اولين جلسه شوراي شهر بعد از انتخاب شهردار تهران، صبح ديروز در حالي در صحن علني شورا برگزار شد، كه همچنان مسائل حاشيه‌اي و تنش‌هاي سياسي بر فضاي اين جلسه حاكم بود.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.


***

هزینه‌های راستگو درقبال رای به قالیباف

روزنامه تهران امروز نوشت: اولين جلسه شوراي شهر بعد از انتخاب شهردار تهران، صبح ديروز در حالي در صحن علني شورا برگزار شد، كه همچنان مسائل حاشيه‌اي و تنش‌هاي سياسي بر فضاي اين جلسه حاكم بود. به نظر مي‌رسد كه همچنان جريان رسانه‌اي تخريب دو نفر از اعضاي شوراي شهر آن هم به دليل راي دادن به دكتر قاليباف عملكرد شوراي چهارم را در همين ابتداي راه به دست گـرفته است. هـرچنـد بـرابـر صورتجلسه ديروز، شوراي شهر موظف به بررسي لايحه «دستورالعمل تعيين شاخص‌ها، ابزارها و اهرم‌هاي كاهنده مشكلات زيسـت شهـري» و تعيين فوريت نامگذاري و راه‌اندازي كميسيـون‌هـاي شــوراي اسلامي شهر تهران بود؛ اما بخش عمده اين جلسه به نطق پيش از دستور الهه راستگو، عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهـران و توضيحـات احمدمسجدجامعي، رئيس شوراي شهر تهران گذشت. البته جلسه ديروز شوراي شهر حاشيه‌هاي ديگري نيز داشت. خروج برخي از اعضاي شورا در هنگام سخنراني الهه راستگو و انجام مصاحبه رسانه‌اي يكي از اعضا آن هم در ابتداي جلسه از جمله حاشيه‌هاي اين جلسه شوراي شهر تهران بود.


BBC : سوریه می‌تواند کمر اوباما را بشکند

کیهان نوشت: «بحث سوریه می‌تواند کمر رئیس‌جمهور آمریکا را بشکند». سردبیر آمریکای شمالی بی‌بی‌سی با ارائه این تحلیل خاطرنشان کرد احتمالا فاجعه سیاسی در انتظار اوباماست.مارک‌ ماردل در این تحلیل می‌نویسد: روزهای پیش روی باراک اوباما ممکن است کمر او را بشکند. اگر باراک اوباما از تحقیر در کنگره مصون بماند معلوم نیست که حتی پیروزی در کنگره بتواند جلوی آسیب‌ خوردن به موقعیت او را بگیرد.این سردبیر بی‌بی‌سی می‌افزاید: روزهای آینده شاهد خواهیم بود که چگونه باراک اوباما آشکارا مورد انتقاد قرار می‌گیرد، تمام نقاط ضعف او برملا می‌شود و تمام قدرتی که در شخصیت او است به محک گذاشته می‌شود.

وی می‌نویسد: اخیرا از قدرت‌ گیرایی سخنان اوباما کم شده زیرا کلمات او از فرط تکرار دیگر اثر جادویی به جای نمی‌گذارند. از این بدتر، بیان مهمترین کلمات برای اوباما بسیار سخت است. اوباما در متقاعد کردن کنگره درباره هر یک از طرح‌هایش سابقه بسیار بدی دارد.
ماردل با بیان اینکه اوباما با این شعار انتخاب شد که برای مسائل داخلی کشورش اولویت قائل باشد و به جنگ خاتمه بدهد می‌نویسد: باراک اوباما باید مردم کشورش را در مورد حمله محدود به سوریه قانع کند.وی خاطرنشان کرد: وقتی کشورهای دیگر به ویژه بریتانیا، اوباما را تنها گذاشتند چاره‌ای نداشت جز این که به کنگره روی بیاورد. اما در حال حاضر نشانه‌های خوبی به چشم نمی‌خورد و انتظار می‌رود که یک فاجعه سیاسی در انتظار رئیس‌جمهوری آمریکا باشد.


پيشنهاد جالب يک مسئول براي کسر از حقوق کارمندان

خراسان نوشت: در حالي که بر اساس ماده 100 قانون استخدام کشوري، در صورت عدم کفايت وجوه صندوق بازنشستگي، دولت مکلف است کمبود آن را در بودجه کل کشور از محل درآمد عمومي تأمين و  پرداخت کند، شنيده شده يک مسئول اجرايي دولت سابق که همچنان مشغول فعاليت است، پيشنهاد داده بود به جاي تامين اين کسري از درآمد عمومي، درصد کوچکي از افزايش حقوق کارمندان سراسر کشور کسر و به حساب اين صندوق واريز شود.


نامه‌نگاری خاتمي در مورد سوریه

تهران امروز نوشت: صادق خرازي از نامه‌نگاري خاتمي درباره مسائل سوريه و جدي‌تر شدن فعاليت مركز بين المللي گفت‌‌وگوي تمدن‌ها در مورد وقايع منطقه خبر داده. به گزارش «انتخاب»؛ وي خواستار شده كه «جناب خاتمي به پاپ و دوستان كثيري كه در جهان دارند و همچنين خيل كثيري از متفكران عالم كه به ايشان با ديده احترام مي‌نگرند پيام ويژه‌اي ارسال دارند و نسبت به عواقب هولناك جنگ هشدار‌هاي لازم را ارائه دهند تنها راه مقابله با پديده خشونت وحشت، ترسيم وتبيين نعمت صلح پايدار براي انسان و جهان و تعميم فرهنگ گفت‌وگو است.»


 رمزگشایی تاکتیک «اسد»

روزنامه شرق نوشت: گاهی عقب‌نشینی بهترین تاکتیک است. «بشار اسد» این را بهتر از هرکس دیگری می‌داند. در فوریه 2005 «رفیق حریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان در یک انفجار در مرکز بیروت ترور شد. به‌دنبال این رویداد، بخشی از احزاب و گروه‌های لبنانی با حمایت غرب، کارزار بزرگی را علیه حضور ارتش سوریه در این کشور سامان دادند. در آوریل ۲۰۰۵ هنگامی که فشارها علیه حضور نیروهای سوری در لبنان به اوج رسیده بود، رییس‌جمهوری تازه‌کار آن روزهای سوریه 15‌هزار سربازش را از این کشور بیرون کشید. صدور دستور عقب‌نشینی در آن زمان، حکومت سوریه را از درگیرشدن در یک بحران روبه‌افزایش بین‌المللی رها کرد.  در سال 2007 رآکتور در دست ساخت «الکبار» سوریه بمباران و با خاک یکسان شد. گرچه هیچ کشوری به طور رسمی مسوولیت این حمله را برعهده نگرفت اما همه شواهد حاکی از آن بود که جنگنده بمب‌افکن‌های اسراییلی عامل آن بوده‌اند. اسنادی که بعدها از سوی «ویکی‌لیکس» فاش شد نشان می‌داد «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه وقت امریکا به مقامات این کشور اعلام کرد که اسراییل تاسیسات هسته‌ای سوریه را بمباران کرده است. در اسناد منتشرشده آمده است که امریکا در آن زمان نگران بوده است که بمباران تاسیسات هسته‌ای سوریه سبب شود تا این کشور علیه اسراییل اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهد و منطقه دستخوش ناآرامی و جنگ شود.


 شمخانی؛ کلید دار روحانی در شورای عالی امنیت ملی

روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: حسن روحانی روز گذشته کلید جایی را به علی شمخانی تحویل داد که در سالهای اخیر نقش مهمی در سیاستگذاری های داخلی و خارجی کشور بازی کرده است؛ یعنی شورای عالی امنیت ملی؛ جایی که هنوز هم به گفته محمدجواد ظریف سیاست‌گذاری‌ها درباره موضوع هسته‌ا‌ی در آنجا صورت خواهد گرفت، هر چند مذاکرات را خود وزارت امور خارجه انجام می‌دهد. بدین ترتیب حسن روحانی همه چیز را در ایران آماده کرده تا با خیالی آسوده روز اول مهرماه و بعد از نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی، سفر نیویورک خود را آغاز کند؛ همان سفری که قرار است اولین مذاکرات ایران طی آن صورت بپذیرد و مشخص شود راه متفاوت حسن روحانی در مدیریت این پرونده چیست، هر چند که با توجه به تفاوت‌های میان شمخانی و جلیلی می‌توان به سادگی تفاوت منش ایران در قبال پرونده هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد و روحانی را دریافت. اما این همه داستان شورای عالی امنیت ملی در دوران جدید نیست. کلید حل بسیاری از مطالبات دیگر نیز در این شورایی است که هم اکنون دبیری آن به علی شمخانی واگذار شده است؛ مطالباتی از جمله نشاط به فضای سیاسی جامعه .


واكنش رويترز به انتصاب مسئول مذاكرات

روزنامه تهران امروز نوشت: يك تحليل‌گر ارشد مركز مطالعات استراتژيك در لندن گفته انتصاب ظريف به عنوان مسئول مذاكرات هسته‌اي نشان‌دهنده اين است كه غرب اكنون طرفي را در مقابل خود دارد كه خواستار معامله است. مارك فيتزپاتريك تحليل‌گر موسسه بين‌المللي مطالعات راهبردي، به رويترز گفته است: «شركاي مذاكره‌كننده ايران از خبر سپرده شدن مسئوليت مذاكرات هسته‌اي به ظريف خوشحال خواهند شد. آنها پس از سال‌ها مذاكره اكنون طرف گفت وگويي براي صحبت دارند كه خواستار معامله است».وي گفته: «البته اين بدين معني نيست كه نگراني‌هاي غرب رفع شده است».


 دردسر جدید برای هدیه وزیر دولت دهم

آرمان روابط عمومی نوشت: شنیده شد که هدیه‌ محمد حسن نامی وزیر سابق ارتباطات به بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس برای دومین بار خبر ساز شد. فارس نوشت؛ نامی که در آخرین روزهای عمر دولت دهم به عضویت هیات مدیره باشگاه پرسپولیس درآمده بود، در اولین حضور در تمرین این تیم به بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس به هر یک از بازیکنان تیم پرسپولیس سیم‌کارت اپراتور سوم تلفن‌همراه رایتل و حواله ماشین لباسشویی هدیه داده بود. روز گذشته خبر رسید هدیه عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس و وزیر سابق ارتباطات نقد نشده، صحبت‌های تازه‌ای در مورد محل تامین اعتبار هدیه مطرح شد که این صحبت‌های منتاقض بار دیگر ابهاماتی را رقم زده است. زیرا جمشیدی عضو هیات مدیره باشگاه اعلام کرده که این حواله‌ها توسط نامی داده شده و ربطی به هیات مدیره ندارد، اما نامی بار رد این اظهارات، گفته است: این هدایا فقط از طرف شخص من نبوده، بلکه از طرف هیات مدیره باشگاه داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    نه................

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس