تهران

در حالی که بر اساس ابلاغیه دولت سابق، فرزندان و همسران کارکنان رسمی، پیمانی و نیروهای قراردادی که در اجرای مصوبات «کارگروه انتقال کارکنان دولت از تهران» به استان مورد تقاضا برای استخدام منتقل شده  اند، جزو سهمیه بومی برای استخدام در دستگاه های اجرایی محسوب می شدند، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیردولت به همه دستگاههای اجرایی، این گزینه از شاخص های احراز بومی بودن متقاضیان استخدام حذف شده است.

دردسرهای دولت از ساخت 2 مدرسه در مناطق محروم

بر اساس بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی، در حالی که طی سالهای گذشته قراردادی بین مسئولان یکی از مناطق محروم کشور برای تخریب و ساخت 2 مدرسه جهت استفاده دانش آموزان این مناطق با یک شرکت خصوصی منعقد شده است، این قرارداد به نتیجه نرسیده است و پس از پیگیری ها و نامه نگاری های متعدد، این اختلاف هم اکنون با تصمیم نماینده ویژه رییس جمهور، به شورای عالی فنی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ارجاع شده است تا در مورد آن تصمیم گیری شود که باید علت این تاخیر و ضرورت نامه نگاری های متعدد برای رسیدگی به این اختلاف مورد پایش قرار بگیرد.

*جمهوری اسلامی

* بازسازی غزه با توجه به موانع موجود، بسیار طولانی خواهد شد. به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) موسسه بین‌المللی آكسفام در گزارشی اعلام كرد دهها سال طول خواهد كشید تا كمك‌های اختصاص داده شده در كنفرانس بازسازی غزه، به دست مردم غزه برسد. این موسسه حقوق بشر در گزارش خود نوشت كمك‌های مالی تخصیص داده شده كشورهای جهان برای بازسازی غزه، درصورتی كه محاصره نوار غزه برداشته نشود، دهها سال قبل از رسیدن به دست مردم غزه در حساب‌های بانكی انباشته خواهد شد. براساس گزارش آكسفام، تحت محدودیت‌های ناشی از محاصره و با نرخ واردات كنونی تحمیل شده از سمت رژیم صهیونیستی، ساخت 89 هزار خانه جدید، 226 مدرسه جدید، اماكن بهداشتی و درمانی، كارخانه‌ها و زیرساخت‌های آب و فاضلاب كه از موارد ضروری زندگی مردم غزه است بیش از 50 سال به طول خواهد انجامید. كنفرانس بازسازی غزه روز یكشنبه این هفته در قاهره برگزار شد. صاحب‌نظران می‌گویند بخش زیادی از كمك‌های اختصاص داده شده برای بازسازی غزه در اختیار شركت‌های اسرائیلی قرار خواهد گرفت.

* دو دختر اتریشی كه چند ماه پیش از شهر وین به منظور جهاد نكاح به گروه تروریستی داعش در سوریه پیوسته بودند، با ارتباط اینترنتی با خانواده هایشان اعلام كردند قصد بازگشت به اتریش را دارند. به گزارش عصر ایران روزنامه دیلی میل انگلیس نوشت: این دو دختر 15 و 17 ساله اتریشی كه حامله شده‌اند، در تماس اینترنتی با خانواده‌هایشان اعلام كرده‌اند كه از اقدام خود پشیمان هستند و می‌خواهند به كشورشان باز گردند. همین گزارش می‌افزاید: هنوز مشخص نیست كه گروه داعش اجازه چنین كاری را به آنها بدهد و اینكه آنها چگونه و از چه طریقی می‌خواهند به كشورشان باز گردند. دولت اتریش اعلام كرده است شهروندان اتریشی كه به منظور پیوستن به گروه‌های تروریستی از جمله داعش از این كشور خارج می‌شوند، دیگر حق بازگشت به كشور را ندارند. این دو دختر اتریشی در بهار سال جاری هنگام فرار از وین برای پیوستن به گروه داعش در سوریه، در پیام‌هایی كه هنگام فرار برای خانواده‌هایشان گذاشتند، نوشته بودند: "ما به خدا خدمت می‌كنیم و برای او جان می‌دهیم." یك روزنامه اتریشی كه اطلاعات مربوط به این دو دختر را منتشر كرده، نوشته است آنها هم اكنون در شهر رقه سوریه كه كنترل آن به دست داعش افتاده زندگی می‌كنند، و در قالب جهاد نكاح به ازدواج تروریست‌هایی از چچن در آمده‌اند.

*قدس

 نقش سپاه قدس در مبارزه با داعش

فرارو: سردار یدا... جوانی مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نیروهایی که از جمهوری اسلامی به کمک عراقی‌ها و سوری‌ها رفته‌اند، صادقانه به آنها کمک می‌کنند و به این طریق نمایندگان ملت ایران در کنار برادران سوریه و عراق هستند و از آنها حمایت می‌کنند تا آنها بتوانند با دشمنان اسلام و فریب خوردگان مبارزه کنند. وی تصریح کرد: افرادی چون سردار سلیمانی و دیگران که قدم در این عرصه گذاشته‌اند، در حقیقت این راه را آگاهانه انتخاب کرده‌اند و می د‌انند که این مسیر خطرهایی جدی دارد و می‌تواند به شهادت و ... منجر شود و این صداقت و پایداری علاوه بر ایجاد انگیزه و روحیه، باعث ایجاد جبهه ای واحد می‌شود.

ارشاد حق فیلترینگ سایت ها را ندارد

مشرق: قربانی، معاون قضایی دیوان عدالت اداری گفت: سایتهایی را که وزارت ارشاد دستور فیلتر کردن آنها را داده، رفع فیلتر می شوند و وزارت ارشاد دیگر به هیچ عنوان حق ندارد که سایتی را فیلتر کند تا به صورت ماهوی به این موضوع رسیدگی شود.

راهی پیدا نکردیم!

مهر: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان فارس گفت: در حوزه یارانه بگیران تشخیص نیازمندان از افراد دارا را مد نظر داشتیم، اما نتوانستیم به راهکاری برسیم که این افراد را تشخیص دهیم. وی همچنین گفت: امثال بابک زنجانی دیگر مطرح نیستند که ۹ هزار میلیارد تومان پول کشور را ببرند و تا این لحظه یک دلار هم برنگردانند.

تدوین سند ملی حقوق کودک

فارس: حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری از تشکیل بانک جامع اطلاعاتی کودکان تا سال آینده خبر دادو افزود: قرار ما این است که بحث دفاع از حقوق کودک را جدی‌تر از گذشته دنبال کنیم.  وزیر دادگستری با اشاره به تدوین سند ملی حقوق کودک گفت: عمده‌ترین مشکل ما در کشور در بحث نهادهای مرتبط با کودکان، ناهماهنگی است.

بازگشت دختران باردار!

جهان: دو دختر اتریشی که چندی پیش به منظور جهاد نکاح به گروه تروریستی داعش در سوریه پیوسته بودند، در ارتباط اینترنتی با خانواده‌هایشان اعلام کردند که قصد بازگشت به اتریش را دارند. این دو دختر ۱۵ و ۱۷ ساله اتریشی که سبینا سلیموبیک و سامرا کاسینوبیک نام دارند، گفته اند که اکنون باردار هستند و می خواهند به کشورشان بازگردند.

ایستادگی یک شیر زن مقابل نتانیاهو

العالم: خانم ری ابیلیا زن فعال آمریکایی که هنگام سخنرانی اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا، در اعتراض به نقض حقوق فلسطینی ها سخنرانی وی را قطع کرده بود، نَه تنها از صحن کنگره اخراج شد، بلکه به حدی کتک خورد که در بیمارستان بستری و سپس بازداشت شد.

کرونا در عربستان می تازد

ایرنا: وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد: با ابتلای یک شهروند عربستانی ساکن منطقه «نجران» به ویروس کرونا، شمار افراد مبتلا به این ویروس از زمان پیدایش آن در سپتامبر ۲۰۱۲میلادی تاکنون در عربستان به ۷۶۰ نفر رسید.

انتقال آب از دریا حتمی است

ایسنا: علیرضا دائمی، معاون وزیر نیرو گفت: در حال حاضر حداقل چهار طرح انتقال آب از دریا در حوضه خلیج فارس و دریای عمان و دو طرح نیز در شمال کشور در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌شود که با شکل کاملاً اقتصادی این طرحها حتماً انجام شود.

مؤسسه‌های غیرمجاز اعزام دانشجو

فرارو: اداره نظارت بر عملکرد موسسه‌های خدمات اخذ پذیرش و اعزام دانشجوی سازمان امور دانشجویان، فهرستی از موسسه‌های غیرمجاز را اعلام کرد. در این فهرست نام 23 مؤسسه به چشم می‌خورد.


تکذیب‌جمع‌آوری قرآن‌های‌ایرانی

فارس: سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص اخبار برخی رسانه‌های عربی مبنی بر جمع آوری قرآنهای تحریف شده ایرانی در عربستان سعودی گفت: خبر رسانه‌های عربی مبنی بر جمع آوری قرآنهای ایرانی کذب است و حتی وزیر حج عربستان نیز از انتشار این خبر اظهار تعجب کرد.

دو انفجار در کاظمین و شهرک صدر عراق

فردا: روز گذشته دو انفجار تروریستی در کاظمین و شهرک صدر بغداد ۵ کشته و بیش از ۲۰ زخمی بر جای گذاشت. با این انفجار، کشته‌های انفجارهای سه روز اخیر در بغداد، پایتخت عراق، به بیش از یکصد نفر رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    0 0
    عربستان کارش تمام شد
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    0 0
    واقعا شما دغدغه دیگری جز حذف 45 هزارتومانی که باید به 100 هزارتومان افزایش می یافت و نیافته است ندارید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس