کد خبر 335830
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸

در حالیکه همچنان افشاگری های "ادوارد اسنودن" درباره جاسوسی آمریکا از نهادها و چهره های سرشناس جهان ادامه دارد اسناد جدید حکایت از رصد فعالیت های وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده از سوی آلمان ها دارد.

به گزارش مشرق، گزارش های رسانه های آلمانی نشان می دهد که سرویس اطلاعات خارجی این کشور دست کم یک بار تلفن "هیلاری کلینتون" را شنود کرده اند.

این وضعیت در حالی است که در تیرماه سال جاری برلین از بازداشت یک جاسوس دوجانبه خبر داده بود. در تاریخ 13 تیرماه سال جاری "جان امرسون" سفیر آمریکا در برلین به وزارت خارجه آلمان فراخوانده شد. دلیل این امر بازداشت یک مامور سرویس اطلاعاتی آلمان به اتهام خبرچینی برای آژانس امنیت ملی آمریکا، بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده،  یک مامور ۳۱ ساله سرویس اطلاعاتی آلمان روز چهارشنبه هفته گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شد. این مامور متهم است در طول یک سال گذشته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سند محرمانه از سیستم مرکزی سرویس اطلاعاتی آلمان بیرون کشیده و بر روی فلش مموری ذخیره کرده است.

اسناد ذخیره شده توسط این مامور، موضوعات مختلفی را از جمله اسناد مربوط به کمیته تحقیق پارلمان آلمان درباره فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در آلمان و شنود مکالمات تلفنی شهروندان و سیاستمداران این کشور شامل می شد.

گفته می شود فرد بازداشت شده بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ اطلاعاتی را به یک مامور مخفی سازمان اطلاعاتی آمریکا فروخته و در ازای آن 10 هزار یورو پول دریافت کرده است.

رصد تلفن وزیر امور خارجه سابق آمریکا در حالی انجام می شود که اغلب شخصیت های برجسته جهان از قبیل "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان، "دیلما روسف" رئیس جمهور برزیل و جمعی دیگر از رهبران کشورهای آمریکای لاتین به صورت مرتب مورد رصد سرویس اطلاعاتی آمریکا بوده اند.

بر اساس اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن، مامور سابق سازمان سیا، در میان کشورهای اروپایی، آمریکا بیشترین میزان جاسوسی را از آلمان انجام می دهد بطوریکه فقط در عرض یک ماه بیش از 9 میلیون بسته اطلاعاتی درباره مکالمات تلفنی و فعالیت های آنلاین مردم کشورهای مختلف از جمله شهروندان آلمانی جمع آوری شده است.

انتشار خبر جاسوسی آمریکا از صدر اعظم آلمان، به شدت موجب سرد شدن روابط برلین و واشنگتن شد بطوریکه برخی از کارشناسان از تاثیر آن در انتخابات اخیر آلمان سخن می گفتند. احزاب مخالف مرکل، صدر اعظم آلمان را متهم به عدم به کارگیری اقدامات مناسب و نشان دادن عکس العمل مناسب به آمریکا می کردند.

اما صدراعظم آلمان در واکنش به انتقادهای انجام گرفته در مورد جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از این کشور گفت: جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از آلمان پذیرفتنی نیست با این حال ما گزینه دیگری به جز همکاری و نزدیکی با این کشور نداریم.

صدراعظم آلمان در گفتگو با کانال دوم تلویزیون آلمان (ZDF) تاکید کرد: همکاری های برلین-واشنگتن بر پایه مشارکت دو جانبه است اما در این میان ایده های متفاوتی وجود دارد. این اظهارات در حالی از سوی مرکل بیان می شود که واکنش دولت آلمان به جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در این کشور ناخرسندی مقامات آمریکایی از جمله باراک اوباما را به همراه داشته است.

در این میان اسناد افشا شده توسط اشپیگل نشان می دهد که جاسوسان آمریکایی و ماموران سرویسهای مخفی این کشور علاقه زیادی به جمع آوری اطلاعات از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به ویژه در حوزه های سیاست خارجی، مبادلات تجاری و وضعیت اقتصادی این کشورها داشته اند.

به نوشته این مجله اگر اهمیت کشورهای هدف از یک تا پنج (از اهمیت زیاد به اهمیت کم) طبقه بندی شود، کشورهای عضو اتحادیه اروپا رتبه سوم را از لحاظ اهمیت برای جاسوسان آمریکا داشته اند.

پیشتر نیز اعلام شده بود که در میان کشورهای اروپایی، آلمان هدف نخست جاسوسان آمریکایی بوده به طوری که فقط در یک ماه 500 هزار بسته اطلاعاتی از مکالمات، پیامک ها و فعالیت های اینترنتی شهروندان آلمانی از سوی جاسوسان آمریکایی جمع آوری شده بود.

به نوشته اشپیگل این سند، تائیدیه ای بر اسناد قبلی افشا شده از سوی اسنودن محسوب می شود که از جاسوسی آمریکا از دفاتر اتحادیه اروپا پرده برداشته بود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس