اصلاح‌طلبان که نتوانسته بودند به شهرداری تهران برسند حالا بیش از هر چیز دیگری دنبال چرایی این رویداد بودند. آنها روندی سخت و طولانی را برای رسیدن به شهرداری تهران طی کرده و شاید فکر نمی‌کردند چنین نتیجه‌ای در جلسه روز یکشنبه رقم بخورد، حملات بی‌امان اصلاح‌طلبان «الهه راستگو» اولین اقدام اصلاح طلبان بعداز شهردار شدن قالیباف بود.

به گزارش مشرق، ماجراهای انتخاب شهردار اما با پایان پروسه انتخاب شهردار به پایان نرسید. اصلاح‌طلبان که نتوانسته بودند به شهرداری تهران برسند حالا بیش از هر چیز دیگری دنبال چرایی این رویداد بودند. آنها روندی سخت و طولانی را برای رسیدن به شهرداری تهران طی کرده و شاید فکر نمی‌کردند چنین نتیجه‌ای در جلسه روز یکشنبه رقم بخورد.

حالا آنها دنبال آرایی بودند که از سوي خودشان به سبد محمد‌باقر قالیباف ریخته شده بود؛ آرایی که آنها را از شهرداری برای چهار سال دور کرده بود.

اولین احتمال آنها احمد دنیا مالی بود. او از مديران سابق محمد‌باقر قالیباف بود و البته فرد مشترک فهرست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان. او گویا به اصلاح‌طلبان خبر از رایش به قالیباف را داده بود.

حدس و گمان‌ها درست بود. او از میان قالیباف و هاشمی مدیر سابق خودش را برگزیده بود. احمد دنیا مالی حالا با واکنش‌های گسترده اصلاح‌طلبان مواجه شده بود. او اما در اظهارنظری چنین گفت:
«با افتخار به قالیباف رای دادم. ۸۰ درصد مردم تهران از عملکرد قالیباف راضی هستند. هر یک از اعضای شورای شهر می‌تواند به هر کسی که احساس کرد قابلیت‌های بیشتری برای اداره شهر تهران دارد، رای بدهد. همان دوستانی که هم‌اکنون حرف حزبی می‌زنند گفته بودند نمی‌خواهند در شورای شهر بحث‌های سیاسی و حزبی کنند. شهرداری و شورای شهر محلی سیاسی نیست و خدماتی است، باید از اینگونه سیاست‌زدگی که به وحدت مجموعه ضربه می‌زند دوری کنیم.»

اصلاح‌طلبان و مساله‌ای به نام الهه راستگو

احمد دنیا مالی از مدیران سابق محمد‌باقر قالیباف بود، پس برای اصلاح‌طلبان گویا رای او به قالیباف خیلی دور از انتظار نبوده است اما آنچه آنها را بر‌افروخت رای الهه راستگو به محمد‌باقر قالیباف بود. او عضو اصلاح‌طلب شورا و از اعضای حزب اسلامی کار بود.

البته پیش از آغاز ماجرای انتخاب شهردار تهران در همان روز انتخاب رئیس شورا هم شایعاتی وجود داشت که او به چمران رای داده است؛ شایعاتی که البته هرگز اثبات نشد. این بار اما گویا شرایط فرق کرده بود. حالا دیگر‌ تردیدی وجود نداشت که او به گزینه اصولگرایان رای داده است. خبر که جدی شد واکنش‌ها هم شدت گرفت.



در نخستین تحول در این مورد سخنگوی حزب اسلامی کار در موضعی رسمی در این مورد گفت: «در مورد نوع برخورد با خانم الهه راستگو به خاطر تخلف تشکیلاتی که انجام داده‌اند، در جلسه شورای داوری حزب تصمیم‌گیری می‌شود. با‌توجه به اینکه اعضای شورای مرکزی بحث تخلف تشکیلاتی و رعایت نکردن اخلاق تشکیلاتی از سوی خانم الهه راستگو را مدنظر قرار دادند و باتوجه به اساسنامه حزب، قرار شد تصمیم‌گیری در مورد لغو عضویت خانم الهه راستگو از حزب یا موارد دیگر در جلسه شورای داوری مدنظر قرار بگیرد.» علی حسینی، سخنگوی حزب اسلامی کار ادامه داد: «خانم الهه راستگو قبل از اینکه بخواهند به آقای قالیباف رای بدهند، طی مصاحبه‌ها و اظهاراتشان گفته بودند که به آقای هاشمی رای خواهند داد و ما برای این موضوع شاهد داریم؛ بنابراین ایشان باید توضیح دهند که چرا چنین بی‌اخلاقی تشکیلاتی را مرتکب شده‌اند.»

او در پاسخ به برخی رسانه‌ها و افراد که تصمیم حزب اسلامی کار در مورد الهه راستگو را دیکتاتوری حزبی نامیده بودند، گفت: «باید دانست هر تشکیلات و حزبی برای خود آیین‌نامه و ضوابط تشکیلاتی دارد و در همین آیین‌نامه و اساسنامه تخلفات حزبی و نوع برخورد با آن مورد توجه قرار می‌گیرد. خانم راستگو اساسنامه حزب را خودشان قبول کرده‌اند و براساس آن عضو شورا شده‌اند. حال اگر اساسنامه را رعایت نکرده‌اند و به‌رغم قولی که داده‌اند عمل نکرده‌اند باید به چنین تخلف تشکیلاتی در جایی رسیدگی شود. اگر عضو حزبی از احزاب اصولگرا نیز چنین تخلف تشکیلاتی را انجام داده بود، قاعدتا آنها نیز به چنین تخلفی رسیدگی می‌کردند.»


تنش در شورا

حاشیه‌ها در مورد رای الهه راستگو به صحن علنی شورا رسیده است. اختلاف بین اصلاح‌طلبان بالا گرفته. در جلسه روز سه شنبه گذشته چند اصلاح‌طلب صحن شورا را در اعتراض به الهه راستگو ترک کردند. راستگو اما در واکنش به انتقادها چنین می‌گوید: «من وامدار هیچ حزب و گروهی نیستم، بلکه وام دار مردمی هستم که من را به‌عنوان نماینده خود برگزیدند. رای مردم به نماینده خود یعنی اعتماد مردم و من به‌عنوان نماینده مردم تهران به سبب سوگندی که یاد کردم مکلف هستم که وظایفم را به نحو مطلوب و آنگونه که به صلاح مردم است انجام دهم. من با توکل بر خدا و بررسی برنامه‌های هر دو گزینه پیشنهادی رای دادم و این دو شخص هر دو جزو کسانی هستند که برای نظام با ارزشند.»

«شب قبل از روز انتخاب شهردار حس عجیبی داشتم و با خود گفتم که من در قبال مردم مسئول هستم و باید مصالحشان را در نظر بگیرم ،چرا که باید در قبال انتخابمان جوابگو باشیم. من در ابتدا رای ممتنع دادم که آرا برابر شد و وقتی برای بار دوم رای گیری شروع شد ،حس کردم رای من تاثیر‌گذار است و باید فردی را انتخاب کنم که مصالح شهر را به دستش بسپارم و تشخیص من این بود که کسی جز قالیباف نمی‌تواند در حال حاضر مناسب‌ باشد. افرادی که مطالب و شایعات کذب را مطرح کردند باید نزد خدا جوابگو باشند حتی در این میان برخی افراد مرا خائن خطاب کردند که من آنها را نخواهم بخشید.در جایی دیگر نیز عنوان شده است که من قسم خورده‌ام به قرآن که به اصلاح‌طلبان رای دهم اما زمانی که کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار مرا خواستند به من گفتند که شما برگه‌ای که پیش از انتخابات امضا شده بود را امضا نکردید که در آن به قرآن نیز قسم خورده شده بود و من این برگه را امضا نکردم و در این جلسات آخر نیز شرکت نکردم چرا که از برخی حرکات و برنامه‌ریزی‌ها ناراضی بودم.»

مختاباد که عضو اصلاح‌طلب شورای شهر است و از معترضانی که صحن شورا را ترک کرده، می‌گوید: «خانم الهه راستگو در فراکسیون اصلاح‌طلبان قسم دروغ خورده و حیثیت یک فراکسیون را زیر سوال برده است. در رای دادن هیچ اجباری وجود ندارد که اعضا به چه کسی رای دهند اما اقدامی که آقای دنیامالی و خانم راستگو در انتخاب شهردار انجام دادند منطقی نبوده است. به عقیده من وقتی تیمی تشکیل می‌شود باید همه اعضا با یکدیگر کار کنند که اگر اشتباهی مرتکب شوند به تیم ضربه خواهد خورد.»

وی با بیان اینکه خانم راستگو دو رفتار اشتباه انجام دادند اظهار داشت: «راستگو در فراکسیون اصلاح‌طلبان قسم دروغ خورده و حیثیت یک فراکسیون را زیر سوال برده است.» در واکنشی عجیب اما فاطمه دانشور هم گفت: «دروغ، نفاق و تهمت سه ویژگی راستگو است و حزب اسلامی کار باید وی را اخراج کند.» فاطمه دانشور هنگام نطق الهه راستگو درباره چرایی رای دادنش به محمدباقر قالیباف با ترک صحنه شورای شهر به جمع خبرنگاران آمد و گفت: «ایشان از نظر من خیانت کرده است، چرا که در فراکسیون اصلاح‌طلبان وی دست روی کلام‌الله گذاشته است و با سایر اعضا هم‌قسم شده که به کاندیدای مورد تایید اصلاح‌طلبان برای شهردار آینده رای بدهد. کار ایشان بی‌اخلاقی است.»



وی با بیان اینکه راستگو موجب ایجاد نفاق در میان اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر نیز شده است، تاکید کرد: «وی در این جلسات حضور داشت و در جریان جلسات ما بوده است. نباید این کار را می‌کرد.»

اما در همین راستا الهه راستگو پس از اخراج از حزب اصلاح‌طلب متبوعش در نامه‌ای نوشت: «صراحتا اعلام می‌کنم با بخشی از جریان اصلاح‌طلب که اتفاقا بخش تندروی آن محسوب می‌شوند و از دولت سهم‌خواهی می‌کنند، زاویه داشته و دارم و تا آنجا که مطلع هستم بخش زیادی از نخبگان این جریان نیز با اینجانب همسو هستند.»


*** متن کامل این نامه به شرح زیر است:


«این دیکتاتوری و تک‌صدایی قبلا نیز داد بخش بزرگی از جناح موسوم به چپ و اصلاح‌طلبان فعلی را در‌آورده بود. یک حزب دولتی برآمده از دولت هفتم و هشتم از طرف تمام جریان تصمیم می‌گرفت و اگر کسی با آن تصمیم مخالفت داشت با بهره‌گیری از گزاره‌های مختلف و در قالب‌های زیبایی که داشت نه تنها مخالفان بلکه منتقدان را یا از صحنه بیرون می‌کرد یا مجبور به سکوت می‌کرد. این درحالی بود که ادعای گسترش جامعه مدنی و مشارکت مردم توسط آنان گوش فلک را کر می‌کرد.

اینجانب بر‌اساس شناخت و اقناع وجدانی و طبق سوگندی که هنوز چند روزی از آن نگذشته به مردم شریف تهران متعهد می‌شوم که بر‌اساس اقناع آنچه پس از تحقیق و دریافت‌های خودم به آن رسیده‌ام از منافع شهروندان دفاع کنم و آن را به منافع شخصی و باندی‌ ترجیح دهم. حتی اگر دیکتاتورهای مدرن و قیم‌ماب را خوش نیاید و انبوه اهانت‌ها، تحقیرها و توهین‌ها را در شبکه رسانه‌ای داخلی و خارجی خود به اینجانب نثار نمایند، چراکه از سال 76 با این شیوه استبداد مدرن آشنا شده و بارها از سوی آن نواخته شده‌ام. از این قیم‌مابان به ظاهر دموکرات سوالی دارم و آن این است که شعار شما توجه به آرا و نظرات مردم نیست؟ آیا مردم شریف تهران در نظرسنجی‌هایی که خودتان انجام داده‌اید آقای قالیباف را بر دیگران ترجیح نداده بودند؟ این برخورد دوگانه شما بسیار شبیه به دموکرات‌مابان غربی آمریکایی است که نشان می‌دهد دموکراسی فقط در زمانی مقبول شماست که همسو با نظرات و علایق جناحی و حزبی شما باشد.



یکی از دلایلی که اینجانب را قانع کرده که به آقای محسن هاشمی رای ندهم همانا حمایت شما از ایشان بود، چراکه در گذشته نه چندان دور وی و پدرش را افراد دیکتاتور معرفی و انواع و اقسام اتهامات مالی و... را نثار آنان می‌کردید. کافی است برای اینکه کاملا به یادتان بیاید در رسانه‌های از سال 76 تا 84 نام ایشان را جست‌وجو کنید؛ حال چه اتفاقی افتاده که به حمایت ایشان برخاستید؟ اگر اتهامات دیروز شما کذب بوده باید صراحتا توبه کنید و از آقای هاشمی و فرزندانش عذرخواهی کنید. اینجانب صراحتا اعلام می‌کنم که با بخشی از جریان اصلاح‌طلب که اتفاقا بخش تندروی آن محسوب می‌شوند و جالب آنکه بر‌اساس جبر زمانه اکنون شعار اعتدال می‌دهند و از دولت سهم‌خواهی می‌کنند زاویه داشته و دارم و تا آنجا که مطلع هستم بخش زیادی از نخبگان این جریان نیز با اینجانب همسو هستند، اما غالبا به دلیل جلوگیری از هتک حرمت خویش جرات بیان انتقادات خود را از این قیم‌مابان ندارند. به نظر اینجانب چنانچه نقد درون گفتمانی در جریان اصلاح‌طلب انجام نشود مجددا با برخورد قاطبه مردم رو‌به‌رو خواهیم شد.

مردم از شعار‌های رنگارنگ و مردم‌ فریب خسته‌اند و به‌دنبال خادمین واقعی خود هستند و با دقت گفتار و کردار ما را رصد کرده و در انتخابات با رای هوشمندانه خویش پاسخ ما را داده و خواهند داد و به نظر من چنانچه مجددا دیکتاتوری مدرن بر جریان اصلاحات حاکم شود این مقدار اقبال نسبی مردمی‌ را قطعا و یقینا از دست خواهیم داد و من به عقلای جریان هشدار جدی می‌دهم که زودتر چاره‌‌ای برای این مشکل اساسی بیندیشند. اینجانب می‌توانستم رای خویش را در شورای شهر پنهان کنم اما بر‌اساس اقناع وجدانی آقای دکتر قالیباف را بر آقای مهندس هاشمی به دلایل متعدد از جمله توانایی اجرایی ‌ترجیح دادم و به صورت شفاف رای خویش را ارائه کردم، البته این هم قابل ذکر است که دیکتاتوری مدرن نگذاشت که فرد دیگری در جریان اصلاحات کاندیدا شود و‌گرنه افرادی در جریان اصلاح‌طلب خود را در معرض کاندیدا شدن قرار داده بودند که اگر دیکتاتوری مدرن اجازه می‌داد قطعا اینجانب و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان شورا به آنان رای می‌دادیم.

به دنبال تخریب سازمان یافته جریان دیکتاتوری مدرن اینجانب به‌عنوان یک بانوی اصلاح‌طلب صراحتا فاصله و اختلاف دیدگاه عمیق و اساسی خود را با این غوغاسالاران مدرن و به ظاهر دموکرات ابراز می‌دارم و خود را برای حملات و هجمه‌های ناجوانمردانه آنان که به انواع مختلف شروع شده و ادامه دارد آماده کرده‌ام. بدیهی است که این هجمه‌ها اینجانب را از پشت‌کردن به سوگندی که در ابتدای عضویت در شورای شهر تهران خورده‌ام باز‌نخواهد داشت و شرافت و عمل به سوگند خود را به تسلیم شدن در برابر دیکتاتوری مدرن‌ ترجیح خواهم داد.»

الهه راستگو زاده ۱۳۴۱ در ملایر است . او کارشناس مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی و دارای مدرک DBA مدیریت استراتژیک از دانشگاه صنایع و معادن است . راستگو، آموزگار، دبیر، سرگروه آموزش، مسئول استاندارد سوالات در اداره کل شهر تهران، مدرس مراکز تربیت‌معلم شهید باهنر و شهید ثانی، مدرس مرکز آموزش عالی فرهنگیان و مدرس نمونه شهر تهران در سال ۷۵ بوده است. او كه نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ملایر بوده در كارنامه كاري خود پست‌هايي چون نایب رئیس کمیسیون امور اداری و استخدامی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون زنان، جوانان و خانواده، مدیر‌کل اشتغال زنان وزارت کار و امور اجتماعی سال‌های ۸۱-۷۹، مشاور امور کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی و مشاور امور بین‌الملل وزارت کار و امور اجتماعی را نيز تجربه كرده است.

او اما در عين حال همواره يك چهره حزبي بوده است؛ او مدتی عضو کمیته بیمه درمان خانه کارگر بود و سخنگویي سابق حزب اسلامی کار، رياست سازمان زنان حزب اسلامی کار و عضويت شورای مرکزی حزب اسلامی کار هم در كارنامه حزبي او ديده مي‌شود.

الهه راستگو در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار داشت و توانست به شورای شهر تهران راه یابد. الهه راستگو در اولین جلسه شورای شهر، همراه هادی ساعی به عنوان عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران (منشی) انتخاب شد.



من هرگز قسم نخوردم


الهه راستگو در گفت‌و‌گويي كوتاه با خبرنگار مثلث در مورد حاشيه‌هاي پديد آمده در مورد رايش به محمد‌باقر قاليباف با اشاره به جلسه اي كه اصلاح‌طلبان مدعي هستند او در آن قسم خورده كه به محسن هاشمي راي دهد گفت: «من اصلا در آن جلسه نبودم . شاهدم براي اين ادعا اين است كه آقاي كمالي دبير‌كل حزب اسلامي كار با من تماس گرفت و گفت كه چرا در جلسه اصلاح‌طلبان شركت نكردي؟ من در پاسخ گفتم: «تداخل اين جلسه با يكي از برنامه‌هاي كاري موجب غيبت من شد. بنا بر اين من اصلا در جلسه‌اي شركت نكرده بودم كه بخواهم قسم بخورم.»

او در پاسخ به اين سوال كه اگر نامزد اصلاح‌طلبان فردي غير از هاشمي بود آيا شما باز هم به قاليباف راي مي‌دادي گفت :«اصلا مشكل ما همين بود كه چرا اصلاح‌طلبان ديگري غير از محسن هاشمي نامزد نشدند. شايد اگر فرد اصلاح‌طلبي غير از هاشمي كانديدا مي‌شد ما به او راي مي‌داديم.»

حال با همه این تفاسیر باید ببینیم اصلاح‌طلبان در شورای شهر چه خواهند کرد؟ آیا افرایش اختلافات میان آنها موجبات انشعاب تشکیلاتی را پدید خواهد آورد یا اینکه‌ این ماجرا با پادرمیانی آینده ای متفاوت خواهد داشت.

تا اینجای کار که عملکرد اصلاح طلبان بسیار احساسی و از روی عصبانیت بود. و کاملا با شعارهای آنها در تضاد است. این درحالی است که اصولگرایان پارلمان با وجود مواضع بعضا متفاوت علی مطهری هرگز او را تهدید به کنار گذاشته شدن از جمع اصولگرایان نکردند.


منبع : هفته نامه مثلث

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجنون ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    اين فقط يك نمونه از ديكتاتوري رفرميستهاست كه از 76 وجود داشت و دارد و هر كس در برابر آنها قد علم كند را ديكتاتور خطاب مي كنند . خدا به داد تهرانيها برسد كه نصف شورا را اينها گرفته اند
  • 123 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    فکرش رو هم نمی کردم در جبهه اصلاحات یه آدم منصف باشه ولی با عمل این خانم نظرم کلا تغییر کرد. خیلی از مردای سیاست مدار باید مردی رو از این خانم یاد بگیرن.اگر دور بعد کاندیدای مجلس،شورا یا هرجای دیگه بشه و در حوزه انتخابیه من باشه حتما بهش رای می دم.
  • شرقی ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    متشکرم. بالاخره معنی دیکتاتوری رو هم فهمیدیم
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    "با افتخار به قالیباف رای دادم. ۸۰ درصد مردم تهران از عملکرد قالیباف راضی هستند" آقای قالیباف جزء نامزدها ریاست جمهوری بودند که در شهر تهران هم در اقلیت بودن - از طرف دیگر انتخابات شورای ها هم بطور مستقل برگزار شد - چطور با این همه مستندات و سر شماری باز هم مدعی هستی 80 درصد راضی هستند ؟
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    "من وامدار هیچ حزب و گروهی نیستم، بلکه وام دار مردمی هستم که من را به‌عنوان نماینده خود برگزیدند." آخه کسی این حرف را می زند که بطور مستقل شرکت کرده باشد و رای اورده باشد - هیهات که اصلاح طلبان همچون اصول گرایان اخلاق را قربانی سیاست کنند
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    "تخلف تشکیلاتی" شنیدن این اصطلاحات انسان رو به یاد مسعود رجوی و سازمان مجاهدین خلق میندازه
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    چرا باید رای افراد لو بره. مگه رای مخفی نیست؟
  • مجید ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    مردم باید بدانند که اصلاح طلبان با شعار مردم پسند و وعدهای به مجلس و شوراها وارد می شوند ولی در عمل نه نظر مردم مهم است و نه خواسته مردم .... بلکه حزب برای انها تصمیم میگیرد و حق ندارند بر خلاف نظر حزب عمل کنند مردم مهم نیستند اگر بر خلاف حزب عمل کنند به سرنوشت خانم راستگو دچار می شوند این است شعار مردم سالاری000000
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    الله اکبر
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    و حالا! فضایل و کمالات گشتاپوها!!!
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    اشکالی ندارد که حضرات اصلاح طلب مانند اقوام بدوی دچار تعصبات طایفه ای و قبیله ای هستند! البته به شرطی که دایما شعار مدرنیته ندهند!
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    یک مسلمان فقط در مقابل خدا مسوول است. کسی که خود را به غیر خدا مانند حزب و باند و قبیله پاسخگو می داند مسلمان نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس