کد خبر 247547
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶

برخي از روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب در واکنش به راي دادن برخي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب به محمدباقر قاليباف امروز مطالب را در روزنامه‌هاي خود نوشته‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب صبح امروز (دوشنبه) در واکنش به انتخاب محمدباقر قاليباف ف به عنوان شهردار تهران و راي دادن برخي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب از جمله الهه راستگو و احمد دنيامالي به وي مطالب قابل توجهي را منتشر کرده‌اند.

در راستاي همين موضوع روزنامه آرمان در واکنش به اتفاق ديروز انتخاب شهردار تهران تيتر اصلي خود را به " اولين گام راستگو " اختصاص داده و در اين باره گزارشي را نوشته است.

بخشي‌هايي از اين گزارش به شرح زير است:


پیمان‌شکنان شورای شهر

در حالی محسن‌هاشمی این بیانیه را صادر کرد که همگان دیروز در سایت‌های خبری خواندند دو عضو پیمان بسته در مسیر رای‌گیری پیمان شکستند و برخلاف وعده‌ای که داده بودند به محسن‌هاشمی رای ندادند. دکتر غلامرضا انصاری شنبه شب به آرمان گفته بود که رئیس شورای شهر و اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند در انتخاب شهردار به محسن ‌هاشمی رای بدهیم. من و دیگر اصلاح‌طلبان به انتخاب آقای‌هاشمی وفادار هستیم اما اگر در جلسه فردا(دیروز) انتخاب شهردار میسر نشد، فردی را به عنوان سرپرست معرفی خواهیم کرد. رای بنده طبق قولی که داده‌ام به محسن‌ هاشمی است. از اظهارات انصاری می‌توان اینگونه برداشت کرد آن طیفی که در لیست اصلاح‌طلبان بوده و توانستند به بهشت راه پیدا کنند، عهد کرده بودند تا به محسن‌هاشمی رای دهند اما دیروز خلاف این واقعیت اثبات شد و دو عضو این لیست بودند که به گزینه رقیب رای دادند. اصولگرایان هم که مشخص بود از گزینه خود یعنی قالیباف حمایت خواهند کرد و در این میان تعدادی از ورزشکاران بودند که خود را وارد جناح‌بندی‌های سیاسی نکردند البته علیرضا دبیر به‌ واسطه تعاملی که با قالیباف برقرار کرده نام او را بر برگه رای نوشت.

چه کسانی به محسن‌هاشمی رای ندادند؟

بار دیگر تاکید می‌شود فارغ از اصولگرایان و حامیان قالیباف که رای آنها مشخص بود در نهایت مشخص شد که 2 نفر از این جمع به محسن‌هاشمی رای نداده و بر قول خود با دیگر اصلاح‌طلبان پایبند نبوده‌اند. آن طور که در برخی سایت‌های خبری آمده الهه راستگو تنها عضو اصلاح‌طلب شورای شهر بوده که برخلاف تعهدات خود عمل کرده است. احمد دنیامالی نیز در عین اینکه از همکاران و دوستان محمدباقر قالیباف است اما در لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر چهارم جای گرفت و به‌واسطه این حضور توانست وارد شورای شهر شود. او در انتخابات رئیس شورای شهر رای به احمد مسجدجامعی داد و تصور همگان این بود که در انتخاب شهردار هم به گزینه دیگری جز محسن ‌هاشمی رای نخواهد داد. طبق آنچه مشرق منتشر کرده است، در دور اول رای‌گیری احمد دنیامالی، مهدی چمران، علیرضا دبیر، حبیب کاشانی، مرتضی طلایی، پرویز سروری، رضا تقی‌پور، عباس شیبانی، رحمت‌ا... حافظی، اقبال شاکری، مجتبی شاکری، ابوالفضل قناعتی، معصومه آباد، عبدالمقیم ناصحی ومحسن پیرهادی به قالیباف رای دادند و رای الهه راستگو سفید بود که شمرده نشد. در دور دوم هم همین ترکیب وجود داشت و این بار اعلام شد که رای حسین رضازاده مخدوش است (رای وی خط خوردگی داشته ولی بعد همه پذیرفته‌اند كه به قالیباف رای داده است) و نام الهه راستگو در جمع آرای قالیباف دیده شد.

باید منتظر زمان بود

به هر حال هنوز به طور قاطع نمی‌توان گفت که چه کسانی بر عهد خود با دیگر اصلاح‌طلبان پایبند نبودند و باید منتظر گذر زمان بود تا حقایق مشخص شود. ناگفته نماند که در انتخاب رئیس شورای شهر هم یکی از اعضای لیست اصلاح‌طلبان مطابق تصمیم جمعی عمل نکرد.

همچنين روزنامه اعتماد با درج گزارشي با اين عنوان که قاليباف چگون شهردار ماند به بررسي اتفاقات ديروز شوراي شهر تهران پرداخته است.

بخشي‌هايي از اين گزارش به شرح زير است:

تيم مديريتي شهرداري تهران ثابت ماند و بادهاي تغييري كه شورا را متحول كرده بود نتوانست قاليباف را از صندلي خود تكان دهد. ديروز بر سر كسب كرسي رياست شهرداري تهران در واقع، رقابت اصلي بين محسن هاشمي و محمدباقر قاليباف نبود، رقابت بين در اختيار گرفتن نيروهاي حريف ميان دو فراكسيون اصولگرا و اصلاح طلب شوراي شهر بود. اصلاح طلبان كه توانسته بودند راي غالب فراكسيون ورزشكاران (به جز عليرضا دبير) را جذب كنند در دور دوم اخذ آرا در شورا، اسير يارگيري حريف شدند تا با از دست دادن دو راي سرنوشت ساز، با نتيجه 16 بر 14، قافيه را به قاليباف ببازند: دو رايي كه در روزهاي پيش هم بارها مطرح شده بود و در راي گيري هيات رييسه شورا نيز به صندوق مهدي چمران، افتاده بود. اصلاح طلبان اما، اين هشدارها را ناديده گرفتند تا سر بزنگاه، قافيه را به شهردار تهران ببازند. حتي يك راي مخدوش هم به نام قاليباف بود كه چون نام محسن هاشمي نيز با خط خوردگي در برگه راي بود، رسما حساب نشد، ولي اگر هم محاسبه شده بود، باز هم قاليباف با فاصله 3 راي، از رقيب خود جلو افتاده بود. شايد همين تفاوت آرا بود كه احمد حكيمي پور، رييس فراكسيون اصلاح طلبان شورا را واداشت با خبرنگاران درددل كند: «دوستان اصلاح طلب امروز همراهي نكردند.»

اما او پس از اعلام نتيجه هاشمي در بيانيه يي اعلام كرد «پس از مشورت با بزرگان و كارشناسان اقدام به تدوين برنامه يي براي بهبود عملكرد شهرداري تهران كرده كه در نهايت اين برنامه با حمايت فراكسيون اصلاح طلبان شورا مواجه شده و به عنوان گزينه اصلاح طلبان براي تصدي گري شهرداري تهران معرفي شدم.»او ادامه داد: لذا ضمن تشكر از كليه اعضاي شورا با تبريك به دكتر قاليباف به عنوان شهردار تهران و حمايت هاي افكار عمومي و رسانه ها از برنامه هاي اينجانب، اميدوارم در دوره جديد شهرداري تهران شهروندان تهراني بهبود در كيفيت زندگي و مديريت شهري را تجربه كنند.

 
روزنامه آفتاب يزد
يکي ديگر از روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب در واکنش به اتفاقات ديروز شوراي شهر تهران گزارشي را با عنوان چرا محسن هاشمي راي نياورد را تهيه کرده است.

بخش‌‌هايي از اين گزارش به شرح زير است:

محسن هاشمي نتوانست شهردار تهران شود و رقيبش يعني محمدباقر قاليباف دوباره بر كرسي شهرداري نشست تا اصلاح طلباني كه تصور مي‌شد مي‌توانند اكثريت شورا را تصاحب كنند با يك اشتباه تاكتيكي، اين كرسي را از دست بدهند بدين ترتيب اگر احمد مسجد جامي با يك نگاه فرهنگي و رويكردي اصلاح طلبانه و اعتدالگرا بر روي صندلي رياست شورا تكيه زد و توانيت به حكومت 10 ساله اصولگرايان بر كرسي رياست شورا پايان دهد كليد شهرداري يازدهم در دست يك اصولگرا باقي ماند


روزنامه شرق  نيز در واکنش به راي دادن برخي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب به محمدباقر قالبياف گزارشي را باعنوان اصلاح‌طلبان وانتخاب قاليباف  تهيه کرده است.

بخش‌‌هايي از اين گزارش به شرح زير است:

1-‌ ماراتن انتخاب شهردار به پایان رسید و در رقابتی نفس‌گیر، قالیباف برای سومین دوره متوالی در «بهشت» باقی ماند تا رتق‌وفتق امور شهرداری را برعهده گیرد. تمدید ریاست قالیباف، گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان شورا نبود اما مطابق قاعده کلی احترام به نتایج رای‌گیری، همه و ازجمله اصلاح‌طلبان باید به رای اکثریت شورا احترام بگذارند و بپذیرند که پیروزی رقیب هم بخش گریزناپذیری از واقعیت رقابت سیاسی است.

2-‌ قالیباف امروز؛ قالیباف سالیان پیش و حتی قالیباف پیش از 24 خرداد نیست. واگذاری غافلگیر‌کننده نتیجه رقابت ریاست‌جمهوری و کسب فقط 700هزار رای در پایتخت و نیز پیروزی میلیمتری در رقابت با محسن هاشمی -که رای غیرتشکیلاتی دو عضو اصلاح‌طلب شورا از اراکان اصلی آن بود- وی را به این واقع بینی خواهد رساند که باید در کارنامه خویش بازنگری و نقاط ضعف خود را ترمیم کند تا بتواند همچنان در رقابت‌های جدی سیاسی آینده باقی بماند. از جمله اینکه وی در دوره جدید فعالیت خود باید مانع شکل‌گیری احساس و حتی شایبه زمینه‌سازی برای حضور در رقابت‌ ریاست‌جمهوری سال 96 از طریق رانت مدیریت شهرداری شود.

3-‌ حضور پررنگ اصلاح‌طلبان در شورا و ریاست مسجدجامعی اصلاح‌طلب بر آن و ناهمسویی آنان با شهردار منتخب، عاملی است که می‌تواند به‌کارآمدی بیشتر مدیریت شهری منجر شود؛ زیرا شهردار، خود را زیر ذره‌بین رقبایش در شورا احساس می‌کند و شورانشینان هم وادار می‌شوند وظایف نظارتی خود را با جدیت فزون‌تری پیگیری کنند. خروجی چنین تعاملی به کاهش مواردی نظیر عدم شفافیت مالی منتهی خواهد شد که تامین‌کننده منافع شهروندان است. آفت این ناهمسویی، اخلال شورا و شهرداری در انجام وظایف یکدیگر است که امید می‌رود با درایت موجود در طرفین، این تهدید، مهار شود.

4-‌ هر شکست، مقدمه‌ای است برای پیروزی، مشروط بر آنکه فرآیند منجر به ناکامی مورد بازبینی دقیق قرار گیرد و نواقص و اشتباهات شناسایی‌شده و تدابیری کارگشا برای علاج آن در آینده، اندیشیده شود. از این زاویه، مواردی نظیر عدم دقت کافی در گنجاندن اسامی برخی افراد در فهرست نامزدهای اصلاح‌طلب شورا و ضعف تشکیلاتی در همسو‌سازی آرای اصلاح‌طلبان شورا در رای‌گیری دیروز، از مواردی است که باید در تجربه‌های آتی مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    در این میان تعدادی از ورزشکاران بودند که خود را وارد جناح‌بندی‌های سیاسی نکردند ????????????????????? عجب
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    وای وای چه ادمهایی هستند ادم باید به خدا پناه ببره
  • انالحق ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    اصلاح طلبها و کارگزاران خوب بدانند که مردم به آنها رای ندادند و به آقای روحانی رای دادند و غافلگیر شدند !! چون نمیدانستند که ایشان از خودش افرادی را ندارد و تصور میکردند چهره هائی در ردیف خود ش را به میدان خواهد آورد و متاسفانه اینجا اصلاحی ها و کارگزارانی ها خودشان را غالب کردند !!! و نخواهند گذاشت که روحانی آنچه در مخیله اش بود اجراکند باینجهت مردم زود فهمیدند هرچند که دیر شده اما چهارسال دیگر اوضاع بطریقی دیگر اتفاق خواهد افتاد . چون این واردین هیچکدام برای مشکل گشائی نیامده اند و بلکه آمده اند سنگها را واکنند !!!بخدا باید پناه ببریم !!!!
  • علی دادا ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    ای بابا اینها جنبه باخت رو ندارند
  • عبداله ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    يكي نيست به اين اهالي سياست بگه مردم كار ميخوان نه حرف مفت . زنده باد قاليباف مرد عمل نه مثل شماها لفاظ پر حرف!!!
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    یعنی مردم نمیدونستند آقایان رفسنجانی وخاتمی از ایشون حمایت کردند؟! اینم از اون حرفا بود هااااااا....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس